Print Page | Close Window

Scanspeak / O-audio subs.

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=206
Printed Date: 26 Apr 2024 at 09:47
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Scanspeak / O-audio subs.
Posted By: Christ
Subject: Scanspeak / O-audio subs.
Date Posted: 28 Nov 2009 at 18:03

Hej Folk,

Jeg har længe rendt med tanken at bygge min egen sub.


Jeg er efter noget tids research, nået frem til at bruge flg. enheder.


2 * SB acoustics 12"     http://%20www.sbacoustics.com/index.php?link=products_detail&nop=7&noc=44 - http://www.sbacoustics.com/index.php?link=products_detail&nop=7&noc=44

1 * O audio 300W BASH® Subwoofer Amplifier     http://%20www.oaudio.com/300W_SUBAMP.html - http://www.oaudio.com/300W_SUBAMP.html


Jeg vil så bygge 2 kabinetter og sætte et i hver side af mit selvbyggede hifi møbel.

Center ligger på hylden over dem.

Der er jo så begrænset mulighed for at lave super store liter mål.

Mit spørgsmål er derfor, fordi jeg ikke har den store forstand på det, Der er maximalt mulighed for 59 liter pr enhed, vil dette kunne fungere ? eller bør jeg lave større kabinetter og stille dem udenfor ? Jeg vil helst have lukkede kabinetter da det er mit første sub byg :)

Jeg vil så spænde forstærker bagpå møbel hvor jeg har lavet 7 cm frirum til den slags, er det muligt at koble 2 kabinetter på 1 forstærker med godt resultat ?


Håber der er nogen der kan give noget input :) enheder er købt og forstærker på vej fra USA, så dem kan der ikke rigtigt laves om på.


Pft

Christ






Replies:
Posted By: Baby Strong
Date Posted: 28 Nov 2009 at 19:08
Hej.
 
Linkfix. http://www.sbacoustics.com/index.php?link=products_detail&nop=7&noc=44 - SB12"  & http://www.oaudio.com/300W_SUBAMP.html - amp
 
Du kan ikke bruge den ene forstærker til at trække dem, tror jeg.
Er de 59L den indenvendige volume - minus dæmpning osv. ? Dit møbel er vel lukket bagpå ?


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 28 Nov 2009 at 21:13
Hey,

tror det er lige i underkanten. 10" er nok bedre. Mener den kan arbejde i væsentlig mindre kabinetter end 12" udgaven.


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 29 Nov 2009 at 08:26

Hej Christ

Jeg har haft direkte korespondence med Ulrik der har designet SB enhederne og her er det svar jeg fik fra ham med hensyn til kabinet til 12"eren.
 
Med de givne parametre ender jeg på 160 liter akustisk volumen. Med 40% porøs dæmpning (endelig ikke skumgummi) svarer det til 150 liter luftvolumen (før fyld kommes i), når afstivning og portvolumen er trukket fra. Jeg har regnet med typiske kabinet/port-tab og en utilsigtet ekstra seriemodstand på 0.4 ohm i kabler og filterspole(r). Tuningsfrekvensen bliver 21 Hz. Her kunne man vælge en Ø100 mm port (indv. diameter), der så bliver 25 cm lang. Når der nu er plads til det, kan man lige så godt vælge en god stor port, da den har betydelig bedre linearitet (så kan man også spille højt, uden at afstemningen påvirkes).
Dette giver umiddelbart et godt kompromis mellem frekvensgang og pulssvar. Du får et blødt hæv på 1 - 1.5 dB i bunden før nedre afrulning, hvilket du ikke skal bekymre dig om. Sørg for god afstivning samt tunge/døde kabinetvægge, så du ikke får kasselyd fra dette relativt store kabinet.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 29 Nov 2009 at 12:07

Tak for svarende alle sammen.


Busk, jeg forstår ikke lige alt det du skrev, men dvs. de 68 l jeg har max til hvert kabinet er langt fra nok...

Jeg havde ellers talt med Kim i Dansk audio teknik og ud fra mine oplysninger valgte han de enheder.... Det er da noget skidt.

Så, jeg skal op på næsten 3 gange størrelse pr. enhed i forhold til det DAT oplyste mig, er det korrekt forstået ? og oveni have et refleks kabinet ?

Hvis jeg så afleverer dem tilbage, kan i foreslå nogle enheder der kunne arbejde godt i mine 68l lukkede kabinetter ?

Tror konen myrder mig hvis jeg ikke som aftalt laver det inden i møblet :)


Tak for hjælpen


Christian




Posted By: Guests
Date Posted: 29 Nov 2009 at 16:02
Originally posted by Christ

Tak for svarende alle sammen.


Busk, jeg forstår ikke lige alt det du skrev, men dvs. de 68 l jeg har max til hvert kabinet er langt fra nok...

Jeg havde ellers talt med Kim i Dansk audio teknik og ud fra mine oplysninger valgte han de enheder.... Det er da noget skidt.

Så, jeg skal op på næsten 3 gange størrelse pr. enhed i forhold til det DAT oplyste mig, er det korrekt forstået ? og oveni have et refleks kabinet ?

Hvis jeg så afleverer dem tilbage, kan i foreslå nogle enheder der kunne arbejde godt i mine 68l lukkede kabinetter ?

Tror konen myrder mig hvis jeg ikke som aftalt laver det inden i møblet :)


Tak for hjælpen


Christian


Jeg har også regnet lidt på den SB12" Det absolut mindste kabinet jeg vil putte den i, er 130L Bassrefleks tunet til 20Hz


-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 29 Nov 2009 at 16:29
Originally posted by Christ

Tak for svarende alle sammen.


