Print Page | Close Window

Horn + 2 x SB24

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2183
Printed Date: 10 Maj 2024 at 05:18
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Horn + 2 x SB24
Posted By: felsby
Subject: Horn + 2 x SB24
Date Posted: 14 Sep 2023 at 09:02
Jeg viser min brors projekt, som er et joint venture mellem ham og hans snedker og Frost som chefkonsulent og mig til at agere mellemmand Cool

Rune har mesterligt printet to horn i samme maal som https://sbacoustics.com/product/95-satori-wo24tx-8-textreme/ - basserne . De er matchet med en 1" https://faitalpro.com/en/products/HF_Drivers/product_details/index.php?id=502010170 - Faital Pro komressionsdriver.
Kabinetterne bliver 90l med bundplaceret 10 cm flared port. Hornet bliver monteret i top, og de to basser arbejder parallelforbundet i hele arbejdsomraadet. Delefrekvens er ikke endeligt fastlagt, men Rune forventer at 1 kHz er muligt.

Facebookopslag med billeder kan ses https://www.facebook.com/groups/316565418546906/?multi_permalinks=2256857524517676 - her .



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 14 Sep 2023 at 10:14
Vi, der ikke er paa facebook (gruppen er privat), maa saa vente med at se dem til julefrokosten - haaber jeg.
Hvordan faldt valget paa HF108? Det er sikkert en rigtig fin driver, men er den valgt paa baggrund af datablad, egne erfaringer eller et godt ry?


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Sep 2023 at 11:05
Jeg skal se om jeg kan overvinde den genstridige fotoeditor og poste et par billeder.
HF108 valgt pga. datablad og godt ry i hornkredse.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Sep 2023 at 11:11
Thumbs Up


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Sep 2023 at 12:16

LP karton for scale.



Horn + driver i frifelt, dvs. forvent mere output < 2kHz.



Posted By: USXX
Date Posted: 14 Sep 2023 at 12:51
Smukt, tak!


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Sep 2023 at 12:53
Udover det tiltalende kosmetiske aspekt i ens horn + baschassis var ideen at man hvis behovet opstod uden videre kunne swappe bas og horn.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Sep 2023 at 13:02
Godt taenkt. Hvilken type horn er vi ude i - rent Le Cleac'h? (Forum tillader ikke accent aigu - her over e'et i Cleac'h, beklager).


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Sep 2023 at 15:04
Det kan jeg ikke huske! Men Rune ved det.


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Sep 2023 at 10:26
Originally posted by felsby

Det kan jeg ikke huske! Men Rune ved det.

Hornet laener sig kraftigt op ad en Le Cleac'h geometri. 

Geometrien er naer identisk med de horn vi brugte hos Bo i sidste projekt :) indgangsvinklen er lidt anderledes, da Faital pro 108 har en hoej exit angle paa 30ish grader, hvor Bianco 44 "kun" har en paa ca 20 grader. Og saa lavede jeg lidt om paa overfladestrukturen, saa der var mindre at korrigere med pudseklodsen LOL


frekvenskurven som Sven har postet, er maalt i ca 15 graders step, med hornet staaende i fri luft paa en stander. det giver lidt ballade i form af baffelsteptab og diffraktioner. 

Jeg fik desvaerre ikke maalt impedans, inden jeg afleverede til Sven. 







Posted By: felsby
Date Posted: 15 Sep 2023 at 10:37
Originally posted by Frost

Jeg fik desvaerre ikke maalt impedans, inden jeg afleverede til Sven.

Pyt, jeg presser snedkeren saa om Beranek og Toole vil, kommer de snart retur til dig monteret i et glanspoleret ibenholtkabinet (eller noget andet) Big smile


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Sep 2023 at 12:23
Du er da paa den helt store klinge, hvis baade Beranek og Toole er involveret LOL

@Frost; naar du afviger en lille smule fra en (i mine oejne rimelig ideel) Le Cleac'h geometri, er det saa for at faa yderdiameter, horndybde (som jo paavirker delay) og halsvinkel til at gaa op samtidig, eller er der en anden filosofi bag? Du behoever ikke at forklare, hvordan din geometri afviger.


