Print Page | Close Window

Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1969
Printed Date: 28 Mar 2024 at 23:36
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
Posted By: DannerD3H
Subject: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
Date Posted: 25 Sep 2018 at 13:08

Halløj folkens!

Jeg er i gang med mit andet højttaler projekt og jeg tænkte jeg ville dele byggeprocessen med jer!

Indtil nu er jeg stadig i gang med at tegne dem, men jeg føler jeg er ret tæt på det endelige design. Det er i hvert fald planen at begynde og bygge i Oktober!




Hver højttaler bliver aktivt drevet af en af Hypex's nye Fusion Amps - FA253.
Det er 3-vejs højttalere / 2-vejs med indbyggede subwoofer. Min plan er at dele ved 80Hz og 1700Hz.
I hver højttaler sidder der:

1 stk. ScanSpeak R3004/662000. Den bliver monteret i sit eget lille bitte kabinet.

1 stk. SB-Acoustics SATORI MW19P-04 monteret i et lukket kabinet på ca. 11,5L til bas/mellemtone. Kabinettet bliver dog aperiodisk med en akkustiksk ventil fra ScanSpeak.

2 stk. SB-Acoustics SW26DBAC76-3-DV monteret back to back (en på hver side) i et lukket kabinet på ca. 19,5L.

Kabinettet bliver bygget af birke krysfiner. Alt andet end afstivning og sider bliver lavet af 21 mm. Front og bagplade bliver 2 x 21 mm. Afstivning bliver 15 mm. Siderne bliver lagt op af 6 lag 4 mm krydsfiner – dvs. 24 mm sider. Jeg har allerede testet at 4 mm kan bukkes nok – det kan det sagtens! Jeg legede med tanken om at lægge bitumen stykker i mellem 3 og 4 lag, men ved ikke om det er nødvendigt/gavneligt. Jeg vil have svært ved at montere det invendigt.
Ydre top, bagplade, front og bund bliver skruet fast for at have adgang til alle indre dele af kabinettet samt have mulighed for at ændre finish på højttaleren skulle det blive nødvendigt :P

Jeg tænker at putte en lille smule MDM-3 i baskabinettet.

I mellemtone kabinettet var tanken at beklæde alle flader med 10 mm filt og let fyldt med MDM-3. Jeg vil dog sørge for fri luftvej til akkustik ventilen.





Jeg vil selvfølgelig meget gerne høre hvis i har nogle inputs inden jeg begynder at bygge :)



Replies:
Posted By: daniels
Date Posted: 25 Sep 2018 at 14:40
Det ser nydeligt ud, og kan godt lide ideen om at bruge en Fusion Amp.

Virker som en ret fornuftig konstruktion Thumbs Up

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: JAV
Date Posted: 25 Sep 2018 at 20:24
Halløj

Det ser vildt ud. Spændende stumper. Er der CNC ind over? 


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 26 Sep 2018 at 11:28
Er da glad for i synes jeg har gang i noget fornuftigt! :)

Umiddelbart var det ikke planen at bruge CNC. Hvis jeg får problemer har jeg dog muligvis adgang til en. Men det er sidste udvej. Jeg har en rimelig klar forestilling om hvordan det hele skal laves, man kan sgu meget med en grøn Bosch overfræser :P


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 10 Okt 2018 at 16:36
Nå nu nærmer det sig! Begynder byggeriet på lørdag!

Har lige en ting jeg er lidt usikker på (der kommer sikkert mere). Hvordan tætner i huller til ledninger? 


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Okt 2018 at 18:17
Med syrefri fugemasse (dvs. ikke silicone).


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 10 Okt 2018 at 19:26
Så F.eks. Sådan en:
https://www.bauhaus.dk/pattex-montagelim-pl-300-proffs-klar-300-ml.html?gclid=EAIaIQobChMIi-Pei6_83QIVBKMYCh0k7QQJEAQYAyABEgKxH_D_BwE&gclsrc=aw.ds


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 11 Okt 2018 at 23:16
Sådan ser designet ud her inden jeg begynder at bygge! Vi må se om der kommer ændringer undervejs :P

Driver alignment i hver højttaler bliver:
Tweeter: 1 stk. ScanSpeak Illuminator R3004/662000
Midwoofer: 1 stk. SB-Acoustics MW19P-04
Subwoofers: 2 stk SB-Acoustics SW26DBAC76-8 i Back to Back konfiguration som side firing woofers.

Crossovers vil nok blive:
Harsch XO ved 1700 Hz
Harsch XO ved 80-150 Hz
Linkwitz Transform til at drive bassen så dybt som det nu giver mening - ideelt 15-30Hz

Tweeteren vil have sit eget kammer.
Midwoofer vil være i et aperiodisk/ported (ubesluttet) kammer af 13,2L (Med bracing trukket fra).
Subwooferne vil dele et lukket kammer på 19,3L (med bracing trukket fra).

Hver højttaler wil blive drevet af en FA253 plate amp.

Sådan skulle det gerne komme til at se ud:







Og indvendigt:





Posted By: USXX
Date Posted: 12 Okt 2018 at 08:30
Originally posted by DannerD3H

Så F.eks. Sådan en:
https://www.bauhaus.dk/pattex-montagelim-pl-300-proffs-klar-300-ml.html?gclid=EAIaIQobChMIi-Pei6_83QIVBKMYCh0k7QQJEAQYAyABEgKxH_D_BwE&gclsrc=aw.ds - https://www.bauhaus.dk/pattex-montagelim-pl-300-proffs-klar-300-ml.html?gclid=EAIaIQobChMIi-Pei6_83QIVBKMYCh0k7QQJEAQYAyABEgKxH_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Det var en dyr løsning. En billig akryl-fugemasse kan også gøre det - den koster max 40 kr.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 12 Okt 2018 at 10:17
Okay, mange tak! :)


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 15 Okt 2018 at 06:36
Så blev byggeriet skudt igang!





Posted By: balbrech
Date Posted: 16 Okt 2018 at 13:37
Det ser super lovende ud, COOL design og fedt project. De Hypes amps skal vi nok komme til at se meget til........

-------------
Albert :-)


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 16 Okt 2018 at 19:19
Tak tak!
Er spændt på resultatet..

Det tror jeg helt sikkert også vi kommer til. Vil dog råde andre som overvejer at bruge dem til at vente til næste revision udkommer. Der skulle de have fikset det "pop" de laver når der slukkes for strømmen.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 17 Okt 2018 at 17:10
Hvordan ville i dæmpe sådan et kabinet?
Ved godt det må komme an på lidt trial and error, men skal jo starte et sted.

Billedet herunder viser hvad jeg umiddelbart forestillede mig. Grønne outline er Sub-kabinet. Blå outline er mid-kabinet. Orange streger er filt. Hvide streger er acoustilux/polyyester.

Udover hvad man kan se på billedet tænkte jeg også at beklæde siderne i mid-kabinettet med filt.

Sub kabinettet er der jeg er mest i tvivl. Jeg tænker det skal spille fra 80-150 Hz og ned. Vil jeg overhovedet have nogen effekt af filt, æggebaggeskum, polyester eller lign i top og bund som vist eller?
Kabinettets er 67 cm på den længste led (fra spids til front hjørne). dvs. stående bølger ikke er et problem før over 253 hz (400 hz hvis jeg tager længste afstand -40 cm - mellem parallelle sider). Eller?


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 21 Okt 2018 at 14:28
Det går fremad, langsomt men sikkert.
Jeg er gået all-in på at lave én højttaler færdig hurtigst muligt. Jeg er så spændt på hvordan de spiller!


Det her er limet sammen indtil nu:

Et hurtigt oplæg af alle dele som er skåret ud:





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Okt 2018 at 21:14
Nydeligt arbejde Thumbs Up
Det ser ud til at blive en solid (resonansdød) konstruktion.

Jeg er helt enig med dig i, at det bare handler om at blive hurtigt færdig. Jeg vil nemlig gerne høre denne højttaler til julefrokosten Wink


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 21 Okt 2018 at 22:22
Mange tak!
Gør mit bedste :)

Haha, gør hvad jeg kan, men er bange for det er urealistisk.. Til januar kunne jeg helt sikkert nå det, men tror det bliver stramt til den 8/12..  :/


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Okt 2018 at 15:56
Tæske fedt projekt det der

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Bapu
Date Posted: 24 Okt 2018 at 07:12
Originally posted by DannerD3H

Tak tak!
Er spændt på resultatet..

Det tror jeg helt sikkert også vi kommer til. Vil dog råde andre som overvejer at bruge dem til at vente til næste revision udkommer. Der skulle de have fikset det "pop" de laver når der slukkes for strømmen.

