Print Page | Close Window

2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1734
Printed Date: 28 Mar 2024 at 13:33
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
Posted By: Enthusiast
Subject: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
Date Posted: 13 Mar 2016 at 21:06
Så skal der bygges.

Planen er at lave en utraditionel 2½-vejs højttaler.
Bestykningen er 2 stk 6.5" http://www.falconacoustics.co.uk/downloads/Peerless/830883.pdf - Peerless HDS 830883 samt 1stk Peerless HDS 810921 (Nu http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2608-913000.pdf - Scanspeak D2608/913000 ) diskant per side.

Den øvre basmellemtone skal spille i reflekskammer på 14-15 liter afstemt til 44-45 Hz.
Den nedre basmellemtone bliver monteret i separat transmissionsliniekammer.
Øvre og nedre bas skal selvsagt monteres og spille parallelt men med individuelle lav-pas delefiltre. Dermed 2½-vejs princippet.
Udfaldet af denne kombination er uvist. Men en standard 2½-vejs i rent reflekskammer var simpelthen for kedeligt. Transmissionslinien har samtidig visse fordele i basområdet i forhold til refleksprincippet.

Jeg kan finde 2 datasheets på basmellemtonerne, som indeholder markant forskellige T/S parametre for enhederne. Fs i de to datasheets varierer med ca. 10 Hz, svarende til 19-23% variation. Det er mere end de forventede 15% usikkerhed, så det virker lidt mærkeligt.
Jeg er 2. ejer på enhederne og ved derfor ikke, præcis hvor gamle de er. Jeg har baseret mine simuleringer af både refleks-system og transmissionslinien på parametrene i linket.
Hvis jeg får mulighed for det, vil jeg prøve at lave et impedans-sweep på enhederne, for at fastlægge Fs. Det kan give en indikation om, hvor de ligger henne i forhold til de to datasheets.

http://www.falconacoustics.co.uk/downloads/Peerless/830883.pdf -



Replies:
Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Mar 2016 at 21:33
Det er måske lidt atypisk her på forum, men jeg vælger alligevel at vedlægge lidt simuleringsresultater, da de danner basis for det atypiske koncept.
Først den øvre basmellemtone i reflekskammeret. Simuleringen er foretaget med Speakerbuilder Pro.

Her SPL ved 14 liter afstemt til ca. 45 Hz.



Måske ikke så meget dybbas her. -3dB ligger omkring 50-51 Hz.
Impulssvaret



Med denne afstemning vil enheden kunne tåle små 60W input power, før membranvandringen når Xmax. Det ses i figuren nedenfor, hvor input power netop er sat til 60W.



Sidste simuleringsresultat er impedansprofilen



Denne basmellemtone skal spille hele vejen fra den dybe bas op til deling med diskanten (forhåbentlig omkring 2.0-2.2 kHz). Den kommer samtidig til at spille i parallel med den nedre bas (transmissionslinien) under baffelsteppet.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Mar 2016 at 21:33
Nu har jeg fået målt nogle impedansprofiler på de 4 enheder.
Jeg har blot haft enhederne stående på gulvet på en pude, for at undgå for meget forstyrrelse fra underlaget.
Det er ikke optimale forhold, men det flytter næppe Fs 10-15 Hz.

Alle profiler indikerer Fs mellem 53 Hz og 59 Hz, hvilket er langt fra de 43 Hz, jeg indtil nu har antaget i mine simuleringer.


Enhederne har spillet før (der er loddet på terminalerne), så de burde være tilspillede.

Det ser næsten ud til, at der kunne være tale om disse T/S parametre for http://www.madisound.com/pdf/peerless/830883.pdf - Peerless 830883 i stedet for.
Det ændrer reflekssimuleringen en del. Volumen skal sættes ned fra 14 liter til 11 liter og tuningsfrekvensen skal øges fra 45 Hz til 50 Hz. -3dB bliver så 55 Hz i stedet for de tidligere 51 Hz.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Mar 2016 at 21:50
Det ændrer selvfølgelig også simuleringsresultaterne for transmissionslinien. Umiddelbart ser det dog ud til, at første design stadig kan benyttes, evt. med 5 cm kortere linie.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 14 Mar 2016 at 21:57
Du skal fastgøre enheden når du måler T/S, og så skal du undlade at bruge et støj signal, og du må gerne give enheden et sweep ved fornuftig lydstyrke først.

Lodningerne siger jo intet om de er spillet til.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Allan_s
Date Posted: 14 Mar 2016 at 22:00
Spændende Thumbs Up nogen plan for hvordan kasserne kommer til at se ud?

-------------
________________________
MVH Allan Ø


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Mar 2016 at 22:05
Ja det kan der være noget om.
Enhederne er langt fra nye, men jeg kan da godt prøve at massere dem lidt med noget 50Hz sinus tone.

Jeg kunne i øvrigt se tydelige forskelle på målingerne, alt efter om enheden stod direkte på gulvet, eller på en pude, som ved de viste målinger.

Men forskellene lå hovedsagelig højfrekvent. Der var ikke den store forskel at se under 100Hz. Fs rykkede sig ikke synligt.
Men jeg kan da prøve at spænde enhederne fast i en plade.

