Print Page | Close Window

Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2037
Printed Date: 20 Apr 2024 at 05:51
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere
Posted By: Hylle
Subject: Klassisk 3-vejs (Vifa/Scan Speak) drivere
Date Posted: 08 Jun 2020 at 20:51
Efter lang tid med andre projekter, har jeg kastet mig ud i et 3 vejs projekt. Det er ved, at være noget tid siden jeg har lavet 3 vejs. Det er aldrig så let for mig at få lavet kabinetter, så jeg har købt tomme kabinetter fra et måske 30 år gammelt Dynaudio Kit byggesæt. Jeg husker ikke model navnet, men det er en D´appolitto konstruktion. Jeg vil dog ændre kabinetterne så de kommer til, at bruges som 3 vejs.
Enhederne er rimelig velkendte D2905 - 12MU fra Scan Speak samt en 8" M22 i hver højttaler, fra Vifa. Bassen er velegnet til bas refeks, som det meste idag. Enheden er en lavtabs type i opbygning.
Kabinettet vil få en frontplade med et "step" som trækker mellemtone og bas frem i forhold til diskanten, lig det er set på ret mange Troels Gravesen konstruktioner. 





Replies:
Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Jun 2020 at 21:02
Her ser man så billeder, fra mit rummelige værksted..... i carporten.....
Fronten og afstivninger er savet ud, og nyt mellemtone kabinet samt front skal laves. 12MU´erne får rummelige lukkede kabinet volume.



Her kan man se huller fra enheder er "proppet efter" og hul til diskanten er ved, at bliver fræset. Spartel masse slipper jeg ikke for.



Her kan man se profilen på Dyn(g)Audio kabinettet, der skal ikke så meget til, at få den firkantede kasse til at se mere spændende ud med udfræsningen og de skå affasninger.





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Jun 2020 at 21:34
Det ser spændende ud.
Glæder mig til at følge det.


Posted By: Hylle
Date Posted: 17 Jun 2020 at 20:18
Så kom der lidt farve på kasserne. En lidt usædvanlig grå-blå farve, men det skal ikke være ens det hele!





Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Jun 2020 at 20:05
Nu kom enhederne i kassen, dog med nogle midlertidige skruer, jeg skal have fundet nogle sorte. Nu må vi se, hvornår der skal laves filter, vejret er nærmest lidt for godt til det lige nu.

Jeg har studeret nogle gamle patenter omkring filler-driver princippet, Der findes flere varianter over det tema, der vil jeg prøve, af i filteret.





Posted By: Frost
Date Posted: 22 Jun 2020 at 09:51
Det ser rigtig godt ud Allan! 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 22 Jun 2020 at 20:00
Det ser fint ud.

Har du nogle links til de nævnte teorier/patenter omkring filler-driver princippet?


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Jun 2020 at 20:28
Tak for det Rune og Peter. Nu er det så bare og håbe det snart bliver dårlig vejr Big smile så, man kan få begyndt på filter designet, og ellers kan få ro for arbejde. Sjovt som alting altid skal være færdig til jul og sommerferie og ikke to dage efter man er kommet tilbage på arbejde....

Filler driver princippet tillægger de fleste Erik Bækgaard fra B&O. Først for nylig fandt jeg dog ud af en japaner Yamanaka fra Technics havde lavet et lignende filter 10 år før. Hvor Q afrulninger var lavere en Bækgaards.
Jeg kan anbefale, en kort og letforståelig artikel herunder som hurtig og præcis summere det hele op :
(Det er under overskriften : more phase-flat crossover designs)
http://www.tubecad.com/2019/08/blog0475.htm - http://www.tubecad.com/2019/08/blog0475.htm

Ellers vil jeg anbefale at google på :

Erik Bækgaard (baekgaard)
B&O Uniphase

Ellers var Steen Duelund jo også inspireret af denne filter type og lavede sin egen variant med et andet Q på afrulningerne, så vidt jeg ved.

I min egen højttaler, kan jeg måske komme i problemer med, at nå i mål, da enhederne måske sidder lidt langt fra hinanden, wooferen er måske ikke så båndbred. De her bløde filtre sætte store krav til enhederne skal være gode med stor båndbredde. og endelig hvis man gerne vil nærme sig noget som er transient-rigtig, så er basrefleks måske ikke det bedste princip. 
men vi få, at se....

