Print Page | Close Window

Projekt SB acoustics

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=228
Printed Date: 28 Mar 2024 at 12:57
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Projekt SB acoustics
Posted By: Boberik
Subject: Projekt SB acoustics
Date Posted: 30 Dec 2009 at 23:45
Hej allesammen..

Jeg tillader mig lige at lave et indlæg omkring mit SB Acoustics projekt..
Jeg er færdig med test og filter, nu mangler jeg bare de endelig kabinetter.. 
Jeg har valgt at lave et sæt guld højttalere med følgende:


SB 25STC (4,5 liter lukket)
SB12 (4,5 liter)
SB17 8 ohm 2 stk. (35 liter portet med 1 stk 75 mm port)

uploads/101/IMG_0010.jpg - uploads/101/IMG_0010.jpg



Replies:
Posted By: syncroniq
Date Posted: 01 Jan 2010 at 21:25
Hey,

Har du et billede af højttaleren? Hvor og hvem har målt dem ud? Hvordan har du lavet filteret?

Lyder utrolig spændende.


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 01 Jan 2010 at 23:25
Jeg har kun lavet et test kabinet, men det er 19 cm bredt, 125 højt, og 30 dybt.. det er buede så det går fra de 19cm i fronten til 11 bagtil. 

Der går en lille måneds tid før de endelig kabinetter skal laves.. 

filteret er et 2 ordens helt simpelt filter, med lidt ekstra bund af den gode slag som vi alle vel kan lide det:D 
Målefilerne kan jeg prøve at ligge op. så kan det jo være der er nogle der har et mere spændende bud, så kan jeg prøve at ligge mit eget op. 
Kim fra DAT har også haft fat i højttaleren, og lavet sit eget filter til den. 


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Jan 2010 at 07:25
Meget spændende projekt.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 02 Jan 2010 at 13:51
Hey,

Du må endelig lægge målingerne op. Det lyder spændende :)


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 02 Jan 2010 at 14:58
Skal jeg nok så snart jeg får dem over på min anden pc..

Jeg har også et sideløbende SB projekt med en 12" og ringstråle diskanten.. og 2 stk 5", der har jeg endnu ikke fundet ud af hvilke det skal være.. har lidt muligheder liggende på hylden.

Scan Speak illuminator 5" 15WU 4 ohm
Seas CH15 hexadym 8 ohm
Seas 15 nextel coating 8 ohm
SB Acoustics 5" 8 ohm 



Posted By: syncroniq
Date Posted: 02 Jan 2010 at 15:51
Hey,

Hexadym enheden har jeg haft stor held med, og SB enheden er også super god. Nextel enhederne bryder jeg mig ikke om på nogen måde. De har en mærkelig øvre klang. Prøv og spil på dem uden filter bare i hånden, det høres med det samme. Illuminator enhederne er ok.


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 02 Jan 2010 at 16:02
Jeg er helt enig i at Nextel lyder en smule underlig i den øvre mellemtone, det syntes jeg dog også lidt at hexadym gør... Har hørt kittet DAT hat stående, og det er virkelig vellykket, det spiller super godt. og hvis man lukker øjnene og udelukkende lytter, tvivler jeg på nogen ville gætte det er en 5" der sidder i det kabinet.. 

Tror i egentligt at 1 5" vil være nok at bruge ned til 12" umiddelbart tror jeg det bliver for lidt, men hvad siger jeres erfaring? 


Posted By: Boberik
Date Posted: 14 Jan 2010 at 21:10
Så blev der lavet lidt idag, mangler bagplade og front, og diverse finish... 

Hvordan lyder de 35 liter portet til de 2 stk 6", nogle der har et andet forslag evt? 


Posted By: Boberik
Date Posted: 15 Jan 2010 at 17:51
Så kommer der lige et par billede.. Der er vist lang vej igen.. :-)


Posted By: Boberik
Date Posted: 15 Jan 2010 at 17:56


Posted By: Boberik
Date Posted: 23 Apr 2010 at 19:20
.


Posted By: Boberik
Date Posted: 26 Apr 2010 at 09:07


Posted By: friman
Date Posted: 26 Apr 2010 at 09:48
Ser da rigtig fint ud. Der er blevet skåret lidt i weekenden....!
 
Har du selv slidset pladerne?


Posted By: Boberik
Date Posted: 26 Apr 2010 at 16:30
ja jeg fik regnet det sammen til 475 meter i alt, så jo der blev skåret en del.. Det tog ca 5 timer. Og ja jeg har selv slidset 19mm mdf. 

en 12mm rillet mdf kostede for mig det dobbelte af hvad en 19 mm alm plade kostede, så der syntes jeg godt jeg ville bruge en formiddag og spare de penge. 

Der er i øvrigt til 6 gulvhøjttalere, 1 center, og 1 sub. 


