Print Page | Close Window

Hylle og Hans OB projekt

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1912
Printed Date: 16 Apr 2024 at 17:28
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Hylle og Hans OB projekt
Posted By: Hansmlauridsen
Subject: Hylle og Hans OB projekt
Date Posted: 06 Jan 2018 at 22:25
Hej allesammen

Lidt forhistorie om projektet. 

Nu var jeg med til Julefrokosten sidste år for første gang. Super hyggeligt og en af de bedste dage sidste år for mig. Mange spændende projekter, DOG mange spændende SMÅ projekterSmile!!
Det er imponerende hvad i hver især får ud af de små 5 og 6½" enheder, MEN det er og bliver små 5 og 6½" enheder. Nu er jeg jo ikke typen der lider i stilhed, og brokkede mig nok også lige højt nok over musikvalg, placering af højtalere for tæt på bagvæggen og delefiltret på den Troels G Scanspeak konstruktion(Tak fordi jeg måtte høre den "fullrange" Simon!!!).

Så tænkte at jeg ville få startet et projekt som da med tiden nok skal blive klar til et evt, sommerstævne, OG jeg kører gerne til Sjælland hvis i har en madras man kan sove på!(hint hint) Og med næsten et år til Jul skal det da nok blive færdig inden næste julefrokost!

Igennem en del telefonsamtaler med Hylle, og en enkelt eftermiddag i hans altid varme stue blev et projekt skitseret. 

i toppen en kompressions driver, simpelthen fordi det lyder pisse godt, og skaber en live stemning/føelse af at være til stede som jeg endnu ikke har hørt med hverken bånd, AMT eller div former for dome diskanter. Den måde et godt intgreret horn kan spille de mindste detaljer som var det det nemmeste i verden er vanedannende. OG så dynamikken Uhhh, det er lige så det kilder i mellemkødet. 

Bunden skal være åben baffel, simpelthen fordi det er sjovt, og jeg elsker den måde lyden kan fylde et helt lokale fra væg til væg. OG så er det så utrolig dejligt nemt at lave. 

Elektronikken, skal være Aktivt!

Jeg elsker at drømme om fremtidige projekter, men er en skovl til, at få dem lavet færdige fordi jeg har for travlt, og tit er ved det næste projekt i mine tanker. Jeg har nem tilgang til værktøj og har det nemt med at arbejde i træ. Jeg er IKKE god til delefilter og teknik. Men bygger godt. 

Hylle, er den perfekte "partner in crime" Han er rigtig god til både delefilter og teknik og så bruger han 2-3år på hver projektWink

Han er tålmodig, hvor jeg er utålmodig. Jeg drikker den kaffe han ikke drikker osv....

Og så har ingen af os prøvet at bruge Groundsound før...



Projektets dele.

Driveren er en Eighteensound NSD1095N som har en 1,75" True Piston Motion TiN coated titanium diaphragm. Nogle nævner dem ligeså gode som TAD drivere, men igen så sammenlignes Toyota også nogle gang med Ferrari. Vi får at se....

Hornet er den som Eighteensound selv har lavet til netop denne driver : XT1086

Basserne er en Sample fra Eminence fabrikken speciel lavet Deltalite 2512mk2 til OB.

Alt delefilter og forstærker bliver Groundsound Coolback 300II..

Ideen er at prøve og se om disse enheder kan nå hinanden i en 2 vejs ved en 1000-1200Hz. Hornet og driveren skulle kunne fungere derned når det bare er til Hifi brug efter Tony G`s mening(Ham fra My humble homemade hifi i holland som jeg har købt hornet af)

OG hvis ikke skal vi over i en 3vejs og så skal der findes en passende mellemtone. 

Mvh Hans. 





-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet



Replies:
Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 06 Jan 2018 at 22:36
Hej 

Hermed, billeder og data på driveren og hornet.

Link til DATA på Driveren : http://www.cadaudio.dk/nsd1095n.pdf

Key Features
110 dB SPL 1W / 1m average sensitivity
1 inch exit throat
1,75 inch voice coil diameter
100W program power handling
True Piston Motion TiN coated titanium diaphragm
Neodymium ring magnetic structure
Proprietary phase plug design
Excellent thermal exchange

Link til DATA på hornet : http://www.eighteensound.com/Portals/0/PDFs/XT1086.PDF

Key Features
1 inch throat entry
Unique Eighteen Sound elliptical shape (ESS)
Flat front and compact size
Die-cast aluminum construction for best heat transfer
Uniform on-axis and off-axis frequency response
80° x 60° horizontal and vertical constant coverage
Improved structure strength by exclusive computer aided vibrational analysis



Det er MEGET nødvendig med lidt klæde imellem enhederne da de magneter er MEGA kraftige. 
De fandt så lige hinanden på 10cm`s afstand med mine fingere imellem..AV, har aldrig oplevet noget ligende.





