Print Page | Close Window

Dogme højttaler

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2040
Printed Date: 19 Apr 2024 at 03:26
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Dogme højttaler
Posted By: bknielsen
Subject: Dogme højttaler
Date Posted: 26 Jun 2020 at 22:14
Jeg fik kigget lidt mere på dogme-højttaleren fra julefrokosten (de spruttende små kasser). Nu sprutter de ikke så meget mere. Filterkonstruktionen er den samme bortset fra jeg har impedanskorrigeret diskanten så response er lagt ned i toppen, og der er kommet styr på elektrisk Q i diskantfilter.

Frost har lokket mig igang med VituixCAD, det er et fedt program,og jeg har investeret i en lille drejeskammel, så jeg kan lave lidt bedre off axis målinger for hver 5 grader. Der skal laves lidt finish og maling, så er de klar til sønnike. De spiller helt hæderligt nu, synes jeg.

Lidt billeder:














-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.



Replies:
Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 08:31
Hermed også filter. Når man ser, hvor mange stumper der skal til for at rette op på sådan en billig diskant, som dog var gratis i dette tilfælde, er pengene vist dårligt sparet Ouch.





-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 27 Jun 2020 at 21:22
Rigtig flotte simuleringer Brian! Clap

Spørgsmålet er om du ville have brugt så mange stumper på diskanten, hvis ikke du havde den indsigt i power respons og DI som du har nu? jeg er jo også i samme båd MHT antal komponenter i et filter. Og dette er ofte med enheder fra øverste hylde LOL

Kan du ikke prøve at poste et horisontalt polar plot? Det kan næsten ikke være rigtigt at den er så flot som du viser, nu du har forskudt diskanten?

Jeg er sikker på at den lyder rigtig godt, som du har designet den nu! 

Glæder mig til at høre den :D  


Posted By: Frost
Date Posted: 27 Jun 2020 at 21:25
iøvrigt, Hvordan kan det være at du ikke har valgt at baffelstep-korrigere bassen?

Må vi også se dine overførselsfunktioner? 


Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 21:49
Det er nu målinger af den færdige højttaler Rune - ikke simuleringer. Men du har fuldstændig når man kommer ud over 50 grader er der alvorlige udfasninger væk fra lyttepositionen.




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 21:54
Overføringsfunktioner er her:






-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 27 Jun 2020 at 21:55
Tak Brian. 
Okay så målinger da :D 
Det er sjovt at se det på et polar plot. Det har jeg ikke set før :)  Det viser jo ret tydeligt hvorfor man umiddelbart ikke skal vælge at forskyde diskanten til siden. Så hellere leve med lidt diffraktioner onaxis :) 
Jeg skriver kun dette fordi at det jo er noget vi allerede har snakket om, og ved at du er enig med mig. Ellers havde jeg formuleret mig lidt pænere / høfligt)

 




Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 22:00
Jeg prøvede også at simulere en udgave med rigtig baffelstepkorrektion, og on-axis ser det pænere ud, men den bliver mere en anelse mere direktiv omkring delefrekvensen. Jeg har ikke lyttet til den udgave for jeg synes egentlig de lyder OK som de er. Filtersimuleringer er dog ikke baseret på så mange målinger.

Jeg er ikke sikker på, at jeg havde impedanskorrigeret diskanten med RC ledet, hvis ikke jeg havde set på power response. Fedt du har lokket mig til at bruge det værktøj Thumbs Up.




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 22:02
Jeg synes nu din formulering var fin. Jeg er ikke så let at gøre "pigesur" Big smile

-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 27 Jun 2020 at 22:05
Originally posted by bknielsen

Jeg synes nu din formulering var fin. Jeg er ikke så let at gøre "pigesur" Big smile

Det er jeg glad for :D Jeg er nu også helt sikker på at din højtaler lyder fint! Det gjorde den allerede inden du lavede de sidste ændringer i filtret.





Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 22:11
Originally posted by Frost

Rigtig flotte simuleringer Brian! Clap
Kan du ikke prøve at poste et horisontalt polar plot? Det kan næsten ikke være rigtigt at den er så flot som du viser, nu du har forskudt diskanten?

