Print Page | Close Window

Satori 9,5" bas

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Discription: Har du spørgsmål til stumper til dit projekt, så stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1787
Printed Date: 28 Mar 2024 at 12:54
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Satori 9,5" bas
Posted By: daniels
Subject: Satori 9,5" bas
Date Posted: 28 Jul 2016 at 23:44
Jeg synes denne her ser rigtigt spændende ud:
http://www.sbacoustics.com/index.php/coming-soon/9-in-satori-wo24p-8/ - http://www.sbacoustics.com/index.php/coming-soon/9-in-satori-wo24p-8/

Når jeg regner lidt på teorien, så vil sådan en være fin i ca. 40 liter lukket kabinet - kunne være spændende at teste sådan en

Jeg har lidt overvejelser om at bruge 4 styk per side i mine næste højttalere - to i top og to i bund, og så en diskant/mellemtone løsning i midten.

Dejligt med store højttalere

Så venter vi bare på de kan købes - og prisen er rigtig

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!



Replies:
Posted By: Frost
Date Posted: 01 Aug 2016 at 23:26
Så dem i Munchen.. De er fede :) 




Posted By: daniels
Date Posted: 01 Aug 2016 at 23:33
Jeg er bestemt spændt på hvad de kan leverer i forhold til de nuværende SB alternativer...


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: USXX
Date Posted: 02 Aug 2016 at 09:24
Du får et ophæng med forbedret linearitet, en mere optimal membrangeometri samt et mere avanceret motorsystem med dobbelte kortslutningsringe (se induktans og frekvenslinearitet) og underdrejet polstykke (desuden er svingspolen ventileret). Alt i alt giver det lavere forvrængning og bedre dynamik også ved lave niveauer.

Luk øjnene...nu tæller jeg laaangsomt baglæns fra 10...sov.....når jeg knipser med fingrene, vågner du og får en stor lyst til at bygge to bastårne, hver med otte af disse enheder.


Posted By: daniels
Date Posted: 02 Aug 2016 at 09:41
Du behøvede såmænd ikke hypnose her... Lysten er der allerede

Som med det meste her i livet (for de fleste af os) så er det prisen der sætter grænsen for galskaben

Nu må vi se hvad de kommer til at koste, men jeg "drømmer" da stadig om 4 styk per side i mit næste projekt...

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: USXX
Date Posted: 02 Aug 2016 at 10:50
Prisen..? Her skriver du, at du er prissnob Wink

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1035&PN=14&title=villemoes-audio--vector-three - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1035&PN=14&title=villemoes-audio--vector-three




Posted By: daniels
Date Posted: 02 Aug 2016 at 11:38
Originally posted by USXX

Prisen..? Her skriver du, at du er prissnob Wink http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1035&PN=14&title=villemoes-audio--vector-three - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1035&PN=14&title=villemoes-audio--vector-three



Ja, jeg er altid lidt skeptisk, når der er produkter som er langt billigere end det generelle billede

Men prissnob betyder dog ikke at jeg har pengene til det jeg ønsker mig

Jeg synes bare det er ultra-fedt, når der kommer produkter som slår "giganterne" i hovedet pris/ydelse.
I disse Kina-tider, kan man desværre også brænde fingrene på produkter som bare er lidt for billige...

Det er dog slet ikke mit indtryk af SB enheder - de er nærmest (og har været siden introduktionen) revolutionerende med hensyn til pris/ydelse.
Så jeg ser spændt frem til hvad disse 9,5" enheder kommer til at koste, og om jeg kan finde penge til de 8 styks jeg helst vil lande på, for at slå mine nuværende 2x12" Eton eller 2x12" Flexunits

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: daniels
Date Posted: 04 Aug 2016 at 15:37
Og hvornår ser vi dem så i handlen?

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Aug 2016 at 19:08
Originally posted by daniels

Og hvornår ser vi dem så i handlen?

Den del har jeg ikke noget at gøre med, og jeg har ikke holdt mig opdateret her i ferien (som stadig er i gang for mit vedkommende). Prøv at spørge Bo (balbrech her på forum).



Posted By: daniels
Date Posted: 04 Aug 2016 at 20:08
Det gør jeg

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 29 Dec 2016 at 20:23
Hej

Jeg kan se at disse fine enheder begynder at dukke op i handlen. 
Og da mit netop skrottede projekt ikke blev til noget tænkte jeg at det kunne være sjovt at lave en 2vejs med en Dayton AMT4pro(da jeg helt tilfældigt har et sæt af disse på vej) delt 48db ved 1000-1200Hz

Er der nogen grund til at det ikke skulle kunne lade sig gøre? 

