Print Page | Close Window

Sb til lukket kabinet

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1900
Printed Date: 28 Mar 2024 at 10:35
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Sb til lukket kabinet
Posted By: Hansmlauridsen
Subject: Sb til lukket kabinet
Date Posted: 24 Nov 2017 at 15:54
Hej

Lige et hurtigt spørgsmål angående valg af enheder.
Der skal bruges 2stk 8ohm i parallel delt op til min mellemtone bånd ved 800-1000Hz 24dB. Kabinettet er 50liter lukket.

Hvilken af disse SB enheder vil gøre sig bedst?

SB17CRC35-8
SB17NAC35-8
SB17CAC35-8
SATORI MW16P-8

God weekend
Mvh Hans





-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 24 Nov 2017 at 16:16
Rent parameter-/afstemningsmæssigt vil NAC/NBAC/CAC være mest egnet, da de har det højeste Qts. Satori er i øvrigt for dyrt købt her, hvis du alligevel ikke skal bruge den længere op.

Om du vælger NAC, NBAC (NAC med matsort anodiseret membran) eller CAC (samme alu-membran blot med keramisk belægning) er nærmest ligegyldigt - det er et spørgsmål om, hvilket udseende man bedst kan lide. NBAC og CAC har en mere lækker overflade på membranen end NAC, som er en skinnende natur-anodiseret alu-membran (den er mere rå).


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 24 Nov 2017 at 16:21
Hej

Og det var så lige det svar jeg søgte. Tak.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 28 Nov 2017 at 17:39
Hej

Når jeg sammenligninger data på SB17NAC35-8 og SB17BNAC35-8 (altså forskellen på den rå Alu og den sorte Alu udgave) er der stor forskel på Qts, vas, bl og mms. 

Troede bare det var en anden farve?.

Men med den højere Qts vil det vil være SB17NAC35-8 jeg skal bruge eller hvordan? Den sorte udgave er da betydelig kønnere og kigge på.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Nov 2017 at 17:49
Der er fejl i databladet på nogle parameter for SB17NBAC35-8. Det må vi vist lige få set på.

Regn med data for NAC. Fysisk er der blot farven til forskel.


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Nov 2017 at 17:51
Det gælder tilsyneladende også 4-ohm udgaven i sort....Cry


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Nov 2017 at 18:00
Jeg kan se, at jeg aldrig har haft datablade for netop SB17NBAC35-4 og SB17NBAC35-8 til gennemsyn (modsat SB15NBAC30-4/8) - det bliver der rettet op på. 


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Nov 2017 at 18:17
Originally posted by Hansmlauridsen

Den sorte udgave er da betydelig kønnere og kigge på.

Jep! 

Hvis man ellers er til hvide membraner, så har CAC også en super lækker overflade.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 28 Nov 2017 at 18:34
Hej

Hehe, du skylder en kop kaffe nu.. men godt de er ens, for så er det uden tvivl dem jeg skal bruge.(med sort membran)

Ved du om de er i handlen?, eller det spørgsmål er måske mere til Mads.

Mvh Hans




-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Nov 2017 at 18:40
...eller en øl til julefrokosten.

Ja, de har været i produktion længe - og vi har dem på lager.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 03 Dec 2017 at 22:00
Hey igen

Efter at have kigget lidt dybere på SB hjemmesiden kan jeg se der også er forskel på Satori enhederne  med de hvide og sorte membraner. Er det pga at det farve der er brugt vejer en del?

Er der ændret andet en farve på membranen?, for igen er Q-faktor, mms, vas, cms, rms og BL anderledes. 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Dec 2017 at 08:22
Den tager vi til julefrokosten. Er det en specifik enhed/størrelse, du tænker på?


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Dec 2017 at 08:47
Der er nogle forhold, som gør, at den simple T/S model passer ret dårligt på MW19. Derfor afhænger de målte T/S parametre stærkt af den metode, der bruges til bestemmelse af parametrene. Jeg har bestemt parametrene på de opringelige MW19P-4 og MW19P-8 med en alternativ metode, som afspejler den faktiske/fysiske bevægelige masse. De fuldstændig tilsvarende enheder med hvide membraner er blot målt med den almindelige metode, som vi beskriver under http://www.sbacoustics.com/index.php/technical-notes/ - Tech. notes . Hvis jeg måler enhederne med de sorte membraner på samme måde, får jeg samme resultat (inden for tolerancerne og måleusikkerheden). Når Mms bliver "forkert", bliver BL det i sagens natur også (se sammenhængen og de matematiske udtryk i beskrivelsen) - og begge dele påvirker Qts. Vas bliver også anderledes, da den beregnede Cms har en anden værdi (grundet Mms). Enhederne med sorte og hvide membraner er ens bortset fra farven (dvs. membranerne har samme nominelle vægt).


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Dec 2017 at 08:50
For lige netop MW19P's vedkommende ville det være mere rigtigt at bruge en ulineær model - altså en model, hvor Cms er frekvensafhængig (det er den på ALLE elektro-dynamiske højttalerenheder, men mange gange er det ubetydeligt i forhold til brugbarheden af den simple T/S-model).


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 05 Dec 2017 at 00:05
Hej

Dejligt med dit uddybende svar. Men når en "normal" hifi/ diy interesseret kigger på siden har de ikke en Kina mands chance for at forstå det, og der vil da uden tvivl forvirre mere en gavne.

Det er vel når alt kommer til alt for forbrugerens skyld at der overhovedet er data på hjemmesiden.

Måske noget der skal med i betragtning.

Mvh Hans 


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Dec 2017 at 08:08
Så vidt jeg ved, er SB ved lave en ny hjemmesiden. Jeg har løbende givet mange input ved data på enheder - bl.a. også dette. Vedr. MW19P, så er det ene ikke mere rigtigt end det andet.

Husk i øvrigt; når du ser almindelige små afvigelser mellem enheder, der teoretisk set burde være ens, så skyldes det jo bare almindelige tolerancer og måleusikkerhed. Til gengæld ved du, at vi rent faktisk så har målt de forskellige enheder og ikke bare kopieret data over (det kan vi dog godt gøre til et foreløbigt datablad, hvor vi ikke har tilstrækkeligt produktionsdata).

 


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 05 Dec 2017 at 08:15
Godmorgen

Jeg anklager jer bestemt ikke for at kopier over, og finder jeres brand som et af de mest professionelle og troværdige. Derfor jeg bruger jeres enheder.

Syntes dog det er svært for den normale bruger de gennemskue det. 
Når man går i winISD og leger med kabinet beregninger kommer der jo forskellige resultater på ens enheder så.

Igen, skal det nævnes at jeg har stor respekt for dit/jeres arbejde og syntes det skal præsenteres på bedste måde.
Men lad os snakke den færdig ved julefrokosten.

Mvh Hans



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Dec 2017 at 08:31
Jeg tog det skam heller ikke som en anklage - og jeg forstår dig så udmærket godt. Der er mange ting på den nuværende hjemmeside, der kunne gøres bedre...





Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com