Er der nogen der ved hvornår en eventuel ny udgave kommer på gaden? Super lækkert projekt 👍👍👍


-------------
Venligst Michael


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Okt 2018 at 07:43
Citat fra deres kundesupport:

"At least some months. The issue is that the amplifier is not immediately disabled when the power is disconnected. There is no simple fix I’m afraid, hence the redesign" 


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Okt 2018 at 08:45
Først og fremmest så synes jeg det er nogle MEGA fede forstærker moduler, og kender ikke til andre 3-vejs plate amps med DSP, som er så nemme at integrere (rent fysisk), der kan hvad de kan. De lyder også super godt! Det er bestemt heller ikke på nogen måde et dårligt produkt, slet ikke til prisen mht. hvad man får!


Jeg må dog sige, at jeg har mistet en smule respekt for Hypex som firma gennem det sidste stykke tid..

De har frigivet et produkt, tilsyneladende uden at teste det ordentligt.
Der er det der "pop".
Der er vist også nogle af de store moduler, som ikke kunne levere mere effekt end de små (pga. software, som er rettet).
Deres auto on/channel select virker fint, men min PC skal over 30% (lydstyrke) for at aktivere dem. Det er en lille ting, men stadig liiidt træls. Og så er det lidt langsomt. De starter op lige med det samme (på AES input), men den er lang tid om at skifte input (har kun testet med S/PDIF, som ellers er 2. prioritet i dens scannings sekvens).

De er nu ved at lave en revideret version af alle deres fusion amps, som skulle fikse Poppet samt en række "mindre forbedringer". Der er dog ikke noget at gøre for at få Udskiftet/opgraderet sine gamle amps.
Det synes jeg ikke er særlig god kundeservice - Frigive et utestet produkt, lade brugerne teste det, fikse problemerne og så frigive et nyt og bedre produkt og bare sige pænt tak for inputsne fra brugerne...


Posted By: Busk
Date Posted: 24 Okt 2018 at 10:42
Ja du for sindsygt meget for pengene og Hypex lyder godt.
Syntes det er et fedt produkt, men ja det er lidt mærkelig kundepleje ikke at ville fikse de problemer de selv har sendt på gaden.

Men du bliver glad for DSP, rigtigt mange ting bliver meget nemmere, især valg af enheder er nu nemmere, du behøver ikke længere vælge enheder fra fordi følsomhed ikke passer som det skal, og tidskompensering mellem enhederne gør en verden til forskel. Kører selv med DSP, og min subs står en meter bagved resten af højttaleren, men med tidskompensering så er de 100% integreret med resten af systemet.

Og igen, fedt projekt

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Okt 2018 at 11:57
Det er nemlig et mega fedt produkt.. Hvis jeg skulle forsøge at kombinere moduler selv, ville det sikkert blive dyre og jeg ville aldrig blive færdig.
Jeg synes det er så lækkert med alle de digitale indgange og fjernbetjening!

Jeg er allerede MEGET glad for DSP. :P Jeg opgave højtalerbyggeriet som hobby for 5 år siden pga. delefiltre. Jeg har allerede lært en masse om delefiltre nu, fordi man bare kan ændre et tal og trykke upload :P
Og ja, det giver enorm frihed og muligheden for lukkede baskabinetter med boost.!

Tak tak! :D


Posted By: Bapu
Date Posted: 25 Okt 2018 at 11:34
Så bliver det spændende hvor meget de stiger i pris. Jeg kan ikke det bliver gratis. 

-------------
Venligst Michael


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 27 Okt 2018 at 23:19
Tror du de bliver dyrere af at de fikser de ting?? :/


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 27 Okt 2018 at 23:30
Der skete lidt mere i dag :)












Posted By: DannerD3H
Date Posted: 29 Okt 2018 at 10:59
Skelettet er nu færdigt. Så her er første side by side billede med de gamle højttalere. Husk at der kommer 21 mm mere på top bund, front og bag, samt 24 mm på hver side. :)










Posted By: DannerD3H
Date Posted: 29 Okt 2018 at 11:00
Der blev trukket ledninger.








Posted By: DannerD3H
Date Posted: 29 Okt 2018 at 11:22
Jeg har også leget lidt med at ligge side plader på - dog uden lim endnu. Det bliver en udfordring..
4 mm krydsfiner er meget nemt at bukke hivs man bukker langs årene på de yderste lag (der er 3 lag). Det er noget stivere på tværs. Jeg har dog testet at det begge veje kan bukkes om en meget mindre radius end jeg har (har med succes bukket det med en radius på 10 cm og min radius er 25 cm).

Jeg vil gerne have lodrette åre på mit yderste lag. Mit perfektionistiske jeg besluttede at det rigtige at gøre måtte være at ligge plader med skiftevis vanndrette og lodrette åre på (så der er lige mange lag med vandrette og lodrette åre). Da jeg har 6 lag vil det indefra være: Vandret(stiv), Lodret(blød), Vandret, Lodret, Vandret, Lodret. Jeg starter altså med vandrette åre - dvs. en meget stiv plade.

Det har jeg fortrudt.. Lige nu ville jeg bare vælge at ligge alle med lodrette åre. Jeg har dog allerede skåret pladerne ud og har ikke mere træ lige pt. Så min plan er umiddelbart at lave lagene sådan istedet: Lodret, Lodret, Vandret, Vandret, Vandret, Lodret. På den måde får jeg de første 2 lag presset så godt fast som muligt og forhåbentlig får de noget styrke af at 2 plader bliver limet sammen - til at modstå trækket fra de stivere plader.

Jeg har lavet 2 "forme" som fordeler presset fra bagage remmene. Først havde jeg "tværstiverne" udad, mod båndende. Det resulterede i at de blev tippet af båndene - det var noget rod. Sådan her ser det ud nu (Prøve opsætning uden lim. Jeg vil kun lime en side af gangen. Formen og pladen på den anden sider er primært for at beskytte skelettet.)
  
  
Som i kan se har jeg været nødt til at ligge ekstra klodser under båndet, for at få pres nok omkring min runding. Ellers så flyver pladen som i kan se i den ene side. Det er begge plader med vandrette åre, altså de stive plader. Jeg har ikke nået at prøve med lodrette åre (det forventer jeg er meget nemmere). Det gør jeg i dag.
Som i kan se så har jeg fået klemt pladen ind, men det er store kræfter i spil her..

Har i nogle tips til hvordan man kan bløde pladerne op?
Jeg har høt at håndklæder med kogende vand kan virke? Så kunne jeg jo evt. ligge nogle opvarmede plader i først/i den side der ikke limes så de formes lidt indnen de limes?

Desuden er jeg også blevet i tvivl om almindelig hvid trælim som jeg har brugt alle andre steder er ok til det første lag, eller om man bør bruge noget andet? PU lim?
Jeg har bare ingen erfaring med den type lim. skal træet så fugtes først eller?



Posted By: Træman
Date Posted: 29 Okt 2018 at 13:39
Det er fedt at se at nogle går så langt ud fra deres komfortzone når de laver træarbejde!

Det med at firnérlagene får forskellig retning har ikke nogen praktisk betydning når du har et skelet indvendigt til at afstive pladerne, men det du selv nævner omkring at fugte pladerne og "prøveforme" dem først uden lim giver rigtig meget mening, så det synes jeg helt klart du skal gøre, dog tror jeg ikke at det får den store virkning på pladerne hvor årene ligger vandret (men klart et forsøg værd). Jeg bøjer tit finérede 3mm HDF plader ved først at varme dem op i en finérpresse, for derefter at putte dem i en "afspændingsform" hvor de kan køle af og derefter holder formen ret pænt. Det burde også virke med varme våde klude, dog skal du være opmærksom på at træet kan risikere at "rejse sig" på grund af vandet og derfor kan du blive nødt til at bruge en finkornet pudsesvamp(eller fint stykker sandpapir) til lige at glatte overfladen med bagefter så du får en glat overflade at lime på. Ellers kan du risikere at limen ikke binder ordentligt. Hvis du bruger metoden med at fugte pladerne så skal de som minimum sidde i spænd til dagen efter, da alt fugten og varmen skal være ude af pladerne for at sikre at de ikke "falder tilbage" til deres oprindelige form igen.

Med hensyn til limtype. Om det er almindelig PVA-lim(hvid snedkerlim) eller PU-lim har heller ikke den store betydning når du ikke laver en større radius end du gør her. Hvis du havde brugt rillede MDF plader ville jeg klart anbefale det, da der her ville være en fordel i at have en opskummende lim til at fylde rillerne ud. Men det er også den største fordel ved PU frem for PVA.
Så længe du sørger for at have PVA-lim nok fordelt over hele pladen (eventuelt fordelt med en malerulle) så skal det nok holde, fugten i PVA-limen er også med til at blødgøre pladen imens limet afhærder, så jeg ville ikke være bange for hvorvidt pladerne holder sammen bagefter.
En ting der er vigtigt (i mine øjne) er til gengæld at putte lidt for meget lim for skelettet som pladerne bliver limet på, for det er jo i sidste ende det der holder siderne på plads.