Syntes tanken om sårn et sæt store Satori 9½2 i 40-50L lukket med de også store Dayton AMT enheder i toppen spillende dipol...Uh, det kunne være sjovt.

Så vil man kunne lave en fullrange højtaler der vil kunne klare nogle gedine tæsk og spille svine højt. OG der vil da uden tvivl være potentiale til lyd at meget høj kvalitet.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: daniels
Date Posted: 29 Dec 2016 at 21:45
Originally posted by Hansmlauridsen


Hej
Jeg kan se at disse fine enheder begynder at dukke op i handlen. 
Og da mit netop skrottede projekt ikke blev til noget tænkte jeg at det kunne være sjovt at lave en 2vejs med en Dayton AMT4pro(da jeg helt tilfældigt har et sæt af disse på vej) delt 48db ved 1000-1200Hz
Er der nogen grund til at det ikke skulle kunne lade sig gøre? 
Syntes tanken om sårn et sæt store Satori 9½2 i 40-50L lukket med de også store Dayton AMT enheder i toppen spillende dipol...Uh, det kunne være sjovt.
Så vil man kunne lave en fullrange højtaler der vil kunne klare nogle gedine tæsk og spille svine højt. OG der vil da uden tvivl være potentiale til lyd at meget høj kvalitet.
Mvh Hans



Den ser ud til at opføre sig rimeligt op til 2khz, så mon ikke 1000-1200Hz kan lade sig gøre, når man deler så skarpt?

Spændende Dayton AMT enhed.
Har også kigge på dem i overvejelser til et 2-vejs linesource system.

Jeg kan se den 9,5" står til lidt over 1300 kroner, det er bestemt ikke slemt

jeg vil begynde at simulere lidt mere på den enhed og lægge en plan i den nærmeste fremtid

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: USXX
Date Posted: 30 Dec 2016 at 10:46
Data/parametre er stadig foreløbige, så lad nu være med at simulere jer selv ihjel på tredje decimal. Der kommer et mere retvisende datablad i starten af det nye år (Qts er lige en anelse lavere grundet marginalt højere BL). Frekvenskurven kan I dog fint regne med. Der er intet ændret på enheden - det foreløbige datablad er bare ikke helt repræsentativt for gennemsnittet.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 30 Dec 2016 at 11:25
Hej

Super fedt, jeg har hermed bestilt et sæt hos Mads og vil begynde en DIY projekt tråd i starten af det nye år. 

Godt Nytår.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: daniels
Date Posted: 30 Dec 2016 at 23:00
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej
Super fedt, jeg har hermed bestilt et sæt hos Mads og vil begynde en DIY projekt tråd i starten af det nye år. 
Godt Nytår.
Mvh Hans


Jeg var ikke klar over Mads havde fået dem endnu (?)

Ser frem til at høre lidt erfaringer med dem.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: daniels
Date Posted: 30 Dec 2016 at 23:02
Originally posted by USXX

Data/parametre er stadig foreløbige, så lad nu være med at simulere jer selv ihjel på tredje decimal. Der kommer et mere retvisende datablad i starten af det nye år (Qts er lige en anelse lavere grundet marginalt højere BL). Frekvenskurven kan I dog fint regne med. Der er intet ændret på enheden - det foreløbige datablad er bare ikke helt repræsentativt for gennemsnittet.


Det der grundlæggende har fanget min interesse, er at de (med de foreløbige T/S) ser ud til at fungere fint i et mindre (relativt mindre) lukket kabinet.

Men jeg afventer lige de endelige T/S inden jeg gør mere

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 30 Dec 2016 at 23:21
Hej

Jeg er at den opfattelse at når enhederne kan fås en enkelt sted som feks. hos loudspeakerfreaks så kan de købes via alle distributører. 

http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=12772

Og han bestiller dem nok også direkte og får dem til at sende til mig kunne jeg forstille mig. Der er vel ingen grund til at han har et større lager liggende en nødvendigt. 

MEN, jeg vil også bruge dem i lukket så jeg kan DSP dem i bunden og tvinge dem helt ned i afgrunden..bumm bummm bulder brag osv

Mvh


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 05 Jan 2017 at 12:54
Hej

Så er de på vej hjem, poster igen når de er modtaget

Mvh


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Jan 2017 at 13:14
Du kan da lige få preliminary data (som lige straks kommer på hjemmesiden) - gælder tilspillet:

fs: 24,5 Hz
Re: 5,8 ohm
Mms: 44,5 g
Bl: 9,9 Tm
Rms: 1,2 kg/s
Sd: 255 cm^2
Cms: 0,95 mm/N
Qms: 5,7
Qes: 0,41
Qts: 0,38
Vas: 87,5 ltr.
SPL: 88 dB (2,83 V/1 m)



Posted By: USXX
Date Posted: 05 Jan 2017 at 13:17
I øvrigt; til en ren 2-vejs (dvs. med én bas) kunne det være mere interessant med en 4 ohm version med lidt lettere spole Wink


Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jan 2017 at 16:59
Hvor langt op vil du mene de kan spille fornuftigt?

