Print Page | Close Window

Synergy horn

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2006
Printed Date: 25 Apr 2024 at 01:07
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Synergy horn
Posted By: Schlager
Subject: Synergy horn
Date Posted: 13 Sep 2019 at 22:04
Så kom der hul igennem i mit Synergy horn. Har kun fået 3D printet ét så må lytte i mono lidt endnu, men det lyder fint. Her er bestemt potentiale til noget rigtig godt, da princippet er nærmest genialt udtænkt.



Hornet måler kun 47 x 36 cm og er bestykket med en BMS kompressions driver og 2. stk lukkede 4" enheder fra Celestion. De spiller ind i samme horn. Princippet gør at man får en faselineær point source fra 400-20khz, konstant direktivitet ned til ca. 800hz. Følsomhed ca 105 db. 

 

Her kan man se de 3 enheder og hvordan de er monteret. Hvis man ville, kunne man også koble 2 stk 8" på de frie sider og få det til at spille ned til 50 hz. Hornet er 3D printet i mindre dele, så det skulle tætnes bagpå med pu-skum. Næste print bliver i to dele, lige til at samle. 



Replies:
Posted By: vincent.
Date Posted: 15 Sep 2019 at 23:11
smider du kaffe på kanden Smile dem vil jeg godt høre, jeg kender Danley Sound Labs som benytter sig af synergy horn, de kan bestemt noget.

https://www.danleysoundlabs.com/ - https://www.danleysoundlabs.com/


Posted By: Schlager
Date Posted: 16 Sep 2019 at 10:39
Originally posted by vincent.

smider du kaffe på kanden Smile dem vil jeg godt høre, jeg kender Danley Sound Labs som benytter sig af synergy horn, de kan bestemt noget.

https://www.danleysoundlabs.com/ - https://www.danleysoundlabs.com/

Jeg giver en melding når horn nr 2 klar. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Sep 2019 at 12:25
Fedt, jeg har ventet på at høre om nogen i DK der fik det prøvet af. Jeg troede egentlig, man normalt bruger 4 mellemtoner? Men det giver måske ok udstrålingsmønster med to?


Posted By: Schlager
Date Posted: 16 Sep 2019 at 12:43
Originally posted by Hylle

Fedt, jeg har ventet på at høre om nogen i DK der fik det prøvet af. Jeg troede egentlig, man normalt bruger 4 mellemtoner? Men det giver måske ok udstrålingsmønster med to?
man kan sagtens bruge 4 stk, men det er bare overkill til hjemmebrug, der er to rigeligt og udstrålingsmønsteret er det samme, uanset hvor mange enheder man bruger. Med to stk er følsomheden 105 db og det kan man smide ca. 100 watt ind i, så over 120 db er muligt Wink


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 26 Sep 2019 at 20:06
Det ser spændende ud.

Er det noget, der skal vises frem til julefrokosten om et par måneder?
Det kunne være et rigtig spændende indslag. Jeg gad i hvert fald rigtig gerne høre dem.


Posted By: Schlager
Date Posted: 27 Sep 2019 at 07:55
Originally posted by Enthusiast

Det ser spændende ud.

Er det noget, der skal vises frem til julefrokosten om et par måneder?
Det kunne være et rigtig spændende indslag. Jeg gad i hvert fald rigtig gerne høre dem.

Ja, det er planen hvis julefrokosten er på en dato jeg kan deltage. 


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 27 Sep 2019 at 10:43
Spændende! :D


Posted By: Schlager
Date Posted: 27 Sep 2019 at 10:50
Jeg kan allerede afsløre at papir hornene har måtte vige pladsen for et stereosæt Synergy. De lyder fremragende og den helt store fordel er at lyden stort set ikke ændre karakter, når man sidder uden for sweet spottet. 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 27 Sep 2019 at 12:13
Originally posted by Schlager

Jeg kan allerede afsløre at papir hornene har måtte vige pladsen for et stereosæt Synergy. De lyder fremragende og den helt store fordel er at lyden stort set ikke ændre karakter, når man sidder uden for sweet spottet. 


Kontrolleret direktivitet Thumbs Up


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 29 Sep 2019 at 10:17
Bare husk at bruge en kvalitets DSP til at rette rummet ud med WinkLOL
http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2 - http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2



Posted By: Schlager
Date Posted: 29 Sep 2019 at 21:22
Originally posted by Digital_thor

Bare husk at bruge en kvalitets DSP til at rette rummet ud med WinkLOL
http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2 - http://ktradio.dk/product-details.asp?id=6456&fkLounge=2


A fool and his money are soon parted. Har ofte en fornemmelse at det særligt passer i audio verdenen LOL


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 30 Sep 2019 at 07:04
Originally posted by Schlager


A fool and his money are soon parted. Har ofte en fornemmelse at det særligt passer i audio verdenen LOL


LOLLOL


Posted By: Schlager
Date Posted: 03 Okt 2019 at 20:31

Så fik jeg endelig stereo på mine Synergy horn. Det har taget lidt tid at få dem til at "opføre" sig som tiltænkt. For at få dem til at spille i fase sammen, skal der et 3. ordens højpas filter på kompressionsdiskanten og et 1. ordens lavpas på mellemtonen. Sammen med den akustiske afrulning giver det 4. ordens på begge sider, smart.

Mellemtonen sidder fysisk længere ude i hornet mod munden, men pga af dens fasedrej "ses" den af systemet som værende 5-10 cm bag diskanten. Det tog en del målinger af både amplitude og fase at knække den nød Smile😊  

Men de har bestemt været arbejdet værd, de spiller forrygende.





Posted By: USXX
Date Posted: 04 Okt 2019 at 08:03
Fedt! Nu er det også blevet helt pænt at se på Wink. Jeg glæder mig til at høre dem en dag.


Posted By: Schlager
Date Posted: 04 Okt 2019 at 09:15
Originally posted by USXX

Fedt! Nu er det også blevet helt pænt at se på Wink. Jeg glæder mig til at høre dem en dag.

Tak, synes nu de gamle papir horn havde noget særligt retro over sig, en slags art decoSmile



Posted By: Hylle
Date Posted: 04 Okt 2019 at 15:47
Hvad bruger du som delefilter og til, at måle med Schlager? Jeg synes nu også de gamle papir horn er fede!


Posted By: Schlager
Date Posted: 04 Okt 2019 at 16:12
Originally posted by Hylle

Hvad bruger du som delefilter og til, at måle med Schlager? Jeg synes nu også de gamle papir horn er fede!

Minidsp, REW og HOLM. Ja de gamle papir horn var fede, både at se på og lytte til, men de måtte vige pladsen for den bedre lyd Synergy hornene leverer Smile


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Okt 2019 at 08:07
Hvilken BMS driver bruger du? Og hvor langt op kan mellemtonen enhederne bruges?


