Print Page | Close Window

Nye enheder i Xeed kabinetter

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Delefiltre
Forum Discription: Spørgsmål og diskusion omkring delefiltre kan stilles her. Erfaringsudveksling, topologier og hjælp til udvikling kan debateres her.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=257
Printed Date: 27 Apr 2024 at 13:08
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Nye enheder i Xeed kabinetter
Posted By: Busk
Subject: Nye enheder i Xeed kabinetter
Date Posted: 14 Feb 2010 at 19:34
Så er jeg kommet igang med at rodde med filtre til de fine Peak Consult kabinetter jeg har fået fat i.
Planen er godt nok at der skal en SB Acoustic 6" i 4ohm i senere hen, men de er ikke kommet til landet endnu. Men jeg var alene hjemme idag, så frem fra lageret kom et sæt ScanSpeak 18W8545-00, så kan de sidde der mens jeg venter på SB, Diskanten er på plads og det er en Morel Supreme 110, Morel´s topmodel.
 
Kan godt mærker jeg har fået noget mere øvelse efterhånden, fra målingerne startede, filteret blev simuleret, taget højde for delay mellem enheder, til opbygning af prøve filter og til sidst til kontrol måling er der gået 3 timer. Nu skal det andet filter bygges op i morgen og så kan der lyttes.
 
Bas/mel og diskant rå målinger.
 
Simuleret kurve ovenfor.
 
Simuleret fase ovenfor.
 
Kontrol måling.
 
Diskant filter ovenfor.'
 
Bas / mellemtone filter ovenfor.
 
Skal blive spændende at lytte i morgen når begge er samlet.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Replies:
Posted By: bknielsen
Date Posted: 14 Feb 2010 at 20:58
Busk: Hvad med at gå en orden højere på diskant filtret, har du prøvet det? Du kommer måske til at dele lavere, men enhederne burde følges pænere ad over et større område.

Det var i hvert fald muligt på 2-vejs konstruktionen jeg legede med (men heller ikke sammen enheder). Det var dog ikke, det jeg synes lød bedst i den sidste ende. 

Alternativt kan kassen jo tippes lidt Smile.



Posted By: Busk
Date Posted: 15 Feb 2010 at 06:01
Det er blevet prøvet, det gav ikke ret meget, ud over at gøre det nærmest umuligt at få faserne på plads. Smile
 
Glæder mig meget til at lytte senere i dag. Morel diskanter er fantastisk, men jeg har ikke prøvet den i noget hvor jeg havde måleudstyr til at lave filtre, så nu hvor jeg kan integrere tingene perfekt, så forventer jeg mig en hel del. Tongue
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 15 Feb 2010 at 09:21
For fanden da Busk, det ser sq da godt ud....!!!! Glæder mig til at høre dem...Clap
 
Ligeledes glæder det mig at høre, at du er blevet haj til måling og simulering, for nu varer det snart ikke så længe før vi skal i gang med mine små kasser....Big smile
 
Kabinetterne er sådan set samlet færdig, og "fødderne" er lavet. De har fået lov til at stå i små 14 dage, så kabinetterne kan "sætte sig", og de skal så lige slikkes med en høvl, og ha rundet de lodrette hjørner, og så er de klar til at blive sendt til maler.
Forstærkerne skulle gerne komme på torsdag, så det varer nok ikke alt for længe før vi kan komme igang.....Smile
 
Glæder mig som et lille barn til jul....Big smile


Posted By: syncroniq
Date Posted: 15 Feb 2010 at 09:59
Hey,

Du skal nok lidt længere ned i følsomhed for at få nogen form for bas ud af det. 
Du har en pukkel som skal væk. Jeg vil faktisk mene du skal helt ned på -56dB så bassen er linier fra 200Hz og op.

Hvis du poster txt filerne, og opgiver delay vil jeg gerne vise dig hvad jeg mener.

Fasen imellem diskant og bas er heller ikke god. Du kan se at diskanten nogle steder spiller højere end de gør sammen. Så er det faktisk mere ude af fase end i fase.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 15 Feb 2010 at 11:14
Originally posted by syncroniq

Hey,

Du skal nok lidt længere ned i følsomhed for at få nogen form for bas ud af det. 
Du har en pukkel som skal væk. Jeg vil faktisk mene du skal helt ned på -56dB så bassen er linier fra 200Hz og op.

Hvis du poster txt filerne, og opgiver delay vil jeg gerne vise dig hvad jeg mener.

Fasen imellem diskant og bas er heller ikke god. Du kan se at diskanten nogle steder spiller højere end de gør sammen. Så er det faktisk mere ude af fase end i fase.
http://www.forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/xeed.zip - uploads/11/xeed.zip http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/basmel.zip -
 
den med fasen forstår jeg ikke helt.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 15 Feb 2010 at 12:26
Originally posted by Busk

Originally posted by syncroniq

Hey,

Du skal nok lidt længere ned i følsomhed for at få nogen form for bas ud af det. 
Du har en pukkel som skal væk. Jeg vil faktisk mene du skal helt ned på -56dB så bassen er linier fra 200Hz og op.