Busk, jeg forstår ikke lige alt det du skrev, men dvs. de 68 l jeg har max til hvert kabinet er langt fra nok...

Jeg havde ellers talt med Kim i Dansk audio teknik og ud fra mine oplysninger valgte han de enheder.... Det er da noget skidt.

Så, jeg skal op på næsten 3 gange størrelse pr. enhed i forhold til det DAT oplyste mig, er det korrekt forstået ? og oveni have et refleks kabinet ?

Hvis jeg så afleverer dem tilbage, kan i foreslå nogle enheder der kunne arbejde godt i mine 68l lukkede kabinetter ?

Tror konen myrder mig hvis jeg ikke som aftalt laver det inden i møblet :)


Tak for hjælpen


Christian


Ja du skal op på 160L basreflex kabinet, men så har du så også ægte sub med musik egenskaber ned til 21Hz.
 
Hvis den skal sidde i lukket og man skal kører efter en bessel afstemning, som vil sige at den kan spille musik, så skal den have 240litter.
 
Så med mindre du har et linkwitz transform filter som får Qet på plads og frekvensen ned så bliver det i 68litter til en kasse der buldrer med meget ukontroleret bas.
 
Har siddet og regnet på det med en ScanSpeak 26w4867t00, og i 68litter rammer den 34Hz på kabinettet og med bidrag fra porten rammer den 23Hz, porten er en standard ø66mm og 250mm lang, det er mit bedste bud. De er 800kr dyrerer men det vil virke.
 
Du kan også vælge SB Acoustics 10", den skal bare bruge 55,3 litter, 32Hz på kasen og hjælp fra porten rammer du 22,48Hz, port ø66mm 343mm lang. så får du også 250kr retur.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Nov 2009 at 10:41
Mht. forstærker; http://www.audiowatt.com/ - http://www.audiowatt.com/


Posted By: Christ
Date Posted: 01 Dec 2009 at 13:38

Hej igen og tak for interessen,


Jeg har aftalt med Kim i DAT at jeg kommer ind og bytter dem til de foreslåede 26w4867t00 og kører videre i den retning.


Jeg opdaterer tråden så snart jeg har alle dele og er kommet videre :)

USXX :

Jeg har allerede bestilt en forstærker fra O-audio jeg fik anbefalet af DAT, den har fået super gode anmeldelser en del steder, burde have den denne uge, men mange tak for tippet.


Vh


Christian




Posted By: Christ
Date Posted: 03 Jan 2010 at 12:50
Så er alle enheder hjemme og jeg skal igang med at bygge kabinetter.

Forstærker fra Oaudio landede for et par uger siden og forleden fik jeg enhederne fra DAT.

Jeg endte med at tage 2 * SS 26W / 8861t00 hjem der skulle kunne arbejde i mindre kabinetter end de 12" SB ting jeg havde fået først.

Er der nogen herinde der har prøvet disse enheder ? og har erfaring med dem i forholdsvis små kabinetter, som mine max 68L.


Vh og rigtigt godt nytår :)

Christian


Posted By: Busk
Date Posted: 03 Jan 2010 at 13:02

Hej Christian

Med den fantastiske enhed får jeg F3 på kassen på 35Hz og Fb på porten på 24Hz.
Så det skal bestemt nok blive rigtig godt.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Baby Strong
Date Posted: 03 Jan 2010 at 21:06
Har aldrig hørt pap modellen endnu..
Bruger en alu i 50L portet og den gør det lækkert.


-------------


Posted By: syncroniq
Date Posted: 03 Jan 2010 at 21:38
Hey,

Spørg Korsbæk herinde. Han har en papudgave. Den spiller i 60 liter portet.
Han har en tråd hvor han viser den frem herinde et sted.


-------------


Posted By: Christ
Date Posted: 04 Jan 2010 at 10:50
Tak for input, jeg smider korsbæk en pm.

Er det ligegyldigt hvor i kabinettet man sætter en port ? jeg tænkte bare at sætte den bag i.

på en side note, Kim i DAT sagde jeg ville kunne sætte to kabinetter til min O-audio bash forstærker, jeg kan bare kun se et output inde i selve forstærkeren, skal man så bare forbinde begge til samme output mon, vil det ikke hive det hele op på 16 ohm ? og derved presse forstærkeren alt for meget ?


Jeg har muligvis misforstået det her, har aldrig arbejdet med det før :)

Hvad er den store foreskel på pap og alu udgaven ? :)


100 spørgsmål senere !!!





Posted By: syncroniq
Date Posted: 04 Jan 2010 at 13:24
Hey,

Du skal parallelforbinde dem så det giver 4ohm. Det kan den godt trække.


-------------


Posted By: Christ
Date Posted: 04 Jan 2010 at 13:53
Originally posted by syncroniq

Hey,

Du skal parallelforbinde dem så det giver 4ohm. Det kan den godt trække.


Vil det sige jeg bare sætter begge direkte på samme output ? :) jeg går ud fra hvis jeg kørte fra kabinet til kabinet det ville være en serie forbindelse.





Posted By: JAV
Date Posted: 04 Jan 2010 at 14:29

Du kobler den ene pol til den ene lede og den anden pol til den anden leder - ved begge.



Posted By: Christ
Date Posted: 04 Jan 2010 at 15:19

Originally posted by JAV

Du kobler den ene pol til den ene lede og den anden pol til den anden leder - ved begge.


