Print Page | Close Window

Julefrokosthoejttalere

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2151
Printed Date: 28 Apr 2024 at 22:29
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Julefrokosthoejttalere
Posted By: Enthusiast
Subject: Julefrokosthoejttalere
Date Posted: 08 Jan 2023 at 20:08
Naa, jeg er efterhaanden kommet saa langt med julefrokosthoejttalerne, at jeg toer vise lidt billeder af byggeprocessen.

Projektet blev igangsat lidt spontant for 3 uger siden, da jeg var ked af ikke at kunne have noget med til aarets julefrokost.
Jeg var heldig at faa fat i 12 stk.  http://www.loudspeakerdatabase.com/Peerless/BC11WG59-04 - Vifa BC11WG59-04  basmellemtoner til en meget favorabel pris og taenkte, de kunne bruges i en julefrokosthoejttaler.

Det bliver en hoej, slank 3-vejs hoejttaler - den foerste 3-vejs fra min haand.
Ideen er at lave en WWWWMTM konfiguration, hvor baade basser og mellemtoner udgoeres af Vifa enhederne - 6 stk. per side.

Diskanten bliver en https://sbacoustics.com/product/sb29rdnc-c000-4/ - SB Acoustics SB29RDNC-C0000-4 , som jeg har haft liggende paa hylden siden sidste aars julefrokost. Den lille faceplate paa denne diskant har den fordel, at de to mellemtoner kan komme lidt taettere paa hinanden. Men jeg undgaar helt sikkert ikke kamfilter effekter. Den tid, den sorg.

De fire "basser" kommer til at side i et reflekskammer paa 18-19 liter. Mellemtonekammeret bliver lukket med et volumen paa godt 10 liter.

Basserne skal kobles parvis i serie og de to seriekoblede par skal dernaest parallelkobles. Det giver en 4 Ohms nominel impedans paa bassektionen.
Mellemtonerne bliver seriekoblet, hvilket giver 8 Ohms nominel impedans paa mellemtonen.

Tiden maa vise, om der bliver lidt for meget niveau paa bassektionen. I saa fald bliver det en feature Smile



Replies:
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Jan 2023 at 20:26
Jeg har tidligere vist et billede af bagpladerne. Portene (68mm diam.) bliver placeret bagtil. Jeg ville gerne have placeret dem i frontbaflen, men det blev lidt for presset sammen med alle enhederne.



Her i weekenden har jeg arbejdet paa frontbaflerne. Det har ikke lige vaeret vejr til at staa udendoers, men heldigvis har jeg kunnet staa under halvtag.



Det var godt nok mange huller, der skulle skaeres i de plader.



Basmellemtonerne bliver monteret uden undersaenkning.







Diskanterne bliver undersaenket.








Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Jan 2023 at 20:31
Og saa troede jeg lige, jeg var faerdig med frontbaflerne.

MEN. De smaa basmellemtoner har ikke meget plads til at aande paa bagsiden. Selv med en pladetykkelse paa 16mm ser det lidt traengt ud.
Saa jeg skal have fjernet lidt trae paa bagsiden af baflen, saa enhederne bedre kan ventilere.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Jan 2023 at 21:15
Indendoers har jeg kunnet paabegynde samling af kabinetterne.



Bundpladen er loeftet 5cm op. Tanken er, at det passive filter skal placeres i det lille kammer under bundpladen.



Der er boret for til kabelfoering fra mellemtonekammeret hele vejen ned til delefilterkammeret.

Inden frontbaflerne limes paa skal jeg have foert kabler, monteret afstivning i baade mellemtonekammer og baskammer samt lagt daempemateriale i begge kamre. 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 08 Jan 2023 at 22:49
Hej

Wow, det er et spaendende projekt. Kan se du har et lige saa flot indrettet vaerksted som mig = udendoersSmile 
Hvad er det for 2 pinde der stikker op fra din overfraeser? 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hylle
Date Posted: 09 Jan 2023 at 09:38
Fedt, du giver den gas Thumbs Up, håber du bliver færdig! Jeg hænger i bremsen med mine ting!...


