Print Page | Close Window

Harken SS22

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=253
Printed Date: 19 Apr 2024 at 04:30
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Harken SS22
Posted By: Harken
Subject: Harken SS22
Date Posted: 07 Feb 2010 at 02:23
Nu har jeg, som nyt medlem af SB, efterhånden været igang det sidste ½ års tid med et scanspeak projekt.
 
Jeg har som udgangspunktvalgt scanspeaks  Revelator enhedder:
R29 ringradiator diskant(D2904/700000)
M15 mellemtone (4531k00)
2*22w Bas (8557t00) med alu dome
 
design og enhedsvalg har jeg valgt at lade mig inspirere af DAT's  Amadeus TNT S9, atlså et 8- kantet kabinet.
 
Kabinettet er udført i 22mm mdf, med div forstækninger. Kabinettet er udelukkende skåret i smig og  "tappet" sammen med de såkalte fisk,for at undgå at man efter en år-række kan se div samlinger og skruehuller.Kabinettet er dæmpet med 4mm butylgummi og 40mm æggebakke formet skum i bas sektionen, og alm akustilux i mellemtone kammeret (ca. 40%).
 
et par billeder af byggeprocessen:
 
så har jeg lige opdateret med flere billeder.
jeg skal lige for en god ordens skyld lige sige at projektet er stort set færdigt og jeg vil opdatere når tiden er til det....det kniber lidt med tiden når man har 2 små børn...Tongue
 
Her er et par billeder af det ene samlede kab. Jeg skulle lige hilse og sige at det er ikke nemt at samle sådan et 8-kantet kab. når det kun er tappet sammen..
 
 
billedet er taget oppe fra og ned igennem kabinettet..
 
her er så et billede af det samlede kabinet med af fasede hjørner (45grader)...
Her er de to kabinetter færdige og klar til at blive malet.
 
Jeg har valgt at få den lakeret hos en autolaker ( auto galleri sjælland) og farven er høj glans perlemor hvid isteddet for alm hvid. Her er billeder af kab. lige da de kom fra maler..
Jeg er selv rimelig tilfreds med resultatet..
 
Så er det igang med samlingen
 
Delfilteret sidder mont. i bunden hvor der er til gang til dette nedefra, derfor sidder terninalerne placeret tæt på bunden.
 
de færdige højtalere klar til tilspilning og måling..
 
her er lige et billede af, da jeg var en tur forbi henrik, og få målt ud til filter + afstemning af porte. Microfonen var ikke placeret som vist på billedet under måling, det var bare lige for at få et par billeder. .
porten er afstemt til ca. 30hz så de går forholdsvist dybt.
 
her er en simuleret filter måling:
  
og selve filteret
 
og lige et billede af det færdige filter.



Replies:
Posted By: m@dsen
Date Posted: 07 Feb 2010 at 09:40
Det er et stort project du har gang i der, det bliver helt sikkert godt når du er færdig. Vi vil se mere...
 
Michael


Posted By: Guests
Date Posted: 07 Feb 2010 at 10:12
Det ser spændende ud

-------------


Posted By: Harken
Date Posted: 07 Feb 2010 at 10:54
så har jeg lige opdateret med nogle flere billeder...
 
der vil løbende blive opdateret med billeder af projektet, som er stortset færdigt, men da jeg har et par små børn er tiden lidt knap..


Posted By: m@dsen
Date Posted: 07 Feb 2010 at 15:50
Hold da ferie for et sæt højtaler du har fået bygget dig der. De er dælme smukkeThumbs UpClap
 
Michael


Posted By: m@dsen
Date Posted: 07 Feb 2010 at 15:51
Originally posted by m@dsen

Det er et stort project du har gang i der, det bliver helt sikkert godt når du er færdig. Vi vil se mere...
 
Michael
 Og det skal jeg ellers love for at vi lov tilClap
 
Michael


Posted By: Busk
Date Posted: 07 Feb 2010 at 16:12
De er sindsygt flotte Clap, og de kan kan kun komme til at spille som en drøm.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: JAV
Date Posted: 07 Feb 2010 at 16:47

De er sgu flotte. Har selv nogle fronter med samme enheder.

