Print Page | Close Window

Julefrokost 2022 - samlet info, tilmelding mv.

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Arrangementer
Forum Discription: Her kan der snakker om alt fra planlægning, foreslag og omtale af arrangementer der omhandler selvbyg. Husk og tilføj arrangementet til kalenderen.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2149
Printed Date: 20 Apr 2024 at 00:01
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Julefrokost 2022 - samlet info, tilmelding mv.
Posted By: bknielsen
Subject: Julefrokost 2022 - samlet info, tilmelding mv.
Date Posted: 03 Jan 2023 at 18:43
Godt nytaar! Vi skal have lidt detaljer paa plads vedr. Julefrosten 2022. Der er ikke saa laenge til Smile.

Tidspunkt: 11/2-2023 kl 12

Menu:
- Frokost: En krydret gryderet baseret paa kylling samt ris/broed dertil. Jeg regner med det er acceptabelt for alle.
- Eftermiddag: Kaffe/te/cola og en bradepandefuld kage
- Aften: Minestronesuppe (Felsbys favoritopskrift)

Sted: Sender jeg i en privat besked/mail.

Der er arbejdet lidt paa siddepladser og talt stole, og med de 3 tyndeste sammen i sofaen under frokosten, saa kan der klemmes 16 ind - men saa er der heller ikke plads til flere.

Deltagerlisten er saaledes:
Frost (tilmeldt)
StoreNoerd (tilmeldt)
Felsby (tilmeldt)
Balbrech (tilmeldt)
Hylle (tilmeldt)
DigitalThor (tilmeldt)
Schlager (tilmeldt)
Enthusiast (tilmeldt)
ham_den_lange (tilmeldt)
USXX (tilmeldt)
Hansmlauridsen (tilmeldt)
Jacob.Land (tilmeldt)
Blankholm (tilmeldt)
Daniels (tilmeldt)
Roky (tilmeldt)
bknielsen

Endelig tilmelding:
100kr paa mobile pay som vi plejer. Tlf nr. til det kommer sammen med den private besked/mail.

Drikkevarer: Medbringes til eget forbrug (desvaerre - jeg har ikke evner til oelbrygning).

Pakkelej: Medbring en (eller flere) audiorelateret pakke, man har i overskud.

Det eneste, jeg ikke har styr paa (tror jeg), er, hvilket grej I tager med. Kan vi lave en liste her i traaden?

Grejliste:
- Et saet hoejttalere bygget til lejligheden (Enthusiast)
- ARA-TX med eksterne (passive) filtre (USXX)
- 3-vejs baseret paa Dantax/Raidho skrot/overskud (bknielsen)
- 12" + kompressiondriver og waveguide (Frost)
- Stereolab horn (Hylle)
- 2.1 højttalersystem (Roky og Blankholm)
- Standere og sub (HansM)
- Choke loaded SIT amp og diverse (Ham_Den_Lange)

Overnatter:
- Enthusiast


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.



Replies:
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Jan 2023 at 20:36
Der er styr paa det og det lyder alt sammen super godt Clap

Jeg planlaegger at medbringe et saet hoejttalere bygget til lejligheden.

Her et lille status billede.



Posted By: USXX
Date Posted: 04 Jan 2023 at 08:22
Jeg er tilmeldt. Jeg medbringer et saet ARA-TX med eksterne (passive) filtre.

Menuen er i den grad godkendt Thumbs Up




Posted By: bknielsen
Date Posted: 12 Jan 2023 at 21:43
Hans har i den initiale julefrokosttraad ( http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2142&PN=2&title=julefrokost-2022 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2142&PN=2&title=julefrokost-2022 ) annonceret plade til pakkeleg.

Saa taenker jeg, at alle til julefrokosten medbringer minimum en audiorelateret ting/pakke, der ikke besidder nogen naevnevaerdig vaerdi for en selv, men som fungerer, og saa laver vi pakkeleg ud af det.

Det kan vaere et gammelt impulskoeb, man bare kan maerke, man aldrig faar brugt, et saet portroer man ikke har et projekt til, en CD/plade (som Hans), et par delefilter-komponenter eller andet.

