Print Page | Close Window

2-vejs SB-projekt - waveguide og Satori 7½"

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1737
Printed Date: 28 Mar 2024 at 23:01
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 2-vejs SB-projekt - waveguide og Satori 7½"
Posted By: JAV
Subject: 2-vejs SB-projekt - waveguide og Satori 7½"
Date Posted: 15 Mar 2016 at 17:48
Der er ikke det store at vise pt., men lovede (nogle jeg solgte wg'er til) at jeg ville lige lufte mine ideer til mit projekt med dem.

Efter USXX's anbefaling bliver den indvendige volumen (excl. port) ca. 16 liter @ 39 Hz med Ø60mm port.
Det betyder, at kabinettet bliver ikke så stort, som det i første omgang blev dimensioneret til. Dejligt.

Jeg har testet med lidt forskellige finértyper med Tru-Oil, hvilket vil blive brugt til finishen. Det kan varmt anbefales.
Hæve/sænkefunktionen på min overfræser er død, så det bliver nok CNC-fræst. 

Enheder: SB29RDC og 7½" SATORI MW19P-4
Materiale: 22mm MDF
Filter: passiv

Er ret spændt på den 7½", som iøvrigt har en fin følsomhed. Regner med at projektet først rigtig tager form til sommer.

De skal også have noget kabel - har derfor købt noget klapperslange-sleeve og kabelbukser på ebay.



Og så et 3D-billede.





Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 15 Mar 2016 at 17:53
Fedt - flot!


Posted By: Allan_s
Date Posted: 15 Mar 2016 at 21:24
Er det en original waveguide? det ligner den fra wavecor... men lækkert ser det sq ud Thumbs Up

-------------
________________________
MVH Allan Ø


Posted By: JAV
Date Posted: 16 Mar 2016 at 21:32
Hvilken waveguide referere du til, Allan? Men ja, det er en original.

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 18 Mar 2016 at 19:11
De ser dælme fede ud...

Da jeg hørte 7,5"eren i Frosts konstruktion var jeg pænt imponeret for at sige det mildt! Tror det kan blive RIGTIG godt. 

Som jeg husker det, så spillede den i 25L...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Mar 2016 at 19:15
Det er godt husket Friman. Det var nemlig ca 25 liter den sad i, men det var en enhed med lidt andre parametre.


Posted By: friman
Date Posted: 19 Mar 2016 at 20:20
Men den lød dælme fint, og så er det én af de visuelt mest attraktive enheder jeg kender til.

Tommel op til Ulrik...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Kong Gulerod
Date Posted: 21 Mar 2016 at 13:20
Ser flot ud. Jeg var ved at hoppe på dine WG'er JAV, men projektlisten er for lang i øjeblikket så jeg opgav det. Følger med her i stedet :D

/U.


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Mar 2016 at 12:21
Ja, visuelt står den snorlige, den 7½" enhed. Har læst nogle steder, at ikke alle var lige begejstret for det lidt svingende/varierende membranudseende i form af papyrusfibrende på Satori-basserne. Det er et plus i min bog.
Frontrammen er også meget pænere på Satori-basserne end de øvrige SB-mid/basser.

Kender det alt for godt, Kong Gulerod.

Fik en PMA-2500NE ind ad døren her sidst. Rigtig fed forstærker med sindssyg mange kræfter, gode features og lækker klang. Selvom det er total overkill, så skal den nok danne godt par med disse :)


-------------


Posted By: phn2
Date Posted: 30 Mar 2016 at 13:44
Den fede wg, findes der stadig et sted at købe den?


Posted By: JAV
Date Posted: 30 Mar 2016 at 16:45
Originally posted by phn2

Den fede wg, findes der stadig et sted at købe den?
Det er en jeg har lavet. Smid en pm, hvis du er interesseret i et sæt.


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 17 Jun 2016 at 11:47
En lille update.

Kasserne er "næsten" færdige. Mangler fronter, finér (og det der hører med til det). Fronter bliver ordnet med CNC.
Billeder døde desværre med telefonen her sidst.

Har brugt de sidste kabelbukser og stik, venter derfor på posten, så jeg kan blive færdig med kabler. 

