Print Page | Close Window

Rinjani Clone

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1924
Printed Date: 29 Mar 2024 at 00:20
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Rinjani Clone
Posted By: JakobYoung
Subject: Rinjani Clone
Date Posted: 06 Feb 2018 at 18:21
Så er vinterens projekt så småt startet op. Gode tilbud hos Rabu satte spidsen på kniven - og 2 sæt "næsten" Rinjanier er sat i produktion. 

Først en gennemtegning af projektet - Gode arbejdstegninger er virkelig en hjælp, hvis tiden i værkstedet er begrænset. 






Replies:
Posted By: JakobYoung
Date Posted: 06 Feb 2018 at 18:22


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 06 Feb 2018 at 18:23


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 06 Feb 2018 at 18:26
De interne skrå plader bag bas og mellemtone er blevet skippet af konstruktionsmæssige årsager. (Læs: Lettere konstruktion:) ) Volumen er forsøgt mindsket tilsvarende. 

Glæder mig virkelig til at høre denne fantastiske højttaler. 
Jeg er stadig i tvivl om fasen på baflen skal være 45mm dyb som beskrevet i den officielle PDF fra SB - måske en kyndig kan fortælle mig om det vil ændre noget på lyden, hvis denne dybde eksempelvis er 25 mm, sålænge faserne har samme form på bafflen vil jeg ikke mene, at det rent lydmæssigt har noget at sige?


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 06 Feb 2018 at 18:42
... Og så lidt billeder fra en hyggelig dag på værkstedet....








Posted By: JakobYoung
Date Posted: 06 Feb 2018 at 18:47








Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Feb 2018 at 19:51
Super fedt med de mange, gode billeder Clap
Hvordan skal det forstås med "næsten" Rinjani?


Posted By: JAV
Date Posted: 06 Feb 2018 at 22:02
Flot. Spændende.

Originally posted by Enthusiast

Super fedt med de mange, gode billeder Clap
Hvordan skal det forstås med "næsten" Rinjani?
Siden dybden/volumen ikke er den samme og den isometriske model ikke viser helt runde udfræsninger til mid/basser, vil mit bud være andre nedre enheder.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2018 at 08:05
@Jakob; du er godt nok effektiv - og det ser super godt ud Thumbs Up


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2018 at 08:16
@JAV; Det er den isometriske model, der snyder dig, ser det ud til (prøv at kigge godt efter) - udfræsningen i baflen er rund (hvilket også fremgår af 2D tegningen), men i 3D modellen rager sidepladen ud i udfræsningen, når parterne samles grundet sin tykkelse/den smalle baffel - betragt det som grafik-snask. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 07 Feb 2018 at 08:27
Det ser godt ud det i får lavet, det må være lækkert, at have så gode forhold til, at lave kabinetter under. Kommer den til at lyde som en Rinjani, bliver i ikke skuffet. Ja, hvor i består forskellen?


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2018 at 08:33
@Enthusiast; Rinjani har fx en (asymmetrisk) kileformet bagvæg i området bag de to basser. Her en gennemskåret prototype:




Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2018 at 08:40
Jeg skal lige bemærke, at Rinjani er trimmet til at stå rimelig fri af bagvæggen i et større rum med styr på bassen (traditionelle 2½-vejs konstruktioner kan være lidt fyldige i bunden). Uder disse forhold spiller Rinjani super godt, men den kan også godt blive lidt til den store side i bunden under mindre optimale forhold. Man kan selvfølgelig lave et andet trim på filteret.


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2018 at 08:45
I øvrigt; hullerne/kaviteterne bag de skrå bagplader er forseglet og er dermed ikke en del af kabinetvoluminet. Porte og volumen er nøje afstemt i den originale Rinjani, så med et ændret volumen skal portene trimmes lidt anderledes.


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 07 Feb 2018 at 09:01
Enheder / Delefilter er som den originale Rinjani er konstrueret. 

Eneste umiddelbare forskel er, at de asymetriske skrå plader indvendigt bag bas/mellemtone er undladt, og derfor er kassen blevet en anelse mindre således volumen passer så vidt muligt.

Det rigtige værktøj er naturligvis det halve arbejde - men jeg må indrømme at de små grå stadig skal aktiveres når der skal samles i smig på kryds og tværs. Dejligt med noget udfordrende træarbejde. 

@ USXX - Jeg har brug for et godt råd mht. fasen, som det ses af SB tegninger er der ekstra baffeltykkelse over diskanten, dette formoder jeg er fordi, at man ved at lave fasen nærmest skærer bafflen helt over? 

