Print Page | Close Window

Projekt : Hørning horn kabinetter

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2126
Printed Date: 26 Apr 2024 at 08:52
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Projekt : Hørning horn kabinetter
Posted By: Hylle
Subject: Projekt : Hørning horn kabinetter
Date Posted: 12 Jul 2022 at 10:27
I denne agurke tid, hvor man kan undre sig om der er liv på forumet, så begynder jeg at forberede efterårets store projekt. Da Tistrup Møblefabrik gik konkurs, blev der solgt blandt andet nogle Hørning Horn kabinetter, som jeg har købt to sæt af.
Kabintterne stod helt sikkert tilbage fordi der var små fejl på dem. Meningen er, at jeg vil lave noget efter samme koncept som Hørning, men med andre enheder:

Kabinetterne virker som Troels Gravesens, 3 vejs DTQWT konstruktion. 








Replies:
Posted By: Digital_thor
Date Posted: 12 Jul 2022 at 10:43
Nydeligt kabinet Thumbs Up Minder mig om Jamo 707i


Posted By: Hylle
Date Posted: 12 Jul 2022 at 11:20
Fineeren ser meget rødlig ud, og skal sikkert forstille kirsebær eller rosewood.

De 2x4 basser som skal sidde på bagsiden af kabinetterne er i hus, så det ligger fast, det er SB Acoustics SB20PFCR30-8 som skal serie/parallel forbindes til 8ohm, samlet load. Der er basis for en konstruktion med ret så høj følsomhed.
SB basserne har faktisk parameter meget lig de Beyma basser som Hørning bruger. 

For at basserne passer ordentlig i de undersænkede huller har jeg fræset nogle ringe til, at fylde undersænkningen i hullerne ud med. Så kan basserne både "ligge udenpå" kabinettet, men også monteres med magneterne ud af som Hørning gør. Jeg troede faktisk ikke der var plads til mageneterne indad i kabinettetne, men det viste det sig alligevel der var fint plads.







Her er lidt prøve tilpasning med en bas enhed. Jeg har lavet en midlertidig plade hen over stik-hullerne, hvor der skal kommer ledninger igennem ud til det eksterne filter, i udviklingsperioden. Derefter kommer der en endelig terminal plade.




Jeg har ikke den store tiltro til, at portene/udmundingen kommer til, at passe til den afstemning jeg ønsker, så jeg gætter på jeg ender med, at lukke dem af med en plade og isætte portrør, så man får en slags horn/refleks hybrid. Men vi får, at se....
 


Posted By: Kong Gulerod
Date Posted: 12 Jul 2022 at 21:24
Det ser spændende ud - og det ligner nogen meget lækre kabinetter du har fået fingre i der Hylle Cool


Posted By: Hylle
Date Posted: 13 Jul 2022 at 09:11
Kong Gulerod, husk jeg har et sæt kabinetter mere, det kan være de bliver i overskud....

Kabinetterne er egentlig fine nok, dog er der problemer med den samling mellem den "løse" forplade der er lagt på kabinettet. Samlingen er ikke tæt. Min plan er, at giver den en sort gulvfuge hele vejen rundt i falsen/samlingen.





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Jul 2022 at 14:49
Rigtig spændende projekt - og flotte kabinetter.
Jeg prøvede også at få fingre i et sæt i sin tid, men det glippede desværre.
Hvordan er kabinetterne udført mht. mellentonen? Er det et separat kammer?


Posted By: Hylle
Date Posted: 13 Jul 2022 at 18:36
Så prøver jeg lige at reklamere igen. Jeg har et ekstra sæt kabinetter som jeg nok vil af med.

Der er en åben forbindelse fra mellemtone kammeret over i et slut horn stykke som mellemtonen deler med bassen.
Igen. Kig på Troels Gravesens tegning af hans DTQWT det virker på samme måde.

Det er genialt…. Hvis det virker. Tanken er nok, at mellemtonen spiller uden højpas filter. Men trykket i akustisk modfase fra basserne vil begrænse udsvinget og dermed bas output på mellemtonen.
Men bliver virkningen ikke let for meget eller for lidt…. Det må tiden vise!



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Jul 2022 at 11:07
Originally posted by Hylle

Så prøver jeg lige at reklamere igen. Jeg har et ekstra sæt kabinetter som jeg nok vil af med.


Fristende.

Jeg sad i øvrigt lige og kiggede på Hørnings version. Det ser ud til, at han på et tidspunkt har brugt 8 basser per side. 4 inde i hornet og 4 udenpå - monteret i push-pull.
Er der også plads til det med dine SB basser?

Men det bliver selvfølgelig lidt voldsomt.


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Jul 2022 at 15:01
Jeg troede faktisk ikke den nederste bas kunne være med magneten indad i kabinettet, men det kan PFC basserne godt, hvis man lægger den mellemring i hullet som jeg har lavet. Så jo, man kunne godt have 4 woofere med magneten indad og 4 med magneten udad.

Jeg ved jo ikke om Hørning får lavet en OEM bas ved Beyma, men SB Acoustics SB20PFCR30-8 har parameter meget lig den 8" Beyma fra Studio serien i 8ohm, Beyma har som standard i programmet.