De spiller kort fortalt lækkert.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 07 Feb 2010 at 17:55
Imponerende flot resultat.
Man bliver lidt misundelig.
Hvem får du hjælp af til at lave filtret? Eller er du lige så prof til det selv?


Posted By: Harken
Date Posted: 07 Feb 2010 at 20:00

Jeg har fået selveste Henrik Høegh til at hjælpe med målinger og design af filter, da jeg ikke har så meget styr på det.. Jeg må sige at han kan godt nok sit kram, og samtidig prøvede han også at lære lidt fa hans guldkorn fra sig, en urtolig behagelig mandThumbs Up. Mange tak herfra..

Jeg vil senere opdatere med målinger, og måske kan Henrik bidrage lidt med et par også..
Der vil også komme billeder af filter m.m.


Posted By: Frost
Date Posted: 08 Feb 2010 at 08:42
Hejsa..
Det er sku et fedt projekt du har gang i. Jeg har jo haft gang i et projekt noget lignende..Jeg valgte dog at få mine højtalere farvet mathvide i stedet, da mine skills som håndværker sikkert ikke er nok til at man ikke ville se alt for mange fejl i den blanke lak :) Du kan se mit projekt her : http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2&title=3-vejs-vifa-diy - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2&title=3-vejs-vifa-diy
 
Jeg er 100% sikker på at Henrik nok skal få designet et super filter til højtalerne.

Mvh
 
 
 
 


Posted By: Christ
Date Posted: 08 Feb 2010 at 12:17
Hvor er de dog super flotte.
 
Det giver inspirration til at få autolakeret, hvordan slap du for grimme mdf kanter der ser dumme ud i overfladen ?
 
Hvis man kan ende med SÅ flot resultat, er det næsten syndt med det læder front jeg havde overvejet til mine... nu må vi se om jeg kan være lige så god til at gøre dem klar til maler, i doubt it !
 
 
Igen, SÅ flot det skidt der !
 
Vh
 
Christian
 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 08 Feb 2010 at 12:45
Hey,

Kan kun tilslutte mig. Det er en utrolig flot højttaler (og tung). Hvis du vil, kan jeg lave en zip fil med målingerne og lspcad projektet så folk kan se hvad det er du har lavet.


-------------


Posted By: Harken
Date Posted: 08 Feb 2010 at 18:30
det må du meget gerne Syncroniq...
 
med hensyn til kanter, dem slap jeg for da jeg har skåret det hele i smig.


Posted By: Harken
Date Posted: 12 Feb 2010 at 22:39
har lige opdateret lidt...


Posted By: syncroniq
Date Posted: 14 Feb 2010 at 10:43
Hey,

Her impedansen af den færdige højttaler:

Der er lagt op til at Harken selv justere diskanten på parallel modstanden. I et hårdt rum vil den lyde lidt lys nu. Med en 2.7ohm vil den blive mere behagelig. Fasen imellem bas og mellemtone kunne være bedre, men det er ikke lykkes at komme tættere på. Jeg tror dog ikke det er et problem i praksis.

Målinger til simulering:
uploads/1/LarsJensen_LspCAD.zip - uploads/1/LarsJensen_LspCAD.zip

Delays :
Mellemtone : 35.0 us
Basenheder: 135.0 us


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 14 Feb 2010 at 12:41
Hvor mange liter har du egentlig givet 22W'erne ?


Posted By: Harken
Date Posted: 14 Feb 2010 at 13:14
ca. 80 liter til basserne... 
 
mht. diskanten syntes jeg at det passer fint med den 3,9ohms modstand som vi har beregnet den til. Jeg syntes ikke at den lyder for lys selv om jeg har træ gulv/loft.


Posted By: Christ
Date Posted: 16 Feb 2010 at 17:06
Sidder stadig og savler over disse...

hvor meget plads, gav du højde for lakering ville tage, da du skar huller og undersænkede ?

Jeg regner med, at få lakeret mine hos autolakerer også, og er i tvivl om hvor meget jeg bør kompensere huller og nedsænkning med.


Vh

Christian



Posted By: Harken
Date Posted: 16 Feb 2010 at 22:40
malingen fylder ikke ret meget, så det tog jeg ikke rigtigt højde for..
men jeg lavede også en lille tollerance så enhederne er til at få ud og i uden at side fast, men regn med ca 0,5mm


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2010 at 06:35
Godmorgen
 
Jeg havde jo fornøjelsen af at havde besøg af Lars og hans meget flotte højttalere, først fik vi lige kotrolmålt dem.
Dette er begge filtre oven i hinanden.
 