Man kan ikke se udfasningerne på det første directivity plot, jeg viste, fordi VituixCAD lægger negative vinkel bag positive vinkler, men man kan jo se alle rynkerne på power response og directivity index.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 22:14
Originally posted by Frost

 
Jeg er nu også helt sikker på at din højtaler lyder fint! Det gjorde den allerede inden du lavede de sidste ændringer i filtret.
Nej det gjorde den ikke, den "spruttede" for meget, men den kan komme med til en "runde 2" Wink.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Jun 2020 at 23:55
...og lige for en ordens skyld pulssvaret 20 grader off axis (målt med REW)




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Jun 2020 at 10:03
M.h.t. polær målinger så er det jo ikke uden betydning, hvilken akse man vælger at rotere omkring. Hvad er præmissen, og hvad giver mening? Der er jo ingen, der siger, at en lodret akse midt i baffelplanet er det rigtige/bedste valg (i forhold til at kunne tolke målingerne). Har man fx forskudt diskant (og mellemtone), kunne man lige så vel vælge at lægge rotationsaksen ned gennem disse. Det er heller ikke givet, at aksen bør ligge i baffelplanet (men det kan sagtens give mening) - den kunne også ligge lidt bagved og tilstræbe at gå gennem et akustisk center. Jo mere man drejer højttaleren rundt (dvs. jo større vinkel man går ud på), jo større betydning får dette for resultatet. Prøv fx at forestille jer en 360° måling foretaget i 1 m med en højttaler, der er 30 cm dyb. Der er skrevet AES-papers om, hvordan man laver (eller kan/bør lave) polære målinger på højttalere.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 28 Jun 2020 at 10:37
Det var noget jeg overvejede, og i min lykkelige uvidenhed valgte jeg bare at lægge aksen midt gennem frontbaflen. Men jeg skal være ærlig og sige, at de store udfasninger væk fra lytte-aksen undrer mig noget. 

Har du en (eller flere) artikler, du kan henvise til, vil det hjælpe mig meget, så vil jeg prøve at skaffe dem. Det kan være svært at gætte de rigtige ud fra et abstract.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Jun 2020 at 12:24
John Vanderkooy har skrevet noget om det (jeg var til foredraget i sin tid, hvilket er grunden til, at jeg kan huske det) - men det er vist kun vedr. lavfrekvens.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13588 - http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=13588


Posted By: bknielsen
Date Posted: 20 Sep 2020 at 21:47
Så nærmer jeg mig mål. Filtrene er samlede. Igen er der i videst muligt omfang brugt dele, der lever op til dogme kategorien: Mindst muligt indkøbt, og kun for hånden værende kabinetter/enheder. Jeg har dog måttet købe 2 stk 1mH luftspoler.




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Sep 2020 at 07:52
Det ser jo nydeligt ud. Skal de med til julefrokosten? 


Posted By: bknielsen
Date Posted: 22 Sep 2020 at 22:31
Ja, i den størrelse er de lette at medbringe, og jeg skylder jer jo vist en prøve, hvor de faktisk lyder hæderligt. 

Jeg får lige meldt dato ind vedr. julefrokost, selvom det med smitten for tiden godt kan se ud til, vi må væbne os med tålmodighed.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Sep 2020 at 11:01
Lige nu tegner det jo til at blive engang i februar, så det er forhåbentlig gået den rigtige vej med COVID-19 til den tid. Det tager vi, når tiden nærmer sig - det skal ikke afholde os fra at planlægge.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 23 Sep 2020 at 18:11
Originally posted by USXX

Lige nu tegner det jo til at blive engang i februar, så det er forhåbentlig gået den rigtige vej med COVID-19 til den tid. Det tager vi, når tiden nærmer sig - det skal ikke afholde os fra at planlægge.


Thumbs Up


Posted By: bknielsen
Date Posted: 27 Sep 2020 at 21:21
...og ibrugtaget: "Far, det er som om, lyden kommer ud af væggen", det må være et godt tegn.

