Print Page | Close Window

Diy Vifa NE/Groundsound filter spørgsmål

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1920
Printed Date: 28 Mar 2024 at 14:34
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Diy Vifa NE/Groundsound filter spørgsmål
Posted By: E30NA
Subject: Diy Vifa NE/Groundsound filter spørgsmål
Date Posted: 01 Feb 2018 at 09:25
Hej
Jeg har lige købt ind til et Vifa NE og Groundsound projekt, som jeg håber at få lavet færdigt inden for den næste måneds tid.
Diskanterne bliver SB Acoustics Satori TW29RN-B, mellemtonerne Vifa NE 123 4 Ohm og 2stk Vifa NE 180W 8Ohm per højttaler. NE 180W kommer til at spille i et 41 liter kabinet afstemt til ca 35Hz. Front baffelen er 215mm bred. Det vil blive trukket af to Groundsound Coolback 300II moduler. 
Jeg ved ikke ret meget om delefiltre, så alt input er velkommen Smile
Mit spørgsmål er hvor vil i anbefale mig at dele enhederne ,når jeg kommer så langt? Og hvad for en filter karakteristik ville i vælge til enhederne?
Jeg kan se at Satori TW29RN-B kan gå rigtig langt ned, men Ne 123 kan også gå rigtig langt op. Hvad er fordelen ved hhv en lav og en høj deling imellem diskant og mellemtone? 
Og hvor vil det som udgangspunkt give mening at dele imellem to 6,5" og en 4"?


-------------
Mvh
Jens



Replies:
Posted By: E30NA
Date Posted: 01 Feb 2018 at 10:55


Her er et par billeder af kabinetterne for en god ordens skyld ☺ 
Det er nogle af jeg købte da Hornslet Møbelfabrik lukkede, og de passer perfekt til NE serien. 


-------------
Mvh
Jens


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 01 Feb 2018 at 16:49
Yes - din 4" kan umiddelbart gå højt op, men begynder bare at beame, dvs den spreder ikke så godt og har desuden et mystisk skift på ca 5-6dB ved omkring 2.2Khz.
Normalt ville jeg højest dele ved 3K med en 4", men det komme an på målingerne i det specifikke kabinet. Diskanten ville jeg heller ikke dele lavere en 2K - alt sammen noget med at en 1" bliver for lille til at spille dybere og en 4" begynder miste energien opefter.
Dine 6½" ville jeg nok dele ved 5-600hz - kommer an på hvordan de te'r sig i dit kabinet.

Har du noget måleudstyr?

24dB LR er et fint filter - og indtil du lære en masse mere, så er der ingen grund til at bekymre dig om andre filtre Wink


Posted By: E30NA
Date Posted: 01 Feb 2018 at 18:15
Tak for svar 👍 
Som du kan se, så har projektet skiftet retning nogen gange, men da jeg så at Groundsound modulerne var til salg, så slog jeg til. Det må være den bedste måde og lære omkring delefiltre på- og sikkert også billigere i længden.
Jeg har købt en MiniDSP Umik mikrofon, som jeg venter på at få hjem.
Jeg vil prøve med 24dB LR filtrene først, og så måske prøve andre efterhånden som jeg bliver bedre, og lærer at bruge udstyret. 
Jeg kommer til at starte med målingerne direkte i stuen. Er der noget jeg skal passe på med?
Her tænker jeg på om jeg kan måle højttalerene hvor de skal stå, eller skal de ud på gulvet og stå?




-------------
Mvh
Jens


Posted By: E30NA
Date Posted: 01 Feb 2018 at 18:18
Og hvad for en software vil du råde mig til at starte med?
Jeg ved jo at du har brugt meget tid på dsp Wink
Jeg har downloaded Holm Impulse, og har pt Groundsound basis softwaren. Rækker det?


-------------
Mvh
Jens


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 01 Feb 2018 at 19:21
Yes yes.
Du skal bare gerne have frit omkring højttaleren, så du undgår de værste reflektioner. så måler du ca 1-1½m foran højttaleren imellem diskant og mellemtonen.
Holm er fin.
Få også gerne fat i et mikrofonstativ, så du har mikrofonen mere frit - giver bedre målinger.
Det gælder først og fremmest om at se hvordan dine enheder yder i dit kabinet og derefter at få dem til at hænge sammen i niveau og fase, så du får en rimelig jævn frekvensgang. Når det er nået, så begynder vi langsomt men sikkert at analysere og bygge flere lag på. Men man er nød til at få lidt erfaring ind under neglene først  Wink


Posted By: E30NA
Date Posted: 01 Feb 2018 at 21:31
Jeg må ud og investere i sådan en fætter Thumbs Up
Jeg vil prøve at starte ud som du har foreslået, og så må vi se om der ikke kommer flere spørgsmål hen af vejen Wink
Men først skal jeg have alle stumperne hjem, og have samlet skidtet.