Posted By: Schlager
Date Posted: 07 Okt 2019 at 10:18
Originally posted by Hylle

Hvilken BMS driver bruger du? Og hvor langt op kan mellemtonen enhederne bruges?

BMS 4540ND og mellemtonen kan gå til ca. 1150 hz. De næste horn jeg printer bliver modiffet lidt. Jeg flytter mellemtonen lidt længere ned mod BMS'en og mellemtonekammeret bliver tunet bedre, det skulle give et par 100 hz extra.

Jeg har lavet  forvrængnings målinger på BMS'en ved høje lydtryk og der har ikke været fare signaler endnu. Optimalt skulle man nok bruge BMS 4550 da den kan gå lidt længere ned.


Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 10:04
Efter der har været lidt stilstand i garagen i en periode, grundet andet højtaler projekt, har jeg besluttet mig for tage Synergy princippet til nye højder og tingene begynder at tage fart. 

Det hele starter jo med en point source. 3D print er en genial måde at få den rigtige start på hornet da overgangen fra driver exit til hornet er vigtig at få lavet korrekt. Hornet er så smart lavet at man kan monterer sider på hornet og i praksis gøre det så stort som man ønsker. 


Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 10:17
Det var lidt en udfordring at få vinkler til at passe sammen, men det lykkedes nu ok. Hornet bliver ca. 130 x 80 cm bredde og højde inkl. afrundning på hornet for at modvirke refleksioner/diffraktion og som det mindre Synergy horn bliver det med 1" diskant og 2 stk. lukkede 4" herudover kommer der 1 stk. 15" i lukket kabinet, så det kan spille ned til lidt under 100 hz. Fordelen ved så stort et horn er at den kontrollerede direktivitet kan komme længere ned i frekvens, i dette tilfælde ned til ca. 100 hz, altså et godt stykke under Schrøder frekvensen. 






Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 10:27
Hornet kommer til at stå i garagen, hvor der bliver om møbleret lidt på tingene, så nu vil jeg gå ud og rive 3000 liter / 250 kg hornsub ned fra loftet Tongue opdatering følger.


Posted By: USXX
Date Posted: 24 Okt 2020 at 11:05
Abmitiøst projekt Thumbs Up. Dem glæder jeg mig til at høre engang. I hvilken grad (og hvor) forventer du forbedret performance i forhold til dit nuværende og ret vellydende system?


Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Okt 2020 at 11:20
Jo tak, jeg bryder mig ikke om begrænsninger Wink 
De "små" synergy horn gjorde det allerede bedre end de gamle papir horn, af flere grunde. Dels summere enhederne bedre når der efter korrekt delay i princippet ikke er nogen tidsforskel på mellemtonen og diskanten. Fysisk vil de i praksis også udstråle fra samme punkt , altså som en ideel punktformig lydkilde. Dette kan "almindelige" horn aldrig opnå, da de fysisk er adskilt og det med adskillige bølgelænger ift. til frekvensovergangen. Hvilket resultere i lobing. Alm. horn beamer også med stigende frekvens, det gør et CD horn ikke (constant directivity). 

Alt i alt finder jeg at dynamikken og transparensen er bedre på Synergy hornet, fordi enhederne summere  bedre og perspektivet er bedre pga CD princippet. 

Grunden til at jeg vil lave et større synergy horn er for at få så meget af frekvensområdet "ind" i Synergy princippet og øge direktiviteten ned i frekvens til ca. 100 hz. 

Der bliver helt sikkert mulighed for at høre dem ved lejlighed, tror dog ikke de kommer med til julefrokost LOL


Posted By: Schlager
Date Posted: 25 Okt 2020 at 17:55
Det er med lidt vemod at den store hornsub må lade livet, men vi kan jo ikke lade nostalgi stå i vejen for fremskridtetSmile


Alt kom ned uden skader på hverken subs eller mandskab. Så skal der bare om rokeres, færdiggøre synergy hornene og rydde op. Ved ikke hvad  hvad der bliver hårdestLOL









Posted By: Schlager
Date Posted: 26 Okt 2020 at 14:03
Sådan her forestiller jeg mig at det skal se ud.
Ved at lægge dem på gulvet får jeg en venstre og højre hornbas, bagved LP til højre og venstre er endnu 1 stk hornbas, det giver i praksis 4 baskilder, som Multi-Sub Optimizer programmet kan regne på.




Posted By: Schlager
Date Posted: 01 Nov 2020 at 07:38
Her er en quick and dirty prøveopstilling, bare for at få en ide om det færdige resultat. Den oprindelige sub opstilling skulle lige
gentænkes, men ikke noget der betyder noget for det færdige resultat. Synergy hornet bliver hævet ca. 20 cm over subs og dæmpe
materiale bliver lagt i en kileform ovenpå på subs foran synergy hornet.




Posted By: Schlager
Date Posted: 24 Nov 2020 at 20:55
Tog lidt indledende målinger for at se om min Celestion 1747 kan spille langt nok ned til at mødes med mellemtonerne. Da de har
"indbygget" akustisk lavpas filter, som er en kombination af flere ting. Selve kompressions kammeret foran enheden virker, som ved
andre kompressions horn, som lavpas filter. Derudover begrænses de bl.a. flare raten i hornet, samt hvor tæt udgangshullerne er på
starten af hornet (den ende hvor diskanten sidder).

Først de 2 mellemtoner, målt ca 50 cm foran hornet og med en gating på 3 ms.




Her diskanten




Begge 



Ser ud til at en deling ved 1100-1150 hz er mulig. Hvis jeg skal dele lavere så skal jeg have fat i BMS 4550, den kan deles under 1000 hz.


Posted By: Schlager
Date Posted: 30 Apr 2021 at 17:17
Efter en længere stilstands periode, så er der nu endeligt sket lidt mere på synergy fronten, så det kræver en lille update.

Enhederne er blevet monteret på hornet. En 1" compressions driver, 2 stk. 4" mellemtoner og en 15" bas. Dette kommer til at spille fra
80-100 hz og op til 20Khz. Bunden bliver dækket af store horn subs.

Her kan man få en fornemmelse af hornets størrelse, ift. 15" bassen






Alle sider skal skæres i smig med forskellige vinkler, men det lykkedes at få det ok. Det er i hvert fald solidt og tæt Smile Den ene side er skrå for at kunne placere hornet helt inde ved væggen i 45 grader.





Et kig ned i kassen, som er på ca 60-70 liter. Simuleringen siger at fra 50 liter lukket kabinet er den i vinkel.




Posted By: Schlager
Date Posted: 30 Apr 2021 at 17:20
Med fod på og ca. 45 grader vinklet. 




Posted By: USXX
Date Posted: 03 Maj 2021 at 13:28
Fedt!