PU-lim skummer op ved hjælp af fugt, nogle PU-lime kan bruges på træ med 20-30% træfugt, hvor limen skummer RIGTIG meget op. Jeg kan IKKE anbefale at give plader vand inden lim, da det ganske enkelt er meget svært at styre på limmængde og samling af pladerne når først limen er begyndt at skumme.
Det kan dog godt være en fordel at bruge PU-lim hvis dit skelet skulle være en lille smule skævt, da pladerne ville komme til at have nogle små lommer hvor limen ikke ville binde pladerne sammen på grund af at skeletten ville være en lille smule vredet. Og PU-lim er generelt også fugt og vand bestandig, som også kan være en fordel. Men hvis du vælger en fugtbestandig D3 PVA-lim (eksempelvis Sikabond 540) så får du fugtbestandighed nok i forhold til hvad du behøver her.

Håber det er til hjælp :)

- Træman


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 29 Okt 2018 at 15:22
Hej træmand,

Tak for de gode råd!
Ja det her er det første træprojekt jeg laver som er mere kompliceret end fodpaneler og fuglehuse - sammenligner de gamle højttalere med fulgehuse xD

Nej okay, så burde de bare have været lodrette alle sammen..
Hmmm tror mit skelet er rimeligt lige osv. men der er vel nogle steder hvor det ikke er helt perfekt. Men alt det der med fugt osv. gør mig også bare nervøs ved at bruge PU.. Jeg ville også bruge en maler rulle. Og jeg bruger aldrig for lidt lim.. tvært i mod :P

Nu bliver jeg nervøs når du siger at jeg burde bruge fugtbestandig lim. Hele mit skelet er limet med denne
https://www.jemogfix.dk/pattex-traelim-750-gram/6210/9028470/
Det burde vel være okay, eller hvad?


Jeg kom til at tænke på, ville det gavne noget hvis jeg satte en varme pistol til at blæse ned igennem den kanal her?



Posted By: DannerD3H
Date Posted: 30 Okt 2018 at 10:13
Her er et lille forsøg fra i går:


Højre plade har siddet i spænd i 8 timer uden noget specielt gjort ved den.
Venstre plade har været i spænd i 1,5 time hvoraf de første 15 min. var med 600 graders heatgun og let forstøvet vand ind i hullet ved heatgun'en. Billedet er taget 15 min efter pladerne er pillet af. Heatgun opstilling så sådan ud:



Posted By: DannerD3H
Date Posted: 30 Okt 2018 at 10:15
Jeg fik også fintunet mine "forme" og fandt en speciel opspændings sekvens. Så nu tror jeg på det kan lykkes. Venstre plade er med vandrette åre(stiv) højre plade er med lodrette åre (det gab der er er fordi jeg har slebet skævt :( ).



Posted By: DannerD3H
Date Posted: 30 Okt 2018 at 10:26
Til morges tog jeg chancen!

I går købte jeg noget vandfast (D3) lim på vej hjem. https://www.jemogfix.dk/pattex-traelim-750-gram/6120/9028472/

Jeg påførte RIGELIGT mængder lim på både skelet og plade med en lille malerrulle.
Brugte min nye opsæpningsteknik.

Og wola


Der kommer i hvert fald lim ud alle steder jeg kan se.







Bare lige for en god ordens skyld fik pladen også lige 10 min med heatgun:




Den får lov at tørre oppe i lejligheden 24 timer. Så kryds fingre!!!!!!






Posted By: daniels
Date Posted: 30 Okt 2018 at 11:00
Jeg har lavet mange højttalere, hvor jeg har bukket og limet både MDF og krydsfiner så meget jeg kunne lige inden de knækkede for at få maksimal runding på højttalere.
Selv med meget store kræfter i bukkeprocessen, så har de alle holdt fint med almindelig trælim efterfølgende.

Man skal passe på med fugt, varme etc. der kan påvirke træet, da det kan slå sig.
Det vigtigste er ensartet pres på pladen, så der ikke kommer buler.

Det er særlig vigtigt jo tyndere finér man bruger, og der kan mængden af lim også blive problematisk, hvis man kommer for meget på, så det danner "limbuler".
Burde ikke være noget problem med de tykkelser du arbejder med her.



-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: daniels
Date Posted: 30 Okt 2018 at 11:03
Ser forresten rigtigt fint ud Thumbs Up

Mellemrum, huller etc., fylder man bare ud med lim efterfølgende.

Jeg maler/lakere altid mine højttalere indvendigt, for at forsegle overfladen indvendigt og forhindre træet i at arbejde så meget efterfølgende.
Kunne være en ide (?)



-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Træman
Date Posted: 30 Okt 2018 at 21:26
Det jeg mente med at den var vandbestandig nok var, at så længe du er indendørs giver PU-limen ikke så meget mening, i forhold til hvor svær den er at arbejde med når man ikke har erfaring med det :)

Måden med varmepistol og lidt vand er rigtig fin, eksempelvis er det nøjagtig samme koncept (varme og fugt) man bruger til at forme akustiske guitarkroppe eller violiner med. Det er som sådan en primitiv form for dampbøjning. Dog skal du ikke bruge specielt meget vand her, da det bare vil få træet til at blive vådt og skulle tørre i lang tid. Man det gør det jo nok lettere at styre pladerne når de skal limes på.
Det ser i øvrigt rigtig fint ud med imprægneringen indefra, så bliver der helt sikkert et et godt forsvar mod fugt i pladerne, dog er det ikke så nødvendigt på krydsfiner da der er et lag fenol-lim(WBP-limet) imellem lagene på mange krydsfinérplader.

Hvis du bruger samme mængde lim mellem de enkelte lag som du har brugt indvendigt, så vil jeg mene at der er lim nok til at det holder! pladerne skal være meget skæve for at det ikke er nok i hvert fald!
Hvis du så oven i købet venter 24 timer ved hver limning før du laver den næste, så kommer det helt sikkert til at holde :) Det bør du ikke være nervøs for.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 31 Okt 2018 at 10:03
Okay tak for de beroligende ord begge to! :P

Det kunne da bestemt være en mulighed, men er det nødvendigt? Siderne er jo sådan set lukket af nu med trælim xD

Bør jeg smørre lim på begge flader ved de resterende lag også? I så fald skal jeg have fadt i noget mere lim i hvert fald xD
Jeg bruger som nævnt en malerrulle til at fordele limen. Bagefter har jeg vasket den. Det fungerede fint, men det betyder også at der ryger temmelig meget lim på at "fylde" rullen hver gang. Har i et tip til at opbevare rullen så den ikke behøver at blive vasket og ikke tørre ud til næste dag? Bare for at spare lidt lim?. tror sådan en 750 ml. tube lige kan klare 3 lag på den her måde... xD



MEN det var en SUCCES!!!!!! :D :D :D :D :D




Og umiddelbart ingen huller!





Første lag på anden side er i press!





Posted By: Træman
Date Posted: 01 Nov 2018 at 02:48
Det er så absolut kun nødvendigt med lim på den ene overflade, jeg kan jo se at du smører lim nok på. Plus at der som du selv siger går rigtig meget lim til den her proces.

Umiddelbart vil jeg sige at én flaske vil kunne spredes ud over 4-6 kvm alt efter hvor godt du kan styre limmængden(birketræ suger også rimelig godt).

Hvis du ikke vil vaske malerrullen af hver gang, så kan du godt putte den i en forseglet "frysepose" af passende størrelse eventuelt med lidt vand (omkring et halvt snapseglad (1cl)) for at rullen ikke tørrer ud natten over. Når du bruger den dagen efter så burde det kunne gå. Hvis man springer en dag over, ville jeg helt klart vaske den ren og så stadig gøre tricket med posen og lidt vand.

