Print Page | Close Window

Satori WO24P vs. Faital 10RS350

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2054
Printed Date: 19 Apr 2024 at 17:29
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
Posted By: Dichael
Subject: Satori WO24P vs. Faital 10RS350
Date Posted: 26 Nov 2020 at 22:10
Efter en masse læsen og diskuteren, er jeg kommet frem til et par kandidater til mine to hjørne-subwoofere. De skal udformes helt traditionel, med kortest mulig afstand til vægge og gulv.

Satori WO24P. Ser ud til, at fungere bedst i et portet kabinet på knapt 80 liter, eller et lukket på knapt 40 liter. Simulerer fint, også når det gælder roomgain.

Jeg kan heller ikke få Faital 10RS350 helt ud af hovedet. Den simulerer også fint, dog med en lidt højere resonansfrekvens. Omvendt, kan den presses med lidt EQ. 

Planen er, at tislutte Hypes FA251, med mulighed for EQ, precist, som Troels Gravesen er begyndt på. Dermed kan jeg også tilpasse det hele til rummet.

Er det helt skørt?

Er der nogen, der har erfaring med de aktuelle enheder, eller nogen, der har bedre forslag?
Jeg prioriterer hurtig og tør bas og går gerne på kompromis med den sidte oktav eller to.

På forhånd tak for hjælpen.



-------------
Michael B.



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 27 Nov 2020 at 08:59
Har du overvejet (2x) SB23MFCL45-8? Den har lidt mindre areal end WO24P men også større (lineær) slaglængde, hvilket resulterer i marginalt højere volume displacement. Den er fænomenal i et lukket kabinet (du vil nok skulle bruge EQ for at få den til at gå lidt dybere, og det håndterer den fint).

Jeg får også små 40 liter lukket til WO24P-8 men sandelig ikke 80 liter i basrefleks (jeg er med på, at det er det volumen man får, hvis man blindt går efter maksimal flad amplitudekarakteristik - men det får man ikke den bedste lyd ud af). Jeg ville give den knap 50 liter tunet til 28 Hz. Her er sammenligning.

80 liter tunet til 25 Hz:


48 liter tunet til 28 Hz:



Den går ikke overraskende dybere i 80 liter men også med betydeligt forringet pulssvar. Der er ringning (stående bas-energi), som maskerer opadtil og samtidig giver en mindre differentieret bund.

P.g.a. det relativt høje Qts, giver en tidsmæssig mere korrekt afstemning et lille overshoot, men det er kun 0,5 dB (hvilket drukner i rummets unoder). Til gengæld bliver der strammet op på tingene.


Posted By: Dichael
Date Posted: 27 Nov 2020 at 12:36
Det var et godt forslag. Tusind tak!

Det oplagte er vel, at montere enhederne ryg-mod-ryg, men det kan jeg ikke, da subwooeren skal være plan med væggen. Har du en kreativ ide her også?

Jeg er “afhængig” af rumkorrektion, da jeg bor i et såkaldt moderne byggeri, med glatte lofter, delvist glatte gulve og et større vinduesparti.
Jeg havde tidligere en Lyngdorf TDAI 2200, som gjorde en kæmpe forskel.
Derfor vil jeg gerne kunne dele ved de 200 Hz, som Lyngdorf systemet lægger op til.

Jeg lavede en tegnng i min forrige tråd og vi diskuterede lidt, om det er en farbar vej, at vende enhederne sidelæns, inde i en “kappe”?


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Nov 2020 at 13:06
Originally posted by Dichael

Det var et godt forslag. Tusind tak!

Det oplagte er vel, at montere enhederne ryg-mod-ryg, men det kan jeg ikke, da subwooeren skal være plan med væggen. Har du en kreativ ide her også?


Jeg har ikke lige fået fulgt din anden tråd. Jeg er næppe heller mere kreativ end du selv er m.h.t. dette Wink


Posted By: Dichael
Date Posted: 27 Nov 2020 at 13:14
Jeg ved ikke, om princippet er klart og tydeligt?
Øverste billede er fra toppen, nederste fra fronten?
Grundet, at subwooferne skal monteres i en væg, skal lyden jo ud på anden vis.
Giver det mening? Tror du, det vil fungere....også ved 200 Hz?