Målingerne bliver (hvis jeg forstår CLIO proceduren rigtig) ikke foretaget med støjsignal. CLIO laver et sweep. Og jeg sweepede skam 5-10 gange på hver enhed, inden jeg tog den endelige måling.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Mar 2016 at 22:14
Originally posted by Allan_s

Spændende Thumbs Up nogen plan for hvordan kasserne kommer til at se ud?


Jeg bygger helt separate kabinetter til transmissionslinien og reflekssystemet. De bliver lavet med samme bredde og dybde, så de (forhåbentlig) glider visuelt sammen.

Kabinetterne skal bygges i 19mm MDF (ingen buede kanter). Hvis det samlede resultat bliver acceptabelt, skal de belægges med 4mm birkekrydsfiner bagefter.

Diskanten kommer til at sidde forskudt bagud i forhold til bas-mellemtonerne for tidskorrektion.

Pladerne ligger faktisk klar. Så snart jeg har bedre styr på enhedernes T/S parametre og kan fastlåse designet, går jeg i gang med at bygge.



Posted By: bknielsen
Date Posted: 14 Mar 2016 at 22:27
Men, forresten tror jeg du ret. De tidligere udgaver havde andre T/S parametre som i det gamle datablad du har fundet. Med samme produktnr. sikke noget rod!!!!

Det kunne tyde på, som du er inde på, at dine er den første slags.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Mar 2016 at 21:17
Det var måske en lidt hård udmelding fra starten, at jeg ikke ville lave denne højttaler som ren 2½-vejs refleks, da jeg fandt den løsning for kedelig.
Årsagen til at vælge transmissionslinien til den nedre bas-mellemtone er, at jeg oprindelig købte disse enheder med tanke på at bygge en ren 2-vejs transmissionsliniehøjttaler.

Men jeg droppede 2-vejs transmissionsliniesystemet, da jeg ikke var overbevist om, at bas-mellemtonens respons ville være "glat" nok i overgangen til diskanten. Det ville simpelthen kræve for meget dæmpning.

Mine enheder har nu vist sig at have en Fs, der ligger 10 Hz højere, end jeg havde ventet. Det betyder, at jeg må forvente betydelig mindre output i de lave frekvenser. Højttaleren var i forvejen lidt udfordret på den front, så dette øger blot mit incitament til at benytte transmissionslinieprincippet til den nedre bassektion.

Jeg har masseret to af enhederne kraftigt her til aften. Både med støjsignal og ved manual "massage" af ophænget.
Efter "massagen" falt de målte Fs fra små 55Hz til 50-51Hz. Efter et par sweeps var den ene dog steget igen til 53Hz.
Jeg måler stadig blot med enheden stående på gulvet.
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at disse brugte enheder måler som de gør pga. manglende tilspilning. I så fald ville jeg have forventet et markant større fald i den målte Fs efter aftenens "massagebehandling".

Et par hurtige Thiele/Small Q parametre baseret på målekurverne siger Qes omkring 0.53, Qms omkring 1.6 og Qts dermed omkring 0.4.
Jeg ved godt, at jeg ikke kan stole på de parametre pga. målemetoden (enheden stående på pude på gulvet). Men den indikerede Qms på 1.6 ligger godt nok langt fra databladets 2.8 (for den "gamle" model). Qes skal ifølge datablad være 0.50, så det er ikke helt skævt.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Mar 2016 at 07:58
Efter at have danset lidt om den varme grød har jeg nu besluttet, at jeg vil gøre et forsøg på at udmåle T/S parametre på de fire Peerless enheder.

Jeg går snarest muligt i gang med at bygge en testopstilling.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 18 Mar 2016 at 20:35
Så er der blevet lavet testopstilling til T/S parameter målinger.



Enheden er nu skruet solidt fast i et stykke overskuds MDF-plade.



Det gik lidt stærkt med at skrue "benene" fast, så der blev ikke boret for i listerne, hvilket resulterede i flækkede lister. Det havde jeg nu også forventet, men hvad, det skal jo bare lige holde sammen til måling af 4 enheder.



Hullet til enheden ser ud til at være snittet med ske, men det er nu savet med stiksav - dog uden lys i værkstedet. Hullet er savet i 30 graders vinkel, så enheden kan trække vejret.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Mar 2016 at 21:14
Så har jeg fået målt T/S parametre på 2 af de 4 Peerless HDS bas/mellemtoner.
Jeg har kun foretaget komplette målinger på 2 enheder, da alle 4 enheder viser næsten identiske impedansprofiler i fri luft.

Jeg har målt med delta-mass metoden, som det kan ses på billedet nedenfor.



Først en måling af den rene enhed og dernæst en måling med 12,5 gram abesnot påklistret.
Enhederne blev "varmet op" med en 40Hz sinustone (høj belastning - udsving nær xmax) i 5 minutter efterfulgt af 5 minutters afkøling (uden signal).
Jeg kørte dernæst 2-3 sinus-sweeps inden hver måling.

Jeg målte 2 parametersæt på hver enhed, sinus frekvens-sweeps med forskellige input-spændinger.