Jeg bruger selv en Pfohl limrulle med hård gummirulle til at dossere lim med når jeg laver krydsfinér(og formspænd for den sags skyld). Rullen suger ingenting, til gengæld har den et smart kar (på ca. 0,5liter til limen) med en overføringsrulle som sørger for en ensartet limmængde. Men sådan en koster omkring 2000kr så det er måske en lidt stor investering for et enkelt højttaler projekt LOL


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 01 Nov 2018 at 08:46
Okay, så prøver jeg at nøjes med den ene halvdel :)

Jeg har måske brugt for meget, men jeg får kun ca. 3 kvm... hvis overhovedet. Men heller for meget end for lidt tænker jeg? Her til morges synes jeg f.eks. ikke der kom helt så meget ud rundt i kanten som jeg godt kunne tænke mig.. Tror nu nok der er lim hvor der skal, det yderste bliver jo skåret af, men næste gang sørger jeg lige for at komme lidt mere på rundt i kanten!
Prøvede at putte rullen i en pose denne gang med lidt vand :)

Ja min rulle er nok heller ikke den bedst egnet.. det er sådan en klassisk malerrulle med hår. Så det kan være det rækker meget længere i morgen nu den ikke er vasket denne gang :)
Jaa det må lige blive en anden gang xD





Posted By: DannerD3H
Date Posted: 01 Nov 2018 at 09:36
Et helt andet spørgsmål..
Hvilken type alignment tror I vil give det bedste resultat for min mellemtone?
Enheden sidder i 13,2L. Den skal spille fra 80-150 Hz til 1700-2000 Hz.
Den kommer til at spille sammen med de to 10" i helt lukket kabinet.

Min oprindelige ide var et lukket kabinet med en SS akkustik ventil i - Aperiodisk. Helt lukket giver den blå graf på billedet, men jeg tror ikke det gør lyden godt. Defor ventilen (ved ikke hvordan jeg skal simulere det). Men F3 er naturligt lige omkring 80 Hz. Maks vandring på enheden ligger ved 80 Hz på 2,5 mm (1 mm ved 150 Hz) for 100 dB. Jeg kan selvfølgelig bruge min dSP til at køre enheden vandret til 30-40Hz før jeg lægger crossover ind.

Jeg har også overvejet helt åben bagtil. evt. med let fyld i hele kabinettet. Ingen anelse om hvordan det vil lyde..?

Alternativt kunne være basrefleks. Med basrefleks ville jeg umiddelbart bruge et rør med Ø51-66 mm op til 23 cm langt.
Ved 80 Hz og 100 dB og Ø5,1x19 cm port giver det ca. 4,4 m/s ved porten og 2,5 mm vandring (0,7 ms og 1 mm vandring ved 150 Hz). F3 havner ved 55 Hz (Grøn graf).
Med en Ø6,6x23 cm port ender jeg på noget der ligner den orange graf. 2,5 mm vandring og 4 m/s ved 80 Hz. 1 mm vandring og 0,6 m/s ved 150 Hz.


Mit design tillader at jeg kan prøve alle 4 konfigurationer (lukket, aperiodisk, åben og basrefleks) ved at skifte bagpladen. Så laver nok 4 bagplader til at afprøve alle. Bare for lærings skyld. Men ville gerne høre jeres tanker og erfaringer?



Posted By: Roky
Date Posted: 02 Nov 2018 at 09:55
Ser mega godt ud !

Mht malerrulle, så plejer jeg at bruge en der er lavet af skum. Det synes jeg fungerer rigtig fint. 

Jeg har selv for vane at bruge lim på begge sider af træet - Især hvis det er store flader og jeg er i det mindste om jeg kan spænde træet hårdt nok sammen. 

Jeg har nok for vane at bruge lige vel rigeligt lim. Men jeg har aldrig haft et stykke der er brudt op. Men bruger man for meget, så kan limen blive fanget og der kommer en bule som Daniels skriver. Og det er bare nederen!


Posted By: USXX
Date Posted: 02 Nov 2018 at 10:47
Originally posted by DannerD3H

Et helt andet spørgsmål..
...
...
Jeg har også overvejet helt åben bagtil. evt. med let fyld i hele kabinettet. Ingen anelse om hvordan det vil lyde..?
...
...

Denne løsning kan umiddelbart virke besnærende, men det er ikke uden problemer. Den er nemlig ikke bare direkte åben, selv om det kan virke sådan. Uden bagvæg sidder enheden pludselig i en meget kort transmissionslinje, hvor bølgen reflekteres i/fra åbningen. Det giver let nogle tydelige resonanser, som skal dæmpes (og som du skriver, vil du da også fylde hele volumenet). Hvis du arbejder lidt med det, kan det måske nok komme til at virke, men det er ikke den løsning, der vil give dig mest "kick". De øvrige løsninger har vi diskuteret i PM, så dem vil jeg ikke gå mere ind i her, men det skal ikke afholde andre fra at byde ind med holdninger/kommentarer.


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Nov 2018 at 11:53
Jeg har ikke erfaring med at afstemme mellemtonen som basrefleks. Jeg tænker umiddelbart det kan være sværere at få enhederne til at fase end med aperiodisk eller lukket. Jeg tror du vil foretrække aperiodisk fremfor lukket. Men det er muligt jeg tager fejl her...

Mit gæt er at du forholdsvist nemt vil kunne få en rigtig god integration med Samuel Harsch Topologien.

6" Satorien har ingen problemer med at spille ned til 160 Hz (den bevæger sig så godt som ikke) så mon ikke du nemt kan dele lavere med din Satori. Jeg tror 80Hz er lidt for lavt, men der er nok ikke andet for end at prøve. M

Jeg ville hel klart ikke linearisere Satorien før filter. Du har i forvejen et rigtig godt udgangspunkt for at dele til sub'en - 2. ordens afruldning med lukket eller aperiodisk. 




Posted By: DannerD3H
Date Posted: 02 Nov 2018 at 12:17
Jeg valgte at trimme siderne lidt ned her til morges. Jeg synes jeg var ved at miste overblikket over om pladerne var placeret rigtigt.
Jeg tænker jeg fik lim hvor der skulle i går også. Ser ikke ud til der er huller.
  


Jeg har her til morges brugt min malerrulle uden rengøring og det virkede fint! Så fint at jeg tror jeg fik lige rigeligt med lim på i denne omgang til gengæld. Den sugede jo slet ikke noget denne gang..
Men tror jeg fik det overskydende klemt ud igen xD


3 lag på den ene side og 2 på den anden. Næsten halvvejs!
 


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 02 Nov 2018 at 12:19
USXX og Rocky, Tak for inputs! Jeg tror også min umiddelbare plan ville være det aperiodiske system.
Og jeg tror også umiddelbart jeg ville prøve Samuel Harsch filteret da jeg har haft fin succes med det i de gamle kabinetter :)
Men ja det må komme an på nogle forsøg, men når nok ikke at teste så mange varianter til julefrokosten i år. Så skal jo gå efter et eller andet til en start ;)


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 06 Nov 2018 at 07:59
Getting there.

5 af 6 lag på den ene side og 4 lag på den anden. kun 3 lag tilbage! :D


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Nov 2018 at 08:35
Fedt! Thumbs Up

Du kan jo sagtens nå at få begge højttalere klar til julefrokosen så Wink


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 06 Nov 2018 at 08:42
Haha xD
Er stadig i tvivl om jeg kan få én klar, men begynder at tro på det :P
2 stk. Subs er på vej og kabinettet er forhåbentlig klar til første lydtests i komende weekend :D

Men andet kabinet er stadig bare en bunke træ hjemme ved min kammerat :S



Fuuuck der er langt endnu.. Næste projekt bliver noget simplere..


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 07 Nov 2018 at 21:41
Nogen der ved hvor man kan købe disse til en bedre pris?
https://www.herningindustrilager.dk/pi/GEVINDB%C3%98SNING-TIL-TR%C3%86-M-6X12X-15_2324551_.aspx

Jeg skal bruge både M6, M5 og M4.
Hvis jeg skulle købe alle dem jeg skulle bruge der skal jeg af med 600 pr. højttaler :S
Ved slet ikke om de er nødvendige..



Posted By: Træman
Date Posted: 07 Nov 2018 at 22:08
Den du har billede af hedder enten "type A" eller "type B".
Man skal godt nok købe 100 stk af gangen (én kasse) men en "20mm lang zincplated M6 type B" koster 165kr for en kasse, M5 og M4 er billigere.

https://www.rampa.com/de/en/408-plywood - https://www.rampa.com/de/en/408-plywood

Det er Rampa som producere bøsningerne og der er RIGTIG mange forskellige i deres webshop:)


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Nov 2018 at 22:12
Til diskanten behøver du i hvert fald ikke. Jeg har tidligere brugt indslagsmøtrikker og det er godt nok noget besværligt noget i forhold til bare at skrue en skrue i. Og hvis hullet bare sidder en lille bitte smule forkert....Jeg tænker de der nok er nemmere at arbejde med. 

Jeg tror de fleste byggemarkeder har sådan nogle. De må kunne skaffes billigere et sted!

Pt bruger jeg bare gode træskruer. Det virker hel fint for mig...


