Print Page | Close Window

Julefrokost Competition Speakers

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1957
Printed Date: 28 Mar 2024 at 12:08
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Julefrokost Competition Speakers
Posted By: Hylle
Subject: Julefrokost Competition Speakers
Date Posted: 17 Aug 2018 at 14:29
Simon (ham_den_lange) kom med en udfordring, han synes vi hver skulle lave et sæt højttalere med lidt udfordrende parameter til årets Julefrokost. Jeg synes tanken er sjov og vil hermed opfordre alle til, at komme med deres version.

Reglerne for højttaleren konstruktionerne er :

1) Skal være 2 vejs  (ingen begrænsning på antal enheder)
2) Skal være åbenbaffel som bassystem.

Man kan bruge alle de penge det skal være, men det ligger i ånden, at man bruger, hvad man har på lager eller kan komme nemt og billigt til.

Om der skal ofres på finish kan man selv afgøre.



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 17 Aug 2018 at 14:41
Fint initiativ - god udfordring. Må den være aktiv?



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 17 Aug 2018 at 17:03
Originally posted by USXX

Fint initiativ - god udfordring. Må den være aktiv?



Det håber jeg - ellers bliver det en stejl indlæringskurve for mig EmbarrassedLOL


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Aug 2018 at 17:06
Jeg kan allerede se et par spændende alternative måder at løse opgaven på - man tvinges jo lidt til at tænke i de retninger. Det bliver det dog ikke nødvendigvis billigere af Wink. Jeg tænker endda at gå 1-vejs, hvis man må det.


Posted By: Hylle
Date Posted: 17 Aug 2018 at 20:07
Det er helt frit med filter, passiv, aktiv, eller en blanding, det er fint.

Da Simon og jeg diskuterede det, sagde vi at den ene enhed skulle være mindst 10" For at udfordre lidt ekstra med at få gode mellemtone kvaliteter frem, men jeg droppede det da, man jo kunne komme en mindre enhed parallel med den store enhed og det stadig ville være en 2 vejs. Men hvis nogen vil udnytte det "hul i reglerne" gå den vej vil jeg også være spændt på, hvordan det kunne løses. 

- Skal vi holde fast i at en enhed skal være mindst 10"

USXX du strækker reglerne, men jeg kan lide det Smile
tror de fleste vil mene det ikke er en lettere opgave.

- Så skal vi sige man også må lave 1 vejs (ingen krav til størrelse af enhed), og 1,5 vejs er godkendt hvis den ene enhed er mindst 10"?

Jeg lavede en ret sjov 1,5 vejs åbenbaffel på et tidspunkt med to 10" fuldtoner, hvor den ene kun spillede bassen for at kompensere for tabet i bunden. Der var hul igennem og perspektiv!!


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Aug 2018 at 20:16
1,5-vejs er netop et af de spændende alternativer Thumbs Up.
Hvis ikke man skal ud at købe enheder, er man jo noget udfordret på opgaven - og enheder køber man vel kun, hvis man har noget at bruge dem/højttaleren til  bagefter. 


Posted By: Frost
Date Posted: 17 Aug 2018 at 22:50
Jeg har desværre ikke noget liggende som kunne gå i en OB eller for den sags skyld noget der er 10", så jeg regner ikke med at kunne komme med et bud, desværre :( 
Men glæder mig til at høre jeres bud Thumbs Up



Posted By: USXX
Date Posted: 17 Aug 2018 at 22:52
Jeg har heller ikke noget optimalt liggende...


Posted By: Hylle
Date Posted: 17 Aug 2018 at 23:12
ahh Ulrik..... Så må du have limet noget sammen :-) i øvrigt behøver det ikke at være optimalt, bare det er sjovt :-) 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 18 Aug 2018 at 08:15
Hehe - så har jeg allerede en skør ide til et projekt Big smile


Posted By: GlayZ3R
Date Posted: 18 Aug 2018 at 08:21
Jeg vil også være med... højttaleren er allerede døbt "kyklopen"
- så er det bare om den kan spille musik :-)

kom frisk !