    







Posted By: USXX
Date Posted: 26 Jun 2020 at 12:30
Når vi nu er i gang med de teoretiske filterbetragtninger, så findes der en (anden) variant af 3-vejs-filteret, der giver ideel respons (power såvel som amplitude, m.m.). Her kobles højpasfilteret til mellem båndpasfilterets seriekondensator og -spole (og komponentværdierne beregnes derefter). Det er beskrevet i den i øvrigt ret udmærkede bog Sound System Engineering,
https://www.amazon.co.uk/Sound-System-Engineering-Don-Davis/dp/0240818466/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=sound+system+engineering&qid=1593166996&s=books&sr=1-1 - https://www.amazon.co.uk/Sound-System-Engineering-Don-Davis/dp/0240818466/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=sound+system+engineering&qid=1593166996&s=books&sr=1-1



Posted By: bknielsen
Date Posted: 26 Jun 2020 at 22:31
Jeg synes også Bækgaards idéer er spændende, skulle jeg lave det, ville jeg nok vælge et par ens bredbåndede enheder (måske Satori). Men, jeg glæder mig til at se om det kommer til at virke Allan, forstår selvfølgelig godt du bruger hyldevarer, og man må stille sig selv en udfordring Smile.

(Egentlig har jeg jo 4 MG18 liggende, de kunne nok også bruges....hele tiden nye idéer Ermm)


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Jun 2020 at 22:51
Ja, Brian vi må se, hvad år det kommer i mål .... LOL  
Ok, Ulrik, det filter kendte jeg ikke. Interessant!



Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jun 2020 at 15:23
Her er overføringsfunktionerne (amplitude) for delefrekvenser på henholdsvis 300 Hz og 3 kHz (bemærk det ekstra meget bløde knæk på diskant-/højpasfilteret omkring den nedre delefrekvens.

Alle filtre er 1. orden (dvs. båndpasfilteret er jo pr. definition 2. orden, da filteret har to poler og matematisk set er beskrevet ved et 2. ordens polynomium - men flankestejlhederne svarer selvfølgelig til 1. orden). De i alt fire komponenterværdier beregnes, som var de isoleret set 1. ordens høj- eller lavpasfiltre. Mellemtonen er (modsat hvad man ofte ender med i 3-vejs systemer) tilsluttet i samme fase som bas og diskant.

Alt dette er teoretiske betragtninger, som forudsætter korrekt time alignment samt bredbåndede enheder (dvs. afrulninger der ligger væsentligt over/under de respektive delefrekvenser).




Posted By: bknielsen
Date Posted: 29 Jun 2020 at 20:45
Jeg kunne ikke lade være med at tjekke tidsresponset Ulrik, og det er faktisk også tidskorrekt - det var ligegodt sørens - men selvfølgelig det skriver du jo også. Så er der noget mere at prøve af :)

Man kan se bidrag fra filtersektioner her (samme delefrekvenser som Ulriks graf):  uploads/57/allpass_time_correct_resp.pdf - uploads/57/allpass_time_correct_resp.pdf


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jun 2020 at 20:58
Thumbs Up ...og desuden er den samlede indgangsimpedans rent resistiv (for det teoretiske filter).

Det er betragteligt, hvor meget det simple 3-vejs filter kan forbedres ved at flytte et knudepunkt og marginalt ændre to komponentværdier (dem i båndpasfilteret). Teoretisk set bliver det perfekt - og tillige beskyttes diskanten betydeligt bedre nedadtil, da højpasfilteret går over i 2. ordens afrulning. 


Posted By: bknielsen
Date Posted: 29 Jun 2020 at 21:26
Faktisk er det jo ikke engang bare det. 

Bækgaards filter har rene anden ordens sektioner på bas og diskant (jeg tjekkede lige artiklen), så altså stadig anden orden på diskanten. Men i ovenstående tilfælde er der sparet en kondensator og en spole, stadig opnås anden orden på diskant (to reelle poler), ved at udnytte båndpasfiltret som tilkoblingspunkt. 

Det kan godt være Hylle er lidt låst af kasserne vedr. akustik center for enhederne. Hvis ikke det kommer til at virke på dem, skal det prøves en anden gang. Jeg gemmer mine MG18 til formålet.

Godt der stadig er nogle der læser bøger i dag, og finder den slags ting ;-).