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 07 Nov 2018 at 22:37
TAK træmand! Du aner ikke hvor længe jeg har ledt efter dem!
Vil da heller give 165,- for 100 stk. end for 30 stk. xD

Et bonus spørgsmål til dig, er birkekrydsfiner hardwood eller softwood?


Rocky, Diskanten kan jeg slet ikke da der er for lidt materiale at sætte dem i. Generelt diskant og mellemtone ville jeg nok alligevel ikke gøre det, måske endda heller ikke basenheden. De vigtigste er de M6 skruer jeg bruger til fronten, bagplade, top og bund. Der vil jeg gerne have dem for at have årdentligt fat og større udvalg i skruer :)

Ville gerne have din Bauhaus, min sælger hverken birkekrydsfiner eller gevind indsatse.. :/

Kender i tilgengæld et godt sted at købe specielle træskruer? Den primære grund til at jeg ville bruge gevind indsatse til diskant og mellemtone var for at kunne bruge denne type skruer:
https://www.accu.co.uk/en/torx-low-cap-head-screws/158828-SHCL-M4-12-A2-BL
Det fede ved dem er at de er sorte, lavt hoved og har torx!


Posted By: Træman
Date Posted: 07 Nov 2018 at 22:54
Linket er direkte til den sidde der hedder "plywood". Så jeg går ud fra at det er de typer som Rampa selv mener er bedst til krydsfinér.

Med hensyn til skruer jeg jeg flere gange købt hos TJ-Bolte.
De har godt nok ikke Torx maskinbolte i Sort, men de har Unbrako i sort og de er meget rimelige i pris.

http://www.tj-bolte.dk/shop/din-912-8-105c1.html - http://www.tj-bolte.dk/shop/din-912-8-105c1.html

De har også bolte med lavt hoved, men der er ikke så mange størrelser at vælge imellem i webshoppen så der skal man nok lige sende en mail og spørge om det er noget de kan levere.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 08 Nov 2018 at 08:29
SIDSTE LAG ER I PRESS!!!!!
Endelig er sidste lag lagt op og ligger til tørring :D Så må vi se hvor meget jeg når på lørdag! Hvis jeg er heldig er der måske lydtest søndag :D... Tvivler dog på mine subs når frem..


Træman, Ja okay. God pointe. Og tak igen! super lækkert at kunne købe dem til fornuftig pris!
Okay mange tak for link!

Hvad bruger i selv af skruer til enheder og synlige kabinet skruer?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Nov 2018 at 08:37
Et alternativt bud på steder, hvor man kan købe billige gevindbøsninger, er internationale handelsplatforme,

eksempelvis

https://www.ebay.com/itm/10-20PCS-M4-M5-M6-M8-M10-Zinc-Hex-Drive-Head-Screw-Insert-Nut-Threaded-For-Wood/192356720060?hash=item2cc95a9dbc:m:mKkEUTB7cTunMGHFaIqRD4w:rk:5:pf:0 - https://www.ebay.com/itm/10-20PCS-M4-M5-M6-M8-M10-Zinc-Hex-Drive-Head-Screw-Insert-Nut-Threaded-For-Wood/192356720060?hash=item2cc95a9dbc:m:mKkEUTB7cTunMGHFaIqRD4w:rk:5:pf:0

Kvaliteten? Det må jo komme an på en prøve.

Så er problemet bare, at der typisk er en lille måneds ventetid, hvis man vælger den gratis fragt Confused


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Nov 2018 at 08:50
Mht. bolte kan man også finde meget forskelligt samme sted, til billige penge

https://www.ebay.com/itm/10pcs-Carbon-Steel-Black-M6-Allen-Furniture-Fastener-Screws-Hex-Flat-Head-Bolt/323448977624?hash=item4b4f0fb8d8:m:mCKoWWcJK4x48K7e8Ed2DJw:rk:3:pf:0&var=512507991051 - https://www.ebay.com/itm/10pcs-Carbon-Steel-Black-M6-Allen-Furniture-Fastener-Screws-Hex-Flat-Head-Bolt/323448977624?hash=item4b4f0fb8d8:m:mCKoWWcJK4x48K7e8Ed2DJw:rk:3:pf:0&var=512507991051

Men nok samme problem mht. levering.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 08 Nov 2018 at 15:24
Tak for input Ethusiast!
Men håbede jo egentlig på eu netop for at undgå de leveringstider!

Mht. Bolte er det måske meget smart til gengæld. Jeg har masser alm. bolte som jeg kunne bruge midlertidigt :)


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 08 Nov 2018 at 15:26
Træmand, Rampa sælger ikke til private :/


Posted By: Træman
Date Posted: 08 Nov 2018 at 15:45
Jeg må jo indrømme at det kun er gennem firmaer jeg har haft adgang til dem.

Prøv denne webshop i stedet, den ser ud til at have det meste af Rampas program af bøsninger(dog pr styk i stedet for hele kasser:

https://www.baubeschlagshop.de/schrauben-co/rampamuffen/typ-b/index.php - https://www.baubeschlagshop.de/schrauben-co/rampamuffen/typ-b/index.php


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 09 Nov 2018 at 09:49
Endnu en gang tak! denne gang ser det ud til jeg kan handle der og de skal have 300 for alt hvad jeg skal bruge til begge højttalere plus lidt ekstra. SÅ det er bare lækkert! Tak :D


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 09 Nov 2018 at 09:56
Så blev alle 6 lag sgu limet på!




Når først man lige havde rytmen så gik det fint, også uden varme osv.


Den er sgu ved at blive tung xD Og nu voksede den pludseligt også lidt i forhold til de gamle :P




Er selv godt tilfreds og glæder mig(Læs: Frygter inderligt) til at gennemhulle det i morgen ;)
Desværre kom mine subs ikke i denne uge, men så kan jeg da lege lidt med diskant og mellemtone.


Posted By: Busk
Date Posted: 09 Nov 2018 at 14:33
Det ser rigtigt godt ud det der

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 11 Nov 2018 at 18:26
Så blev siderne trimmet helt ned



Og det jeg frygtede mest - at skære huller til subwooferne!



Posted By: morellen
Date Posted: 11 Nov 2018 at 20:45
Det ser virkeligt flot ud - og flot udskæring i de buet sider... hvordan gjorde du?


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 12 Nov 2018 at 13:42
Der var lidt planlægning involveret. Du kan se på billedet af mit skelet at der er en flad firkant på de buede sider der hvor subbern bliver skåret ud. Uden den ved jeg ikke hvordan jeg skulle have gjort.

Men jeg startede med at trimme alle kanterne ned. Så målte jeg op for at finde centrum af bas hullet. Med det markeret så tegnede jeg 3 cirkler. Den største var yderdiamter på enheden for at sikdre den sad hvor den skulle. Den anden er gennemgangshullet til enheden. Den inderste er det jeg fjerne med frihånd.

Så justerede jeg dybden på fræseren til lige akkurart at gå i gennem mine bukkede sider. Det i kan se er lagene fra den flade del. Der er ikke noget lim på den:


Så graver jeg hele den inderste cirkel ud - masser af spåner xD. Så kan man se firkanten igen. Der var lidt limrester der skulle fjernes med mejsel, men det gik nemt.


Så blev der skruet en lille afstandsklods på. På den markerede jeg også centrum ud fra det kryds jeg lavede uden på højttaleren:


Så blev der skruet en skive oven på den - centreret med en stift.


Så brugte jeg et klassisk cirkelstyr til resten:



Først undersænkningen.



Og så hele vejen igennem.



Og voila!:



Om det var den nemmeste måde at gøre det på ved jeg ikke, men det var hvad jeg lige kunne overskue xD




Posted By: DannerD3H
Date Posted: 14 Nov 2018 at 09:58
Så kom basserne sgu lige her til morges!
De ser MEGA nayz ud og vild lækkert lavet!! :D

Og de passer PERFEKT!



Og de er super TINY!




I går fik jeg også lavet hul til forstærker og ventil:


:D



Slow but steady :D




Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 14 Nov 2018 at 14:10
Er det XT60 stik, du vil imellem forstærker og enheder?


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 14 Nov 2018 at 14:47
Ja, det er det.
Det kan godt være det ikke er helt så godt som ledning fra A til B, men det er nogle rigtig fine stik med god forbindelse. Jeg har brugt dem en del her til test og jeg kan sgu ikke høre forskellen/noget negativt.