Hvis du poster txt filerne, og opgiver delay vil jeg gerne vise dig hvad jeg mener.

Fasen imellem diskant og bas er heller ikke god. Du kan se at diskanten nogle steder spiller højere end de gør sammen. Så er det faktisk mere ude af fase end i fase.
http://forum.speakerbuilder.dk/uploads/11/basmel.zip - uploads/11/basmel.zip
 
den med fasen forstår jeg ikke helt.
Minimumsfase fejl på bassen, den er nu rettet i den nye fil. jeg har +78uS på bassen som delay. Regnet d fra impult responsen på målingerne og så rettet til efterfølgende.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 15 Feb 2010 at 14:29
Hey,

To enheder skal gerne spille højere end én. Derfor er fasen forkert imellem 4000-8000Hz som minimum da diskanten spiller højere end den stimulerede summation.

Jeg prøver lige og kigge på det.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 15 Feb 2010 at 14:38
ahh ja det kan jeg se, har stort set fået det væg, men det sker lige så snart jeg indfører delay

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 15 Feb 2010 at 23:25
Busk: Med forbehold for at det måske ikke lyder godt, uddyber jeg lige mit forslag, pga. din kommentar om at du ikke fik fasen til at passe:

Regnet fra enhederne:

Diskant: 8.2Ohm i parallel med -> 37uF i serie med det -> så en parallel spole på 0.19mH -> så 6.9 uF i serie -> og til sidst en serie modstand på 4.9 Ohm

Q for anden ordens sektionen på 0.7 og egenfrekvens 3.2 kHz første ordens ledet knækker ved 1.9 kHz.

Bas: 6.3 uF i parallel -> så 3mH i serie med det

Anden ordens med egenfrekvens på 1.15 kHz og Q på 0.35.

Nå ja filterspolen på basen bliver med jernkerne. Måske ikke så godt i en 2 vejs, men fasen er i hvert fald i orden i delefrekvensen, og der er taget højde for de 78us tidsforsinkelse. Skal spolen være mindre skal du nok bruge en baffelstep-korrektion.

Jeg ender med -57 dB, dvs. i nærheden af det Syncroniq foreslår.

Værdierne skal nok justeres lidt, så de passer med nogle standard værdier.

Beklager at jeg ikke har nogen nem måde at visualisere komponent-forbindelser, men det er mit hjemmegjorde script, jeg har simuleret med.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 15 Feb 2010 at 23:26
Syncroniq har allerede sagt det, men du kan også se på dit simuelrede response, at der er 90 graders faseforskel mellem bas og diskant ved delefrekvensen.


Posted By: friman
Date Posted: 16 Feb 2010 at 08:53
Originally posted by bknielsen

Syncroniq har allerede sagt det, men du kan også se på dit simuelrede response, at der er 90 graders faseforskel mellem bas og diskant ved delefrekvensen.
Nu spørger jeg måske dumt, men til at starte med synes jeg nu også det så fint ud. Som Syncroniq siger, så kan jeg godt se at niveauet alene fra tw ligger højere end den sumerede kurve. Hvad jeg dog ikke er helt sikker på er din påstand om 90graders fasevending omkring delefrekvensen?
 
Er det fordi at jeg (og Busk og andre) skal aflæse fasen samme sted på x-aksen som under frekvenssimulering? Altså ca ved 3,5kHz?
For der kan jeg da godt se at flankerne ikke ligger over hinanden...
 
Hvordan aflæser man at det er præcis 90 grader ud af fase....?
 
Bær venligst over med en NOOB og evt. fejludtryk....Big smile Håber det giver mening alligevel....


Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Feb 2010 at 09:30
Hey,

Ved delefrekvensen (ca 3.500Hz) er bassens fase ca 40, og diskanten ca 150. 
Altså en forskel 110grader.

Prøv 3. ordens på diskanten og se om det hjælper. 
Jeg har desværre ikke haft tid endnu.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 16 Feb 2010 at 09:34
Aha, nu giver det mening...
 
Takker for input...


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 12:48
Originally posted by bknielsen

Busk: Med forbehold for at det måske ikke lyder godt, uddyber jeg lige mit forslag, pga. din kommentar om at du ikke fik fasen til at passe:

Regnet fra enhederne:

Diskant: 8.2Ohm i parallel med -> 37uF i serie med det -> så en parallel spole på 0.19mH -> så 6.9 uF i serie -> og til sidst en serie modstand på 4.9 Ohm

Q for anden ordens sektionen på 0.7 og egenfrekvens 3.2 kHz første ordens ledet knækker ved 1.9 kHz.

