Print Page | Close Window

Palles højtaler

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Delefiltre
Forum Discription: Spørgsmål og diskusion omkring delefiltre kan stilles her. Erfaringsudveksling, topologier og hjælp til udvikling kan debateres her.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=26
Printed Date: 28 Apr 2024 at 18:09
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Palles højtaler
Posted By: Guests
Subject: Palles højtaler
Date Posted: 15 Jan 2009 at 01:40
Jeg kom til at sidde og rode lidt i lspcad efter vi havde målt og simuleret filter til palles højtaler hele aftenen.

Forøvrigt hyggeligt!

Jeg kom op med et nyt diagram (også 3orden). Hvor sugekredsen dog mangler; Det gav lidt ringere frekvens respons, men færre komponenter, det samlede resultat havde desuden et flottere faseforløb synes jeg.

Tag et kig:



Det første filter vi lavede:



Frekvensgangen på det første filter, er klart flottere, men fasen er altså bedre på nr2 + at der ikke er brug for en sugekreds (nok også derfor den ringere frekvensgang, men færre komponenter).

Smag og behag, men kunne være sjovt at høre dem begge. Det er op til dig (Palle) Hvad du går efter.



Replies:
Posted By: Frost
Date Posted: 15 Jan 2009 at 08:27
Hej Kappen.
 
Hvordan ser filtrene ud?
Synes det er værd at bemærke at følsomheden generelt er lidt lavere med dit filterforsl*g.
 Må du lægge målingerne ud på siden her? Kunne jo være sjovt at forsøge selv med et filter.
hvordan ser højtaleren ud? Fik I taget nogle billeder af den?
 
Mvh
Frost


Posted By: Guests
Date Posted: 15 Jan 2009 at 12:38
Der kommer en tråd om dem, med billeder og en nærmere beskrivelse. Men du kan da godt få et smu-billede.



Jeg kan lige maile målingerne til dig, så kan du selv prøve.








Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Jan 2009 at 12:37
Hey,
 
Du kan faktisk uploade en ZIP med txt og lsp filterne her i tråden hvis du vil.
Tryk på  og så . Tongue


-------------


Posted By: palle38
Date Posted: 19 Jan 2009 at 19:50
Hej Kasper
Kunne du ikke ligge det andet filter ind så jeg kunne se det?


Posted By: Guests
Date Posted: 19 Jan 2009 at 20:22
Jo, her er det:




Posted By: palle38
Date Posted: 19 Jan 2009 at 22:45
Nu må jeg  prøve og se når det første filter bliver færdig.
Jeg kunne evt bruge den lille 2 vejs som prøve ht når jeg engang skal igang med lspcad.
 
Noget helt andet er... Den der plade henrik snakkede om, til at lave delefilter på. som skulle gøre det hele lidt nemmere. vis jeg skulle lave sådan en, skal du/i lige lave en tegning med mål på. og maile den til mig.


Posted By: palle38
Date Posted: 28 Jan 2009 at 20:30
Så kom stumperne endelig hjem. har nu lyttet en 4 timer.
Men jeg syntes distanten er meget skarp, og det er som om der mangler lidt bas.
Bassen er ellers super stram, men den mangler lige lidt mere bund.
Har i nogen ide om hvad jeg skal gøre får at justere det?


Posted By: ehb_elh
Date Posted: 28 Jan 2009 at 20:39
Hvad mener du med bund? er det 30 Hz eller 50 Hz?
hvor længe har enhederne spillet ialt?
Jesper


-------------
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.


Posted By: palle38
Date Posted: 28 Jan 2009 at 20:46
Uha ved ikke om det er 30 Hz eller 50 Hz. Det er bare det at diskanten spiller lidt for højt i forhold til bassen.


Posted By: ehb_elh
Date Posted: 28 Jan 2009 at 20:52
Originally posted by palle38

Uha ved ikke om det er 30 Hz eller 50 Hz. Det er bare det at diskanten spiller lidt for højt i forhold til bassen.

Hvis det ikke falder på plads efter at enhederne er spillet til, så tror jeg det drejer sig om et par andre modstande i R1 og R2 i filteret, det vil dæmpe diskanten, men du må hellere høre kappen til råds


-------------
Et Diy projekt er en passion, ikke en genvej i pengepungen.


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 20:54
Du endte med at bruge henriks filter ikke?



Posted By: palle38
Date Posted: 28 Jan 2009 at 20:56
Jo jeg tog det første i lavede.
Jeg kan huske du sagde et eller andet om hvordan man dæmper diskanten.


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 21:03
Er du sikker på at du har samlet filteret korrekt? Du kan evt. uploade et billede her inde..