Jeg har overvejet at lave fasen 25 mm i dybden af kabinettet istedet for de 45 foreskrevne, da jeg ikke mener dette vil have nogen indvirken på lyden ( de samme faser vil være placeret samme steder, i forhold til diskanten)


Næste step er at få fræst huller i fronter og bagplade, samt få prøvemonteret delefilter. 
Delefilter er identiskt med det foreskrevne fra SB, dog er kondensatorer udskiftet til Mundorf, Supreme i serie med diskanten, samt mundorf evo alu oil parrallelt på mellemtone same mundorf M-cap parralelt med bas.

Det er virkelig en flot lille højttaler - selv konen synes at den pynter, med de 7 graders bagudvendt hældning og slanke former ...  


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Feb 2018 at 09:31
Facetterne på Rinjani er lavet ud fra en ren visuel betragtning (det gør nu også lidt m.h.t. diffraktioner, hvilket man kan se, hvis man måler den samme højttaler til henholdvis den ene og den anden side - men det er ikke betydende). Ja, der er behov for 1-2 lag ekstra MDF i toppen af kabinettet, hvis man laver facetterne, som vi har gjort, da man (som du siger) skærer igennem de ydre vægge.


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 07 Feb 2018 at 09:46
Alletiders... Bafflen vil få samme facetter som Rinjani, dog knap så dyb - Jeg har lavet et halvt kabinet ekstra hvor jeg vil lege med faserne på, det er ærgerligt at skære den endelige kasse helt i sænk pga facetter :)


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Feb 2018 at 19:04
@USXX: Det er godt nok et fedt (indre) kabinetdesign. Et stort arbejde, men det betaler sig helt sikkert at få skabt lidt asymmetri i kabinettet.


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Feb 2018 at 08:52
Asymmetrien er ret beskeden og spiller i sig selv næppe nogen betydelig her - det er mere den kileformede bagvæg (med dæmpning foran), der gør noget godt i forhold til den direkte refleksion. Derudover giver det ekstra afstivning i kabinettet samt lidt kontravægt. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Feb 2018 at 09:08
Det var nu også kilen, jeg mente.

Jeg synes selv, at jeg oplever en positiv effekt ved at have en skrå bagvæg bag den øverste bas-mellemtone i mine nuværende højttalere.
Jeg kunne forestille mig, at den dæmpede kile giver endnu bedre absorption af den bagudstrålede lyd. 
Et godt billede til inspiration Smile


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 08 Feb 2018 at 13:47
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det bidrager til et super stift kabinet. 

Men til gengæld kan det jo udføres på en mere husmandsmøde end den af SB brugte. Det er jo ikke strengt nødvendigt med en forsænkning i siderne, man kunne nøjes med at skære i smig og lime sammen, men efterfølgende fuge. 

Jeg lavede det på mine 3vejs satori - der spiller mellemtonen fantastisk - så måske der er noget om snakken. Nu bliver det prøvet uden. 

Højttalerbyg er vel komprosmissernes univers - :)


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 26 Feb 2018 at 21:15





Posted By: JakobYoung
Date Posted: 26 Feb 2018 at 21:16
Der er blevet fræset baffler og høvlet faser.

Kabinetterne er blevet fyldt med dæmpemateriale, og samlet færdige efter et par lange nætter i weekenden. Ligeledes er delefilter efter Ulriks opskrift blevet samlet. Jeg skal have lyttet noget mere inden jeg rigtigt kan komme med dybere holdning til lyden. 
Mit umiddelbare indspark er perspektiv og hul igennem :) - Og når ja, hvem sagde 6.5´ere ikke kan sparke fra sig. De går umiddelbart ret dybt, taget kassens størrelse og bestykning i mente. Fantastisk ;)





















Næste skridt er en tur forbi en maler - håber at smigsamlinger og et ihærdigt forsøg på at lave et hæderligt stykke træarbejde vil kunne bære en bekostelig men professionel lakering.


Posted By: Sune K
Date Posted: 27 Feb 2018 at 08:01
Det ser super godt ud :)

Har selv stumperne liggende så jeg kan bygge et par, hvilket nok bliver udfaldet - hvorfor? Det er nemt at bygge efter et "kit" og så spiller enhederne da, fremfor blot at ligge på hylden inden man får realiseret andet projekt.

Glæder mig til at se resultatet efter maling og høre lidt mere uddybende omkring dine lytteindtryk.

-------------
--
Sune K


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Feb 2018 at 08:10
Det er seriøst godt arbejde Thumbs Up

Mangler du ikke et lag dæmpning på bagvæggen i området bag basserne?


