Print Page | Close Window

Bedste stander til 10k

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=208
Printed Date: 28 Apr 2024 at 09:32
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Bedste stander til 10k
Posted By: Baby Strong
Subject: Bedste stander til 10k
Date Posted: 30 Nov 2009 at 17:34
Hej.
 
Min gamle lærer er blevet fanget af SS-lyden, efter at have hørt nogle standere jeg har liggende.
 
Han vil nu have nogle standere, gerne med SS, og han vil max. af med 10.000 spir. Men findes der et kit med filter, SS-enheder og kabi til 10k ? Tror vi skal op i en 6½" mid/bass. 
 
Hvis man ikke kan få det, hvilke standere vil I så anbefale istedet ?
 
 
 
/edit: vidste ikke lige hvor jeg skulle smide tråden.



Replies:
Posted By: Guests
Date Posted: 30 Nov 2009 at 18:21
Jeg har et sæt stående med 18W og 9800, som jeg godt kunne være interesseret i at sælge. Filteret ligger på gulvet på nuværende tidspunkt, men jeg kan sagtens bygge det ind i højttaleren. De skal tiltes 11grader, så derfor kan det godt være at de standere som de står på nu, har interesse. ellers har jeg nogle klodser som passer til.

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=84&PN=3&title=lille-projekt-stander - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=84&PN=3&title=lille-projekt-stander

De spiller ihvertfald kanon godt! Jeg har aldrig hørt en stander med så dyb og defineret bas som denne. Den overgår mange gulvhøjttalere i bas delen, men resten af lyden er også meget sammenhængende. 


-------------


Posted By: Baby Strong
Date Posted: 30 Nov 2009 at 22:20
Hej.
 
Okay, har du nogle nogle nyerer billeder af dem ? Stander er faktisk ligemeget, da de skal sidde på nogle beslag ud fra væggen. Hvilke prisleje er du oppe i ?


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Dec 2009 at 12:21
Jeg kan lige tage nogle billeder når jeg kommer hjem.

Prisen, der er jeg til at handle med.

Nypris for enheder osv:

2x 18W 2800,-
2x 9800 2000,-
Porte + dæmpemateriale 100,-
træ 200,-
Filteret er lavet af Jantzen Wax coils og Superior kondensatore så det ligger nok i en 2500,- kr ca.

Omkring 5000,- kr er ok, så har jeg også råd til julegaver i år.

I skal selvfølgelig være velkommen til at komme forbi og høre dem.


-------------


Posted By: Baby Strong
Date Posted: 01 Dec 2009 at 19:49

Oki, det lyder som en fino pris.

Du må gerne smide filteret i kasserne (så slipper jeg for det).
 
Tror ikke nogen af os har tid til at komme forbi, så løsningen skal være forsendelse (vi klarer portoen).
 
Men du kan lige smide nogle billeder, og så tager vi den derfra. 
 
 


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Dec 2009 at 20:24











-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Dec 2009 at 20:40
uploads/3/kappen_stander_files.zip -

Her er impedans og frekvensmålinger on-axis og 30grader off-axis. Samt LSP_CAD fil, hvis du får lyst til at simulere videre på det. 

Bemærk hvor godt enhederne faser sammen over enormt område og hvor blødt jeg deler, det er lav resonante filtre!


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Dec 2009 at 20:43

Her er også et billede af filteret


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 01 Dec 2009 at 20:59
Kan se at dig og Syncroniq bruger samme filter samle teknik LOL.
Burde den ene spolle ikke vendes? så de ikke forstyrre hinanden?
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Dec 2009 at 21:08
De forstyrre ikke hinanden :) Det sidder de alt for langt fra hinanden til. Jeg kan ikke komme på en bedre måde at placere dem ihvertfald, fluxtætheden er størst igennem "hullet" og frem af og ikke så stor på siderne.





-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 01 Dec 2009 at 21:10
det vil sige at al den balade med at vende dem forskelligt i forhold til hinanden er noget vrøl? og hvor langt skal de fra hianden.
 
Ingenøren har talt LOLClap.
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 01 Dec 2009 at 21:14
Haha, Man skal ihvertfald ikke lægge dem oven på hinanden.

-------------


Posted By: ubl_
Date Posted: 01 Dec 2009 at 22:46
Ved godt det er off topic. Men...

Busk:
tjek lige denne her:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

kappen:
Det filter er jo nærmest et stykke kunst Thumbs Up. Bør sitet efterhånden ikke have en "mission accomplished" hvor højttalere der er fornuftigt designet kunne havne, således at begynderen der har lyst til at lave medbyg har et fornuftigt sted at starte?


Posted By: Busk
Date Posted: 02 Dec 2009 at 06:33
Originally posted by ubl_

Ved godt det er off topic. Men...