Arbejder du på at blive klar til et (genåbnings-)sommertræf? Wink


Posted By: Schlager
Date Posted: 03 Maj 2021 at 13:31
Ja, det skal nok blive klar til den tid Smile


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Maj 2021 at 17:42
Super med opdatering. Ligner noget der bliver rigtig godt Big smile 

Hvad er det for 4" mellemtoner du bruger?


Posted By: Schlager
Date Posted: 04 Maj 2021 at 07:06
Lukket enhed fra Celestion


Posted By: Schlager
Date Posted: 15 Maj 2021 at 12:16
Nu med vinger på.
Utroligt hvad en klat maling kan gøre Smile


Posted By: Schlager
Date Posted: 22 Maj 2021 at 14:04
Er ved at ligge en sidste hånd på finishen. Jeg har valgt at sæt dæmpe bølgeskum på rundingerne, dels for at lave en fin og nem finish afslutning på hornet og dels for at fjerne evt. kant diffraktioner, selvom der ikke er så mange og særlig kraftige på så stort et horn.




Posted By: Roky
Date Posted: 22 Maj 2021 at 14:45
Hej, det ser godt ud! 

Min erfaring med filt på front på højttaler - Også med Waveguide og optimeret front er, at det faktisk ikke er besværet værd. Min konklusion er at en glat front er det optimale og så lave facetter for at undgå de værste diffraktioner. Din situation er jo så en anden. 

Har du prøvet at eksperimentere med en "prop" i hornet? Geddes har skrevet en del om skum i horn, til at fjerne diverse uønsket. Her en tråd om det: 
https://forum.speakerplans.com/anyone-any-experience-with-geddes-foam-phase-plug_topic90171.html - https://forum.speakerplans.com/anyone-any-experience-with-geddes-foam-phase-plug_topic90171.html
 
Man kan sikkert fint eksperimentere med polyestervat, ægte uld, eller måske en aflagt t-shirt. T-shirt fordi det er så tyndt at lyd fint kan trænge igennem. Måske der skal flere lag til, og i forskellige dybder. 

 



Posted By: Schlager
Date Posted: 22 Maj 2021 at 15:09
En glat afrunding / krave er det jmlc horn har og det er også det jeg efterligner med paprørs afrundingen, så filten var mest for finish. Og som nævnt, så er diffraktion kun et problem for mindre horn. 

Det må være high order modes (HOM) du refererer til og jo det skal nok prøves. Skal bare have fat i noget skum med en PPI på 20-30. Filter til akvarier bruger noget tilsvarende, så det kan være jeg skal forbi en dyrehandel for at få high end lyd LOL 




Posted By: Roky
Date Posted: 22 Maj 2021 at 15:24
Godt tip! Ellers så kan det være at AV-cables har nogen high-end emhætte-filtre. 
Måske de tager for meget af det der er "fedt" ud af lydenLOL


Posted By: Schlager
Date Posted: 31 Jul 2021 at 18:45
Der er langt om længe kommet lyd igennem på hornene og det har absolut potentiale, selvom det ikke er helt i mål. Mere om det senere.
Den fysiske lyd ser sådan ud





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 31 Jul 2021 at 21:29
Det ser rigtig spændende ud Thumbs Up

Glæder mig til at se og høre det næste weekend.


Posted By: Meier
Date Posted: 15 Aug 2021 at 19:27
Nå - er der snart noget nyt? Cool

Hvordan lyder de?
Hvordan måler de?
…..og hvor højt kan de spille? LOL

Sommeren er jo slut - det regner - så kom nu tilbage til arbejdsbordet og fortæl……. Censored


Posted By: Schlager
Date Posted: 18 Aug 2021 at 14:18
Jeg bruger DRC Designer til rum korrektion.

Jeg kan dog ikke uploade billeder med grafer og det har ikke virket i noget tid her på siden, ved ikke hvad der sker???

Generelt er jeg tilfreds med resultatet, der skal dog stadig arbejdes med lyden. Når man benytter DRC kan man tweake lyden meget mere end ved normale setup. Flere muligheder gør så også processen længere.

Jeg har haft nogle store udsving i bassen uden for sweet spot, det er nu tæmmet så der intet bas bulder er i rummet. Jeg har skiftet filter teknik siden vi afholdt træf for små 2 uger siden så lyden har generelt fået et løft. Lige nu arbejder jeg på at optimere stereo perspektivet. En mere fyldest gørende beskrivelse af lyden vil jeg ikke begive mig ud i, da jeg nok er lidt biased, her må andre på banen, ellers må man selv bevæge sit korpus til Slagelse for et lyt Smile

P.S. De kan spille HØJT nok Wink






Posted By: Schlager
Date Posted: 18 Mar 2022 at 15:28
Det er efterhånden en del tid siden jeg har været inden om min lille tråd, så tænkte at en lille update ville være på sin plads. Nyder generelt bare lyden og tænker egentlig ikke på at lave nogle større ændringer. Har dog rodet lidt med DRC Designer og lavet flere filtre som jeg tester op mod hinanden. Target kurver har en stor betydning for hvordan lydens balance høres. Små ændringer på 0.5 Db kan give tydelige hørbare forskelle.

Mange tror at en vandret linie må være det ideelle, men det opleves alt for lyst og bliver hurtigt slidsomt at lytte til. Heldigvis er der forsket/testet for en slags generel præference, Sean Olive og Master Joda aka Floyd Toole er kommet frem til følgende røde kurve, som var den som fik bedst subjektiv vurdering.


Et generelt tilt på -10 Db ved 20 kHz var foretrukket. Dette passer meget godt i overensstemmelse med hvad jeg har i lytte rummet.
En anden gammel kending er Bruel og Kjærs hifi kurve. Igen ses et nedadgående tilt mod de høje frekvenser.


Tiltet afhænger af flere ting, lytte rummets størrelse, hvor dæmpet rummet er og højttalerens power response, altså hvordan spredningsmønstret er på højttalerne og hvor tæt på højttaleren man lytter. I store rum behøver tiltet ikke være så stort, da den reflekterede lyd høres ved en lavere amplitude, i mindre rum bliver den reflekterede lyd kraftigere og mere tilt er nødvendigt. Direktive højttalere, f.eks. de fleste horn, kræver mindre tilt, da rummets bidrag bliver mindre, hvor højttalere med konstant direktivitet omvendt skal have mere tilt, da rummets bidrag er større.

