Print Page | Close Window

Hifi træf sommer 2021

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Andet
Forum Name: Off-Topic
Forum Discription: Her kan du skrive om andet end selvbyg, hvis der der noget du gerne vil dele.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2079
Printed Date: 28 Mar 2024 at 15:32
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Hifi træf sommer 2021
Posted By: Schlager
Subject: Hifi træf sommer 2021
Date Posted: 03 Maj 2021 at 12:38

Selvom verden har stået næsten stille i lang tid, betyder det selvfølgelig ikke, at der ikke er blevet fusket med nye hifi projekter. Og med udsigt til en lidt mere normal verden, så må det derfor være tid til et lille hifi træf. Datoen vil være lørdag d. 7 august og døren vil være åben fra kl 11. Der vil være et rum til rådighed, hvor folk kan opstille deres grej, så hiv noget udstyr med i gerne vil vise frem.

Vi håber på at se mange glade hifi folk Smile

Hilsen Daniel, Thorbjørn og Sebastian

Adressen er : Pilegårdsvej 1, 4200 Slagelse

Tlf 40175530




Replies:
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Maj 2021 at 21:04
Endnu et super initiativ fra jer tre ClapThumbs Up

Jeg krydser fingre for, at arrangementet kan afholdes til den tid. Jeg deltager i hvert fald gerne.


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Maj 2021 at 17:04
Stærkt! Vi ses - forhåbentlig Big smile


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Jul 2021 at 13:42
Det bliver desværre kun til en kort visit for mit vedkommende, men jeg forventer da lige at vende snuden forbi en times tid fra starten af arrangementet.


Posted By: Schlager
Date Posted: 15 Jul 2021 at 21:48
Originally posted by USXX

Det bliver desværre kun til en kort visit for mit vedkommende, men jeg forventer da lige at vende snuden forbi en times tid fra starten af arrangementet.

Går ikke ud fra at der er fuldt hus fra starten, så du får bare en privat "rundvisning" Smile


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jul 2021 at 09:14
Det vil jeg se frem til. Jeg er nødt til at høre dine horn Big smile


Posted By: Schlager
Date Posted: 16 Jul 2021 at 10:45
 Thumbs Up  er ved at "rette dem til", har endnu ikke hørt deres fulde potentiale, men med 3 uger endnu burde jeg kunne komme et stykke af vejen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 30 Jul 2021 at 19:36
Så er vi kommet lidt tættere på.

Jeg vil lige bekræfte, at jeg deltager i arrangementet d. 7. august.
Jeg satser på at møde op ved 11-12 tiden.
Glæder mig til en hyggelig dag i godt selskab.


Posted By: Schlager
Date Posted: 30 Jul 2021 at 21:03
Super, vi ses.


Posted By: daniels
Date Posted: 03 Aug 2021 at 20:05
Så er der snart træf i Slagelse.

Jeg glæder mig i hvert fald Smile


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Aug 2021 at 21:00
Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget (eller lidt) grej vi får mulighed for at lytte på i morgen.

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre Sebastians Hornprojekt samt jeres fælles projekthøjttaler.
Jeg har desværre ikke rigtig noget nyt at medbringe selv.

Jeg overvejer dog alligevel at medbringe mine små 3" fuldtoner i MLTL, som jeg har ændret marginalt, siden de var med til en julefrokost en gang.
Til at støtte dem i bunden ville jeg så medbringe en hjemmebygget aktiv subwoofer (10" Scanspeak Discovery) i lukket kabinet.

Har I en CD afspiller eller lignende kilde, så man kan lave et simpelt passivt set-up?
Så skal jeg nok selv tage en integreret forstærker med.

Men er der overhovedet interesse for sådan et set-up?
Jeg synes personligt, det er et sjovt system pga. simpliciteten. Og lyden fejler ikke noget.


Posted By: daniels
Date Posted: 07 Aug 2021 at 08:21
Der er CD afspiller og alt muligt andet. Så mulighederne er der 😊

Jeg har stadig et sæt fuldtonehøjttalere stående, der er et eller andet sjovt ved sådan nogle små størrelser 😊


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Aug 2021 at 15:52
Mange tak til alle for en rigtig hyggelig dag i går med hyggelige samtaler og interessante lydoplevelser.

Særlig tak til Sebastian for godt værtskab. 
Det var nogle spændende synergy-horn, der blev fremvist. De bliver spændende at følge i fremtiden. 

Jeg tror også, det er første gang, jeg deltager i et Speakerbuilder arrangement med aktive højttalere, hvor der IKKE blev pillet i filtrene. Det kan også noget Wink

Men helt problemfri var dagen ikke. Den passive opstilling på første sal havde de sædvanlige drillerier med hele 3 mere eller mindre defekte cd-afspillere.
Det ene effekttrin i pladeforstærkeren på min subwoofer fejlede muligvis også i løbet af dagen. Jeg har ikke testet subwooferen herhjemme endnu. Men den opførte sig i hvert fald mærkeligt sidst på eftermiddagen i går.