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Jan 2023 at 11:19
Fedt! Jeg ville ogsaa vaere skuffet, hvis du ikke havde noget med Wink


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Jan 2023 at 20:14
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Wow, det er et spaendende projekt. Kan se du har et lige saa flot indrettet vaerksted som mig = udendoersSmile 
Hvad er det for 2 pinde der stikker op fra din overfraeser? 

Mvh Hans

Ja, alt der stoever, larmer eller lugter ryger udenfor.

De to pinde er en metalboejle fra en cykelskaerm. Jeg manglede min hoejdejusteringspind til overfraeseren for nogle aar siden. En hurtig loesning dengang blev at montere en metalboejle fra en cykelskaerm - uden at klippe den til.

Den loesning har saa holdt en aarraekke. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Jan 2023 at 20:29
Jeg har nu faaet limet kabinetterne sammen og monteret lidt afstivning.



Ja, der bliver noget spartel/slibe arbejde. Men det bliver foerst naar frontpladerne er monteret.
Her til aften har jeg trukket kabler



De har faaet en gang monteringslim i alle gennemfoeringer.







Det er noget vaerre klisterstads. Men saa holder det forhaabentlig taet.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Jan 2023 at 20:33
Nu faar kabinetterne lige en gang monteringslim rundt i alle samlinger, saa selve kabinettet er taet.

Saa kommer der daempemateriale i i morgen. 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 09 Jan 2023 at 21:09
Hej

Hvad er dimensionerne paa banditterne? (HxBxD)

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Jan 2023 at 21:19
Ja... 
Nu er der jo tale om 4" enheder, saa det bliver ikke nogle store baester Smile

De maaler ca.  105cm x 15cm x 29cm (HxBxD).
De bliver muligvis 2 cm. hoejere paa et tidspunkt, da jeg overvejer at saette nogle outrigger foedder paa, saa de kommer til at staa lidt mere stabilt.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Jan 2023 at 20:40
Saa kom der daempemateriale i. Det gik lidt hurtigt og jeg loeb toer for haefteklammer midt i det hele.
Det ene kabinet mangler derfor lige at faa klampet vattet fast. Der skal ogsaa laegges lidt ekstra vat i bunden af baskabinettet for at modvirke staaende boelger.



Ellers er jeg ved at vaere klar til at lime frontbaflen paa.
Det maa dog vente til weekenden, hvor jeg skal have fraest udskaeringer paa bagsiden af frontbaflerne.


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Jan 2023 at 10:24
Det er fedt at se hvor meget du gor ud af det, pÃ¥ trods af at det er et lidt hurtigt projekt.. Glaeder mig til at se/hore dem og hvad du kommer frem til med passivt filter Thumbs Up


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Jan 2023 at 20:13
Tja... Der er jo altid en minimal risiko for, at slutresultatet bliver (lydmaessigt) haederligt Wink

I saa fald ville jeg nok aergre mig, hvis jeg ikke lige havde gjort mig umage nok til, at jeg kan holde ud at se paa dem i stuen.

Derfor skal de ogsaa have en finish-behandling, inden jeg monterer enheder. Hvis jeg ikke laver finish paa dem nu, faar jeg det aldrig gjort.

Jeg regner i oevrigt med at rulle male dem sorte.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Jan 2023 at 19:52
Jeg fik fraest baflerne paa bagsiden i dag, saa bas-mellemtonerne kan ventilere ordentligt.

Foer:


De blev fraest med et 45graders jern.


Efter




Saa er de klar til montering.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Jan 2023 at 19:57
Mens jeg alligevel var i gang i udendoersvaerkstedet udnyttede jeg chancen til at faa lavet et par foedder.



De fik bare lige en hurtig haandslibning.
Her var det nemmest lige at saette lidt dobbeltklaebende tape paa bagsiden af lidt sandpapir og saa fast paa en plade. 





