Print Page | Close Window

Skarp passiv deling.

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Delefiltre
Forum Discription: Spørgsmål og diskusion omkring delefiltre kan stilles her. Erfaringsudveksling, topologier og hjælp til udvikling kan debateres her.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1927
Printed Date: 19 Mar 2024 at 14:58
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Skarp passiv deling.
Posted By: daniels
Subject: Skarp passiv deling.
Date Posted: 13 Feb 2018 at 00:56
Jeg faldt over denne omkring membranmaterialer, men blev lidt overrasket over at høre hvor skarpe delefiltre de benytter:
http://www.monoandstereo.com/2018/02/gauder-akustik-why-we-use-accuton.html - http://www.monoandstereo.com/2018/02/gauder-akustik-why-we-use-accuton.html

Han nævner i slutningen, at for at undgå at høre de skarpe opbrud i keramik-membranerne, så benyttede de mindst 70db/oktav passive filtre (!!)
Sikke en masse passive komponenter Smile

Det er da rimelig voldsomt - specielt når man hører flere tale om at 6dB filtre er det mest musikalske (hvilket jeg nu heller ikke er enig i).

Selv i min verden med aktive filtre, er 70dB/oktav ret meget - jeg kommer ikke over 48dB.

Nu har jeg hørt Gauder ved flere lejligheder, og de lyder da fint nok.

Er I faldet over lignende ekstremer - der også virker?




-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!



Replies:
Posted By: Asger
Date Posted: 13 Feb 2018 at 02:31
Det er vel også lidt anderledes den måde de "opdeler" komponenterne i delefilteret. Quoted fra deres hjemmeside.

 "in normal loudspeakers the filter components are only placed in the positive lead of the signal, the ground lead is directly coupled to the amplifier. In our symmetrically crossover technology we divide the value of the components by two and put a component with the half value in the plus-lead, the other component with the second half in the ground lead so that the same load is sitting in front and behind a loudspeaker drive-unit. As we could also show with the BERLINA RC 7 this leads to a more natural sound as the amplifier can drive the speaker easierly."

Hvem kan forklare den teoretiske "fordel" i det?



Posted By: Hylle
Date Posted: 13 Feb 2018 at 08:44
Fordi man halvere komponent værdien og sætter den anden halvdel i den negative signal vej, giver ikke en højere orden på filteret, man får ikke noget foræret den vej. 


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Feb 2018 at 09:06
Når man ser deres delefiltre, er der måske nok relativt mange komponenter men slet ikke så mange, som den tilsyneladende filterorden antyder. Måske anvender de elliptiske/Cauer filtre (her opnår meget brat afskæring ved relativ lav orden - men der er også en del ripple)? Det vil man normalt ikke benytte til højttalere, men man ved jo aldrig... Hvorfor de ikke bare bruger en sugekreds, ved jeg ikke. 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 13 Feb 2018 at 09:29
Men det er en god historie...


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Feb 2018 at 09:41
Jeps, men der ligger også noget andet bag....Wink 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Feb 2018 at 18:21
Originally posted by USXX

Jeps, men der ligger også noget andet bag....Wink 

Salgsgas?


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Feb 2018 at 19:14
Nope (...men muligvis også). Det er ligegyldigt her.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Feb 2018 at 19:55
Originally posted by USXX

Nope (...men muligvis også). Det er ligegyldigt her.

Hehe - vi hælder noget øl og snaps på dig d. 21 og ser hvad vi kan hive ud af dig LOLWink
Heldigvis er det nemt at få en Accuton til at spille glimrende med et aktivt system Smile


Posted By: daniels
Date Posted: 14 Feb 2018 at 13:46
Der er mange måder at designe en højttaler på Big smile

Jeg husker ikke Gauder som noget helt specielt, men jeg må lige give dem et ekstra skarpt lyt på München HIGH END messen igen i år.

Så kan jeg se om jeg kan "høre" det 70dB+ filter Wink

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: daniels
Date Posted: 14 Feb 2018 at 13:51
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by USXX

Jeps, men der ligger også noget andet bag....Wink 

Salgsgas?


Det er mere ødelæggende end godt at reklamere med stejle filtre, så hvis det skulle være salgsgas, så skyder de sig selv i foden.

HiFi folk er notorisk bange for stejle filtre Confused

Han går også ret hurtigt hen over den del i videoen Wink




-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Schlager
Date Posted: 17 Feb 2018 at 17:16
Synes heller ikke Gauder har en lyd, der er bedre end så meget andet, men må lige nærlytte næste gang jeg får mulighed (Hi-End Munchen '18?). 70 db analog filter?? Der må være en del tab i sådan et filter, men man kan vel bare lave et notch filter ved opbruddet/resonansen og så have en mindre afrulning.

En ting jeg lagde mærke til var, da han talte om vigtigheden af korrekt gengivelse af transienter, en af mine mange kæphesteSmile Det er en af de egenskaber jeg sætter pris på ved horn drivere, superb transient og dynamik gengivelse, som får gengivet musik til at lyde som musik og ikke "hi-fi". 


Posted By: daniels
Date Posted: 18 Feb 2018 at 10:40
Der er vel en grund til de har valgt som de har, og netop ikke vælger et notch filter. Wink

Jeg lagde også mærke til det med impulsgengivelsen, så det kunne jeg godt tænke mig at høre om de er specielle på det punkt. Hvis de er det, så kan det være jeg skal prøve et sæt Accuton Cell enheder. Leder efter en mellemtone opgradering...

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com