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Sep 2023 at 15:14
jeg har ikke en formel for Le Cleac'h geometri, saa jeg har som udgangspunkt forsogt efter bedste evne at ramme cirka samme ekspansionsrate. Dog har jeg efterfolgende justeret lidt for at faa lidt mere energi fremad (+-45). 
Target er en powerrespons der falder med ca 3db/oktav. Det er nok lidt rigeligt i forhold til at matche 9.5" wooferens spredningskarakteristik ved 800-900z, men overall saa kan jeg godt lide lyden af den faldende powerrespons :) 
 


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Sep 2023 at 16:42
Originally posted by felsby

Jeg viser min brors projekt, som er et joint venture mellem ham og hans snedker og Frost som chefkonsulent og mig til at agere mellemmand Cool

Rune har mesterligt printet to horn i samme maal som https://sbacoustics.com/product/95-satori-wo24tx-8-textreme/ - basserne . De er matchet med en 1" https://faitalpro.com/en/products/HF_Drivers/product_details/index.php?id=502010170 - Faital Pro komressionsdriver.
Kabinetterne bliver 90l med bundplaceret 10 cm flared port. Hornet bliver monteret i top, og de to basser arbejder parallelforbundet i hele arbejdsomraadet. Delefrekvens er ikke endeligt fastlagt, men Rune forventer at 1 kHz er muligt.

Facebookopslag med billeder kan ses https://www.facebook.com/groups/316565418546906/?multi_permalinks=2256857524517676 - her .

Ahh Sven, Jeg vil nu betegne dig som NOGET mere end bare mellemmand Wink
Du har taget alle beslutninger, vi har jo bare udvekslet ideer, som du derefter har sat sammen til dette projekt Clap

Jeg glaeder mig til at se de faerdige kabinetter! 

Hvad taenker i vedr. 2 vejs vs 2.5vejs? 

Her har jeg simuleret de to basser i Svens kabinet. Lytteafstand 3m, normal lyttehoejde.
Dette er 2 vejs : 


2.5 vejs: 


Bemaerk at det er den VERTIKALE spredning der er illusteret under directivity. 


Jeg haelder mest til 2.5 vejs, da der er ret langt mellem den nederste bas og diskanten. 

Hvis man kigger paa polar plottet for begge filtre, saa vil 2.5 vejs spille ca 3db hojere 30 grader ned mod gulvet. hvorimod 2 vejs vil spille 2,2db hoere mod gulvet. 
Muligvis kan dette optimeres yderligere ved 2.5 filtret. Jeg har ikke brugt saa lang tid paa det. 



Posted By: Frost
Date Posted: 15 Sep 2023 at 16:59
Jeg legede alligevel lidt mere med 2.5 vejs filtret. 
Det er blevet lidt mere kompleks, men tilgengaeld saa har jeg faet fasen panere mellem enhederne, samt vertikal spredning opad opforer sig panere. 
Den nedre bas deles lavere, og derfor gengiver mindre ovre mellemtone Thumbs Up

Jeg ved at det kan vaere lidt svaert at gennemskue, men de stiplede linier er det forrige filter 


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Sep 2023 at 17:04
Teoretisk er der jo meget der taler for 2.5 vejs. Spændende at følge.


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Sep 2023 at 12:17
Originally posted by Frost

jeg har ikke en formel for Le Cleac'h geometri, saa jeg har som udgangspunkt forsogt efter bedste evne at ramme cirka samme ekspansionsrate. Dog har jeg efterfolgende justeret lidt for at faa lidt mere energi fremad (+-45). 
Target er en powerrespons der falder med ca 3db/oktav. Det er nok lidt rigeligt i forhold til at matche 9.5" wooferens spredningskarakteristik ved 800-900z, men overall saa kan jeg godt lide lyden af den faldende powerrespons :) 
 
Der findes ikke et analytisk udtryk for Le Cleac'h geometrien. Den fremkommer ved en numerisk iterativ process. Kurven (hornet) bliver glat, naar de enkelte step bliver infinitesimale.


