Print Page | Close Window

DIY med PA enheder

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1929
Printed Date: 28 Mar 2024 at 21:49
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: DIY med PA enheder
Posted By: vincent.
Subject: DIY med PA enheder
Date Posted: 17 Feb 2018 at 17:58

Jeg har i nogen tid haft lyst til at bygge et sæt højttalere med PA-enheder, der bød sig en chance da en anden DIY fyr ikke fik realiseret hans projekt, så enhederne blev købt lidt spontant, forstærker blev bestilt hos Groundsound da jeg ynder at køre med aktiv drift.

Snedkeren er ved at samle kabinetter i skrivende stund, det skal blive sjovt at skrue det sammen måle og tune det og se hvad det faktisk kan.

Forstærker Groundsound coolback 800

HF: RAAL 140-15D

MID: PHL 1130

LOW MID: PHL 3420

LF: Ciare NDH15-4S

Det bliver helt sikkert noget andet end nuværende 3 vejs system med accuton lf og mid samt scanspeak beryllium diskant, helt sikkert ikke lige så ”korrekt” men musik kan formidles på mange måder så staser på de her bliver de ”sjove” musik formidlere når der skal lidt smæk på. uploads/468/20180216_173315_2.jpg - uploads/468/20180216_173315_2.jpg uploads/468/20171202_143550.jpg - uploads/468/20171202_143550.jpg uploads/468/20171202_143637.jpg - uploads/468/20171202_143637.jpg  




Replies:
Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Feb 2018 at 18:46
Tillykke med dit fede højtaler projekt. Jeg er sikker på at det nok skal blive vellykket, når du vælger at køre det aktivt. Med DSP mulighed kan man lige rette op på lidt unoder, som der altid er i enheder, uanset pris og mærke. 

Jeg har også selv gode erfaringer med højeffektive enheder og de kan bare noget almindelige "hi-fi" enheder ikke kan, når det kommer til at formidle musik.  


Posted By: vincent.
Date Posted: 17 Feb 2018 at 18:58

Tak, ja det skal nok blive sjovt at skrue lidt på, jeg har jo også mit andet sæt som er mere hi-fi korrekt, men der er bare en anden dynamik i enheder med høj følsomhed og tilstrækkeligt membran areal til at tage fat i luften, det har en anden klang som også er sjov og berigende for musikken de formidler. 



Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Feb 2018 at 19:12
Det er sjovt du selv siger, at dit andet system er mere hifi korrekt, for hvad er det lige præcis det dækker over? Når jeg hører "almindelige hifi" højtalere, så høre jeg slet ikke den samme musik formidling, som når jeg hører musik over højeffiktive HT og nej jeg tænker ikke på Cerwin Vega bulder brag Wink men velkonstrueret HT der er målt på og fintunet med ørerne, selvfølgelig aktivt og med DSP. Jeg mener dynamik og transienter er vigtigere for en korrekt musik formidling, end en snorlige frekvensgang helt ud over 20khz. En ting som forvrængning / intermodulation er også lavere med pro enheder/horn. Hvordan ser/hører du på termen "hifi".


Posted By: vincent.
Date Posted: 17 Feb 2018 at 19:30

Her tænker jeg på hvad den gængse hi-fi presse og alverden forhandlere fremstiller som high end hi-fi hvor man jo faktisk ofte finder accuton og scan speak bla mange andre gode enheder, jeg skal ikke være dommer for hvad der er korrekt hi-fi, jeg ved blot hvad jeg savner når jeg sider og lytter på små 2 vejs højttalere, de har så absolut deres glæder og fordele, men skal der være fodvip og sjove dynamik oplevelser i musikken gør de små kone venlige højttalere det ikke helt for mig.



Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Feb 2018 at 19:46
Enig og sjovt for jeg tænkte lidt i de samme retninger, altså at 95 % af de Ht man høre rundt omkring er bygget over samme læst. En 6,5 tomme bas, mellemtone, diskant, 2 x 8" hvis det skal være vildt Big smile og det har jo at gøre med, at det er lidt nemmere at placere i et hjem, aka WAF. HT der kan levere dramaet i musikken, fylder jo bare en del mere. Guderne skal da også vide, at der også er lavet mange skod PA HT gennem tiderne og derfor sikkert det lidt dårlige ry.


Posted By: vincent.
Date Posted: 17 Feb 2018 at 21:13
hvad spiller du selv på?


Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Feb 2018 at 22:49
Jeg har et par småsystemer stående Smile 

Et sæt Tannoy FSM, 2 x 15", hvoraf den øverste er en coaxial enhed, med en horndriver. Fuld aktivt




Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Feb 2018 at 22:54
Det andet er et bette DIY hornsystem.




Posted By: vincent.
Date Posted: 17 Feb 2018 at 23:29
top lækkert, det må jeg høre på et tidspunkt hvis muligheden byder sig.


Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Feb 2018 at 23:45
Der er ofte varm kaffe på kanden og hornmusik, så det skulle da være muligt Smile bor på djævleøen.


