Print Page | Close Window

Ny form for dæmpning Yamaha NS 5000

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Discription: Her kan stilles spørgsmål omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1899
Printed Date: 28 Mar 2024 at 14:24
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Ny form for dæmpning Yamaha NS 5000
Posted By: Roky
Subject: Ny form for dæmpning Yamaha NS 5000
Date Posted: 23 Nov 2017 at 21:12
Den relativt nye reference-højttaler fra Yamaha betegnet NS 5000, gør brug af en speciel dæmpning, som jeg ikke tidligere har set eller hørt anvendt før. 

Yamaha kalder teknologien Acoustic Absorber - Og de er ved at tage patent på teknologien. 

Linket er her (se under Technology): 
http://au.yamaha.com/en/products/contents/audio_visual/ns-5000/technology.html - http://au.yamaha.com/en/products/contents/audio_visual/ns-5000/technology.html



Jeg tænker at man relativt nemt kunne eksperimentere med noget lignende. Et J-formet afløbsrør i Ø 7-10 cm koster ikke mange kr. En anden mulighed kunne være et paprør. Det er velsagtens mindre resonant end ét i PVC.

Højttaleren er delt mellem Bas og mid/dome ved 750 Hz! og det ligner at der nærmest intet dæmpemateriale er i højttaleren. Ud over det der velsagtens er i røret.  


Er der nogen som har eksperimenteret med noget lignende?  

Jeg tænker selv at prøve det af i mine nye kabinetter. 






Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 24 Nov 2017 at 08:13
Originally posted by Roky

Er der nogen som har eksperimenteret med noget lignende?  

Ja, men ikke til helt samme formål - jeg kan ikke komme nærmere ind på det her, men det løser et klassisk problem.

Deres kammer til dome-enhederne er også interessant Wink


Posted By: USXX
Date Posted: 24 Nov 2017 at 08:41
Det J-formede rør er faktisk smart. Det bliver jo J-formet af en bestemt årsag (effektiv/akustisk længde samt åbningernes placering i forhold til kabinettets dimensioner - det er absolut ikke ligegyldigt, hvor åbningerne sidder).


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Nov 2017 at 09:02
Der er vel i bund og grund tale om en intern Helmholtz resonator, der benytes til trykudligning af den stående bølge?


Posted By: USXX
Date Posted: 24 Nov 2017 at 09:10
Bemærk i øvrigt, at kabinettet er i krydsfiner Smile

https://www.stereolife.pl/images/newsy/sprzetowe/2017/YamahaNS5000Cutout.jpg - https://www.stereolife.pl/images/newsy/sprzetowe/2017/YamahaNS5000Cutout.jpg


Posted By: Roky
Date Posted: 26 Nov 2017 at 20:26
Originally posted by USXX

Det J-formede rør er faktisk smart. Det bliver jo J-formet af en bestemt årsag (effektiv/akustisk længde samt åbningernes placering i forhold til kabinettets dimensioner - det er absolut ikke ligegyldigt, hvor åbningerne sidder).

Er du villig til at løfte lidt af tankerne herom? 

Jeg har fundet et sted i byen hvor de har billige paprør. Silvan har vinkelformede afløbsdimser i Ø=50 mm.

Ja det de har brugt ift diskanten ser også meget interessant ud Big smile


Posted By: Roky
Date Posted: 26 Nov 2017 at 20:30
Originally posted by USXX

Bemærk i øvrigt, at kabinettet er i krydsfiner Smile

https://www.stereolife.pl/images/newsy/sprzetowe/2017/YamahaNS5000Cutout.jpg - https://www.stereolife.pl/images/newsy/sprzetowe/2017/YamahaNS5000Cutout.jpg

Ikke så fedt, at jeg blev nødt til at bygge i MDF, skønt ønsket om krydsfiner (krydsfiner var udgået på tidspunktet).

Det er også nogle rigtig fede samlinger i det kabinet. Må gøre byggeprocessen forholdsvis let. 


Posted By: felsby
Date Posted: 27 Nov 2017 at 19:11
krydsfiner udgået? Nu har jeg aldrig... Sleepy


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Dec 2017 at 10:41
felsby: Jeg tænkte præcis det samme. Nu har de så fået det igen....


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Dec 2017 at 10:53
Jeg har nu eksperimenteret med resonansrør i kabinetterne. 

Det skulle vise sig at "afløbsrør-fittings" i Ø 50 mm passer PERFEKT i de paprør jeg har købt. Fittingsne (eller hvad de nu hedder) koster ca 14 kr pr stk og paprørene det samme:



Efter flere forsøg endte jeg med at tage næsten alt dæmpning ud af kabinettet. Det blev til en hel del (for begge højttalere):



Det endte med at jeg skar det ene rør så det var 28 cm og det andet 32 cm. Kan se på Yamahas beskrivelse af NS5000 at det ene rør er længere end det andet. Beklædte også røret med sort gaffa. Ser lidt pænere ud og gjorde dem lidt mere resonansdøde: 







Posted By: USXX
Date Posted: 01 Dec 2017 at 11:01
Nu er krydsfiner jo heller ikke bare krydsfiner - der er mange kvaliteter. Det er meget almindeligt, at byggemarkedet ikke ligger inde med ren birkefiner, men det bestiller de bare hjem. Typisk har de finer med én kosmetisk pæn flade i birk, og resten af lagene er fx gran. Og så er der almindelig billig krydsfiner helt uden birk. 


