Print Page | Close Window

Hjælp til måling af Wayne Parham 4Pi

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Målinger
Forum Discription: Alt omkring målinger af højttalere kan stilles her. Det være sig inden for hvordan, hvorfor osv. Hardware diskuteres i seperat fora.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1866
Printed Date: 28 Mar 2024 at 16:40
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Hjælp til måling af Wayne Parham 4Pi
Posted By: Mik112
Subject: Hjælp til måling af Wayne Parham 4Pi
Date Posted: 12 Jun 2017 at 23:13
Hej. Har et sæt Wayne Parham 4Pi stående, og kunne godt tænke mig en frekvensudmåling af disse.
Så har du Clio eller lignende, og bor tæt på Nordsjælland hører jeg gerne fra dig.

Send evt. en PB hvis interesse haves.

Mvh/Michael



Replies:
Posted By: felsby
Date Posted: 13 Jun 2017 at 18:28
Det kunne være spændende at se måleresultatet!

Hvor har du højttalerne fra?


Posted By: Mik112
Date Posted: 13 Jun 2017 at 18:54
@Felsby, købt brugt i Jylland. B&C 250 +290 horn + JBL2226H. Måske det eneste sæt i DK? Der er smæk på, og en fantastik opløsning og spredning Wink Mangler dog nedre bas, så de får hjælp under 50Hz af 2 stk. subwoofere.
Håber at nogen melder sig med målegrej Thumbs Up


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Jun 2017 at 08:24
Det er en højttaler jeg gerne vil høre til julefrokosten. Det virker gennemarbejdet fra en dygtig konstruktør. Her er nogle interessante målinger på de enheder han bruger :
http://www.pispeakers.com/Measurements/
Det viser der er andet en dyre runde horn som virker. Der er flere billige PA horn som kan gøre tricket...


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Jun 2017 at 13:29
http://www.pispeakers.com/Measurements/ - http://www.pispeakers.com/Measurements/
klikbart link Wink og jeg er enig, Hylle, de skal til frokost!


Posted By: Mik112
Date Posted: 17 Jun 2017 at 23:56
Julefrokost kommer mine 4Pi nok ikke til, men måske andre har et sæt der kan lyttes til?


Posted By: Mik112
Date Posted: 18 Jun 2017 at 00:11
Vender lige tilbage til emnet Wink:

Hej. Har et sæt Wayne Parham 4Pi stående, og kunne godt tænke mig en frekvensudmåling af disse.
Så har du Clio eller lignende, og bor tæt på Nordsjælland hører jeg gerne fra dig.

Send evt. en PB hvis interesse haves.

Mvh/Michael


Posted By: Mik112
Date Posted: 17 Jul 2017 at 17:06
Så er der blevet målt lidt på mine 4Pi, med og uden sub's, men kan ikke lige se hvordan jeg uploader billeder fra min PC Embarrassed

Edit: Jeg får kun lov til at uploade 1 billede, så det må i nøjes med i første omgang.

Har 2 mere, med subs delt ved 50Hz i fase, vs 100Hz i modfase, men de må vente til senere.

Der er målt i sweetspot ca. 4 meter fra højttalerne.

Som man kan se, - passer Wayne's oprindelige målinger, jvfr link længere oppe i tråden, nogenlunde. Puklen ved 65-100Hz (eller dalen ved 90-130Hz) - er forsøgt dæmpet med sokker i porten, men kurven ændres ikke! Porten er 8,5*15, og 27 cm lang og støder direkte op til dæmpematerialet ved bagsiden, måske derfor virker sok-tricket ikke, - fordi der ikke er fri passage til porten, måske er den designet sådan?
Kabinetter er så vidt jeg er oplyst bygget efter originalen. 

Med 2 subwoofere, delt ved 100Hz i modfase, er der pæn linær bund fra 20-70Hz, men puklen forbliver som på billedet. 
 