Posted By: vincent.
Date Posted: 18 Feb 2018 at 01:23
jebs, jeg bor på djævleøen, nær tappernøje


Posted By: Hylle
Date Posted: 18 Feb 2018 at 11:41
Hej Schlager, vi snakkede en del horn til julefrokosten, jeg er selv betaget af det, når det ellers virker. Kan du ikke beskrive lidt mere omkring dit horn system, med delefrekvenser, typer enheder, forstærkerne du bruger.
Jeg tror de fleste er enige med jer at det er dejligt med store systemer der kan det med fysik og dynamik på en bedre måde, men de færreste har plads til det og, hvis man så ligefrem også skal optimere WAF så bliver det svært. Som producent, skal man jo også kunne sende tingene rundt i verden på nogenlunde vis. 
Når det så er sagt, så er der også mange horn systemer der er farvede, og bliver måske enda skrigende at høre på, bl.a dem jeg selv har bygget. men igennem tiden har jeg hørt gode horn, som Living Voice, Usher D2, EinHorn og Bahnsen så det kan jo lade sig gøre hvis man virkelig vil. Jeg synes det jeg har fundet ud af, der er langt mellem virkelig gode compressiondrivere, og horn virker bedst i et smalt frekvens område, så et "mange vejs" system er ofte nødvendig, hvis ikke, man har råd til, at købe en stor beryllium compressiondriver, der kan virke i et bredt område. 


Posted By: Schlager
Date Posted: 18 Feb 2018 at 12:03
Jeg vil ikke hijacke vincent's tråd, så jeg kan poste en ny. Den får den uhøjtidelige title "The Great Dannebrog Horn" Big smile


Posted By: Hylle
Date Posted: 18 Feb 2018 at 12:11
Selvfølgelig. God ide.


Posted By: vincent.
Date Posted: 18 Feb 2018 at 23:47
Hvilke erfaringer har i gjort jeg med vibrations afkobling, jeg er på jagt efter føder, men vil helst undgå spen!ses da de ikke rigtig harmonere med trægulv, bevares jeg kan benytte små skåne føder, men smutter spen!sken ud af skålen når man rykker rundt på det går det helt sikkert ud over gulvet.


Posted By: vincent.
Date Posted: 02 Mar 2018 at 21:16
Så skete der lidt mere, de skulle gerne bliver sendt til lakering midt slut næste uge. 

af en elle anden grund melder det fejl når jeg ligger billeder op. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Mar 2018 at 21:45
Originally posted by vincent.


... af en elle anden grund melder det fejl når jeg ligger billeder op. 


Det er der andre her på forum, der også oplever problemer med. Det er dog aldrig lykkedes at finde en årsag.
Hvis du ser et mønster, eller selv når frem til en forklaring, må du meget gerne gøre opmærksom på det.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 04 Mar 2018 at 20:26
Originally posted by Enthusiast

Originally posted by vincent.


... af en elle anden grund melder det fejl når jeg ligger billeder op. 


Det er der andre her på forum, der også oplever problemer med. Det er dog aldrig lykkedes at finde en årsag.
Hvis du ser et mønster, eller selv når frem til en forklaring, må du meget gerne gøre opmærksom på det.

Samme her.
Jeg mener dog at det kan skyldes fil-navnet. Der må vist ikke være æøå og _ og - osv.  Højest 5-600KB og 800x600 - samt simple navne på filerne.


Posted By: daniels
Date Posted: 06 Mar 2018 at 21:19
Originally posted by vincent.

Hvilke erfaringer har i gjort jeg med vibrations afkobling, jeg er på jagt efter føder, men vil helst undgå spen!ses da de ikke rigtig harmonere med trægulv, bevares jeg kan benytte små skåne føder, men smutter spen!sken ud af skålen når man rykker rundt på det går det helt sikkert ud over gulvet.


Skal det være fancy? Smile

Jeg har rigtigt gode erfaringer med de slibe-korkklodser fra diverse byggecentre.

Specielt hvis det er højttalere i den lidt tunge ende, så synes jeg de har en fin balance mellem dæmpning og stivhed.

Spen!ses hører ikke hjemme i mit HiFi Thumbs Down

Til det lidt lettere brugere jeg SD-feet.



-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: daniels
Date Posted: 06 Mar 2018 at 21:28
Jeg hørte engang en PHL mellemtone (PHL 3451), som gjorde det ret godt sammen med et bånd (Aurum Cantus G1).

Hos Jan Nielsen:
http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer.htm - http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer.htm

Så mon ikke den RAAL og den PHL mellemtone kan levere dynamik? Big smile


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: vincent.
Date Posted: 07 Mar 2018 at 22:16
Jeg glæder mig til at skrue på det, jeg satser på god dynamik med rigeligt headroom også hvis man skulle få lyst til at spille lidt højt.




Posted By: vincent.
Date Posted: 04 Okt 2018 at 22:17
Så blev de samlet og første filter tegner fornuftigt, så må jeg finde tid til at nørde igennem, af en eller anden grund kan jeg ikke ligge billeder op?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Okt 2018 at 21:32
Er der kommet lyd i kasserne?

Har du forsøgt med billederne igen?
Det kunne være spændende at se det færdige resultat.


Posted By: Busk
Date Posted: 22 Okt 2018 at 15:58
Der er da godt nok nogen fede projekter på vej

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com