Efter måling fik vi lyttet en del på dem inden på reference systemet.
Og jeg skal love for de kan spille musik. Smile
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Mar 2010 at 10:12
Hey,

Jeg ville prøve og vende fasen på bassen og måle igen. 
Kan det tænkes det er glemt ?

Der burde ikke være det 10dB dyk ved 450Hz.


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Mar 2010 at 10:16
Ja det ser ikke rigtig ud, prøv evt. at gøre det samme i lspcad og se hvad konsekvensen er, grunden til at det måske ikke ser så voldsomt ud i virkligheden er nok den manglende opløsning på målingen.

-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Mar 2010 at 10:47
Hey,

Sjov nok ligesom på Busk's måling :)
Så den skal lige vendes, så lyder det ENDNU bedre :)



Og her hvordan den kommer til at måle når den vendes :)



-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2010 at 11:03
Jeg var heller ikke sikker, så jeg tænkte det var bedre i så på det, tænkte nemlig selv på det med målingens opløsning.
Det lød sku ellers godt.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: JAV
Date Posted: 11 Mar 2010 at 11:28

Det er et rimelig lækkert filter ;)



-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Mar 2010 at 11:50
Ja det er HELT sikkert en rigtig fed højtaler.. Det er ikke bare et rimelig lækkert filter.. Det er et rigtigt lækkert filter Thumbs Up .. Der er ikke mange 3vejs højtalere der har så linerær en frekvensgang samt fasen mellem enhederne ser ud til at være rigtig fin..
Jeg kunne forestille mig at højtaleren gengiver musikken ret detaljeret med det svage hæv i mellemtonen. især når nu mellembassen er dæmpet pga forkert fase.
 
 


Posted By: JAV
Date Posted: 11 Mar 2010 at 12:40
Originally posted by Frost

Det er ikke bare et rimelig lækkert filter.. Det er et rigtigt lækkert filter Thumbs Up
Det var vidst sådan det skulle sige ;)


-------------


Posted By: Harken
Date Posted: 11 Mar 2010 at 13:33
Hej alle sammen og tak for jeres fine bemærkninger...Jeg har lige talt med Henrik og fundet ud af at jeg har lavet en klasisk begynderfejl!!! Jeg har vendt basserne i modfase, da jeg ikke har været opmærksom på at de vender modsat på diagrammet i forhold til resten af enhederne. Jeg er desværre på arbejde idag og imorgen, og kommer først sent hjem, hvor ungerne sover, så jeg kan først afprøve det i weekenden.
 
Så lige en lille bøn til busk, kunne du overtales til at måle en gang til på et tidspunkt??
 
Jeg vender tilbage lige så snart at jeg får afprøvet det..


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2010 at 13:49
Originally posted by Harken

Hej alle sammen og tak for jeres fine bemærkninger...Jeg har lige talt med Henrik og fundet ud af at jeg har lavet en klasisk begynderfejl!!! Jeg har vendt basserne i modfase, da jeg ikke har været opmærksom på at de vender modsat på diagrammet i forhold til resten af enhederne. Jeg er desværre på arbejde idag og imorgen, og kommer først sent hjem, hvor ungerne sover, så jeg kan først afprøve det i weekenden.
 
Så lige en lille bøn til busk, kunne du overtales til at måle en gang til på et tidspunkt??
 
Jeg vender tilbage lige så snart at jeg får afprøvet det..

Selvfølgelig kan vi det, det var ærgeligt vi ikke lige fik det prøvet sidst. 
Men jeg kan se på andre målinger på den pågældende afstand at jeg har et dyk lige ved 400-500hz, det forsvinder dog når jeg laver en nærfeldts måling af bassen.

Sidder nemlig lige nu og roder med filtrene til XeeD højttalerne, og der har jeg næsten i dentisk samme dyk.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m@dsen
Date Posted: 11 Mar 2010 at 14:52
Nu skal du altså se at få lært det med målinger og filter Busk, jeg skal jo have målt mine højtaler engang i maj måned Wink LOL
 
Michael


Posted By: Harken
Date Posted: 11 Mar 2010 at 15:08
Det lyder rigtig godt busk, vi kan lige tales ved..