Posted By: Digital_thor
Date Posted: 18 Jul 2017 at 08:38
Tryk på det andet sidste ikon (Full Reply Editor) så kommer der flere muligheder frem Wink


Posted By: Mik112
Date Posted: 18 Jul 2017 at 19:28
Originally posted by Digital_thor

Tryk på det andet sidste ikon (Full Reply Editor) så kommer der flere muligheder frem Wink

Kan ikke få det til at virke her, men tak for tip.


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Jul 2017 at 21:08
Originally posted by Mik112

Originally posted by Digital_thor

Tryk på det andet sidste ikon (Full Reply Editor) så kommer der flere muligheder frem Wink

Kan ikke få det til at virke her, men tak for tip.

Du kan også bare trykke på "Post Reply", så kommer menuen frem foroven. Klik på træet.


Posted By: Mik112
Date Posted: 18 Jul 2017 at 23:37
Har jeg gjort, filerne er synlige. Klikker upload, men får fejlmeddelelse.


Posted By: felsby
Date Posted: 19 Jul 2017 at 07:30
og de har korrekt filstørrelse? Mail dem til mig på felsby@gmail.com så prøver jeg.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 19 Jul 2017 at 09:46
Jeg kan heller ikke uploade. Selv om filen er lille nok, skaleret til samme størrelse som andre billeder jeg har, der virker fint. Nogle af mine gamle billeder, kan jeg heller ikke lægge op mere og viser samme fejl Dead


Posted By: felsby
Date Posted: 20 Jul 2017 at 21:06
*


Posted By: felsby
Date Posted: 20 Jul 2017 at 21:08
Det er et meget kringlet brugerinterface men det kan altså lade sig gøre. Filstørrelsen skal overholdes og man skal ikke vælge fra liste øverst til ve. (så får man fejlmeddelselse) men vælge "Vælg Fil" og dernæst "upload".
Jeg sletter billedet om et par dage.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Jul 2017 at 09:08
Hmm....
Man kan jo i så fald undre sig over, at det aldrig lykkedes at uploade billeder fra sidste års julefrokost Wink


Posted By: USXX
Date Posted: 21 Jul 2017 at 10:18
Originally posted by Enthusiast

Hmm....
Man kan jo i så fald undre sig over, at det aldrig lykkedes at uploade billeder fra sidste års julefrokost Wink


Hørt!


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Jul 2017 at 13:27
Jeg tog ved den lejlighed kun ganske få billeder.


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Jul 2017 at 20:31


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Jul 2017 at 20:32
Problemet var skaleringen. Editoren satte den til 1800/1400 pixels- det halverede jeg, så åd den dem.


Posted By: Mik112
Date Posted: 21 Jul 2017 at 20:58
Originally posted by felsby

Problemet var skaleringen. Editoren satte den til 1800/1400 pixels- det halverede jeg, så åd den dem.

Mange tak for upload, men fortæl venligst hvor i upload man sætter skaleringen.

Mvh/Mik112


Posted By: felsby
Date Posted: 21 Jul 2017 at 21:04
Originally posted by Mik112

Originally posted by felsby

Problemet var skaleringen. Editoren satte den til 1800/1400 pixels- det halverede jeg, så åd den dem.
Mange tak for upload, men fortæl venligst hvor i upload man sætter skaleringen.
Mvh/Mik112

Øverst til hø. i uploadboxen (width/height)


Posted By: Mik112
Date Posted: 21 Jul 2017 at 21:27
Super. Håber i får styr på billederne fra julefrokosten (i en anden tråd :)

Evt. kommentarer til de 3 målinger der er uploaded er selvfølgelig velkomne Wink


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Jul 2017 at 10:04
Det kunne være interessant at se hvis du gatede til omkring 3ms, så man kunne se lidt mere præcist hvad der sker i toppen. En smooth er også ok, da den stadig viser de værste prolemer, trods den lavere opløsning Smile


Posted By: USXX
Date Posted: 22 Jul 2017 at 12:51
Originally posted by Mik112

...Puklen ved 65-100Hz (eller dalen ved 90-130Hz) - er forsøgt dæmpet med sokker i porten, men kurven ændres ikke!