Posted By: Roky
Date Posted: 24 Jul 2022 at 10:30
Spændende projekt! De SB20 er bare RIGTIG fine. Ikke bare til prisen, men i det hele taget.


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Jul 2022 at 10:55
Det er også mit indtryk Roky. Konstruktions mæssig minder de jo om de Vifa M21ér jeg altid sværger til når det skal være 8" basser. Vifaérne er desværre sjældne, så SB20 kunne godt være fremtiden, men lur mig om ikke 8" fuldtone enheden i den serie med skum kanter osv kunne være en god enhed, selv om man evt kun vil bruge den i bassen. 

Jeg har lige prøve monteret 4 basser i kabinetterne, jeg troede faktisk ikke de kunne være med magneterne ind ad på den position nærmest portudmundingen, men det gik fint an.
Jeg tror dog det ender med at magneterne få lov at sidde ud ad, som Hørning bruger det. Bare for, at få minder højfrekvens udstråling, da magneten "skygger" for lydudstrålingen.







Posted By: bekker
Date Posted: 10 Aug 2022 at 20:49
hallo hvad forlanger du for et søt kabinetter mvh


Posted By: Hylle
Date Posted: 11 Aug 2022 at 13:40
Hej bekker. Et sæt kabinetter : 1500Kr. De er i en lysere træsort, som jeg ikke kender!! Med tydelige åretegninger. 
Skriv hvis du ønsker billeder. Ellers skal jeg prøve og få lagt nogle billeder op i weekenden.


Posted By: Hylle
Date Posted: 14 Aug 2022 at 15:18
Her kommer lige billeder af det ekstra set kabinetter jeg har stående. De trænger dog til en støvsugning og en fugtig klud.






Posted By: Hylle
Date Posted: 14 Aug 2022 at 16:35
Så er jeg kommet lidt videre med Projekt kabinetterne.

Mellem frontpladen og det primære kabinet, er der en fals, den har jeg bestemt mig for at give en sort gulvfuge. Jeg har fundet noget fra Danalim, som jeg har brugt til det.

Her kan man se falsen mellem kabinet delene:


Der har jeg sat malertape til afdækning:


Så kom der "sort-smat" i :-) 
Det første kabinet gik nemt, men det andet kabinet grrr..... Det var tæt på at gå helt galt!! Der kom gulvfugemasse ind  under tapen måske, fordi jeg har glatte fugen med lidt for meget vand, og måske også kommet lidt for meget fugemasse på, som skulle af igen.
Jeg brugte en lille ny spartel, med et jævn blad til at trække fugemassen af med igen.






Til tider lignede det noget der slet ikke ville virke, men jeg er nu godt nok tilfreds med resultatet.





Posted By: bekker
Date Posted: 22 Aug 2022 at 11:57
Hejsa det ser rigtig godt kunne godt være interesseret i det ekstra sæt har nemlig 16 STK m21wp i 16 ohm som passer perfekt 


Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Aug 2022 at 20:13
Bekker, de m21Wp kunne godt være brugbare, jeg tænker dog de har så stort et magnet system de skal monteres med magneten udad, lige som Hørning gør. Jeg forventer også min udgave vil få magneterne monteret ud ad kabinettet.


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Aug 2022 at 19:53
Så regner jeg med, at have fundet mid-wooferen og diskanterne der skal bruges. Måske skal de modificeres lidt hen ad vejen.
Mid-wooferne er Faital Pro 6" 6FE300, de har et meget kraftig magnet system, og har en følsomhed der kan hamle op med de 4 basser. Samtidig er de meget bredbåndede. Jeg kendte dem ikke på forhånd og blev valgt ud fra databladet. Men de lyder rigtig fint som raw-driver uden for kabinettet.









Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Aug 2022 at 20:00
Diskanterne bliver et sæt Vifa H26. Sølvfarven skal væk! De vil blive spraymalet sorte. Måske vil jeg gennembore polstykket og sætte et bagkammer på.
De har også en høj følsomhed, så de kan med i dette system.







Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Aug 2022 at 20:10
Jeg vil gerne lave time-alignment mellem diskant og mellemtone. Så der skal bygges en ny baffel, som skal lægges uden på fronten af Hørning kabinettet. Som trækker diskanterne tilbage i forhold til mid-wooferne, men hvor meget...

Jeg har lavet et interimistisk kabinet, af en pap kasse!! Så både mellemtone og diskant var i samme plan. Så brugte jeg min Clio måle udstyr med mikrofon. til at bestemme afstanden/delayet mellem enhederne. Det viste sig, diskanten skal trækkes 12-13mm tilbage i forhold til mid-wooferen.

- så nu er det bare og få taget sig sammen til at få bygget nye baffler Smile








Posted By: Hylle
Date Posted: 14 Sep 2022 at 13:14
Så er arbejdet med de nye baffler igang. De bliver bygget op over en ramme, og en ring til mellemtonen i MDF. Derefter ska lder trækkes stof hen over og det skal pensles med polyester, og endelig tilsidst forstærkes med glasfiber fra bagsiden. Det er måske ikke helt klar nu, men det kommer...