Den eneste regel er, hvis det er noget der skal bruges i saet, skal der vaere et saet, saa det har brugsvaerdi for den der ender med at faa pakken.

Er I med paa den?


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Jan 2023 at 07:44
Det lyder som en god ide. Den er jeg med paa.




Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2023 at 08:16
Originally posted by bknielsen

Hans har i den initiale julefrokosttraad ( http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2142&PN=2&title=julefrokost-2022 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2142&PN=2&title=julefrokost-2022 ) annonceret plade til pakkeleg.

Saa taenker jeg, at alle til julefrokosten medbringer minimum en audiorelateret ting/pakke, der ikke besidder nogen naevnevaerdig vaerdi for en selv, men som fungerer, og saa laver vi pakkeleg ud af det.

Det kan vaere et gammelt impulskoeb, man bare kan maerke, man aldrig faar brugt, et saet portroer man ikke har et projekt til, en CD/plade (som Hans), et par delefilter-komponenter eller andet.

Den eneste regel er, hvis det er noget der skal bruges i saet, skal der vaere et saet, saa det har brugsvaerdi for den der ender med at faa pakken.

Er I med paa den?

Godkendt - men nu ved du jo godt, at det nye dogme tillader et "saet" at bestaa af to forskellige Wink


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 13 Jan 2023 at 10:49
Pakkeleg er altid sjov. Jeg tager ogsaa noget med...

Og Ulrik, jeg er sikker paa, at der er et stort udaekket behov for diy centerhoejtalere ved medlemmerne, saa du kan sagtens lave pakker med enkelte unikke enheder?!?


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2023 at 11:59
...for ikke at tale om de oversete mono-hoejttalere Big smile 


Posted By: Hylle
Date Posted: 13 Jan 2023 at 12:02
Hvis det er gængse enheder, kan man jo selv købe en enhed, at pare den med, hvis ellers, man mener stereo er kommet for, at blive :-)


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2023 at 12:21
Jeg har nu fundet en gave - og det er ikke enhed(er) Wink


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2023 at 12:55
Originally posted by Hylle

Hvis det er gængse enheder, kan man jo selv købe en enhed, at pare den med, hvis ellers, man mener stereo er kommet for, at blive :-)

Taenk paa hvilken ressourcebesparelse, der ville vaere indenfor audio (elektronik saavel som hoejttalere), hvis man gik over til mono (der er endda folk, der aldrig har forladt det). Vi ville selvfoelgelig ikke saelge saa mange enheder.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 15 Jan 2023 at 14:25
Hylle har en pointe, og jeg skal ikke gøre mig til herre over om man har mere lyst til mono end stereo. Så jeg lader det være 100% op til deltagerne, hvilke audiorelateret pakke man medbringer. Vi skal nok få det sjovt uanset Smile.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 15 Jan 2023 at 14:36
Jeg har taget en genvej for at have en chance for at have en ny højttaler med til julefrokosten.




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Jan 2023 at 17:50
Det ser rigtig flot ud 👍 fine enheder. Jeg glæder mig til at høre dem!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Jan 2023 at 20:16
Fedt Thumbs Up
Skynd dig at skrive dem paa din liste i foerste indlaeg - det forpligter Smile


Posted By: bknielsen
Date Posted: 30 Jan 2023 at 21:44
Jeg fik lavet et hæderligt delefilter i weekenden, måske ikke det endelige, men heller ikke helt tosset. Så de kommer på listen.