Posted By: Hylle
Date Posted: 27 Feb 2018 at 08:34
Super flot kabinet arbejde!! (Hvem der havde et værksted hvor man kunne gå og hygge sig med sådan noget :-)


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 27 Feb 2018 at 09:41
Tak for de fine ord allesammen

@Sune - Bevares - det er let at gå til en gennemprøvet konstruktion og en stykliste til delefilter - men arbejdet med at udføre kabinetter skal stadig gennemarbejdes med mindre kabinetkonstruktør heller ikke har haft CNC maskiner og industrielt værktøj til rådighed ved udvikling :)

@Ulrik - Jeg læser manualen som ét stykke dæmpeuld (1 x 20mm) "U-folded" imellem de interne afstivere - er det meningen at der skal 2 lag bag basenheder? I så fald - mangler de :)

@Hylle - Er helt enig i at de rigtige værktøjer og omgivelser er vigtige for endeligt resultat, dog mener jeg stadigvæk man kan få et hæderligt resultat uden, specielt hvis man gennemtænker arbejdsgangene inden man skærer op. 
Meget kan konstrueres således der kan opnåes gode resultatuer uden professionelt værktøj.


Jeg har eksempelvis ikke færdigheder / udstyr til at konstruere delefiltre, så her er det jo helt fantastisk med et kit. 

Jeg ved ikke om jeg var for tilbageholdende i min udtalelse af lydindtryk igår, de spiller FANTASTISK. Jeg vil bare gerne have lidt mere lyttetid før end der kommer en uddybende kommentar :) 

Alternativt lægger jeg gerne stue til en kop kaffe hvis nogen skulle være interesserede i kittet og dets lyd.




@Ulrik - Vil det være hovedløst at lege med seriemodstanden på diskanten, jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave et lille dæmp af diskantvolumen. Jeg er som sagt ikke stærk i delefiltre og ved ikke om det giver andre udfordringer, hvis jeg eksempelvis ændrede satte henholdsvis 0.27, 0.56 eller 1ohm´s modstand yderligere i serie med den angivne 1.8Ohm ?


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Feb 2018 at 09:50
Der er et stykke foldet "U" bag hver bas. På bagvæggen hen over disse ligger ét aflangt stykke/lag (det er det stykke, der hedder D i manualen - det er tydeligt markeret).


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 27 Feb 2018 at 09:57
@ USXX - Det bliver smidt i ved fyraften - Tak for tippet - der kan man bare se , selv et veludviklet kit kan narre en glad amatør :)


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Feb 2018 at 10:16
Jeg synes, du skal spille dem til, inden du begynder at rode med filteret - og så prøv at give dem lidt tid i dit rum og lyt til noget forskelligt musik. Hvis du vinkler dem ind mod lyttepositionen (hvilket de ikke er designet til), så vil du ganske give have behov for lidt mere dæmpning toppen - omvendt kan det være nødvendigt til en vis grad, hvis du har sidevæggene tæt på, da det kan give problemer med refleksioner. De er trimmet i et rum med langt til sidevæggene og ret fri af bagvæggen. Du kan sagtens give dem en halv ohm mere eller mindre, uden at det rykker betydeligt på filteret - og det vil undre mig, hvis du får behov for mere.


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 27 Feb 2018 at 11:03
Tak for input - jeg roder videre med det. 




Posted By: JakobYoung
Date Posted: 01 Mar 2018 at 08:57
Jeg har fået lyttet de sidste par aftener.

Mit umiddelbare indtryk af højttaleren er, at det er et utroligt velopløst og detaljeret lydbillede. Højttaleren har en god og tilpas mængde bas, de små 6.5´ enheder kan faktisk flytte en god andel luft. Der er et fedt hug i mellembassen, som virkelig kommer til skue når man hælder nogle solide og strømstærke watt i kasserne.

Dette sker uden nogle former for tendenser til boom eller klodsethed. Dette er uden tvivl et kit der udfordrer lignende 2.5 vejs highend højttalere i en noget højere prisklasse.

Alt i alt en rigtig lækker højttaler, der ryger til maler imorgen, efter bare 3 dages prøvelyt - det siger også lidt om niveauet. 

Jeg kan kun anbefale at få samlet nogle kasser og få bygget et sæt hvis man søger efter noget i samme segment. 

Designmæssigt er højttaleren slank og har et elegant udseende med facetter på fronten. Fodaftrykket af højttaleren er jo selvfølgelig større da hele kassen hælder 7grader bagover, men hvis de er placeret frit fra sidevægge og man kan se denne hældning klæder det i min optik bestemt designet af højttaleren.


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Mar 2018 at 09:15
Fedt at de lever op til forventningerne - og tak for ordene Smile


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 01 Mar 2018 at 09:23
Skulle nogen være interesserede i arbejdstegninger, af den variant jeg har bygget må de sige til. Der er jo som tidligere nævnt i tråden ændret lidt på fasernes dybde og de interne asymetriske plader er udgået til fordel for et passende mindre kabinetvolumen.

Det gør det lidt lettere for hobbymanden at lave kasserne :)



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com