Hvis du skriver hvilke størrelse modstande du har til at ligge løst, vil jeg prøve at se hvad du kan gøre for at dæmpe diskanten.


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 21:05
Du kan evt. for at finde ud af om det er diskanten der generer dig, hænge toiletpapir op foran den, 1 stykke dæmper ca 1 db, så prøv med en 2-3 stykker og se om det løser problemet.


Posted By: palle38
Date Posted: 28 Jan 2009 at 21:09
Ja jeg har tjekket om det er samlet korrekt.
Jeg har dem her .
4,7
5,6
6,8
22
 


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 21:25
Hvis du tager en 4.7Ohm og sætter parallel med den 4.7Ohm der sidder parallel med diskanten så skulle du gerne opnå 2-3dB dæmpning på diskanten. Prøv det.


Posted By: palle38
Date Posted: 28 Jan 2009 at 22:05
Det hjalp. Den super nu , knap så meget digital lyd.. super godt.
Hvad så med bassen? Det er måske mere kompliceret.


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 22:18
Du kan jo justere med dæmpemateriale, et minimum vil give mest bas, portlængden kan også forøges så den går dybere, men det er ikke sikkert du vil opfatte det som "mere bas".

Ellers kan de jo altid stilles tæt op af muren eller på et led i stuen hvor der ikke er så langt til bagvæggen.


Posted By: palle38
Date Posted: 28 Jan 2009 at 22:24
Ok det prøver jeg . tak for hjælpen.
 
Hey kasper noget helt andet. I går købte jeg  4 stk 18W. glæder mig helt vildt til at komme igang med min 3 vejs,


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 22:36


Spolen L2: som er på 1mH, hvis du skifter den til 1.5mH vil du få en mere fyldig, varm lyd og det vil du også kunne gøre uden at ødelægge fasen og det vil iøvrigt passe godt sammen med dit indgreb på diskantdæmpningen.

Udgangspunktet var jo neutralt, super neutralt, jeg er heller ikke den store tilhænger af det, jeg skubber altid mine højtalere mod den varme side, men det er smag og behag, det handler også meget om det rum højtalerne skal spille i, har man gulvtæppe med mange bløde møbler osv, medvirker det også til at lyden kan lyde varmere/mørkere og her vil en neutral eller en højtaler med lyse tendenser måske være i sit es. Har man et stort rum kan små standerhøjtalere lyde bas-kedelige, men i det rigtige rum har jeg hørt standerhøjtalere med 5.25" basser spille så man skulle tro det var løgn.

Jeg vil bestemt mene at det er anbefalelsesværdigt at skifte L2 i filteret med en 1.5mH spole.

Men lad mig høre, har du noglesinde hørt mere ægte og luftig guitar, kvindestemmer og detaljer end fra disse super-neutrale højtalere som spiller flot i fase? Det gælder også den anden vej, så de afslører selvfølgelig også dårlige indspildninger og fejl nådesløst.



Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 22:37
Originally posted by palle38

Ok det prøver jeg . tak for hjælpen.
 
Hey kasper noget helt andet. I går købte jeg  4 stk 18W. glæder mig helt vildt til at komme igang med min 3 vejs,


Fedt, hvad ender din højtaler så med af enheder?


Posted By: palle38
Date Posted: 28 Jan 2009 at 22:43
1 stk D2905/990000
1 stk 12M/4631G00
2 stk  18W 8531G00
 
Jeg regner med at være færdig om ca 2 uger....langt om længeThumbs%20Up


Posted By: Guests
Date Posted: 28 Jan 2009 at 22:57
Føøjha Det kan umuligt gå helt galt med de enheder. Jeg synes du skal overveje at placere den 12m ind over diskanten ligesom xavian gør





Posted By: syncroniq
Date Posted: 15 Apr 2009 at 15:03
Hey,

Palle > Hvordan går det med din 3vejs ?

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Apr 2009 at 19:25
Ja vi glæder os til at se mere.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: palle38
Date Posted: 16 Apr 2009 at 23:51
Hey...
Det er desværre gået lidt i stå. Har måtte lukke min lille tømrerbiks (finanskrise) Så...der har været nok at se til..øv øv.
Men jeg skal snart igang med dem. De står stadig inde i stuen og er klar til at få lavet filter.
Du kan jo sige til  når du har tid, eller har du for travlt med bleskift


Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Apr 2009 at 09:15
Hey,

Hehe, ja der går lidt tid derhjemme. Men vi kunne sikkert sagtens finde tid til lige at måle en igennem. Så kan det være andre kan hjælpe med filterudkast. Hvis du har tid i weekenden, så ring lige 30299050.

-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com