En anden ting man kan eksperimentere med er dæmpning vs diffusion i rummet. I små rum under 15-20 m2 vil dæmpning generelt være at foretrække, da man alligevel ikke kan komme langt nok væk fra rummets flader, mest vægge, til at man kan diffusere lyden. Den vil komme til lytte positionen i for kort tid efter direkte lyden og maskere/farve direkte lyden. Dæmpning helt ned i mellemtonen til ca 500 hz er bedst, gerne længere ned i frekvens. Så opnår man en jævn spektral dæmpning. Vi taler dæmpemateriale (isolering fungere helt fint) i tykkelse på minimum 10-15 cm og gerne på alle rummets flader eller så meget der nu er muligt. Mange laver desværre den fejl at dæmpe med for tynd dæmpning på ca. 1-2 cm tykkelse. Det vil kun dæmpe i diskanten og give en mørk ulden lyd. Man har så at sige forskubbet den spektrale balance og kan komme til en forkert konklusion, at dæmpning ikke er godt i et rum, men problemet er at man har gjort det forkert.
Jeg er selv fortaler for at rummet skal dæmpes rimelig godt, specielt små rum. Diffusering virker bedst, hvis der er minimum 2.5-3 meter til væggene i lytte position.

Ved at dæmpe lytte rummet, så hører man længere ind i selve optagelsen og på selve rummet på optagelsen. Den kan så være ægte eller skabt i et studio, men vi har jo det kilde materiale vi har og kan ikke rigtig gøre noget ved selve optagelsen. Men vi kan påvirke hvad det er vi vil have ud af optagelsen.
Jo mindre et rum er dæmpet, jo mere vil rummets lydsignatur lægges til den hørte optagelse. Til en hvis grad kan man tale om at man hører igennem rummet, dvs. at ørene/hjernen er vant til at tilpasse sig lyd/stemmer i forskellige rum. Men har man oplevet et tilpas veldæmpet rum, så er det svært at gå tilbage til almindelig daglig stue dæmpning.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 19 Mar 2022 at 06:39
Angående horn i hjemmet, så kan de godt være forstyrrende for husfreden (lav WAF) da de, ifølge de fysiske love, bliver store hvis de skal bruges ved lave frekvenser. Mange "horn" højttalere er i virkeligheden kun hybrider, dvs med horn i diskanten og direkte strålende enheder til mellemtone og bas. Går man lidt op i størrelse ca 50 cm på runde horn og 40-50 cm i bredden og 30-40 cm i højden på rektangulære/firkantet horn, kan man få en nedre grænsefrekvens på 500-600 hz (cut-off).

Der er dog en konsekvens ved at bruge mindre horn i et, akustisk set, lille rum (under 25-30 m2) og det er at man mister horn ladning og sprednings kontrollen under cut-off. Så lidt kontra intuitivt, vil et stort horn med en stor mund, fungere bedre i et lille rum. Horn ladningen og sprednings kontrollen vil gå længere ned i frekvens og man kan derved mindske tidlige refleksioner fra nærfelts væggene.

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 19 Mar 2022 at 10:38
Interessante overvejelser, du har gjort dig.
Det lyder godt, at du er kommet i mål med dine synergy horn. Forhåbentlig bliver der en mulighed for at høre det færdige resultat en dag Wink

Jeg kan godt nikke genkendende til, at den faldende niveaukurve er behagelig at lytte til. Det kommer efter min mening til at virke mere naturligt. Om det så lige skal være 10dB eller mindre og om det skal være jævnt fordelt over hele frekvensspektret, det kommer nok (som du også skriver) an på lytterummets beskaffenhed og personlig smag. 



Posted By: Schlager
Date Posted: 19 Mar 2022 at 11:06
Enthusiast (Peter), der er altid åbent også selv om jeg ikke er hjemme Smile




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 20 Mar 2022 at 09:04
Nu er det jo en tråd om horn, så lidt baggrundsteori må være på sin plads.

Hvis ikke hornhøjttalere var så forbandet store, ville de helt sikkert være mere udbredt end tilfældet er i dag. Man får jo en masse gain
foræret af hornladningen, som bibeholder musikkens dynamik og transient villighed.

I 30'erne da filmen fik lyd på havde man kun rør til forstærkning, så horn var den eneste mulighed for at få lyd ud til et større publikum.
Western Electric (WE) som var udviklingsafdelingen for Bell Telephone lavede de store, nu berømte WE foldede/kurvede horn. De havde dog
begrænset spredning og kunne ikke spille egentlig bas eller diskant.

Udviklingen førte først til The Shearer Horn og dernæst videre til Altec Voice of the Theater, som var en klar forbedring mht. spredning og
frekvens response. De var også billigere at fremstille, så de førte til "the golden age of cinema".


Altec horn dominerede 50'erne og 60'erne indtil JBL kom på banen. Lyd i hjemmet (hifi) som vi forstår det, begyndte også at få indpas og
med udviklingen af transistoren kunne man få forstærkere der havde flere watt end rørforstærkere. Udviklingen i elektronikken gjorde det
muligt at få lyd ud af en lille kasse med højttaler enheder. De var billigere at producere, nemme at passe ind i forstads stuerne og små
lejligheder. Der kan dog næppe være tvivl om, at denne udvikling var et skridt bagud mht til den oplevede lydkvalitet. De direkte strålende
abekister gav ikke den samme følelse og oplevelse af "at være der", som hornhøjttalerne gav i biografen.

Det blev startskuddet til Paul Klipsch's hjørne horn; the Klipschorn. Den bragte begejstringen tilbage til de hifi entusiaster som satte pris på
den hornladet "live sound". Siden dengang har "krigen" raset mellem de små abekisters publikum og horn entusiasterne.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Mar 2022 at 14:03
Hvis man kigger lidt på hvor mange slags horn der er udviklet siden den spæde start i 1920'erne, vil man se at ikke alle horn er født lige. Af nødvendighed, var datidens horn store, da man som sagt ikke havde andet end rørforstærkere at drive dem med. Så hornladning helt ned i bassen var påkrævet, hvis man ville have nogenlunde fuld frekvens response med et rimelig lydtryk.

Med de små abekisters indtog i de moderne hjem, blev hornene også nødt til at gå på kompromis. Så langt de fleste hornhøjttalere, er i dag kun hybrider, dvs med et diskant horn og så direkte strålende enheder, til at dække resten af frekvensspektret. Klipsch havde dog mindre modeller med mellemtone horn. F.eks. Klipsch Heresy.



At den blev kaldt Heresy, var fordi den egentlig veg bort fra Klipsch originale ide om, at Klipsch højttalere skulle placeres i rummets hjørner, for at forstærke horn bassen, som egentlig var underdimensioneret i.f.t. at spille hornladet bas. Derfor måtte man tage rummets hjørner i brug. Men for at få et større publikum, så måtte mindre modeller på banen. Det indebar så nogle kompromisser, såsom at mellemtone hornet skrumpede ned til en størrelse, som giver problemer med direktiviteten i.f.t. bassens direktivitet ved den originale overgangsfrekvensen på 700 hz. Senere modeller hæves den til 850 hz, dog uden at dette problem løses. Problemet er at man bruger horn og tilhørende driver uden for dets arbejdsområde, dvs at hornet ikke længere styrer lyden, altså ikke holder den ønskede direktivitet og hornet heller ikke lader mere, dvs. at det nu bare fungerer som en almindelig direkte strålende enhed.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 22 Mar 2022 at 12:41
Det berygtede horn honk, som med rette er meget kritisabelt, har givet hornhøjttalere et dårlig ry i mange år. Det giver en nasal lyd lige i det område af frekvensspektret, hvor vi er meget følsomme. Det er lidt den samme lyd man får, som hvis man sætter en tragt foran munden og taler. En kraftig betoning som lyder unaturligt. Ofte kommer det fra mellemtone hornet, som bruges uden for dets arbejdsområde. Læg dertil, at de kompressionsdrivere der driver mellemtone hornet, af fysikkens vej, heller ikke er særlig lineære og problemet øges. Med EQ kan man heldigvis gøre horn og driver lineære, så længe det gøres med en nærfeltmåling og inden for bånd passet.