Jeg tror du misforstår mig JAV, og velkommen til en anden som mig selv ny forum bruger :)


Jeg ved godt mine speakere skal sættes til hver deres pol :) men her spørger jeg om jeg skal sætte 2 speakere til samme terminal sæt. bare for at sikre mig jeg har luret det rigtigt ud fra syncroniq's post.





Posted By: JAV
Date Posted: 04 Jan 2010 at 15:36

Det blev en halv russisk vending, men jo, du skal forbinde til samme output :)



Posted By: Christ
Date Posted: 05 Jan 2010 at 11:53
Originally posted by Busk

Hej Christian

Med den fantastiske enhed får jeg F3 på kassen på 35Hz og Fb på porten på 24Hz.
Så det skal bestemt nok blive rigtig godt.
 
Busk


Hej du,

Jeg forstår ikke helt de tal, når jeg taster dem ind i henriks online tool, får jeg et QTC på 0.7 på 58 liter lukket, men et F3 på hele 43.. jeg er sikkert helt skæv på det hele, fordi jeg fatter så lidt :)

Gælder det overhovedet om at få det qtc på 0.7, eller har jeg også misforstået det ?

Hvad ville resultatet blive hvis jeg lavede et lukket kabinet på 60L (omkring 57-58 L med dæmpning ?) og så startede med det, ville jeg kunne smide en port i det senere og komme længere ned ?

Er bare så nervøs med porte og den slags nu det er det første jeg nogensinde bygger.




Posted By: Guests
Date Posted: 05 Jan 2010 at 15:45
0.7 eller er en butterworth afstemning og med denne afstemning får du den største båndbredde (laveste -3dB punkt). Om det er den bedste afstemning må komme an på hvad man skal bruge det til.

0.577 hedder bessel og den har ikke så stor båndbredde, men den har lineær fase og dermed et konstant groupdelay. Den kaldes også kritisk-dæmpet, det fortæller noget om transientsvaret fra den (hurtigheden i tidsdomænet). Det er den type afstemning jeg ville gå efter hvis jeg skulle lave et lukket bas-kabinet.

0.5 er overdæmpet (kan ikke se hvorfor man skulle bruge denne, ved mindre man har rørforstærkere med høj udgangsimpedans eller lignende)

0.8 er lidt resonant og giver oversving og ringning i tidsdomænet.

Læs evt. USXX artikel om lukkede-kabinetter, han bruger en effektiv og god metode til at beregne et lukket kabinet, hvor han også korrigerer for enhedens afvigelse af resonansfrekvensen og eventuel seriemodstand.  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=125&title=beregning-af-lukket-kabinet - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=125&title=beregning-af-lukket-kabinet


Bassrefleks er et helt andet kapitel og er langt svære at afstemme korrekt. Selv små afvigelser fra teorien til praksis kan have stor betydning, så det kan være en god ide at måle efter, når man har bygget det. Hvis du kan få lokket USXX til at give dit et kabinetforslag, så ville du været godt på vej, så vidt jeg ved har han enten udviklet eller været med til at udvikle den enhed som du planlægger at bruge. Jeg har før fulgt hans råd med rigtig gode resultater (lyd) til følge.




-------------


Posted By: ubl_
Date Posted: 05 Jan 2010 at 20:55
Jeg har tidligere spurgt Ulrik på hifi4all.dk, da jeg selv har et sæt til at ligge. Jeg har dog endnu ikke fået lettet r...., så det ender nok med at der gror mos på dem først Wink
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67019&PN=0&TPN=3 - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67019&PN=0&TPN=3

Jeg fik følgende svar, USXX:
Ja, det er jo mit barn, så jeg har da en god idé. Da du kører aktivt, er der ikke meget ekstra seriemodstand - jeg har lagt 0.15 ohm på. Jeg vil anbefale et netto-volumen på 60 liter pr. enhed (luft i port tæller ikke med i kabinetvolumen). Kom ca. 35% fyld i (det må ikke ligge sammenpresset) som udgangspunkt. Så ender du med et akustisk volumen på 63-64 liter (som er det volumen, du skal bruge ved beregning af portlængden). Portfrekvensen bliver 23 Hz. Der er regnet med typiske tabsværdier som beskrevet tidligere i denne tråd. Sørg for fornuftig afstivning. Dette system går dybt med flot pulssvar.


Posted By: Christ
Date Posted: 05 Jan 2010 at 21:15

Mange tak til kappen for forklaringen, jeg har hentet Ulriks PDF og er igang med at læse den.

Takker Ubl_ Det passer perfekt, jeg vil se om jeg kan udregne den portlængde ud fra henriks tool.

Regner med jeg begynder på første kabinet imorgen, desværre er min receiver til rep, efter kun 2 mdr, så kan ikke rigtigt teste noget....


Vh


Christian




Posted By: Christ
Date Posted: 05 Jan 2010 at 21:59

Jeg burde ende på en portlængde på ca 22 cm ved en dia på 6.5 cm og ramme 24 hz


Lyder det helt skudt i skoven  ? :) 



Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 05 Jan 2010 at 23:41
En port diameter på 6,5 cm sammen med en 10" er nok lidt i underkanten.
En for lille port diameter vil resultere i en for høj lufthastighed i proten, hvilket medføre "snøftelyde".


Posted By: korsbæk
Date Posted: 08 Jan 2010 at 20:15
Christ har skrevet til mig hvad jeg synes om min subwoofer.
Jeg må indrømme at jeg er yderst tilfreds med den. Jeg synes at den går rigtig dybt og stadig er meget præcis.
Hvad ang. størrelse af porten og længden på den må du snakke med syncroniq, da det er ham som har designet subben og lavet den.