Hornet som er af støbt aluminium virker meget stabilt, men har den der lidt trælse "bing" lyd når man tapper til det. MEN det har jeg selvfølgelige måske fundet en løsning på. 

Mvh Hans








-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 06 Jan 2018 at 22:55
Hej 

Så vedrørende de 4stk 12" Eminence Deltalite 2512mk2 OB enheder. Jeg har købt dem af en herre fra Sjælland, så de er ikke mit værk!!

Data ark : 




Dejlig åben kurv med masser af frigang og luft. OG så vejer de ikke meget med den neodynium magnet!




Dyb Membran, og så selvfølgelig de der LORTE push terminaler som er blevet så pokkers populære.
Det vil give bedre forbindelse at sno lederne sammen!!!! 



Inventeret støvhætte og god tyk membran. 

Mvh Hans








-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 06 Jan 2018 at 23:02
Hej 

Jeg holder lige denne indlæg åben til forstærkeren da jeg først skal til Sjælland og hente dem den 17/1.
Vi skal jo have en masse billeder og data....

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 06 Jan 2018 at 23:24
Hej

Så kommer der ellers en masse billeder med tekst ved nogle, og ved andre ikke. Et par gode tips osv.
 
I øvrigt har jeg for første gang valgt at bygge test kabinettet/bafflen i Spånplade. Det bliver altså ikke sidste gang, VIRKELIGT nemt og dejligt at arbejde i. MDF har aldrig været min ven, og slet ikke efter dette. 



Bare lige for at se hvor dumt det ser ud før man starter.



Bemærk hvordan der desværre sidder lakrester på monteringsflagen. Det er altså ikke godt nok og tror i øvrigt heller ikke det vil skabe en super god kontakt imellem driver og horn, hvilket nok ikke forbedre vibrations problemet



Og slebet det blev!



Første front, hvor der er tegnet en seriøst masse streger, men de er der af en grund...



Et godt råd..når der skal routes med overfræseren så hvis muligt, lav et hul hvor skære resterne kan slippe fri som det ses på den nederste udskæring. Det gør at man ikke brænder jernet varm, og det giver et pænere resultat med mindre fejl. 
Bemærk hvor meget smuds der sidder i den øverste udskæring hvor jeg ikke har lavet et hul først. Det giver en ujævn gang. 

 



Og det er det samme hvis man skal bore igennem tykt materiale med kopbordet, lav et lille hul hvor resterne kan slippe fri af og man kan bore nemt og ubesværet igennem uden at skal rense bordet og skære renden hele tiden.

Det var alt for i dag.

Mvh


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Roky
Date Posted: 08 Jan 2018 at 12:27
Meget spændende projekt. 

Tak for fiffet mht at bore et hul, så resterne kan løbe fri. 

Bliver baflen flad eller kommer der vinger på ? 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 08 Jan 2018 at 21:15
Hej

Roky: Der kommer vinger på således det bliver til en U baflen

Så blev der bygget lidt mere i dag. Første test baffle er færdig og så i morgen får jeg bygget bagdelen/vinger osv. 



Et stemnings billede fra det midlertidige værksted/garage.



Så er første front færdig. 44mm tykkelse hvor den er tykkest, og 22mm hvor den er tyndest. 



Indhukket ved basserne vil blive lavet med frontstof senere, således det kun er hornet som er synlig. 



Det er IKKE den endelige vinge, blot påsat for billedets skyld. Dog bliver formen og hældningen ens, men den vil gå helt til toppen af bafflen. 



Ideen var at få svingspolerne sårn ca. i vertikal linje, og det ser ud til at lykkes med de 44mm`s forskel på montering af basserne og hornet. 

Det var det for idag.

Mvh Hans 



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Jan 2018 at 21:38
Super fedt projekt Clap.
Gode billeder og beskrivelser. Gør det spændende at følge.

Valget af Groundsound kommer du ikke til at fortryde. Det er dejlig nemt at arbejde med og kvaliteten af både filtre og forstærkere er fin.
De digitale filtre er guld værd for nybegyndere (som mig selv), der ikke har den store erfaring med delefilterdesign. Man kan lære utrolig meget omkring filterdesign og lyd ved at lege med filtrene.



Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 08 Jan 2018 at 21:58
Hej

Glæder mig virkelig også til at prøve det. Jeg elsker at bygge, drømme og tegne højtaler projekter, men er virkelig ikke god til at lave delefilter. Så glæder mig til at prøve det af ude ved Hylle. 
Det er jo det de unge vil ha!!!

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Roky
Date Posted: 08 Jan 2018 at 22:43
Du er godt nok produktiv !

Hvad har du/I tænkt de endeligt skal bygges i? 

Nu ved jeg godt at enhederne er indkøbt, men har du/I overvejet en 15" med lang vandring i bunden? Da jeg forsøgte med OB, voldte det mig især problemer at få dem til at gå dybere end 40-50 Hz... Det var med en Deltalite 2515 II  - Den Troels G bruger i sin OBL-15.  


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Jan 2018 at 08:29
Spændende! Dem glæder jeg mig til at høre - der er potentiale til noget stort.

Jeg er enig med Roky i, at god vandring er nødvendigt i bunden - selv med flere større enheder. De af vores kunder, der laver OB, lægger også vægt på dette. Samtidig skal den bevægelige masse også være relativt lav, så det er ikke store tunge gummi-kantophæng man skal ud i.


Posted By: Hylle
Date Posted: 09 Jan 2018 at 08:50
Så kunne det jo være dejlig med en driver producent der tager den til sig, og lave nogle rimelig overkommelig prissatte 12" og 15" basser, med lang vandring, moderat Q, lav Fs, uden mekaniske mislyde, og puste lyde fra bagsiden. Lavt tab. Høj følsomhed..... Godt vi ikke har mange krav  Wink
Jeg ved SB acoustics pusler med noget, (Bo kom nu igang!) så måske vi bare skal være tålmodige. Smile

Jeg ville gerne lave sådan nogle basser da jeg var hos Scan Speak, men det var der ikke stemning for den gang, måske der blæser andre vinde nu...

Nogen siger, man skal mindst have 2x 15" basser i hver side, men jeg synes jeg har haft fine resultater med f.x to 10" basser, men jeg spiller heller ikke så vildt højt. Jeg mindes stadig, hvor gode Simons SLOB´er spillede i til julefrokost for 3 år siden. Det var Fedt!!

Faktisk har en af de bedste Hifi oplevelser i min stue været en intermistisk OB med to 8" fuldtoner i hver side med minimalistisk passiv filter.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 09 Jan 2018 at 10:24
Hej

Roky: Vi har en forholdsvis lang/bred baffle da vingerne bliver 38cm dybe, vil der fra forside membran til bagside være ca. 96cm. Og med de muligheder der ligger i DSP/groundsound, kan der jo boostes efter alle kunstens regler. OG så må det ikke glemmes at standart Eminence Deltalite IKKE er lavet til OB brug. Tjeck PureAudioProjekts i tyskland som har fået lavet en udgave til af Eminence Deltalite 2515II til OB brug ved navn OB-A15Neo. Så vidt jeg husker havde du dem i en smal baffel med korte vinger. Det var vist nogle flotte nogle i birkefinèr hvis jeg husker korrekt.


Ulrik: Få nu bare produceret nogle enheder til OB...Du kan godt.....heja heja uda da Ulrik han ka ka ka!!!!

Mvh Hans



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Jan 2018 at 11:19
Der kommer noget på et tidspunkt (som Hylle nævner) - vi har faktisk lavet nogle indledende øvelser Smile


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 09 Jan 2018 at 13:31
Hej

Uhhh, og Ulrik har skoret....Vi glæder os. skriv mig gerne på listen til 4stk. 

Så fik jeg lige lavet en lille smule mere her til formiddag, nemlig de 4 vinger. højre og venstre vinge er lavet med 1cm i forskel i den gennemgående dybde, således den en måler 38cm i bunden, og den anden 37cm. Ved ikke om det gør en forskel at enhederne ikke har samme afstand på hver side af kabinettet nu hvor de også skråner bagud. MEN nu er det lavet og så kan det også krydses af... 




Så er den skabelonen skåret og så mangler der bare originalerne(hehe, og de lever i dette forumTongue



Så bliver det bagerste hjørne lige fræset rund. Det ser en del bedre ud, OG så vil det ikke give en evt "flap" som vil kunne vibrere. Jeg har en lomme teori om at vibrationer søger mod hjørner ligesom stående lydbølger/bas i et lokale. 



Jeg skærer dem parvis, altså 2 af gangen således jeg er sikker på de har samme vinkel..