Gennemsnittet af de i alt fire målinger blev:

Fs: 51.0 Hz
Qes: 0.55
Qms: 1.56
Qts: 0.41
Vas: 17.9 Liter

Det endelige design af både reflekskabinet og transmissionslinie bliver nu fastlagt på basis af disse parametre.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Mar 2016 at 21:30
I forbindelse med opvarmningen af enhederne, syntes jeg, at jeg bemærkede lidt støj (susen) fra udluftningen omkring fase-plug'en.
Det er hørbart på korte afstande (1-2 meter), når enhederne arbejder med maksimalt lineært udsving.
Så det må bestemt være en fordel at lade 2 enheder deles om de dybe frekvenser og dermed begrænse membranudsvingene.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Mar 2016 at 21:34
12.5 liter afstemt til ca. 47 Hz ser helt fornuftigt ud til reflekssystemet.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 22 Mar 2016 at 22:03
Så har jeg opdateret mine TL beregninger med de nye T/S parametre for enhederne.

Jeg satser på at bygge linien 1.3 meter lang. Jeg benytter et off-set af enheden på 13% af totallængden. Den åbne sektion af linien kommer til at indsnævre til 1/4 af tværsnitsarealet ved enhedens position (hvor tværsnitsarealet bliver lige knapt 2 x Sd).
Ved brug af både linieindsnævring og off-set af enheden, burde jeg ikke få brug for alt for meget dæmpemateriale i linien.

Det samlede system simulerer som vist nedenfor (hvor der er benyttet lidt dæmpning af linien).



Målet har været at få så lidt rod i mellembåndet, som muligt, samtidig med at jeg gerne ville have et godt boost i bunden.
Jeg forventer, at dykket mellem 200 og 300 Hz bliver mindre udtalt i den færdige konstruktion, da enhed og linie-munding ikke sidder lige op ad hinanden (og dermed interfererer mindre)
Der opstår noget ripple oppe omkring 1 kHz, men her skulle niveauet gerne være skåret kraftigt ned, da enheden begynder sin afrulning allerede omkring baffelsteppet.

Elektrisk impedans og fase ser ud som følger.


Og de akustiske faser af systemet.


Tiden må vise, hvordan dette glider sammen med reflekssystemet, men jeg er fortrøstningsfuld.

En sidste interessant observation er membranudsvinget på enheden.
Det tidligere nævnte reflekssystem på 12.5 liter afstemt til 47 Hz kan håndtere input-effekter på op til 65 watt.

Ved 65 watt input power svinger enheden i transmissionslinien som vist nedenfor.


Den ligger markant lavere i udsving og kan dermed forhåbentlig bidrage med lidt ren/uforvrænget fylde i bunden samt den nedre mellemtone.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Mar 2016 at 20:11
En koncepttegning af muligt udlæg af transmissionsliniekabinettet.



Målestoksforhold er ikke korrekte.
Det valgte udlæg af linien giver en del volumen-"spild" i kabinettet.
De overstregede områder er tomme. Stregerne inden i indikerer ikke pladestykker.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Mar 2016 at 20:31
Så er byggeriet skudt i gang.
Pladerne lå allerede klar.



Jeg har endnu en gang valgt den dovne selvbygger løsning og fået skåret plader på mål i et byggemarked.
Alle ydre kabinetplader er 19mm MDF, indmad bliver lavet i 16mm MDF (som jeg selv tilpasser længder og vinkler på)
Pladerne er generelt skåret rigtig pænt og overholder målene langt bedre, end jeg havde turde håbet.

Jeg er begyndt at samle transmissionsliniekabinetterne.

Pladerne til den ydre del fik først en klat lim og et par dyksøm for at holde alt på plads.



Dernæst røg de i spændetrøje et lille døgns tid.



Den ene sideplade (i bunden af det viste) er allerede fastlimet, så kabinettet kun er åbent via den anden sideplade.
Planen er at jeg skal have monteret nogle trælister (fyrretræ) i MDF pladerne, som jeg kan skrue den anden sideplade fast i. Jeg har dårlige erfaringer med at skrue direkte ned i MDF på langs af pladen. Pladen flækker og det holder ikke - selv ved forboring og/eller brug af raw plugs.

Dyksøm før limning funger fint. Sidst jeg limede MDF plader sammen (uden dyksøm) havde jeg store problemer med, at pladerne gled i forhold til hinanden, når jeg spændte skruetvingerne. Det var ikke tilfældet denne gang.
Meeen.... Jeg fik alligevel monteret sidepladen på det ene kabinet lidt skævt. Det kan dog rettes op med lidt slibning/spartling.

Det ene kabinet ligger nu klar til næste skridt og det andet er pt. i spænd.
Næste trin bliver montering af labyrinten inden i kabinetterne.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Apr 2016 at 20:46
Jeg er kommet i gang med at skære de interne plader i TL kabinettet.
Pladerne er skåret af byggemarkedet i den ønskede bredde (indre kabinetbredde). Længder på alle pladestykkerne skærer jeg så i fri hånd med en lille hobbysav.

Selve TL kanalen er nu skåret ud til begge kabinetter. Nedenfor har jeg bare lagt pladerne løst i, ca. hvor de skal sidde.



