Print Page | Close Window

OB-højttalere med bånd og 8 tommer basser

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1989
Printed Date: 27 Apr 2024 at 23:25
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: OB-højttalere med bånd og 8 tommer basser
Posted By: Anholt
Subject: OB-højttalere med bånd og 8 tommer basser
Date Posted: 17 Feb 2019 at 12:06

Hej


Jeg er gået i gang med et nyt OB-projekt. 

Højtalerelementer til hver side er:

1 stk. Bånd lavet af André og Eriek, ca. 150 cm langt.

6 stk. SBA SB20PFC i 8 ohms udgaven.


Båndet har jeg anvendt i snart tre år, mens

8 tommer enhederne er nyindkøbte. Der bliver 

altså tale om seks basser og et bånd pr. Højttaler.


Båndene kan i min nuværende opstilling spille fra

400 hz og opefter uden at lyde presset. Jeg forestiller 

mig en delefrekvens mellem bånd og basser omkring

de 700-800 hz. Men det må målinger, eksperimenter og 

lyttetests afgøre. Jeg anvender et sæt Groundsound

Forstærkere med digitale filtre og tilhørende mulighed for

formålinger af en lang række parametre. Dette system har jeg 

efterhånden anvendt i mange år og er meget tilfreds med

det.


Lige nu går mine spekulationer og overvejelser på hvilke

materialer jeg skal anvende til baflen. Skal det være Krydsfiner,

MDF eller noget helt andet? gode ideer og råd modtages gerne.





Replies:
Posted By: Frost
Date Posted: 17 Feb 2019 at 12:41
Det lyder som et spændende projekt.. Jeg har hørt 8” pfc i en 2 vejs delt aktivt ved 3Khz, op til en sb26stcn. Den lød rigtig godt i mellemtonen Thumbs Up
God vind med projektet Clap


Posted By: Anholt
Date Posted: 17 Feb 2019 at 12:42
Tak, jeg håber af få baflerne lavet i løbet af foråret.



Posted By: USXX
Date Posted: 18 Feb 2019 at 08:31
Spændende - det skal nok blive godt Big smile

Har du billede(r) af båndet?


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Feb 2019 at 08:35
....har fundet (i din anden tråd) Smile


Posted By: Anholt
Date Posted: 18 Feb 2019 at 11:25
Fino, jeg har dog tænkt mig at lave en ny baffle,
hvor både bånd og basser skal placeres, men
er usikker på hvilket materiale, der vil være akustisk
bedst.


Posted By: Træman
Date Posted: 18 Feb 2019 at 22:23
Jeg tænker at en god kvalitet birkekrydsfinér/bøgekrydsfinér eller noget bambusplade kan gøre det godt.
Til en OB er det vel også vigtigt at materialet er stærkt og stabilt.

Måske en stavlimet bordplade i asketræ eller mahogni også kunne være godt, begge træsorter bliver brugt til instrument-bygning pga af akustiske egenskaber, så de kunne måske være et bud til en baffel.

Ellers er der jo altid det møgdyre "panzerholz" som af nogen bliver proklameret som det bedste materiale til HT-bygning.


Posted By: Anholt
Date Posted: 19 Feb 2019 at 18:10
Du nævner ikke MDF. Jeg er også mest til at anvende krydsfiner.
Rent æstetisk er jeg ikke så meget for en stavlimet bordplade,
men den der  "panzerholz", der lyder som noget tysk krigsgrej fra 
1. verdenskrig, lyder sjovt. Hvad pokker er det?



Posted By: Træman
Date Posted: 20 Feb 2019 at 22:19
Nej jeg nævner ikke MDF, mest fordi at det rent mekanisk er noget "blødt skidt".
Hvis du laver en fritstående baffel i MDF skal den afstives ret meget, eller være ekstremt tyk for at den ikke står og bliver skæv pga vægtpåvirkningen fra enhederne.
Der har massivt hårdttræ eller krydsfinér en mere "fjedrende" skruktur som holder sig ret.

Panzerholz er dybest set en krydsfinérplade. Men den er fremstillet under ekstremt højt tryk og varme- og fugtpåvirkning. Så højt et tryk at finérlagene bliver presset til halv tykkelse og træets naturlige bindemiddel blive blødgjort og "svejser" nærmest lagene sammen. Det er meget tungt og meget formstabilt. Men fordi at det er fremstillet af træ kan det bearbejdes med almindeligt træværktøj.


