Print Page | Close Window

10" røvfuld JBL SVA 2100'ish...

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1919
Printed Date: 29 Mar 2024 at 00:00
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 10" røvfuld JBL SVA 2100'ish...
Posted By: dude2010
Subject: 10" røvfuld JBL SVA 2100'ish...
Date Posted: 29 Jan 2018 at 23:39


Efter at have været på en dannelsesrejse, og blev BLÆST bagover af et par JBL SVA 2100 den her stakkels mandag morgen, skal jeg have gang i et eller andet lignende!! Jeg håber i kan hjælpe mig med at få i søen!
Jeg søger ikke et slagsmål om "Cervin Vega DC1515 eller ej" - jeg søger konstruktive forslag og efterprøvede konstruktioner, af følgende tanker jeg går med.

"Jaaameeen SVA 2100 er jo en billig surround højt.."
-Ja så er du helt sikkert lige så dum og fordomsfuld som jeg selv var. Er du sunshine jeg blev overbevist man!!! Til historien skal liiige tillægges jeg kommer fra Raidho C1.3 og ikke Dali, Dantax eller Phillips. Og gu er de da højere opløst end et sæt skaldede finerede office watercoolers. Men mellemtonedynamikken og bunden lyder da fuldstændig grinagtig at komme hjem til. Raidho har da også et vildt stereobillede - det er bare bedre på SVA!
Filajsen skulle på arbejde og jeg skulle hjem, vi kom ingen vejene, vi var fuldstændig tryllebundet af de SVA'er at jeg først kørte tilbage mod byen kl 13! Nå ja, jeg skulle egentlig også have købt dem, men han ville sgu ikke sælge dem alligevel. Kan ikke rigtigt sige jeg bebrejder ham.

For 5 år siden lavede jeg en bastart af et aktivt delt anlæg, med 2x 18" bundkasser og et rør-duelund-scanspeak bookshelf sidesystem. Udover at være rasende grimt, så var det modsat så vildt at "Kraftwerk - Elektrocardiogram" kunne åbne arkivskabsskufferne i studiet hvor det listigt var gemt af vejen. Lige på det nr. syntes jeg så SVA måske godt kunne yde 25% mere hvis det stod til mig. Men... een 18" giver så også 97% mere areal end TO 10". Så noget skal der vel også ske dynamisk. Det store areal af enheder, er det jeg kan mærke jeg savner.

Nå.

Jeg skal have:
Ultra præcis 3D og stereobillede.
Massivt dynamiksmæk i mellemgulvet.
Dyb bass der kan skabe "hul" og stilhed mellem impulserne, tør bass om du vil.
Grej der PASSER sammen fasemæssigt, så de latterale stereoperspektiver på f.eks. Michael Jacksons tracks, kommer ud fra HT- og forbi dig. Og ikke bare mudre rundt i en mærkelig gang kortsluttet sensitizerskrat.

Jeg har lige nu:
Raidho C 1.3 stander højtalere 5" og bånddiskant.
Areal T20 bundkasser med 2x 7" SEAS de er "lukket" med akustisk ventil i bunden. Parralelkoblet og aktivt delt.

areal t20

Selvom de 2x 7" SEAS burde kunne give et ordentligt drøn, så syntes jeg absolut ikke det er noget at snakke om. Syntes faktisk det er lidt tamt, små-mudret og ikke synderligt dybt 40hz eller under sker der nuller-nix. Skruer man op, så "støjer" det bare, uden at skralde lakken af gulvbrædderne som en led subwoofer gør.


Tanker:
Der er ikke nogen substitut for et stort bund- og mellemtoneareal. Så min. 2x 10" 
Præcision og sammenhæng syntes jeg gang efter gang, at kunne spore tilbage til d'apolitto 2vejs-systemet.
Man var da helst fri for 18" bundkasser, men er der ingen vej udenom, så går det nok også.
Aller helst ville man nok høre om løsningen i Aerial T20 bundkasserne, da de allerede er her, og også er til at holde ud at se på.
Jeg høre sjældent, eller aldrig over 50% volumen, det jeg syntes der er fedt ved store enheder, er de også "slipper" braget, ved lave omdrejninger. Altså der skal netop ikke drønes op til lyset blinker, før dynamikken kommer.

Summering (til dig der ikke orkede ovenstående):
Stort præcist 3D og stereo med Fasesammenhæng mellem enhederne.
Dynamisk mellemtone-smæk min. 2x 10"
Dyb tør bass.

Hvad gør jeg?