Den røde streg markerer selve TL kanalen. Grundet det anvendte off-set, ser enheden både en kort lukket kanal og den længere åbne kanal, hvilket forklarer de to pileretninger.
Jeg har måttet indsætte en ekstra bund i kabinettet, da mine opdaterede simuleringer viste, at der skulle kortes betragteligt af linielængden, for at tuningsfrekvensen blev sammenlignelig med reflekssystemets (ca. 45-47 Hz).

Jeg mangler stadig at skære de to små pladestykker til 90-graders knækkene (de sorte plamager). Dernæst skal der fræses hul til enheden og TL kanalen skal åbnes op.

Kabinetbaflen bliver i 2 lag. Der skal altså monteres en ekstra Baffelplade uden på den nuværende frontplade. Denne ekstra baffelplade vil blot blive skruet fast, så den kan skiftes ud, hvis det kræves.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Apr 2016 at 20:03
Projektet har ligget stille de sidste uger, men nu fik jeg genoptaget arbejdet igen her til eftermiddag.

De sidste hjørnestykker til TL kabinetterne er skåret ud.
Samtidig fik jeg skåret huller til ind/udgangsterminalerne. Jeg har valgt at benytte terminalplader med påmonterede terminaler denne gang. Det er markant nemmere at arbejde med, end at montere terminaler direkte i kabinettet, som jeg gjorde sidst. Jeg synes egentlig også, det bliver pænere. Man kan jo vælge at undersænke terminalpladerne lidt.



Den nederste terminal er main-indgang til hele højttaleren. Den bliver direkte forbundet (internt) med den øverste terminal, som så skal danne koblingen til top-kabinettet.
Rent kabelføringsmæssigt er det den pæneste løsning. Jeg slipper dermed for at føre separate kabler fra forstærker til top og bundkabinet.

Jeg har også åbnet kabinettet op ved hornmundingen.



Nu skal jeg have ført kabler og så skal indmaden monteres. Planen er at filteret til TL bassen skal monteres i rummet i bunden af kabinettet (den nederste bund skal åbnes op). Kablet til denne enhed skal derfor føres derned og op igen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Apr 2016 at 20:36
Så er der ført kabler.



Har bestilt de sidste reservedele til kabinetterne og mens jeg venter, er jeg begyndt at samle topkabinetterne. Her er det hele sat op ved siden af min nuværende standerhøjttaler.





Hele højttaleren er 105 cm høj. Konstruktionen virker lidt større, end jeg havde forestillet mig i designfasen.


Posted By: Allan_s
Date Posted: 24 Apr 2016 at 21:04
ser da pisse godt ud, men hvis du åbner bunden, hvad gør du så med fødder? kommer de "indenfor" eller skal du ha lavet en ramme?

-------------
________________________
MVH Allan Ø


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 25 Apr 2016 at 08:42
Planen er at bibeholde "rammen" rundt, så der bliver tale om et skjult rum i bunden. Derfor har jeg blot tænkt, at jeg ville sætte et par filtplader under, monteret på rammen. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Maj 2016 at 21:31
Mens jeg venter på at komme et smut i byggemarked efter de sidste småting til TL kabinetterne, har jeg arbejdet lidt videre på topkabinetterne.
Jeg har monteret anlægsklodser i kabinetterne, så bagpladen kan lægges i og skrues fast udefra. Jeg mangler bare at bore for til boltene. Samtidig har jeg skåret ud til refleksportmunding og terminalplade.



Reflekskammerets egentlig bagplade bliver en skrå indsatsplade, der kommer til at opdele kabinettet i to. Dette kan ses nedenfor, hvor den skrå bagplade er sat løst i.



Selve højttalerkammeret bliver dermed 10 cm dybere i bunden, ved bas/mellemtoneenheden, end i toppen ved diskanten. Formålet er at dæmpe reflektioner og stående bølger i kabinettet, særlig den direkte reflektion bag bas/mellemtoneenheden.
Planen er samtidig at placere delefilteret i bagkammeret. Pladsen i dette kammer bliver dog begrænset, da porten skal føres igennem.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Maj 2016 at 21:04
Projektet skrider langsomt frem.
Jeg er nu så godt som færdig med de to reflekskabinetter.

Den skrå, interne bagplade er monteret og port og kabler er ført igennem.



På fronten har jeg monteret en liste i hver side. Planen er at skrue baflen fast i disse vha. M4 bolte og indslagsmøtrikker på bagsiden af listerne.
For god ordens skyld fik kabinetterne også lige en rundstok monteret, så sidepladerne er solidt afstivet.

Det ser ud til, at man godt kan få plads til filteret til den øvre bas-mellemtone og diskanten i bagkammeret (til højre).



Jeg overvejer i øjeblikket, om jeg skal klæbe lidt 4mm bitumenplade på indersiden af reflekskammeret. Der kunne måske være lidt at vinde på den skrå bagplade, da denne kun er 16mm tyk.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Maj 2016 at 21:37
Porten er i øvrigt ø50mm og umiddelbart passer fabrikslængden, så jeg får den ønskede afstemning uden tilskæring (men det skal en måling få lov at bekræfte).


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Maj 2016 at 20:06
Så er bagpladerne fastmonterede i reflekskabinetterne (de kan skrues af og på).



