Print Page | Close Window

Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2007
Printed Date: 25 Apr 2024 at 08:56
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
Posted By: Enthusiast
Subject: Tang Band fuldtone i mass-loaded transmissionline
Date Posted: 22 Sep 2019 at 21:31
Jeg har rodet lidt med en sjov højttaler på det seneste. Nu blev det tid til at vise den frem.
Projektet blev i sin tid affødt af, at familiens gamle JVC boomblaster er ved at dø. Så nu mangler vi et lille musikanlæg, der er nemt at betjene, når fruen og/eller børnene vil høre musik.

Løsningen blev et par små Tang Band W3-871SC fuldtoner, som selvfølgelig skal i noget transmissionline.
På sigt skal jeg have samlet en bluetooth forstærker, der skal drive dem. Bluetooth modtager og forstærker-board er fra Sure Electronics (den del kommer senere - først højttalerne).

Kabinettet er et simpelt, foldet transmission-line design med konstant tværsnitsareal. TL kanalen belastes med en munding (åbning), der har et mindre areal end selve liniens tværsnit - dermed navnet Mass-Loaded Transmission Line (MLTL). 
Både enheden og mundingen er placeret i TL kanalen med off-set. Dette er gjort for at minimere bidrag fra uønskede resonanser i mellemtone-båndet.
Tegningen nedenfor viser designet.
 
Pladetykkelsen på 15mm er vigtig, da den har betydning for højttalerens afstemningsfrekvens. Øges pladetykkelsen på frontbaflen fra 15mm til eksempelvis 20mm, vil afstemningsfrekvensen falde med ca. 4Hz.

Med 15mm pladetykkelse ligger den simulerede afstemningsfrekvens omkring 85Hz, når der tages højde for dæmpematerialet.
En simulering af højttalerens frekvensrespons ser ud som vist nedenfor.

Det samlede system giver pænt output ned til ca. 80Hz. Meget mere skal man nok ikke forvente fra den her 3" enhed.
Mundingen (port) bidrager op til ca. 350Hz. Så enheden får lidt hjælp fra mundingen til øvre bas og nedre mellemtone.
De højereliggende resonanser fra mundingen, ligger ifølge simulering godt 15dB under enhedens niveau i øvre mellemtone og diskantområdet, hvilket er ganske godt.

Jeg har taget nogle billeder af byggeprocessen, som jeg lige skal have klargjort. De kommer snart.



Replies:
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 23 Sep 2019 at 20:52
Her kommer så lidt billeder fra byggeprocessen.

Først enhederne - Tang Band W3-871SC. Qts på 0.59 og Fs på 110Hz. Ydre diameter på 93mm. Det er ikke nogen stor enhed.



Jeg valgte igen den dovne løsning og fik skåret plader på mål i Bauhaus. Træet er 15mm finsk birkekrydsfiner. 


Hullerne til TL mundingen og terminalpladen blev lavet før samling. Terminalpladerne er undersænkede.


Jeg skulle lige vende mig til at arbejde i krydsfineren med overfræseren. Man skal være lidt mere forsigtig, end i MDF.

Front-, bag-, top- og bundpladerne blev limet sammen først.


Så kom den ene sideplade på.


Det var ikke helt nemt at få dem til at passe i alle hjørner, så der skulle en del skruetvinger til.


Så var kabinettet klar til at få monteret de to pladestykker, der opdeler "kassen" i en egentlig TL kanal.




To stk. kabinetter klar til at få monteret dæmpemateriale. De fik lige en gang monteringslim i alle samlinger, så de var helt tætte.


Så en gang pyramideskum på den ene sideplade samt på "indmad". Jeg forsøgte først at lime det fast, men opgav hurtigt og klipsede det i stedet fast.


Dernæst fik det en gang polyestervat. Mængden var et gæt. Da den anden sideplade ville blive limet på, var der ikke mulighed for at ændre det helt store på dæmpningen efter samling af kabinettet.


Endelig blev kablet ført internt fra terminalpladens placering til enhedens placering. Det blev lige "sømmet" fast med en kabelholder.




2 stk. kabinetter klar til slibning og udskæring af hul til enheden.


Arbejdet med overfræseren fik jeg desværre ikke billeddokumenteret. Men jeg var så uheldig, at jeg fik lavet diameteren på undersænkningen af enhederne 1mm for lille. Det betød at jeg måtte slibe og file kanten rundt, indtil enhederne lige kunne passes ned i.

Dernæst blev terminalpladerne monteret. Jeg endte med at bruge kabelsko for nem på- og afmontering.


Og enhederne monteret.


To stk. færdige højttalere klar til udmåling og filtersimulering.