Dagens arbejde færdigt. 4stk vinger klar til testpåsætning og bagefter skal det hele jo spartles og males(røv arbejde..)



Vinklen er ikke fast, blot lavet på øjemål. MEN den passer dog ret godt efter "time allignment" på enhederne..jeg er stadig inde for 2-3cm på alle 3 enheder, det må være godt nok. 

 

Her er de dog monteret på den endnu ikke færdig baffle da den anden stod oppe på kontoret med enhederne monteret fra i gårdagens foto shooting.

Så i morgen vil jeg have lavet alle indevendige afstivninger, måske den sidste front, og fræsning af alle kanter. For så er der kun maling og slibedelen tilbage.

Mvh Hans




-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 10 Jan 2018 at 11:32
Hej

Så blev der tid til lidt igen idag. Fik lavet bagkroppen til den ene, så nu mangler den kun finish fræsning(afrundede kanter) og bundplade. 



Igen, en af mine rigtig gode venner, nemlig kopboret..



Den ene plade fræst/afrundet og den anden kun skåret. 



Ren afstivning og så har den fået lidt huller for at undgå for mange stående lydbølger/eller at lyden bliver lidt fanget og laver hul kasse lyd.  



Denne også lavet i skrå vinkel. Måske har det ikke en effekt, men hvis det har er det hermed krydset af listen. 



Og så mit hemmelige våben mod hornets aluminiums resonans/Ping når man tapper til det. 
Dette hulrum vil blive fyldt med ovn-tørret sand. Det burde tager det meste...Og så vil det da uden tvivl afkoble meget hårdt med ca. 15kg sand i toppen af kabinettet.



Så er den første bagkrop færdig og står og tørrer i limen. 

Mvh Hans



 


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Roky
Date Posted: 10 Jan 2018 at 15:44
Hans: Rigtig husket at de var i birkekrydsfiner. De var rigeligt stive til formålet. Som jeg husker det, gav det ikke det store at forøge længden - Faktisk ikke noget, såvidt jeg husker. Men fraværet af vinger gjorde, at de mistede pondus:



Jeg er enig i, at de enheder i standardudgaven, ikke er optimale til OB - Jeg mener i hvert faldt noget andet end det der bliver beskrevet at de kan. MEN, vi har alle forskellige opfattelser af hvad god lyd er, og hvis man ikke ynder den helt dybe bas, så giver de et pænt godt hug. Jeg synes så bare det var irriterede at have de kæmpe kasser stående, når de reelt skulle suppleres med subwoofere.

Jeg tror også man skal være bevidst om (hvad jeg ikke var på tidspunktet) at mange af dem i udlandet der beskriver om OB (eksempelvis den hype der er om Eminence Alpha 15A) - De er ofte vant til (måske en grov generalisering) at det bedste er en fuldtone helt uden delefilter. Når man så supplerer med en 15A enhed - Med et über simpelt delefilter, så kan man få ganske udemærket bas (pga enhedens høje Qts). 

Det skal endeligt ikke opfattes negativt det jeg skriver - Jeg synes det er mega interessant at følge med i - Og jeg glæder mig til at høre dem til julefrokost Tongue

Og ja, en overkommelig bas til OB i 15" lyder rigtig interessant. 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 11 Jan 2018 at 17:18
Hej

Roky: Uha, jeg så det bestemt heller ikke som negativt det du skrev. Er glad for din feedback og mening.
Den skal virkelig også spille godt bas før jeg ikke vil sætte en 15" sub på!!!Jeg elsker bas..

Så fik jeg lavet lidt mere igen..



Så bliver der fræst lidt ved udskæringerne



Og første fejl..12" enhederne sidder for tæt i forhold til afstivning, så der måtte lige laves lidt plads, men det gør heldigvis ingen forskel. Og sidder jo ikke synligt.



Så skal der spartles.


Alle kanter, osv. får maler fuge. Utroligt nemt at arbejde med. 



Lidt tættere på.



Igen så får alle samlinger og kanter fuge..



Der er alligevel en del fuge og spartle arbejde, men det belønner sig jo senere, men det er klart min hade del. Mangler stadig de steder der skal slibes og fugerne tæt ved. Der kan IKKE slibes på spartel masse tæt ved akrylfugen.

Mvh Hans

 


 


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Jan 2018 at 18:34
Hvorfor ser du behov for akrylfugerne? Pladerne er vel limet sammen - og der er jo ikke ligefrem noget, der skal tætnes...