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Jan 2017 at 18:10
1200-1500 Hz (med undertrykkelse af opbrydningsområdet fra 3 kHz).


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 05 Jan 2017 at 22:10
Hej

Jeg kan jo med henblik på "vinter projekt 2.0" ikke anden en blive glad helt ned i maven ved de sidste 3-4 beskeder i denne tråd.  Jeg takker og bukker og håber på at jeg selv og mine evner kan leve op til de gode nyheder.Smile

Mvh


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: daniels
Date Posted: 08 Jan 2017 at 23:50
Det kunne være en sjov og lidt anderledes konstruktion med et bånd og en 9,5" bas/mellemtone Smile

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 09 Jan 2017 at 13:47
Hej

Det er lige netop hvad jeg er ved at bygge....en 2vejs med denne og en Dayton Audio AMTpro-4 enhed.

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1824&PID=23075#23075

Mvh


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 13 Jan 2017 at 22:51
Hej

Ville disse egentligt kunne lade sig bruge i en åben baffle? Sårn set ud fra data. 

Mvh


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 14 Jan 2017 at 23:56
Alle enheder kan (i princippet) bruges i åben baffel.
Men denne her skal nok have hjælp fra dens tvillingebror eller en større fætter, for at kunne spille bas.


Posted By: Bapu
Date Posted: 17 Jan 2017 at 01:39
Jeg overvejer kraftigt at bygge en 2vejs med den omtalte 9,5" og en audax tw034xo i waveguide. Ville de enheder kunne arbejde fornuftigt sammen?

-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 17 Jan 2017 at 20:29
Originally posted by Bapu

Jeg overvejer kraftigt at bygge en 2vejs med den omtalte 9,5" og en audax tw034xo i waveguide. Ville de enheder kunne arbejde fornuftigt sammen?
Det tror jeg da - men det lyder lidt som om man skal op i et stejlt 1500 Hz filter. Måske lavere, alt efter hvad man nu kan byde sådan en Audax i waveguide. Har du fået dem hjem?


Posted By: USXX
Date Posted: 18 Jan 2017 at 09:26
Jeg kan nu oplyse, at vi snart barsler med en 4 ohm version af Satori 9½" (dvs. WO24P-4). Den vil være (endnu) mere egnet til en ren 2-vejs. Den vil ikke gå længere op, men den vil være lettere og have højere følsomhed. Den får en alu-svingspole (dvs. kobberbelagt alu, som vi næsten altid bruger til basmellemtoner) - til forskel fra 8 ohm udgaven, som bruger en ren kobberspole (som er 5-6 g tungere i dette tilfælde). Her er de estimerede parametre:

Fs = 26 Hz
Re = 3.3 ohm
Bl = 7.2 Tm
Mms = 39 g
Rms = 1.2 kg/s
Sd = 255 cm^2
Vas = 87.5 ltr.
Qts = 0.38
SPL (2.83 V/1 m) = 91-91.5 dB


Posted By: Bapu
Date Posted: 18 Jan 2017 at 11:44
Originally posted by felsby

Originally posted by Bapu

Jeg overvejer kraftigt at bygge en 2vejs med den omtalte 9,5" og en audax tw034xo i waveguide. Ville de enheder kunne arbejde fornuftigt sammen?
Det tror jeg da - men det lyder lidt som om man skal op i et stejlt 1500 Hz filter. Måske lavere, alt efter hvad man nu kan byde sådan en Audax i waveguide. Har du fået dem hjem?

Jeg har fået Audaxérne hjem. Mangler stadig waveguides. Jeg har lige læst at der er en 4ohms udgave på vej, så det vil helt sikkert blive den der skal bruges i stedet for.



-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 18 Jan 2017 at 13:10
Ja, den 4 ohms version ser top spændende ud!


Posted By: JAV
Date Posted: 22 Jan 2017 at 20:23
Originally posted by USXX

Jeg kan nu oplyse, at vi snart barsler med en 4 ohm version af Satori 9½" (dvs. WO24P-4). Den vil være (endnu) mere egnet til en ren 2-vejs. Den vil ikke gå længere op, men den vil være lettere og have højere følsomhed. Den får en alu-svingspole (dvs. kobberbelagt alu, som vi næsten altid bruger til basmellemtoner) - til forskel fra 8 ohm udgaven, som bruger en ren kobberspole (som er 5-6 g tungere i dette tilfælde). Her er de estimerede parametre:

Fs = 26 Hz
Re = 3.3 ohm
Bl = 7.2 Tm
Mms = 39 g
Rms = 1.2 kg/s
Sd = 255 cm^2
Vas = 87.5 ltr.
Qts = 0.38
SPL (2.83 V/1 m) = 91-91.5 dB
Hvor mange liter ville du give den til en 2-vejs?