Og det er bare SÅÅÅ NEMT!
De kan ikke vende forkert og de bliver ikke løse.
Har så byttet rundt på stikkene på diskanten så jeg ikke ved et uheld forbinder woofer kanalerne til mine dyrebare diskanter xD


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Dec 2018 at 19:43
Er du blevet færdig med nr. 2 også?
Glæder mig til at se og høre resultatet på lørdag Wink


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 16 Dec 2018 at 13:24
Tusind tak for de pæne ord til julefrokosten! Tak for alle jeres tip og forklaringer! Og ikke mindst tak for en hyggelig aften med masser af lækker lyd! :D

Jeg har leget lidt videre med mit delefilter. Som sagt var jeg ikke selv helt tilfreds med lyden.
Jeg begyndte at måle kun i min lytte position i stedet for i 0,5-1 m afstand. Min lytte position er ca 2,5 m fra højttaleren. Jeg sidder i en Sofa så har målt i ca. 90 cm højde. Jeg har målt ca. 10-15 grader off-axis. Da sofaen står op ad bagvæggen (ikke optimalt, men sådan er det jo :P) måler jeg ca. 50 cm fra væggen. Alt i alt ca. hvor mit hoved er når jeg sidder lænet tilbage i sofaen.

Jeg fandt ud af at min bas ikke var behandlet særlig optimalt. Mit boost i bunden samt nogle rumresonanser gjorde at jeg troede den var rimelig ok. Men målt i lyttepositionen kunne jeg tydeligt se resonanserne. Jeg startede helt forfra på bassen. Sådan målte den rå enhed i lytte positionen.


Der er jo egentlig slet ikke behov for noget boost da den går fladt til 20 uden. Til gengæld har jeg peaks i 5-15dB størrelser ved 15, 46, 56, 76 og 130 Hz. De 46 Hz passer med REW's rumsimulering af mit rum. Resten ved jeg ikke hvor kommer fra. Jeg har fjernet alle 5 med cuts med meget høj Q. Højttalerens samlede performance i lyttepositionen ser i øjeblikket sådan her ud:


Begge grafer har 1/24 smoothing selvom der står noget andet.
Jeg deler ved 150 Hz og 3000 Hz udelukkende med LR24 filtre.

Folk sagde til julefrokosten at jeg ikke skulle tænke over delay på mellemtonen i forhold til bassen. Jeg vil dog lige sige at det ser ud til at have temmelig stor indflydelse. Uden delay var der et lille dyk ved 200Hz. Med 3ms delay var der nærmest et nul. det passer også med en halv bølgelængde - ude af fase?. Jeg endte på 1,1ms. stadig lidt dyk tilbage ved 200 men meget mindre end uden delay.

Lige nu er jeg selv ret tilfreds med lyden. Jeg har fået et godt stramt Kick ud af højttaleren som jeg synes der manglede. Den er også mere varm og "fyldig" end før. Den er behagelig at lytte til selv ved relativt høje SPL. Hverken boomy eller hård i lyden.
Selv min kæreste synes den lød så godt at hun kommenterede på det helt af sig selv under løvernes konge xD.

Jeg tror jeg parkere delefilteret her indtil jeg har afsluttet højttaler nr. 2.
Skal dog lige prøve med Harsch igen (som jeg havde ved julefroosten.)





Posted By: bknielsen
Date Posted: 16 Dec 2018 at 21:01
Kender ikke REW, kan det måle fase af enhederne også? Det kunne være sjovt at se hvordan sammenløbet er mellem enhederne.

Men, godt du ikke er så let at stille tilfreds :-). Det er bare om at få lavet nr. 2 også. Det er ikke let at lytte helt på plads før man har et stereosæt. Go' fornøjelse.




-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 17 Dec 2018 at 09:12
Det tror jeg det kan, men jeg kan ikke helt finde ud af at styre det.. Det den viser afhænger meget af gating og smoothing af grafen så jeg ved ikke hvad jeg "må" og "ikke må".
Har ikke kigget på det her, men i en tidligere måling var det meget pænt bortset fra et 180 grader fasedrej lige midt i delingen mellem diskant og mellemtone. Det fasedrej optrådtte også hvis jeg målte på diskanten alene. Ved ikke hvor det kommer fra? Er det noget LR relateret?

Ja det skal da være i orden når man bruger så mange penge og tid på sådan et par dåser! :P
Men ja, jeg piller ikke mere i delefilter nu. Ellers bliver jeg aldrig færdig med nr. 2!!


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Dec 2018 at 16:27
REW kan gengive fase præcis ligeså godt som alle andre programmer.
Jeg har fundet at en måling knap en meter fra højttaleren, med mikrofonen placeret mellem mellemtone og diskant, giver gode resultater. Ved gating så sæt REW til frequency dependent Windows og så 12-15 stykker.

En anden ting der kan påvirke hvad du ser på grafen, er hvis impulsen ikke starter i 0. Hvis du har accoustic loop-back sat til (der forekommer en kort højfrekvent lyd inden selve målingen), så plejer REW at ramme det præcist.
Du kan manuelt justere impulsen. Det er nemmest at forklare via et par billeder


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 17 Dec 2018 at 21:10
Hej DannerD3H

Fasen er vigtig for at få filtrene og enhederne til at fungere ordenligt. Fasen fiser rundt, så snart man laver et filtre og andre småjusteringer. Tricket er at sørge for at f.eks diskant og mellemtone, laver de samme fasedrej i samarbejde med filtertypen, så der ikke er områder hvor der enten lægges til eller trækkes fra, så du ikke får linær forvrængning i form af for kraftige afvigelser på dine amplitude over frekvensspektret. Hvad du kan måle af fase ellers, er i flere tilfælde bevist som værende mere eller mindre ligegyldig - fordi vores hjerne og øre klare ærtene.

Vi talte måske lidt uklart til Julefrokosten, grundet et par øl LOL
Men du kan selvfølgelig have brug for også at pille lidt ved tidsforsinkelsen for at få mellemtonen til at passe med dinne basser - lige som du justere tidsforsinkelsen til din diskant - det giver alt sammen fint mening og du burde kunne se det på dine målinger.

Gating skal indstilles så du lige præcis tager den bid af din impulsrespons - altså fra starten og indtil du kan se det første "bump" - din gulvreflektion. Hvis du vil måle dybere i frekvens med gating. Så skal du løfte din højttaler op, så den er fysisk længere fra gulvet. Bedst er at stille den udenfor og oppe på noget højt, så du minimere så mange reflektioner, som muligt, hvilket vil hjælpe dig med at måle dybere i frekvens. Alle reflektioner vil skabe "uro" på din frekvenskurve og vil være ulinære. Dvs du er nødt til at adskille reflektioner fra den direkte lyd, før du benytter din DSP - for DSP'er kan kun rette linære "fejl". Derfor er gating smart, når man ikke har et lyddødt rum.
Under den frekvens hvor du kan benytte gating, må du benytte en kombination af målinger tæt på højttaleren og målinger i din lytteposition. Og her kan lidt gammeldags trial and error, være løsningen til at få det sidste på plads.

Jeg er lidt træt i dag - men spørg ind, hvis der er noget der lyder forkert eller jeg gentager mig selv Wink


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 18 Dec 2018 at 09:20
Tak Rocky, vidste ikke der også var en mulighed for acoustic feedback!
Hvad er målet med impulsen?, hvilken del af den skal ramme 0? Kan du vise et billede?

Godt nok Thor, jeg mente nok der måtte skulle forsinkelse på, især når de sider lidt bag de andre enheder!

Okay, næste gang jeg måler så prøver jeg at:
  • Sætte højttaleren i et tomt ekstra værelse vi har.
  • Hæver den op så der er lige langt til loft og gulv.
  • Måler jeg i ca. 1 m længde og ca. 20 grader off axis.
  • Bruger Udelukkende gating til at gøre grafen læsbar
  • Justere 400-20k Hz ud fra det gatede signal - til så flad og vandret en kurve som muligt?
  • Måler 20-400 med "Pshycho accoustic smoothing" indtil den ser pæn ud? - Men måler jeg min bas her så er målet vel ikke flad til 20?. I virkeligheden vil højttaleren jo være tættere på gulvet og stå 30 cm foran en væg. Det må da ende i alt for meget bas med Room Gain?
    Hvad er målet så?


Men DSP'en kan vel bruges til at fjerne room mode peaks osv. i bassen kan den ikke? samt give mit ønskede fald på 10 dB fra 20 til 20kHz?

Er jeg i princippet ikke lige glad hvordan min bas måler i en nærfeltsmåling? Handler det ikke bare om hvordan den opføre sig i mit rum? Jeg har nu set at hvis jeg korrigere min bas så den i nærfelts måler flat til 30 så får jeg kæmpe peaks ved 15, 46, 56, 76, 130 og 210 Hz i lytte positionen som gør det temlig ubehageligt. Min ukorrigeret bas som er flad til 50 ish og F3 45 ish den måler som ovenfor med peaksne fjernet - ret perfekt.

