Print Page | Close Window

MAM-1 - SLOB 3 vejs projekt

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2174
Printed Date: 08 Maj 2024 at 15:10
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: MAM-1 - SLOB 3 vejs projekt
Posted By: balbrech
Subject: MAM-1 - SLOB 3 vejs projekt
Date Posted: 14 Aug 2023 at 12:40
MAM - Midtjysk Akustik Mafia
Den lange, USXX, Hylle, Frost og Balbrech
Maa siges gruppen indeholder en del erfaring, med baade enheder og DIY.

Et doegn til raadighed.
4 x MDF plader (1200x800x16mm)
4 x 15" SB OB basser, samt en del andre enheder i 'udvalg'
Skoere ideer og rundstykker.......

Saadan startede dette projekt loerdag d. 12/8 kl ca 10.30

En lille time senere
havde vi hen over morgenbordet skitseret hvad vi gerne ville bygge, det blev til foelgende
Pr side
2 x 15" SB OB basser i SLOB ca 2.5 kompression
1 x 12" SB Audience 12" NERO bas/mellemtone
1 x 44mm/1" SB Audience Bianco compression driver
1 x 9.5" printet horn

Dogmet er saaledes at bygge til der er godkendt lyd igennem systemet.
Det tog i dette tilfaelde ca 16 timer og 5 liter ol.

Simon (Den lange) har helt sikkert skjult DAMP, han gav den max gas hele vejen, og fik hurtigt titlen 'CHEF' vi hjaelp skiftevis chefen, med udskaering, samling mm

Filfret kom til efter foerste maaing 0130 natten til soendag.
Maaling, simulering, filtre paa fulmebraet med de komponenter der faelles var tilvejebragt, primaert (Den lange og Frost)

Der var HUL igennem 0230, men ikke i maal, der skulle trimmes........
Ca en time med trim var lyden godkendt til maaske 95% af max ydelse, nu skal der over tid lyttes intenst til systemer, det goer Balbrech da systemet staar hos mig, og saa moedes vi igen til sluttrim.
Resultatet vil blive praesenteret paa naeste faellessamling.

Jeg smider lidt billeder op omkring byggeprocessen samt lidt maalinger/simuleringer.
Det var en fantastisk dag, selv om den var LANG og kun Den Lange og Frost holdt helt til maal, vaerten (Balbrech) maatte opgive en time for maalet........
Tydeligt flere af os kender hinanden, gennem over 20aar

Fedt dogme, proev det derude 












Replies:
Posted By: Schlager
Date Posted: 14 Aug 2023 at 18:25
Har ikke plads til flere højttalere, men sjov udfordring med tidspres og endda analogt filter, lidt ligesom Lars Von Triers "De 5 benspænd" film Big smile

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Aug 2023 at 19:40
Super sjov ide med saadan en projektdag - og spaendende konstruktion, I endte op med.

Praesentation paa naeste faellessamling - det er jo i den kommende weekend i Slagelse Wink
Det vil jeg glaede mig til Big smile


Posted By: bknielsen
Date Posted: 14 Aug 2023 at 21:09
Kanon initiativ Clap. Dem skal vi da høre. 

Er det titanium, PEEK eller kapton udgaven af compressiondriveren? Den ser ud til at have at par kraftige resonanser, hvis ikke det er noget med målngen. Men jeg kan forstå på Frost, at det lød godt, med forbehold for at ørerne var trætte - forståeligt efter sådan en bygge-maraton .


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: balbrech
Date Posted: 14 Aug 2023 at 22:02
Næaeste faellesmoede. 
Desvæaerre kan ingen af os i den kommende weekend, hvilket vi talte meget om var noget mega oev.
Vi vil vildt gerne se jeg og stoette faelleskomsammen paa den oestlige side af broen, men ikke muligt denne gang. 
Saa der var jeg desvaerre lidt hurtigt ude. 
Februar, Middelfart, jeg har laant en privatskole. 

http://www.sbaudience.com/index.php/products/compression-drivers/bianco-44cd-t/ - http://www.sbaudience.com/index.php/products/compression-drivers/bianco-44cd-t/

Compression driver er denne, altsas med titanium dome. 
Den ville vi alle ha valgt FRA alene ud fra dome materialet, men den laa i skuffen, og Lyder faktisk vildt godt




-------------
Albert :-)


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Aug 2023 at 21:08
Saa maa vi vente lidt endnu Smile
Men saa er der jo noget at glaede sig til naeste aar ogsaa. 