Her er ringene godt på vej, hvor mellemtonerne skal sidde i.



Her ses de færdige mellemtone-ringe, og undersænkninger til diskanterne er lavet. Nu skal jeg have tegnet designet på yderkonturen på fronten op, så den kan saves ud.



Jeg har det med, at arbejde uden tegning, mål og design kommer frem i processen.

- Tænk, at man skulle helt til Australien for at finde værktøjet til, at tegne de rigtige rundinger med Smile



Så skal der bare saves, og man begynder at kunne se grundformen, på de nye baffler.



Så er der en savet ud, og den anden mangler nogle rundinger. Det hjælper på at træarbejdet er færdigt, men det tager noget tid, og altid mere besværlig en, man forestillede sig inden, man gik igang. Det havde godt nok været nemmere at lave en tegning og få det fræset ud, på CNC!
Men det er også sjovt med god gammeldags håndværk. Jeg kan rigtig godt lide at arbejde i træ.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Sep 2022 at 20:24
Det er spændende at følge udviklingen og i det hele taget et rigtig spændende projekt.

Det er godt, at der er nogle, der nyder træarbejdet. Jeg er aldrig blevet rigtig glad for den del.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Sep 2022 at 20:26
Skal dine nye fronter limes udenpå kabinettet?


Posted By: Hylle
Date Posted: 14 Sep 2022 at 22:05
træarbejde er fedt. Det eneste jeg mangler er et godt værksted eller bare en lukket garage og stå med det i.
Ja, de her fronte skal skrues og limes uden på kabinet forpladen.


Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Sep 2022 at 17:44
Så blev det sidst træarbejde færdig på de nyt fronter. Hullerne der er skåret, ret så meget på frihånd. De steder, man ikke vil forvente, vil give mening senere, da de skal bruges til, at komme ind bagved og lave forstærkninger, vent og se! 






Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Sep 2022 at 18:40
Jeg er lidt bagud med opdateringer, så træ arbejdet har været færdig et par uger. Og nu har jeg fået sat stof omkring front rammerne med hæftepistol.







Stoffet skal nu penslet med polyester, så bliver det hårdt. De åbninger fra bagsiden, som ikke er til enhederne, skal der puttes stykker af glasfibermåtte ind for at forstærke stoffet på bagsiden.

Jeg har sat stoffet fast med hæfteklammer i bunden af hullet til mellemtonen, og til diskanten har, en kollega og jeg 3D printet et lille hjælpe værktøj "et hjul" som kan holde stoffet nede i diskant hullet. Den vil nok lime sig fast så jeg håber jeg kan ødelægge den og tage den ud.





Efterfølgende er stoffet penslet og stoffet er stadig vådt.





Her kan man næsten bedre se, hvordan man kan lave former med stoffet som ville være svære, at lave uden en CNC fræser. Men jeg tænker de små fræsere som mange bygger nu, vil fjerne interessen helt for denne teknik.










Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Sep 2022 at 19:39
Det var da en spændende metode, du benytter her. Det har jeg ikke set før.
Fedt at se en, der går hele vejen med kabinetarbejdet Thumbs Up


Posted By: Frost
Date Posted: 26 Sep 2022 at 07:37
Hylle, man skulle næsten tro at du har lavet bilstereo i dine yngre dage :D Det var en fremragende måde at lave dørsider på Thumbs Up
Det bliver sku fedt! 



Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Sep 2022 at 08:00
Du har jo selvfølgelig ret Frost, det var en teknik jeg lærte den gang, jeg roddede lidt med bilstereo-konkurrencer. 

Nogle kollegaer og jeg, snakker lidt om, at lave en lille CNC fræser, så måske bliver det endnu nemmere i fremtiden, at lave sådan noget. Eller bare fræst huller i en frontplade. 

Jeg synes jeg kan se jeg nok bliver nødtil, at spartle lidt på de her fronter, men alt i alt er de blevet meget gode efter de er blevet tørre.


Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Okt 2022 at 17:16
!Det skal være skidt før det bliver godt"! Det ser i altfald skidt ud her hvor jeg er blevet nødtil, at spartle en masse på fronterne, og enda af flere gange. De kræver en del mere arbejde en jeg have forestillet mig da jeg startede...




Men efter en del spartling og slipning, håber jeg nu de er gode nok til at trække kunstlæder på. Det er altid svært, at vide, hvor fint skal grundarbejdet være for, at det giver et godt slut resultat, synes jeg.

- Lige nu ligner de nærmest, at der er trukket noget spættet-sælskind på :  Smile







Posted By: Schlager
Date Posted: 23 Okt 2022 at 18:11
Sjovt projekt og interessante løsninger Thumbs Up

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Nov 2022 at 20:03
Så fik jeg betrukket frontene, efter en noget mere besværlig spartle/slibe proces en jeg havde håbet på.

Alt i alt er jeg tilfreds med resultatet indtil videre. Men, men.... men !! Selv om jeg har prøvet, at tage højde for, hvor meget kunstlæderet fylder, så kan jeg nu ikke presse diskanterne i hullerne! Så jeg skal prøve og få vores mekaniske værksted, på arbejde, til at dreje dem lidt ned i diameter.... Det er noget bøvl.... Men ok, diskant frontene skulle males alligevel.

