Print Page | Close Window

Julefrokosthøjttalere

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1886
Printed Date: 29 Mar 2024 at 10:38
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Julefrokosthøjttalere
Posted By: USXX
Subject: Julefrokosthøjttalere
Date Posted: 05 Okt 2017 at 16:49
Der skal bygges højttalere til julefrokosten, skal der!

Jeg har følgende stumper liggende:

  • 8 liters kabinetter i 12 mm MDF med afstivning beklædt med sort folie ("ask"). Der er fastmonteret 50 mm port i nogenlunde passende længde.
  • 22 mm birkefiner (rest fra "Smæk for alle pengene"-projektet).
  • Gamle SB15 prototype basser med neodymium magnetsystem og slidset membran (coated på forsiden) - måler ganske fornuftigt.
  • Refurbished SB26ADC diskanter.

Planen er med en dyksav at skære fronten af kabinetterne og derefter montere ny baffel i birkefiner.

...og så skal der bare laves et filter Big smile

















Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 05 Okt 2017 at 16:51
Denne tråd må meget gerne spammes med andre julefrokost-projekter.


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Okt 2017 at 14:27
Små skridt....




Posted By: USXX
Date Posted: 07 Okt 2017 at 13:02
Lørdagshygge...







Posted By: bknielsen
Date Posted: 07 Okt 2017 at 14:43
Du kan vist lige nå at bygge med dem her også Big smile: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1867&title=8-fuldtone%20 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1867&title=8-fuldtone

-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Okt 2017 at 16:18
Mine 8" Enviee enheder blev solgt til en tysker i forrige uge Smile


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Okt 2017 at 18:28
Fedt! Spændende med de SB15 prototype-enheder Big smile Smile


Posted By: Frost
Date Posted: 07 Okt 2017 at 18:47
Jeg kan måske nå at få gang i disse gamle kasser.





Posted By: USXX
Date Posted: 08 Okt 2017 at 09:30
Det er jeg sikker på, du kan Smile


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Okt 2017 at 10:32
Dæmpning tilpasset (det skal nok lige ud igen under kantfræsning):



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 08 Okt 2017 at 11:31
Haha - yep - det er svært at støvsuge ud bagefter. Hov - hvor ved jeg det fra EmbarrassedLOL


Posted By: Frost
Date Posted: 08 Okt 2017 at 15:12
Det bliver fint ulrik :D 

OT: 
Forresten, Jeg faldt over nogle billeder af nogle gamle Fuldtoner... Der er nogle fine steger i membranen. Det ligner næsten revelator membranens slidser :D 






Posted By: USXX
Date Posted: 08 Okt 2017 at 16:55
Interessant - hvilket firma står bag?


Posted By: Frost
Date Posted: 08 Okt 2017 at 17:36
Originally posted by USXX

Interessant - hvilket firma står bag?




Jeg mener at det er nogle gamle Lowther. Muligvis model PM-4 eller 6.


Mvh


Posted By: Frost
Date Posted: 08 Okt 2017 at 17:41
Det ser ud til et stregerne er brugt på flere af deres modeller :

%20 - http://www.troelsgravesen.dk/Lowther.htm


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Okt 2017 at 17:44
Ja, chassis og phase plug ligner godt nok Lowther.


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Okt 2017 at 17:45
...linket er dødt


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Okt 2017 at 18:59
Spøjst...det virker fint, hvis man kopierer til URL-linjen. Jeg kører Ubuntu/Firefox 56.0 - links virker normalt fint her.


Posted By: USXX
Date Posted: 09 Okt 2017 at 12:31
Klar til filter...




Posted By: USXX
Date Posted: 09 Okt 2017 at 15:08
Haps haps haps, hvornår ska' vi ha' snaps...




Posted By: USXX
Date Posted: 09 Okt 2017 at 15:14
Delefrekvensen endte ved 2.9-3 kHz. 


Posted By: Frost
Date Posted: 10 Okt 2017 at 10:35
Det ser godt ud, Ulrik. Bliver spændende at høre dem.
Jeg har også fået simuleret lidt på mine 2.5vejs pfc.. 
Foreløbig frekvensgang 15g off:




Posted By: Roky
Date Posted: 10 Okt 2017 at 11:15
Ser god ud med krydsfineren på de sorte højttalere !


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Okt 2017 at 11:21
Det ser da lovende ud Smile

Der er lidt flere bump på mine (hvilket bl.a. skyldes kant-dykket) - her responsen ca. 15° off-axis i 1,5 meter. (med room modes og det hele). De er endt med at være tunet til små 52 Hz i et effektivt volumen på 8,5-9 liter. Det er tæt på at være optimalt - og rigelig fint.




Posted By: USXX
Date Posted: 10 Okt 2017 at 13:23
Jeg fifler stadig med et par komponentværdier. Mellemtone og top kører rigtig godt - homogent, åbent og uden generende betoninger eller stemte st-lyde. Dog er basniveauet lige til den gode side, omend der ikke er maskeringer af betydning. Det bliver under alle omstændigheder en 2-vejs, der skal stå fri af bagvæggen, men hvis jeg kan hæve det øvre niveau en lille smule, uden at det går ud over karakteren, vil det nok være at foretrække.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 11 Okt 2017 at 21:15
  Må vi se filteret Rune?