Posted By: Guests
Date Posted: 26 Apr 2010 at 18:00
Har du fjernet bagpladen på diskanten siden du skriver "SB 25STC (4,5 liter lukket)" ?

-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 26 Apr 2010 at 19:36
Ja det har jeg.. Jeg har ekspermenteret lidt med det igennem længere tid og syntes den spiller klasser bedre nu end tidligere.. Meget mere fyldig og med masser af luft i toppen..

Nej det har jeg ikke.. Det var bare for at ligesom forklare hvilken størrelse højttalere reelt havde.. altså omkring 45 liter. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 15 Nov 2010 at 22:23
.,


Posted By: Boberik
Date Posted: 16 Nov 2010 at 20:01
,


Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Nov 2010 at 22:20
Hey,

Hvad er delay sat til? Fasen er ikke super god imellem 5000 og 15000Hz. Og så tror jeg du skal dæmpe mellemtone og diskant.

Jeg ved ik om jeg får tid i aften, men skal nok prøve og lave et udkast hvis du har et delay jeg kan bruge. 


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Nov 2010 at 22:24
Hey,

Ud fra impedansen på bassen, er der noget galt. Er kabinettet tæt? Er der dæmpemateriale i?


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 16 Nov 2010 at 22:27
Jeg har ikke noget delay, så bare se bort fra det i første omgang, jeg vil meget gerne se et udkast. Jeg skal lytte lidt til det filter imorgen regner jeg med. 

Kabinettet er tæt og der er dæmpning i... 

Hov det er den forkerte impedans fil til bassen kan jeg se, det er ikke den parallelle måling. Får lige lagt den op en af dagene..  




Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 16 Nov 2010 at 22:36
Der er noget, der ikke passer.
At dømme ud fra modstandsværdierne, har du dæmpet diskanten og mellemtonen ret kraftigt.  Men delefiltret på mellemtonen giver samlet set en forstærkning på 3 dB???
 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 16 Nov 2010 at 22:43
Hey,

Det filter du har simuleret ville jeg ikke samle. Enhederne er slet ikke i fase, og frekvensgangen er ikke "klar". Jeg ville heller ikke bruge tid på filter uden delay. Det drejer sig om 2 ekstra målinger, så er du langt bedre kørende.

Din frekvensmåling på bassen er heller ikke helt rigtig tror jeg.

Hvor langt fra højttaleren har i målt? 
Har i flyttet mikrofonen?


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 16 Nov 2010 at 22:54
Originally posted by syncroniq

Hey,

Det filter du har simuleret ville jeg ikke samle. Enhederne er slet ikke i fase, og frekvensgangen er ikke "klar". Jeg ville heller ikke bruge tid på filter uden delay. Det drejer sig om 2 ekstra målinger, så er du langt bedre kørende.

Din frekvensmåling på bassen er heller ikke helt rigtig tror jeg.

Hvor langt fra højttaleren har i målt? 
Har i flyttet mikrofonen?


OK. Ja det er helt sikkert 2 meget "lette" målinger, men som skrevet før, har "vi" simuleret mange filtre uden delay førhen, og da jeg ikke lige har helt 100% styr på den parallel måling endnu, valgte jeg at overse den. 

jeg har målt 70-80 cm fra den, i lytte højde, og mikrofonen er ikke flyttet. 


Posted By: Frost
Date Posted: 16 Nov 2010 at 22:55
Jeg ville, som Henrik også skriver, ikke samle filteret, da du reelt har en del udfasning mellem 5 og 15 Khz. hvis du kikker på summeringen ved fasevendt mellemtone så stiger amplituden i det frekvensområde.. og falder under diskantens output når fasen på mellemtonen er vendt korrekt.
Så hellere bruge energien på at få helt styr på målingerne. 

Mvh



Posted By: Boberik
Date Posted: 16 Nov 2010 at 23:01
Originally posted by Frost

Jeg ville, som Henrik også skriver, ikke samle filteret, da du reelt har en del udfasning mellem 5 og 15 Khz. hvis du kikker på summeringen ved fasevendt mellemtone så stiger amplituden i det frekvensområde.. og falder under diskantens output når fasen på mellemtonen er vendt korrekt.
Så hellere bruge energien på at få helt styr på målingerne. 

Mvh


Det er nemlig lige derfor jeg ønsker nogle forslag  :-)
Det ville være dejligt at have helt styr på målingerne, men det har jeg desværre ikke endnu, som så mange andre nybegyndere herinde, men håber da det kommer i og med man får målt lidt forskelligt og der bliver peget på fejlene. 




Disse filer skulle forhåbentligt være bedre.. 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 16 Nov 2010 at 23:08
Du skal have lavet nogle nye impedansmålinger. Fasen er ikke bare forkert. Den er direkte ubeskrivelig.