Her er det en fordel, at den benyttede port er 2-delt, så plastikmundingen sidder fast i bagpladen og selve refleksrøret sidder fastmonteret i den skrå interne plade.

Jeg er også vendt tilbage til TL kabinetterne og har fået monteret indmaden i begge kabinetter.



Transmissionslinien bliver ca. 112 cm lang. Det store midterkammer er blot spildvolumen i kabinettet. Lidt ærgerligt, men det skyldes, at jeg havde fået skåret plader ud til kabinetterne med forventningen om en Fs på enhederne på 43 Hz. Det holdt som bekendt ikke og jeg måtte korte en betragtelig del af den planlagte linielængde.



Nu skal de sidste monteringsklodser sættes i, så sidepladerne kan skrues af og på i forbindelse med finjustering af dæmpemateriale. Det bliver gjort med M4 bolte og inslagsmøtrikker ligesom bagpladerne i reflekskabinetterne.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Maj 2016 at 20:10
Og ja, i mellemtiden har der også været pilfingre i min ene 15W enhed - igen igen Unhappy


Posted By: bknielsen
Date Posted: 16 Maj 2016 at 21:10
Originally posted by Enthusiast



Transmissionslinien bliver ca. 112 cm lang. Det store midterkammer er blot spildvolumen i kabinettet. Lidt ærgerligt, men det skyldes, at jeg havde fået skåret plader ud til kabinetterne med forventningen om en Fs på enhederne på 43 Hz. Det holdt som bekendt ikke og jeg måtte korte en betragtelig del af den planlagte linielængde.






Godt med lidt fremskridt hele tiden Thumbs Up.

Det ekstra volumen fylder du da bare sand i, det er sikkert fint for lyden - og massemidtpunktet kommer nedad, så "pilfingrene" ikke så let får dem væltet, når den vilde jagt går gennem stuen Smile.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Maj 2016 at 21:39
Jeg har også været inde over sandløsningen. Men kabinetterne vil blive uforholdsmæssigt tunge, hvis jeg fylder disse kamre med sand. Der er nok i omegnen af 10-12 liter volumen at fylde ud.

Jeg har også overvejet at føre et kabel derind, så man åbner muligheden for at ombygge og lave en 3-vejs højttaler, hvis man skulle blive træt af 2½-vejs konstruktionen en dag.
Her kunne mellemtone og diskant så monteres i midterkammeret.

I første omgang lader jeg det nok være. Så tager jeg stilling til det igen, når kabinetterne skal lukkes endeligt til.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Maj 2016 at 20:06
Jeg er begyndt at overveje baffeldesignet på højttaleren.

Som nævnt tidligere bliver baflen på reflekskabinettet udført i 2 plan. Basmellemtonen kommer til at sidde 19 mm forskudt, frem, i forhold til diskanten.
Udfordringen bliver så at lave en udformning, der er til at holde ud at se på.

Personligt er jeg ikke så vild med udseendet af disse 2-plans bafler.

En mulighed er at lave en cirkelbue i toppen af den ekstra plade, der kun dækker ca. 2/3 af baflen på reflekskabinettet (til højre).
Det kan se rimeligt ud, også selvom man vælger at vende kabinettet på hoved (til venstre).

A hensyn til fasen på bas-mellemtonen, skal disse to enheder sidde i samme plan uanset om topkabinettet vender den ene eller den anden vej.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 12 Jun 2016 at 21:28
Efter et par ugers pause er projektet endelig kommet lidt igang igen.
Jeg har måttet indse, at jeg pt ikke har tiden til at justere en masse frem og tilbage med kabinetterne. Så jeg har droppet at lave både fronter og siderne på TL kabinetterne afmonterbare. Nu skal alle fire kabinetter bare laves færdige, justeres og lukkes endegyldigt til.

Har fået grovslebet de fire kabinetter



og limet frontplader på TL kabinetterne samt fræset ud til enhederne.



Det støver





Så nu mangler der bare at blive åbnet op for TL mundingen.



Det ene TL kabinet er forberedt, så den ene side kan afmonteres.



Der er monteret indslagsmøtrikker på bagsiden af træklodserne, så sidepladen kan monteres med maskinbolte.



Dette er kun gjort på det ene TL kabinet, der dermed kan benyttes til testmålinger og finjustering af dæmpemateriale. Det andet TL kabinet bliver så limet sammen, når jeg er tilfreds med resultatet af det første.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 22 Jun 2016 at 21:40
Arbejdet er gået videre, denne gang med reflekskabinetterne.

Da målet ikke længere er at lave testkabinetter, der kan åbnes og lukkes efter behag, har jeg fjernet skruelisterne ved fronten.



Dernæst er der limet en 4mm asfalt-dæmpeplade på den skrå bagplade.



Nej, der er ikke kælet for detaljerne.



Lidt pyramideskum - igen til bagpladen.



og monteret.



Og så masser af dynevat fra Ikea.





Det er lidt tyndt at arbejde med og skal lægges i to eller tre lag. Men til prisen er det bare helt i top Smile

Nu er frontpladerne så ved at blive limet permanent fast.