-------------
Mvh
Jens


Posted By: E30NA
Date Posted: 13 Feb 2018 at 13:03
Jeg fik samlet højttalerne færdige i går, og fik lavet et hurtigt filter.
Jeg startede med at lave eq på de 3 enheder i baffelen, og lavede der efter filteret så det deler ved 500 og 2500hz, og dæmpede så diskanten så den passede i følsomhed til de andre enheder. Mellemtonen er ikke dæmpet. Jeg stoppede med at måle kl 22 i går, og stoppede for at bibeholde det gode forhold til naboerne, selv om det var svært at slippe det  Smile
Responsen ser sådan ud lige nu:
Jeg har kun lavet eq på bassen over 200hz, da jeg var meget i tvivl om hvad for nogle data jeg fik ud af bas området. Der er målt fra ca 1m afstand ret forfra, i den position som højttalerne kommer til at stå i.
Efter en lille lytte session synes jeg at der manglede output i bas området, og lavede et hurtigt førsøg med at hæve bassen i bass funktionen i x-over wizard softwaren. Det lyder mere rigtigt, men det påvirker mande stemmer negativt, så det er ikke løsningen. Jeg tænker at jeg skal kompensere for bafffel steppet på en eller anden måde, men ved ikke rigtigt hvor jeg skal begynde.
Lige så snart jeg har fået kompenseret for baffelsteppet, så jeg vil jeg begynde at lege med delefrekvenser og fase.
Angående fasen, så kan jeg ikke rigtig se hvordan jeg kommer frem til det rigtige resultat. Jeg prøvede hurtigt at lege lidt med fasen i mellem bas og mellemtone, men synes at det endte i nogle mærkelige sving i fasen ved den mindste ændring. Det er bestem noget jeg skal bruge lidt mere tid på Smile

Som en side note, så er jeg imponeret over hvor impuls villige neo enhederne er, og diskanten lyder fantastisk allerede nu. Jeg ved godt at jeg ikke kan drage nogle konklusioner i nu, men jeg frygtede at det ville blive en lidt mat oplevelse her i starten inden højttalerne var mere udviklede, men sådan synes jeg ikke at det er. Jeg er ikke tilfreds i nu, men synes allerede at de tegner til at få nogle gode egenskaber. De kommer til at erstatte nogle Dali 18mk2, og jeg var lidt nervøs for at de ville blive kørt bagud i bassen, speccielt i dynamikken, da det er to 6,5" istedet for to 8", men det er ikke tilfældet. De går lige så dybt, og er mere dynamiske i bassen. Jeg har spillet en uge på Groundsound modulerne hvor de trak 18mk2 med bas og mellemtone kanalen i biamping, for at have en reference nu hvor jeg skal have lavet et filter til 3 vejs Neo højttalerne.

Har i et forslag til hvor jeg skal begynde her i aften når jeg starter op på målingerne igen?
Og hvordan ser fasen ud som den er nu? Jeg har lidt svært ved at tyde de data jeg har i forhold til fasen Smile
Og hvordan ville i måle bassen, så man har nogle brugbare data til at lave eq ud fra?


-------------
Mvh
Jens


Posted By: E30NA
Date Posted: 13 Feb 2018 at 13:24
Jeg deler forresten med 24db LR

-------------
Mvh
Jens


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Feb 2018 at 18:15
Yes - timing og niveau måles som du allerede gør, foran højttaleren, fordi man ønsker ikke at rummet blander sig, da man jo først skal finde ud af hvad enhederne bidrager med.
For at justere bassen i forhold til rummet, så skal du måle i lyttepositionen - Bølgelængden er nemlig så lang i bassen, at du hovedsageligt lytter på reflektioner og derfor i større grad er nød til at inddrage rummet.
24LR er fint til at begynde med. Fasen kommer til at drille lidt, når man bruger stejlere filtre - men de stejle filtre giver til gengæld mulighed for at bruge enhederne over et større område - alt er et kompromis af en eller anden art Wink
Mål heller ud til siden(off-axis) og se hvordan dine enheder spreder. Det er nemlig den samlede energi, som du lytter på. Så hvis nu din mellemtone spiller fint til 5Khz, så spreder den kun godt indtil måske 2500Hz, hvis det er en 5". Hvis du så alligevel deler den ved 5Khz, så kommer du til at mangle energi i det område. For selv om du har fuldt niveau on-axis, så er den energi, som sendes ud off-axis - en del af det samlede lydbillede - fordi du ikke kan undgå relektioner i et normalt lytterum og derfor kommer til at høre end blanding af den direkte og reflekterende lyd. Dvs - hvad jeg har kunnet læse mig frem til og erfaret, så sigter man for det meste efter at off-axis frekvenskurven, så vidt muligt - ligner on-axis kurven, fra ca 500-10Khz. Over ca 10K begynder de fleste diskanter at beame(mindre spredning) og under ca 500hz, dominere rummets reflektioner, fordi bølgelægnden er længere.


