Print Page | Close Window

Åben Baffel med bilbas

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1743
Printed Date: 28 Mar 2024 at 09:25
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Åben Baffel med bilbas
Posted By: Kjeldsen
Subject: Åben Baffel med bilbas
Date Posted: 30 Mar 2016 at 20:16
Gladen RS15FS bliver første testbas. D2audio er i restordre. Fs er under 30 Hz, middel Qts og meget lang lineær vandring. Byggekvalitet er virkelig god, så jeg glæder mig til at få lavet en testbaffel og lidt lyd på.





Replies:
Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 17 Apr 2016 at 20:54
Så fik jeg lavet lidt huller til test baffel




Hertil skal så lavers lidt vinger, og kasse til test af U-baffel mv. 



-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Apr 2016 at 13:43
Spændende ! Hvordan lyder det? 


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 18 Apr 2016 at 14:16
Jeg skal lige have samlet en forstærker før der kommer lyd på. Der skal blot loddes indgangsstik og med tiden også lidt ekstra lytter, så den kan give lidt ekstra strøm i de lave impedanser.

Herefter skal enheden spilles til, og der skal måles lidt.Herefter skal der nok kommer lytteindtryk.

-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 28 Apr 2016 at 21:09
Så har der være lyd på. 100% uden baffel, og med lidt god dyb bas, så jeg kunne høre efter mislyde ved store membranudsving. Der er slet ingen, heldigvis. Selv med øret tæt på diverse dele, og udluftningskanalen gennem magne, er den fuldstændig tavs (bortset fra musikken)

-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 29 Apr 2016 at 17:15
Har nu bassen i testbaffel. Det viser tydeligt at bafflen skal være meget meget stabil, og meget tungere.

Der kan sagtens komme bas ud, men en meget smal baffel er som ventet ikke sagen. Jeg har også prøvet med lidt vinger, og det er som ventet en del bedre. Men, det er nok ikke praktisk muligt. Næste projekt bliver at lave noget slot loaded


-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 03 Maj 2016 at 21:42
Der skal jo også en forstærker til - MDA-400





-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 05 Maj 2016 at 12:19
Jeg bikses en hel højttaler sammen med stumper jeg havde liggende. 
En lille kasse med en tangband fuldtone. 24 uF på denne og 1 mH på bassen ingen eq og alligevel fint med basniveau - meget mere en forventet. Min første test var isat mine andre højttalere, og her fik jeg ved en fejl byttet lidt rundt på ledninger, så den enes bas udfasede den anden - øv.

Jeg kan desværre ikke uploade billeder. Jeg har ofte bøvl med det efterhånden. Oplever andre det samme?






-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 05 Maj 2016 at 12:34
Her en hurtig måling - smoothing = 1/12. Spole på bas og kondensator på fuldtone. Delefrekvens ca 1 khz. Ingen eq.



-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 05 Maj 2016 at 12:37


-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 05 Maj 2016 at 12:38
Hmm man må åbenbart ikke bruge æøå i filnavn.

-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 06 Maj 2016 at 16:41
Hej

Har du købt den forstærker som et kit eller hvordan?

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 06 Maj 2016 at 17:39
Det kan man godt sige. Det er nogle forstærkere jeg selv sælger. Du kan også selv købe dem i Italien. Jeg har gjort dem lidt mere DIY modne, så de er lige til at gå til.

-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 16 Maj 2016 at 18:32
Så har jeg prøvet en slot loaded OB (stadig mono). Jeg har endnu ikke målt på den. Blot sat den til og lavet lidt hurtig eq i foobar. Der er slet ikke tosset. Nedre mellemtone naturligvis ikke god, men der skal også en helt anden delefrekvens til end 1 Khz. Bassen går helt sikkert dybere og med mere punch (subjektivt vurderet). 

Dette er kun for at skabe mig en fornemmelse for tingene, inden jeg laver en seriøs prototype. 
En enkelt 15" per side tror jeg bestemt er nok, især ved slot loaded.