Posted By: korsbæk
Date Posted: 08 Jan 2010 at 20:20
Så vidt jeg lige kan måle på porten på min subwoofer, så er den ca 10cm i diameter og ca 30cm i længden. Men Syncroniq må lige komme på banen med de helt præcise tal. 


Posted By: Christ
Date Posted: 08 Jan 2010 at 23:21
Hej folks og tak for jeres input på porte.

Jeg havde en længere telefon snak med syncroniq og kom frem til jeg i første omgang prøver med et 60 L kabinet uden port og ser hvordan det lyder. Så kan jeg altid rode videre med port hvis jeg ikke er tilfreds :)

Hvis det ender med port bliver det sådan en 100 mm jet ting fra rabu siden.

Jeg fik her til eftermiddag det første kabinet klar og har leget lidt med det på min gamle forstærker sat til min pc, da min receiver er til rep, lorte pioneer.... kun 2 mdr gammel !!!

Den virker til at buldre ganske fint, det er bare et super usselt setup den står i, i mit kontor.

Ser frem til at teste det på nogle film i stuen, når min pioneer er hjemme igen.

Tak for hjælpen alle sammen

Christian



Posted By: Christ
Date Posted: 13 Jan 2010 at 18:23
Nå, så fik jeg taget mig sammen og bygget begge kabinetter.

Jeg er så rendt ind i et problem.

DAT fortalte den forstærker jeg købte ville kunne trække begge kabinetter uden problemer, men det lyder til det går helt galt så snart jeg forbinder begge to.

Skruer jeg bare lidt op for musik laver de en underlige klaprende lyd, spiller jeg med 1 kabinet af gangen ligegyldigt hvilket af dem, spiller det helt fint.

Det lyder også som om der er meget mere bass og tryk i den med kun 1 kabinet.

Er dette fordi forstærkeren simpelthen ikke har kræfter til at trække dem ? eller gør jeg noget galt ! Hvilket er meget sandsynligt.

Vh

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 13 Jan 2010 at 18:30
Originally posted by Christ

Nå, så fik jeg taget mig sammen og bygget begge kabinetter.

Jeg er så rendt ind i et problem.

DAT fortalte den forstærker jeg købte ville kunne trække begge kabinetter uden problemer, men det lyder til det går helt galt så snart jeg forbinder begge to.

Skruer jeg bare lidt op for musik laver de en underlige klaprende lyd, spiller jeg med 1 kabinet af gangen ligegyldigt hvilket af dem, spiller det helt fint.

Det lyder også som om der er meget mere bass og tryk i den med kun 1 kabinet.

Er dette fordi forstærkeren simpelthen ikke har kræfter til at trække dem ? eller gør jeg noget galt ! Hvilket er meget sandsynligt.

Vh

Christian

Du valgte ScanSpeak 26w4867t00 ikke sandt?
hvis der er tilfældet og du kobler begge enheder på i paralel, så får du 2ohm, og det kan forstærkeren nok ikke trække. Prøv at forbinde dem i serie, så får du 8ohm og den kan den sagten arbejde med.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Jan 2010 at 18:33
Originally posted by Busk

Originally posted by Christ

Nå, så fik jeg taget mig sammen og bygget begge kabinetter.

Jeg er så rendt ind i et problem.

DAT fortalte den forstærker jeg købte ville kunne trække begge kabinetter uden problemer, men det lyder til det går helt galt så snart jeg forbinder begge to.

Skruer jeg bare lidt op for musik laver de en underlige klaprende lyd, spiller jeg med 1 kabinet af gangen ligegyldigt hvilket af dem, spiller det helt fint.

Det lyder også som om der er meget mere bass og tryk i den med kun 1 kabinet.

Er dette fordi forstærkeren simpelthen ikke har kræfter til at trække dem ? eller gør jeg noget galt ! Hvilket er meget sandsynligt.

Vh

Christian

Du valgte ScanSpeak 26w4867t00 ikke sandt?
hvis der er tilfældet og du kobler begge enheder på i paralel, så får du 2ohm, og det kan forstærkeren nok ikke trække. Prøv at forbinde dem i serie, så får du 8ohm og den kan den sagten arbejde med.
 
Busk
Alså sådan her Smile
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 13 Jan 2010 at 19:35

BUSKEN !!!! jeg elsker dig. alt fungerer jo bare nu, hvis du en dag er omkring Roskilde, sulten og tørstig, er der middag og rødvin i Kirke Hyllinge Big smile

Havde ellers en snak med DAT via mail, hvor han sagde de skulle paralel forbindes.

Jeg har nu forbundet dem, med usselt 220v ledning da jeg ikke havde nok godt kabel til denne konfiguration hjemme.

Det spiller simpelthen fantastisk, det kører jo stadig på min gamle denon, så ser virkeligt frem til min receiver kommer hjem fra rep LOL


Igen mange tak til jer alle herinde for hjælpen med mit første projekt !


Vh


Christian






Posted By: Busk
Date Posted: 13 Jan 2010 at 20:27
Originally posted by Christ

BUSKEN !!!! jeg elsker dig. alt fungerer jo bare nu, hvis du en dag er omkring Roskilde, sulten og tørstig, er der middag og rødvin i Kirke Hyllinge Big smile

Havde ellers en snak med DAT via mail, hvor han sagde de skulle paralel forbindes.

Jeg har nu forbundet dem, med usselt 220v ledning da jeg ikke havde nok godt kabel til denne konfiguration hjemme.

Det spiller simpelthen fantastisk, det kører jo stadig på min gamle denon, så ser virkeligt frem til min receiver kommer hjem fra rep LOL


Igen mange tak til jer alle herinde for hjælpen med mit første projekt !


