Print Page | Close Window

Fasekorrektion med skrå eller "stepped" baffel?

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1916
Printed Date: 28 Mar 2024 at 15:38
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Fasekorrektion med skrå eller "stepped" baffel?
Posted By: felsby
Subject: Fasekorrektion med skrå eller "stepped" baffel?
Date Posted: 25 Jan 2018 at 13:36
Som overskriften siger: Hvad ville I vælge til en 3-vejs hvor man ønsker de akustiske centre forskudt?

- skrå baffel? (pænt, ingen diffraktion, men svært at forsinke præcist)
eller
- trinvist opdelt baffel (uskønt, diffaktionsproblemer, men lettere at lave og lettere at forsinke præcist)



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 25 Jan 2018 at 13:59
Originally posted by felsby

Som overskriften siger: Hvad ville I vælge til en 3-vejs hvor man ønsker de akustiske centre forskudt?

- skrå baffel? (pænt, ingen diffraktion, men svært at forsinke præcist)
eller
- trinvist opdelt baffel (uskønt, diffaktionsproblemer, men lettere at lave og lettere at forsinke præcist)

Skrå baffel: Hvorfor er det svært? Vi har fx perfekt time alignment i vores Rinjani og Ara kits med 7° hældning på baflen og "almindelig" afstand mellem enhederne.

Personligt ville jeg vælge en plan baffel (skrå eller lodret - afh. af filterdesign) - visuelt/kosmetisk tåler de to løsninger ingen sammenligning i min optik.


Posted By: felsby
Date Posted: 25 Jan 2018 at 14:42
Tak, Ulrik! Jeg er ganske enig i de visuelle overvejelser, og det er godt at høre at det er muligt at få fasen til at passe.
Overvejelserne går på en http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/satori/9-in-satori-wo24p-8/ - 9.5" Satori , en http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midrange/satori/5-satori-mr13p-8/ - 5" Satori og en http://www.scan-speak.dk/?page_id=160&single_prod_id=97 - Scan-Speak BE i et 50l reflekskabinet afstemt til 22 Hz hvis det kan virke.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 25 Jan 2018 at 22:47
@Sven: Så skal du koncentrere dig om diskant og mellemtone efter min mening. Du får ikke alle tre til at gå op uden held (med mindre du bruger den vertikale placering af bas i forhold til mellem tone som variabel). Filteret giver jo også lidt fasedrej. Det kender du næppe endnu.

Bølgelængden ved den frekvens, hvor bas og mellemtone skal mødes, er også noget længere end mellem diskant og mellemtone, så bliver det lidt forkert, betyder det ikke så meget.

.....i øvrigt enig med Ulrik, en plan baffel er pænere, men det er jo smag og behag.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: felsby
Date Posted: 26 Jan 2018 at 07:05
Originally posted by bknielsen

.....i øvrigt enig med Ulrik, en plan baffel er pænere, men det er jo smag og behag.

Ja! Og der er jo inspirationskilder i det midtjyske Big smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 26 Jan 2018 at 08:47
Nu har jeg jo prøvet 2-plans baflen i mine nuværende 2.5-vejs.
Jeg er helt enig med jeres kommentarer om udseendet.
Næste gang vil jeg helt sikkert også vælge at hælde højttaleren bagover i stedet. Det bliver langt pænere, med mindre man er meget kreativ med sin udformning af baflen (og det er jeg ikke).


Posted By: HelgeH
Date Posted: 29 Jan 2018 at 22:42
Helt enig, og ud over den pæne rene frontplade, virker en skrånende frontplade, til at højtaleren visuelt ikke fylder så meget i stuen. 
Og jo mindre en højttaler fylder perceptuelt, jo mere hører vi musikken...

En anden ting som du sikkert ved, er at at en skrånende forplade hele vejen ned, begrænser diskantens og mellemtonens gulvreflektioner hørbart. 
Og den naturlige bas reflektionen fra gulvet føres fremad, på en anden måde, end fra en vertikalt monteret frontplade.