Posted By: USXX
Date Posted: 24 Sep 2019 at 08:40
Den er fin! Smile




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Sep 2019 at 12:10
Den er rigtig sjov, og det er vanedannende at lytte til sådan en fuldtone. 
I dette tilfælde er jeg ret imponeret over kvaliteten af det, der bliver leveret.
De leverer et stort lydbillede med rigtig god separation af forskellige elementer. Små detaljer kommer rigtig fint igennem.

Nej, man mærker ikke bassen pumpe i brystkassen. Men sættet fylder fint min stue med en balanceret og sammenhængende lyd. Diskanten er egentlig også meget pænt opløst (i mine ører).

Enhederne er ikke så effektive, så der skal noget effekt til, før de spiller højt. De kan faktisk tåle en hel del.

Jeg skal lige finde en dag, hvor jeg kan få dem målt igennem. Så lægger jeg lidt mere op.
De indledende målinger viste nærmest perfekt overensstemmelse med simuleringerne vist tidligere. Så teorien holder Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Nov 2019 at 20:41
Jeg fik for noget tid siden målt lidt på fuldtonen.

Figuren nedenfor viser målinger taget i ca. 1 meters afstand on-axis og 15 og 30 graders horizontal off-axis.

Højttaleren stod på en 70cm høj stander og var placeret midt i min stue med ca. 3 meter til nærmeste væg.

Målingerne fortæller mig to ting. Ét, at der skal lyttes næsten on-axis på højttaleren for at få optimal performance. To, at der er et voldsomt baffel-relateret hæv i området 1-4 kHz. Dette hæv bekræftes i simulering og der skal helt sikkert tages højde for det i filteret.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Nov 2019 at 20:52
Jeg har sådan set fået simuleret/lyttet mig frem til et filter, jeg er tilfreds med. Det indeholder en spole på 1.2 mH, en modstand på 10 Ohm og en kondensator på 8.2 uF. 

Filtersimuleringern ser sådan her ud.



Men jeg har samtidig fyldt lidt mere dæmpevat ind bag fuldtonen, så outputtet fra porten/TL mundingen er formentlig mindre markant i 100-300 Hz området.

Jeg skal lige have opdateret mine målinger en dag, så lægger jeg også et par nærfteltsmålinger af enhed og munding op.


Posted By: USXX
Date Posted: 12 Nov 2019 at 09:38
Det ser ud til, at din serie-sugekreds gør, hvad den skal Thumbs Up


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Nov 2019 at 09:51
Ja, den får fjernet hævet fint.

På simuleringen ser det måske ud som om, den "graver" lidt dybt i 1-3 kHz området. Men jeg har prøvet at rykke lidt på det (ved at ændre kondensator-værdien). 

Giver jeg den 10uF bliver højttaleren lidt for pågående til min smag.
Går jeg den anden vej, og sænker kondensatorværdien til 6.8uF, bliver lyden bliver lidt for tilbagelænet.

Ideelt set kunne jeg kombinere seriesugekredsen med en parallelsugekreds, der tog lidt niveau ved 3 kHz. Men det er at skyde gråspurve med kanoner - og jeg synes højttaleren mister lidt liv og dynamik ved at der sættes en parallel sugekreds ind.


Posted By: USXX
Date Posted: 12 Nov 2019 at 10:07
Umiddelbart ser det rigtig fint ud, som det er - og jeg ville heller ikke kombinere det med endnu en kreds. Har du prøvet at justere modstanden en lille smule?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Nov 2019 at 10:17
Ja, jeg har haft en 12 Ohm's modstand på også, for at sænke diskantniveauet lidt.
Men det bliver for tilbagelænet og lidt kedeligt på den måde.
11 Ohm ville muligvis være fint, men så skal jeg bruge to modstande i stedet for en.

Jeg har også prøvet at sænke spolens værdi til 1 mH, men så bliver den tonale balance i mellemtonen for lys.

Højttaleren er bevidst balanceret lidt lys i toppen, da den i sin endelige placering kommer til at stå op mod en væg. 



Posted By: USXX
Date Posted: 12 Nov 2019 at 11:12
Thumbs Up


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Nov 2019 at 09:49
Jeg ville også vurdere at den lille stigning du har lavet, passer meget godt til en fuldtones lidt manglende spredning/energi i toppen. Thumbs Up


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Nov 2019 at 10:27
Det er i hvert fald min oplevelse, at man med disse højttalere får en mere livagtig præsentation, når diskanten får lov at stige lidt.

Man kan jo altid vinkle højttaleren marginalt væk fra lytteposition for at "tage toppen" Smile



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Jan 2020 at 21:48
Der er ikke sket så meget på det seneste.
Men jeg er blevet så tilfreds med filteret til disse højttalere, at de nu er blevet lagt ind i kabinetterne.