Jeg er dog skiftet til XT25, da DX25erne jeg havde ikke målte ens (det var prototyper).....og så døde den ene i operationen med at gøre den tæt, den var limet sammen, så spoletråden sad fast på polpladen.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 31 Jan 2023 at 07:18
Jeg vil gerne have et overblik over, hvor mange der har brug for at overnatte til julefrokosten.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 31 Jan 2023 at 09:08
Jeg forventer ikke at skulle overnatte :) 
Jeg glaeder mig til at hore dine nye hojtalere med XT25 Thumbs Up 

jeg har planer om jeg tager samme 12" hojtaler med som jeg havde med ud til Bo. Jeg har dog modificeret dem med en ny waveguide, Compression driver ( i stedet for sb19) og afstemt som basrefleks i stedet for lukket kabinet. Det giver lidt mere headroom/dynamik. isaer i bunden. Samt mine limitersystemer arbejder nu lidt anderledes.  
Derudover tager jeg muligvis en standerhojtaler med, baseret paa SB enheder og eller Purifi.
jeg driver det hele med samme setup som sidst (aktivt forstaerkermodul), da jeg roder med nogle spaendende (synes jeg i hvert fald selv LOL) adaptive systemer, som jeg forsoger at integrere i de her hojtalere. 

Brian, jeg skal stadigvaek medbringe en cdafspiller/dac ikke?




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 31 Jan 2023 at 21:49
Jeg vil meget gerne overnatte til søndag morgen, hvis muligt? 
SÃ¥ vil jeg tage en sovepose og et liggeunderlag med.



Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Feb 2023 at 16:37
@Frost: Den kommer på listen

@Enthusiast: Det er bare fint, der er 3 ledige børneværelser med hver sin seng, så egen dyne/sovepose og pude er fint. Liggeunderlag først nødvendigt for overnattende person nr. 4 :-)


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Feb 2023 at 20:42
Det lyder super. Mange tak.
Jeg tager baade sovepose og liggeunderlag med for en sikkerheds skyld.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 01 Feb 2023 at 21:19
Vi kommer jo 3 fra oeen. Vi har liggeunderlag, oppustelig madras, dyner  og alt muligt( det hele). Kunne vi bare ligge i stuen eller paa et vaerelse.... det afhaenger nemlig lidt af hvem af os der snorker mest LOL


Posted By: bknielsen
Date Posted: 02 Feb 2023 at 07:54
Det er alletiders. Jeg havde også regnet med jer. Kan folk sove i samme rum, er der slet ingen problemer, vi ses "om lidt".


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 03 Feb 2023 at 10:00
Originally posted by bknielsen

Det er alletiders. Jeg havde også regnet med jer. Kan folk sove i samme rum, er der slet ingen problemer, vi ses "om lidt".


Perfekt Hug


Posted By: bknielsen
Date Posted: 04 Feb 2023 at 17:30
Jeg har faaet kontrolmaalt mit hoejttalerbidrag til julefrokosten. De lyder haederligt og maaler haederligt. Bagvaeggen klaeder dem, naar de kommer taet pa den, dvs. der er lidt for lidt bund i dem til min smag.

Jeg er ikke 100% tilfreds, men nu monterer jeg nr. 2 op, saa det kan blive stereo. Saa maa vi se.

Maalingen er midlet 1/8 oktav, 20 grader horisontalt med rum.



-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Feb 2023 at 20:51
Det ser spaendende ud. Jeg glaeder mig til at hoere dem.


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2023 at 08:53
@bknielsen; har du standere til 2-vejs-hoejttalere?


Posted By: Frost
Date Posted: 06 Feb 2023 at 10:37
Jeg tager et saet standere med :) 



Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2023 at 11:16
Originally posted by Frost

Jeg tager et saet standere med :) 

Thumbs Up


Posted By: bknielsen
Date Posted: 06 Feb 2023 at 11:49
Tak Frost. Jeg har kun et meget let set standere (hjemmelavede af spaanplade). 

Kan du ogsaa tage din CD afspiller og noget streamer af Qobuz, tror jeg du naevnte, der mÃ¥ske var mulighed for? Jeg naar ikke at faa det sat op paa min RaspberryPI der pt. kun streamer FLAC fra NAS. 

DAC med diverse indgange har jeg (USB, SPDIF, TOSLINK), jeg har dog ikke TOSLINK kabel.