Posted By: Frost
Date Posted: 16 Aug 2023 at 10:54
Til de nysgerrige, saa fandt jeg en HURTIG maaling paa hornet, med en faital pro 108 paaspaendt. 
Beklager at det er uden gating og smooting osv. maalingen blev kun lavet for at faa et indtryk af hvordan det opforte sig. 
Dette er maalt i fri luft og hornet svaevende frit uden baffel. 

Hornet er designet til at matche en Satori 9,5" I monteringsdiameter og skruehuller. 










Mvh 
Frost



Posted By: Ericksen84
Date Posted: 16 Aug 2023 at 12:51
Wow, det ser meget imponerende ud. Jeg vil gerne have det samme lydsystem. Hvad kostede det i alt, og hvor kan man købe det?

-------------
Eriksen


Posted By: Hylle
Date Posted: 17 Aug 2023 at 13:07
Det var et sjovt og haardt projekt, at vaere med til, godt initivativ af Ham den Lange Chef og balbrech. At faa gang i det.

Lidt overraskende for mig, var, at vi opnaaede en 94 dB folsomhed paa bassystemet. Jeg troede maaske det ville blive endnu mere ineffektivt, trods de to 98dB folsomme basser i parallel. Og samtidig gaar det ret dybt. 
Jeg vil nok prove noget lignede, en dag igen. Jeg tror faktisk ogsaa basser med endnu lavere Qt vil virke fint.
 
Ogsaa en positiv opdagelse, den billige SB 1" driver, som jo egentlig ikke maaler paent opad til, men lyder godt paa hornet.

Jeg glaeder mig til, at faa lyttet paa det igen. Udhvilet og med friske ore!



Posted By: Frost
Date Posted: 17 Aug 2023 at 15:36
Jeg glaeder mig ogsaa til at hore dem igen med et lidt mere friskt hoved :) 


Posted By: Frost
Date Posted: 21 Sep 2023 at 09:15
Saa fik vi arbejdet lidt videre med det sjove projekt. 
Vi fik snakket og lyttet en del, og med lidt justeren frem og tilbage, endte vi med folgende.. 

Der er maalt paa 1 meters afstand ca midt mellem mellemtone og diskant. 
Dette giver en smule misvisende frekvensgang fra mellemtone og op, da de store enheder begynder at aendre direktivitet, som goer at vi reelt maaler offaxis. i lyttepositionen vil niveuet vaere lidt anderledes. 

men forst proevede vi at maale hvordan systemet opfoerte sig offaixs, men da vi maalte ugated, begyndte rummets indflydelse at dominere mere og mere, og maalingerne begyndte at klumpe sig sammen oven paa hinanden.
 Dette giver tilgengaeld et udemaerket billede af "in-room" responsen. 

Forst onaxis: 



Derefter forsoegte vi at maale ca 0, 25, 45, 75, 90 grader off axis. :



men da de sidste grafer klumpede sammen, lavede jeg en gatening paa 90 graders maalingen, blot for at se hvad det reelle output er: 

gul = gated, roed= onaxis. 



Her ses jo tydeligt at der er noget mindre output fra selve hojtaleren og at rummet begynder at overdoeve det direkte output. 

Dette tolker jeg som at dette maa vaere noget naer in room responsen for hojtaleren i Bos stue : 



Alt i alt saa tror jeg ogsaa vi er blevet rimelig tilfredse med hvordan den lyder Tongue

Det var en rigtig hyggelig aften Clap


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Sep 2023 at 20:07
Orv, den ser jeg frem til at lytte til!


Posted By: Busk
Date Posted: 04 Okt 2023 at 12:17
Ser virkelig godt ud Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: balbrech
Date Posted: 04 Okt 2023 at 14:28
Har lyttet en del de sidste par uger.
Jeg er vild med dem


-------------
Albert :-)



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com