Frontpladerne er desværre skåret lidt smalle i det, så der skal spartles. Men det kan ordnes.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Jul 2016 at 20:43
Jeg er desværre ikke kommet videre med byggeriet på det seneste.

Men jeg har besluttet at topkabinettets 2-plans frontbaffel bliver uden runding på den ekstra plade til basmellemtonen.
Den primære årsag er, at det er nemmere at have med at gøre. Dernæst har jeg også besluttet at finere højttalerne med en tynd finer (0.6mm), i stedet for at beklæde dem med 4mm birkekrydsfiner.

Finertypen bliver højst sandsynlig fugleøje ahorn.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 16 Jul 2016 at 20:45
Jeg fik fræset ud til diskanterne i topkabinetterne mellem to regnbyger i dag.



Problemet er nu blot, at der er kommet så meget støv og savsmuld i kabinetterne, at uldet er fyldt helt op med skidt.
Så det ryger ud og jeg må fylde noget nyt i, når det sidste hul er fræset ud. Godt det ikke er MDM uld, men blot IKEA dynevat Smile

Som tidligere nævnt bliver den ekstra frontplade til bas-mellemtonen blot skåret lige. Designet er altså ændret, så det kommer til at se ud som nedenfor.





Posted By: Enthusiast
Date Posted: 17 Jul 2016 at 20:16
Endnu en dag med tørvejr. Det skulle udnyttes.
De sidste plader til frontbaflen på topkabinetterne blev skåret til.



Jeg savner virkelig et værksted med et ordentligt arbejdsbord. Men indtil videre må jeg nøjes med at stå udenfor.
Det er ekstra bittert, når man løber tør for strøm på den batteridrevne rundsav midt i et snit.

Næste skridt var at få åbnet mundingen på TL kanalen op i TL kabinetterne.



Nu er TL kabinetterne faktisk klar til testmålinger. Jeg planlægger at lave en måling på det rå kabinet (uden dæmpemateriale) først. Det bliver gjort for at se, hvordan de ligger i forhold til mine simuleringer. Dernæst skal der fyldes skum og uld i og måles og testlyttes.

Lige en hurtig opstilling, inden topkabinetterne limes.



Og nu står topkabinetterne så og tørrer op.



Efter en gang spartling og slibning, skal der fræses ud til bas-mellemtonen og så er topkabinetterne også klare til målinger.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 18 Jul 2016 at 11:38
Sjovt lille projekt - godt håndværk Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 18 Jul 2016 at 21:28
Tak.
Jeg er lidt spændt på resultatet af transmissionslinien. Ikke mindst hvordan den måler i forhold til designsimuleringerne. Men det ved jeg forhåbentlig snart mere om.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 19 Jul 2016 at 08:12
Det interessere også mig. Har ellers spillet med lukket i en del år. Men jeg syntes det lød ganske fedt med de små RS7 fra Rega. 


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Jul 2016 at 14:24
Spændende projekt ! 

Hvor køber du finer ? og er det bare alm trælim du bruger til at lime bitumen på kabinettet? 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 19 Jul 2016 at 21:58
Jeg har for nylig købt finer hos http://www.finerkontoret.dk/index.php - Finerkontoret i Holmegaard (tæt ved Haslev). Rigtig søde og behagelige mennesker og de har rigtig mange flotte træsorter på lager.

Bitumenpladerne har jeg blot limet på med almindelig trælim (til indendørs brug). Bitumenpladerne var selvklæbende fra fabrikken, men de fik alligevel lidt ekstra lim.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 19 Jul 2016 at 22:23
Jeg har i øvrigt haft signal på det ene TL system her til aften.
Godt nok kun lidt sinus sweeps og konstante toner (direkte drevet fra CLIO - uden ekstra effekt). Men jeg er vildt imponeret af det kvartbølgeprincip. Det fungerer bare Tongue



Posted By: Digital_thor
Date Posted: 20 Jul 2016 at 09:23
Præcis hvilken enhed bruger du? For jeg kunne forstå at den skal have visse parametre for at fungere i et TL.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 20 Jul 2016 at 10:07
Jeg benytter et par ældre Peerless HDS 830883.
Jeg har udmålt T/S parametre på mine egne enheder, da denne model har skiftet T/S parametre fra de oprindelige modeller til de nuværende (den sælges stadig).

De typisk nævnte kriterier for en god enhed til TL er Qts mellem 0.35 og 0.45 og et lavt Vas (der er sikkert også andre, men mere kender jeg ikke til). Lav Fs er fint, men det medfører, at TL kanalen skal bygges meget lang og kabinettet bliver dermed større.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 20 Jul 2016 at 20:58
Så fik jeg monteret enhed i TL testkabinettet og det blev lukket til.
Jeg har monteret skumlister ved den skruede sideplade på yderpladerne og på de interne kanalplader. Luften i kabinettet skal jo helst løbe den rigtige vej.





Dernæst blev sidepladen skruet fast med maskinbolte.



Enheden blev midlertidigt monteret (her bare med 3 skruer).
Det viser sig, at jeg har fræset godt 1 mm. for dybt, så enheden skal have en skumliste eller to på bagsiden, så den bliver løftet lidt ud.