Bas: 6.3 uF i parallel -> så 3mH i serie med det

Anden ordens med egenfrekvens på 1.15 kHz og Q på 0.35.

Nå ja filterspolen på basen bliver med jernkerne. Måske ikke så godt i en 2 vejs, men fasen er i hvert fald i orden i delefrekvensen, og der er taget højde for de 78us tidsforsinkelse. Skal spolen være mindre skal du nok bruge en baffelstep-korrektion.

Jeg ender med -57 dB, dvs. i nærheden af det Syncroniq foreslår.

Værdierne skal nok justeres lidt, så de passer med nogle standard værdier.

Beklager at jeg ikke har nogen nem måde at visualisere komponent-forbindelser, men det er mit hjemmegjorde script, jeg har simuleret med.
Fint med forslag og jeg forstår hvad du siger Smile.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 12:52
Originally posted by syncroniq

Hey,

Ved delefrekvensen (ca 3.500Hz) er bassens fase ca 40, og diskanten ca 150. 
Altså en forskel 110grader.

Prøv 3. ordens på diskanten og se om det hjælper. 
Jeg har desværre ikke haft tid endnu.
Super.
 
Fedt at lære noget hele tiden, er allerede med langt bedre resultater mednoget 3. ordens. Skal hen og arbejde videre med det nu, og så det med at få fladet bas/mellemtonen ud så der kommer mere bas med.
Med hensyn til bassen er det så pga den bagudvendte port, og at målingerne er foretaget midt i rummet at der ikke er så meget bas med på målingen ?
 
Busk
 
PS.: Må nu så småt gå unden krykker, så nu er livet meget nemmere Smile.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 16 Feb 2010 at 13:09
Det er pga. målemetoden, der står på din måling at du har gated fra 3.17ms til 6.71ms, hvad betyder dette for hvor dybt du kan måle? Hint, frekvensen for en tone med en pertiode tid T, er f=1/T.

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 13:17
Originally posted by kappen

Det er pga. målemetoden, der står på din måling at du har gated fra 3.17ms til 6.71ms, hvad betyder dette for hvor dybt du kan måle? Hint, frekvensen for en tone med en pertiode tid T, er f=1/T.
Nå ja det jeg klar over, det bare det med at han mente jeg ikke fik meget bas hvis jeg ikke fik diskanten ned på -56 jeg ikke forstod, så er jeg mere rolig så havde jeg forstået mine målinger godt nok.
 
På den afstand kan jeg ikke måle under ca. 350-400hz
 
Faktisk har jeg ovevejet at snakke med den lokale sportshal om jeg måtte komme en gang i mellem og lave målinger, hvor man så ville kunne få noget længere mellem højttaler og mikrofon. LOL.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 16 Feb 2010 at 13:18
Ja okay! 

Så skal du hænge højttaler og micronen op i loftet :)


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 13:24
Originally posted by kappen

Ja okay! 

Så skal du hænge højttaler og micronen op i loftet :)
Måske de havde noget lift eller noget man kunne låne, skal i hvert høre dem ad Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 13:31
Noget andet der lige var nyt for mig var at fasen ikke var vigtig at de lå lige oven i hinanden på de 2 lodrette streger men at de er oveni hinanden der på frekvensmålingen hvor man kan se delefrekvensen ligger. har jeg forstået ret?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 13:37

Nu har jeg faktisk et filter der ser ret fornuftigt ud, og hvis jeg har forstået det med fasen korrekt så er de stort 97% oven på hinanden i delefrekvensen, delefrekvensen er nu ved 3100Hz og jeg har nedenformakeret fasen med en lodret streg i cirklen ved 3100Hz.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 15:33
å har jeg fået faserne til at passe sammen, både i den lodrette og efter Smile, og filteret er bygget op og kontrol målt. Nedenfor ses kontrol måling.
 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 16 Feb 2010 at 16:25
Super, har du en måling med diskanten i modfase?

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 16:35
Ja og nej, havde først glemt at fasevende diskanten og fik et fint dyk ved 3100hz Thumbs Up.
 
Fik bare ikke gemt den.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 16:42
Fik forøvrigt også faserne til at ligge lige oven i hinanden både lodret og i forløbet op i frekvens så den er i fase både før og efter de 3100hz hvor delefrekvensen ligger.Tongue

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Feb 2010 at 16:47
Så i morgen skal der lyttes.
Og så teger jeg den forfra når der kommer en SB 6" i 4ohms.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Feb 2010 at 20:18
Hey du skal have lagt meget mere ned.
ca 5db længere.