Posted By: E30NA
Date Posted: 14 Feb 2018 at 14:19
Så fik jeg brugt lidt mere tid på justeringen, og har også prøvet forskellige delefrekvenser.
Der var ingen problemer med udstyret, men der har været en fejl på den impuls måling jeg lagde. Jeg havde gemt den, og hentet den igen i Holm Impulse, så ved ikke om det er der det har drillet.
Her er det jeg kom frem til i går. Der er målt i lyttepossitionen:

Jeg havde et hæv på ca 5dB ved 125hz, og endte med at ligge et notch filter ind for at fjerne puklen. Det ryddede op i bassen fra ca 80-200hZ, men har også fjernet en smule liv i musikken. Jeg prøve og spille på dem som de er i nogle dage nu, da jeg synes at de er ved at lyde rimelig rigtigt, og mistænker at enhederne og den nye DAC stadig skal spilles lidt til inden klangen er helt som den skal være. Så kan jeg begynde og finjustere bagefter.
Jeg har brugt meget tid på fasen, og har svært ved at få den bedre end den er nu. Ændrer jeg på diskanten, så ændrer det både på mellemtone fasen, men også lidt i området omkring 450hZ, og ændrer jeg på hhv. mellemtone og diskant delay nu, så bliver fasen kun dårligere, så jeg vil lige høre om resultatet er helt hen i skoven, eller om det er nogenlunde det der kan lade sig gøre med det setup jeg har?

-------------
Mvh
Jens


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 14 Feb 2018 at 17:31
uploads/211/0-15-50_grader.jpg - uploads/211/0-15-50_grader.jpg

Min højttaler måler sådan ca sådan her.
Og derfor tror jeg stadig der er noget galt med din impulsrespons.
Du skulle i hvertfald gerne få en ganske pæn og ren impulsrespons tæt på højttaleren, uden støj, andet end et "bump" ved første reflektion fra gulvet, ca 3ms efter impulsen - hvis du måler i ca 1-1½m afstand.


Posted By: E30NA
Date Posted: 09 Mar 2018 at 16:22
Hej igen
Så har jeg fået leget lidt mere med filteret. Jeg har kun prøvet forskellige delefrekvenser og har justeret fasen som jeg fik foreslået på et andet forum, ved at fasevende mellemtonen og tidsforskellen efter den største udfasning mellem diskant og mellemtone ved delefrekvensen, og det må siges at har gjort en stor forskel da fasen kom på plads.
Det jeg nu er kommet frem til er en deling på 24dB LR ved 450hZ og 2200hZ, og jeg har leget en del med EQ, både efter målinger, og efter hvad jeg synes lyder bedst, og er kommet frem til det her resultat 1m ret forfra, målt mellem diskant og mellemtone med 10 i smoothing:

Her er impuls respons 1m ret forfra:

Der er et hæv i bassen mellem 65hZ og 95hZ målt ret ret forfra, det er fordi jeg har EQét bassen i lyttepossitionen, hvor den måler rimelig ret. Det er utrolig så stor forskel der er i bassens opløsning når man får fjernet de bas nodes der er i rummet.

Her er en måling af den øverste basenhed målt helt tæt på bassen, og uden EQ:

Og her af porten målt ca 30 cm fra selve porten:

Hvordan ser impulse responsen ud, og er der nogen tegn på at jeg kan forbedre afstemningen mht til bassen?


-------------
Mvh
Jens


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 10 Mar 2018 at 07:31
Det begynder at ligne noget Thumbs Up

Dog undre det mig stadig med den impulse response. Det er som om at du har noget der forstyrre signalet, før impulsen. Din kurve skulle gerne være helt flad og så stige brat, idet at første impuls rammer mikrofonen.
Måske du skulle rende dine indstilllinger igennem igen, så du er sikker på at windows ikke "piller" ved signalet.




Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com