Og så klar til testmåling af det udæmpede TL-kabinet.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 20 Jul 2016 at 21:33
Og så et par målinger. Jeg har desværre ikke fået simuleret på det udæmpede kabinet endnu. Det vil jeg gøre snarest, så jeg kan sammenligne designsimuleringerne med det målte resultat.

Den elektriske impedans af enheden i kabinettet.



Ikke de store impedanspeaks at se over 100 Hz. Der ligger dog helt sikkert noget ved 240 Hz og små 400 Hz. Derefter bliver det svært at se.

Her enhedens nærfeltsrespons (ca. 2 cm. afstand).



Jeg finder det særlig interessant, at målingen på det nærmeste ligner noget, der er simuleret. Det ser ud til, at kvartbølgeresonansen (kabinettuningen) ligger omkring 52 Hz, hvilket er meget tæt på enhedens egenresonansfrekvens. Helt perfekt. Samtidig ses også tydelige udslukninger af enheden ved ca. 240 Hz, 400 Hz, 800 Hz og 900 Hz. Alle forårsaget af linieresonanserne.

Her nærfeltsresponsen af liniemundingen (igen ca. 2 cm. afstand).


TL kanalen giver faktisk et pænt respons ned til 35-40 Hz. Det ses dog tydeligt, hvordan alle linieresonanserne slår kraftigt igennem. 240 Hz, 400 Hz, 580 Hz, 800 Hz, 900 Hz. Der skal helt sikkert noget dæmpning til.

Og så endelig en måling af Hele TL systemet. Målingen er taget i højde med enheden og ca. 80 cm. afstand fra baffelniveau (i denne figur er målingen udglattet med 1/12 oktav skridt).



Her spiller rummet selfølgelig også ind. Højttaleren stod placeret på gulvet med ca. 1.5 meter til nærmeste vægge. Der var lagt puder ud på gulvet mellem selve højttaleren og mikrofonen.

Jeg synes selv, det ser rigtig lovende ud. Der slår nogle klare resonanser igennem mellem 200 Hz og 1 kHz, men det er til at arbejde med.

Nu handler det om at få dæmpet resonanserne, uden at trække livet helt ud af systemet.



Posted By: syncroniq
Date Posted: 21 Jul 2016 at 09:32
Super fedt projekt. Fedt at følge med på. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Jul 2016 at 21:37
Tak.

Projektet skrider lidt langsomt frem, men jeg håber at have kabinetterne klar, så der kan laves målinger til delefilter sidst på sommeren.

Jeg fik grovspartlet topkabinetterne her til aften. Nu skal de slibes, evt. finspartles og så skal der fræses ud til basmellemtonen.

Jeg skal også have lavet nogle nye målinger på det udæmpede TL kabinet. Jeg fik ikke eksporteret målingerne som datafiler sidst. Det gør jeg næste gang, så jeg kan lave en direkte sammenligning med resultaterne fra designsimuleringen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 22 Jul 2016 at 19:37
Topkabinetterne blev slebet efter første spartling her til aften.





Nu skal de bare have en gang finspartling, slibning og så skal der fræses ud til basmellemtonen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 24 Jul 2016 at 22:30
Jeg fik desværre ikke lavet så meget på højttalerne denne weekend. Det gode sommervejr indbød til andre aktiviteter.

Jeg fik dog slebet topkabinetterne færdige og fræset ud til de sidste enheder.
Efter udfræsning til 4 enheder var mit fræsejern allerede slidt. Så de sidste to fræsninger blev meget flossede.
Næste gang køber jeg nogle ordentlige fræsejern.



Jeg har trukket al dynevattet ud og støvsuget kabinetterne indvendigt. Nu er de klar til en gang frisk uld/vat og så skal der monteres midlertidigt og testmåles.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 26 Jul 2016 at 22:03
Jeg springer lidt frem og tilbage mellem topkabinetterne og TL kabinetterne.

Jeg har nu endelig fået eksporteret nogle målinger fra TL systemet, så jeg kunne lave en sammenligning af de målte responskurver og de oprindelige simuleringer.
Dette projekt skulle også benyttes til at teste Martin J. King's transmissionslinie model, jeg implementerede og arbejdede med sidste år.

Da jeg måler i min stue er jeg begrænset til at tage nærfeltsmålinger af enheden og liniemundingen. Den samlede fjernfeltsmåling er for påvirket af rummet, til at den kan bruges i denne sammenhæng.

Det færdige kabinet har en total linielængde på 1.08 meter. Enheden sidder placeret 14.5 cm nede af linien (offset på 0.13 x linielængden). Tværsnitsarealet af linien er knapt 2.3 x Sd i den lukkede ende og 0.54 x Sd ved liniemundingen. Det giver en linie taper (indsnævringsratio) på 0.24, der er jævnt fordelt over hele linielængden. Her er lige billedet af kabinettet igen.



Og så simuleret og målt output fra enheden monteret i det viste TL kabinet. Uden nogen form for dæmpemateriale.



Outputtet fra liniemundingen.



De målte data er niveaujusteret med ens amplituder, så enhedens pasbånd ligger i ca. 0 dB.

Den simulerede kvartbølgefrekvens i det udæmpede system er ca. 54 Hz, mens den målte ligger ved ca. 52 Hz.