Kan I forklare hvorfor min graf er så flad/glat op til 40 Hz? Der er ingen gating på og jeg får samme resultat i en steped sine og almindelig måling. Er min højttaler virkelig fad til 20 i lyttepositionen? Det lyder sådan når den laver målingen (det lyder som om der er ret jævn lyd). Grafen ser bare for perfekt ud i starten...



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 18 Dec 2018 at 17:08
Yes - det lyder alt sammen fint Thumbs Up
DSP'en kan rette eventuelle unoder i samspiller med mellemtone og basenheder. Når gating ikke er muligt i bassen - grundet refleksionerne. Så er det ok at bruge lidt smoothing, til at få rette de værste problemer. Men hvis din bas måler rimelig pænt tæt ved højttaleren. Så kan du med nogenlunde sikkerhed konkludere og finde frem til hvad basenhederne gør og hvad rummet gør - og så korrigere i lyttepositionen, når højttaleren står godt med hensyn til mellemtone/diskant og lytteposition.
Du får måske lidt hjælp af at dine basser sidder på hver sin sidde - men det er gætværk fra min side.
Din måling kan måske også snyde dig lidt. Det er ikke utænkeligt at programmet har en slags udglatning - men jeg kender ikke REW helt godt nok til præcis at være 100% sikker på dette.
Gating virker slet ikke i bassen - for du skære simpelthen data væk - så alt under en given skæringsfrekvens er invalid data og derfor på ingen måde viser et troværdigt billede. Så der bruges gating kun til frekvensområdet hvor man kan skabe en refleksionsfri måling.

Målingerne off-axis kan fortælle dig noget om hvordan dine enheder opføre sig i dit kabinet. Hvis der er dyk,pukler eller "spidser" der optræder ensartet på alt fra on-axis til f.eks både 5, 10, 20 og 30 grader of-axis. Så er det en ressonans, som er det din kombinaion af enhed og kabinet skaber. Hvis det er unoder, som du kan se på din mellemtone og diskant i en gated måling. Så er det en linear forvrængning og kan rettes med DSP'en. Dog kan det også snyde og være en interne kabinet resonans. Hvis unoderne gentager sig off-axis, selv om din on-axis er glat og fin. Så er det en ulinear forvrængning, som du ikke kan rette med din DSP. Du kan dog være heldig at du kan flytte lidt på din delefrekvens og redde lidt der - fordi dine enheder har frekvensafhængig spredningskaraktestik.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 01 Jun 2019 at 17:24
Nåååååå.. Nu er det efterhånden længe siden i har fået en opdatering.
Jeg har haft en masse at se til det sidste halve år.. Derfor har jeg desværre stadig ikke stereo.. :(

MEN, jeg har brugt hver en lejlighed på at bygge og lave målinger! Jeg vil spare jer alle detaljerne, men i store træk har tiden gået med:
  • Prøve utallige filtre og startet forfra en del gange.
  • Lege med waveguides og jeg er dybt forelsket!
  • Skifte diskanten, hvilket jeg tydeligvis skulle have gjort for længst xD

Jeg er nu nået dertil, hvor jeg tror filtret er færdigt (evt. med lidt finjustering når der kommer stereo) og jeg tror min waveguide er så god som jeg evner. Jeg synes selv lyden sidder lige i skabet! Stor tak til Henrik endnu en gang for at hjælpe med filter :D

Til de nysgerrig er her lidt målinger.
Sådan måler diskant og mellemtone sammen med et Harsch delefilter ved 1700 Hz.







Sådan spiller waveguide og mellemtone sammen mht. direktivitet. Mikrofonen er bare flyttet ca. 10 grader af gangen - på øjemål xD







Sådan måler hele skidtet i sweet spot midt i min meget dårligt placeret sofa (helt op af væggen). Generelt er gennemsnittet i hele sofaen tæt på det samme.










Sådan ser højtttaleren ud med waveguide.
 




Så næste julefrokost kommer jeg igen med et stereo sæt jeg selv synes sidder lige i skabet!!! :D


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2019 at 19:43
Mange tak for en hyggelig dag, Daniel :-D ! 

Der er ingen tvivl om at SB Satori er MARKANT bedre end din Scan Speak!

Endnu en gang blev jeg/vi bekræftet i, at Harsch er bedre end LR 12. Harsch lyder ganske enkelt mere naturtro og ægte. 

Jeg synes også roligt du kan tale din WG op. Det er sku godt gået, at du har præsteret at lave en WG, der ikke laver unoder i responsen - Men gør diskanten en klasse bedre end den er i forvejen. 

Mig bekendt er du den første i verden der poster målinger af en WG til den diskant, som reelt virker som den skal! Jeg er også mega hooked på den!  

Og så er det stadigvæk ubegribelig for mig, at de to 10" i 16 liter kan spille så dyb og magtfuld bas - Og de kan spille HØJT!

   


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 02 Jun 2019 at 21:36
Det måler super flot. Godt arbejde Thumbs Up
Super kontrolleret spredning på diskanten og i området omkring delefrekvens (som egentlig ikke er synlig for mig ud fra målingen).

Så skal du bare have et stereo sæt Smile


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 04 Jun 2019 at 07:25
Selv tak Henrik :D

Ja jeg er efterhånden også blevet overbevist om Harsch!

Ja det blev sgu meget godt med den wg, spændt på at høre dem i stereo når du får dine i - forventer en demo! :D 

Jeg er også DYYYYBT forelsket i de basser!  :D :D 




Posted By: DannerD3H
Date Posted: 23 Jun 2019 at 13:55
Halløjsa igen,
Nu er kabinet nr 2 efterhånden godt på vej. Derfor er jeg begyndt at tænke meget over finish. Jeg er efterhånden blevet ret forelsket i kontrasten mellem den lyse birkefiner og de sorte enheder. 
Finish har dog aldrig været min stærke side.. Derfor hælder jeg mest til at give dem et par gange med noget olie og Slibe med noget fint sandpapir ind imellem og så slutte af med lidt bivoks for at få liiidt mere glans og spil i. Men med olie frygter jeg bare at den flotte lyse Birk bliver sådan halv nikotin gul i det.. Har i erfaring med en behandling af birkefiner som beskytter det lidt og fremhæver strukturen men bevare farven så meget som muligt?
Jeg har læst alle trådene om kabinet finish her på forumet, men blev ikke meget klogere af det.. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Jun 2019 at 08:57
Jeg har lidt erfaring med birkefineer, jeg har prøvet og oliere det med almindelig bordplade olie, og du har ret, det gør fineeren mere mørk med et gulligt skær. Jeg ved der findes hvid pigmenteret olie og lakker, som bevare det mere hvidlige birkefineer udseende. Jeg kender dog ingen bestemet produkter, men dem vil jeg prøve og finde frem til fremadrettet når jeg bruger birke fineer.



Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Jun 2019 at 11:28
Hej Hylle,

Ja det er det gullige skær jeg gerne vil undgå. Netop derfor har jeg også kigget på denne olie:
https://www.bauhaus.dk/varemaerker/junckers/indendors-brug/junckers-rustik-bordpladeolie-hvid-0-75-l.html - https://www.bauhaus.dk/varemaerker/junckers/indendors-brug/junckers-rustik-bordpladeolie-hvid-0-75-l.html
Som du siger en hvidpigmenteret olie..
Der er jeg så bange for at få den kedelige grå farve mange ludbehandlede trægulve får.. Men uanset hvad tror jeg at jeg prøver den af på et teststykke!

Nogen der har erfaring med den?




Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Jul 2019 at 10:19
Nååå.. selvom der ikke sker så meget herinde så skal i da alligevel ikke snydes for det endelige resultat. 

Her er hvad det er blevet til:
Diskant - SB SATORI TW29RN-B - I hjemmelavet 140mm WG 
Mellemtone - SB SATORI MW19P04 - I 13.2l aperiodisk kabinet
Basser - 2 x SB SW26DBAC76-8 - To enheder deler 18-19l lukket kabinet. De 18l er med bracing trukket fra, men IKKE med enhedens volumen trukket fra.
Forstærker - FA253

Mellemtone og diskant delt med Harsch ved 1700Hz
Mellemtone og basser det med LR24 ved 180Hz 



Sådan ser sættet ud nu (Mangler stadig noget olie/lak af en slags..):
     




Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Jul 2019 at 10:26
Målinger blev lavet udendørs med selve højttaleren hævet 145cm over jorden. Det resulterede i at centrum af basserne var 177cm over jorden. Mellemtonen 205cm og diskanten 220cm.
Mikrofonen var placeret i 1m afstand og pegede på diskanten. 