-------------


Posted By: bknielsen
Date Posted: 16 Feb 2010 at 21:05
Originally posted by friman

Originally posted by bknielsen

Syncroniq har allerede sagt det, men du kan også se på dit simuelrede response, at der er 90 graders faseforskel mellem bas og diskant ved delefrekvensen.
Nu spørger jeg måske dumt, men til at starte med synes jeg nu også det så fint ud. Som Syncroniq siger, så kan jeg godt se at niveauet alene fra tw ligger højere end den sumerede kurve. Hvad jeg dog ikke er helt sikker på er din påstand om 90graders fasevending omkring delefrekvensen?
 
Er det fordi at jeg (og Busk og andre) skal aflæse fasen samme sted på x-aksen som under frekvenssimulering? Altså ca ved 3,5kHz?
For der kan jeg da godt se at flankerne ikke ligger over hinanden...
 
Hvordan aflæser man at det er præcis 90 grader ud af fase....?
 
Bær venligst over med en NOOB og evt. fejludtryk....Big smile Håber det giver mening alligevel....


Indrømmet. Jeg var lidt unøjagtig i min aflæsning på 90 grader (syncroniq tak for korrektionen).

Ved delefrekvensen og en oktav på hver side eller mere, men det kan nogle gange være svært at opnå, bør enhederne følges ad.  Det er vist allerede klart fra syncroniqs m.fl. posts.

I Busks seneste forslag er fasen mellem enhederne meget bedre.


Posted By: Busk
Date Posted: 17 Feb 2010 at 07:31
Originally posted by syncroniq

Hey du skal have lagt meget mere ned.
ca 5db længere.
Går ud fra det er diskanten du snakker om.
Og hvorfor skal den længere ned ?


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: soul atmosphere
Date Posted: 17 Feb 2010 at 08:31
Hej Busk.

Du har ikke rigtigt taget hensyn til baffel-droppet. Det er faktisk nemmere, hvis du lader din kurve starte ved 200-300hz - der hvor du med kan måle til med gatening. Du skal reducere følsomheden. følsomheden er det niveau, du har ved ca 200-300 hz (-60). Du skal have en større seriespole på bassen og evt. en sugekreds for at få følsomheden ned. Du skal naturligvis også dæmpe diskanten efterfølgende. Som den er nu, vil den være meget skinger. MVH OLE


Posted By: Busk
Date Posted: 17 Feb 2010 at 09:37
Nu kan der jo ikke regnes med noget der foregår under 450Hz da gateningen ikke er stor nok.
Og en sugekreds kan ikke klare hele det område som bassen dækker. en større serier spoler ødelægger alt hvad der nu er opnået.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: soul atmosphere
Date Posted: 17 Feb 2010 at 09:55
Hej Busk,

Det er er rigtigt, at opløsningen ikker god under 450 hz.

Men niveauet ved 450 hz bestemmer højttalerens følsomhed.

niveauet ved 800 hz ligger 6 db højere end ved 400-500hz.
Det vil ikke virke. Du skal redesigne filteret. Du skal, som Henrik skriver, ned i følsomhed.

Prøv med 1mh spole til bassen.

Forøvrigt kan du højst sandsynligt droppe dit rc-led på bassen. Prøv med en modstand i serie med  parrallel-kondensatoren.

Har selv clio og har arbejdet en del med SS8545.

MVH OLE


Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Feb 2010 at 10:17
Hey,

Jeg vil prøve når jeg kommer hjem, og lave et filter på dine målinger. 
Jeg har bare ikke rigtig haft tid. Men som Sould A siger, skal du have lagt din bas ned. Du kan jo prøve og lave en måling tættere på bassen (så du kan måle dybere) og se hvordan bassen falder af. Så får du opløsning længere ned, og burde kunne se hvad vi mener.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 17 Feb 2010 at 12:42
ahh jeg tror jeg er ved at have knækket den, har bas/mel nede på -56dB nu, nu skal jeg bare have resten i skabet igen Smile.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 19 Feb 2010 at 18:16
Så er jeg nået til at der er musik på, og endnu engang fik jeg lært en del under filter opbygningen.
Fik også implementeret det med at måle delay, kikkede simpelthen på hvornår enhederne ramte mikrofonen første gang, brugte det jeg fik ud af det som udgangs punkt, og sammen med målingen af begge enheder i paralel fik jeg det tilpasset helt. En sugekreds som tager hele det område som Henrik gjorde mig opmærksom på er også kommet til at fungere perfekt, forstod det ikke først men kan godt se hvad han mente nu, endnu en ting lært. Faserne er også kommet på plads både før, mellem og efter delefrekvensen.
 
Lige nu er de blevet sluttet på en super koldt anlæg ude i hallen, og de første strofer lever fuldt op til mine forventningen Tongue, nu skal det lige have lov at varme igennem, enhederne har hver spillet før og længe så de er spillet til.
 
Simuleringer og målinger kommer senere, skal lytte først, men kontrol målingerne viser at filtrene er helt ens.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com