-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Jan 2017 at 20:25
35-45 lukket


Posted By: JAV
Date Posted: 22 Jan 2017 at 20:49
Med Qts = 0,38 kunne port ikke også være en løsning?

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Jan 2017 at 22:12
jo, men så bliver det større. 60 l afstemt til 25Hz giver -6dB ved portfrekvens.


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Jan 2017 at 15:52
Det kunne være interessant, at få afklaret ved hvilken volumen pulssvaret er mest fordelagtigt med port. Evt. med hvilken Ø port.

Gider du evt. komme med et bud, Ulrik?




-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jan 2017 at 15:56

Felsby's klassiske afstemning er fin, men forudsat de angivne parametre, kunne jeg - særligt da det er en 2-vejs, der også skal gengive mellemtone - godt forsvare at putte den i 50 liter netto luft (med 35% porøs dæmping). Med typiske boxtab og 0.3 ohm i serie (utilsigtet) giver det et noget forbedret pulssvar og kun et ganske svagt (under 1 dB) og meget blødt hæv i bunden med f-3dB/f-6dB på ca. 31/27 Hz.


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jan 2017 at 16:12
Og ja, lukket skal den have ca. 40 liter (netto luft før porøs dæmpning), men den vil jo "kun" gå til omkring 46/35 Hz (f3/f6) - men i sagens natur med et fantastisk pulssvar. 


Posted By: USXX
Date Posted: 23 Jan 2017 at 21:49
Vi taler Ø70 mm port.


Posted By: felsby
Date Posted: 24 Jan 2017 at 09:36
Ulrik, hvornår tror du I har et foreløbigt datablad på 4 ohms versionen? Jeg tænker at den kommer til at opføre sig noget anderledes i højfrekvensafrulningen givet den lettere svingspole.


Posted By: USXX
Date Posted: 24 Jan 2017 at 10:31
Vi arbejder på sagen. Det er ikke stort anderledes end 8 ohm versionen - blot højere følsomhed. 


Posted By: felsby
Date Posted: 24 Jan 2017 at 10:35
Thumbs Up


Posted By: JAV
Date Posted: 24 Jan 2017 at 16:48
Tak for svar begge to Thumbs Up

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 26 Jan 2017 at 23:49
Originally posted by daniels


Jeg har lidt overvejelser om at bruge 4 styk per side i mine næste højttalere - to i top og to i bund, og så en diskant/mellemtone løsning i midten.

Dejligt med store højttalere
Dit indlæg fik mig til, at tænke på et diy 3D-billede af en Scan-Speak højttaler, der blev postet for nogle år siden i en eller anden tråd.
Syntes designet var ret fedt, så jeg har lige forsøgt med samme koncept, bare med SB enheder; Satori diskant, Satori 5", Satori 9½"

Måske kan det give inspiration.




-------------


Posted By: daniels
Date Posted: 29 Jan 2017 at 15:20
Det er lidt i samme stil jeg oprindeligt havde i tankerne.

Måske nok med de basser på siderne istedet, så man kun ser diskant og to mellemtoner på fronten.

Men det vil skulle testes først, for at se hvad der er bedst.

Gør man som på billedet, vil basserne kunne deles noget højere end hvis de sidder på siderne.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: JAV
Date Posted: 04 Jun 2017 at 12:23
Originally posted by USXX

Vi arbejder på sagen. Det er ikke stort anderledes end 8 ohm versionen - blot højere følsomhed
Dette blev ikke tilfældet?




-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Jun 2017 at 18:46
Der er fejl i databladet! Frekvenskurven er rigtig og gælder for 2.83V/1m. Vi ligger altså på ca. 91 dB.



Posted By: JAV
Date Posted: 05 Jun 2017 at 16:45
Ok Thumbs Up

-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 11 Jun 2017 at 21:13
Originally posted by JAV


Originally posted by daniels

Jeg har lidt overvejelser om at bruge 4 styk per side i mine næste højttalere - to i top og to i bund, og så en diskant/mellemtone løsning i midten.

Dejligt med store højttalere

Dit indlæg fik mig til, at tænke på et diy 3D-billede af en Scan-Speak højttaler, der blev postet for nogle år siden i en eller anden tråd.
Syntes designet var ret fedt, så jeg har lige forsøgt med samme koncept, bare med SB enheder; Satori diskant, Satori 5", Satori 9½"
Måske kan det give inspiration.