Vh


Christian




Skide godt Christian, det er dejligt når det virker, kunne sagtens tænkes jeg ville kører forbi og få en lille hi-fi snak Smile og hører et andet anlæg.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Fasen
Date Posted: 14 Jan 2010 at 08:02
Hvor stort et kabinet og port endte du med.?


Posted By: Christ
Date Posted: 14 Jan 2010 at 10:17
Originally posted by Fasen

Hvor stort et kabinet og port endte du med.?
Jeg endte med at bygge kabinetterne på 60L lukket.
 
Der er jo så tab på enheden og afstivelse, men jeg fyldte ca 30% akustisk materiale i, der jo så øger volumen, præcis hvor meget er jeg lidt i tvivl om, men mon ikke jeg ender omkring de 60 L akustisk volumen ? en af jer erfarne må gerne rette her  Embarrassed
 
Jeg kører lukkede kabineter indtil jeg har testet dem på min receiver der desværre er til rep, hvis jeg ikke er tilfreds med bunden, vil jeg prøve med en port på 100 MM, længden er jeg usikker på, det kommer vel an på hvor dybt den skal gå ? iflg. syncronics tool, omkring 35 cm.
 
Efter at have testet den på min gamle forstærker, lyder den med de lukkede kabinetter ret lækkert, kun testet med musik, som det også skal kunne, men som sagt ved jeg det først når min Pioneer er i huset igen og har prøvet med nogle bluray.
 
Jeg opdaterer tråden når jeg har den Big smile


Posted By: Fasen
Date Posted: 14 Jan 2010 at 10:27
Super Smile


Posted By: Christ
Date Posted: 14 Jan 2010 at 20:00
Hej igen,

I min iver for at blive verdensmester i at stille mange spørgsmål kommer her et mere Big smile

Jeg vidste ikke rigtigt hvilken forum afdeling jeg skulle stille det her spørgsmål i så smider det bare i min tråd her.

Med de enheder jeg endte med at bruge 26W / 8861t00,

Hvor lang tid skal jeg regne med de tager for at spille ind ? og hvordan kan jeg forvente de ændrer karakter ?

Jeg spiller dem ikke super højt pt. går ud fra det tager længere tid ved lav lydstyrke.

Vh

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 15 Jan 2010 at 09:51
ha ha det er jo det, det her forum er til for Christian Smile.
 
Basser er ikke så slemme med tilspilningstiden, da problemet jo er at kantophængene er lidt stive når de aldrig er brugt før, men de bevæger sig jo en del og især ved subbrug, så jeg vil skyde på 50-80timer ved rimmeligt niveau, på med noget trentemøller og så på repeat.
Du skal forvente mere detaljerigdom og bedre fylde i basområdet og de kommer også til at gå lidt dybere end de gør nu, lige nu kan jeg forestille mig at de spiller super, men holder en smulle igen, da kantophænget holder lidt igen på membranen i forhold til hvad den er designet til. ScanSpeak basser spiller fantastisk ud af kassen, men spiller bedre og bedre med tilspilning.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 15 Jan 2010 at 16:47
Det lyder næsten for godt til at være sandt, at de bliver endnu bedre end nu Clap

Jeg fik at vide min receiver tidligst er hjemme i næste uge, så flyttede min gamle 3803 ind i stuen og satte alt til, fordi jeg er en utålmodig tingest...

Det virker ikke som om subs laver resonans i møblet, men ter sig helt som de skal, jeg har smidt noget skum under jeg fik en ide til i en anden tråd. Sådan noget skum til at isolere rør med, så skar jeg bare nogle skiver af og limede under, ikke kønt, men der er jo frontstof på møblet.

Efter at have set en film var oplevelsen virkeligt god, masser af tryk og buldren, men stadig stram når den skulle være det. Helt ufatteligt meget bedre end min gamle dali SWA 12.

En enkelt gang virkede det som om den ene bass klaprede i 1-2 sekunder, og jeg kunne genskabe det ved at spole filmen tilbage til det punkt, jeg forstår det ikke helt, for der var langt mere tryk på den i resten af filmen, helt uden problemer, så hvor det kom fra har jeg ikke styr over.

Musik med subs i møblet lyder også ganske fortrinligt og jeg har fået den bund jeg savnede i min grand diva'er.

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg vil kunne få ud af at porte det, men det skal da helt sikkert overvejes hvis der er noget at hente.

Alt i alt er jeg super glad, lige med undtagelse af den en klapren der, er der nogen der har et bud på hvad det kan være ?

Vh

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 15 Jan 2010 at 19:12
Hvis du ikke savner noget så lad være med at lave det om Smile.
 
Den klapren du omtaler, kan være utroligt mange ting, så uden at have hørt det er det lidt svært er råde i. Men sikkert en eller anden ting der går i resonans lige ved en bestemt frekvens som den scene i filmen har.
 
Nu er det bare at prøve frem og tilbage med den rette indstilling. De fleste nye surround recivere har 2 indstillinger til sub, om det er stereo eller surround. Men nu kender jeg kun mest til Denon.
 