Jeg har nævnt for de andre drenge i den lokale Hifi-klub, om der måske skulle afholdes en lille blindtest-aften med noget selvbyg (heriblandt disse) vs. de ny B&W's D3'ere. Det kunne være sjovt at høre lytternes indtryk.

Lidt stemningsbilleder.








-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 14 Jul 2016 at 12:54
Kabler færdig og testet på B&W'erne.




-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Jul 2016 at 14:01
Fedt! Er du begyndt på filterdesign?


Posted By: JAV
Date Posted: 28 Jul 2016 at 19:55
Originally posted by USXX

Fedt! Er du begyndt på filterdesign?
Så kunne jeg være her. Jeg sidder fast ved fronterne :(


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 15 Mar 2018 at 19:32
Selvom det lyder som et utroligt postulat, så er projektet ikke dødt. 
Jeg løb pludselig tør for waveguider til SB29'ern, hvilket ikke ligefrem hjalp på tempoet.

I mellemtiden er jeg blevet fristet til at bruge en anden driver i toppen. Jeg har fået scoret mig et par billige og ubrugte Beyma T2010 (som har en ret lækker klang i min bog).
Det viser sig at T2010's membrandiameter (plus ophæng) er den samme som SB26'ernes, og da jeg har fået et par henvendelser ang. en waveguide til SB26'erne, tænker jeg det kunne være et sjovt projekt at lave en billig waveguide i høj kvalitet, som 'virker' både til T2010 og SB26'erne.

Målet er at ramme en omkostningspris/kostpris på 50 kr. Jeg har printet 6 forskellige geometrier indtil videre, som mangler at blive målt med T2010 og et SB26 eksemplar, hvilket er næste skridt.

Et billede af den nye spiller.


En af de printet waveguider (farvebalancen blev skidt grundet skærmen..)


Et kig indeni. Porten laver jeg muligvis selv, da jeg ikke rigtig kan finde noget som passer til.



-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 16 Mar 2018 at 23:01
Lækkert Thumbs Up

Hvordan måler din waveguide i forhold til f.eks en Wavecore?

http://frequence.dk/hifi/71-diskant-enheder/1524----30-mm-diskant-4-ohm-waveguide/ - http://frequence.dk/hifi/71-diskant-enheder/1524----30-mm-diskant-4-ohm-waveguide/
http://www.audioxpress.com/article/Test-Bench-Wavecor-TW030WA12-30-mm-Cloth-Waveguide-Loaded-Tweeter - http://www.audioxpress.com/article/Test-Bench-Wavecor-TW030WA12-30-mm-Cloth-Waveguide-Loaded-Tweeter

Hvis du kan lave dem til en 50'er, så er jeg klart med på et sæt Big smile
Jeg tænkte at SB26'eren i alu er en godt bud, for så kan man også benytte en alu mellemtone og derved lave en slags aktiv buchard efterligning - selvfølgelig med basser og multi-sub Big smile


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Mar 2018 at 12:27
Jeg kunne med ret god sandsynlighed også være klar på et sæt waveguides! 

Det er ikke muligt også at trylle et sæt til SB29'eren frem? 


Posted By: JAV
Date Posted: 19 Mar 2018 at 19:30
Thor, de er foretaget ligesådan, bortset fra at jeg ikke har en uendelig baffle til SPL målinger :) Det bliver nok også alu-modellen, da jeg jeg finder dens klang noget mere appellerende end tekstil domernes, men phasepluggen er lidt af en udfordring.

Roky, desværre. Det bliver kun til SB26'er i denne omgang.


-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 19 Mar 2018 at 22:27
Originally posted by JAV

Thor, de er foretaget ligesådan, bortset fra at jeg ikke har en uendelig baffle til SPL målinger :) Det bliver nok også alu-modellen, da jeg jeg finder dens klang noget mere appellerende end tekstil domernes, men phasepluggen er lidt af en udfordring.

Roky, desværre. Det bliver kun til SB26'er i denne omgang.

Fedt! Big smile

Phasepluggen - hvordan?

