Print Page | Close Window

2-vejs Aktiv Hypex DSP

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af hűjttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Description: Her kan du vise dit projekt frem og fć konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2018
Printed Date: 20 Sep 2024 at 07:56
Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com


Topic: 2-vejs Aktiv Hypex DSP
Posted By: rskriver
Subject: 2-vejs Aktiv Hypex DSP
Date Posted: 07 Dec 2019 at 18:38
Hej venner

SÄ er jeg sÄ smÄt i gang med projektet.

Projektet har vÊret pÄ hold, efter jeg flyttede i meget lydt lejlighed en 3 Ärs tid, men nu er man kommet i hus med garage at makke i, sÄ nu skulle vi igang.

Projektet er en ~20L stander hĂžjttaler med fĂžlgende dele:
Hypex AS2.100 DSP plate amp
SB-Acoustics MW16P-8
Scan-Speak D2608/913000

Indtil videre er de blot indstillet til 2. ordens filter med deling omkring 1700hz, og spiller egentlig ganske hÊderligt allerede. SÄ langt sÄ godt.

Vh
René



Replies:
Posted By: rskriver
Date Posted: 07 Dec 2019 at 18:44


Posted By: rskriver
Date Posted: 07 Dec 2019 at 18:48
SÄ skal der bare frÊses kanter pÄ frontpladen og sÄ skal de males.

Det svĂŠre for mig er at finde ud af at lave filteret korrekt :)

Lige nu er diskanten sat med -6DB gain og bas/mellemtonen er sat til +6,5DB gain, for at fÄ dem til at spille ordentligt sammen. Nogle af jer der har et bud pÄ hvordan det kan vÊre? Der er noget der ikke stemmer ikke?

Har en umik-1 mic, som skal sÊttes til at mÄle pÄ dem snart, sÄ jeg kan fÄ en ide om deres frekvensgang lige nu :)

Vh


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Dec 2019 at 12:23
Det lyder da som om, du skal have meldt dig og din hĂžjttalere til julefrokosten Wink


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 08 Dec 2019 at 13:44
Originally posted by USXX USXX wrote:

Det lyder da som om, du skal have meldt dig og din hĂžjttalere til julefrokosten Wink


Helt klart.... tag dem med Thumbs Up


Posted By: rskriver
Date Posted: 10 Dec 2019 at 07:48
Ja det var da en glimrende idé :)

Ingen bud pÄ den store forskel pÄ gain fÞr enhederne matcher i output?

For deres fÞlsomhed er da ikke 12,5db fra hinanden. Der er bas i hÞjttaleren, sÄ tÊnker ikke det er Hypex amps der er blevet dÄrlige af alderen endnu.

Vh


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 11 Dec 2019 at 07:13
Hej rskriver,
Jeg har selv rodet en del med hypex fusion amps gennem det sidste Ă„rs tid.
Jeg har ogsĂ„ en anden gain forskel mellem de forskellige enheder end fĂžlsomheden pĂ„ dem ville indikere. 

Den ene grund til dette er at der er lavet nogle shelfs pÄ f.eks. Bassen som forlÊnger response nedadtil ved at sÊnke de hÞjere frekvenser. Det svare jo til at enhedens fÞlsomhed er lavere - dvs. StÞrre gain.
En anden Ă„rsag er at der i fusion ampens 3 kanaler er forskel pĂ„ gain. De to 250w forstĂŠrkere har samme gain. Den mindre 100w forstĂŠrkere ligger lidt lavere. Dvs. Gain mellem enhederne heller ikke helt matcher forskellen i fĂžlsomhed selv uden filtre. 

Kender ikke til din amp, men tĂŠnker det er noget alla det samme? Meget nemmere at se med mĂ„linger :) 


Posted By: rskriver
Date Posted: 11 Dec 2019 at 08:32
Hej DannerD3H

Jamen jeg hÄber da det "bare" er dette som er svaret. Nu fik jeg samlet hÞjttalerne fÊrdig i gÄr, sÄ jeg kan komme i gang med at mÄle ligesÄ snart der bliver tid. SÄ mÄ vi se hvad mÄlingerne fortÊller :)

Vh


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Dec 2019 at 13:06
Der er vel ca. 4 dB forskel i enhedernes fĂžlsomhed.
LĂŠg dertil ca. 3-5 dB for baffelstep korrektion, som DannerD3H nĂŠvner (hvis du laver den slags).
SÄ er du oppe pÄ 7-9 dB nÞdvendig dÊmpning af diskanten.

Hvis der samtidig er gain forskelle i effekttrinene pÄ pladeforstÊrkeren - og din personlige smag hÊlder mod en faldende respons profil (ikke ualmindeligt med et fald pÄ et par dB). SÄ kommer du hurtigt op pÄ eller over 10 dB's dÊmpning af diskanten.

Det lyder umiddelbart ikke urimeligt. Men mÄlingerne vil jo vise, hvad der sker.