Posted By: Boberik
Date Posted: 16 Nov 2010 at 23:13
Originally posted by ham_den_lange

Du skal have lavet nogle nye impedansmålinger. Fasen er ikke bare forkert. Den er direkte ubeskrivelig.


Hmm, som du dog kan sige det.. 

Jeg må på den igen, der er vist ikke andet for.. 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 16 Nov 2010 at 23:18
Jeg tror ikke du har gjort noget galt. Det er muligvis Clio, der har lavet en fejl, da fasen blev målt, beregnet eller exporteret.
Min formulering skyltes ganske enkelt, at jeg ikke kan forstå, at det kan gå så galt med fasen
Er det DAT's Clio, du har anvendt?


Posted By: Boberik
Date Posted: 16 Nov 2010 at 23:20
Okay.. Og ja det er den jeg har benyttet, kan jo starte med at kigge på CLIO filerne. Men impedansen på bassen er forkert, så den skal i hvert fald laves om, og så kan jeg lige så godt lave de 2 andre om også. 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 16 Nov 2010 at 23:23
Kan du ikke prøve at lægge clio-filerne her ind?


Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Nov 2010 at 09:07
Hey,

Når du nu skal igang igen, så få lavet de 2 ekstra målinger så du har delayed.
Det tager 3 minutter ekstra, og din simulering bliver meget mere præcis.

Det eneste det kræver er at du måler diskant og mellemtone parallelforbundet uden filter, og det samme med basserne med mellemtonen. 

Gå også ind i tidsdomainet (det hvor du gater) og tryk G nogle gange. Du skal sikre dig at impulsen ikke flytter sig imellem målinger. Der er der nogle Clio WF der gør desværre. 


-------------


Posted By: Boberik
Date Posted: 17 Nov 2010 at 10:10
Henrik, tak for rådene, det vil jeg så gøre :D 

God dag herfra, og endnu engang tak for hjælpen. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Nov 2010 at 18:28
.



Posted By: JJO
Date Posted: 30 Nov 2010 at 18:38
Hej Boberik
 
Du kan med fordel samle alle filerne i en mappe og derefter zippe mappen inden du uploader filerne. I windows er det under sendtil > ZIP komprimeret mappe.
 
God fornøjelse
/JJO


-------------
Is there any reason not to build a perfectly box?
Hvis alt ser ud til at virke ved første øjekast, så har man overset noget!


Posted By: Boberik
Date Posted: 30 Nov 2010 at 18:54
Originally posted by JJO

Hej Boberik
 
Du kan med fordel samle alle filerne i en mappe og derefter zippe mappen inden du uploader filerne. I windows er det under sendtil > ZIP komprimeret mappe.
 
God fornøjelse
/JJO

Tak JJO..

Man kan altid regne med dig :-)




Posted By: Boberik
Date Posted: 24 Dec 2010 at 00:11
Så fik jeg endelig lavet nogle ordentlige målinger og fandt ud af problemet med fasen, som havde vendt sig 180 grader. 




Posted By: Boberik
Date Posted: 24 Dec 2010 at 00:14




Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 24 Dec 2010 at 23:38
Hej,
 
Ja, det der ser da 100 gange bedre ud end det første forsøg Smile
 
Du skulle måske undgå den lidt skarpe deling på diskanten, men så kan du måske ikke få den i fase ?
 
Når du køber spoler til basserne, så vælg nogle med meget lav RDC (seriemodstand), så forstærkeren har bedre fat i enhederne. 0.3ohm er ikke højt, men man kan få dem lavere. Wink
 
Er dine basser ikke godt nede i impedansen med den 100uF parallelt ?
 
Lad os få nogle billeder af det fine projekt Tongue
 
MVH
Michael M


-------------
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900


Posted By: syncroniq
Date Posted: 25 Dec 2010 at 10:39
Hey,
 
Det ser fint ud. Jeg ville dog prøve og dele lidt højere oppe.
Så får du ikke presset diskanten så meget.
 
Det er et lidt sjovt sted du har placeret et RC led på mellemtonen.


Posted By: Boberik
Date Posted: 25 Dec 2010 at 11:18
I er alle velkommen til at gøre et forsøg... Dette var det der umiddelbart kunne virke og lød godt. Målefilerne ligger jeg lige op. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 25 Dec 2010 at 11:24
Delay på mellemtonen skal sættes til 30 US, og 146 US på basserne. Glæder mig til at se nogle forslag.

uploads/101/Ny_ZIP-komprimeret_mappe.zip - uploads/101/Ny_ZIP-komprimeret_mappe.zip


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 26 Dec 2010 at 18:19
Originally posted by syncroniq

Hey,
 
Det ser fint ud. Jeg ville dog prøve og dele lidt højere oppe.
Så får du ikke presset diskanten så meget.
 