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Dec 2017 at 11:17
Jeg har lyttet en del frem og tilbage. Højttalerne står i hvert sit hjørne, hvorfor roomgain naturligvis ikke er ens. Jeg vurderer at bassen blev væsentligt strammet op ved indgrebet. Før havde jeg en fornemmelse af at bashøjttaleren var lidt sløv i det. Jeg skal ikke kunne sige om det OGSÅ skyldes at der var for meget fyld i kabinetterne. 
Jeg kunne mærke at vibrationer fra kabinettet blev mindre ved at tilføje de to resonansrør. Det er alligevel ikke dårligt, når nu kabinettet i forvejen vejer godt til og er ret godt afstivet - Synes jeg selv. 

Der sker flere ting ifølge mine målinger. Med resonansrør:
1) Forvrængen falder. I området 45 Hz, 300 Hz og 700 Hz. 
2) Frekvensresponsen bliver mere jævn. 
3) Der er et tydeligt dyk i responsen omkring 900 Hz. 
Dette gentager sig ved tre forskellige sæt målinger. Foretaget 1-4 cm fra enheden. Ved hvert sæt måling har jeg forsøgt at placere mikrofonen i relativt samme afstand (mellem kabinet 1 og 2):

Rød (med resonansrør uden fyld)
Grøn (uden resonansrør med fyld)






Den første er med resonansrør uden dæmpning, den anden uden og med dæmpning: 




Den røde streg er anden harmonisk forvrængning. Den gule streg er tredje harmonisk forvrængning. 

Jeg skal ikke kunne sige om dette er den rigtige måde at måle på. Men jeg er ikke tvivl om at der er sket en forbedring når jeg lytter. 


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Dec 2017 at 11:21
USXX: Jeg plejer at købe den bedste de har. Den type der netop har en pæn kosmetisk flade. Den koster vidstnok ca 900 kr for en plade. 


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Dec 2017 at 11:29
Hvordan ser målingen så ud helt uden resonansrør?


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Dec 2017 at 11:40
Jeg fik desværre ikke taget en måling uden resonansrør og uden dæmpning. 


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Dec 2017 at 11:48
Så er det jo svært at dokumentere effekten...


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Dec 2017 at 22:57
Super interessant at undersøge effekten af sådanne "dæmperør" i kabinettet. Umiddelbart er øvelsen rigtig fin og spændende.

Men stående bølger er nok ikke det, du skal være mest nervøs for med et bas-kabinet, hvor længste interne sidelængde er (bedømt på billeder) omkring 60 cm.
Som jeg har forstået din byggetråd, så deler du din bas 2. ordens (digitalt) ved 200 Hz. Den første markante resonans, med en bølgelængde på 60 cm, ligger umiddelbart i omegnen af 280-290 Hz. Så den bliver nok ikke et stort praktisk problem for dig.
Det giver mening at dæmpe stående bølger i Yamaha NS 5000 sammenhæng, da deres 12" enhed deles helt oppe ved 750 Hz.

Men jeg ville have troet, at den første markante resonans ville slå mere igennem i din måling på den ufiltrerede enhed. Det kan selvfølgelig skyldes, at du lige præcis har ramt den rigtige længde og position på rørene, så denne udlignes.




Posted By: Roky
Date Posted: 02 Dec 2017 at 12:25
Ja det er lidt trælst at jeg ikke fik taget en måling uden dæmning i kabinettet. Jeg havde kun akkurat nok strips til, at jeg kunne montere rørerene i begge højttalere...... 

Jeg vil ikke udelukke at jeg vil prøve at lave en måling UDEN rørerene i. Jeg har ikke planer om at tage skummet ud, da jeg har limet det fast med limpistol. 

Den længste interne sidelængde er rigtig nok ca 60 cm. Der er skum bagved enheden, over og i midten. I bunden er der intet. Skummet er ca 3 cm højt. (Skummet er købt ved frequence og vidstnok oprindeligt fra Hornslet Møbelfabrik)  Er det muligt at jeg har ramt den rette dæmpning med det? 

Er der andre måder jeg bedre kan måle dette på? 





Posted By: Roky
Date Posted: 02 Dec 2017 at 12:32
Man skal nok tage den her impulsrespons-måling med et gran salt. Men den ser markant renere ud på alle de målinger hvor der er to resonansrør i:

Rød er med resonansrør. Grøn er uden (med meget dæmpning):






Posted By: Roky
Date Posted: 16 Jan 2018 at 18:39
Nu er der sket det, at jeg er endt med at FJERNE de to resonansrør jeg ellers troede gjorde underværker for lyden - Så et skridt tilbage men to skridt fremad ift lyden. 

OG så har jeg monteret én akustisk ventil fra Scanspeak i hvert kabinet- Jeg havde dem liggende fra et tidligere projekt....Det gik heldigvis uden at forvolde kosmetiske skader på kabinettet. 

Målinger viste en SIGNIFIKANT forbedredning hvor der kun var akustisk ventil i kabinettet. Men den forbedring skyldtes vidst især det forhold at jeg målte på hhv højre og venstre baskabinet som står to forskellige steder i rummet - Det er vildt at der kan være så stor forskel på en nærfeltsmåling. 

Af denne grund ser jeg det ikke meningsfuldt at poste nye målinger. Mine egne ører sig mig dog, at det er væsentligt bedre uden de der resonansrør og så med akustisk ventil. 

Hvor jeg før havde en oplevelse af at bassen var lidt sløv og "dvask" i det (og det kunne jeg ikke komme af med uanset hvordan jeg delte/korrigerede), er den nu langt mere dynamisk og med HUG. Nu er min oplevelse af bassen i tråd med hvordan Troels Gravesen beskriver den i sin SBA10. 

En sidste mulighed er at fjerne lidt af dæmpefyldet i den akustiske ventil. Den er forholdsvist hårdt tilstoppet. Men om ikke andet, så kan bassen bevæge sig relativt frit nu - Naturligvis langt mere end i lukket kabinet. 




Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com