Og faerdig.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Jan 2023 at 20:02
Her til aften er frontbaflen blevet limet paa det ene kabinet.

Inden da lagde jeg lidt ekstra daempemateriale i mellemtonekammeret og i bunden af baskammeret.



Og saa blev frontbaflen limet paa med monteringslim.






Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Jan 2023 at 20:43
To kabinetter faerdiglimede



Fik ogsaa monteret foedder.



Nu staar den paa finish arbejde den kommende tid. Ikke just min favorit disciplin.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 16 Jan 2023 at 20:56
Hej

Syntes da egentligt ogsaa du har faaet byget hurtigt. Du kunne jo evt. beklaede dem hvis du ikke gider slibe og male cirkusset

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Jan 2023 at 21:02
Det er den skarpe bagkant i form af fastlagt dato for julefrokosten, der presser mig lidt.

Hoejttalerne skal gerne kunne spille i starten af februar maaned. Det bliver dog med filtre paa fumlebraet til julefrokosten.

Valget af finish ligger rimelig fast, da jeg allerede har koebt maling mm. Men ellers en god ide med beklaedningen.


Posted By: Hylle
Date Posted: 17 Jan 2023 at 20:07
Godt kæmpet Peter!! Skidt med finish, vi vil heller høre dem spille Wink


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Jan 2023 at 21:39
Ja, jeg har det paa samme maade Smile
Men jeg forventer, at disse hoejttalere kommer til at staa i min stue et stykke tid, mens jeg trimmer filteret helt paa plads. Saa de skal lige have en gang maling.

Hoejttalere lyder ogsaa bare bedre, hvis de ser nogenlunde faerdige ud Wink

Jeg har faaet givet kabinetterne foerste gang spartel og en slibning.
Nu venter de bare paa at faa en gang finspartel og en sidste slibning. Saa skal de males.

Her til aften har jeg spillet de 12 basmellemtoner til. Jeg brugte mit Clio system som tonegenerator.
Alle enhederne fik en 20Hz sinustone med fuldt udslag (lidt mere end den angivne Xmax) i 3-5 minutter.

Jeg proevede for sjov at lave en impedansmaaling paa en af enhederne foer og efter tilspilning.





Egenresonansen faldt fra godt 70Hz til lige under 65Hz som foelge af tilspilningen.
Databladet angiver egenresonansen til 65Hz, saa den maalte enhed maa siges at vaere inden for spec. Det lover godt.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 19 Jan 2023 at 20:24
Faerdig med spartel/slibe arbejdet og klar til maling.










Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 20 Jan 2023 at 13:53
Hej

Jeg kan rigtigt godt lide proportionerne paa kabinetterne. De er som skabt til nogle stabile og paene Outriggers. 
Hvad farve paataenker du?

Mvh Hans  


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 20 Jan 2023 at 21:39
Jeg er ogsaa selv godt tilfreds med, hvordan disse hoejttalere er endt med at se ud. Der er noget elegant over det hoeje smalle design.
Og saa ser det i min optik fedt ud med MTM konfigurationen i toppen af hoejttalerstakken. Men det er jo en smags sag.

De nuvaerende foedder (outriggere) er i foerste omgang monteret for at give plads til kablerne, der er trukket ud gennem bundpladen. 
Men du har ret i, at det kunne vaere fedt at give disse hoejttalere nogle flotte outriggers.

I det hele taget har jeg en udfordring mht. foedder. De fire lodrette kabinetsider, der udgoer den baerende bundkant paa kabinetterne er ikke helt lige. Det goer, at kabinetterne haelder lidt. Jeg skal have justeret de nuvaerende foedder, saa hoejttalerne i det mindste staar lige til julefrokosten.
Paa sigt skal jeg maaske have fundet en mere permanent loesning paa det problem.

Disse hoejttalere bliver rullemalet sorte. De har faaet foerste lag maling her til aften.