Den ligner nu noget der er set før



-------------


Posted By: daniels
Date Posted: 11 Jun 2017 at 22:08
Min inspiration kommer fra Rockport Arrakis Big smile

http://www.newaudio.it/ROCKPORT/ARRAKIS%20(1)/ARRAKIS%20(1).jpg




-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 21 Jun 2017 at 19:08
Omtalte enhed spiller i hvert fald god musik :)


Posted By: HelgeH
Date Posted: 12 Jan 2018 at 21:08
Hej,
Jeg er i gang med et tre-vejs projekt med Satori 9½" som skal dele med mellemtonen ret lavt, ca 150-200Hz. Helst vil jeg bruge 4Ohm udgaven, pga effektivitet.

Jeg har et par spørgsmål, hvis nogen vil give mig et kvalificeret bud/svar, vil det være en stor hjælp.

1. Er den i praksis 3dB mere effektiv end 8Ohm udgaven i bassen under 200Hz?
2. Når mellemtonen er en 8Ohm Satori 7½", vil den ohmske modstand i delefrkvens området blive for lav? Så jeg skal bruge 8Ohm bas isteden for 4Ohm?

Vh. Helge


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Jan 2018 at 08:55
En 4 ohms enhed er sådan set ikke mere følsom end en 8 ohms. Den trækker blot, hvis muligt, dobbelt så meget effekt fra forstærkeren og spiller derfor ca 3dB højere.
Hvorfor dele ved 150-200hz med 9½ ?
Hvordan vil du dele til diskanten? For din 7½ vil begynde at beame ret meget allerede ved 2Khz - så du skal dele lavt for at undgå dårlig power response:
http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/comb-filtering/power-response - http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/comb-filtering/power-response


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Jan 2018 at 10:28
Den med effekten tager vi lige på mandag...


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Jan 2018 at 11:37
Originally posted by USXX

Den med effekten tager vi lige på mandag...


Arh bugger.... jeg fornemmer at jeg har skrevet et eller andet forkert EmbarrassedLOL
Indrømmet at jeg var lidt i tvivl om hvordan det skulle formuleres - så jeg glæder mig til Ulriks version Big smile


Posted By: HelgeH
Date Posted: 14 Jan 2018 at 03:21
Ja, jeg skrev effektiv, ikke følsom, af samme grund som du skriver...
Men tak for dit svar.
Det er meget at sige, som svar på dine spørgsmål om delefrekvenserne og valg af 9½" bas enheden.
Den korte version er, at mit mål er at få autentisk lyd, og ikke hifi-lyd. Jeg går til mange konserter, mest klassisk og jazz. Og en bas med tung membran og en fed tyk gummibølge, lyder som den ser ud. 
Den bedste bas jeg har hørt de sidste 35 år, (i kabinet), er en bulgarsk 12" med en membran på 17,5 gram, Qts på 0.19 og stof bølge. (Ny udgave af den gamle Gamma-enhed Audioscan brugte i sine kits). Men et VAS på 300 liter er lidt i overkanten...
Selv ved en lav delefrkvens, spiller en bas med et 12dB/okt. lavpasfilter langt op i mellemtonen, og det kan man høre. Og hvis det viser sig at delefrekvensen er for lav, og skal hæves, vil denne basenhed spille bedre i nedre mellemtone, end andre i samme størrelse, tror jeg.
Og 3kHz lavpas på mellemtonen, fordi det lyder bedre end den 1.6kHz delefrekvens mange bruger med Sb29 diskanter.
For det første, synes jeg ikke at små hifi domer kan reproducere diskant realistisk, hvis man sammenligner med akustisk live musik. Den driver/horn kombination som er brugt i "åben baffle projekt", andetsteds her på siden, er langt overlegen enhver dome diskant
For det andet, hvis man deler en dome højere end den forvrængningsmæssigt "kan", lyder den bedre.
Faktisk har jeg lige fået en ven med Satori 6" og Sb29 diskant til at flytte sin delefrekvens op til 3Khz, og det lyder markant bedre. Satorien spiller bedre lav diskant end domen, og domen spiller renere og mindre anstrængt. Bedst er det med en waveguide til diskanten, OG en høj delefrekvens. Så vil også udstrålingskarakteristikken mellem enhederne ligne hinanden i dele området. 
Det er, tror jeg, også fasemæssige fordele med stor afstand mellem delefrekvenserne. 
Nåh, det var det "korte" svar, mange vil sikkert mene noget andet. 
Men alle indspark tages i mod med tak, det er sådan man lærer nyt...
Så nu håber jeg, at nogen vil sige om jeg skal købe 4 eller 8Ohms basser.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Jan 2018 at 08:55
Originally posted by HelgeH

2. Når mellemtonen er en 8Ohm Satori 7½", vil den ohmske modstand i delefrkvens området blive for lav? Så jeg skal bruge 8Ohm bas isteden for 4Ohm?