Posted By: Anholt
Date Posted: 21 Feb 2019 at 15:34
Du har sikkert ret mht. MDF med hensyn til en fritstående baffle.
Nu har googlet Panzerholz og højttalere, og det er påfaldende,
hvor mange der anvender netop det til open baffle, nu mangler jeg
at finde ud af hvor det sælges og til hvilken pris. Det ser interessant ud.


Posted By: Roky
Date Posted: 21 Feb 2019 at 19:25
Der kan hurtigt gå religion i hvilket materiale der er bedst. Men lige nøjagtig til dit formål, så er jeg enig med Træman.

Personligt HADER jeg at arbejde med MDF. Det støver forfærdeligt og jeg kan meget hurtigt mærke at det er ubehageligt, rent fysisk, at arbejde med. Krydsfiner er HELT anderledes lækkert at arbejde med. Om det er fordi der af gode grunde er mindre formaldehyd i krydsfiner, skal jeg ikke kunne sige.

Har du lavet prototyper? Hvis ikke, så kunne et billigt og miljøvenligt valg være et par spånplader fra storskrald...Jeg tør næsten vædde på at et kabinet af spånplade lyder bedre end ditto MDF ;-)





 





Posted By: Træman
Date Posted: 22 Feb 2019 at 00:34
Jeg har faktisk mest tænkt på hvad der er det stærkeste materiale til OB, ikke så meget på hvad der er bedst rent akustisk. Jeg bruger som regel selv krydsfinér eller en blanding af krydsfinér og HDF(lamineret) så jeg har ikke så meget baggrund for at vurdere hvad der akustisk set er bedst.

Med hensyn til formaldehyd så er det ikke helt så farligt som skrækhistorierne. Hvis du har et møbel som er lavet med en formaldehydholdig plade eller lim til finéring, så afgiver det langt MINDRE formaldehyd end hvis du har en skål med frugt stående i det samme rum.
https://www.cfs.gov.hk/english/whatsnew/whatsnew_fa/files/formaldehyde.pdf - https://www.cfs.gov.hk/english/whatsnew/whatsnew_fa/files/formaldehyde.pdf

Det er kun hvis man arbejder med det professionelt og er eksponeret for det hele tiden man skal tænke over en helbredsrisiko. Jeg ved faktisk ikke om der er mere formaldehyd i MDF end spånplader, men formaldehyden er nemmere at lugte i spånplader, så umiddelbart vil jeg tro at spånpladerne er værst.

Jeg ved ikke hvor man kan få panzerholz i Danmark. Har kun set annoncer fra firmaer i Tyskland. Men en god kvalitet Finsk Birkekrydsfinér burde også være rigeligt stærk, især hvis du kommer lidt op i tykkelse, gerne 25mm eller tykkere hvis der ikke skal være støttende sider på. Men det er jo selvfølgelig altid en vurdering af hvor meget man vinder ved det og hvor mange penge man vil kaste efter sit projekt.

Kan i øvrigt kun tilslutte mig hadet til at arbejde i MDF. Det er alt for støvende. Jeg er glad for at have fundet ud af hvor billige UVEX støvmasker er, de er guld værd når man arbejder i MDF.


Posted By: Roky
Date Posted: 23 Feb 2019 at 00:19
Det ligner at formaldehyd er lidt af en god gammeldags kontrovers Big smile Jeg har ikke undersøgt det til bunds. Men jeg har i hvert fald konstateret at MDF ikke er værd at arbejde med Big smile 




Posted By: Anholt
Date Posted: 28 Feb 2019 at 18:25
Tak for de interessante overvejelser, på den baggrund
vil jeg nok anvende birkefiner til bafflerne, da jeg ikke 
kan finde en virksomhed i DK der sælger panzerholz.
Mine bånd er allerede i en baffle på 25 cm i bredden,
spørgsmålet er om jeg skal lave en baffle hvor både 
bånd og basser sidder eller om jeg skal lave en baffle
udelukkende til basserne, som kan står ved siden af 
båndene? 
Her kan min nuværende opstilling ses.
15 og 12 tommer basser i H-frames er suppleret til båndene.
Det fungerer godt, men er ikke spor kønt, derfor
står anlægget også i kælderen.





Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com