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 11 Jan 2018 at 19:08
Hej

Usxx : Det er for at få pænere samlinger efter malingen. Så ren kosmetiske årsager.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 16 Jan 2018 at 14:52
Hej

Så fik jeg det første kabinet færdigt nok til at det kan sendes ud til Hylle for målinger osv. 

Der mangler noget dæmpe materiale ved bagsiden af 12" enhederne og så mangler der sand i hornkammeret inc en eller anden form for terminalplade som vil agere prop. Muligvis noget Speakon. 

Alle skruer er ikke monteret ved enheder, og de er heller ikke de endelige...

Og så er det mig endnu ikke klart om jeg vil lave en bundplade eller om det er fint som nu hvor den har en gummi/skum liste i bunden. 

Hornets "bing" aluminiums lyd er fuldstændigt væk efter den er skruet/limet til bafflen. Se det havde jeg IKKE regnet med, men vil dig stadig gennemføre at fylde sandkammeret når tid kommer. 

Venligst ignorer alle de grønne og lyserøde sedler på alle vægge, det er et af min kære hustrus påfund vedrørende bedre selvværd og glade tanker..Har dog fået de fleste pillet af højtalerne.Angry



Skruerne ned langs bagside bafflen er kun ren kosmetisk, men skaber et "industrielt nordisk design" tror det var Primare der brugte den frase engang. 







Så blev Adam højtalerne ligepludselige små. Dog virker de nye ikke kæmpestore pga den lave højde. 

Glæder mig til de næste par måneder hvor jeg jo nok vil få den anden færdig og der vil komme lyd igennem 

SÅ nu kommer Hylles del. 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jan 2018 at 15:03
Det var også på tide Wink

Hvad er de mange små huller på bagsiden af baflen til?


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jan 2018 at 15:05
...åh, undskyld - det har du jo forklaret ovenover...


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Jan 2018 at 18:05
Ser rigtig godt ud !Big smile


Posted By: Hylle
Date Posted: 04 Feb 2018 at 19:05
Så fik jeg lige lavet et par hurtige målinger af frekvensgangen på Horn/driver kombinationen og den øverste bas. Det hele måler som beskrevet på producenternes kurveblade, så det er en god start. 
Enhederne er målt på en halv meters afstand i et lille rum, Den øverste måling viser hornet on aksis og ca 45 grader off aksis. man ser den karakteristiske constant directivity waveguid, med ensartet frekvens response på off aksis spredingen.
På wooferens datablad så, man et dyk ved ca 1500Hz, og det går igen på målingen (nederst) Jeg er spændt på om det vil give problemer lydmæssig. Jeg forventer en delefrekvens i 1000-1500Hz området.  










Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Feb 2018 at 19:57
Spændende.
Glæder mig til at høre nærmere om dine oplevelser med de digitale filterløsninger.



Posted By: Roky
Date Posted: 06 Feb 2018 at 12:32
Spændende ! 

Har du planer om at mindske lidt af niveauet i området 1-2 Khz i filtret? 


Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Feb 2018 at 13:33
Roky, du henviser sikkert til måline af compressiondriver på constant directivity hornet. Ja, det er let at tilpasser diskant filteret så du kan få en helt ret kurve, hvis det er det man ønsker. Jeg har aldrig prøvet at bruge Groundsound før, det glæder jeg mig til at prøve og pille lidt i. Selv om jeg er en "analog kind of guy". Jeg ville nok faktisk selv hellere bygge en 3 vejs med 6 forstærker kanaler med elektronisk delefilter inkorporeret i forstærkernes overføringsfunktion, og lave aktive højttalere på den måde. Så skal der ikke tilføjes ekstra filtre DSP, D/A - A/D converteringer osv....


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Feb 2018 at 14:00
@Roky; det, man ofte gør i passive filtre i forb. m. compression drivers og horn, er at dæmpe med en seriemodstand, som er bypassed af en kondensator - snarere end at lave egentlig dæmpning i et afgrænset frekvensbånd. Derved rettes frekvensgangen op, og niveauet tilpasses i samme ombæring - og hornets direktivitet/karakteristik bevares (selvsagt).


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Feb 2018 at 11:53
Tak for de gode svar. Jeg har efterhånden fundet ud af, at jeg synes det er kritisk vigtigt at der ikke er for meget niveau i området omkring 1 Khz. Ved efterhånden en del forsøg foretrækker jeg en in-room respons (fra lytteposition) der er ca flad fra 200-1000 Khz og så jævnt fald (-6 dB til -8 dB) ved 20 Hz. 