Malingen er stadig vaad paa disse billeder, men billedet nedenfor giver en ide om den struktur, der kommer i malingen.



Naar de faar lidt flere lag, jaevner det sig lidt ud. Jeg har malet et tidligere hoejttalersaet paa samme maade og det resultat blev jeg rigtig glad for.


Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Jan 2023 at 11:41
Det tager virkelig form nu. Hvad er det for noget maling du bruger? Jeg forstår den også få den her struktur når den er tørret op?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Jan 2023 at 15:45
Ja, det begynder at ligne noget nu.
Jeg benytter en helt almindelig hobby akrylmaling (fra Harald Nyborg).

Jeg paafoerer malingen med en skumrulle. Det er rullen, der giver strukturen, som fastholdes efter toerring.

Sidst benyttede jeg en rulle med et taettere skum. Det gav en lidt finere struktur.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 23 Jan 2023 at 21:00
Naa, jeg har efterhaanden givet kabinetterne fire lag maling nu, med et doegn mellem hver paafoering.

Finishen er haederlig, selvom strukturen i malingen er blevet mere rustik end ventet. Men det har ogsaa sin charme.

Jeg har ikke faaet taget nogle billeder af det faerdige resultat, saa det maa lige vente.

De kommende aftener vil (i det omfang det er muligt) blive brugt paa at forberede monteringen af enhederne. Jeg skal have efterproevet alle udskaeringerne til basmellemtonerne. De er skaaret lige til oellet, saa hvis der har sneget sig noget maling ned i udskaeringerne, skal der nok slibes lidt foer montering.

Jeg regner ogsaa med at bore for til alle monteringsskruerne. De skruer jeg har taenkt mig at bruge ser ikke saerlig selvskaerende ud.

Planen er at blive klar til maaling den kommende weekend. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Jan 2023 at 20:56
Motivationen var ikke stor her til aften. Saa jeg har bare taget et par billeder af enhederne og proevet at laegge dem i udskaeringerne, for at proeve af, om de stadig passer. Alt var fint. 

Det handler nu blot om at faa boret for til skruerne, loddet kabler paa og skruet enhederne fast.














Posted By: bravo
Date Posted: 25 Jan 2023 at 14:19
Er der nogen grund til at du ikke "fraeser basser og mellemtoner ned" - som ved diskanter?


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 25 Jan 2023 at 14:47
Hej

Saa vidt jeg kan se er de enheder med staal ramme som ikke er beregnet til nedsaenkning. I overigt en nydelig enhed at se paa syntes jeg. 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 25 Jan 2023 at 14:56
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Saa vidt jeg kan se er de enheder med staal ramme som ikke er beregnet til nedsaenkning. I overigt en nydelig enhed at se paa syntes jeg. 

Mvh Hans

Nej, chassiset er i stoebt plast (designet med afrundet flange, saa den ikke skal undersaenkes).


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Jan 2023 at 21:09
Det er helt korrekt, at chassiset paa basmellemtonerne er i plast og at det er med afrundet flange. Ogsaa at det er derfor, jeg har valgt ikke at undersaenke dem.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Jan 2023 at 21:13
Her til aften har jeg klargjort til montering af enheder.

Jeg har boret for til alle skruer, saa monteringen gaar lidt nemmere.





Her et naerbillede af den endelige struktur i malingen.





Jeg skal nok have gjort lidt ekstra plads til terminaler/kabler paa diskanterne. De gaar lidt stramt i - allerede uden kabler.


Posted By: bravo
Date Posted: 26 Jan 2023 at 09:02
det giver mening... kan jeg ogsaa se nu - lagde jeg ikke maerke til foer...


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 29 Jan 2023 at 20:10
Saa fik jeg monteret enheder og porte.

Diskanterne fik lige lidt ekstra plads til terminalerne (med grovfilen).



Saa blev der ellers loddet.







Endelig faerdig.