-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Nov 2020 at 13:56
Det er det ikke umiddelbart, altså tydeligt (jeg er ellers meget visuelt orienteret). Det ville give bedre mening for mig, hvis du havde byttet rundt på billederne. Jeg tænker ikke, at åbningen er ned mod gulvet?!? Er det en meget tyk væg?

Medmindre du slot loader den (dvs. komprimerer åbningsarealet), burde det virke fint op til 200 Hz. Det forreste "kammer"/åbningen virker som en mistrimmet coupled cavity (dvs. det er portresponsen fra en sådan, du lytter på). Du vil få en lavpas-filtrering med et overshoot omkring øvre afrulning. Som eksempel kan jeg nævne en 12" SLOB (3:1 kompression), jeg har lavet - her ligger dette peak ved 220 Hz og er 12-15 dB højt (hvilket korrigeres i dsp'en). Som sagt, uden komprimering går det lettere.


Posted By: Dichael
Date Posted: 27 Nov 2020 at 14:06
Det skulle jeg måske have forklaret lidt tydeligere: åbningen vender mod lyttepositionen.

Væggen er ikke lave endnu, men bliver MDF og et træskelet. Subwooferne skal ikke bygges ind i væggen, men stå på gulvet og placeres i et hul i væggen. Ideen med ryg-mod-ryg montering af enhederne, var, at undgå for mange vibrationer, men det kan måske undgås via et ordentligt kabinet.

Jeg kan lave det, som jeg vil, skal bare føle mig overbevist om, at konstruktionen ikke giver problemer.


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Nov 2020 at 14:20
Jeg er helt med på ryg mod ryg monteringen - sådan bør du gøre!


Posted By: Dichael
Date Posted: 27 Nov 2020 at 14:32
OK. Som jeg ser det, lander jeg på ca. 50 liter og kan god se, at der skal lidt EQ til.
Omvendt, får jeg jo en del fra væg og gul, det har jeg ikke regnet på endnu.

Det springende punkt er så, hvordan “kanalerne” på siden af kabineterne, skal dimensioneres. Det er jeg ikke skarp på.
Rækker det mon, hvis arealet svarer til membranarealet, eller skal det være større? 


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Nov 2020 at 14:42
Hvis du ikke vil lave slot loading, skal dine åbninger hver være min. som et membranareal - og samtidig bør åbningen være bredere end dyb.


Posted By: Dichael
Date Posted: 27 Nov 2020 at 15:02
OK. Det er til, at løse.

Hvad tænker du, om 50 liter’s kabinet?
Er 2 stk 8 Ohm i parallel bedre, end 2 stk 4 Ohm i serie?


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Nov 2020 at 15:16
Taler vi SB23MFCL...?

De ca. 50 liter er det samlede volumen til to 8 ohm enheder. Med 4 ohm enheder bliver det noget mindre, og der skal mere EQ til. Virkningsgraden er tillige bedre med 8 ohm enheder koblet i parallel, og da din forstærker nok fint kan trække en nominel impedans på 4 ohm, så er sagen jo på alle måder afgjort.

God weekend!


Posted By: Dichael
Date Posted: 27 Nov 2020 at 16:49
Super.

Hvor tæt, må enhederne sidde? (Magneterne)
Har set nogle, lave det hvor enhederne sidder meget tæt?

Endnu engang tusind tak for din hjælp.


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Nov 2020 at 09:22
Du kan jo lave en simpel beregning af udluftningsarealet for de to huller i polstykkerne.

Hvis du holder en afstand på ca. 1 cm, hvor de er tættest på hinanden, så er det fint.

Hvis de kommer helt tæt på hinanden, vil BL stige et par procent, da de vil virke som bucking magneter over for hinanden.


Posted By: Roky
Date Posted: 29 Nov 2020 at 21:30
Tillader mig lige at byde ind. Måske også enheden kunne være et alternativ. 