Den rene open baffle, er dog også spændende da den virker meget simpelt at gå til. Her kan man hurtigt lave en højttaler der lyder godt. Æstetisk kan den også blive enklere at se på, hvor en slot loaded version bliver lidt klodset at se på. 


-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 19 Maj 2016 at 14:26
Sidder og hører venstre kanal på test højttaleren. Lavet af træ der nu var tilgængelig.




-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 19 Maj 2016 at 14:34
Jeg leger jo også med lidt PC delefilter (gratis). VSThost er lige nu vært for lidt eq på denne højttaler. Delefilter fungere også glimrende.





-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 13 Okt 2016 at 21:32
Hu hej hvor det går

Jeg har nu købt endnu en bas og to stk fuldtoner fra Cube Audio = Cube F180



Jeg har stadig ikke helt besluttet mig for kabinet. Måske bygger jeg to forskellige og så måler lidt på dem.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Okt 2016 at 08:05
Spændende - det ser ret lovende ud Thumbs Up


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 14 Okt 2016 at 08:49
Fuldtonen er købt hos Altos ophørsudsalg.

350 kr virker til at være en meget rimelig pris. Den er meget solidt lavet.

-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 04 Maj 2019 at 14:55
nyeste prototyper




-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 26 Okt 2020 at 22:38
Lidt ændringer siden sidst





-------------


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 26 Okt 2020 at 22:42
Har prøvet at loade en masse billeder, men kun to kommer frem. Jeg går fejlbeskeder på de andre. Prøver igen senere.

Har nu prøvet igen og får stadig fejl. Det er jpg på ca 100kb så det burde virke, og det lykkedes da med to

Fejlen jeg får
Error inserting in selected position 

Anden fejl er at intet ses efter upload 




-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Okt 2020 at 08:07
Error inserting in selected position er en klassisk fejlmeddelelse. Det er fordi, du skal sætte cursoren i den rigtige position én gang til (hvis den står, hvor du vil have billedet - eller hvor du forventer, det vil blive indsat - og så trykker på billed-ikonet, så "forsvinder" cursoren).


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 27 Okt 2020 at 08:29
Har prøvet alt dette. Intet virker 

-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 27 Okt 2020 at 09:48
Prøv at give billedet et andet navn. Et navn der er unikt fra andre. Jeg har fundet ud af, at ingen navne på billeder må være identiske.


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 27 Okt 2020 at 10:11

Prøver igen. Filnavne var lange. Nu har jeg lavet dem kortere















-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Okt 2020 at 13:10
Fedt med et anderledes design - meget fint tænkt Thumbs Up.

Hvordan er baflen og "tønden" koblet sammen, og hvordan kobler/afkobler de hver især til gulvet?

Er der lyd på Big smile?


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 27 Okt 2020 at 13:16
Jeg har kørt med grimme prototyper inkl lyd, og det skal nok blive godt. Baffel er skruet på tønden, fra indersiden. Tønden er løfte lidt forrest, så hele molevitten står på tre punkter.

Tønderne fyldes med dundyner så det bliver en dæmpet u baffel


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Okt 2020 at 13:28
Arh...ok, fin løsning. Du ved godt, at fremvisning af den slags projekter afføder forventning om deltagelse i julefrokost (medbringende højttalerne naturligvis) Wink


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 27 Okt 2020 at 13:32
Jo, og det lyder hyggeligt. Det skal lige passe med mit job som økonomiansvarlig = meget travlt fra nu tom februar 


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 27 Okt 2020 at 14:06
NB! Jeg har en a version mod synlige skruer, hvilket kan give udfordringer ved samlingTongue


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 27 Okt 2020 at 15:45
Prototypen, som overlevede lidt for længe Embarrassed






Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 27 Okt 2020 at 16:14
Montering af baffel, som dermed også er fod sammen med tønden. Tiden vil vise om vibrationer bliver et problem


 




Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 31 Okt 2020 at 20:34
Der er for lidt træ at skrue i til fuldtonerne. Et mindre uheld da en skrue rammer en knast og en der lige gik igennem. Det er kun mindre kosmetisk skade. Ny monteringsløsning bagfra er fundet.


 







Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com