Vi kører lige nu med iPod trådet til forstærkerindgang - det er egentlig ikke så tosset, men lidt old school. Ærgerligt nok har Google droppet Cromecast audio. Er der nogen af jer, der har erfaringer med en vellydende bluetooth audio receiver, der også er til at betale? Dvs. under de 600kr man skal slippe for en af de få Cromecast der er tilbage.



-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Sep 2020 at 08:10
De er blevet flotte - moderne og klassisk på en gang Thumbs Up. Jeg glæder mig til at høre dem.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 30 Sep 2020 at 21:16
Tak Ulrik. Jeg tager dem med næste gang vi ses Smile.

-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Okt 2020 at 21:32
Hej, det ser godt ud!

Mht. Chromecast Audio. Det er meget mærkeligt Google valgte at stoppe for salget. Jeg har købt et par stykker brugte på eBay i år. Husker ikke prisen, men lidt under 300 kr. Der følger typisk ikke strømforsyning med, men iphone-lader virker perfekt. De virker fint via Spotify! Obs på at slå lydindstillinger til fullrange. De har også digital ud, Hvis du har en DAC liggende.


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Okt 2020 at 21:39
På bluetoothsiden kan jeg anbefale den her. En smule afrundet i toppen, hvilket ikke er en dårlig ting til hovedtelefoner. Tænker den vil virke fint til anlægget. Har haft en i flere år og batteritiden er fortsat god! Aldrig nogensinde problemer med den falder ud. Men måske lidt bøvl at skulle tænde den hver gang...

https://journeymantoolbox.pt/2018/10/11/fiio-ubtr-bluetooth-receiver-review/ - https://journeymantoolbox.pt/2018/10/11/fiio-ubtr-bluetooth-receiver-review/


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Okt 2020 at 21:44
Et andet alternativ er en brugt Airport Express. En af generationerne kan opgraderes til AirPlay 2. Den har jeg ikke erfaring med.

En dims med bluetooth er nok det sikre valg, ift at alt lyd så kommer af anlægget (YouTube Spotify osv).


Posted By: Frost
Date Posted: 05 Okt 2020 at 13:25
2. generation airport express kan ofte købes billigt ude på dba og lign, og den har analog + optisk ud, og kan køre airplay 2 :) (og udvide dit netværk/repeater samtidigt:)) 



Posted By: Frost
Date Posted: 05 Okt 2020 at 13:31
Jeg nørder forresten også med lidt sjovt til julefrokosten.. Ved ikke om den lever op til kravet mht dogmehøjtalere, Men er ved at lægge sidste hånd på lyden

(beklager det MEGET rodede værksted : 

En 15" basenhed til 269,- vejl pris og en SB26STAC i en lille waveguide. De er ikke helt nemme at få til at nå hinanden LOL







Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Okt 2020 at 08:29
Det måler jo flot Rune! Jeg tænker det er aktiv filter/amp du bruger?


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2020 at 08:49
@Frost; du skulle hellere have beklaget, hvis værkstedet ikke havde været rodet Wink

Har du planer om en pyntefront på højttalerne (jeg spørger, da waveguiden ikke er undersænket, og du allerede er i gang med filter, hvor delay jo spiller ind - som du om nogen ved)?

Er det et sæt Buchardt Audio Sx00, der står på bordet i baggrunden?


Posted By: Frost
Date Posted: 06 Okt 2020 at 09:35
Originally posted by USXX

@Frost; du skulle hellere have beklaget, hvis værkstedet ikke havde været rodet Wink

Har du planer om en pyntefront på højttalerne (jeg spørger, da waveguiden ikke er undersænket, og du allerede er i gang med filter, hvor delay jo spiller ind - som du om nogen ved)?

Er det et sæt Buchardt Audio Sx00, der står på bordet i baggrunden?