Nu hungre jeg også efter snart, at få noget lyd på!!







Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Nov 2022 at 20:04
Det er meningen "PA-pakningen" skal erstattes af en 3D printet pynte ring, men det er ikke så vigtig lige nu.


Posted By: Hylle
Date Posted: 20 Nov 2022 at 16:36
Så er der savet ud i kabinetterne så fronten/bafflerne kommer til, at passe. De sjove firkantede huller omkring diskanten, er fordi jeg har limet nogle klodser på bagsiden, så skruerne der holder diskanten, har mere at gribe i. 
Jeg håbede, jeg kunne lave noget så, man kunne nemt tage fronterne af igen, hvis man vil rette noget, men det ender med de bliver skruet og limet på. Så bliver det der!




Posted By: Hylle
Date Posted: 20 Nov 2022 at 16:45
Fronterne er kommet på, Vifa diskant horn er blevet malet. Alt i alt, er jeg blevet godt tilfreds med resultatet. Der er lidt Sonus Faber agtig synes jeg. Så er forsiden ved, at være klar.

Jeg mangler stadig, at montere ledninger til det hele. Jeg vil også gerne have lavet en afstivning mellem diskant og mellemtone. Noget dæmpemateriale, i diskant mellemtone kammeret mangler. Og så skal bagsiden monteres op. 

-Ja, jeg ved billederne kunne være bedre :-)









Posted By: bknielsen
Date Posted: 20 Nov 2022 at 20:31
Det ser godt ud Allan. Jeg er (også) spændt på hvordan det bassystem lyder.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Nov 2022 at 07:48
Ja, mon ikke !! 



Posted By: Frost
Date Posted: 21 Nov 2022 at 17:43
Det ser sku godt ud Hylle. Dem glæder jeg mig til at høre :D 



Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Nov 2022 at 22:17
Ja, det bliver spændende at få lyd på. Jeg er lidt bekymret om 8 stk 8” basser vil “ over-power “ min stue. Jeg overtager noget Duelund kabel fra HansLauridsen, det er jeg også lidt spændt på, at prøve.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 23 Nov 2022 at 20:01
Super flot resultat med de fronter. Tålmodighed betaler sig Thumbs Up


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Nov 2022 at 08:10
Ja, det kan godt svare sig, at bruge tiden på det, jeg har også været bevidst om, at det ikke skulle gå stærkt. Jeg har jo nogen sæt højttalere under tag i forvejen at spille på LOL
Nu skal bagsiden monteres op, og det bliver nok uden finish til en start, så har jeg lidt tid og tænke på, hvordan det skal se ud.


Posted By: Schlager
Date Posted: 25 Nov 2022 at 07:53
Jeg er sikker på at de 8 x 8" basser nok skal blive holdt i stram snor af det Duelund kabel LOL sorry kunne ikke lade være. Fra spøg til revolver, det er flot håndværk du fremviser Clap

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Nov 2022 at 07:58
Jeg har heller aldrig brugt penge på dyrt kabel før, det er er dumpet ned til mig, i en bytte handel. Men jeg vil da også blive meget skuffet hvis ikke Duelund har sørget for stram bas hos alle brugere :-)
- Vildt god kommentar Schlager !!  LOL


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Dec 2022 at 11:13
Så fik jeg monteret basserne, og trukket kabel, lidt intermistisk foreløbig. Jeg har også spillet lidt på det. Mellemtone og bas uden filter. 
God ren mellemtone, men dybbassen mangler noget. Vi må se hvad der sker efter lidt tilspilning. Og så skal der måles på det.





Posted By: bknielsen
Date Posted: 13 Dec 2022 at 21:32
Nu har jeg besøgt Hylle og lagt øre til bassystemet. De spiller ganske rigtigt for lidt bas til deres størrelse de Hørning kasser. Men, det de spiller (dvs. mellembasområdet) er ret nuanceret.

Vi fløj fluks til at montere 4 Peerless SLS istedet, og det blev bedre nedad, men stadig ikke godt nok. Nu er vi jo nok nødsaget til at spidse blyanten og få lært at regne på det stads, før vi forstår helt, hvad der sker.

Det er i øvrigt nogle virkelig flotte fronter Hylle har lavet til dem Thumbs Up.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Dec 2022 at 08:39
Kan det være en mulighed at en evt forøgelse af følsomheden (på bekostning af dybbassen) snyder jer. Hvis nu at frekvensgangen bliver lagt ned, mon så dybbassen er til stede? Jeg tænker her at hornloadingen sikkert ikke bidrager med meget nede i den dybe del af bassen, men øvre bas måske har noget højere output?



Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Dec 2022 at 19:51
Det har jeg også tænkt Frost, og der skal måles noget på det, men jeg får ikke tid før i juleferien. men hvis du hørte det, ville du helt sikkert også føle , at der er en modvilje til, at spille bas.
Jeg havde en drøm om at følge Hørnings koncept, med ingen elektrisk filter på værken basser eller mellemtone, nu må vi se, det virker svært lige nu.
Hvis alt andet ikke virker, så fjerne jeg horn-gangen inden i kabinettet og laver dem om til basrefleks.