Posted By: felsby
Date Posted: 16 Sep 2023 at 14:31
Originally posted by USXX


Der findes ikke et analytisk udtryk for Le Cleac'h geometrien. Den fremkommer ved en numerisk iterativ process. Kurven (hornet) bliver glat, naar de enkelte step bliver infinitesimale.


En form for rækkeudvikling?


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Sep 2023 at 17:25
Njaaej... Du vil maaske godt kunne lave en raekkeudvikling, der tilnaermer sig geometrien op til det punkt, hvor den begynder af folde bagud, men det er nu ikke saadan, jeg ser paa det. En (for mange sikkert) nogenlunde forstaaelig beskrivelse kan findes her:

https://sphericalhorns.net/2020/12/21/jmlc-inspired-horn-calculator/ - https://sphericalhorns.net/2020/12/21/jmlc-inspired-horn-calculator/


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Sep 2023 at 09:55
Refleksafstemning: Vb 90 l, fb 22Hz, lp 47 cm, dp 10 cm.


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Sep 2023 at 10:19
Saa I afstemmer den bevidst under egenresonansen til trods for en middel Q-vaerdi?!?


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Sep 2023 at 11:30
Det kan godt være den skal løftes lidt, da jeg så kurverne i dag undrede jeg mig også.
Når jeg kommer i nærheden af en computer poster jeg lige afstemningen med grafer.

Ulrik, du er meget velkommen til at komme med et afstemningsforslag til et 90l reflekskabinet med 10 cm port


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Sep 2023 at 16:52
Umiddelbart tænker jeg at fb = 25 Hz giver en bedre afstemning. Så er de to impedanspukler lige høje.
Frost, Ulrik, hvad siger I?


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Sep 2023 at 17:19
Jeg vender lige tilbage i morgen. Det er ikke et maal i sig selv, at puklerne skal vaere lige hoeje. Desuden er T/S-modellen en simpel lineaer smaa-signal-model, der ikke medtager frekvensafhaengigheden af tabet, saa en optimering paa puklerne ville alligevel ikke holde i virkeligheden. Naar det er sagt, saa ender man ofte med to paene ensartede pukler.


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 08:13
Hvis jeg antager 90 liter (netto luftvolumen foer daempning, naar afstivning og port er trukket fra) og ca. 35% poroest fyld (det giver et tilsyneladende akustisk volumen paa omkring 97 liter) samt 0,4 ohm (filterspoler/kabler) i serie med de parallelkoblede enheder, saa vil jeg afstemme den ved 26-27 Hz. Portens indvendige diameter paa 100 mm er netop det, der skal til. Porten bliver da 26-28 cm lang. Hvis portaabningen er meget taet paa gulvet, saa aendres straalingsimpedansen, og tuningsfrekvensen falder. Derfor kan det godt vaere, at porten skal vaer en anelse kortere end forventet.


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 08:19
Dit volumen er i oevrigt ret optimalt.


Posted By: Hylle
Date Posted: 18 Sep 2023 at 08:59
Spændende projekt i har gang i. Dem glæder jeg mig til, at høre Thumbs Up
Det virket til der er mange som leger med compressiondriver og horn lige nu. Det kan jeg godt forstå, det kan også blive fedt!


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 09:27
Tak for input, Ulrik! Her er en 26 Hz simulation, det er mere "efter bogen" end de 22 Hz.

 



Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 09:33
Du skal jo saa indtaste det effektive/akustiske volumen - altsaa de 97 liter i stedet for 90 liter. Speakerbuilder Pro regner ikke med daempemateriale.


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 09:39
Originally posted by USXX

Du skal jo saa indtaste det effektive/akustiske volumen - altsaa de 97 liter i stedet for 90 liter. Speakerbuilder Pro regner ikke med daempemateriale.