-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 07 Feb 2023 at 07:35

Som Brian naevnte, saa har jeg rodet lidt med at bygge et saet klasse A forstaerkere. Og den sidste af de to blev samlet faerdig i gaar.
Jeg haaber at faa mulighed for at lytte lidt pÃ¥ dem inden lordag for at trimme dem ind. Ellers kommer de med som de er. 

Ud over de to nye medbringer jeg ogsaa min DSPre forforstaerker, Rega CD afspiller og diverse kabler. 


Posted By: Frost
Date Posted: 07 Feb 2023 at 07:41
Det set spaendende ud Simon 👌
Har rega afspilleren digital indgang, så man kan bruge dens dac med andre kilder?


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Feb 2023 at 08:03
wauw flot hÃ¥ndværk Simon !! Clap
Den glæder jeg mig til at høre. Er det sigleended med en kæmpe mosfet i udgange?


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 07 Feb 2023 at 08:08
Min DSPre er 100% digital, så den kan tage de fleste signaler. Rega'en har kun udgange (analog og digital).

Forstaerkerne er single-ended med en choke loaded SIT i udgangen.
(SIT = mosfet der tror den er et radioroer)...


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2023 at 08:18
Fedt! Den glaeder jeg mig virkelig til at hoere - det bliver Battle of the Amps...Big smile


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 07 Feb 2023 at 08:25


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 07 Feb 2023 at 13:45
Hej

Hvaa, hvor stor er lokationen vi skal samles paa? Taenker paa om jeg skal have subben med ogsaa? 
Den har faaet sidste gang maling her i dag. 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2023 at 20:27
Det ser spaendende ud med de forstaerkere. Godt der bliver noget signalkilde/forstaerker grej at skifte mellem ogsaa Thumbs Up

En sub er ogsaa altid godt. Men det har tidligere vaeret en udfordring at faa signal ud til dem. Du skal nok lige koordinere med dem, der laegger (for)forstaerkere til.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 07 Feb 2023 at 21:24
Originally posted by ham_den_lange


Som Brian naevnte, saa har jeg rodet lidt med at bygge et saet klasse A forstaerkere. Og den sidste af de to blev samlet faerdig i gaar.
Jeg haaber at faa mulighed for at lytte lidt paa dem inden lordag for at trimme dem ind. Ellers kommer de med som de er. 

Ud over de to nye medbringer jeg ogsaa min DSPre forforstaerker, Rega CD afspiller og diverse kabler. 
Det bliver godt Thumbs Up..

Jeg tror vi faar brug for 2 lange signalkabler (med phonostik), tager du ikke det med? Dem jeg har er ikke over 1m. Jeg har forforstaarker.

Jeg har ogsaa DAC med de 3 gaengse typer consumer inputs (SPDIF, USB, TOSLINK).

God idé med den lille Rega, hvis nogen har CD'er med



-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 07 Feb 2023 at 21:47
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Hvaa, hvor stor er lokationen vi skal samles paa? Taenker paa om jeg skal have subben med ogsaa? 
Den har faaet sidste gang maling her i dag. 

Mvh Hans


Der er plads til den, hvis du tager den med, saa du bestemmer om det giver mening Hans.

Det kraever, at der er noget filtervaerk eller evt. en plateamp, saa den kan rulles af. Hvis ikke nogen har taenkt over det allerede, skal det laves paa dagen. Tager ham_den_lange sin Holm DSPre med, er det muligt. Effektforstaerker har vi - og hvor svaert kan det vaere at integrere en sub. LOL.



-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Roky
Date Posted: 10 Feb 2023 at 16:46
Blankholm og jeg stiller op med et 2.1 system bestående af et sæt af Blankholms frække højttalere. Jeg medbringer en hjemmebygget dual sub (to SB23 MFC 8" i ca 40 liter).

Vi tager retro forstærkere med til at drive det.

Jeg medbringer en efterhÃ¥nden ret gammel MiniDSP DA8 (Coax ind 8 RCA kanaler ud). Om guderne vil det, virker det hele Big smile 

Ser frem til i morgen!