Men herligt at hører at du er tilfreds.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Jan 2010 at 21:57
Hey..
Fedt projekt.
Jeg har lidt erfaring med præcis samme basser som du bruger. jeg har både haft dem i lukkede og portede kabinetter. Jeg synes enheden spiller bedst i lukkede systemer, men kan godt komme til kort som sub når man ser en film. Enheden har fornuftig vandring, men når først den slipper op så resulterer det i "støj" som du også har lagt mærke til. Den sekvens i filmen hvor det sker, er sikkert med en masse meget dyb bas, og membranvandringen vil være længere jo dybere lyde den skal gengive.. Hvis du hovedsageligt bruger subben til filmbrug, så vil jeg anbefale at porte den, fordi det giver nogenlunde samme output, men MEGET bedre effekthåndtering. derudover så lyder enheden også stadig rigtig godt når den sidder i det portede kabinet.
 
Jeg vil være lidt forsigtig med at presse den til at klapre, fordi det er svingspolen der banker imod bundstykket på magneten, så den bliver ikke ved med at holde til det.. Dog har mine holdt overraskende godt taget i betragtning af at jeg har haft dem bag i min bil, hvor det er noget sværere at høre at basserne bliver presset Embarrassed.
Nå rigtig god weekend
Mvh
 
 


Posted By: Christ
Date Posted: 16 Jan 2010 at 10:04
Hej igen og tak for jeres input.

Jeg prøvede for at se om det var amp der ikk ekunne klare det og køre med kun 1 kabinet, men det gav præcis samme resultat.

I AVP requiem, kan jeg generere lydende i introen af filmen hver gang, både med 1 kabinet og 2. Jeg kan ikke skrue mere end 50% op for O-audio forstærkeren uden dette sker.

Det er som sagt kun på film jeg har oplevet det, og det sker rimeligt tit, har prøvet med flere forskellige film nu,  og det er korrekt det er i scener med meget dyb bas.

Vil det sige denne enhed ikke er super velegnet til film subwoofer ? Den spiller jo helt fantastisk med musik.


Vh

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 16 Jan 2010 at 10:27
Jo det er de, men du skal som frost skrive så have dem portet i stedet for, så går det igen, lukkede systemer kræver oftest en meget stor slaglængde hvis de skal spille så dybt. Så i med nogen porte som beskrevet af syncroniq. Smile
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 16 Jan 2010 at 11:36
Uha jeg lærer meget disse dage Embarrassed

Jeg kører i carsound senere idag og henter et par 100 mm rør.

Iflg. Henriks tool, skal jeg helt op på 37 cm for at tune det til 30 hz, med en port på 100 mm,det vil være den max længde jeg kan få på en port i det kabinet, vil det sige jeg ikke kommer dybere end det ?

Det ligger omkring 43 hz i det lukkede iflg. toolet.

Hvilken teknik bruger i til at forlænge porte ?

Vh

Christian



Posted By: Christ
Date Posted: 16 Jan 2010 at 16:50
Nå, jeg tog en beslutning om jeg vil lære så meget jeg kan i det projekt her, så jeg kørte ud og købte 10 cm porte og besluttede mig for at prøve med 6.5 cm først så jeg kan se hvordan det påvirker med en større port.

Erfaringen so far med en 6.5 cm port på 26 cm er at jeg er ude over banke problemerne som i sagde, tak for det, men ved extreme punchy lyde kommer der et ganske lille port prut som ham den lange forudsagde.

Jeg vil lige lege med de porte og forskellige længder, takket være et lager plakatrør i den korrekt diameter Big smile

Glæder mig en del til at eksperimentere de næste dage, men jeg regner med det bunder ud i jeg ender med de 10 cm porte der blev foreslået.

Så skal jeg bare finde ud af hvordan faen jeg kommer op på så gal længde jeg skal op på med dem.

God weekend

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 16 Jan 2010 at 16:53
He he så er vi ikke helt galt på den med det vi siger LOL.
 
Du limer bare flere rør sammen, for at få længden, eller benyt et kraftigt paprør til atforlænge med, sådan som du vil her i dine eksperimenter.
 
God fornøjelse.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 18 Jan 2010 at 18:37
Har fået leget en del med port længder, men ender på omkring de 28 cm på min 6.5 cm port.

Jeg vil nu gerne lege lidt med den 10 cm port, men iflg. Henriks tool, skal jeg helt op omkring 65+ cm i længden, der er der jo nada plads til i mit forholdvis lille kabinet, er der et eller anden trick jeg ikke har luret ? Disapprove Hvad vil der ske med enhedens egenskaber med en større port ? er det kun støj det påvirker ?

Jeg overvejer i grunden at bygge helt nye kabinetter og lave dem endnu bedre, afstivede, mere blygummi og den slags, når jeg har fundet frem til hvordan de endeligt skal være.

Men, kan man lave en bukket port, så den ligesom kan sno sig i kabinettet ? eller er jeg nødt til at holde mig til en forholdsvis lille port åbning så længden ikke skal være så lang ?

Pft

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 18 Jan 2010 at 18:53
Du kan sagtens bugge porten rundt inde i kabinettet det betyder ikke noget, men skrev Syncroniq ikke en noget kortere længde?

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 18 Jan 2010 at 19:14
Kikkede lige i starten af tråden, og det er 26w8861t00 enheder du har fået fat i, hvilket vil sige at der ikke skulle være nogen problemer i at køre dem paralelt som du gjorde til at starte, med hvor forstærkeren brokkede sig, det forstår jeg ikke helt. Jeg får en port på ca. 55cm så det passer fint med det du har fundet ud af, forskellen ligger sikkrt i programmerne og hvad vi hver i sær og tastet ind.
 
Men hvad er det for en forstærker du har købt til?
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 18 Jan 2010 at 19:57
Hej du, og tak for du tog tiden til at fræse alle de sider igennem Big smile

det er denne amp jeg har købt, http://oaudio.com/300W_SUBAMP.html - http://oaudio.com/300W_SUBAMP.html

Jeg ville få mere effekt pr enhed med paralel ikke ?