Du har ret! Men der kommer ikke et nyt screendump, saavel FR som group delay er stort set identiske.
Portlaengden falder dog fra 31 til 28 cm. Men som du skriver, skal den ofte vaere kortere endnu!
http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm - http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 09:43


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:12
Jeg har lavet undersoegelser tilsvarende Troel's. Jeg finder hans behov for korrektion af portlaengden abnorm. For det foerste, saa regner han jo med nettovolumen og ikke med det akustiske volumen. Det er han med paa, men det forvraenger jo billedet, og dermed kan man ikke bare gange en korrektionsfaktor paa, for volumenkorrektionen gaelder jo alene for den akustiske portlaengde. Han ganger korrektionen paa den teoretiske fysiske portlaengde, som allerede er korrigeret. Nuvel, selv om jeg regner med det akustiske volumen, kommer jeg i praksis ikke ned i naerheden af hans portlaengde. Det maa haenge sammen med den maade, han daemper paa. Daempningen er jo frekvensafhaengig (og placeringen af dette i kammeret spiller meget ind). Han anvender tillige en blanding af skum og poroest fyld. Jeg bruger kun ukomprimeret poroest fyld. Den resulterende tuningsfrekvens forskydes en ganske lille smule p.g.a. de frekvensafhaengige tab og er som naevnt noget paavirkelig af den akustiske belastning af portens ender. Belastningen af den indvendige ende kan variere noget afhaengigt af, hvordan den sidder i forhold til kabinetvaegge. I praksis regner jeg den indvendige ende for baffled/flanged. Naar jeg goer det og samtidig regner med det akustiske volumen (omend jeg for nemheds skyld som regel ser bort fra den frekvensafhaengighed, der ogsaa er her og blot betragter det ved den forventede portfrekvens), saa rammer jeg tuningsfrekvensen meget praecist (indenfor 0,5 Hz).


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:14
Tak, Ulrik! Vore kurver er forskellige - du bruger et lavere Q. MÃ¥ske har jeg brugt de foreloebige data!


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:15
Dit BL er forkert (du har taget det fra WO24P-8).


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:17
...det gaelder dine parametre generelt.


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:21
Originally posted by USXX

Dit BL er forkert (du har taget det fra WO24P-8).
Du har ret - jeg havde gemt det forkerte datasæt pÃ¥ min telefon Ouch


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:25
Det er da vist det man kalder en "full range" hoejtaler. 
-6db omkring 26hz Thumbs Up


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:26
Originally posted by Frost

Det er da vist det man kalder en "full range" hoejtaler. 
-6db omkring 26hz Thumbs Up 

Nemlig! Med room gain vil alt programmateriale blive gengivet med fuldt niveau.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:27
Og god effekthaandtering nede i den lave ende pga den dybe porttuning. Big smile


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:38
ca 103db@38hz for et stereosaet regnet i 4 pi,  en meters afstand. 






Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:44
Originally posted by USXX

I praksis regner jeg den indvendige ende for baffled/flanged. Naar jeg goer det og samtidig regner med det akustiske volumen (omend jeg for nemheds skyld som regel ser bort fra den frekvensafhaengighed, der ogsaa er her og blot betragter det ved den forventede portfrekvens), saa rammer jeg tuningsfrekvensen meget praecist (indenfor 0,5 Hz).

Hvilken portlaengde (bundplaceret port, maalt fra flangetop til flangetop) vil du foreslaa at vi starter med? Det er de halvdyre "jet set" plastporte med flanger, sÃ¥ vi skal helst ikke skaere dem for korte! Exclamation


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:50
Jeg kan i oevrigt oplyse, at jeg for en typisk maengde daempemateriale i basrefleks regner med en akustisk volumenforoegelse paa 1,224 gange af det volumen, som det poroese daempemateriale optager. Saaledes oeges nettovolumen med faktoren (1+fyldandel*(1.224-1)). Hvis fyldet fx udgoer 35%, saa faas en samlet volumenforoegelse paa ca. 7,8%. Det er en forenklet betragtning, som i praksis virker fint for en typisk fyldprocent. Mere korrekt kan det beregnes/simuleres med transmissionslinjemodellen, hvor man fx implementerer Miki's frekvensafhaengige daempningsmodel.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:51
Jeg forestiller mig at woofer filtret kommer til at se nogenlunde saaledes ud : 





 


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:54
Det er ret fornuftigt ud.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:55
Der er lidt overshoot paa den nedre woofer, men ikke saa man ikke kan leve med det. 

overforselsfunktionen for filtret : 




Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 10:58
Originally posted by felsby

Originally posted by USXX

I praksis regner jeg den indvendige ende for baffled/flanged. Naar jeg goer det og samtidig regner med det akustiske volumen (omend jeg for nemheds skyld som regel ser bort fra den frekvensafhaengighed, der ogsaa er her og blot betragter det ved den forventede portfrekvens), saa rammer jeg tuningsfrekvensen meget praecist (indenfor 0,5 Hz).

