Print Page | Close Window

enheder til ob line source

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1950
Printed Date: 28 Mar 2024 at 09:06
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: enheder til ob line source
Posted By: Anholt
Subject: enheder til ob line source
Date Posted: 28 Maj 2018 at 18:35

Hej


Jeg har brug for gode råd til valg af bas/mellemtoner til mine båndhøjttalere. I øjeblikket spiller jeg med disse højttalere:

2 stk 15 tommer peerless basser siddende i H-frame i hver sider (35hz-200 hz)

1 stk 12 tommer vinage Isophon i OB i hver side (200-400 hz

1 stk. båndhøjttaler (150 cm) konstrueret af André og Eriek dipol i hver side (400-20.000)


Forstærkere og delefilter kommer fra Groundsound.


Jeg har nu leget med systemet i kælderen i et års tid og er blevet meget glad for det. I mine ører spiller det åbent, dynamisk og musikalsk, eneste anke er at det er ret klodset at havde stående.

Da jeg også er blevet glad for den måde båndene spiller på som Line Source, vil jeg nu forsøge at anvende 6 stk bas/mellemtoner pr. side, også i en Line Source konfiguration, i stedet for de store basenheder. Disse forestille jeg mig også skal spille dipolt fra fx ca. 100 hz til 800 hz.


Men hvilke enheder er egnede? Jeg har set på disse enheder, der er på tilbud hos Rabu Acoustics: http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics/SB-Acoustics?product_id=62 -

SB Acoustics 5" SB15NRXC30-4


Mit spørgsmål er om de vil være egnede?



vh.




Replies:
Posted By: Anholt
Date Posted: 28 Maj 2018 at 18:50
sådan ser systemet ud pt.



Posted By: USXX
Date Posted: 28 Maj 2018 at 18:53
SB20PFC kan noget - og så er den tilmed relativt billig. Du kan så evt. nøjes med 4 stk. pr. side. PFC-serien lanceres i denne tid med runde chassis'er.


Posted By: Anholt
Date Posted: 28 Maj 2018 at 19:06
Den ser bestemt interessant ud, men da der er tale om 8 tommer enheder, vil bafflen blive noget bredere end jeg umiddelbart havde planlagt. Men ellers ser nogle af de centrale spec. fine ud til OB. Hvor ser man prisen?



Posted By: USXX
Date Posted: 28 Maj 2018 at 19:20
I midlertidig mangel på en dansk forhandler, kan du orientere dig  og købe SB-enheder hos en anden forhandler i EU. SB20PFC kan lave "kick". Fire af dem fylder det samme i højden som seks SB15, men du får langt mere membranareal, så de skal arbejde mindre.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Maj 2018 at 19:22
...og med en deling ved 800 Hz holder du dig tilmed i stempelområdet (SB20PFC kan dog fint bruges længere oppe i et 2-vejs system - den er sjov).


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Maj 2018 at 19:30
De koster EUR 30,80 (svarende til ca. DKK 230,-) hos Intertechnik i Tyskland.


Posted By: Anholt
Date Posted: 29 Maj 2018 at 09:55
tusind tak for oplysningerne, det er jo billigt og dermed fristende at afprøve,
selvom baflerne bliver ca. 10 cm bredere end jeg havde forestillet mig.
Når du siger, at de kan lave Kick, mener du så at de er dynamiske eller?
Det er vigtigt, at de kan følge med båndenes fine opløsning i øvre mellemtone 
og diskant. 


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Maj 2018 at 10:02
Ja, den er dynamisk og har ophæng med lavt tab/hysterese. Den har et super kraft/masse-forhold for sin størrelse. Du vil få en anderledes fysisk oplevelse med fire af disse frem for seks 5"-enheder.



Posted By: USXX
Date Posted: 29 Maj 2018 at 10:06
Hvis du ikke kommer til at mangle følsomhed, så ville jeg vælge 8 ohm udgaven (6 stk. pr. side i kombineret serie-/parallelkobling kunne være ret interessant i en OB-konstruktion - det må prøves en dag).


Posted By: Anholt
Date Posted: 29 Maj 2018 at 14:33
Følsomhed er ikke et problem, da jeg kører aktivt, men du foreslog også
4 enheder pr. side, vil du mene at det kan også kan gå i en OB-konstruktion?
Og så lige en betænkelighed. Der står i databladene at de enhederne 
har plastikchassis, er det ikke ret ustabilt?
Sætter stor pris på dine foreslag.


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Maj 2018 at 14:44
Jeg foreslog 4 enheder pr. side, da det i højden ikke overskred 6 stk. SB15 - og 4 x SB20PFC svarer til én 15-tommer, så det kan godt gå (men endnu mere areal er jo altid bedre til OB).

Plastkurven på SB20PFC er ret (vridnings-) stabil, og den er forstærket i bunden med en metalring/-skive, der er støbt fast - no worries.


Posted By: Anholt
Date Posted: 29 Maj 2018 at 14:47
tak, det lokker, nu skal jeg lige regne på det.
vender tilbageWink


Posted By: Anholt
Date Posted: 02 Jun 2018 at 16:10
Hej USXX
Hvad med denne 6 tommer?

  6" SB16PFC25-8

Kender du noget til den?
vh.


Posted By: Anholt
Date Posted: 16 Jul 2018 at 13:49
Hej, så er 12 stk. SB20PFC bestilt fra Tyskland og et vinterprojekt i hus.
Nu forestår spændende overvejelser om design af de åbne baffler,
og gode ideer og råd modtages med glæde.
God sommer.



Posted By: Anholt
Date Posted: 05 Okt 2018 at 13:53
Jeg  er begyndt at blive noget frustreret over  Intertechnik. jeg bestilte og betalte for enhederne for over to måneder siden, og har endnu ikke modtaget dem. Jeg har henvendt mig flere gange til firmaet og får hver gang et høfligt svar, at det er SB, som ikke har leveret enhederne. Er det normalt praksis for  Intertechnik at være så sløve? Eller er det SB, der er problemet? Gode råd modtages gerne.


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2018 at 14:44
Se PM.


Posted By: Anholt
Date Posted: 01 Nov 2018 at 18:00
Nu er enhederne endelig blevet leveret.
Det bliver et spændende vinterprojekt, som
jeg glæder mig til at komme i gang med.
Mere info følger under mit DIY projekt.


Posted By: Anholt
Date Posted: 02 Maj 2020 at 19:02
okay, der gik lige et par vintre, men projektet forsætter her:http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=2034&PID=26501#26501



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com