Den anden stod ogsaa klar i gaar aftes. De fik lige et par hurtige 1. ordens filtre, saa jeg kunne proeve dem af. Man fornemmer et potentiale, men de skal have nogle ordentlige filtre.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 29 Jan 2023 at 20:23
I dag har jeg saa udmaalt dem.

Jeg maalte impedanser paa begge hoejttalere (hoejre og venstre side), for at sikre at alt er i orden.

Basser



Mellemtoner



og diskanter



De to hoejttalere maaler overraskende ens, hvilket lover godt.

Porttuningen af basserne ligger omkring 54Hz, hvilket er lidt lavere end ventet, men helt ok.

Jeg tog ligeledes frekvensresponsmaalinger on-axis samt 15 og 45 grader off-axis.

On-axis maalingerne ses nedenfor.


Der er maalt i hoejde med diskanten fra ca. 80cm afstand - uden gating. Hoejttalerne stod midt i min stue.

Der er brugbart respons ned til ca. 55-60Hz, hvilket er helt som ventet.
Dykket paa diskantmaalingen ved 3-6kHz skyldes kantdiffraktion (det var frygtet - men helt som ventet). 



Har faaet bestemt delay mellem enhederne og er klar til delefiltersimulering. Nu starter det sjove Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Feb 2023 at 20:29
Naa, andre aktiviteter har stjaalet tid de seneste dage. Men nu har jeg endelig faaet simuleret et filter og bestilt komponenter.

Jeg viser indtil videre kun simuleringerne. Selve filterkonfigurationen maa vente til efter julefrokosten (I kan muligvis gaette filterstejlheder mm. ud fra de viste simuleringer).

I simulering ser det saadan her ud:

On-axis.



Der er et markant loeft over 6kHz, men det bliver naeppe noget problem, da den forventede lyttevinkel bliver 15-20 grader off-axis.

Ca. 15 grader off-axis ser saadan her ud (her er ogsaa inkluderet individuelle bidrag fra hhv. bas, mellemtone og diskant:



Delefrekvenserne er endt omkring 350Hz bas/mellemtone og 2200-2300Hz mellemtone/diskant. Jeg har bevidst sigtet efter lidt lave delefrekvenser.

Endelig er der 45 graders simuleringen:



Bassen skal monteres i modfase med mellemtone og diskant.

Fasevending af mellemtonen.



Minimumsimpedans ligger omkring 3.2Ohm - i basomraadet.



Nu glaeder meg mig bare til at faa komponenter hjem, saa jeg kan proeve det af.


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Feb 2023 at 21:03
Det ser lovende ud - glaeder mig til at hoere dem.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Feb 2023 at 21:33
Her er overfoeringsfunktionerne paa filteret.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Feb 2023 at 21:15
Saa kom Julemanden ogsaa forbi her.



Her til aften har jeg sat filtrene i mine fumlebraedder.
Efter at have finjusteret niveauerne paa mellemtonen og diskanten, er det blevet rigtig fornuftigt. Jeg er umiddelbart tilfreds med hoejttalerne, som de spiller nu.
Paa sigt skal der selvfoelgelig laves forsoeg/trim paa filteret, men jeg skammer mig paa ingen maade over at skulle vise dem frem, som de er nu.

Som man kan se paa billedet, har der sneget sig et par Jantzen superior caps med i julepakken.
De bliver brugt som by-pass kondensatorer i mellemtone- og diskantfiltrene.
Jeg bruger en elektrolytkondensator i hoejpasfilteret paa mellemtonen. By-pass kondensatoren giver lige lidt ekstra oploesning.

Det var det! Saa er jeg klar til julefrokost Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Feb 2023 at 12:31
Jeg har lyttet lidt igen her til formiddag. Det spiller helt ok.
Her lige et billede af filteret, som det er nu, paa fumlebraet.



Korrektionsleddene paa bas og mellemtone tager sig af impedanstoppene i basomraadet samt linearisering opefter.
Korrektionsleddet paa diskanten tager sig af et peak lige over delefrekvensen. 