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2010 at 15:11
Originally posted by m@dsen

Nu skal du altså se at få lært det med målinger og filter Busk, jeg skal jo have målt mine højtaler engang i maj måned Wink LOL
 
Michael
he he det har jeg lært LOL


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 11 Mar 2010 at 16:08
Hey,

Syntes det er fedt at busk stiller hans måleudstyr til rådighed så man kan fange de her fejl. 
Det bliver også spændende at høre hvordan de lyder når det er rettet.

Busk> Hvordan lød de i forhold til de du normal lytter til?


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2010 at 16:14
Originally posted by syncroniq

Hey,

Syntes det er fedt at busk stiller hans måleudstyr til rådighed så man kan fange de her fejl. 
Det bliver også spændende at høre hvordan de lyder når det er rettet.

Busk> Hvordan lød de i forhold til de du normal lytter til?

Jeg stiller altid gerne mit udstyr til rådighed, jo mere jeg får lov at måle på, jo mere lærer jeg selv om det. Så jeg tager gerne mod folk der skal have målt, vil lærer så meget som muligt.

Nu ved jeg jo godt hvad en 15m kan, og toppen er klart bedre end mine B&W, det havde jeg hørt med min M765 højttaler. Bunden manglede lidt, men det skyldes jo nok fase fejlen. Men Diskanten har du tøjlet godt, den har ellers tendenser til at flå hovedet af syntes jeg.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Mar 2010 at 16:41
Kan den "manglende" bas ikke skyldes at du måske er vant til at lytte på et system der er tunet lidt højere, og derfor måske virker mere fyldig i bunden? Ud fra impedansmåingen på side 2 ligner det at den er tunet RET dybt.. 26-28hz ca... Hvordan lød bassen i højtaleren? Var den hurtig og fast.. eller lidt mere fyldig og blød a´la en 18W? 
Måske man skulle forsøge at tune en smule højere, og så lytte hvad man bedst kan li.. Måske ville v 32-35Hz virke bedre.
 
 
Mvh
 


Posted By: friman
Date Posted: 11 Mar 2010 at 16:54
Originally posted by Frost

Kan den "manglende" bas ikke skyldes at du måske er vant til at lytte på et system der er tunet lidt højere, og derfor måske virker mere fyldig i bunden? Ud fra impedansmåingen på side 2 ligner det at den er tunet RET dybt.. 26-28hz ca... Hvordan lød bassen i højtaleren? Var den hurtig og fast.. eller lidt mere fyldig og blød a´la en 18W? 
Måske man skulle forsøge at tune en smule højere, og så lytte hvad man bedst kan li.. Måske ville v 32-35Hz virke bedre.
 
 
Mvh
 
Det er vel ikke nok bare at tune porten højere...? Han bør vel hive nogle liter ud af kabinettet hvis han vil have noget mere slam, og knap så dyb bas....?


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2010 at 16:55
Originally posted by Frost

Kan den "manglende" bas ikke skyldes at du måske er vant til at lytte på et system der er tunet lidt højere, og derfor måske virker mere fyldig i bunden? Ud fra impedansmåingen på side 2 ligner det at den er tunet RET dybt.. 26-28hz ca... Hvordan lød bassen i højtaleren? Var den hurtig og fast.. eller lidt mere fyldig og blød a´la en 18W? 
Måske man skulle forsøge at tune en smule højere, og så lytte hvad man bedst kan li.. Måske ville v 32-35Hz virke bedre.
 
 
Mvh
 

Nu syntes jeg bestemt ikke der var for lidt bas, men jeg syntes der manglede noget i bas området, her tænker jeg på noget med fasthed, den var lidt for blød til min smag, jeg må indrømme jeg skød det til manglende tilspilning og at det er alu-basserne. og så har fasefejlen selvfølgelig også haft noget at skulle have sagt. Den fangede jeg dog ikke da vi sad der, da det hele lød så meget anderledes end det jeg er vant til. 

Så til min smag var den for blød og varm.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 11 Mar 2010 at 18:50
De B&W Højttalere har altså også bare en hammer god bas!