Jeg vil først lige påpege, at jeg har begrænset erfaring med delefilterdesign.
Men jeg tror ikke helt, jeg forstår problemet her.
Hvis du eks. benytter et parallelfilter, så vil den impedans, forstærkeren ser, vel blot glide fra en ene kreds-impedans (eks. bas) over i den anden kredsimpedans (eks. mellemtone).
Hvad skulle gøre impedansen særligt lav i delefrekvensen?

Mht. komponentværdier i delefilteret vil det vel netop være en kæmpe fordel (billigst), at du har 4 Ohm på lav-pas sektionen og 8 Ohm på høj-pas sektionen i denne deling.



Posted By: HelgeH
Date Posted: 14 Jan 2018 at 09:53
Ja du har ret med det med økonomien...

Jeg spørger om dette, fordi en meget mere erfaren delefilter konstruktør end mig, sagde at i deleområdet mellem to 4Ohms enheder, vil modstanden blive problematisk lav. Sådan forstod jeg ham, og det var ikke tid til at spørge ind til det.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Jan 2018 at 13:59
WO24P-4 har ikke bare højere spændingsfølsomhed men også højere virkningsgrad (altså lavere drifteffekt) end WO24P-8, hvilket ikke er så mærkeligt - sådan plejer det at være, når man sammenligner den samme enhed i 4 ohm kontra 8 ohm. Vi kan tage formlerne en anden dag, men de findes overalt på nettet.


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Jan 2018 at 16:29
Originally posted by HelgeH

en bas med tung membran og en fed tyk gummibølge, lyder som den ser ud. 
Den bedste bas jeg har hørt de sidste 35 år, (i kabinet), er en bulgarsk 12" med en membran på 17,5 gram, Qts på 0.19 og stof bølge. (Ny udgave af den gamle Gamma-enhed Audioscan brugte i sine kits). Men et VAS på 300 liter er lidt i overkanten...

Det kan godt være at der er noget om at udseendet afspejler sig i lyden, for enheder som den bulgarske vil lyde som - ingenting. Det er ikke fysisk muligt at få dybbas ud af sådan en enhed, medmindre man anbringer den bag et frontladehorn med 4 m2 mundingsareal.
Hilsen fra en flittig koncertgænger, som ved hvordan uforstærkede pauker og stortrommer lyder Wink


Posted By: HelgeH
Date Posted: 14 Jan 2018 at 21:09
Hej, 
og tak for sidst, og lift til julefrokosten.

De data jeg skrev, er på et gammelt datalad for Alnico-udgaven af enheden. 

Nye målinger af ferrit-udgaven kan jeg se at siger Qts på ca.O.43, Vas på 320 liter og membran vægt på 36 gram. Haha, det er noget andet, jeg ved ikke hvad som er rigtigt, jeg har aldrig bygget med dem selv.

Mange horn-byggere kender den, fordi den er så relativt effektiv, åben og ren og dynamisk. (Hurtig stigetid), I praksis, let modificeret, er den nærmest "usynlig". Og koster ca. 800,- Dkk. hos Audiokit i Sverige.

Se ellers her;

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/gamma-30-experiement.519108/

Helge




Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 15 Jan 2018 at 07:47
Hej

Det med de 4,2m2 frontladehorn er altså noget værre vrøvl. Koncert gænger eller ej.

Jeg har både lyttet på et system med 8stk 18" subenheder bygget til UG, kommercielle højtalere til 300k osv. Det bedste bas jeg har hørt er en 8" fuldtone med trådophæng osv, som nok kun har mms på 10-12g. Dette i et gammelt halv smadret duelund horn. Nej. Det kunne ikke spille koncert højt, med med en præcision og hurtighed de andre ikke kommer i nærheden af. Og de kunne in room gå under 30Hz.
Bas er ikke kun lydtryk...

Og så er det så utrolig forskelligt hvad vi opfatter som god bas, jeg syntes feks. At jbl 15" enheder er noget af det kedeligste der findes. Det er og bliver bare en Klassisk PA enhede med masser af signaltab.

Og så må vi heller ikke glemme at 50% af alt bas vi hører er rummet de spiller i. Og det har de fleste overhovedet ikke styr på. Nordisk minimalistisk indretning min bare røv...Smile

Det kunne være fremragende hvis der blev bygget med satori wo24 i dette forum. Glæder mig som et lille barn til at høre dem.