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Jun 2020 at 08:37
Fedt i også finder interesse i de her filter typer. Simuleringerne ser jo godt ud, noget andet er nok, at lykkes i praksis. Jeg var nok mest interesseret i, at prøve yamanaka filteret først med Lav-Q´ede andenorden på bas og diskant, kombineret med 1 orden på mellemtonen. Men flere forskellige varianter skal nok måles ud og lyttes på.
Jeg er lidt spændt på, hvordan udstrålingsforholdet bliver påvirket på højttaleren, for eksempel har jeg prøvet en 2 vejs med ren første ordens filter, den spreder ikke meget lyd opad til, så mens man sidder ned er det ok, men hvis man rejser sig så er lydbilledet nærmest væk.



Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jun 2020 at 10:31
Originally posted by bknielsen

...
...
Det kan godt være Hylle er lidt låst af kasserne vedr. akustik center for enhederne. Hvis ikke det kommer til at virke på dem, skal det prøves en anden gang. Jeg gemmer mine MG18 til formålet.
...
...

Jep, det skal afgjort prøves. Med den rigtige baffel (og ikke mindste bredden af denne i forhold til nedre deling) må det kunne lade sig gøre (uden begrænsning på antallet af sugekredse, selvfølgelig Wink).


Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Jul 2020 at 20:06
Apropos sugekredse og impedanskompenseringer -> når man skal have matematikken til at passe til virkeligheden (duelund filter):





-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 01 Jul 2020 at 20:15
Originally posted by bknielsen

Apropos sugekredse og impedanskompenseringer -> når man skal have matematikken til at passe til virkeligheden (duelund filter):



Haha jeg er også endt i noget ala 38 komponenter i et 3 vejs filter for at få afrulninger / fase til at passe. :O

Vi måtte dele filtret op i 2 separate print, med komponenter på begge sider, for at få det til at være i kassen 😂





Posted By: Hylle
Date Posted: 02 Jul 2020 at 10:43
Det ender vist med fremover, man skal kunne skrue en kabinet side, at for, at montere filter på bagsiden af den... :-)



Posted By: USXX
Date Posted: 03 Jul 2020 at 13:49
Jeg har fundet (prisvenlige) enheder, hvormed det bør kunne realiseres med maksimalt 21 komponenter (forventet 17 - og måske endda færre).


Posted By: Hylle
Date Posted: 03 Jul 2020 at 14:44
Det vil også overraske mig, hvis ikke du kunne finde prisvenlige enheder :-) Det lyder spændende. Har du kabinet til det allerede?



Posted By: USXX
Date Posted: 03 Jul 2020 at 14:58
Nej - og jeg har i forvejen to uafsluttede (læs: endnu ikke egentligt påbegyndte) projekter liggende, men jeg synes, det her er lidt interessant.


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Aug 2020 at 19:42
jeg har hen over sommeren alligevel fået lavet filter og fået prøvet en del ting af. Jeg må erkende jeg har taget for let på det at have perfekt time-alignmed, så jeg får ikke fillerdriver princippet til at fungere, efter det gamle Technics patent som jeg arbejdede efter. Samtidig synes jeg mine basser har alt for lav følsomhed. Jeg fik også leget lidt med noget dæmpning på gulvet, for at se, hvor meget det kunne give, men det er ikke besværet værd! Så længe man kan måle gated eller filtreret.




Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Aug 2020 at 19:50
Anden runde med filter design, vil jeg gå helt i modsatte retning og forsøge, at lade mellemtonen arbejde så bredbåndet som mulig (dermed droppe fillerdriver princippet). Jeg har tidligere brugt den enhed på den måde med succes. Til bas har jeg nu fået fat i et sæt 8" Discovery 4 ohms basser. De bruger jo samme chassis mål så det var en nem udskiftning, og jeg får 5-6 dB mere følsomhed. 





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Sep 2020 at 20:57
Er du kommet videre med filterforsøgene?
Hvad var problemet med din time alignment, så filler-driver konfigurationen ikke kunne lykkes?


Posted By: Hylle
Date Posted: 19 Sep 2020 at 19:24
Jeg har fået lavet et version 2 filter nu og er begyndt at trimme på det. Jeg skal have dæmpet 5-6KHz området lidt og forlænget mine portrør en del, evt have nye. Det bliver det næste der skal ske. Jeg vidste godt portrørene var for korte, men det var dem jeg havde... 

Det er blevet et ret så traditionel filter nu, med 2. ordens LR delinger ved ca 350Hz og 3400Hz. med mellemtonen i modpolaritet.