Posted By: bknielsen
Date Posted: 04 Feb 2023 at 17:38
Flot. Det er jeg spændt på, suger du den øverste pukkel på basserne? Det ser sådan ud på fumlebrættet.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Feb 2023 at 20:49
Ja, jeg suger den oeverste pukkel paa basserne, for at undgaa et meget kraftigt haev i 100-200 Hz omraadet (5-6 dB loeft ifoelge simulering).

Det samme goer sig gaeldende for mellemtonen. Her suger jeg også impedanspuklen ned for at undgaa et haev paa hoej-pas afrulningen.

Disse hoejttalere er lavet med en mere neutral og aaben gengivelse, end jeg plejer. Men jeg synes, de kan baere det. Jeg kan i hvert fald rigtig godt lide det.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Feb 2023 at 21:09
Jeg vil lige proeve at se, om jeg kan faa kontrolmaalt dem i morgen. Det kunne vaere spaendende at se, hvor taet paa simuleringen, de rent faktisk er endt.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 05 Feb 2023 at 20:09
Jeg har lavet marginale aendringer i filteret henover weekenden. 

Bassen skaeres marginalt lavere nu (mest fordi jeg havde en anden spole liggende, med markant lavere DC modstand - og lidt hoejere induktans). Men det har ryddet lidt op i nedre mellemtone.

Jeg har samtidig skiftet en kondensator i diskantfilteret hvilket gav en lidt mere oerevenlig nedre diskant.

Her kommer lidt maalinger paa hoejttalerne, med filtre, som de er nu. Maalt i diskanthoejde fra 1 meters afstand, samme placering som maalingerne til filterdesign.

Horisontal spredning (0, 15, 30, 45 og 60 grader).



Enhederne enkeltvis sammen med totalen (maalt 15 grader off-axis).



Sammenligning af hoejre og venstre hoejttaler med hver sit (identiske) filter.



En maaling 15 grader off-axis med fasevendt mellemtone.



Ikke helt saa udtalt udfasning mellem mellemtone og diskant, som i mine simuleringer. Det kan vaere jeg lige skal kigge paa delayet mellem disse enheder igen.

Endelig den maalte elektriske impedans.





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Feb 2023 at 20:02
Jeg er tilbage igen paa den oprindelige spole i basfilteret. Det blev for tyndt i oevre bas.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Feb 2023 at 21:01
Jeg tog mig endelig sammen her til aften og tegnede et filterdiagram.
Saadan her ser det ud lige nu (og det bliver naeppe aendret foer julefrokosten).




Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Feb 2023 at 08:04
Sjovt, som der bliver "speedet up" med alle projekter lige før "julefrokost" Det ender med vi skal have flere "julefrokoster" hen over Ã¥ret LOL


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2023 at 20:46
Ja, det ville ikke vaere daarligt Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2023 at 21:01
Denne hoejttaler er paa mange omraader blevet bedre, end jeg havde turdet haabe paa. 

Jeg glaeder mig meget til at faa den testet af i et stoerre rum ved julefrokosten og se hvad den kan, naar den faar lov at straekke ben. Jeg har indtil nu kun kunnet teste den ved meget moderate lydniveauer.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 07 Feb 2023 at 22:48
Jeg bemaerker en sugekreds ved ca. 2.8kHz is diskantfiltret. Hvilken gavn goer den?

Det ser dog ud "dalen" ogsaa er i din simulerede impedans, bare ikke naer saa dyb.

Men det bliver spaendende at lytte til dem.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Feb 2023 at 08:03
Ja, sugekredsen er med til at forme afrulningen paa diskanten, saa sammenloebet omkring delefrekvensen bliver paent/jaevnt, baade on-axis og off-axis. Uden den faar man et markant haev i det nedre diskantomraade (2-4 kHz), der bliver meget markant off-axis.

Det var den eneste maade jeg kunne faa baade sammenloeb og fase til at stemme.
Jeg ville, doed og pine, have delefrekvensen ned omkring 2kHz, for at faa bedst mulig spredningskarakteristik. Det kunne jeg kun faa til at gaa op i en hoejere enhed vha. sugekredsen.