Edit: De to effektforstĂŠrker kanaler i din plate-amp bĂžr vĂŠre identiske. SĂ„ der bĂžr ikke vĂŠre gain forskelle.


Posted By: rskriver
Date Posted: 11 Dec 2019 at 14:40
NÄrh ja Enthusiast. Det er sÄ mange Är siden jeg sidst byggede hÞjttalere, at jeg helt havde glemt baffelstep korrektionen!! Der tror jeg vi har forklaringen.

Og ja, min personlige smag hĂŠlder mod en faldende respons profil og til en varm lyd.

Nu er jeg mere rolig :) Takker.

Jeg mÄ se om jeg kan fÄ lagt nogle mÄlinger herop nÄr vi nÄr sÄ langt.


Posted By: rskriver
Date Posted: 12 Dec 2019 at 20:37


Posted By: Frost
Date Posted: 13 Dec 2019 at 08:40
Fine! Clap


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Dec 2019 at 09:43
Absolut fine! Nu er du bare nĂždt til at komme til julefrokosten - det forpligter at vise sĂ„dan noget frem Wink


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Dec 2019 at 10:56
Virkelig flotte hĂžjttalere Clap


Posted By: rskriver
Date Posted: 15 Dec 2019 at 22:40
Tak skal i have. Billedet snyder dog lidt :)

Nu har jeg fÄet mÄlt en del pÄ dem og udlignet frekvensgangen lidt. Synes faktisk de spiller ret sÄ godt allerede. De er dog stadig i garagen, sÄ skal have dem ind og testet i stuen.

Har I fundet en dato og en lokation til julefrokosten endnu? :)


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Dec 2019 at 07:56
Det er lÞrdag d. 18/1-20 - et sted langt ude pÄ landet lidt Þst for NÊstved.

PĂ„ side 3 i julefrokosttrĂ„den (under off-topic) er der et Doodle-link, hvor du kan melde dig til. 

Nu er det ogsĂ„ her:  https://doodle.com/poll/z68bw884zpuvqgrw - https://doodle.com/poll/z68bw884zpuvqgrw


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Dec 2019 at 08:18
Flotte, flotte! hÞjttalere, jeg skal ogsÄ prÞve, at finer nogle hÞjttalere. Har du givet dine hÞjttalere lak eller anden finish oven pÄ fineren? Hvad er det for en trÊ finer type du har valgt?


Posted By: rskriver
Date Posted: 16 Dec 2019 at 11:13
Tak for de rosende ord, men som sagt sÄ snyder billedet.
Til at begynde med har jeg brugt klĂŠbefolie fra bauhaus. PĂ„ sigt vil jeg gerne have ĂŠgte finĂ©r pĂ„, men indtil videre er det her resultat fint. KlĂŠbefolien har samme farvespil som vores stuegulv, sĂ„ den lĂ„ lige til hĂžjrebenet. 

SĂ„ mĂ„ jeg lige se om jeg kan finde tiden til julefrokosten 😊


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Dec 2019 at 11:25
Ok, jeg synes foline ser meget rigtig ud som finer, pĂ„ billedet, sĂ„ det er jo perfekt. MĂ„ske det kunne vĂŠre en lĂžsning for mig. Er folien nem at skĂŠre til? 


Posted By: rskriver
Date Posted: 31 Dec 2019 at 02:19
Hej Hylle

Ja med tungen lige i munden sÄ kan det godt gÞres ok. Brugteselv lineal og hobbykniv. MÄske der er en smartere mÄde at fÄ det perfekt lige?


Posted By: rskriver
Date Posted: 05 Jan 2020 at 11:51
Hvor skal jeg cutte bassen af for at skÄne enheden men ikke gÄ ud over lyden?

35hz?


Posted By: rskriver
Date Posted: 07 Jan 2020 at 07:45
Eller giver det slet ikke nogen mening?

Jeg spÞrger fordi jeg oplevede lidt forpustet bas ved et bestemt nummer ved moderat-hÞj volumen. Har dog nu bemÊrket at det vist kun er fra den ene hÞjttalere. Det er mÄske en utÊthed i samlingen der er problemet istedet eller?


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Jan 2020 at 19:36
Nu er det jo svÊrt at svare pÄ nÄr man ikke kan hÞre det. men ved "normal" lydstyrke mener jeg ikke du behÞver at filtrere wooferen nedad til. Men jeg ville da prÞve mig frem om det var noget jeg synes forbedre lyden.
Hvis forpustet bas er decideret mislyd, kunne det mÄske vÊre port stÞj, som en puste lyd. Du kan jo prÞve at proppe porten til og hÞre om det stadig er der.


Posted By: rskriver
Date Posted: 09 Jan 2020 at 15:17
Hej Hylle

Det kunne sagtens vÊre portstÞj, undrer mig sÄ bare det kun er fra den ene hÞjttaler. Men det skal da selvfÞlgelig prÞves. Tak



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - https://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net