Det har heller ikke noget med porten at gøre - det er room-modes.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 22 Jul 2017 at 14:59
Originally posted by USXX

Originally posted by Mik112

...Puklen ved 65-100Hz (eller dalen ved 90-130Hz) - er forsøgt dæmpet med sokker i porten, men kurven ændres ikke!

Det har heller ikke noget med porten at gøre - det er room-modes.


Yep - og der er for det meste kun en vej frem i dette frekvensområde. Og det er flere bas-kilder = subwoofere Wink Det sidste rum jeg hjalp med at sætte et anlæg op, der skulle vi ikke engang pille ved fase - kun volume. Det var blot at have 2 subwoofere stående på hver side af lyttepositionen og lade dem følge med ned fra ca 90hz. Så kom kurven til at ligge på ca +/-5dB. Man kunne sikkert godt få den mere ret med en masse justering osv. men det lød fedt, som det var.


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Jul 2017 at 20:37


Posted By: Mik112
Date Posted: 22 Jul 2017 at 21:08
Igen tak til Felsby for upload.

Ovenstående måling er foretaget på 1 stk. 4Pi i 1 meters afstand. 

Det skal lige nævnes, at jeg ikke selv har foretaget målingerne, da jeg ikke har grejet, alle målinger er foretaget her i hytten. Jeg kan godt se hvor det bærer hen :-) 

Edit: Vil prøve at EQ mine 2 Intermezzo 1.2S subs en af dagene, og håber jeg kan fjerne et par dB fra puklen som ses på de 2 første målinger (se side 2). Fysisk placering af højttalerne kan desværre ikke ændres, men jeg har en 3. Sub, hvis placering jeg kan rode lidt med hvis ikke jeg kan EQ mig ud af problemet på de 2 subs som pt. er tilkoblet.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 23 Jul 2017 at 18:24
Start med at sætte det hele i nul - altså ingen fasedrej på subbernes forstærkere. Og lad dine subs overtager fra ca 90-100hz og ned. Men du har også lidt meget energo imellem 350 og 500hz, som godt kunne tåle en 5dB nedaf, så stemmer ikke bliver så fremherskende. 150-200hz kan også godt tåle en dæmpning. Men det er blot min mening Wink
Har du egentlig DSP på fronterne? - hvilket jo ellers gør det svært at ændre.


Posted By: Mik112
Date Posted: 23 Jul 2017 at 18:54
Originally posted by Digital_thor

Start med at sætte det hele i nul - altså ingen fasedrej på subbernes forstærkere. Og lad dine subs overtager fra ca 90-100hz og ned. Men du har også lidt meget energo imellem 350 og 500hz, som godt kunne tåle en 5dB nedaf, så stemmer ikke bliver så fremherskende. 150-200hz kan også godt tåle en dæmpning. Men det er blot min mening Wink
Har du egentlig DSP på fronterne? - hvilket jo ellers gør det svært at ændre.

Helt enig i din betragtninger.
Al sub EQ var sat sat på nul ved målingerne og ingen fasedrej, undtaget billede 2 hvor Fo var sat til 100Hz, med -180 grader. Sub volumen var sat til 5 ud af 10.
Jeg har ikke mulighed for at EQ/DSP' selve WP 4pi, så de spiller som de nu kan, jvf. sidste billede. 
 
Edit: Vil lige nævne at WP 4Pi står 2½ m fra bagvæg, 60 cm fra sidevægge og 4 m fra sweetspot. Subs er placeret tv/th for WP 4Pi, altså klods op ad sidevægge.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 23 Jul 2017 at 20:49
Originally posted by Mik112


Edit: Vil lige nævne at WP 4Pi står 2½ m fra bagvæg, 60 cm fra sidevægge og 4 m fra sweetspot. Subs er placeret tv/th for WP 4Pi, altså klods op ad sidevægge.


Antaget at basenheden sidder i en højde af 50 cm, så får man ved simulering af room gain på dine WP 4Pi højttalere nedenstående kurve.



Dit bump i området 70-90 Hz kan måske delvis forklares med room gainet? Du kan jo prøve at lege lidt med placeringen af højttaleren, for at se om det kan afhjælpe lidt af problemet i bas-området.