Horn og kompressionsdrivere virker som en akustisk transformer, som impedans tilpasser den indespærrede luft i horn halsen (starten på hornet). Det fungerer lidt som en cykelpumpe der presser luften sammen, således at luftens impedans tilnærmes driver membranens høje impedans. Resultatet er at lyden forstærkes kraftigt, når lydbølgen bevæger sig igennem hornet ud mod horn munden. Et gain på 10-20 dB er ofte resultatet over en enhed, som ikke er hornladet. Men der er som bekendt ikke nogen gratis frokost, eller næsten ikke, mere om det senere. Prisen for alt det gain er en begrænset båndbredde. Dvs. at en hornladet enhed kun kan dække 2 til 3.5 oktav før den ikke lader enheden mere. Den har så at sige, sit eget akustiske båndpas filter. Dette skal håndteres korrekt, når man designer en hornhøjttaler, dvs. overgangsfrekvenser skal være inden for horn/driver båndpasset. Historisk set, har man set lidt stort på det den problemstilling og dels har man undladt, eller ikke haft mulighed for at equalizere ulineariteter i frekvensresponsen, som de fleste horn/driver komboer har. Dette har ført til det horn honk som mange forbinder med horn lyd.

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 29 Mar 2022 at 09:07
En af hifi's mange "regler" siger, at store højtalere er lig med stor lyd. Og det er da vel også en rimelig logisk antagelse. En lille højtaler med lav følsomhed vil aldrig kunne spille højt og uanstrengt og slet ikke i bassen og det uanset hvilken forstærker man bruger.

En lille stander højtaler med en 6" bas og diskant dome, vil aldrig kunne lave et lydbillede som en større gulvhøjtaler, med væsentlig mere membran areal. Stemmer kan blive gengivet fint med følelsen af "at de svæver i luften" dvs. at lyd perspektivet er i orden. Men mht. transienter, ordenligt anslag, dynamik og realisme, kræves der kapacitet og rigeligt af den. Specielt under 300 hz skal der være rigeligt med kapacitet dvs. god følsomhed og godt med membran areal. Normalt antages det at man skal have 20 dB headroom over det gennemsnitlige SPL niveau, så hvis realistisk lydtryk skal opnås med god dynamik, så kræves der højtalere som kan levere 120 dB i musikkens dynamiske spidser.

Taktil følelse og det at at føle musikken og lyden på kroppen, det er det der gør det interessant at høre musik på højere volume . Det bidrager til en noget mere engagerende, intensiv og indholdsrig lytte oplevelse. Hvis dette mangler, så er det bare "fin lyd" og det er ikke nok, i hvert fald ikke for mig.

Så hvad kræves der og hvor stor skal højtaleren være. Hvis man er villig til at opdele frekvensområderne lidt, så kan man faktisk spille på en forholdsvis lille hoved højtaler på ca. 60 liter, bestykket med minimum en effektiv 12" eller evt. flere enheder, med tilsvarende membran areal. Man skal dog ikke spille dybere end 80 hz, herunder skal eksterne subwoofere tage over og de kan relativt nemt "gemmes" af vejen i hjørnerne. For kapacitet i de højere toner, vil horn være en fin løsning eller en waveguide foran en robust diskant (Blisma?) eller bånd (Beyma TPL150?).

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 11 Maj 2022 at 07:29
Nu er det ikke meningen at det skal være en slags PhD i horn, for det er der andre der er meget klogere end mig, til at udføre. Det er mere et lille crash course i horn verdenen og hvad der adskiller dem fra hinanden og generelt fra andre højtaler typer. Så kan man jo altid have et lille håb om at inspirere andre til at prøve kræfter med horn konceptet. Med nettets store kollektive viden, som der efterhånden er blevet opbygget, simuleringsprogrammer og adgang til billig DSP kontrol, så er vejen gjort noget mere overkommelig for at få et godt horn system.

Det hele munder jo så sikkert nok ud i hvorfor jeg har valgt lige den type horn jeg har.

I horn alderens spæde start var den eksponentielle horn profil den mest udbredte. Den giver en god akustisk ladning af enheden ned til dens grænsefrekvens (Fc: cut-off) (graf nr. 3).

Fig. 1


I dag findes der flere forskellige horn profiler, som stort set alle er en afart af den eksponentielle profil. De har en lidt anden ekspansionsrate og en anden terminering ved horn munden, for at mindske kant diffraktion.

Fig.2


Disse horn typer giver også den højeste effektivitet, som vil være 15-20 dB højere end enheden monteret på en baffel, som en direkte strålende enhed. Dette betyder at den tilførte elektriske energi, ved denne type horn, skal reduceres med faktor 50-100, for samme SPL. Yderligere vil hornet have 20-25 dB mindre intermodulationsforvrængning (doppler forvrængning) i.f.t. en direkte strålende enhed. For vores hørelse er det den værste forvrængningstype, da den ikke er harmonisk.

I forhold til en almindelig direkte strålende enhed (piston) i en uendelig baffel, er der meget mere ladning nedad til i frekvens i hornet (Fig. 3).

Når hornet lader enheden korrekt, så vil bølgefronten propagere ud af hornet som en sfære. 3 oktaver over nedre græsefrekvens er bølgelængden ca. 1/8 del og frekvensen er for lille til at blive understøttet af horn væggen. Den vil i stedet propagere ud af hornet som en plan bølgefront. Visuelt kan det sammenlignes med, at bølgefronten kommer ud som en stråle. Denne type horn vil have en flad frekvens respons on-axis, men en faldende høj frekvens off-axis.