Det drejer sig om SB29SWNRX-S75-6. Jeg har dem i kasse med volumen på ca 19 liter. Kasserne er lavet sådan, at jeg nemt kan skære et hul i bagpladen, så de spiller ryg mod ryg. 

19 Liter volumen, 2 enheder i seriel, seriemodstand til 0,1, giver ifølge speakerbuilder:
Qtc: 0,83
Fb: 59 Hz

Vil det mon fungere og kan SB29 også placeres med ned til 1 cm afstand til hinanden (magneterne)






Posted By: USXX
Date Posted: 30 Nov 2020 at 09:19
Det er også et bud. Du får dog an anelse lavere effektivitet i forhold til 2 x SB23MFCL45-8 i parallel, og du har en noget højere systemresonans, så der skal mere EQ til. SB29SWNRX tåler mere effekt, men den har også mindre slaglængde (i det lille kabinet bevæger den sig selvfølgelig heller ikke så meget, men det kommer den jo i sidste ende til med EQ - jeg har ikke regnet hele kæden igennem). SB29SWNRX har ret lavt Qts og er dermed i udgangspunktet ikke super oplagt til lukket kabinet, hvis den skal gå dybt - men det kan sikkert godt virke (og room-gain skal vi jo heller ikke glemme). Jeg ville holde små 3 cm mellem to SB29SWNRX.


Posted By: Roky
Date Posted: 30 Nov 2020 at 11:25
Tak for svar! Hvis enheden på bagsiden ikke undersænkes, så kan jeg holde en afstand mellem SB29SWNRX på 2,2 cm. 

Én SB29SWNRX i 19 liter har Fb=42 Hz. Med hjørneplacering og lidt EQ, så går de fint dybt. To i samme kasse har Fb=56 hz. Har ikke regnet efter, men det virker til der skal så meget mere ekstra effekt til, at det ikke er forsøget værd. 

De 8" ser lækre ud! 


Posted By: Dichael
Date Posted: 30 Nov 2020 at 11:40
Enig, det er lækkert!

Jeg synes ikke, at jeg kan se, hvor meget volumen, de fortrænger i kabinettet?



-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Nov 2020 at 11:57
Ofte vil det hul, du skærer til enheden i en tyk baffle, bidrage med mindst det samme volumen, som enheden fortrænger. Det er ligegyldigt i den her sammenhæng. Jeg tager det ALDRIG med i beregningerne. Forskellen i volumen drukner i tolerancer på parametre og præcisionen af Thiele-Small modellen. Da du alligevel kompenserer med EQ, bliver det bare endnu mere ligegyldigt.


Posted By: Dichael
Date Posted: 30 Nov 2020 at 11:58
Det giver selvfølgelig fin mening :-)

-------------
Michael B.


Posted By: Dichael
Date Posted: 30 Nov 2020 at 20:37
Nu har jeg leget lidt med tegningerne. 
For, at udmundingerne (se side 1) skal overholde rerglerne, bliver kabinettet 85 cm bredt og knapt 30 højt.
Ville der være noget i vejen, for at stille det hele på højkant?
Room gain, vil jo alligevel aldrig vlre det samme for begge enheder?
Det vil se noget kønnere ud.....


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Dec 2020 at 08:19
Kast dig ud i det Wink


Posted By: Dichael
Date Posted: 13 Dec 2020 at 09:52
Nu har jeg tegnet og regnet på kabinetterne.
Med “ørerne” bliver kabinettet 90 cm bredt og det har jeg svært ved, at få plads til.
Jeg er oprigtigt glad for de mange inputs, jeg har fået og beklager, at projektet ikke kan realiseres som tiltænkt.

Jeg er, desværre, underlagt lidt æstetik. Ikke fra min kone, men fra mig selv.

Derfor har jeg kigget på en hele klassisk konstruktion, med en 10-12” enhed, der kigger fremad.
Troels Gravesen er rigtig glad for BMS 12-n630.
Er der nogen herinde, der har erfaringer med denne, eller har andre ideer?