Hvilken portlaengde (bundplaceret port, maalt fra flangetop til flangetop) vil du foreslaa at vi starter med? Det er de halvdyre "jet set" plastporte med flanger, sÃ¥ vi skal helst ikke skaere dem for korte! Exclamation

Det vil kraeve en simulering med de aktuelle flares, som jeg ikke kender, saa det vil jeg ikke begive mig ud i her. Start bare en en for lang port - regn fx uden volumenforoegelse eller flares. Saa bliver portens lige stykke helt sikkert for langt. Lyt, maal og trim. 


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:00
Rune, tror du ikke vi kan finde en prisrimelig 0,15 Ohm 1mH spole? Det vil betyde 0,3 Ohm mindre i serie med top bassen. 


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:01
Husk at tilspille enhederne, foer porten lyttetrimmes.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:07
Originally posted by felsby

Rune, tror du ikke vi kan finde en prisrimelig 0,15 Ohm 1mH spole? Det vil betyde 0,3 Ohm mindre i serie med top bassen. 

Jo man kan sagtens vaelge andre spoletyper. jeg tog udgangspunkt i en standard Jantzen 1mH 1.4mm luftspole. 

Der findes jo helt sikkert varianter (til andre priser) som ogsaa har vaesentlig mindre modstand igennem sig. Det er helt op til bygmesteren hvilken spole der skal bruges Smile



Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:09
https://www.audiohobby.eu/en/h100/1781-coil-mundorf-m-coil-drum-core-h100-10-mh-10-mm.html - https://www.audiohobby.eu/en/h100/1781-coil-mundorf-m-coil-drum-core-h100-10-mh-10-mm.html

Faas osse hos https://lautsprechershop.de/hifi/coils_en.htm - https://lautsprechershop.de/hifi/coils_en.htm  til 12.6 EUR. 0,14 Ohm!


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:13
Til den oevre bas ville jeg prioritere fravaeret af kerne hoejere end endnu lavere DC-modstand, og jeg ville slet ikke bruge en kerne med gavle.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:13
jeg er rimelig sikker paa at du vil faa lidt modstand fra dine audiofile venner, hvis du vil skifte luftspolerne ud med jernkerner paa den enhed som skal gengive mellemtone.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:14
Originally posted by USXX

Til den oevre bas ville jeg prioritere fravaeret af kerne hoejere end endnu lavere DC-modstand, og jeg ville slet ikke bruge en kerne mad gavle.
enig Big smile


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:14
Originally posted by Frost

jeg er rimelig sikker paa at du vil faa lidt modstand fra dine audiofile venner, hvis du vil skifte luftspolerne ud med jernkerner paa den enhed som skal gengive mellemtone.

Pga. hysterese? De gaar naeppe i maetning....


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:16
Forvraengning/farvning af lyden - ganske enkelt. Al min erfaring siger mig, at der skal sidde en luftspole der.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:22
Beregning af afsat energi igennem filtret ved 300W@4ohm / M-noise. 
Det bliver vist ikke nodvendigt med 20W modstande i denne omgang. Smile

Gul er spoler. sort er modstande.


Den storste afsatte effekt er i L1. 

Bare ignorer de 156, 4.0W. Det er fordi jeg tog et screen dump af grafen, og jeg holdte musen paa det punkt Embarrassed


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:23
Originally posted by USXX

Forvraengning/farvning af lyden - ganske enkelt. Al min erfaring siger mig, at der skal sidde en luftspole der.
Point taken! og lidt hoejere Q er absolut til at leve med.