Replies:
Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Jan 2018 at 09:18
Hvorfor køber du ikke bare et sæt SVA 2100. De er vel til at finde og ikke vildt dyre? 

Ellers ville jeg kigge på JBL eller Audax 10" enheder med skumkanter og måske en stor dome (Seas, Audax, Scan Speak) i en waveguid, eller endnu bedre, compressiondriver i et PH2380 horn fra P Audio (JBL kopi)


Posted By: dude2010
Date Posted: 30 Jan 2018 at 12:26
To ting.
Det er ingen til salg.
Ooouuuggghhh... som du skriver måske kan man gøre det endnu bedre og vildere selv!?
Jeg er ikke ret stærk i kompressionsdrivere og horn - kan du ikke prøve at uddybe hvad og hvorfor? Hvad jeg specifikt får med dem kontra en ringrediator eller bånddiskant top som jeg kender.


Posted By: Hylle
Date Posted: 30 Jan 2018 at 13:26
Du kunne kigge i Norge og Tyskland, det er bedre markeder for hifi en Danmark.

Det næmmeste ville være en waveguid med en dome i. Men jeg synes Horn/comressiondriver er mere dynamisk, detaljerede og har et nærvær som meget lidt andet, men kommer lige som tættere på musikken. Det er lidt som at betragte ting gennem forstørelses glas. At finde en god compressiondriver og et godt horn, som samtidig vil arbejde problem frit sammen kan være problematisk. Man komme oftest til at give køb på noget andet.
Kun få compressiondrivere er Hifi venlige ud over TAD´s dyre drivere, de flest af de øvrige har mange resonancer i deres virkemåde, prøv at kig på impedance kurven på dem.
Samtidig bliver skavanker også forstærket op så, hvis man har problemer i anlæg, filterdesign, compressiondriver osv så får man det også mere advide.
Hvis ikke du har lavet filter design før, vil jeg anbefale en dome diskant.


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2018 at 13:37
Her er da et sæt til salg på DBA, 4500,-

https://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-sva-2100/id-1038530111/ - https://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-sva-2100/id-1038530111/


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Jan 2018 at 13:38
...ok, den er inaktiv....sorry


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 30 Jan 2018 at 17:21
@Dude2010
Jeg har ca samme konfiguration, som dig. Aktivt delt - blot 1" dome 5"mellemtone og 3x7" mellembasser + 4x12" subs.
Og jeg vil helt klart mene at forskellen for mig, ligger i delingen på 90hz imellem 7"'erne og subberne.
Så du skal bare have nogle subwoofere Wink
Jeg har prøvet at lade mine 18W'er spille ned i det dybe, hvilket lyder fint, men slet ikke med det tryk, som 12'erne kan levere - logisk nok - hvilket nok er lidt det samme, som du oplever med netop dette begrænsede membranareal.
Fordelen med flere subs er også at du får en meget mere kontant, korrekt og linear bas.


Posted By: dude2010
Date Posted: 30 Jan 2018 at 18:31
Originally posted by Hylle

Du kunne kigge i Norge og Tyskland, det er bedre markeder for hifi en Danmark.

Det næmm...så får man det også mere advide.
Hvis ikke du har lavet filter design før, vil jeg anbefale en dome diskant.

Det med filterdesign, kunne man nok udstykke til en entusiast...
Men hvordan får man det til at passe sammen fasemæssigt, er det muligt at få til at lykkedes andet end i en kommerciel højtaler? HVA VAR DET HAN SAGDE??? Mjaaar... men alt DIY semi-DIY med byggepriser over 15.000kr og jeg skal komme efter dig, har altid haft et eller andet andet, hvor det var sygt opløst og alt muligt ungt - det passede bare ikke helt sammen, der var altid liiige et eller andet der ikke var helt rigtigt, specielt på de laterale stereobilleder.

Er det efterhånden blevet muligt at dele det aktivt, ordentligt? Her igen, opløsningen kan blive helt vild, men det lyder bare ikke organisk, af dem jeg har hørt på ihvertfald.


Posted By: dude2010
Date Posted: 30 Jan 2018 at 18:35
Originally posted by Digital_thor

@Dude2010
Jeg har ca samme konfiguration, som dig. Aktivt delt - blot 1" dome 5"mellemtone og 3x7" mellembasser ...r også at du får en meget mere kontant, korrekt og linear bas.

Spændende!!

Hvordan hænger det sammen, hvis du er helt ærlig, når du har så mange enheder? Hvordan er præcisionen?