Alt er velkomment og modtages med taknemmelighed,



-------------
Michael B.


Posted By: Roky
Date Posted: 13 Dec 2020 at 11:46
Hvor stort er dit rum?

SB laver jo også en shallow 10”. Har set en producent putte den i en vidstnok 9 liter stor kasse. Det kræver så pænt meget effekt....

Husk også at hjørneplacering forærer dig i teorien +9 dB følsomhed, da gulv, sidevæg og bagvæg hver bidrager med 3 dB.

I øvrigt så ville jeg, inden du kaster dig ud i alt for meget byggeri, lave et par testkasser og se hvordan det lyder med hjørneplacering. Min erfaring er, at det er langt fra så simpelt som at smide to subwoofere bag hovedhøjttalerne. Måske er en stor bedre. Måske er en i midten bedst. Måske bag lyttepositionen bedst. Måske er flere bedst. Det kan i hvert fald spare dig for en masse unødvendig besvær.


Posted By: Dichael
Date Posted: 13 Dec 2020 at 11:50
Hej Roky og tak for dit svar.

Jeg har Lyngdor til, at hjælpe med integration til rum og hovedhøjttalere.
Alt, inklusiv væg, er ikke bygget endnu og skal gerne sidde i skabet i første hug.
Ideen er, at lave en ekstra skunk, foran den oprindelige. Heri, skal alt installeres.

Jeg har masser af plads bag væggen, der er mellem de to skunke.....hedder det skunke :-)?


-------------
Michael B.


Posted By: Dichael
Date Posted: 13 Dec 2020 at 11:52

SB 34SWPL76-4 simulerer virkelig godt, både med hensyn til kabinetberegning og room gain.

Jeg er bare lidt usikker på den endelige beregning af kabinetter, og port, da mine simuleringsprogrammer ikke er helt enige.



-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Dec 2020 at 08:15
Originally posted by Dichael

SB 34SWPL76-4 simulerer virkelig godt, både med hensyn til kabinetberegning og room gain.

Jeg er bare lidt usikker på den endelige beregning af kabinetter, og port, da mine simuleringsprogrammer ikke er helt enige.


Hvis simuleringsprogrammerne giver forskellige resultater, så er det (sandsynligvis) fordi, at forudsætningerne er forskellige. Hvis ikke du laver en 'custom' beregning, så får du jo bare resultatet for en eller anden mere eller mindre ubrugelig default standard-alignment, som ikke nødvendigvis er den samme i de forskellige værktøjer. Det kan også være, at der det ene sted er en indsat en ækvivalent seriemodstand (for kabel/filsterspole), mens det ikke er tilfældet det andet sted. Det kan spille betydeligt ind (særligt hvis man per automatik går efter maksimal fald amplituderespons - hvilket i øvrigt sjældent er ret optimalt). Der kan også være forskel i modellen/værdierne for kabinettab - det spiller også ind. Kabinetberegninger baseret på T/S-modellen er altid vejledende - og hvis du alligevel kører med et lukket kabinet og aktiv EQ, så betyder forskellen ingenting.

Lav en 'custom' beregning og se/vurder selv resultatet af dine valg (dvs. kabinetvolumen og evt. porttuning). Husk at kigge på både frekvensrespons og pulssvar.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Dec 2020 at 08:56
SB34SWPL76-4 skal blot have 22-23 liter lukket kabinet for en klassisk Butterworth-afstemning. Den går da naturligt til 40 Hz (-3 dB) - så bruger du EQ for resten (den har rigelig slaglængde, og den behøver jo ikke partout at gå til 20 Hz - det vil kræve meget effekt). 
Det er en temmelig potent enhed med høj bevægelig masse og en kraftig motor. Den kan derfor sætte alt i vibration (især hvis der ikke bruges to enheder ryg mod ryg) - vægt, stabilitet og afkobling mod gulv er essentielt. 


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Dec 2020 at 09:00
Den opfører sig i øvrigt fuldstændig forbilledligt i basrefleks - der er bare det praktiske problem, at porten bliver meget lang (kan laves som integreret foldet port i kabinettet). Her skal den have 35 liter og tunes til 22 Hz. Den får da en nedre grænsefrekvens på 27 Hz (-3 dB)/22 Hz (-6 dB) samtidig med et eksemplarisk pulssvar.