Det er et lidt sjovt sted du har placeret et RC led på mellemtonen.
 
Hvilket RC led henviser du til?
Hvis det er R5 og C3 du mener, så er de en del af lavpas filtret. R5 er der for at dæmpe Q'et i filtret.
 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Dec 2010 at 10:08
Hey,

Ham...> Ok. Jeg har aldrig haft held med den slags. Prøvede på passage 2.0 og fik en pukkel væk, men lyden blev markant dårligere. Men det kan jo være mig der har været uheldig. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 27 Dec 2010 at 10:19
Det er dejligt at få kritik, men det ville være rigtigt fedt hvis nogle af de garvede folk herinde, ville komme med et bud. 


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Dec 2010 at 10:40
Hey,

Jeg skal prøve senere idag eller i aften. Får gæster til julefrokost idag, og har lidt arbejde jeg skal have ordnet inden.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Dec 2010 at 11:05
Hey,

Tror der er noget galt med dine målinger. Impedansmålingen af bassen ser mærkelig ud i bunden. 
Jeg har lavet et udkast, men impedansen i basområdet ryger langt ned. Så jeg kigger lidt videre på det.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 27 Dec 2010 at 22:43
Hej Henrik
Det er godt spottet.
Grunden til det lidt mærkelige forløb af impedansen omkring resonansfrekvensen, skyldes at systemet er målt uden portrør. Det giver selvfølgelig en fejl der nede, men burde ikke betyde noget omkring delefrekvensen.


Posted By: syncroniq
Date Posted: 27 Dec 2010 at 23:48
Hey,

Arh, super. Jeg fik lavet lidt idag, men blev ikke færdig. Imorgen har jeg bedre tid, så det vil jeg forsøge at fortsætte lidt. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 28 Dec 2010 at 00:48
Ja som Den Lange skriver, så er der målt uden basport, og med den mulighed "normale" mennesker har for at måle hjemme i stuerne, burde det jo ikke have nogen indflydelse alt under cirka 300-500  

Glæder mig til at se et forslag fra en af de garvede :D 


Posted By: Frost
Date Posted: 28 Dec 2010 at 09:27
Jeg har lavet et hurtigt udkast her:
Jeg vil dog gerne lige finpusse det yderligere inden jeg poster selve filterdiagrammet :)







Mvh
Frost


Posted By: Frost
Date Posted: 28 Dec 2010 at 09:57

Har lige kikket lidt mere på det.. 






Der kan sagtens arbejdes mere med filteret, men synes det er et ok bud, også hvis man kikker på komponentantal og størrelser.

Mvh

Frost


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Dec 2010 at 10:35
Hey,

Nå, nu får jeg ikke ret meget mere tid, så her er mit. Men der skal arbejdes lidt mere med det.



Syntes faktisk Frost's foreslag er godt.




Posted By: Boberik
Date Posted: 28 Dec 2010 at 13:11
Mange tak for alle de fine forslag, nu er der i hvert fald 2 udkast mere der skal lyttes på.. Tak for jeres tid. 


Posted By: Frost
Date Posted: 28 Dec 2010 at 13:16
Det var så lidt :) 
Jeg tror måske at det kan være nødvendigt at justere lidt på parallelmodstanden (nok også seriemodstanden) over mellemtonen, da gulvreflektioner måske kan give et lille dyk ved lyttepositionen. Jeg tror at med en smule "tweaken" med parallelmodstandene på diskant og mellemtone, så blir det sku en rigtig velspillende HT.

Har du ikke et par billeder af det endelige kabinet?

Mvh  


Posted By: Boberik
Date Posted: 28 Dec 2010 at 23:01
Originally posted by Frost

Det var så lidt :) 
Jeg tror måske at det kan være nødvendigt at justere lidt på parallelmodstanden (nok også seriemodstanden) over mellemtonen, da gulvreflektioner måske kan give et lille dyk ved lyttepositionen. Jeg tror at med en smule "tweaken" med parallelmodstandene på diskant og mellemtone, så blir det sku en rigtig velspillende HT.

Har du ikke et par billeder af det endelige kabinet?

Mvh  

Jeg har justeret lidt på modstandende, og lidt på de andre småting, og så er jeg nået frem til dette.. 


Posted By: Boberik
Date Posted: 28 Dec 2010 at 23:07



Er denne Off Axis simulerede måling ikke afhængig af at man i sine målinger måler lige på højttalere og altså ikke 5-10 grader off Axis som jeg har gjort ? 






Posted By: Boberik
Date Posted: 03 Maj 2011 at 20:02
Sådan kom de til at se ud. 



Posted By: friman
Date Posted: 04 Maj 2011 at 08:13
NYDELIGT!

-------------
Mvh.
Friman



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com