-------------
- Villemoes Audio - Vector Three (DIY)
- Technics SL-1210GR / Ortofon 2M Black
- MediaPC (USB to P-3000R)
- Onkyo P-3000R
- MiniDSP DDRC-88A/BM
- 4x Dynacord SL's:
2x SL 2400 + 1x SL 1200 + 1x SL 900


Posted By: Hylle
Date Posted: 18 Aug 2018 at 10:02
Jeg synes vi skal fjerne kravet til en "mindst 10" enhed" for at få flest med. Det er det vigtigste. Der skal nok komme mange forskellige bud på sådan en højttaler alligevel. Kommer til, at tænke på Simons tovejs højttaler han havde med til julefrokosten ude hos Bo. Den havde jeg f.x ikke lige tænkt på at bygge!


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Aug 2018 at 10:14
Originally posted by Hylle

Jeg synes vi skal fjerne kravet til en "mindst 10" enhed" for at få flest med. Det er det vigtigste. Der skal nok komme mange forskellige bud på sådan en højttaler alligevel. Kommer til, at tænke på Simons tovejs højttaler han havde med til julefrokosten ude hos Bo. Den havde jeg f.x ikke lige tænkt på at bygge!

Det, synes jeg, er et rigtig fornuftigt træk. Særligt i en 1½-vejs gav kravet heller ikke megen mening.  


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Aug 2018 at 08:41
Jeg kan se, at jeg kommer til at melde pas på den her, hvor interessant det end kunne være. Jeg ville skulle lave den passivt, hvilket heller ikke er et problem, men jeg har ikke nok egnede enheder liggende (bevares, jeg har nem adgang til dem, men de skal trods alt købes - og der skal bruges nogle stykker). Jeg har heller ikke noget at bruge højttaleren til bagefter, så jeg vil ikke bruge krudt og tid på det. I andet regi er der dog gang i noget, som kommer derhenad.


Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Aug 2018 at 09:29
Jeg laver bare noget ret traditionel 2 vejs på en simpel baffel, bare i et lidt usædvanlig format. Nu må vi se om jeg får taget mig sammen til at lave den færdig.... Jeg er ikke alt for produktiv mere med hensyn til højttalere. Det er jo altid det med at få lavet kabinetter....


Posted By: Blankholm
Date Posted: 03 Sep 2018 at 10:31
Lyder meget spændende med OB, men jeg tror ikke jeg kan byde ind med noget her. 

Er stadig i gang med et større 3 vejs projekt med Satori enheder (Dome + 6" mid og 2 x 9,5" bas) bygget i lukket hhv dobbelt kammer refleks, hvor jeg har arbejdet med en prototype det seneste års tid. De endelige kabinetter er lige blevet færdige og de spiller forhåbentlig også snart med enheder/filter i.  De er ikke lige til at smide bag i bilen da HxBxD er 145 x 32 x 44 cm og vægt ca 62 kg pr stk. Mere på forum om dem senere.   

Hvis der er interesse for det og tid til det har jeg et par to vejs bygget af enheder fra et stumpemarked. 8"" bas og 1 " dome i 40 liter kabinet basrefleks og helt enkelt 2 ordens filter.

Mvh Niels Jørgen


-------------
Blankholm


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Sep 2018 at 11:58
Men kan jo heldigvis stadig medbringe alt muligt andet end en OB Smile


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Sep 2018 at 12:10
Originally posted by Blankholm

Lyder meget spændende med OB, men jeg tror ikke jeg kan byde ind med noget her. 

Er stadig i gang med et større 3 vejs projekt med Satori enheder (Dome + 6" mid og 2 x 9,5" bas) bygget i lukket hhv dobbelt kammer refleks, hvor jeg har arbejdet med en prototype det seneste års tid. De endelige kabinetter er lige blevet færdige og de spiller forhåbentlig også snart med enheder/filter i.  De er ikke lige til at smide bag i bilen da HxBxD er 145 x 32 x 44 cm og vægt ca 62 kg pr stk. Mere på forum om dem senere.   

Hvis der er interesse for det og tid til det har jeg et par to vejs bygget af enheder fra et stumpemarked. 8"" bas og 1 " dome i 40 liter kabinet basrefleks og helt enkelt 2 ordens filter.

Mvh Niels Jørgen

Kommer der snart en byggetråd TongueWinkBig smile


Posted By: Blankholm
Date Posted: 08 Sep 2018 at 09:23
Ja der kommer snart byggetråd. Jeg er ved at samle input hertil og laver link til filstruktur som jeg har lavet. Håber det bliver her i weekenden.Smile

Mvh NJ


-------------
Blankholm



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com