God dag til jer alle.
Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jan 2018 at 08:04
Originally posted by HelgeH

Mange horn-byggere kender den, fordi den er så relativt effektiv, åben og ren og dynamisk. (Hurtig stigetid), I praksis, let modificeret, er den nærmest "usynlig". Og koster ca. 800,- Dkk. hos Audiokit i Sverige.
....

Audiokit? Mener du ikke http://www.hifikit.se/ - Hifikit  - eller er det http://www.audiokit.it/it/ - Audiokit i Italien, du tænker på?


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Jan 2018 at 08:22
Originally posted by Hansmlauridsen

Jeg har både lyttet på et system med 8stk 18" subenheder bygget til UG, kommercielle højtalere til 300k osv. Det bedste bas jeg har hørt er en 8" fuldtone med trådophæng osv, som nok kun har mms på 10-12g. Dette i et gammelt halv smadret duelund horn. Nej. Det kunne ikke spille koncert højt, med med en præcision og hurtighed de andre ikke kommer i nærheden af. Og de kunne in room gå under 30Hz.
Bas er ikke kun lydtryk...

Og så er det så utrolig forskelligt hvad vi opfatter som god bas, jeg syntes feks. At jbl 15" enheder er noget af det kedeligste der findes. Det er og bliver bare en Klassisk PA enhede med masser af signaltab.

Fra tid til anden nævnes trådophængsenheder med superlavt Qt. Hvis de virkelig var så fantastiske, tænker jeg at etablerede producenter ville producere dyre top-enheder med højkompliant ophæng, men det sker ikke, og jeg har et gæt på det: De fleste lyttere foretrækker lyden fra en enhed med et Qt i "normalområdet".

Jeg har ikke lyttet særlig meget til 15" JBL, men "signaltab"? OK, et ophæng af gammel sejldug og en svingspole med tårnhøj selvinduktion hjælper, men er de skruet sådan sammen?


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Jan 2018 at 09:40
Jeg har nu også altid synes de Gamma LA1231 enheder virker spændende, de minder om gamle JBL woofere til Hifi, med enten lærred eller skum bølger. Jeg kunne godt være interesseret i, at se komplete TS-parameter på dem.


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Jan 2018 at 11:05
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231 - http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231

Den danske  CAD Audio http://www.cadaudio.dk/divhifienheder.htm - har dem også !

Fine i et 170 liter lukket kabinet, så har man ca. fb=40 Hz og Qb=0.7 med høj følsomhed! Men der er ingen oplysninger om Le, Xmax e.l.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jan 2018 at 11:14
Lad os lige tage fat i den effektberegning.

Som Digital_thor skriver, så er det sådan set rigtig nok, at 4 ohm enheden kræver den dobbelte effekt (for den samme spænding - og når vi regner med nominelle impedanser) og giver 3 dB højere SPL (da spændingsfølsomheden er 3 dB højere). Det interessante er jo imidlertid at sammenligne effekten for SAMME lydtrykniveau (SPL) - lad os bare sige 96 dB/1 m (det er ved det niveau, man opgiver drifteffekten - men det er sådan set helt underordnet).

Vi kan jo lige starte med at beregne spændingsfølsomheden (i et 2pi-rum) for de to enheder, så vi har det samme teoretiske grundlag (følsomheden i databladet ligge tæt på dette men er korrigeret for tab ved minimumsimpedansen).

SPLref (2,83 V/1 m) = 20*log(Vref*rho*Sd*Bl/(2*pi*Mms*Re*r*p0))

Vref: Referencespænding; 2,83 V
rho: Densiteten af atmosfærisk luft ved stuetemperatur; 1,2 kg/m^3
Sd: Effektivt membranareal [m^3]
Bl: Kraftfaktor [Tm]
Mms: Bevægelig masse [kg]
Re: DC-modstand [Ohm]
r: Afstand; 1 m
p0: Referencelydtrykket; 20*10^-6 Pa

Hvis vi tager T/S-parametrene for pålydende, får vi:

88,4 dB for WO24P-8
91,5 dB for WO24P-4

Der er altså teoretisk set 3,1 dB forskel i spændingsfølsomhed (man kunne bare nøjes med at regne relativt på de fire parametre, der er bestemmende: Sd, Bl, Mms og Re - og da Sd er den samme, bliver det blot tre parametre. Jeg har her brugt hele udtrykket for pædagogikkens skyld).