Busk:
tjek lige denne her:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

kappen:
Det filter er jo nærmest et stykke kunst Thumbs Up. Bør sitet efterhånden ikke have en "mission accomplished" hvor højttalere der er fornuftigt designet kunne havne, således at begynderen der har lyst til at lave medbyg har et fornuftigt sted at starte?
Se det var netop det link jeg havde set før.
 
Mission accomplished er en god idé.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Guests
Date Posted: 02 Dec 2009 at 09:43
Uden at sige at troels's test er forkert, synes jeg ikke at den viser sandheden entegyldigt. Den giver klart en ide om hvad der ihvertfald ikke er smart. Men en konklusion synes jeg ikke at man kan trække ud af det.

Når Induktansen af spolerne påvirkes i den ene eller den anden retning, er det jo pga. de magnetiske feltlinjer der opstår når man sender strøm igennem spolen, de feltlinjer inducerer også en strøm i den anden spole som giver anledning til det samme. 

Alt efter retningen af feltlinjerne, som afhænger af mere end placeringen (også signalet). Vil den værdi clio måler påvirkes i den ene eller den anden retning. 

Hvis nu 2 spoler påvirker hinanden både positivt og negativt på samme tid, ville Troels's test vise "GOOD" selvom det måske var meget værre end det andet scenarie.

Jeg mener bare at man bør sætte sig ind i hvordan magnetfeltet udbreder sig fra spolen og så forsøge at placere spolerne så feltlinjerne ikke rammer for meget ind i spolerne.


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 02 Dec 2009 at 09:59
Originally posted by ubl_

Ved godt det er off topic. Men...

Busk:
tjek lige denne her:
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm

kappen:
Det filter er jo nærmest et stykke kunst Thumbs Up. Bør sitet efterhånden ikke have en "mission accomplished" hvor højttalere der er fornuftigt designet kunne havne, således at begynderen der har lyst til at lave medbyg har et fornuftigt sted at starte?

Ja, jeg synes også at det er smukt at de faser så godt over et så stort område og filteret er ikke ret stejlt og godt dæmpet. 


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 02 Dec 2009 at 10:12
Hey,

Kunne en ikke vise forskellen fra LspCAD om spolen har værdi 1.144 ned til 1.109 og op til 1.18. Det er hvad forskellen er for Troels når de står ved siden af hinanden. Jeg tror ikke man ser den store forskel nogen steder i LspCAD.


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 02 Dec 2009 at 10:15
At de påvirker hinandens værdier, er vel heller ikke så slemt som hvis magnet feltet kobler til den anden spole, så vil man jo kunne risikere at de kan sende signaler ind i hinanden.

-------------


Posted By: Baby Strong
Date Posted: 02 Dec 2009 at 11:31

Kappen, han var desværre ikke så begejstret for finishen. Han var ellers vild med enhed-kompinationen. Men designmæssigt var han et andet sted. Men tak tilbudet.

   


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 02 Dec 2009 at 11:56
Okay, det er jo helt iorden.

Hvis det er forpladen han synes ser lidt smadret ud, så vil jeg lige have lov til at påpege at det er blitzen som får den til at se lidt smadret ud, normalt ser den noget anderledes ud.




-------------


Posted By: Baby Strong
Date Posted: 02 Dec 2009 at 14:53

Ja, fronten var ihf. det første han kommenterede.

Det er derfor man aldrig skal bruge blitz, når man skal sælge noget - alt for mange detaljer kommer frem Big smile
 
 
Btw, rabu-acoustics loader rocker langsom og lagger jævnt meget.


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Dec 2009 at 15:03
Hvad med 4800,- ??

Så kan i jo bygge et nyt kabinet til dem. 

I har jo alt hvad i skal bruge!

I skal være velkommen til at komme forbi og få dem kontrolmålt.


-------------


Posted By: Baby Strong
Date Posted: 03 Dec 2009 at 15:45
Snakkede med ham tidligere idag, og han har været i Hifiklubben Dead
 
Han ville bare kigge osv., men det endte med han købte et par Dali Mentor 1..
 
Jeg kan kun sige OMG ! Jeg tilbød ham også at lave nogle nye kabinetter, men det havde han åbenbart ikke tålmodighed til. Forklarede ham ellers at han ville få mere lyd for pengene her, end i Hifiklubben. Det fik sørgelig slutning.


-------------


Posted By: Guests
Date Posted: 03 Dec 2009 at 16:27
Hehe okay.

Når man endelig skal i hifiklubben, så synes faktisk ikke de dali mentor er helt tosset, har hørt dem et par gange. Jeg synes dog at de kan virke lidt lukket/klemt og bassen er ikke så fast og hurtig som jeg er vant til.


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 04 Dec 2009 at 09:11
Hey,

Bassen buldre lidt og diskanten er lidt skarp. Mig og Rune var inde og høre dem ved et arrangement. Til prisen i forholdet til andre købehøjttalere tror jeg faktisk de var fine.


-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com