Det er fint nok med målingen - jeg er bare nysgerrig efter en waveguide der passer i størrelse med en god 5-6" mellemtone. Jeg tænkte netop på SB's alu enhed:
http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics/SB-Acoustics?product_id=363 - http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics/SB-Acoustics?product_id=363
Mit håb er at jeg så kan opnå en jævn powerespons.

Og hvis den kommer til at koste mere end de 50 kr - det gør heller ikke noget Smile


Posted By: Frost
Date Posted: 20 Mar 2018 at 11:25
Originally posted by JAV

...men phasepluggen er lidt af en udfordring.

Jeg har haft skåret selve spredelinsen inkl ben af den originale front, og limet ind i min sb26 waveguide. Det blev ret vellykket :) Den måler pænere i toppen med spredelinsen monteret! 




Posted By: Roky
Date Posted: 20 Mar 2018 at 17:08
Originally posted by JAV

Roky, desværre. Det bliver kun til SB26'er i denne omgang.

Helt i orden! :-) Har du set tråden på diyaudio omkring waveguider til SB ? 


Posted By: JAV
Date Posted: 20 Mar 2018 at 20:38
Thor, den er en udfordring, da jeg hverken printer eller bruger andre former for CNC drevne maskiner - for så vil prisen også komme op i en anden liga. 
De bliver støbt. Man kan opnå bedre æstetisk finish, opnå lignende ruhed, de bliver lettere at producere og materialeprisen kan være lav, men det kan være udfordrende mht. tyndbenede geometrier. 
Man kan godt ændre på sej/sprødhed egenskaberne i materialet, men det er ligeså meget phasepluggens placering, der er udfordrende.

Fedt Frost :) Kan du huske hvor stor en afstand du havde fra membranen til indersiden af phasepluggen?

Roky, jeg faldt godt over den sidste dag :) Jeg har dog fuldt en tysk tråd omkring SB26 waveguider i et godt stykke tid, som var ret lærerig.

EDIT: jeg tror dælme jeg fandt en løsning Thumbs Up


-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 20 Mar 2018 at 23:55
Jeg kan desværre ikke huske afstanden, men det var ikke noget jeg tænkte mere over, end at jeg satte den ned i waveguiden forfra, og så passede afstanden på benene med munden af waveguiden.. Jeg forsøgte ikke forskellige afstande eller lign. Kunne bare konstatere at det blev bedre af at have den monteret :) Jeg kan måske finde et billede af det... jeg limede den fast med kontaktlim, så lidt lavpraktisk løsning :D 



Posted By: JAV
Date Posted: 21 Mar 2018 at 20:47
Du behøver ikke lede, ellers tak :) Jeg prøver mig frem. Har selv fundet lim og saks frem - der prøves med 10, 11 og 12 mm "phaseknapper" :)




-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 21 Mar 2018 at 21:37
Ser godt ud Thumbs Up


Posted By: Roky
Date Posted: 22 Mar 2018 at 09:35
Det ser godt ud ! Clap

Jeg undrer mig over hvorfor en phaseplug, når der i forvejen er noget der ligner på Alu-domen. Jeg er helt blank på teori omkring Waveguides, så derfor noob-spørgsmålet. 


Posted By: JAV
Date Posted: 24 Mar 2018 at 15:30
Roky, jeg er selv noob, og alle spørgsmål er kærkommen. Det er heller ikke meningen at bruge SB26ADC's frontprofil/phaseplug.

Og tak skal I ha' :)

Arealet markeret med pilen er relativt stort og kunne let mindskes, men det vil hurtigt være på bekostning af andre facetter, så dét pilles der ikke ved pt. De har pt. en volumen på ~ 0,26 liter, hvilket vil sige, at jeg skal have bestilt materialer..




-------------


Posted By: Sune K
Date Posted: 24 Mar 2018 at 16:13
Synes bestemt ikke det gør noget at der er noget "gods" i, det giver mulighed for montering bagfra så synlige skruer kan undgåes Tongue

-------------
--
Sune K


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 25 Mar 2018 at 09:17
Fedt Clap

Hvordan laver du tegningen og hvordan beregner man waveguiden - altså hvilket program og hvilken matematik ligger der bag udformningen?