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: USXX
Date Posted: 12 Okt 2017 at 09:12
Der er lyttet og ændret lidt. Jeg var også omkring 5,6 uF på den forreste kondensator på diskanten men vendte tilbage til udgangspunktet. Det er nok sådan her, det ender med at blive - mere tid kan jeg heller ikke bruge på det. Det er et par udmærkede små kasser.




Posted By: USXX
Date Posted: 12 Okt 2017 at 14:58
Glem ovenstående. Jeg er definitivt tilbage på 8,2 uF på bassen - og 5,6 uF er atter i spil på diskanten.


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Okt 2017 at 12:59
Så er der sat punktum for filteret. Det endte (forholdsvis klart) med 5,6 uF forrest på diskanten samt 1,5 ohm foran - og som sagt 8,2 uF på bassen. Jeg rodede også lidt med modstanden i basfilteret, men det falder nu bedst på plads med 4,7 ohm (ro og sammenhæng).


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Okt 2017 at 13:09
...og forresten; der sidder 0,68 ohm under spolen i diskantfilteret (det passer med en spole viklet med 0,7 mm tråd, som er det, jeg har liggende - de 0,5 ohm passer med 0,5 mm tråd i spolen).


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Okt 2017 at 15:14
Hov, forresten.....disse blev monteret i kasserne for godt en uge siden - de skal hjem til et lyt i weekenden.




Posted By: JakobYoung
Date Posted: 31 Okt 2017 at 18:10
Er der ledige pladser ved julesammenkomsten? Og er der fastlagt dato? ;)


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Nov 2017 at 08:20
Originally posted by JakobYoung

Er der ledige pladser ved julesammenkomsten? Og er der fastlagt dato? ;)

Det er der i hvert fald Smile

Du kan læse tråden her og smide en besked, så kommer du på listen.

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1883&PN=6&title=julefrokost-2017 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1883&PN=6&title=julefrokost-2017


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Nov 2017 at 08:22
Datoen er d. 9/12 hos Buchardt Audio i deres showroom i Them. Vi starter opsætning sidst på formiddagen og spiser vel ved 13-tiden (af hensyn til det kørende folk) - og så lytter og snakker vi ellers til Mads bliver træt af os Smile


Posted By: Blankholm
Date Posted: 27 Nov 2017 at 18:40
Hej alle. 

Jeg er ny i dette forum som Mads har henvist mig til. Han opfordrede mig til at deltage ved julefrokosten og det vil jeg gerne. Jeg kan se at der er afstemning om frokost menuen og ligeledes se hvad det koster. Jeg går ud fra at man medbringer drikkevarer eller hvordan foregår det? Er der andet praktisk jeg skal vide hvis der plads og jeg kommer til julefrokosten? Hvis der er interesse for det kan jeg medbringe et par 2 vejs selvbygger gulvhøjttalere. @Mads dem jeg sendte foto af. Mvh Niels Jørgen


-------------
Blankholm


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 28 Nov 2017 at 08:41
Jeg tillader mig lige at svare her.

Velkommen her på Speakerbuilder.
Det lyder super hyggeligt, at du vil deltage i julefrokosten og du må endelig tage dine hjemmebyggede højttalere med.
Jeg kan se, at du allerede er skrevet på deltagerlisten inde i tilmeldingstråden. Så din tilmelding er godkendt Smile
Vi plejer selv at have drikkevarer med til julefrokosten. Der er dog som regel en venlig sjæl eller to, der stiller lidt snaps på bordet til fri afbenyttelse.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 28 Jan 2018 at 21:21
Jeg har været så heldig at lytte en del på Ulriks Julefrokost højttalere, og jeg må bare sige at den SB26ADC diskant er god.

Jeg tror Ulrik har afstemt den til lidt "pst" i toppen, normalt kan jeg ikke li' det, men her gør det ikke noget fordi diskanten lyder "smooth". Det er fedt det kan laves til de penge :-).


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 28 Jan 2018 at 21:49
Den spillede i hvert fald super godt til julefrokosten. Der var masser af fodtramp potentiale i den. Den havde god rytme og en lidt fyldig balancering.
Den var sprælsk på den gode måde. Levende og medrivende.
Jeg bemærkede ikke det store ved diskanten - men det viser jo bare, at den var korrekt integreret.

Jeg havde dem og Bo/Rune's custom Ara højttalere som mine favoritter til arrangementet sidste år.


Posted By: Roky
Date Posted: 29 Jan 2018 at 13:27
Jeg synes de små højttalere var RIGTIG godt afstemt. Der var en rigtig god "sprødhed" i lyden. 


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2018 at 19:41
Tak, det gælder mig, at I kunne lide den. Den kommer en Skrammel 2.5 på et tidspunkt - dogmet er det samme.


Posted By: Frost
Date Posted: 29 Jan 2018 at 20:38
Den spillede altså også rigtig rigtig godt ulrik! Clap  
Det bliver spændende med en 2,5vejs udgave! Er den baseret på samme type bas/mellemtone? 



Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2018 at 21:49
...ish


Posted By: Frost
Date Posted: 29 Jan 2018 at 22:34
Thumbs Up



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com