Måske jeg kunne bruge en port omkring de 8 cm, for at maxe port/længde til mit kabinet.

Tak igen

Christian

Edit :

Har lige testet igen, med paralel hugger den helt i bund ved kraftig bass.




Posted By: Busk
Date Posted: 18 Jan 2010 at 20:09
Den forstærker skulle kunne klare at du havde dem i paralel og dermed få 4ohm, det er den bygget efter, jeg troede det var 4ohms udgaven, og så skulle du serieforbinde. nu kører du 16ohm, hvilket også kan være svaret på at du klapre lyde, da forstærkeren slet ikke er designet til at kører så høje impedancer. Så paralel er svaret, og kan den ikke det så skal den lige tilbage i hovedet på dem. Mit program anbefaler et minimums diameter på porten på 85mm, men det er taget ud fra hvis du vil belaste den fuldt ud, en port på 80mm vil ikke give dig problemer før du smider over 500W i enheden LOL, så det skulle ikke være noget problem. Porten ved 80mm skal så være 335mm.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 18 Jan 2010 at 21:15
Hey igen busk,

Jeg tror altså det er alu'er jeg har fået med, men i den forkerte kasse, så der stod 8861t00 på.

De er sådan lidt blanke i membranen, hvor jeg mener pap membranen er mat sort ?

Det ville forklare en del..

Tak for port målene, jeg prøver at finde et sted der har dem i 8 cm, det lyder helt perfekt til de nye kabinetter jeg bygger.






Posted By: Busk
Date Posted: 18 Jan 2010 at 21:28
Hej Christian
 
Alu bassen kan fås i både 8 & 4ohm så det er ikke sikkert, men det vil stå på magneten. Men det finder du ud af når du skal ind i kassen med røret. 80mm er ikke en standard, men 85mm er en standard og der er allerede et knæk på: http://frequence-shop.dk/produkter/9-basporte/267-port-oe-850-teleskop/ - http://frequence-shop.dk/produkter/9-basporte/267-port-oe-850-teleskop/  den skal så være 46cm så, men du kan jo købe 2 rør og forlænge, så får du også nogen flere knæk uden at du selv skal hen og save, det er bare nogen dyre plastik rør Dead.
Der er også disse fra DLS som er flexible, og det kunne lyde som om du kan få dem på det mål du har brug for: http://shop.lfaudio.dk/shop/dls-flexporte-403p.html - http://shop.lfaudio.dk/shop/dls-flexporte-403p.html .
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 18 Jan 2010 at 21:28
Nå, havde dem ude og se efter, det er 8861t00 enheder, så jeg burde altså kunne køre dem i paralel...

Måske jeg skulle kontakte o-audio og høre hvad de mener...

dvs. jeg kører 16 ohm nu, bare så sært det spiller super godt, og der har nada været ved film idag... virkeligt underligt

Kan det være fordi min port har for lille diameter, at enhederne går i bund ved 4 ohm ? de får vel mere effekt der end ved 16 ohm ikke ?

Jeg har paralel forbundet dem nu, og skruet ned for forstærkeren, jeg har stadig samme bass tryk, som om forstærkeren bare ikke skal skrues så højt op i denne konfiguration.
 
dvs. pt. kører det paralel forbundet, go jeg har forstærker skruet ca. 3/8 del op. sætter jeg den højere op, lyder det til enhederne klasker i bund i scener med meget lav bass.

Jeg har smidt et multimeter på terminalerne på forstærkeren, og i paralel setup, måler den ca 3.7-3.8 pr udgang, lyder det korrekt ? dette er slukket, tænder jeg flyver det rundt mellem 2-20.... hvilket jeg intet forstår af :)




Posted By: Christ
Date Posted: 20 Jan 2010 at 15:47
Her inden jeg bygger de endelige kabinetter har jeg et port spørgsmål.

Jeg ville kunne ende med en væsentligt større port hvis jeg satte den på fronten sammen med selve enheden. Hvad er downsiden i det ? jeg går ud fra hvis der opstår portstøj vil det være helt tydeligt, men ud over det ?

Er der noget problem i enheden ikke sidder centreret i fronten ? Så kunne jeg have port og enhed siddende uden de store problemer i hver sin side evt. Det ville give mulighed for en væsentligt længere port, end hvis jeg sætter porten bag i, med enheden centreret i fronten, som jeg hidtil har gjort.

Vh

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jan 2010 at 16:44
Det er det bedste at smide porten på sammen side som enheden, de 2 skal jo arbejde sammen og porten "tager" over hvor enheden begynder at slippe. Enheden får de besdste vilkår ved at side i midten, og hvis resten af kabinettet er opbygget symetrisk vil der være den samme "belastning" på hele membranen hvis du kan følge mig, ikke at jeg tror det gør det store, men det skader ikke.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 20 Jan 2010 at 17:26
Ok got it,

Jeg skulle få mine 8.5 cm porte imorgen, så går jeg igang med de nye endelige kabinetter.

Jeg skulle kunne få plads til den 8.5 cm port og samtidig holde selve enheden centreret som på billedet.



Tak for hjælpen Clap Glæder mig til at komme igang med at lave de nye !! her i runde 2. smider jeg også billeder på af processen så i kan grine af mine frygtelige håndværker skills Embarrassed

Vh

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 20 Jan 2010 at 19:07
Velbekomme
Ser frem til billederne.
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 21 Jan 2010 at 09:28
Hej igen,

I min iver for at gøre det bedre denne gang, leder jeg efter det præcise rum som mine 26w enheder tager op i kabinettet, der står ikke rigtigt noget om det på scanspeaks hjemmeside.