Fig. 3


Prisen for den øgede effektivitet som hornladningen giver, er en reduceret båndbredde. Generelt kan man anvende et givent horn i ca. 3 oktaver, så skal et andet og mindre horn tage over. Det gør at man ofte ender op med minimum 3 eller 4- vejs horn. Det kan gøre det vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at integrere de forskellige horn med hinanden. Da hornene skal have en hvis størrelse for at virke korrekt inden for deres respektive båndpas, bliver de nødvendigvis også nødt til at have en hvis afstand imellem sig. For at hornene kan summere korrekt fase mæssigt, kræver det at de er inden for ¼ bølgelænge ved overgangsfrekvensen. Er de ikke det, resulterer det sig i kamfilter effekt pga. forskellig løbetid fra hvert horn og til lyttepositionen. Dette gør sig også gældende for almindelige kassehøjtalere. Dette kan der i nogen grad kompenseres for ved brug af DSP og korrekt tidforsinkelse, men dette fungerer kun i et enkelt givent punkt, oftest målt i lyttepositionen. Et godt eksempel er Avantgarde. Her har man endda af designmæssige / æstetiske grunde, med vilje placeret enhederne længere væk fra hinanden, end de havde behøvet.

Hvor stor lydmæssig betydning man tillægger denne kamfilter effekt, er jo individuelt. Det er under alle omstændigheder nemt at verificere med målinger.




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Maj 2022 at 20:42
Det er bestemt interessant læsning (for mig, der endnu ikke har praktisk erfaring med horn).
Så bliv endelig ved med at dele dine erfaringer Thumbs Up




Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Maj 2022 at 09:28
Jo tak Enthusiast, hyggeligt at der er nogen der læser mine skriblerier Smile

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 12 Okt 2022 at 13:49
Forandring fryder, så der bygges Smile







-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 12 Okt 2022 at 13:52
Rart med en hjælpende hånd når 600 liter et tapped horn, med en kanalrundfart på 6,5 meter skal flyttes.




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 12 Okt 2022 at 16:36
Det er jo ikke så forfærdelig længe siden, at jeg blev færdig med mit Synergy horn projekt og så var jeg af den overbevisning, at det nok skulle holde i nogle år, men men men, som små gal DIY mand, så kan jeg sjældent slippe en ide, hvis den først har slået rod. Når jeg i talrige nætter har ligget søvnløs og ligget og grublet over hvordan og hvorledes, så ved jeg godt hvad klokken har slået, så at sige 

Synergy hornet består, ingen grund til at pille ved perfektion  Men bas systemet vil blive forandret. Det nuværende system er 6 stk. front lade horn med 15" i hver, i alt ca 4000 liter. Jeg er sådan set ganske godt tilfreds med det, men jeg kunne godt tænke mig at prøve noget andet og det er jo hyggeligt at lave lidt savsmuld, så hvorfor ikke. De vil under alle omstændigheder blive gemt, så har jeg mulighed for at skifte tilbage, hvis det skulle blive aktuelt.   

Så hvad er det jeg har tænkt mig at lave. Der bliver tale om kopivarer, godt nok Made In Denmark, af velafprøvede designs, ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen igen, så jeg tænker at gå i de store drenges fodspor.

Bas og mellembas, bliver en kopi af JBL's Cinema 5674 bas del på 700 liter og med 4 x 15".



Det bliver med 4 x Fane Sovereign 15-400, de simulerer helt ens med JBL's original basser 2226H, men til 1/5 del af prisen, me like. For 1 watt ser det sådan ud.



Grå er Fane, sort er JBL. Man skal se godt efter, for de ligger i praksis oven i hinanden. Her er et billede af en næsten færdig boks. Den vinder ingen pris for æstetisk udførelse, men den er bygget som en tank, så det spiller nok alligevel. Med en klat sort maling, så skal det nok du.



De vil spille fra 40-400 hz, hvor synergy hornet tager over. Det er i hvert fald udgangspunktet.

Men 40 hz er jo slet ikke dybt nok, i hvert fald ikke hvis jeg kan bestemme og i min lydgarage er jeg diktatoren, så der skal flere store kasser ind. Det bliver i næste post.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Okt 2022 at 21:00
Det ser spændende ud. Clap

Dejligt at se, at du bygger bæredygtigt (genbrugstræ, antager jeg) og ikke bærbart Big smileWink


Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Okt 2022 at 06:45
Takker, ja hvis man vil have et hurtigt hjertestop, så skal man bare kigge på priserne for træ Dead. Heldigvis er jeg på en arbejdsplads, hvor der jævnligt renoveres og bygges og det er utroligt hvad der bliver smidt ud, så de fleste materialer til projektet koster gratis Smile

Det er kun PC'er der skal være bærbare Wink


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Okt 2022 at 06:56
Som sagt skal der subs under 40 hz så fra 10-60 hz, bliver det 2 tapped horn på hver 600 liter. Jeg låner designet fra DTS-10 som er udviklet af Tom Danley. Jeg bruger nogle
andre enheder JBL GT5-12, så derfor skal hornet tilpasses til dem.

Men hvad er et tapped horn?

De fleste har hørt om front og bag lade horn, men hvad er et tapped horn? De virker alle som en akustisk impedans transformator, dog med
forskellig ladningsgrad.

Front lade horn er mest effektivt for 1 w. Ulempen er at de skal være meget store for at få bas under 40 hz. Bagkammeret i front lade horn,
fungerer som en fjeder, som holder bas enheden i tjek og så at sige ”holder trykket”, så trykket på forsiden af bassen, kan propagere ud
gennem munden, med meget højere SPL. Baglade horn, er som et front lade horn, bare uden bagkammer. De kan spille dybere i et mindre
kabinet, på bekostning af effektivitet.

Tapped horn er en gammel ”opfindelse” som Tom Danley, så har forfinet.

Udgangspunktet er en konisk orgel pipe.



Ved visse frekvenser, defineret af pibens størrelse, vil bassen få luften i piben til at resonere og lave en høj lyd. Andre frekvenser vil være
lavere i amplitude.

Hvis man så tilføjer en bas mere, således…..



man tilføre lyd ved de lave amplituder og samtidig reducere de høje amplituder.



Ovenstående løsningen er lidt upraktisk, men ved at folde hornet og fjerne den højre bas, så kan man få i både pose og sæk.



Nu kan 1 bas loade den lille ende af hornet med forsiden og bagsiden loader den store ende af hornet og vi behøver ikke at blokere noget.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 13 Okt 2022 at 16:28
Lidt mere TH snak...

Hornladning af en enhed giver et akustisk lavpas filter efter ca. 3 oktaver. Denne fysiske "naturlov" udnyttes bl.a. i synergy horn. Men den akustiske impedans transformation giver også et højpas filter, som bestemmes af ekspansionsraten på hornet. Hvis man vil have et horn der går ned til 30 hz, så skal ekspansionsraten på hornet fordobles efter hver 60 cm. Hvis hornet kun skal gå til 60 hz, så skal den fordobles for hver 30 cm. Så en lavere tuning forudsætter en lavere ekspansionsrate og hornet bliver selvsagt længere og større.

Et front lade horn laves næsten altid for lille i forhold til dets båndpas, for at få det ned i en håndterbar størrelse. Det medføre dels at det ikke lader så dybt i frekvens og at hornet har store frekvensvariationer i dets båndpas, som er en konsekvens af, at den akustiske ladning varierer med frekvensen, som igen er en konsekvens af, at hornet er for lille ift. bølgelængden det skal producere.