Jeg har selv gang i et nyt projekt med Satori 9½ og 7½ og Viawave GRT-145 (8Ohm) bånd diskanter, som således vil få ca. 7 graders skrånende frontplade hele vejen ned. (Bånd diskanten i toppen dog vinklet horisontalt af naturlige udstrålings grunde...).

Vores to konstruktioner, med samme bas og kabinet geometri, og forskellige kvalitets enheder i toppen, kunne det måske være lærerigt og interessant at lytte på sammen, når de er færdige.


Posted By: felsby
Date Posted: 30 Jan 2018 at 09:43
Ja, det lyder spændende, Helge! Den vil jeg gerne se og høre.


Posted By: HelgeH
Date Posted: 31 Jan 2018 at 15:53
Fint! Laver/beregner du selv delefilter?


Posted By: Mik112
Date Posted: 31 Jan 2018 at 18:35
Undskyld, men hvad er forskellen på en skrå forplade med enheder i plan, og en højttaler der er tiltet eks.v. 5 grader bagover?


Posted By: bknielsen
Date Posted: 31 Jan 2018 at 20:04
@Mik112: Der er ingen forskel, man opnår det samme.

-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: felsby
Date Posted: 31 Jan 2018 at 20:40
Originally posted by HelgeH

Fint! Laver/beregner du selv delefilter?
Ak nej, dertil rækker mine evner ikke. I mine unge dage afstemte jeg med ørerne, men det var en langsommelig og upræcis proces.


Posted By: felsby
Date Posted: 31 Jan 2018 at 20:40
@Mik112: som bknielsen skriver Smile


Posted By: HelgeH
Date Posted: 31 Jan 2018 at 21:35
Jeg er helt enig, dog med den bemærkning, at et kabinet vippet bagud, har et ændret balancepunkt.

Dvs. at en betydelig bagudvippet højttaler, især med en seriøs bas med måske 100 grams bevegelig masse, lettere skaber horisontale frem-tilbage vibrationer i hele højttaleren. 

Hvis man står med kroppen lige, 5-7 grader bagud, kan den kraft dine muskler bruger for at holde balancen, reprecentere den kraft/masse højttaleren mister for at modstå en bas´bevægelser. 

Selv en tung højttaler gengiver hørbart mere "hurtigt" og dynamisk, ved at (Bitumen-lim) lime en tung stenplade på bagpladen. Fordi al bas membranens bevægelses energi, bruges på at flytte luft, og ikke kabinettet som er "urokkeligt".

Derfor vil jeg foreslå, at en bagud vippet højttaler, får f.eks. en tung 20mm. stenplade limet i bunden.

Og hvis man helst  vil have en vertikai forplade, tidskorrigeret, men ikke stepped baffle, findes jo den meget gode løsning, at bruge en wave-guide til diskanten med korrekt dybde i forhold til bas/mellemtonen.




Posted By: HelgeH
Date Posted: 02 Feb 2018 at 19:07
-Og med en flad skrånende forplade, og en vertikal bagplade, undgås elegant mange af de reflektioner i kabinettet, som vi vil undgå.



Posted By: felsby
Date Posted: 03 Feb 2018 at 08:48
Originally posted by HelgeH

-Og med en flad skrånende forplade, og en vertikal bagplade, undgås elegant mange af de reflektioner i kabinettet, som vi vil undgå.

Det er en udbredt misforståelse at det forholder sig sådan. Skrå paneler betyder næsten ingenting i undertrykkelsen af stående bølger. Reference haves.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 03 Feb 2018 at 11:43
yep - jeg har 3 enheder i mit kabinet. Når jeg piller en ud, så kan jeg tydeligt høre hvornår det lyder værst, ved at tappe/daske på en stadig monterede enhed, mens jeg har forskellige typer og mængder af dæmpemateriale i kabinettet.Det runger simpelthen, som en indflytningsklar lejlighed, når jeg gør det forkert Shocked


Posted By: HelgeH
Date Posted: 03 Feb 2018 at 14:11
Helt enig, Felsby. 