Problemet omkring timealignment var bassen ikke er timealignet med mellemtone og diskant. Det er helt nødvendigt. Fillerdriver princippet er jo egentlig bas og diskant som deles som en to vejs, hvor der sker en kraftig udfasning i delefrekvensen og så fylder man "hullet" ud med mellemtonen.
Samtidig manglede min oprindelige bas mere båndbredde opad til. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Okt 2020 at 22:15
Lidt videre er jeg kommet. lige nu har jeg to muligheder både med et elektrisk 1 ordens filter og et 2 ordensfilter mellem diskanten og mellemtone, som begge faktisk virker ret godt. De har selvfølgelig lidt forskellige karakter.

Basserne har været sat til en forstærker drevet af en tonegenerator, og er blevet spillet til over noget tid.
Den største udfordring lige nu, er at få bas og mellemtone til, at spille sammen, lige nu timer det ikke helt.

Ellers har jeg sat en lille "kinøjser" diskant bag på højttaleren, som jeg skal prøve og lege med. Det er mange år siden sidst jeg har lavet det. 
Alle enheder skal selvfølgelig have sorte skruer til sidst.






Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Dec 2020 at 20:20
Så blev jeg endelig færdig med filter designet og port trim. Delingerne landede på ca 500Hz og 3200Hz. Jeg er blevet godt tilfreds med lyden, efter jeg fik et par Mundorf Supreme kondensatorer på diskanterne, i stedet for standard SCR typer. Diskanten endte med kun en serie kondensator og lidt dæmpe modstande, der laver i sig selv en lav Q´et 2.ordens afrulning.

Her er simuleringen, nogle vil nok stejle over det lavere niveau op ad til, men det er sådan jeg synes det lyder mest rigtig. Under 2-300hz spiller rummet meget ind på målingen. 




Helt klassisk er mellemtonen i modfase i filteret, men her for at vise udfasningerne er fasen vendt til mellemtonen :




Her er den reelle måling af impedance på systemet. (lilla er uden bag diskant og grøn med) Ja den blev lidt lav med bagdiskanten. Der kommer nok lige serie modstand til den. Jeg bryder mig stadig ikke så meget om, den bagdiskant, kun på enkelte numre er det godt. Så den bliver koblet til og fra med en switch som, man vil.






Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Dec 2020 at 20:24
Her kommer lige målingen på en højttaler på ca 1 m afstand i stuen. Der er målt i en vinkel på ca 20 grader, lige i underkanten af diskant højden.





Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Dec 2020 at 20:28
nu skal det hele demonteres. Der var to bas porte bag på højttaleren, men jeg bruger kun den ene, så jeg skal have proppet og spartlet og malet det hul efter. Filteret skal monteres op. måske der stadig skal leget lidt med kondensator til diskanten og hvor dæmpe materialet skal sidde. men først når det heleskal monteres om til sidst. Jeg tænker også lidt på om jeg skal lave en simpel plade som fod til dem....


Posted By: Hylle
Date Posted: 14 Jul 2021 at 22:07
Tilfreds bliver man nok aldrig, så jeg fik taget en filt trimme runde mere, med de har 3 vejs højttalere. Det lykkedes, at få en bedre lyd og bedre målinger samtidig.
Filteret er som sidst 2 orden LR med mellemtonen i modfase. men nu er det et elektrisk 1 ordens filter på diskanten, som ruller meget fint af som 2 orden akustisk filter. Delingerne ligger nu omkring 550hz og lige under 4KHz.
Der er målt mellem diskanten og mellemtonen, derfor ruller toppen lidt hurtig af. Og alle min højttalere lider af for lidt niveau omkring 80 Hz (ØV !!) der hvor de er målt i rummet. 