Fordi et tapped horn lader hornet fra 2 forskellige steder i hornet, kan det gøres mindre end traditionelle front lade horn og stadig have en pæn frekvensgang i dets båndpas. Det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvor i hornet man placerer bassen. Heldigvis findes der simuleringssoftware til at hjælpe med det job.

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 14 Okt 2022 at 07:01
Bashorn har jo den dejlige egenskab at hvis man kobler flere sammen så understøtter de hinandens frekvens response, således at de kan spille dybere og som regel også mere lineært. Dette sker fordi de enkelte horn "ser" hinanden og på den måde ændres den akustiske impedans. Impedans transformationen fortsætter således også uden for selve hornet. Dette kan udnyttes til f.eks. at bruge rummets flader til at forlænge hornet. En kendt metode er at spille hornet 45 grader ind i et hjørne og således bruge rummets flader, som en del af hornet.

Her er DTS-10 ved steradian 0,5 grå (hjørne) 4,0 sort (hængende i fri luft)



Ved hjørne placering er peaks og dips mindre, fordi den akustiske ladning fungere bedre.

Samme effekt ses ved kobling af 2 DTS-10. Grå er 1 horn, sort er 2 horn.



Hornresp kalkulere med 100 % solide materialer, så derfor vil peaks ikke være så kraftige som på simuleringen.



-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Okt 2022 at 07:20
Som tidligere beskrevet, så kan man udnytte rummets flader, til at øge den akustiske ladningen på et horn. Så hvorfor ikke udnytte denne egenskab? I hifi verdenen er alt gain en bonus og man skal tage hvad man kan få (gælder generelt i livet 😊 ) HEADROOM kan man kun have for lidt af.


På min lille og ubehjælpelige børnetegning, har jeg prøvet at skitsere hvad der er tanken. DTS-10 bliver sat i hjørnet, men ca. 10 cm ud fra side væggen, hvor horn munden er (sort). Hornet forlænges så af lilla plade, som kobles til JBL bassen, som også forlænger hornet.

Grå er uden horn forlænger, sort med.
Effektiviteten øges markant, helt op til 6 db, som svarer til en 4 dobling af tilført effekt. FR bliver mere jævn og hornet vil i teorien kunne bruges op til 100 hz.




Group delay bliver mindre, specielt peaket ved 65 hz, bliver bedre.






Effektiviteten øges meget, fra grå til sort




Impuls responsen bliver også bedre, med mindre ringning til følge.





og faktisk så falder membran vandringen også en smule, så det er win win over hele linjen. Eneste "pris" er at hornet bliver større og går fra ca. 600 liter til lidt over 900 liter, men de sidste 300 liter er kommet fra rummet, så det er jo ikke noget problem.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Nov 2022 at 14:05
En af de sjove ting ved DIY, er at man kan komme langt for en bøjet skilling. Jeg har fået til snusket mig et par JBL GT3-12 basser, for den nette sum at 200 kr. pr stk. De skulle selvfølgelig puttes i en eller anden form for horn. Valget blev en afart af tapped horn, et såkaldt tappet tapered quarter wave tube (T-TQWT) horn. Hvor et almindeligt TH loader ind i et lille CSA (cross section area), som så ekspanderer ud gennem hornet, så er horn kanalen vend om i et T-TQWT.


Princippet gør at man kan tune hornet lavt og med god båndbredde OG i et mindre kabinet end traditionelt TH. Prisen på grisen er så lavere følsomhed, no free lunch.

Her er en simulering i hornresp


Rød er med lidt isolering i starten af hornet. 120 dB ned til 20 hz, ved hjørne placering, ikke så dårligt.

DUT:
ydre mål 80x84x35 cm, ca 230 liter.

Sjovt "lille" projekt, som blev sat ind i min vens multi sub system i stedet for en 15" Dayton i 130 liter lukket kasse. Det gav helt sikkert noget mere grunt i den lave afdeling og en anden taktil fornemmelse. Horn er sjove 😊


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Nov 2022 at 14:10
Måling 30 cm fra munden

Stemmer fint med simuleringen. Vi fandt dog en utæthed i kabinettet, som skal fixes.

Jeg kan af en eller anden årsag ikke få lov at sætte lige præcis det billede indConfused Synes ofte at de her fora med nogle år på bagen, er besværlige at have med at gøre og ikke særlig bruger venlige, men sådan er det. 




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 21 Nov 2022 at 14:18





Det lykkedes Clap
sikkert noget med at der ikke må være store bogstaver midt i ordet, noget syntax noget, føler mig sat tilbage i 90'erne, når sådan problemer kan opstå. 







-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Nov 2022 at 22:20
Det ser godt ud. Fedt når teori og praksis hænger sammen 👍. Jeg synes det er fedt, du er så skarp til, at bruge Hornresp. Jeg er bagud ud på at udforske det program…


Posted By: Schlager
Date Posted: 23 Nov 2022 at 09:15
Hylle jeg har fundet ud af at ens held stiger, jo flere gange man prøver noget LOL

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Frost
Date Posted: 28 Nov 2022 at 08:05
Har du prøvet at simulere i akabak? Jeg synes godt nok at det var en noget stejl læringskurve LOL, men utrolig kraftfuldt program, når man kommer lidt i gang med det Thumbs Up


Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 11:25
Jep, har rodet med det pÃ¥ et tidspunkt, men det er nogle Ã¥r siden. Men jeg ved at hornresp og akabak simulere ret ens, sÃ¥ jeg bruger hornresp, som er noget lettere at have med at gøre. 

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 11:30
SÃ¥ blev jeg omsider klar til at lave et lille vagtskifte. De gamle FLH subs, mÃ¥ pÃ¥ pension pÃ¥ ubestemt tid... 



Køn er den ikke men den har tjent mig godt Smile


Nye spændende sager kørt i stilling 



Selvom man tager mål og prøver at forestille sig hvordan det kommer til at tage sig ud, så er det først når man rent faktisk sætter det ind i rummet, man får syn for sagen. Foran horn subben kommer et 700 liter mellem bas kabinet, med 4x15". Jo det skal nok komme til at give lidt lyd.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Feb 2023 at 12:20
Jeg fornemmer, at du er ved at goere klar til et sommertraef Wink


Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 12:53
Originally posted by USXX

Jeg fornemmer, at du er ved at goere klar til et sommertraef Wink

Jo, mon ikke det skulle være muligt og der vil være 2 systemer fremover, i hvert fald i et stykke tid. SÃ¥ i stedet for at tage det gamle Synergy system ud, sÃ¥ har jeg valgt at stille det nye system op i modsatte ende af garagen. SÃ¥ er det bare at flytte lytte stolen, skifte DSP indstillinger, sÃ¥ er der lyd i den anden ende.