Så det er lidt om I plejer at sigte efter at det område (1 Khz) er en helt ret kurve - Eller om det er fint nok med et lille hæv. 

Jeg har lavet indledende forsøg med SB65 fuldtonen delt ved 500 Hz - Jeg er vildt imponeret hvor godt det lyder - Og det er muligt for mig, selvom der er rimelig lang afstand mellem enhederne, at opnå lineær fase fra ca 200 hz til 20 Khz! (med FIR filtre) ´

Det ender nok med at jeg køber hornet et nummer større end det I benytter og tilpasser fuldtonen til dette. På DIY audio er der en laaaaang tråd hvor en bruger har opnået utroligt gode resultater med SB65 og hornet - Ifølge beregninger fremlagt i tråden, kan fuldtonen uden problemer spille 120 dB uden at nå X-max - Men hvor termisk belastning bliver et problem. Skulle man have de lyster Shocked 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 20 Feb 2018 at 10:56
Hej allesammen

Da jeg igen er på arbejde går det ikke helt så hurtigt med projektet, men lidt sker der da. Mon ikke der er enheder i med lyd på inden for den næste måneds tid.

Så er der blevet bygget lidt mere og jeg har nu begge kabinetter færdige, mangler kun maling på når 2 som jeg viser billeder af her.

Der er nu blevet lavet en bundplade på dem begge i 30mm spånplade og lavet en noget større hul i bagpladen ved Hornet for nemmere at kunne komme til driveren og der er skåret en 2mm rustfri stålplade til at blænde hullet af med når de skal fyldes med sand.

Bundpladen var og er nødvendig for at undgå at vingerne blafre/vibrere da de ved knotesten ikke lød særligt stabilt. Nu er de meget døde at slå på.

Taget i betragtning at der kun er 10plader i hvert kabinet syntes jeg at der er ved at have gået en del timer på dem. De har eddermame at kunne spille musik, ellers springer jeg nok en termosikring i skallen.Angry



De er blevet mega stabile med den store og tunge bundplade.



Det var alt for denne gang.

Mvh Hans M. Lauridsen



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 15 Mar 2018 at 11:51
Hej

Så kom der lidt mere gang i projektet.

Begge højtalere er nu færdige på nær kabling og opfyldning/lukning af horn kammeret(sidst nævnte bliver til allersidst)











Og så er der kommet en smule dæmpemateriale indevendigt.


Mvh Hans



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: JAV
Date Posted: 15 Mar 2018 at 15:54
Det ser sgu godt ud. Er ret begejstret for designet. Ville dog selv gøre noget ved de synlige skruer.

Er spændt på at høre om lydindtrykket.


-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Mar 2018 at 12:29
Ser godt ud !!! 

Jeg mener at Hans skrev, at det er meningen at der skal være frontstof på ? 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 22 Mar 2018 at 09:53
Hej

Ja, det er korrekt, pga børn bliver hele indhugget ved basserne dækket af en frontremme/stof.

Lige nu går tiden med at bygge elektronikken.

OG at bygge en effektforstærker/DSP løsning med 4kanaler tager mig altså noget tid, og noget der ikke falder mig naturligt. Så der skal tænkes lidt mere over det hele en hvad godt er, MEN det er ved at være der.

Hylle kommer forbi her i næste uge og så skal han lige chekke alt elektronikken om mine forbindelser af selv samme før der sættes strøm til. Så der burde faktisk være strøm og musik på det hele i slut næste uge.

Så der kommer nogle målinger osv.

Af forskellige årsager måtte jeg takke nej tak vedrørende de Groundsound Coolback jeg var ved at handle. Så valget er faldetr på et sæt DCN24 med kun 1 ind, men 4ud. (DCN14???) Og de fineste Tripath effekt moduler jeg kunne opstøve. Jeg elsker lyden af Tripath og med disse burde der være mere en nok effekt med den forholdsvis høje følsomhed jeg tror på systemet har.



Alt svagstrøm på den ene side. Igen Dual mono med 2x90W/4ohm per side. 125va Trafo og 24000uF.



De 2 stk 125va trafoer og strømforsyninger til Groundsound modulerne. Det eneste fælles er det store 10A schaffner EMI filter og 220v indgangen. Mangler lige de sidste lodninger og 220v ledningsnet.



Her ses det tydeligt at jeg bygger på hverside af en sandwich plade lavet af 2x1mm Alu med 4mm Bitumen i midten. Der er virkeligt resonans dødt. Alle bolte er gennemgående så begge plader fungere som Stel.