(Så kom der også lidt reklame for den kommende speaker builder room gain beregner Big smile)


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 23 Jul 2017 at 21:06
Prøv evt. at flytte den lidt tættere på bagvæggen (eks. 120 cm fra bagvæg) og så 20 cm længere ud fra sidevæggen (så den står 80 cm fra sidevæg).

Det simulerer i hvert fald markant pænere Smile


Posted By: Mik112
Date Posted: 23 Jul 2017 at 21:34
Hej Enthusiat. Som nævnt tidligere har jeg ikke mulighed for at flytte hverken 4Pi elle de 2 Infinity Intermezzo 1.2S subs. Prøver om jeg kan EQ subs for minimering af problemet, desværre er der kun 1 bånd at justere på.  
WP 4Pi's 15" bas/mellemtone ruller af allerede omkring 70Hz, så det hæv på >10dB@70Hz skyldes ikke roomgain alene. Jeg har haft flere højttalere i nøjagtig samme fysiske position hvor problemet opstod nede ved ca. 37Hz. Det kunne jeg dog EQ mig ud af via Rabos. Lokalet er ca. 7,5*4m. 
Håber der kommer gang i room-gain beregneren :)



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 23 Jul 2017 at 21:42
Ok. Det havde jeg ikke fanget. Så er udligning med subs, eller alternativt DSP korrektion nok vejen frem.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 23 Jul 2017 at 22:22
Med dine rum-dimensioner, kan du have en stående (hel) bølge på den lange led på 46 Hz. Ligeledes kan du have en 43 Hz halv-bølge stående i bredden (4 meter). Men det slår ikke rigtig igennem på målingen.

En (hel) bølgelængde på de 4 meter svarer til ca 86 Hz. Du kan have en 75 Hz halv-bølge stående fra gulv til loft, antaget at lofthøjden er 2.3 meter. Den hele gulv-loft bølge vil i så fald ramme en frekvens på 149 Hz. Den kvarte gulv-loft bølge vil ligge ved ca. 37 Hz.

Balladen skulle i så fald skyldes 86 Hz bølgen i rummets bredde-dimension og den halve 75 Hz bølge i gulv-loft dimensionen?

(F = C / lambda - antaget lydhastighed på 343 m/s)


Posted By: Mik112
Date Posted: 23 Jul 2017 at 23:11
@Enthusiast. Du har nok ret, men jeg kan stadig ikke forstå at 4Pi-alene, uden subs, kan lave så megen ravage i lokalet ved 70-100Hz. Ved 70Hz er 4Pi allerede ca. 6dB nede ifølge datablad. Puklen er den samme uanset tilsluttet subs, eller 4Pi alene, og niveauet ca. det samme i både 1 og 4 meters afstand. Som nævnt har mine andre højttalere haft problemer i samme position, men ved ca. 37 Hz. så...?




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Jul 2017 at 10:02
Jeg ser det som værende overvejende sandsynligt, at dine problemer i 70-90 Hz området forårsages af en uheldig kombination af højttalerplacering og rummets egenresonanser.
Både room gain og særlig gulv-loft egenresonansernes udtalthed afhænger bl.a. af bassens højdemæssige placering.
Måske har bassen i dine andre højttalere bare siddet i en mere favorabel højde, således at de pågældende resonanser ikke blev anslået lige så kraftigt?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Jul 2017 at 19:41
Du kunne prøve at rykke WP 4Pi højttalerne lidt op og ned, for at se om det påvirker lyden hørbart.
Står højttalerne på gulvet - eller på standere?


Posted By: Mik112
Date Posted: 24 Jul 2017 at 23:07
@Enthusiast. WP 4Pi står på standere, 20 cm høje, og bascenter 45 cm over gulv.
Subs står direkte på gulvet med bascenter 22 cm over gulv, men puklen stammer alene fra WP 4Pi og rummet. 
Kobler tonegenerator og SPL meter på i morgen og rokerer lidt rundt på WP 4Pi


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Jul 2017 at 20:50
Det lyder spændende.
Glæder mig til at høre nærmere, om du kan se forskelle på basniveauet, afhængig af højttalerens placering.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com