Hvis vi nu vil have et lydtryk på fx 96 dB (i en afstand på 1 m), beregner vi den nødvendige spænding som:

V = Vref*10^((SPL-SPLref)/20))

Vi får da:

V = 6,78 V for WO24P-8
V = 4,75 V for WO24P-4

Da der er ca. 3 dB forskel i spændingsfølsomheden, er det ikke overraskende, at der er ca. en faktor kv.rod(2) til forskel på de to beregnede værdier. Hvad så med effekten? Den beregnes nemt som:

P = V^2 / Re

...og vi får (beregnet med uafrundede værdier for spændingerne):

P = 7.93 W for WO24P-8
P = 6.83 W for WO24P-4

Der er altså ikke stor forskel, men det er dog 4 ohm enheden der er mest effektiv - dvs. kræver mindst effekt for at kunne producere et givet lydtryk. Havde der været "ægte" 3 dB forskel i spændingsfølsomhed, og havde vi samtidig bare regnet med nominelle impedanser (altså 4 og 8 ohm), så havde de beregnede effekt-værdier være helt ens. 


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jan 2018 at 11:23
Originally posted by felsby

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231 - http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231

Den danske  CAD Audio http://www.cadaudio.dk/divhifienheder.htm - har dem også !

Fine i et 170 liter lukket kabinet, så har man ca. fb=40 Hz og Qb=0.7 med høj følsomhed! Men der er ingen oplysninger om Le, Xmax e.l.

Det er jo et fantastisk intetsigende "datablad" - følsomhed og Qts er tilsyneladende uafhængige af impedansen (4, 8 eller 15 ohm) - smukt. Reelt ved man ikke, ved hvilken impedans de gælder - men ens er de helt sikkert ikke i virkeligheden!


Posted By: HelgeH
Date Posted: 15 Jan 2018 at 14:22
Hej Ulrik, 

tak for den interessante gennemgang af effektberegning!

Og ja det var hifikit jeg mente...

Og LA-1231 12" basserne er meget meget gode som mellemtoner i OB. Til få penge.


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jan 2018 at 08:45
@ Helge; har du selv slettet dit sidste indlæg eller er det blevet modereret?


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jan 2018 at 08:50
I forlængelse af min beregning på forrige side, skal jeg lige gøre opmærksom på, at det gælder midt i stempelområdet og ikke omkring nedre afrulning. De to enheder vil ikke rulle af på helt samme måde i et kabinet (afh. af afstemning), så den relative forskel kommer oveni.


Posted By: Frost
Date Posted: 16 Jan 2018 at 09:00
Originally posted by USXX

@ Helge; har du selv slettet dit sidste indlæg eller er det blevet modereret?

Jeg vil mene at det er Helge selv der har været igang. 

Mvh 
Admin :) 




Posted By: HelgeH
Date Posted: 16 Jan 2018 at 13:54
Hej Ulrik, ja det var mig, mit indlæg var lidt off-topic så jeg tager hellere emnet op i en anden tråd.



Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 16 Jan 2018 at 14:29
Hej

Undskyld mit tidligere indlæg på side 7, men fik lige morgenmaden i gal hals inden jeg havde fået morgenkaffen...

Er bare ikke super god til når andre skal fortælle mig hvad der lyder godt..Det er virkeligt individuelt med opfattelse af god lyd. 

-bare lige for at hjælpe Helge med at lukke off topic delen- 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: felsby
Date Posted: 16 Jan 2018 at 18:10
Originally posted by Hansmlauridsen

Er bare ikke super god til når andre skal fortælle mig hvad der lyder godt..Det er virkeligt individuelt med opfattelse af god lyd.

- men du vil gerne fortælle os at JBL 15" ikke lyder godt? LOL


Posted By: Kong Gulerod
Date Posted: 28 Jan 2018 at 17:32
Originally posted by USXX

Og ja, lukket skal den have ca. 40 liter (netto luft før porøs dæmpning), men den vil jo "kun" gå til omkring 46/35 Hz (f3/f6) - men i sagens natur med et fantastisk pulssvar. 

Gammel tråd, så undskyld men er dette det samme for 4 ohms og 8 ohms udgaven? 

/Uffe 
 




Posted By: USXX
Date Posted: 29 Jan 2018 at 07:52
Originally posted by Kong Gulerod

Originally posted by USXX

Og ja, lukket skal den have ca. 40 liter (netto luft før porøs dæmpning), men den vil jo "kun" gå til omkring 46/35 Hz (f3/f6) - men i sagens natur med et fantastisk pulssvar. 

Gammel tråd, så undskyld men er dette det samme for 4 ohms og 8 ohms udgaven? 

/Uffe 

Nej, for enhederne har forskellige parametre. Se mit skriv (PDF) om beregning af lukket kabinet under Gæsteoptræden:  http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=125&title=beregning-af-lukket-kabinet - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=125&title=beregning-af-lukket-kabinet

 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com