I øvrigt førstegang jeg bruger SpeakON stik. Ummidelbart virker det super nemt og stabilt.

Link Til Tripath moduler.  https://www.audiophonics.fr/en/amplifier-kits/audiophonics-tripath-ta2022-mini-kit-diy-transformer-p-4760.html

Mvh Hans
 



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 14 Apr 2018 at 15:35
Hej

Så har systemet stået og spillet i stuen i et par uger med et ikke perfekt lavet delefilter via Groundsound.
Umiddelbart rigtigt fin lyd, med MASSER af bas, som både går dybt og med fylde. Og med de 2stk 12" enheder delt over ved 1200Hz bliver man ramt af en væg af lyd..De kan spiller utroligt højt med en dynamik der er skræmmende.
Alt det med at man skal op og bruge 2stk 15" per side for at få bas er noget fis. I min stue på over 50m2 ville jeg kunne klare mig mere en fint med en enkelt 12" per side.

De Eighteensound drivere og horn har virkeligt god spredning og sweetspot er det meste af sofaen. MEN den høje følsomhed på omkring de 110db er støjende og jeg tror ikke det er muligt med aktiv deling at undgå en baggrundssusen fra elektronikken. Jeg spiller med både skilletrafo og dedikeret jordspyd til hifi, så fejlen er ikke der.

Fordele ved systemet:
-Meget bredt lydbillede
-Vild dynamik
-Fri og åben bas
-Følsomheden
-Naturlig og afbalanceret lyd
-Mellemtone fra 4stk 12" er lækkert...
-Væg af lyd!!
-Horn og drivere i verdensklasse!!

Ulemper
-Størrelsen
-Følsomheden/elektrisk støj.
-Bassen skal have lidt lydtryk for at blive helt god
-Ligeledes åbner hornet først ved moderat lydtryk
-OB bas kræver OB mellemtone og diskant for at blive helt godt
-Desværre ofrer man præcision i lydbilledet ved det systemet under de 1200Hz.

Konklusion.
OB bas er super neutralt og nemt at lytte til, det kræver dog at man skal lidt op i lydtryk for at fylde hele lokalet. Væg af lyd = manglende styr på lydbilledet desværre. Begge disse ting er min generelle indtryk af OB fra de systemer jeg har lyttet, men dette er første gang jeg har levet med det i min egen stue. Super sjovt men jeg fortrækker kvalitets bas fra et lukket kabinet i stedet.
Eighteensound systemet er ufatteligt godt og med en krop 1"domes aldrig kommer i nærheden af. MEN de skal også have lidt juice for at åbne op, og den der evendige støj er pisse træls, her vil der fortrækkes passivt filter med passende modstand.

Jeg lytter tit ved lav lydstyrke hvor støj og susen er hørtbart og derfor ikke en brugbar mulighed og heller ikke den mangle dynamik ved selv samme.

Ved stille aften lytning kommer alle fejl frem desværre og når man så går rundt i huset med højt baggrundsmusik lyder det fremragende. Der skal spilles højere ved "sweetspot" lytning en jeg finder behageligt.

Det giver mig mindre lyst til at sætte mig ned og nyde musikken. Mens mere lyst til 125db Metallica i hele huset.

Uden tvivl vil der være andre fordele og ulemper ved anden DSP og forstærker løsning, men det er nok mere konceptet jeg stoppes af.

Alt i alt et virkeligt sjovt projekt, men ikke noget som der kommer til at blive stående...

Målinger på vej.

Mvh Hans




-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Roky
Date Posted: 14 Apr 2018 at 18:15
Spændende med indtryk - kommer de med til julefrokost ?

Ang støj så kan jeg nikke genkendende til problemet- også selvom mine enheder er knap så følsomme.

Jeg har overvejet om de her kan være løsningen www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html

Ja de er forholdsvis dyre og man kunne sikkert lave dem selv. Men hvis de kan fjerne langt den meste støj, så er de vel prisen værd.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Apr 2018 at 20:18
Har du selv målt og simuleret groundsound filtrene?

Bliver spændende at se målingerne.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 14 Apr 2018 at 20:29
Hej

Ja, målt via REW med MiniDSP Umik 1. Og det med Groundsound er selvlært på nær et enkelt opkald til Robert fra GS, og nok langt fra hele vejen endnu, men nok til et simpelt filter setup.

Vil nok fortrække måling med Clio, men dette råder jeg desværre ikke over.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Apr 2018 at 12:30
Kommer der snart målinger Big smile?