Jeg skrev dog ikke stående bølger, jeg skrev reflektioner. Og direkte reflektioner fra bagpladen tilbage til bas - mellemtonen er svære at dæmpe helt væk. Med skrå forplade, reduceres og fordeles reflektionerne.

-Men stående bølger kan vel også defineres som en anden form for reflektioner, så jeg udtrykte mig nok ikke tydeligt nok.

En god måde at dæmpe stående bølger, lavet jeg sammen med Steen Duelund. Et rør på ca.9-11 cm. diameter, monteret mellem top og bundpladen, midt i kabinettet, med masser af huller på minimum 10 mm, og dæmpemateriale inden i røret. Ikke dæmpet for hårdt.

Det virket især godt i bassen, om det er en god idé til mellemtone, ved jeg ikke.


Posted By: HelgeH
Date Posted: 03 Feb 2018 at 15:05
Jeg ville ønske, at dæpning og udformning af kabinetter, fik mere opmærksomhed i DIY-kredse. 

Mange detallierede byggebeskrivelser viser, at man mener at den gængse måde at fordele noget filt og Acoustilux, er super. Ofte uden at afprøve forskellige muligheder, eller at vide nok om forskellig dæmpnings materiales funktion. 

Ofte kan man også opleve at en effektiv dæmpning, ødelægger den åbne, uanstrængte gengivelse. 

Til de som ikke skulle vide det, så findes også den mulighed, at udforme kabinettets indre, så selve strukturen kan erstatte meget af dæmpemateralet, så man får både i pose og sæk. 

Jeg har således gode erfaringer med, at på simpelt vis, lave mellemtoners og store Heil-diskanters bagkammer som en "lukket Transmissions Linje". 
Helt enkelt, med to plader fra hvert indre hjørne på hver side af enheden, let skrånende mod bagpladen, så afstanden mellem dem foran bagpladen er ca. det halve af kabinettets indre bredde. Og med f.eks. ca. 5 cm klaring til bagpladen. Så en trekantet "splitter" fra top til bund midt på bagpladen. Dette kabinet kræver kun minimal dæmpning, foruden selvfølgelig i de to linjers lukkede ender.

Mange bedre diskanters cirkulære bagkammer er udformet på denne måde i mini format.

Jeg vil meget gerne høre, om andres erfaringer, event med andre måder at optimere kabinetters indre geometri. 


Posted By: Busk
Date Posted: 05 Feb 2018 at 13:43
Husk at vi har vores egen beregner til hvor meget der skal tiltes
http://www.speakerbuilder.dk/index.asp?id=28&pagetype=content - Tilt beregner

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: HelgeH
Date Posted: 05 Feb 2018 at 15:36
Fin beregner! Hvor man kan beregne både fuldstendig time alignment vinkel, og delvis.
Den vil jeg bruge.


Posted By: Roky
Date Posted: 06 Feb 2018 at 12:34
Originally posted by Digital_thor

yep - jeg har 3 enheder i mit kabinet. Når jeg piller en ud, så kan jeg tydeligt høre hvornår det lyder værst, ved at tappe/daske på en stadig monterede enhed, mens jeg har forskellige typer og mængder af dæmpemateriale i kabinettet.Det runger simpelthen, som en indflytningsklar lejlighed, når jeg gør det forkert Shocked

Det er et interessant trick ! 


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 06 Feb 2018 at 17:14
Originally posted by Roky

Originally posted by Digital_thor

yep - jeg har 3 enheder i mit kabinet. Når jeg piller en ud, så kan jeg tydeligt høre hvornår det lyder værst, ved at tappe/daske på en stadig monterede enhed, mens jeg har forskellige typer og mængder af dæmpemateriale i kabinettet.Det runger simpelthen, som en indflytningsklar lejlighed, når jeg gør det forkert Shocked

Det er et interessant trick ! 


Nød lærer nøgen kvinde at spinde - men os mænd må jo bare være kreative LOL
Jeg tror dog ikke min metode er godkendt officielt Embarrassed


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Feb 2018 at 11:28
Big smile



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com