Du har ret i, at "dalen" i impedansprofilen er mere udtalt paa maalingerne end i de viste simuleringer. Det skyldes, at jeg har saenket modstandsvaerdien i det fysiske filter ift. den simulering, jeg har vist. 
De nye simuleringer viser samme "dal" som i maalingen. 
Impedansvaerdien i "dalen" er dog uproblematisk, og den elektriske fase viser ingen udsving i omraadet.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Feb 2023 at 20:08
Jeg maa lige komme med en rettelse. Selvfoelgelig slaar sugekredsen ud paa den elektriske fasemaaling. Jeg ved ikke, hvad jeg taenkte paa foer. Men det er ikke voldsomt set ud fra maalingen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Feb 2023 at 20:18
Naa, projektet stopper jo ikke her, bare fordi julefrokosten er vel overstaaet (tak til alle i oevrigt, for en super hyggelig dag).

Jeg foeler mig nu sikker paa, at hoejttalerne har en fornuftig tonal balance - ogsaa naar de faar lov at straekke ben. Til julefrokosten trak vi diskantniveauet en kende ned, hvilket fik diskanten til at falde helt paa plads.

Der er egentlig kun meget faa ting, jeg fremadrettet vil forsoege at forbedre paa. 

1) Bassen kan blive bedre. Lige nu ligger portafstemningen ca. 10 Hz under basenhedernes egenresonansfrekvens. Det er nok for lavt. Jeg vil proeve at haeve portafstemningsfrekvensen og se, om jeg kan vride lidt mere tempo og praecision frem i bassen.

2) Jeg er egentlig ret tilfreds med mellemtone/diskant samspillet. Jeg tror ikke, jeg kan faa det meget bedre, men jeg vil alligevel se, om jeg kan slippe af med sugekredsen i diskantfilteret, uden det gaar ud over det samlede resultat.

Ellers er jeg rigtig godt tilfreds med disse hoejttalere. Jeg tror, de bliver foerstevalg i min stue et godt stykke tid fremover.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 27 Mar 2023 at 20:47
Naa, nu kan der ikke koges mere suppe paa disse hoejttalere.

Porten blev kortet ned med godt 1.5 cm, saa portlaengden nu er ca. 10 cm (68mm diam. port). Jeg har ikke lavet en maaling paa hoejttalerne, saa jeg ved ikke, praecis hvor meget det rykkede ved afstemningen.
Jeg synes, det har givet lidt mere rytme og anslag. Den kan muligvis kortes yderligere, men jeg er fint tilfreds med det nuværende resultat.

Jeg opgav at justere yderligere paa diskantfilteret. Jeg kunne ikke faa det til at simulere lige saa paent uden sugekredsen. Da jeg egentlig er fint tilfreds med lyden, har jeg blot valgt at fastholde sugekredsen.

Niiveauerne paa mellemtonen og diskanten er blevet finjusteret. Diskanten er nede i det niveau, vi lyttede paa til julefrokosten. Mellemtoneenhederne har jeg saenket marginalt for at faa lidt mere varme i nedre mellemtone.

Endelig har jeg fjernet lidt af suget ved den oevre impedanspukkel i bassen. Det har givet en lille smule mere niveau i 80-150 Hz omraadet, hvilket i mine oerer har resulteret i en lidt mere engagerende og nuanceret basgengivelse.

Filteret ser nu saadan her ud:



Nu skal jeg bare tage mig sammen og faa loddet filtrene sammen og lagt op i det aabne kammer i bunden af kabinetterne.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Mar 2023 at 08:10
De spillede jo allerede virkelig godt i bknielsens stue - meget homogent og musikalsk.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 28 Mar 2023 at 20:09
Tak.  

Der er ogsaa tale om meget smaa aendringer (i forhold til julefrokostfilteret).
Den ekstra daempning af mellemtonen (paa ca. 0.2dB) ville jeg nok ikke engang kunne udpege i en blindtest.