Filteret er ret simpelt, 3 komponenter, der danner en seriesugekreds til kombineret baffelstep- og kantdiffraktions korrektion.


Her de to filtre.


Det var en udfordring at finde plads til filteret i det lille kabinet. Der er som sådan plads nok i bunden af kabinettet. Men her skulle filteret lirkes ind gennem det lille hul ved højttalerterminalerne. Det kunne ikke lade sig gøre med det sammenloddede filter - og jeg kunne ikke komme til at lodde inde i kabinettet gennem det lille hul.

Så jeg var nødt til at placere filteret i toppen af kabinettet - limet fast til sidepladen bag højttalerenheden.



Spørgsmålet er så, hvor længe limen kan holde den tunge spole på plads. Det må tiden vise. 
Indtil videre går det.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Jan 2020 at 22:09
Det betyder, at jeg nu er klar til at samle/montere bluetooth forstærkeren, der skal drive højttalerne.

Det hele ligger klar og venter på at blive monteret.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 29 Jan 2020 at 20:30
Efter at have hørt de små fuldtoner strække ben til julefrokosten er jeg begyndt at overveje, om jeg skal justere afstemningen af transmissionslinien marginalt.

Ved lavt lytteniveau lyder højttaleren ganske fint. Det er ved dette niveau, jeg har trimmet filteret ind.

Når der kommer tryk på (så meget som en 3" nu engang kan give), begynder outputtet fra transmissionslinien at farve lyden i øvre bas/nedre mellemtone.

Jeg kan ikke rigtig dæmpe mig ud af problemet, da mere dæmpning af linien også vil kvæle bassen.

Jeg overvejer derfor at øge tykkelsen på frontbaflen. Dette kan jeg gøre ved at lime et lille pladestykke på indersiden af frontbaflen.
Heri borer jeg så bare et hul med samme diameter som den nuværende portmunding.
Resultatet bliver en forlængelse af den "port", som hullet i frontbaflen danner. Hermed falder tuningsfrekvensen.

Jeg har simuleret responsen ved en 9 mm tykkere baffel (2.4 cm lang "port" vs. den nuværende 1.5cm "port").

Enhed og "Port"

Summeret respons


Resultatet af den tykkere baffel er en sænkning af tuningsfrekvensen med ca. 6 Hz.
Det sænker niveauet af outputtet fra porten med godt 1.5 - 2.0 dB i området fra 100-500 Hz. 
Den samlede respons falder med knapt 1 dB i området mellem 100 og 300 Hz.

Jeg har testet ændringen blot ved at sætte en 2.4 cm port i hullet (port lavet af sammenrullet karton). Ændringen er ikke voldsom. Men højttaleren bliver mere "slank" i udtrykket.


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2020 at 15:47
Hvilken afstemning foretrækker du så?

Har du nogensinde prøvet at lege med (simulere) stubtilpasning på en TL? Man bør jo kunne reducere den første uønskede resonans (som i dette tilfælde ligger lige under 300 Hz) betydeligt, uden at det går ud over den dybere bas/nedre afrulning. Jeg skal selv have kigget lidt på det, for hvis simulering bekræfter det (og det skal det gøre), så skal det prøves af i praksis. Der findes givetvis konstruktioner derude, som benytter det.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Feb 2020 at 21:14
Jeg ved ikke rigtig, hvilken afstemning, jeg hælder mest mod.
Jeg kan egentlig godt lide den fyldige lyd fra den oprindelige afstemning. Men ved lidt højere volumen bliver det lidt for meget af det gode.
Jeg tester i øjeblikket en fordobling af "port" længden (baffeltykkelsen). I den noget dybere afstemning forsvinder den værste "farvning" af øvrebas/nedre mellemtone. Men så mister man også lidt af den fylde, jeg så godt kunne lide ved den oprindelige afstemning.
Så jeg tester stadig.

Stub'en måtte jeg lige slå op. Det var en teknisk betegnelse, jeg ikke umiddelbart kendte til Smile

Nej, jeg har aldrig prøvet at simulere på det (eller teste det i praksis).
Jeg er gået i stå med udviklingen af mine modeleringsværktøjer. Jeg har desværre ikke tiden til det i øjeblikket. 
Jeg ville nok lave det som en port med den ene munding i TL linien og den anden munding i et lukket kammer. Hvordan porten og kammeret skulle beskrives ved akustiske/elektriske ækvivalenter, har jeg pt. ingen ide om. Men selve indførslen i TL modellen burde ikke være voldsomt kompliceret.