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:23
Du kan faa en alm. Jantzen luftspole paa 1 mH med 1,8 mm traad. Den har en DCR paa 0,198 ohm.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Sep 2023 at 11:26
og hvis det skal vaere endnu vildere, saa kan du koebe en Jantzen wax coil 1mH, 0,08ohm. Men den er ikke helt gratis. 


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 12:00
Hvem sælger Jantzen spoler?


Posted By: bravo
Date Posted: 18 Sep 2023 at 12:16
https://bekent.dk/luftspoler-jantzen-0-7-mm-trad-0-12-3-90-mh-12508.html

Kan ikke få det automatiske link til at virke...


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Sep 2023 at 12:31
Tak!  https://bekent.dk/luftspoler-jantzen-0-7-mm-trad-0-12-3-90-mh-12508.html - https://bekent.dk/luftspoler-jantzen-0-7-mm-trad-0-12-3-90-mh-12508.html


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Sep 2023 at 13:54
http://www.jantzen-audio.com/where-to-buy/ - http://www.jantzen-audio.com/where-to-buy/


Posted By: felsby
Date Posted: 19 Sep 2023 at 18:35
Originally posted by USXX

Husk at tilspille enhederne, foer porten lyttetrimmes.

Helt sikkert. En nat med 20 Hz?


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Sep 2023 at 19:46
Det tager 5-10 minutter at spille dem (ophaenget) helt til.


Posted By: felsby
Date Posted: 19 Sep 2023 at 21:51
tjek. Tak, Ulrik.


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Sep 2023 at 08:41
Originally posted by USXX

Det tager 5-10 minutter at spille dem (ophaenget) helt til.

...hvis det goeres rigtigt.


Posted By: felsby
Date Posted: 20 Sep 2023 at 09:01
Originally posted by USXX

Originally posted by USXX

Det tager 5-10 minutter at spille dem (ophaenget) helt til.

...hvis det goeres rigtigt.
which is? Big smile


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Sep 2023 at 09:44
Det er let men alligevel svaert at forklare. Jeg har vist forklaret det foer. Du skal have en tonegenerator (sinusgenerator) og en effektforstaerker. Dernaest skal du have en "fornemmelse" for enheden, saa du kan finde den rette frekvens (som evt. justeres ganske lidt undervejs). Du skal have fuldt udsving, saa frekvensen skal vaere lav (under resonansfrekvensen). Saa kunne man foranlediges til blot at vaelge en meget lav frekvens, for her er membrandusvinget i fri luft stoerts. Den gaar bare ikke, for saa bliver bevaegelsen for langsom. Man betragter udsvinget ved stor amplitude, mens man justerer frekvensen. Med lidt erfaring vil man hurtigt fornemme, hvor den skal vaere. Saa er det bare at skrue nok op for spaendingen. Her vil mange nok vaere lidt forsigtige, fordi de er bange for at oedelaegge deres dyrt indkoebte enheder. For nogle af os er det hverdag at braende enheder af i effekttest og lignende. Man skruer op indtil ophaenget begynder at gaa i begraensning - det hoeres ved en aendring i lyden. Der kommer en "bloed" mekanisk mislyd. Saa kan man skrue ned, indtil lyden netop forsvinder (den kan saa komme igen i takt med tilspilningen, da udsvinget oeges, naar ophaenget gradvist bliver mere eftergivende). Giv den blot 5 minutter (jeg giver dem aldrig mere) - det er som regel rigeligt.


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Sep 2023 at 09:56
Du kan selvfoelgelig ogsaa bare give den fuld skrald med et (evt. filtreret) stoejsignal. Det larmer bare saa meget. 

Jeg vil tro, at du skal ligge omkring 20-Fs Hz paa den enhed (jeg har det ikke i erindring), og spaendingen skal nok op omkring 15 V (RMS) paa 8-ohm enheden, vil jeg tro. Start roligt ud.


Posted By: felsby
Date Posted: 20 Sep 2023 at 09:57
Fino, jeg bruger http://www.szynalski.com/tone-generator - denne tonegenerator. Din metode ser betryggende ud, jeg har brugt den tidligere.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com