Posted By: Dichael
Date Posted: 14 Dec 2020 at 11:10
Hej Ulrik og tak for din beregning.

Et lukket kabinet, med EQ kunne blive vejen fremad.

Jeg forsøger stadig, at overbevise mig selv om, at din løsning med 2 stk, 8” ryg mod ryg, kan mases ind.
Problemet er de “ører”, der er nødvendigt for, at lyden skydes fremad.


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Dec 2020 at 11:24
Der er jo ingen, der siger, at du IKKE kan køre slot loaded (og dermed have smallere åbninger). Den ændrede akustiske belastning (air load) vil sænke den nederste resonansfrekvens en anelse (afh. af graden af kompression). Den vil køre fint til 200-300 Hz, hvor der vil ske en akustisk filtrering (som tidligere omtalt) samt er peak associeret hermed. Peak'et skal selvfølgelig korrigeres, men du har jo dsp til rådighed, så det er super let.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Dec 2020 at 12:53
Hvis vi antager er kompressionsforhold på mellem 1.5:1 og 3:1, så vil peak'et ligge mellem 290-320 Hz og være 12-15 dB højt.


Posted By: Dichael
Date Posted: 14 Dec 2020 at 12:54
Hej igen!

Det lyder jo som drømmeløsnignen, men det kan jeg simpelthen ikke finde ud af at regne på.....
Som jeg forstår det, skal åbningen være minimum som driveren og dybden kortere en højde og bredde.
Det giver mig en afsindig “lang” subwoofer.

Hvis jeg kan få hjælp med dimensionerne, vil det være løsningen for mig.
Eneste ønske er, at den kan nå 200 Hz, da det passer i Lyngdorf-universet. Om det så bliver 200 Hz i virkeligheden, må komme på tests.

Planen er, at anvende Hypex FA251, eller andet ligende, så der kan sagtens korrigeres.


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Dec 2020 at 13:36
200 Hz skal du nok nå (og længere skal den dæleme heller ikke op). Du skal under alle omstændigheder have lavet en (nærfelts-) måling, og dermed behøver du ikke at have det hele beregnet/simuleret til anden decimal. Korrektion af peak m.v. laver du i første omgang på baggrund af målingerne, og så lyttetrimmer du resten. Du ved allerede med tilstrækkelig sikkerhed, hvad du har at arbejde med, og som Roky siger - lav en testopstilling så snart du har fået nogle enheder i hus.


Posted By: Dichael
Date Posted: 14 Dec 2020 at 14:24
Hej igen.

Jeg bliver jo nok nødt til, at have en lille ide, om størrelsen på “gabet”

Er det det, du kalder kompressionsforhold: hvis enheden er 20 cm i diameter og kompressionsforholdet 1,5, betyder et gab på 13 cm...og 1:3 betyder 7 cm?


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Dec 2020 at 14:36
Det er forholdet mellem enhedens effektive membranareal (Sd) og arealet af åbning ud mod rummet. Du skal ikke komprimere mere end 3:1 i dit tilfælde - hvis du sætter 2,5:1 som grænse, så er det sikkert fint.

Nu er/bliver det jo ikke en ren slot loading. Som jeg forstår det, er det en separat subwoofer, du sætter ind i et hul i væggen. Dermed er der "lækage" som følge af den (lille) lufspalte, der vil være over og under sub'en.

Du kan evt. også (afh. af kompressionsforhold) lave en "tapered" åbning (dvs. en vinklet plade/modstående flade, som enheden kigger ud i) - mulighederne er mange. Du er nødt til at kaste dig ud i det og få noget erfaring med din konstruktion. 


Posted By: Dichael
Date Posted: 14 Dec 2020 at 14:46
Det er korrekt opfattet, når det gælder placeringen.
Luften, rundt om, kan jeg blænde af for, med en fuge, eller lignende.