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Feb 2023 at 13:42
Fedt - jeg glaeder mig allerede Big smile


Posted By: Schlager
Date Posted: 28 Feb 2023 at 17:20
Ser frem til at fÃ¥ nogle jyder pÃ¥ besøg LOL

Jeg fik lavet en måling af det ene færdige tapped horn (DTS-10 kopi). Grøn er i selve munden og rød er ca. 40 cm fra munden.



Det går ikke helt så dybt som Danley's originale, som siges at gå til 10-12 hz in room. Peaket på Danley's ved ca. 56 hz er 5. harmoniske, dvs. grundtonen er ca 11 hz. På mit kopi horn er 5. resonans ca. ved 65 hz, så jeg kan vel regne med 13 hz. ved grundtonen in room. Så mit TH har en anelse mindre horn længde end originalen.


Group delay




Det jeg måler passer nu meget godt med simuleringen, så jeg er tilfreds




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 15 Mar 2023 at 07:00
Stille og roligt går det fremad, jeg kan bedst lide at skynde mig langsomt 😊 Quick and dirty prøveopstilling af DTS10 og JBL 5644 kopi. Mangler lidt mere afstivning af kabinet og intern akustik dæmpning. På ydresiden er planen at alle større flader på højtalerne bliver dækket af 4 cm akustik plader.




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 16 Apr 2023 at 16:49
Godt i gang med at færdiggøre den ene JBL bas. Kraftig afstivning skal der til, nÃ¥r 4 x 15" i 700 liter kabinet skal tøjles. 4 tykke lægter forbinder hver sideplade til midten, ved den gennemgÃ¥ende diagonal plade. Evt. resonanser i de store flader bliver sÃ¥ yderligere brudt op af pÃ¥monteret brædder.




Kabinettet bliver fyldt med dæmpe skum i form af gamle memory foam madrasser, der var blevet smidt ud pÃ¥ arbejdet, de støver ikke ligesom isolering. 5 cm pÃ¥ siderne og 10 cm pÃ¥ bagpladen. Her er genbrug fra A-Z et delmÃ¥l, sÃ¥ længe det ikke kompromittere lydkvaliteten.




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 29 Maj 2023 at 15:04
Rigtige mænd er til store kasser LOL







-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 29 Maj 2023 at 20:37
Er det bare mig, eller begynder her at dufte lidt af et sommertræf Wink

Det ser spændende ud.
Er det hele opstillingen, du har afbildet? Bas og synergyhorn?


Posted By: Schlager
Date Posted: 30 Maj 2023 at 08:20
Ja, det kunne godt tænkes. Det bliver sÃ¥ i sensommeren. Mangler lidt endnu og sÃ¥ skal kalibrerings processen i gang og med 2 systemer i garagen, kommer det til at tage lidt tid. 

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Meier
Date Posted: 03 Jun 2023 at 08:52
Originally posted by Schlager

Rigtige mænd er til store kasser LOL


Du laver de fedeste setups - men de er sÃ¥ store, at det er svært af fÃ¥ et overblik Tongue

Jeg gætter på, at ovenstående 3 kasser er hele setuppet til een side?


Posted By: Meier
Date Posted: 03 Jun 2023 at 10:05
Jeg gætter på at du deler ved 40-400-1100 nu?
Så 4 vejs med sub-bas-4”-driver (sidste 2 i ynergi horn)
Er det korrekt forstÃ¥et? Stern Smile


Posted By: Schlager
Date Posted: 03 Jun 2023 at 10:17
Tak Meier, pt. er det bare et hurtigt mock up, der er ikke lyd endnu. Der er nu 4 kasser til det nye setup, 2 TH og 2 jbl kopi. Delefrekvenser bliver i det lag, mÃ¥ se hvad mÃ¥linger viser. Det lille synergy horn ruller af under 500 hz, sÃ¥ 400 er nok at strækken den. Diskanten bliver delt ved ca 1200 hz. 

-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Meier
Date Posted: 03 Jun 2023 at 14:46
Ok, så 2x sub, 2xbas og et Synergy horn pr. side?
Og 40-500-1200 Hz

Det skal jo nok kunne flytte lidt luft…. Tongue


Posted By: Schlager
Date Posted: 08 Jun 2023 at 08:55
DTS-10 subs bliver brugt fra ca 10-15 hz og så op til 60-100 hz, så der kommer et overlap til JBL basserne. Men det må målinger og MSO finde ud af.
Ja, lidt luft skulle det nok kunne flytte, men min erfaring er at effektive højttalere også lyder mere dynamisk og realistisk ved lave lydtryk, så de er ikke lavet for at flå ørerne af, selvom det er fedt at kunneLOL


-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 20 Jun 2023 at 11:31
Det fylder jo lidt det skidt, med 4 kasser af 600-700 liter. Den oprindelige ide med en stander under hornet blev skrottet, det blev visuelt for klodset og ogsÃ¥ for risikobetonet. Klodsede folk med store foedder (mig selv) kunne komme til at sparke til standeren nÃ¥r man gaar forbi LOL





I den modsatte ende af rummet ser det pt. saadan ud. Jeg har skubbet synergy hornene lidt laengere tilbage, nu hvor det brugbare rum er skrumpet en del, saaledes at jeg kan beholde en god lytteafstand. Godt med isolering vil tage de vaerste refleksioner fra "subscenen". Nu varer det ikke laenge foer der omsider kan komme lyd på de 2 systemer. Saa gaar arbejdet i gang med at maale og rette lyden til.




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: Schlager
Date Posted: 11 Jul 2023 at 13:22
Saa kom der endelig lyd paa det nye system. Det er ikke tunet helt ind, men man mere end fornemmer at her er der kapacitet i overflod. Stram og kontant bas og midt bas i spandevis, jo JBL folkene vidste godt hvad de lavede da de designede 5674 systemet. Saa meget at de har installeret en haandfuld af dem til Oscar Showet Smile



Her i garagen "noejes" jeg blot med et stereosaet, vel og maerke en kopi udgave af bas delen.




Port tuningen er omkring 47 hz og daekker et relativt bredt område.



Naerfelt maaling af en enkelt bas, venstre/højre.



Rum responsen gaar ned til ca 30 hz, hvilket jo er fint til det meste musik. Hoejre bas har lidt mere niveau pga at vaeggen hjaelper lidt til der.




-------------
Horn må ha' synergy.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 11 Jul 2023 at 20:23
Det ser totalt godt ud, der er nok smæk på Thumbs Up


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Jul 2023 at 14:38
Originally posted by bknielsen

Det ser totalt godt ud, der er nok smæk på Thumbs Up
Ja, hvis man skruer højt nok op, men nÃ¥r alt er tunet ind, sÃ¥ lyder det faktisk ret civiliseret, trods det lidt brutale look Tongue


-------------
Horn må ha' synergy.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com