Sådan så setuppet ud:
 


Og sådan måler den On-axis:
 


Og her er distortion i samme måling:
  


Og step respons i samme måling:




Til sidst er her lidt off-axis målinger. De er lavet fra 0 grader til ca. 80 grader. Jeg har forsøgt at flytte mikrofonen lige meget hver gang, men har ikke kunne måle det - så det er på øje mål. 



Posted By: daniels
Date Posted: 24 Jul 2019 at 10:54
Jeg har arbejdet meget med olie/lak på finer, men det har været valnød, kirsebær og lignende træsorter. Ikke birkefiner.

Jeg tror du er nødt til at finde en hvidpigmenteret lak, for alle de klarlak/olier jeg har prøvet, mørkner træet og kan give en gullig farve.

I mit sidste projekt har jeg brugt kinesisk træolie på zebrawood finer. Det ser også lækkert ud, men det bliver mørkere med tendens til den gullige farvning...

Ellers lækkert projekt Clap
Har du prøvet de samme målinger i dit lytterum og sammenlignet med de målinger du har lavet udendørs?


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Jul 2019 at 11:15
Tak for input på olien Daniel! Ja var også ude i noget hvidpigmenteret noget.. Må lige prøve lidt af i næste måne dnår der er penge i kassen igen!



Tak tak! 

Ja det har jeg, kan lige poste dem senere :) 
Man kan godt se at de står ret dårligt i mit rum. I lyttepositionen har jeg 3 store room-modes ved 45, 65 og 80 (tror jeg). Dem har jeg været nød til at dæmpe med 3 notches. Desuden står den venstre frit mens den højre står i et hjørne så dens bass er yderligere sænket 3 dB mener jeg det endte på. 

Men resultatet er fantastisk! 
Kan godt være lydbilledet er anderledes i et større rum, hvor de kan stå lidt længre fra hinanden og side vægge - Tror dog WG'en afhjælper hjørne placeringen lidt.. 
Men glæder mig til at høre dem strække ben i et andet rum til årets Julefrokost :P


Posted By: daniels
Date Posted: 24 Jul 2019 at 12:02
Krydsfiner er ofte ret blødt træ, så det rejser sig meget de første gange man giver olie/lak.
Så der skal mellemslibes en del gange med fint sandpapir - alt efter hvor dyb lakken skal være at se på. Jeg ved ikke helt hvordan det reagere på olie.

Jeg bruger kun lak, det er meget holdbart, og så skal jeg ikke vedligeholde dem efterfølgende.

Bas er næsten altid en udfordring, når man ikke benytter multiple subs Smile

Men kunne være sjovt at se forskellen over f.eks. 200-300Hz.


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 24 Jul 2019 at 12:36
Ja, regnede også med der skulle slibes en del xD
Det rejser sig i hvert fald også ved olie..

Hvilken lak bruger du? Kan lak bruges oven på olie? 


Hehe... nu du siger det, så har jeg 2 basser mere liggende i kælderen. Skal bare have fat i en forstærker mere, og bygget to kasser. Sådan ser mit setup ud ca.

Jeg ved godt det ikke er ideelt, men det er hvad husfreden kan forlies med så længe vi bor i den her lejlighed og det spiller altså også godt nok til mig! :D Meeeen når nu mit rum/opsætning er så ringe så skal der da leges lidt med multi sub - bare for sjov:P 



Yes, de gør faktisk præcis hvad TG's room gain excel ark siger. Den samlede respons falder lidt mellem 150 og 300 Hz med et peak på dykket omkring 200-250 hz. Det har jeg så kompenseret for da det altid vil være tilfældet når de står på et gulv nær en væg og ikke hænger i luften xD
Så efter målingerne ovenfor har jeg løftet 150-300Hz området og tilføjet pegs ved 45, 65 og 80 Hz. 

Her står højttaleren hvor den skal stå, til venstre for mit TV (det er den der står "frit"). Det er målt i 1 m afstand med filteret vist ovenfor.



Her er det så i lytte positionen (Midt i sofaen, pos. 2) med ændringerne omkring 150-300 Hz beskrevet ovenfor:




Og til sidst her med de 3 pegs også



Jeg er meget tilfreds med hævet nedaftil, det kan ikke høres som noget negativt i musik, men DAMN det kan mærkes i film og spil (Det runder af og falder skarpt omkring 15 Hz) :P


Posted By: Hylle
Date Posted: 25 Jul 2019 at 12:15
Flot gennemarbejdet resultat du har fået! Flotte målinger. Du skriver ikke så meget om du er blevet tilfreds med lyden? Har du fået det kick som du efterlyste i overskriften osv?



Posted By: DannerD3H
Date Posted: 25 Jul 2019 at 13:39
Hej Hylle,

Tak for de fine ord! :D

Jeg er MEGET tilfreds! Det er blevet bedre end jeg havde turde håbe på :D
Jeg har masser af kick, dejlig varm lyd og ingen træls hårdhed i lyden - i hvert fald ikke ved de lydstyrker jeg kan holde ud i min stue xD
Er dybt imponeret over den lyd der kommer fra de to små højttalere! :D

Det eneste lille "men" er at basfordelingen i rummet er meget ujævn. Der er meget stor forskel om man sidder tilbage i sofaen eller fremadlænet. Det er derfor jeg vil lege med multisub. Tænker det mere er rummet og opstillingens skyld end højttalerne :) 


Posted By: Hylle
Date Posted: 26 Jul 2019 at 11:49
Det er jo et problem i alle rum. Jeg har i altfald også en del problemer med det, selv om jeg egentlig har stor frihed med højttalerplaceringer. Jeg kunne også tænke mig at prøve mulitsub en dag. men det er også meget arbejde/penge hvis man ikke synes om resultatet. 



Posted By: bknielsen
Date Posted: 26 Jul 2019 at 22:47
Giver det nogen forskel at bytte højttalerne rundt, så basserne spiller mod hinanden eller fra hinanden? Måske ikke bølgelængden i basområdet er jo lang.

Flotte højttalere tillykke med dem. Håber vi hører dem igen til julefrokost.

I øvrigt. Jeg har mest bas ved køkkenvasken, men dårligere lydbillede Clown.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 26 Jul 2019 at 23:27
Virkelig flot resultat Clap
Vil rigtig gerne høre dem til et fremtidigt træf.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 27 Jul 2019 at 08:47
Originally posted by DannerD3H


Det eneste lille "men" er at basfordelingen i rummet er meget ujævn. Der er meget stor forskel om man sidder tilbage i sofaen eller fremadlænet. Det er derfor jeg vil lege med multisub. Tænker det mere er rummet og opstillingens skyld end højttalerne :) 


Smukt arbejde - hele vejen Clap
Det er fedt at se dit resultat fra den ene lille højttaler, som du havde med til Julefrokosten og så til at du har fået det hele samlet færdigt Thumbs Up

Som vi også talte om dengang, så kunne en 2 kanals fusion amp og et par subs, nok snildt tage sig af problemet med bassen. De ville jo ikke fylde meget ovre i hjørnet, hvis det er samme enheder som i dine fronter. Ja det koster lidt, men du får til gengæld en meget mere jævn bas i hele rummet.


Posted By: DannerD3H
Date Posted: 27 Jul 2019 at 08:55
Det er rigtigt Hylle, det vil altid være et problem.. Det er også en af grundende til jeg er DSP fan. så kan jeg da tilpasse det lidt til hvor jeg gerne vil have det bedst :)
Og ja.. jeg har basserne, og jeg har PT kun en FA123 i den ene højttaler, den ville jeg gerne skifte til en FA253 som der sidder i den anden. Så vil jeg jo have en 2 kanals forstærker at lege med inden jeg beslutter hvad der skal ske med den :P
Men må se om jeg nogensinde kommer igang med det xD


Bk, nej det gør ingen forskel, der sidder 2 basser i hver højttaler, en i hver side. Så ingen forskel der :)
Det var da planen at de skulle med til julefrokosten, eller lign. :)
Og tak! :D


Enthusiast, Tak tak! Det skal du nok komme til :D De er heldigvis ikke så slemme at flytte rundt på, og heller ikke helt så sarte nu hvor spidsen fra R3004'eren er væk xD



Posted By: DannerD3H
Date Posted: 27 Jul 2019 at 09:07
Tak tak Thor!

Ja, det var også den snak der har gjort mig hook på at få det prøvet af! Jeg var lidt ked af jeg var nødt til at smutte hjem inden, i nåede at lege med det sidste år.. jeg gad godt have hørt det!
Det SKAL også prøves! Det største problem er at tage mig sammen til at lave to kasser... er kørt lidt død i træ for øjeblikket xD




Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com