Men bassen er forbedret - synes jeg selv.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 30 Jun 2023 at 20:39
Jeg har simpelthen ikke kunnet tage mig sammen til at faa loddet filtrene op paa disse hoejttalere.

Saa denne uge gjorde jeg (endnu) et sidste forsoeg paa at faa fjernet sugekredsen paa diskanten.
Og jeg vil sige, at det er lykkes mig at lave et fornuftigt diskantfilter, uden sugekreds.

Jeg er gaaet ned i 3. ordens filterstejlhed - hvilket i sig selv er fint - saa slipper jeg for en spole.
Med det nye 3. ordens filter, behoever jeg heller ingen sugekreds over delefrekvensen - det fjerner yderligere 3 komponenter. 

I simulering er den summerede respons naesten uaendret on-axis, 15 grader og 45 grader off-axis.
Der er dog med 3. ordens filteret en lille smule mere energi i omraadet fra 800-1500Hz, da jeg har maattet aendre lavpasfilteret på mellemtonen en smule ogsaa. Det giver lidt mere "naervaer" i lytteoplevelsen.
Det nye filter har dog kostet lidt paa spredningen ved 45 grader, der viser et marginalt mere udtalt dyk omkring delefrekvensen - men det ser stadig paent ud.

Nu skal der lyttes lidt. Jeg skal have afgjort, om det ekstra naervaer resulterer i lyttetraethed. Umiddelbart er lydprofilen dog ikke paagaaende.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 30 Jun 2023 at 22:21
Fedt du eksperimenterer videre med dem, det er sådan man kommer 100% i mål Thumbs Up


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Aug 2023 at 21:36
Der er lavet marginale filterjusteringer over den seneste maaneds tid.
Familien er dog loebet toer for taalmodighed. Saa i dag blev filteret loddet sammen og sat ind i hoejttalerne.

Det endte med 3.ordens filter paa diskanten - uden sugekreds. 
Hoejttalerne kommer med ud til Sjaellandstraef i naeste weekend. Saa maa vi se, om de staar distancen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Aug 2023 at 21:08
Naa. Forfra med diskantfilteret.
Sjaellandstraeffet sidste weekend afsloerede desvaerre, at jeg har faaet oedelagt mellemtone/diskant integrationen med det nye diskantfilter. Der mangler energi i oevre mellemtone, saa naervaer er vaek.
Det laegger jeg ikke maerke til, naar jeg spiller ved lavt volumen derhjemme, men det bliver meget tydeligt, naar der kommer lidt mere volumen paa.
Mellembasniveauet er ogsaa blevet haevet for meget.

Saa jeg gaar tilbage til det oprindelige diskantfilter (fra julefrokosten) og justerer mellembassen ned igen.
Aergerligt at jeg naaede at lodde filteret sammen inden jeg fik det testet ordentligt. Men det er heldigvis nemt at komme til i det aabne kammer i bunden af hoejttalerne.


Posted By: USXX
Date Posted: 25 Aug 2023 at 21:15
If it ain't broke, don't fix it - og det virkede til julefrokosten Thumbs Up


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Aug 2023 at 21:19
Ja, det maatte jeg desvaerre laere paa den haarde maade denne gang Embarrassed


Posted By: bknielsen
Date Posted: 25 Aug 2023 at 21:30
Enig med USXX. De spiller godt som de er. Men man vil altid ha' mere ud af en konstruktion, så hvornår skal man stoppe?

Nogle gange skal man bare erkende at konstruktioner har forskellige potentialer. Du har fået rigtigt meget ud af dine.



-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Sep 2023 at 20:16
Saa er jeg tilbage til det oprindelige filter - og det er klart bedre.
Tror jeg blev lidt forblaendet af de faerre komponenter i 3. ordens filteret.
Men i dette tilfaelde fungerer 4. ordens (med sugekreds) bare bedre.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com