De er heller ikke tunet "højt" eller "varmt" - tværtimod! Det kan være Busk kan lokkes til at lave en nærfelts eller impedans måling af basserne. Så kunne måske kan finde ud af, hvorfor de gør det så godt. Jeg kunne forstille mig at filteret på dem er indrettet til at booste omkring 100Hz. 

Jeg tror desuden at de fleste bas systemer kunne yde bedre, hvis man regnede filteret med ind i kabinetberegningerne. Det er ihvertfald min opfattelse, at man kan tune et system noget så fint, men så snart der kommer et filter på, flytter man pol/nulpunkterne igen.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 11 Mar 2010 at 19:18
Originally posted by kappen

De B&W Højttalere har altså også bare en hammer god bas!

De er heller ikke tunet "højt" eller "varmt" - tværtimod! Det kan være Busk kan lokkes til at lave en nærfelts eller impedans måling af basserne. Så kunne måske kan finde ud af, hvorfor de gør det så godt. Jeg kunne forstille mig at filteret på dem er indrettet til at booste omkring 100Hz. 

Jeg tror desuden at de fleste bas systemer kunne yde bedre, hvis man regnede filteret med ind i kabinetberegningerne. Det er ihvertfald min opfattelse, at man kan tune et system noget så fint, men så snart der kommer et filter på, flytter man pol/nulpunkterne igen.

Jeg laver gerne begge målinger, det ser jeg lige på ved lejlighed.

Hvordan skulle man lige regne filteret med ind i kabinet beregningen? kan se mit beregnings system kan, men man laver jo kabinettet først, finder filteret ud fra målingerne. Skal man starte med et prøve kab først, eller hvordan ville du gribe den an kappen?????? fortæl fortæl.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Harken
Date Posted: 14 Mar 2010 at 18:12

Så har jag fået vendt fasen på basserne korrekt, og fået lyttet lidt til HT'erne.. Jeg kan godt høre foreskel, de spiller nu bedre i den øvre bas samt den nedre mellemtone, og lyden hænger lidt bedre sammen nu. Selvom den  ikke var dårlig før, så har det lige givet det sidste..



Posted By: syncroniq
Date Posted: 09 Apr 2010 at 11:45
Hey,

Er de blevet målt siden? :)


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Apr 2010 at 12:06
ha ha ja, men undertegnede klovn havde glemt mikrofonstativ, min vi klarede os til at konstatere at fase fejlen er rettet.

Når vi mødes igen måler vi dem fra a-z.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Madsovic
Date Posted: 22 Sep 2010 at 16:28
Hold da kæft de er flotte, godt arbejde!

Hvor lang tid tog det, og var det det værd? :)


Posted By: Harken
Date Posted: 23 Sep 2010 at 21:41
tak for det jeg er også selv godt tilfreds. Jeg vil tro det tog mellem 80-100 timer at bygge den fordi jeg brugte en del tid på at lave prøver på de forskellige fæsninger, somlinger osv.. men self. var det det værd.


Posted By: Busk
Date Posted: 24 Sep 2010 at 08:19
Hej Harken

Ved ikke om du har set min mail? men hvis du stadig vil have målet dem igennem på kryds og tværs, så siger du til.
Men da jeg har fået arbejde fra 1.okt, så har vi kun den næste uge til hverdagene.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Harken
Date Posted: 26 Sep 2010 at 00:45
hej Busk
Nej jeg må have overset den mail, men hvad siger du til torsdag eller fredag i næste uge?
 
Harken


Posted By: Busk
Date Posted: 26 Sep 2010 at 08:21
Originally posted by Harken

hej Busk
Nej jeg må have overset den mail, men hvad siger du til torsdag eller fredag i næste uge?
 
Harken
Der er så lige kommet lidt besværligheder i vejen, da vores bil døede i sidste uge, helt død i motoren, så jeg kan ikke flytte mig nogen steder.
Og der går lige lidt en den bil vi har bestilt kommer.
Men du er velkommen her med en af højttalerne, ellers skal vi lave en aftale når jeg har hjul igen.

Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Kimschips
Date Posted: 28 Sep 2010 at 21:09

Superflotte højtalere:)

Hvad er målene på dem alså B* H* D?
 
HVordan har i fået så fin en frekvensgang ned til ca.100?
 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com