Ps. Er der nogen der kunne tænke sig at købe et sæt lettere brugte passive slavebasser? - Så smid mig en PM.
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2064&title=passive-sb - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2064&title=passive-sb



Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 10 Feb 2023 at 17:27
Hej

Jamen, saa kommer subben med ogsaa og den er til fri afbenyttelse til dem der evt vil lege med den. 
Ellipticor saettet kommer jo ogsaa med og de er nu ved at lyde rigtigt godt, saa glaeder mig til at se hvordan de opfoerer sig i dit lokale. 
Luxman forstaerkeren kommer med under armen. 

Jeg kommer til middag og bliver sikkert en 3-4 timers tid, mere tror jeg ikke mit stress kan holde til desvaerre. 
Tager selvfoelgelig ogsaa noget vinyl med fra TIO Records.

Ses i morgen!

Mvh Hans  


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 10 Feb 2023 at 19:43
Jeg har min DSPre med. Den kan ogsaa 2.1


Posted By: bknielsen
Date Posted: 10 Feb 2023 at 21:52
Det er alletiders Hans, du er velkommen, uanset hvor længe du holder ud. Jeg glæder mig til at se jer alle Hug.



-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 13 Feb 2023 at 14:35
Jeg har skrevet lidt på DIYaudio omkring mine forstaerkere:
https://www.diyaudio.com/community/threads/choke-loaded-thf-51-with-iscg-front-end.395727/ - https://www.diyaudio.com/community/threads/choke-loaded-thf-51-with-iscg-front-end.395727/#post-7267003


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Feb 2023 at 10:19
Der var et par stykker, der spurgte til ARA-TX. Filteret kan findes paa SB Acoustics hjemmeside under Open Source Kits (her er direkte link til https://sbacoustics.com/wp-content/uploads/2022/11/ARA-TX-Crossover-Schematic.pdf - diagrammet ). Jeg har ogsaa kommenteret paa https://www.diyaudio.com/community/threads/sb-acoustics-ara-upgrade-path.385602/ - diyAudio . 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 14 Feb 2023 at 17:21
Hej

Tak for weekenden, det var hyggeligt at se jer alle og nogle igen. Et af de dejligste og varmeste faellerskaber jeg har oplevet. 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Tubeman
Date Posted: 14 Feb 2023 at 17:29
Hej Ulrik
har provet at simulere filter fra ARA  pÃ¥ en TX 7,5" ...  vil du tro det vil vaere brugbar  pÃ¥ 7.5 " 

5khz  se ud til at vaere omkring 20db nede  pÃ¥ 7.5" 

mvh Bjarne 


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2023 at 08:18
Originally posted by Tubeman

Hej Ulrik
har provet at simulere filter fra ARA  pÃ¥ en TX 7,5" ...  vil du tro det vil vaere brugbar  pÃ¥ 7.5 " 

5khz  se ud til at vaere omkring 20db nede  pÃ¥ 7.5" 

mvh Bjarne 

Du vil ganske givet kunne overfoere konfiguration, men du vil skulle justere nogle komponentvaerdier for at faa det optimalt. Filteret forudsaetter rimelig god fysisk time-alignment mellem enhederne, hvilket i ARA opnaas ved, at baflen haelder 7 grader bagover (det aendrer ikke power-responsen, men det paavirker frekvensgangen).


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2023 at 08:24
Aah, er det til din MTM? I saa fald skal du muligvis over paa et andet filter.


Posted By: Tubeman
Date Posted: 15 Feb 2023 at 08:27
Tak for svar.. jeg vil prove det pÃ¥ mit MTM system,   enheder er ikke fysisk time-aligment,  men paa simulering ser det fornuftig ud..   
kan jo altid gaa tilbage til mit 18db  filter
mvh Bjarne


Posted By: Tubeman
Date Posted: 15 Feb 2023 at 08:35
ja det er til MTM     og maaske vil det virke.   hvis ikke saa har jeg dog provet noget nyt

paa simulering  bliver der en rigtig god 12 db  afrulning,paa 7.5"      og SB diskanten er taet pÃ¥ 18db



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com