Posted By: Hylle
Date Posted: 27 Dec 2022 at 17:24
Jeg har nu lavet en mÃ¥ling 50cm foran mellemtonen. Den lilla kurve er mellemtonen og den blÃ¥ er bassen, som jo sidder med større afstand væk, pÃ¥ bagsiden af kabinettet. 
Mellemtone råber noget højere en bas systemet, her ser det godt nok ud til bassystemet er nogenlunde godt med nedad til, ud over mit evige 80hz dyk i stuen.


Her under er der en undersøgelse af, hvad output der kommer fra horn mundingen bagpå kabinettet. mikrofonen er sat midt i mundingen, ,i niveau med bagpladen på kabinettet.
Her ser det ud til man får en masse tilskud omkring 100-150Hz men derunder dør det ud. I praksis er der heller ikke meget energi under 100Hz. Jeg høre gerne fra nogen som har hørt Tommy Hørnings udgave. Der er nok en grund til han anbefaler, at skubbe dem ud i hjørnerne af rummet.
Jeg har også målt impedance på bassystemet, dog ikke fået lavet en grafik file. Det ser ret fælt ud! Så det sammen holdt med de øvrige resultater, tænker jeg, at fjerne indmaden i højttalerne og bygge dem om til basrefleks.









Posted By: Enthusiast
Date Posted: 30 Dec 2022 at 10:53
Enig. Ud fra dine målinger er det godt nok lidt svært at se, hvad tanken har været for det bassystem.
Hørning brugte vist nogle Beyma enheder med sammenlignelig Fs. Har du prøvet at lave en nærfeltsmåling på en af basserne, for at identificere systemets tuningsfrekvens?


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Dec 2022 at 14:14
Godt input Entusiast. Fint med en nærfelt måling.

Her  under er en nærfeltsmÃ¥ling pÃ¥ den øverste bas (lyseblÃ¥ kurve) og en pÃ¥ nr tre fra toppen (gul kurve) Det viser nogenlunde samme resultat, en tuning omkring 125hZ.

Oprindelig regnede jeg med, at skulle slutte mundingen af hornet af i, et eller to portrør, det skylder jeg nok mig selv, at prøve alligevel, og prøve og bringe tuningen nedad i frekvens. 









Posted By: USXX
Date Posted: 30 Dec 2022 at 14:41
Sammenholder man horn-/portresponsen med enhedernes naerfeltsrespons, saa forstaar man jo godt, at systemet (slet) ikke spiller dybbas - tuningen ligger tilsyneladende MEGET hoejt.

Godt nytaar!


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Dec 2022 at 19:28
Enig USXX. Der skal en ny retning på det.

Også godt nytår til dig og alle på forumet.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 30 Dec 2022 at 19:36
Ja, målingerne bekræfter jeres lytteindtryk. Det virker dog meget mærkeligt, hvis systemet er tunet så højt bevidst.

Det lyder som en god ide at prøve at blænde mundingen af og montere porte som test.


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Jan 2023 at 08:40
Efter at have kigget på Hørnings højttalere, så tyder det på. Dem der bruger det her kabinet altid også har compoundkoblede basser, altså to face to face koblede. 8 basser ialt pr side. Det vil selvfølgelig bringe parameter der vil give laver bas i mindre volumer.

Men, jeg har besluttet mig for, at fortsætte med, at bruge min 8" SB PFC enheder, altså 4 stk pr kabinet. Men jeg laver kabinettet noget om, jeg har lukket mellemtone kammeret så det ikke er i kontakt med bas volumet mere. Og jeg har monteret basrefleks porte som afslutning på hornet, så det nu kan betegnes basrefleks, eller en hybrid.
SÃ¥ nu er jeg pÃ¥ vej til, at have en "mock up" model. Med en midlertidig løsning, med vvs plastrør i en plade. Jeg tænker det skal poleres lidt hvis det skal enden som en færdig højttaler Smile
Nu skal basserne bare monteres igen.





Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 26 Jan 2023 at 12:55
Hej

Arrrr raat design er paa mode for tiden..

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Feb 2023 at 19:20
Så har basserne både været i og ude igen. Jeg føler der er brug for noget mere ventilation i bas-kabinettet så jeg har gennemhullet den del af hornet inde bag basserne, med et kopbor. Indtil nu har basserne spillet ind i et kammer som mundede ud i et andet kammer, hvor der bliver portet ud fra, så der var 3 pukler på impedance kurven i bas området! Nu håber jeg det blever mere traditionel basrefleks kabinet.





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 27 Feb 2023 at 20:32
Du er godt nok kommet paa arbejde med de kabinetter. Hvordan lyder de saa, nu med portet baskammer?


Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Feb 2023 at 10:46
Hold da op et stort billede jeg har fÃ¥et lagt ind! Smile Den her billed funktion pÃ¥ forumet..... mmm Smile
Jeg regner med, at få tid til, at prøve det af i aften, med det første filter forsøg, så kan jeg give en tilbage melding. Jeg har dog meget bedre forventinger nu.