Ellers synes jeg det er en meget fin impuls response for en 3 vejs højttaler :





Posted By: Schlager
Date Posted: 15 Jul 2021 at 21:45
De fleste lider at en udfasning i området 70-80 hz, i hvert fald hvis man har en loft højde på ca 230-240 cm. Svært at gøre noget ved rent akustisk og DSP kan ikke booste sig ud af problemet, så opstår der bare andre og mere alvorlige problemer.  Den bedste løsning er flere subwoofere/baskilder, gerne 3 stk. Så kan man løse det. 
Fint step response i øvrigt Thumbs Up


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Feb 2022 at 11:14
Jeg har haft problemer med at blive tilfreds med bassen i højttalerne, så nu er den 3. type bas afprøvet, og det er blevet de endelige (indtil andet er bevist!). Jeg havde en sæt Vifa M21WN07-04 som er re-conede, de er røgt i. De stammer fra en 30-35år gammel Snell Type J.
De passer desværre ikke direkt i hullet, så jeg planlægger at få 3D printet en pynte ring på et tidspunkt.
Ellers er weekenden gået med at få monteret det hele op på nu, med delefilteret monteret inden i højttaleren. Så nu er de klar til årets Julefrokost!




Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Feb 2022 at 11:17
Her lige et nærbillede af woofer, med tape over de gamle huller, fra de øvrige enheder der er afprøvet :-)







Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Feb 2022 at 11:19
Til at styre om man vil gøre brug af bagdiskanten eller ej, har jeg sat en lille switch på terminal pladen.







Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2022 at 11:43
Thumbs Up Jeg glæder mig til at høre dem.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2022 at 20:48
Super timing, at de er blevet klar til julefrokosten.
Glæder mig til at høre dem.


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Feb 2022 at 07:53
Jeg glæder mig også til at høre hvad i andre har med, og få noget feedback på det jeg har lavet.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 08 Feb 2022 at 16:44
Fedt du er nået så langt, Allan. Det glæder jeg mig til at høre. Bagdiskant! Det længe siden jeg har set det i en tøjhaler.  Vi afgør i en blindtest, hvad vi bedst kan lige LOL.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 09 Feb 2022 at 12:12
Den sidste tid har jeg fortrukket og bruge dem med bagdiskant. men jeg skære dem også kraftig af med 3. orden, under 9KHz, så det er kun lige så man fornemmer noget luft i toppen det giver. Jeg vil helst være fri for det tilføre noget i det egentlige stemme område. Men det gør noget godt for slagtøj, highhats osv. 


Posted By: Roky
Date Posted: 24 Jul 2022 at 11:04
Helge og jeg var på besøg ved Hylle. Det er ved at være noget tid siden, men jeg lovede at skrive lidt om lyden. Bedre sent end aldrigLOL

Først og fremmest vil jeg sige tak for en rigtig hyggelig dag. Vi kom omkring mange emner og fik også eksperimenteret lidt. Hylle har et både hyggeligt og godt akustisk rum.

På enkelte optagelser, var der muligvis en lille smule for meget niveau i området 1000-6500 Hz. Hvor det præcist var kan jeg ikke sige. Det forsvandt mere eller mindre helt med det gode gamle Duelund-trick med lag af toiletpapir. Jeg vil dog sige at vi også til dels er ude i en smagssag.
Mange kommercielle højttalere har dette problem i et trælst omfang. Det giver noget ekstra kant og åbenhed. Sådan var det slet ikke på Hylles højttalere. Faktisk vil jeg sige de nemt slår en række kommercielle højttalere i sammenhæng Smile Jeg blev også selv inspireret da jeg kom hjem til at skrue lidt op i niveau på mine egne højttalere. 

Samlet set må jeg sige at højttaleren er meget sammenhængende. Hvad jeg især husker er hvor agil, snappy og let bassen er at lytte til. I den relativt store stue, er det imponerende hvor meget SPL der kan komme ud af de kasser. Men de spiller også super ved lav volumen. 





Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Jul 2022 at 12:02
Ja, tak for sidst Roky (og Helge) det er altid hyggelig, at nørde og høre musik sammen. Og tak for den lille anmeldelse, og generelle input. 

Jeg har lige skrevet i Hans´s tråd, at jeg overvejer, at "skrue" endnu mere op for mellemtonen, i mine 3 vejs højttalere, så ja, smag og behag, men nok mest indspilningsmæssige forskelle, gør det til et bedste kompomis, hvor man skal lægge niveauet. 
Jeg ved jeg lagde ud med et svært Diana Krell nummer, hvor hun sidder og "spytter" i mikrofonen, det ville vi alle gerne have mindre af :-) men jeg mener faktisk ikke niveau, rigtig gør noget ved det. 
Bedre kondensatorer i diskant filteret, måske eller en endnu mere opløst/detaljere signal kilde synes jeg er det eneste der har kunne bedre de problemer på pladerne. Men alt i alt, tror jeg det trim på de højttalere forbliver hvor det er.





Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com