Posted By: USXX
Date Posted: 25 Mar 2018 at 10:30
Du kan simulere det med http://randteam.de - AxiDriver


Posted By: JAV
Date Posted: 25 Mar 2018 at 16:24
Sune, enig, yderflangen bør også have nok gods/dybde, så man kan undersænke en anden enhed ned i og stadig have lidt materiale tilbage for at tætne. Dog ikke så dyb at WG undersænkningen tager for meget af bafflen.

Thor, mener du hvilket software jeg har brugt til at tegne overstående waveguide i og hvordan frontgeometrien kan udtrykkes matematisk? - Jeg har brugt Rhino til at tegne i og frontgeometrien kan udtrykkes på forskellige vis afhængig af hvilket rum(?) Er du parat med simulering siden du spørger? :)

USXX, er det muligt, med det data jeg har tilgængelig, at simulere et brugbart resultat?


-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 25 Mar 2018 at 19:12
Jeg er kun lige begyndt at grave ned i foståelsen af hvad man kan med en waveguide. Mit mål er den der famøse power response, kontrolleret spredning og minimering af rummet reflektioner Smile
Jeg har slet ikke sat mig ind i software, tegning osv. Jeg ville blot se om jeg kunne forstå lidt mere Embarrassed


Posted By: USXX
Date Posted: 26 Mar 2018 at 11:59
@JAV; du kan i hvert fald simulere waveguidens akustiske opførsel (men ikke diffuserens). AxiDriver bruger en meget simpel model for membranen/enheden - der er ikke tale om FEA/vibro-akustik. Derfor er det heller ikke helt den rigtige form, bølgefronten har ind i throat'en - men du kan fint simulere selve waveguiden.


Posted By: JAV
Date Posted: 27 Mar 2018 at 16:45
Thor, ah oki doki Smile

USXX, okay, fint at få klarlagt Thumbs Up Tror dog ikke jeg får det gjort, da jeg synes det er mere interessant med en driver koblet på (især når diffuseren ikke kan simuleres med).


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Mar 2018 at 19:05
Enheden er med - det er blot en simpel model (hvor selve waveguiden/akustikken simuleres med ægte BEM). Det er et ganske udmærket værktøj i mangel af avanceret multiphysics. Hvorfor vil du absolut have diffuseren med i waveguiden? Den samlede udstrålede akustiske energi er jo den samme. 


Posted By: JAV
Date Posted: 27 Mar 2018 at 22:46
Okay. Det er heller ikke et krav at have diffuser med i waveguiden, men ville foretrække at muligheden for at indsætte en er der. Den bliver ikke en del af støbningsgeometrien.

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 26 Nov 2019 at 20:59
En lille opdatering

Der udvides til en 3,5-vejs. SB29BAC i 3D printet waveguide. Stadig 7½" Satori (som mellemtone). Basser bliver en overraskelse til senere.

Waveguider og kabinetter står rå endnu. Her er lidt billeder af printet waveguide.










Posted By: Frost
Date Posted: 28 Nov 2019 at 09:55
Skal vi ikke også se billeder af kabinetterne? :D 


Posted By: JAV
Date Posted: 07 Apr 2020 at 19:08
Hej, jeg havde slet ikke set dit indlæg, Frost.

Der kommer nogle billeder op i Påsken. Grundet køb af PA enheder, blev det som oprindeligt tiltænkt en 2-vejs, dog et helt andet design.


Posted By: JAV
Date Posted: 14 Apr 2020 at 08:21
Sådan ser de ud pt.




Posted By: JAV
Date Posted: 08 Maj 2020 at 15:35
Er stadig ved at printe nogle stumper (porte) og har drejet fødder osv. Det er desværre en langsomlig proces.
Der er kommet fyld i kabinetter. Skal til at betrække dem med læder. Der er også landet et sæt SB29BAC.

Her er en teaser til næste (PA) projekt. Kan nogen gætte enheder? :) Er også godt igang med kabinetter til dem. Jeg mangler at finde topenhed.








Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com