Posted By: Frost
Date Posted: 28 Feb 2023 at 14:10
hehe, billedefunktionen smider jo bare det billede op som du uploadede Wink
ej spog til side, sÃ¥ bliver det spændende at hore nÃ¥r du kommer laengere med projektet :) 


Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Feb 2023 at 14:20
Jamen sikkert nok, LOL men det har ikke lykkedes mig, at lave sÃ¥ stort et billede i forumet før LOL 


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Mar 2023 at 08:04
Efter bagkammeret er blevet gennemhullet og det hele er mere et volume i kabinettet, gÃ¥r det endnu mere i den rigtige retning. Bassen er dybere og der er mere af den.  Samtidig er den meget detaljeret og opløst, det er blevet overraskende godt nu. Men jeg ville gerne have endnu mere volume og fysisk punch pÃ¥ trommer. 
Nu skal det hele tilspilles noget mere, og jeg vil prøve, at korte porten lidt af. Så er der en tendens til hul kasse/tønde lyd, fordi jeg kunne jo ikke vente med, at prøve det af, så nu er der ingen dæmpemateriale i bas kabinettet. Det skal jeg også have leget lidt med. Endelig har jeg lavet en hurtigt filter, som også skal forbedres og gøres færdigt.



Posted By: Hylle
Date Posted: 13 Mar 2023 at 11:33
Noget dæmpemateriale har jeg prøvet, at komme i kabinettet, det har selvfølgelig forbedre den her tendens til, at bassen lød hul eller "kasset". Portrørene er blevet kortet noget af, måske det gav lidt volume. Bas og Mellemtone har nu hver sin filter gren, mellemtone har 1,5mH i serie, mens bassens spole er oppe på 10mH. De deler ved 150Hz. Det virker nogenlunde, og toppen arbejder rigtig fint sammen. Men stadig har systemet stor modvilje mod, at sige meget under 80 Hz, så det er stadig skuffende, selv om det er bedre. Jeg har tænkt på at blænde to basser af, og evt bruge dem til, at lave isobarik kobling på de to resterende som Hørning vist også selv gør det. Ellers er mine ideer til forbedringer ved, at slippe op...




Posted By: USXX
Date Posted: 13 Mar 2023 at 19:39
Hvordan ser impedanskurven for bassystemet (alene) ud uden filter?


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Mar 2023 at 11:22
I basrefleks skal saadan 4 x SB20PFCR30-8 jo have minimum 145 liter (effektivt volumen) tilsammen og tunes omkring 39 Hz. Det kraever ca. 140 mm portdiameter (eller to porte med hver 100 mm diameter) for ikke at komprimere eller give turbulens ved lidt hoejere lydtryk. Portlaengden blive under disse omstaendigheder 10 cm. Nedre graensefrekvens (-3dB/-6dB) bliver da 43 Hz/37 Hz.


Posted By: Hylle
Date Posted: 14 Mar 2023 at 11:27
Jeg skal vist lige have lavet en serie nye målinger, flere ting har ændret sig. Jeg har ikke målt kabinettet præcist op, men jeg tror ikke der er mere en omkring 100l til de 4 basser.



Posted By: Hylle
Date Posted: 17 Mar 2023 at 09:04
Her er lige en impedans måling af bassystemet.
Jeg prøvede, at dæmpe mellemtone og diskant ned, sÃ¥ bassen stÃ¥r mere frem, det lød dog ikke godt. Endelig afmonterede jeg den plade jeg har med portrør i sÃ¥ mundingen er fri, og det gav faktisk den bedste lyd indtil videre. uden jeg synes det er helt i mÃ¥l. 







Posted By: Enthusiast
Date Posted: 18 Mar 2023 at 20:43
Ud fra impedansmaalingen ligner det, at du har afstemt bassystemet ved ca. 45-48Hz. Er det med porte monteret?

45Hz virker hoejt for de enheder. Har du proevet at rykke afstemningen taettere på enhedernes Fs?



Posted By: Hylle
Date Posted: 18 Mar 2023 at 22:32
Jeg startede med længere portrør. Og har lige kortet dem op inden målingen. Jeg synes det lød bedre. Og efter målingen. Tog jeg hele pladen væk med portrør i, og på mange måder er det også bedre. Uden at være godt!
Jeg vil prøve at flytte dem lidt mere rundt i stuen og måle på dem. Jeg har meget udfasning i bassen der hvor de står nu. Og jeg vil lave en rigtig deling mellem mellemtone og bas. Som det er nu får mellemtonen selv lov, at rulle af uden filter på.
Men følelsen med det er ikke god lige nu, og jeg har mest lyst til, at køre det på REVAS…