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 30 Jan 2018 at 19:40
Originally posted by dude2010

Originally posted by Digital_thor

@Dude2010
Jeg har ca samme konfiguration, som dig. Aktivt delt - blot 1" dome 5"mellemtone og 3x7" mellembasser ...r også at du får en meget mere kontant, korrekt og linear bas.

Spændende!!

Hvordan hænger det sammen, hvis du er helt ærlig, når du har så mange enheder? Hvordan er præcisionen?


Mine fronter er jo stort set, som dine og med flere subwoofere får du blot rettet frekvensgangen ud, samt en langt bedre kontrol og fordeling af energien i rummet, så bassen f.eks ikke buldre helt vildt i hjørnet osv.
Se gerne denne video - de findes kortere - men han render lige alle de vigtige ting igennem og de tekniske detaljer kommer også lige på plads Smile
http://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw - http://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw


Posted By: dude2010
Date Posted: 30 Jan 2018 at 21:27
Nu er bassen ikke min største bekymring, det er sammenhængen af horn og lydbillede jeg tænker på.
Hvad med sådan noget her - ville det virke?
Det er ordentligt sygt PA, prøv lige at dyrk 141 dB diskantos!! -Mon moonjam med forstærkeren skruet over på død, er lidt krads i ørene...?
Jeg læste bare på et amerikansk site, at deres AM serie her, kan komme ret tæt på deres reference serie til en formue. Men som sagt, jeg har ingen ide til, om det ville kunne virke i en stue...?
Seriøst, er jeg den eneste der bliver erotisk, af en hornmellemtone der kan æde 1,4Kw??

JBL AM7200/64 /95
High Power Mid-High Frequency

Frequency Range (-10 dB)260 Hz – 20 kHz
Frequency Response (±3 dB)330 Hz – 18 kHz
Coverage Pattern /64: 60° x 40°, rotatable waveguide
/95: 90° x 50°, rotatable waveguide
Crossover Modes Bi-amp/Passive switchable
Crossover Frequency 2.3 kHz
Transducer Power Rating (AES) MF: 350 W (1400 W peak), 2 hrs
HF: 100 W (400 W peak), 2 hrs
Long-Term System Power Rating (IEC)MF/HF: 200 W (800 W peak), 100 hrs
Maximum SPL Bi-amp mode: 
MF: 133 dB-SPL cont avg (139 dB peak) 
HF: 135 dB-SPL cont avg (141 dB peak) 
Passive mode: 
MF/HF: 133 dB-SPL cont avg (139 dB peak)


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 01 Feb 2018 at 17:27
Og så lige 2x12" fra 350hz ned til 100hz og så ellers omring dig selv med 4 18" subs - så skal du nok blive døv WinkLOL

Det er skam altid sjovt med noget vildt, men måske du så skulle lokkes med til vores komsammen nu her i april, så du kunne få din lyst styret med fuld havre på Schlager's hornsystem Smile
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1910&title=sjllandsmde - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1910&title=sjllandsmde


Posted By: dude2010
Date Posted: 02 Feb 2018 at 00:26
Der ER faktisk nogen dobbeltbunde med 2x 18" i til salg... Du skal ikke tro det har strejfet mig mange gange, for HELVEDE et anlæg med 18" er bare federe end alt andet, skid med om diskanten er brændt til aske. Jeg havde 18" bundkasser, og rør på toppen engang man var ung og vild, fuck det savner jeg.

Fedt initiativ, jeg kommer! 

Er der evt. en ekspert i aktiv deling, og få mine enheder "til at spille sammen" - der har lyst til at kigge forbi en dag?


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 02 Feb 2018 at 10:43
Originally posted by dude2010

Der ER faktisk nogen dobbeltbunde med 2x 18" i til salg... Du skal ikke tro det har strejfet mig mange gange, for HELVEDE et anlæg med 18" er bare federe end alt andet, skid med om diskanten er brændt til aske. Jeg havde 18" bundkasser, og rør på toppen engang man var ung og vild, fuck det savner jeg.

Fedt initiativ, jeg kommer! 

Er der evt. en ekspert i aktiv deling, og få mine enheder "til at spille sammen" - der har lyst til at kigge forbi en dag?


Vi er nogle stykker, der har både måleudstyr og en del erfaring om emnet, så det skulle nok kunne lade sig gøre Wink


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Jun 2018 at 10:57
Kommet et sæt til salg i går aftes. Hvis de stadigvæk har din interesse:

http://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-sva-2100/id-1045437607/ - http://www.dba.dk/hoejttaler-jbl-sva-2100/id-1045437607/



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com