Haha, ærligt så har jeg ikke gidet bøvle med at undersænke waveguiden, da jeg ikke havde nok tiltro til projektet fra starten af. Det er HELT sikkert et ret stort kompromis at bruge en 15” sammen med en 1” dome Ouch , så finishmæssigt kommer de nok aldrig længere end de er nu Embarrassed


jeg bruger en 150w dsp baseret forstærker til at drive dem. Jeg laver lidt fiksfakserier med at rykke delefrekvensen opad når der bliver spillet højt, for at afhjælpe diskanten lidt.. den har det hårdt LOL
Samt jeg har lavet mit eget dynamiske loudness kredsløb, og oven i det så fjerner jeg den dybeste bas når volumen kommer opad. Fjerner bassen mellem 20hz og 50hz, for at kunne hive lidt mere spl ud af systemet) Det er forstærkereffekt jeg løber tør for. Bassen kan tage mere effekt end jeg har til rådighed. Især i det lidt lille kabinet (40liter). Den lyder faktisk ganske hæderligt i bassen, også fordi jeg ikke har overdrevet det hele i bunden.. Jeg har også bygget en rigtig god limiter, som reagerer så hurtigt, at man faktisk godt kan presse systemet lidt over evne, uden at det forringer oplevelsen ret meget, da den ikke overkorrigerer, og reagerer meget hurtigt. 

Nå, undskyld til Brian for at have hi-jacked hans dogme tråd.

Jeg er spændt på om mine bastard kasser her, kan stå distancen til julefrokostenLOL








Posted By: Frost
Date Posted: 06 Okt 2020 at 09:46
Jeg huskede forkert... Bassen koster kun 259,- :) 

http://www.danguitar.dk/thornton-t1501-5-4b-hojttaler-enhed - http://www.danguitar.dk/thornton-t1501-5-4b-hojttaler-enhed
 
Thumbs Up


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Okt 2020 at 12:09
Originally posted by Frost

Jeg huskede forkert... Bassen koster kun 259,- :) 

http://www.danguitar.dk/thornton-t1501-5-4b-hojttaler-enhed - http://www.danguitar.dk/thornton-t1501-5-4b-hojttaler-enhed
 
Thumbs Up

De har da overhovedet ikke tjek på T/S parametrene på den side - men enhederne er sikkert fine, og prisen kan man ikke klage over. Eksempelvis angives eksakt samme parametre for T1501-5-4B og T1501-45-8, og for LA-1501-4 angives en nominel impedans på 4 ohm (hvilket navnet også antyder) sammen med en DC-modstand på 6,6 ohm (hvilket klart indikerer en nominel impedans på 8 ohm - men det er nok forkert data, der vises).

@Frost; har du tjekket parametrene på dine enheder?


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Okt 2020 at 09:25
Originally posted by USXX

Originally posted by Frost

Jeg huskede forkert... Bassen koster kun 259,- :) 

http://www.danguitar.dk/thornton-t1501-5-4b-hojttaler-enhed - http://www.danguitar.dk/thornton-t1501-5-4b-hojttaler-enhed
 
Thumbs Up

@Frost; har du tjekket parametrene på dine enheder?

Haha nej jeg har kun lige (sjusket) målt Fs på den, og den ligger ret lavt, noget ala hvad parametrene siger.. men derudover så har jeg ikke nogen ide om hvordan parametrene er Confused
Jeg har dog bare smidt dem i den størrelse kabinet jeg synes var passende til min ide, og så taget det som det kommer :) Det er helt sikkert en høj Q´et afstemning, men jeg forsøger at modarbejde det ved at dæmpe overshootet, og hæve bunden. Dog ikke mere end at det stadigvæk lyder nogenlunde naturligt Big smile


Posted By: bknielsen
Date Posted: 18 Okt 2020 at 20:31
@Roky og Frost: Tak for tip vedr. streaming. Jagten sættes ind, er fristet af at prøvet airport express tingen :-)

@Frost: Fedt med et projekt med nogle gode udfordringer. Jeg glæder mig til at høre resultatet. For en ordens skyld: Mine tråde må altid gerne "hijackes", og specielt med den slags spændende konstruktioner Thumbs Up.




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Okt 2020 at 21:14
Brian, Jeg har en ekstra airport du må prøve at låne, hvis du overvejer den vej :) 




Posted By: bknielsen
Date Posted: 21 Okt 2020 at 21:02
Tak Rune, det kunne godt have min interesse. Lad os se om der bliver en lejlighed til at stikke hovederne sammen.

-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com