Kunne være interessant at se en stepresponsemåling. 




Posted By: Robert GS
Date Posted: 19 Apr 2018 at 19:27
Hej Hans,

Jeg synes du skal få løse problemet med støj fordi det giver lyttetræthed efter meget kort tid...
Og det er her mange ikke får det rigtige "billede" af hvad et aktivt system kan og det bunder oftest
i lidt for billige og dårlige løsninger. OG der skal optimeres med hensyn til gain og følsomheder.
OG DSP er ikke en mirakelkur - den grundliggende højttalerkonstruktion skal stadig være i orden.

Du har tydeligvis udfordringen med gain struktur og/eller grundstøj.
DCN24 burde ikke være problemet Wink

Mvh Robert


-------------
Active sound - Active listening


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 19 Apr 2018 at 20:37
Hej Robert

Vender det lige om, de DCN24 moduler jeg bruger er tavse som graven, så nej, fejlen ligger ikke der, men ved effektmodulerne. Jeg har faktisk ikke noget dårligt at sige om Groundsound produkterne jeg bruger. Efter lidt telefonservice fra din side var jeg igang med at lege med det. OG så var der et par spørgsmål ved montagen som du også hjalp mig med inde for 24timer. så top produkter med top service. Bum

Jeg er dig utroligt enig i resten, og det er selve konceptet der ikke helt falder i mit favør her.
Jeg spiller tit lavt, og PA enheder skal bare have en lille smule mere kul for at "starte" ordenligt op.
"væg af lyd" frem for lidt mere præcision i mellemtonen fra 12" enhederne falder heller ikke helt i min smag.

Så jeg kaster håndklædet i ringen med disse højtalere og har sat dem til salg da jeg aldrig vil få dem flyttet hen hvor de falder 100% i min smag. DSP kan som du siger ikke ændre på selve konstruktionen.
Ender med at rende i cirkler og bruge alt for mange timer på det uden det ønskede resultat

Mvh Hans  



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 19 Apr 2018 at 20:44
Var der noget med, at du skulle med til Sjællandstræf i den kommende weekend?

Kunne der i så fald blive mulighed for en fremvisning af dette fine projekt (selvom du ikke selv er helt tilfreds)?


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 19 Apr 2018 at 21:21
Hej igen

Jeg er blevet kaldt på noget arbejde, så jeg kommer desværre ikke med over. Og så er disse højtalere i øvrigt også så store at de ikke kan være i en normal bil.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Robert GS
Date Posted: 19 Apr 2018 at 22:27
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej Robert

Så jeg kaster håndklædet i ringen med disse højtalere og har sat dem til salg da jeg aldrig vil få dem flyttet hen hvor de falder 100% i min smag.

Mvh Hans  



Okay - det er lidt øv.... Ouch
Du må bare ligesom alle os andre sande at det er ikke hver gang man rammer plet.
Jeg har s.. også lavet nogle skæverter - det er vist nærmest mere reglen end undtagelsen Wink
Jeg er ikke flov i den henseende for BARE se det bras som der bliver konstrueret i Klang und Ton
og af Der General i Hobby HiFi - speciel deres Cheap Tricks. Der har de senere år ikke været et
eneste projekt som har fået mig til at spærre øjnene op Shocked

Så hvad bliver næste projekt Question FOR du må ikke stoppe nu - det er bare om at få gang i saven igen Big smile

Mvh Robert


-------------
Active sound - Active listening


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 01 Maj 2019 at 11:31
OB kan nu godt spiller fint ved lavt niveau. Jeg spiller meget sjældent højt, men har god bas selv ved meget lav lydstyrke. Jeg deler lavt ved ca 100 Hz, og har forsøgt at øge delefrekvens, men det synes jeg ikke er godt. Det hele falder fra hinanden. Lige nu er det en 15" bilenhed lavet til fri luft og en 7" fuldtone. Det er ikke helt nemt at få til at spille sammen. I starten lød det skrækkeligt, med en bas der kun lød godt når jeg spillede højt og resten løs som om det kom bag fra højttaleren og spillede ind i en papkasse. 

Efter lidt trial and error faldt det hele på plads. Jeg var nødt til at flytte delefrekvens fra 250 Hz til 100 Hz og ingen eq omkring delefrekvens. Når jeg laver eq i dette områder, falder det hele fra hinanden også bassen - tænker det er fasen der driller. Pt leger jeg mig frem, men vil meget gerne have lidt mere styr på teorien omkring fasens påvirkning, da det uden tvivl er alfa og omega




-------------



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com