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Mar 2023 at 08:58
Ja, tuningsfrekvensen er til den hoeje side, men det hjaelper naeppe afgoerende at tune lavere via porten, hvis/naar kabinettet er for lille. Jeg haefter med ved den ujaevne impedanskurve fra tuningsfrekvensen og op til godt 500 Hz. Det kunne tyde paa nogle interne koblinger/resonanser, der ikke er styr paa (som om kammeret ikke arbejder helt om et "rent" akustisk sammenhaengende volumen). Dykket i den oevre pukkel og/eller resonansen lige over 150 Hz kan ogsa sagtens skyldes hele hoejttalerens resonans med gulvet - det ser man fx meget ofte, naar man maaler paa (for lette) subwoofere. Hoejttaleren som helhed udgoer massen i et svingende system med/mod gulvet (gulvtaeppe?), og det slaar let igennem paa impedanskurven, og dermed paavirker det ogsaa lyden (jeg tror, de fleste har oplevet, hvor meget den rette kobling/afkobling til gulvet kan betyde for basgengivelsen). Det er let at afgoere, om dette spiller ind. Saet dig op paa hoejttaleren og gentag maalingen (med hoejttaleren staaende samme sted). De unoder, som herefter bestaar, skyldes da noget internt akustisk i kabinettet. Har du evt. en impedansmaaling med porten(e) helt lukket/forseglet?


Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Mar 2023 at 19:22
Ja, impedans kurven er ujævn. Her er en måling med portrøren i, igen, og stoppet til.

Kabinettet er ikke særlig kraftigt i forhold til størrelsen. Den resonans ved 150Hz kunne også være den langsgående stående bølge imellem top og bund.
De små rynker på impedans forløbet skal man nok ikke regne for meget med, da jeg ikke har alle skruerne i alle bas enheder. (De er jo sommetider ude en tur!) :-)






Posted By: USXX
Date Posted: 23 Mar 2023 at 09:53
Det kan sagtens vaere den aksiale vertikale staaende boelge, der giver resonansen omkring 150 Hz (og det er det sikkert ogsaa). At doemme ud fra dine billeder passer det ret godt med kabinettes dimensioner. Med distribuerede basser langs linjen havde jeg maaske forventet et lidt andet udseende. Dog vil det vaere let at traekke energien ud af denne staaende boelge med korrekt daempning, saa det er relativt let at afgoere. 


Posted By: USXX
Date Posted: 24 Mar 2023 at 09:25
At doemme ud fra din impedanskurve (resonansfrekvens) med lukket port, saa ligger dit volumen ganske rigtigt lige omkring 100 liter (forudsat nominelle parametre, tilspilning og frekvensuafhaengighed i Cms samt en typisk maengde fyld i kabinettet), og det er helt klart for lidt til at kunne give en (i mine oejne) bare nogenlunde optimal afstemning i basrefleks. Det kan vaere, at det kan blive godt nok, men potentialet er ikke forloest.


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Mar 2023 at 10:14
Jeg synes ellers jeg havde fået et fint impulssvar og nogenlunde fuld niveau til 50hz da jeg simulerede på en enkelt 8" i 25L. Derfor tænkte jeg det ville være ok at prøve.
Hvad tænker du om, at bruge enhederne isobarik. Altså to og to, og blokere to af hullerne til basserne som de er nu. Så vil det nok give et ret stort volume til dem, men måske det bedste kompromis lige nu. Jeg har dog ikke regnet på det endnu.
 


Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Mar 2023 at 11:44
Jeg legede selv med Voigt horn for Ã¥r tilbage, med 8" fuldtone med whizzer cone og 2 stk 10" basser, sjovt projekt men ugly as hell LOL Men som Ulrik er inde pÃ¥, ser det ud til at der er lidt uforløst potentiale tilbage. 




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Mar 2023 at 13:59
Der er smart Schlager, at man har mulighed for, at tage siden af, sÃ¥ man bedre kan lave ændriger. det kunne jeg godt have brugt nu! 


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Mar 2023 at 08:17
Originally posted by Hylle

Jeg synes ellers jeg havde fået et fint impulssvar og nogenlunde fuld niveau til 50hz da jeg simulerede på en enkelt 8" i 25L. Derfor tænkte jeg det ville være ok at prøve.
Hvad tænker du om, at bruge enhederne isobarik. Altså to og to, og blokere to af hullerne til basserne som de er nu. Så vil det nok give et ret stort volume til dem, men måske det bedste kompromis lige nu. Jeg har dog ikke regnet på det endnu.
 
Hvis du koerer isobarisk (fin ide), saa halveres behovet for volumen. Det sker saa to gange, da du nu kun har to "enheder", der kigger ind i kammeret. Du skal selvfoelgelig have et kammer/volumen mellem de isobarisk koblede enheder - det skal vaere saa lille som muligt, og det skal vaere helt taet. Du ender (nok) med at have en del volumen i overskud.


Posted By: Hylle
Date Posted: 04 Jun 2023 at 14:43
Da jeg havde lidt problemer med, at finde energi til, at komme videre med projektet, så kom Frost til hjælp og 3D printede afstandsringe, så man kan have basserne monteret "Face to Face" så Isobarik løsningen nu er afprøvet.

De to nederste bas-huller er nu lukket af med simple firkantedeplader (fortjener stadig ingen design pris Confused
Lige nu bruges kun et basrefleks rør. 

Jeg har nu testet noget mere med et komplet 3 vejs filter, og det virker faktisk nu! Bassen er dyb og fyldig nok til det er et sjovt system, at lytte pÃ¥ nu. Stadig er opløsningen fin i bassen. 
Mellemtonen er fin. Jeg skal lige have mÃ¥lt og trimmet lidt mere pÃ¥ det. 












Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Jun 2023 at 20:48
Fedt! 
Godt at høre, at du er kommet i mÃ¥l med projektet. 
Det ville også have været bittert, hvis det ikke kunne lade sig gøre med de flotte kabinetter og den flotte frontbaffel, du har lavet.
Godt gået!


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Jun 2023 at 08:02
Interessant udvikling, Hylle! Jeg ser frem til at lytte til dem til julefrokosten hvis de kan flyttes...


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Jun 2023 at 08:25
Ja, jeg var ellers ved, at miste modet lidt, men fik noget mere energi her i forÃ¥ret og hjælpen fra Frost. Nu skal jeg bare have fundet ud af, hvordan bagpladen kan laves pæn. Og man fÃ¥r jo nye ideer hele tiden, sÃ¥ jeg har nok lidt flere filter varianter jeg skal have prøvet af. Jeg ved ikke om de kan flyttes med til julefrokosten, jeg kan nok ikke løfte dem i bilen alene, og ved ikke om de overhovedet kan være i bilen... MÃ¥ske har jeg fÃ¥et købt den forkerte bil alligevel Embarrassed


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Jun 2023 at 08:48
Hylle-jul er svaret!


Posted By: Hylle
Date Posted: 13 Sep 2023 at 15:21
Efter en sommer pause med byggeriet, og efter jeg forkastede alt filter før sommeren, som var et rimelig simpel filter. Nu er jeg på 3 ordens filter ved 2300Hz mellem mellemtone og diskant. Mellemtonen får lov, at rulle af nedad til uden filter! Starter ved 150Hz Og bassen deles 3 orden opadtil. Så det er nærmest en tovejs med integreret woofer-del.
Bassen delen er også blevet anderledes idet, jeg er gået ned på to basser i toppen af kabinettet, med cone traditionel udad. Det giver mere volume til hver bas, og jeg synes den kom til, at lyde renere i bassen, og mere volumiøs. Måske fordi basseren ikke mere er seriekoblede. Sammen med en placering nærmere bagvæggen, synes jeg nu de spiller med den volume jeg manglede i starten.
Desværre havde jeg svært ved, at blive helt tilfreds med diskant lyden. Først da jeg fik nogle af mine dyre filter kondensatorer pÃ¥, kom jeg imÃ¥l. Det irritere mig egentlig lidt. Jeg ville gerne, at man altid kan komme i mÃ¥l med rimelige billige stumper, men det lykkes jeg ikke med denne gang. Men der mÃ¥ jo det til, der skal til... 
Jeg skal nok lige høre pÃ¥ det et par uger, hvis det holder, skal jeg have monteret filteret i kabinetter og lavet en ny pagplade. Det bliver rart endelig at komme i mÃ¥l. Nye projekter venter jo Smile


Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Nov 2023 at 11:56




- Jeg synes ikke det er blevet nemmere at lykkes med, at uploade billeder....

Her kommer lige et par lidt håbløse forsøg... Jeg har 3D printet nogle pynte ringe til min Faital Pro mellemtoner. Til at erstatte de pakninger enhederne er født med.
Det krævede en del spray spartel og mellemslipninger inden jeg var tilfreds med finishen. Det skulle jo gerne være en "pyntering" som bliver pænere en den skum pakning den erstatter!
Til sidst var et nemt at male den sort.







Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Nov 2023 at 11:59
Det færdig resulat er jeg blevet tilfreds med. Ses her under på mellemtonen.







Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Nov 2023 at 12:14
Jeg er stadig igang med at lave nye bagplader til højttalerne. Og filteret ligger stadig uden for kassen. Men nu er bagpladerne snart i mål. Fræset og slebet. 2 gange grundet og 2 gange slut sort maling. Finishen er lidt som ældre højttalere med sortmalet bagplader med noget lidt rustik struktur maling. Jeg har rullet det på.
Port og terminal huller er spejlet, på højre og venstre højttaler.







De sortmalede bagplader her vist efter 1 lag lak. Nu venter jeg bare på de skruer der skal holde bagpladen til kabinettet kommer hjem.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Nov 2023 at 20:14
Fedt at se, at du goer saa meget ud af finish.

Du maa tage nogle gode billeder af den faerdige hoejttaler, naar du naar dertil. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Nov 2023 at 11:24
Jeg skal nok fÃ¥ taget nogle billeder af højttalerne, nÃ¥r de er komplet monteret. 


Posted By: bknielsen
Date Posted: 21 Dec 2023 at 21:18
Du behoever ikke tage billeder Hylle, hvad men om du tager dem med i Januar istedet Big smile.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Dec 2023 at 07:45
Jeg tror ikke de kommer med, da de nok er for store til at være i bilen, og jeg kan ikke selv få dem i bilen. Det kostede også en del på lakken af de blå, jeg havde med for 2 år siden, og jeg vil gerne de her forbliver i så god stand som mulig.
Jeg havde planlagt, at være færdig med de her allerede i november, så jeg kunne nå og lave et andet sæt højttalere, men det har virkelig stået stille med højttalere en del tid. Energien er i bund, og der er mere, at se til i December måned en jeg regnede med...



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com