Posted By: daniels
Date Posted: 08 Aug 2021 at 19:14
Tak til alle for et hyggeligt træf.

Det vil ikke være helt rigtigt, hvis der ikke skulle en skruetrækker frem på et eller andet tidspunkt Wink

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Schlager
Date Posted: 08 Aug 2021 at 19:49
Selvtak for en hyggelig dag i godt selskabThumbs Up

Tror nu det var de brændte skiver der var noget galt med og de CD spillere har jo ikke været i brug i årevis. Fremskridtet har gjort dem obsolete Smile

De små fuldtoner gjorde det fint sammen med subben, et dejligt nemt setup Thumbs Up Kunne godt ønske mig at store horn var lige så nemme at får til at spille LOL


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Aug 2021 at 20:41
Originally posted by daniels


Det vil ikke være helt rigtigt, hvis der ikke skulle en skruetrækker frem på et eller andet tidspunkt Wink

Lige præcis!
Og uden skruetrækkeren havde vi aldrig fået de små glaskugler og andet legetøj ud af mine små fuldtoner.
Børnene var også glade for at få deres legetøj tilbage Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Aug 2021 at 21:12
Originally posted by Schlager

Tror nu det var de brændte skiver der var noget galt med og de CD spillere har jo ikke været i brug i årevis. Fremskridtet har gjort dem obsolete Smile

De små fuldtoner gjorde det fint sammen med subben, et dejligt nemt setup Thumbs Up Kunne godt ønske mig at store horn var lige så nemme at får til at spille LOL

Du har nok ret omkring afspillerne. Jeg er også selv ved at planlægge et skifte væk fra det medie. Men jeg har ikke helt opgivet de små skiver endnu.

Jeg synes nu, du er kommet meget godt fra land med dine nye horn. Men det er klart at de mange delinger komplicerer et sådan system. 

De små fuldtoner er dejlig ligetil at lytte på. Sådan en point-source kan levere et knivskarpt lydbillede. De spiller i sig selv ned til ca. 80-90 Hz. Subben blev koblet ind omkring 85 Hz, men uden at lægge et high-pass filter på fuldtonerne. Der blev ikke lavet nogle justeringer til det pågældende rum (har ingen DSP). Subben stod fuldstændig, som jeg benytter den i mit eget lytterum. Meget nemmere bliver det ikke.

Men uden et high-pass filter på fuldtonerne har sådan et system har jo naturligt nok sine begrænsninger. De små fuldtoner kan ikke spille store rum op. Men man bygger jo heller ikke så små højttalere med det formål.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Aug 2021 at 19:31
Nå, nu har jeg kørt en kort test på subwooferen i dag.
Jeg oplevede ingen problemer ved kortvarig test.

Så enten var det en termosikring på pladeforstærkeren (hvis den har sådan nogle?), der slog til og fra efter de mange timers brug, eller også har der været fejl på signalet ind i sub'en.
Hovedsagen er, at det virker igen Smile




Posted By: Schlager
Date Posted: 09 Aug 2021 at 22:46
Godt at du fik gang i bassen igen Thumbs Up  
Jeg har også fået "lavet" mine basser. Det lød ret boomy når man sad på bar stolene, det er der kommet styr på nu, efter jeg har fået rodet noget mere med Multi Sub Optimizer.

Efter MSO havde gjort sin magi, tog jeg nogle kontrol målinger. 
Grafen til højre er hvad MSO forudsiger i de 5 lytte positioner. Blå er sweetspot, P1 og P2 er til venstre og højre for sweetspot. P3 er højre barstoil og P4  er venstre. 

Grafen til venstre er hvad jeg målte med REW i de 5 positioner. Selvom bassen ikke er perfekt ved P3 og P4, er det en klar forbedring ift. hvordan det var før.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Aug 2021 at 17:33
Tak herfra også Big smile
Det har altid været en god dag, når vi har fået en øl, noget kaffe og på en eller anden måde, fiflet med lyd - selvfølgelig i godt selskab Thumbs Up

Godt den lille vuffer kom til at spille igen. Ellers må du sige til, så giver vi den noget elektrisk førstehjælp Wink

Overraskende godt de spillede, de små Tang Band enheder Clap


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Aug 2021 at 21:00
Jeg kan godt følge dig, at der var forskel på bas-oplevelsen rundt på de forskellige stole i lytterummet.
Det er svært at undgå. De nye målinger ser fine ud Thumbs Up

Det viser meget godt, hvor langt man kan komme med multi-sub princippet.
Men sådan 6 horn-sub's fylder jo også lidt Wink





Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com