Ja, det er benyttet i forskellige afskygninger i kommercielle eller semi-kommercielle konstruktioner.

Nogen har endda forsøgt at patentere det:  https://www.solusaudio.com/h-pas - https://www.solusaudio.com/h-pas

Hvis jeg skal være helt ærlig, så kan jeg egentlig ikke se fidusen ved at suge den første "uønskede" resonans helt væk. Denne resonans giver jo netop den bas-hylde på port/mundings outputtet, der tillader, at man kan sænke tuningsfrekvensen yderligere et hak i forhold til den klassiske refleksafstemning. Det giver selvfølgelig god mening at dæmpe den lidt vha. et afkoblingskammer, men ikke at suge den helt væk.
I den klassiske TL tøjles den vha. dæmpning, så den ikke kommer til at lyde resonant. Den dæmpning koster selvfølgelig lidt på systemfølsomheden.



Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2020 at 08:21
Idéen er netop at indsætte en Helmholtz-absorber (resonanskammer) et sted langs linjen - for at se, om man (til en vis grad) kan komme ud over den kritiske dæmpning i selve linjen, som jo er et kompromis (fin balance) mellem god bas og undertrykkelse af TL-resonanserne længere oppe.


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2020 at 08:25
Det er en forholdsvis enkel tilføjelse til modellen (jeg har dog ikke implementeret det endnu).


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2020 at 08:28
Jeg er helt enig.

Atlantic Technology's AT-1 højttaler benytter eftersigende denne metode.
Stereophile's målinger ser da også ud til at bekræfte, at de har fået suget lidt ud af den første uønskede resonans.

Men det er svært at sige, hvor meget dæmpning der benyttes. Målingen viser dog en fin "hylde" på TL mundingens output.

https://www.stereophile.com/content/atlantic-technology-1-loudspeaker-measurements - https://www.stereophile.com/content/atlantic-technology-1-loudspeaker-measurements


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2020 at 08:32
En simpel stub er enkel at tilføje som et TL element skudt ind i parallel med det TL element, der går mod mundingen.

Ved at lave det som et port/kammer element i stedet ville jeg tro, at man kunne få lidt mere fleksibilitet mht. justering af frekvens og arbejdsbredde på notch'en.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2020 at 08:42
Men kombinationen af et off-set på mundingen og et internt absorptionskammer kunne være rigtig interessant at undersøge.

Der ville man muligvis kunne komme ned på et meget lille behov for dæmpemateriale.


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2020 at 09:03
Det er jo en pænt kontrolleret hylde (blødt "knæ") på AT-1.

Jeg har tænkt med at lave det som port/kammer i modellen (eller port/TL-element).



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2020 at 09:08
Man kunne også lave det som 2 TL elementer.
Et åbent element der repræsenterer porten - og et lukket element der repræsenterer kammeret.


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2020 at 11:25
Du skal stadig have strålingsimpedanser for portens ender/åbninger med. Areal-overgangen bliver for brat, tror jeg, hvis det bare er et rent TL-element for porten, der kobles på linjen - og så kan porten lige så godt bare modelleres som en impedans.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Feb 2020 at 12:05
Jeg er helt enig omkring strålingsimpedanserne.
Det er kun fordi, jeg i min implementering formentlig nemmest kan indføre både porten og kammeret som TL elementer.
Herved kan jeg genbruge eksisterende kode/funktionalitet og vil formentlig blot skulle ændre kaldesekvensen af allerede eksisterende blokke.
Jeg vil så også kunne simulere effekten af evt. dæmpemateriale i kammeret (og i porten).

Under alle omstændigheder bliver det dog ikke noget, jeg kommer til at kigge på lige foreløbig.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 09 Feb 2020 at 12:13
Jeg har egentlig ikke den store tid til det, men nu er jeg alligevel blevet fanget af idéen.
Så jeg er begyndt at skrive min beregner om, så den kan regne på absorberen også. 

I første omgang vil jeg nøjes med at betragte scenarier, hvor den interne absorber port er placeret mellem enhedens og mundingens placering i TL kanalen.

Andre tænkelige scenarier må jeg kigge på på et senere tidspunkt.


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Feb 2020 at 17:28
Originally posted by Enthusiast

I første omgang vil jeg nøjes med at betragte scenarier, hvor den interne absorber port er placeret mellem enhedens og mundingens placering i TL kanalen.

Det er også der, det giver mest mening.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Feb 2020 at 21:04
Nå, jeg har rodet lidt med at få modelleret absorberen i TL sammenhæng.

Jeg rykker lige herover:  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1556&PID=26431#26431 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1556&PID=26431#26431




Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com