Er der en smart måde at finde ud af hvor meget sådan en enhed fylder i litermål ?


Pft

Christian



Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 21 Jan 2010 at 10:13
Det er ikke så vigtigt i det samlede regnskab, så hvis du bare regner med 2-3 ltr, så er det fint.
 
Men hvis du vil vide det præcise tal, kunne du nedsænke den i en balje med vand, og se hvormeget den fortrænger...
 
Mht. placeringen af enheden og porten på frontpladen, så betyder det ikke alverden. De frekvenser, som subben skal spille, har jo en bølgelængde, der er væsentligt længere en kabinettets dimensioner. Det er dog, som du selv skriver, en fordel at placere porten på en kabinetside, som vender væk fra lyttepositionen, da evt. portstøj derved bliver mindre hørbart. Men det giver muligvis andre problemer mht. placering af subben i rummet. Da porten gerne skal et stykke fra væggen.


Posted By: Christ
Date Posted: 21 Jan 2010 at 21:22

Så er jeg igang med take two af kabinet bygning. Forhåbentligt ender jeg med at bedre resultat denne gang.

Jeg har besluttet at lave dem lidt større denne gang, jeg gør plads til det ved at fjerne bagbeklædningen i møbler bag hver sub så de kan komme 7 cm længere ind uden man kan se det.

Jeg vil også sætte porten foran sammen med enheden, da den ikke rigtigt kan sidde andre steder da sider og bag vil have meget lidt frirum, så må jeg se om den kommer til at støje med den 8.5 cm port.

Vores læse stue er igen blevet værksted, alt flyttet ud og bogreol dækket med plastik for at undgå død fra kone !




Min super hightech passer !!!!


Her er alt skåret ud og klart til imorgen, hvor jeg begynder at smide bitumen på alle delene og derefter samle skidtet.

Noter mine fantastisk stiksavs skårne huller, ze skeelz...


Jeg smider mere på imorgen når jeg er kommet videre


God aften

Christian



Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jan 2010 at 21:42
Super Christian

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Christ
Date Posted: 22 Jan 2010 at 17:19

Tog mig en halv fridag idag, så jeg kunne give den gas og have det hele klar til film i aften.

Her er en stribe billeder af processen.

Først fuge inden jeg smed det sidste på og fugede færdig.


Dæmp dig din satan !!



Og lidt mere fik den.


Og her klar til film, tadaa..


Jeg gav front pladen noget sort maling, så det ikke står igennem det højttaler stof der kommer foran.

Se venligst bort fra mine kabler på væggen... min receiver er jo til rep, og gider ikke trække HDMI kablerne om Embarrassed

Oplevelsen efter jeg byggede kabinetterne om er,

Helt ufatteligt stor foreskel, MEGET dybere bas og MEGET mere af den... absolut ingen af de problemer jeg havde med de lidt mindre kabinetter, tror jeg endte med for lille volumen efter alt snasket var proppet i.

Porten der var mindre før, sad også bagpå, ret tæt på væggen. Den sidder nu i front, og jeg har intet portstøj hørt selvom jeg har kunne mærke små vindpust helt hen til mine stole et par meter væk.

Jeg er super tilfreds med produktet som det er nu, så glad, at jeg indtil videre betragter det som afsluttet.

Så er spørgsmålet hvad jeg skal se på nu, jeg bør nok læse en del teori så jeg forstår mere, men har virkeligt lært meget af jer herinde på dette første projekt.


Tak til alle herinde for alt hjælpen, jeg havde aldrig klaret det uden speakerbuilder.dk !


Vh


Christian



Posted By: Guests
Date Posted: 22 Jan 2010 at 17:28
Det er jo altid godt med en happy-ending Clap

-------------


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Jan 2010 at 17:30
Velbekomme Christian
 
Det er jo det Forummet er til, lidt god læsning kan du finde her: http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp - http://www.hifi4all.dk/content/artikler.asp  læs lyd & højttalerbyg fra en ende af. Og spørg så ellers bare løs. Smile
 
Busk


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Fasen
Date Posted: 22 Jan 2010 at 18:30
Hvor stort endte kabinettet med at være-?


Posted By: Christ
Date Posted: 22 Jan 2010 at 19:20
Originally posted by Fasen

Hvor stort endte kabinettet med at være-?


Jeg endte rent faktisk lige omkring de 60 L som USXX i en tråd på andet forum havde foreslået til enhederne. Men denne volumen er så efter alt materiale er trukket fra.

Jeg endte så med at porte det med en 8.5 cm port, 40 cm lang.

Efter at have lyttet lidt, er det endnu bedre end jeg først antog, konen har lige brokket sig over at skabsvæggen to værelser henne klaprede da jeg så film....

Samtidig er der en fylde i lyden jeg ikke har oplevet på mit setup før, selv ved meget lav lydstyrke.


du er meget velkommen i Kirke Hyllinge til en lytter hvis det er.


P.S.

I en tidligere post fremgik det lidt at Kim i DAT havde misvejledt mig, ville lige fremhæve at det viste sig at være en misforståelse og han havde vejledt mig korrekt.


Vh

Christian



Posted By: Fasen
Date Posted: 23 Jan 2010 at 16:58
Jeg er i gang med at lave nye fronter til mine 2 subs. Samt fylde ca 10 ltr fyld i mine nuværende kabinetter som er 71 ltr. Portene bliver Ø 100mm 40 cm lange. Når jeg er færdig smider jeg lige mine billeder op Wink



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com