Jeg leger lidt med dine ideer. Tusind tak for hjælpen.
Jeg kan jo bygge selve subben først og så lege med størrelsen af “ørerne”.
Dem kan jeg så efterfølgende lime på kabinettet, når jeg kender størrelsen.


-------------
Michael B.


Posted By: Dichael
Date Posted: 15 Dec 2020 at 07:22
Jeg har leget lidt med tallene....

Enheden har en diameter på knapt 24 cm. Det er jo minimumhøjdden på de porte/“ører”, jeg monterer, ud for hver enhed.
Den har Sd på 210 cm2.
Hvis jeg laver porten 10 cm bred, får jeg jo 240cm2, hvilket er under 1:1
Er det sådan, det regnes?
Hvis det er tilfældet, er jeg jo i mål, da størrelsen så er nede, hvor det fungerer.

Det peak, du nævner, kunne jeg godt tænke mig, at forstå, men jeg har svært ved, at finde information om det....?


-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Dec 2020 at 08:23
Ja, det er korrekt. Så har du ikke kompression, men du har stadig peak'et (nu ved ca. 340 Hz, 9-12 dB højt), hvis du bevarer en rektangulær åbning med konstant tværsnit. Peak'et håndterer du i dsp'en - intet problem. Kompression er heller ikke nødvendigvis et problem - det kommer an på, hvad man vil have. Det kan give noget mere "impact", hvis det er det, man ønsker.

Peak'et kommer (som allerede nævnt) af, at du i realiteten laver en (stærkt) mistrimmet coupled cavity subwoofer - dvs. en båndpas-subwoofer. Det giver dig båndbredde opadtil men også et peak ved den øvre (akustisk filtrerede) afrulning - på samme måde som du får et peak/overshoot ved den nedre afrulning, hvis du putter enheden i et for lille lukket kabinet, som giver et højt Q.



Posted By: USXX
Date Posted: 15 Dec 2020 at 08:35
Bare lige for at undgå misforståelser; du får øget båndbredden opadtil i forhold til en traditionel coupled cavity sub - ikke i forhold til en fri fremadrettet enhed (men den skal jo deles deromkring alligevel, så den akustiske filtrering hjælper bare til). Jeg ville trække den til maksimalt 200 Hz, og mere er heller ikke realistisk med den konstruktion, vi nu kigger på.


Posted By: Dichael
Date Posted: 15 Dec 2020 at 08:42
OK.

Vi må se, hvor langt op, den kan gå. Det må blive det kompromis, jeg må acceptere.
Lyngdorf-universet foreskriver jo 200 Hz, men det er jo ikke skrevet i sten, at det bliver sådan i virkeligheden.


-------------
Michael B.


Posted By: Dichael
Date Posted: 20 Dec 2020 at 09:13
Hej igen!

Tænkte lige på en ting......eller, faktisk drømte jeg om det i nat!

Er der noget i vejen for, at de to enheder, peger mod hinanden og deler samme port?
Det er selvfølgelig under forudsætning, at portåbningnes areal er 2 x membranarealet, ikke?

Arealet kommer derop helt af sig selv da der jo skal være plads til en skruetrækker, så enhederne kan monteres :-)



-------------
Michael B.


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Dec 2020 at 12:32
Selvfølgelig kan du det - same same. Det er en ofte brugt løsning (særligt DIY) - prøv fx at google "ripole", som er en art åben baffel sub (med kompression), men det ændrer ikke på enhedernes indbyrdes placering. Som tidligere sagt, du kan meget - du kan også lave en V-formet åbning mellem de to basser. Forhold dig til, at bølgelængderne, du arbejder med, er langt større end de dimensioner, vi her taler om - så du kan ret frit arrangere tingene. Jeg kan ikke bidrage med mere her. Held og lykke med projektet!


Posted By: Dichael
Date Posted: 20 Dec 2020 at 12:40
Super, tusind tak igen!

Du har været en kæmpe hjælp!


-------------
Michael B.


Posted By: Dichael
Date Posted: 17 Dec 2021 at 14:34


-------------
Michael B.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com