Både det målte og simulerede system vil sænke deres resonansfrekvenser, når TL kanalen fyldes (delvist) med dæmpemateriale.


Posted By: USXX
Date Posted: 27 Jul 2016 at 11:08
Flot overensstemmelse Thumbs Up


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 27 Jul 2016 at 19:33
Jeg er også vildt imponeret over, hvor tæt på modellen kommer i dette tilfælde.
Hvis det virkelig er et retvisende billede af modellens nøjagtighed, så er det da i høj grad et stærkt værktøj.

Der er dog mange ting, der påvirker liniens performance, som modellen ikke tager højde for. Så jeg tør ikke helt udelukke, at den pæne overensstemmelse mellem model og virkelighed til en vis grad skyldes heldige sammenfald og udligninger af mangler i modellen.

Men virker det, så virker det.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 30 Jul 2016 at 21:19
Jeg fik leget lidt med dæmpemateriale i dag.

Har fået fyldt lidt dæmpevat (MDM-2 eller MDM-3) i topkabinetterne. Havde lidt liggende fra et gammelt sæt DIY højttalere, jeg købte for enhedernes skyld for en tid siden.



Der var ikke helt nok, så de får lidt ekstra dynevat, inden jeg monterer enheder.

Jeg fik samtidig monteret bølgeskum og dynevat i TL testkabinettet.



Der er kun bølgeskum på top og bagpladen samt i bunden af den lukkede TL kanal ende. .Det er lidt svært at se, men jeg har placeret ca. 4-5 cm. løstpakket dynevat på den sideplade, der ligger ned mod gulvet. Der kommer ikke noget vat på den modstående sideplade.
Derudover har jeg lagt 5 cm. i den lukkede ende af TL kanalen. Endelig lagde jeg et 2-3 cm. tykt lag på den skrå bagplade bag enheden.
Den nederste del af kanalen dæmper jeg ikke. Der er formentlig ikke meget at hente her.

Nedenfor en nærfeltsmåling af kanal og portmunding efter ovenfor viste dæmpning af kabinettet.



Liniens kvartbølgeresonans har nu flyttet sig ned et sted mellem 40 og 50 Hz. Det er lidt svært at se på enhedens udslukning, præcis hvor resonansen ligger.
Tuningen af systemet ser fornuftigt ud. TL kanalen bidrager med rigtig pænt niveau fra enhedens afrulning ned til og lidt under 40 Hz.

Problemet er bare, at resonansen ved ca. 220 Hz stadig slår kraftigt igennem.
Jeg lyttede lidt musik på højttaleren - mono og ufiltreret. Den lyder umiddelbart fint. Jeg synes måske, man aner nogle niveauhop især med kvindestemmer. Men det er måske bare indbildning, fordi jeg har set målingen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 30 Jul 2016 at 21:43
Efter lidt musiklytning besluttede jeg mig for at prøve med lidt mere dæmpning. Så jeg lagde et ekstra lag dynevat ind ved den skrå bagplade bag enheden.



Det er lidt svært at se, men vattet ligger lige præcis op mod den modstående plade. Alt andet lod jeg være, som det var.

En nærfeltsmåling igen.



Når TL kanalen lige præcis bliver lukket til oppe i den øverste tredjedel, slipper der markant mindre lyd igennem - over hele spektret. Niveauet på TL kanalen ved kvartbølgeresonansen var før ca. 1 dB under enhedens pasbånd. Nu lader det til at være faldet til ca. 2-3 dB under enhedens pasbånd. Højttaleren har altså mistet en hel del niveau i bunden af spektret. Det sænkede niveau betyder dog at linieresonansen ved 220 Hz er kommet ca. 2 dB ned under enhedens niveau.

Højttaleren lyder stadig fint, når jeg spiller musik - ufiltreret. Jeg fornemmer umiddelbart ikke de samme "hop". Igen kan det bare være hjernen, der bedrager mine ører. Jeg er dog lidt ked af, at der er faldet så meget niveau ud af bunden.
Jeg kan ikke rigtig vurdere, om højttaleren er blevet "tyndere" at lytte på end før, da systemet i forvejen er meget lyst klingende pga. den manglende baffelstep kompensation.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 31 Jul 2016 at 21:38
Jeg har lyttet lidt mere til TL testsystemet her i dag. Jeg havde en overgang en "medlytter", der nævnte, at lyden var lidt tynd, hul og "kasset". Jeg skyndte mig at undskylde det med, at der ikke er baffelstepkorrigeret og at enheden ikke spiller meget over 5-6kHz.

Men jeg var alligevel nødt til at prøve at hive lidt dæmpemateriale ud, for at teste det. Jeg har derfor fjernet et enkelt lag dæmpevat på den skrå bagplade bag enheden.
Jeg har stadig mere vat i, end den første test (første billede med dæmpematerial), men noget mindre end andet testsystem. Jeg fik desværre ikke taget et billede.
Der er vel ca. en 3 cm. åbning fra toppen og ned til den lodrette kanalsektion.

Systemet måler som vist nedenfor.



Umiddelbart er der ikke den store forskel at se fra det mere dæmpede system. Portmundingen spiller måske 1-2 dB højere, og 220 Hz resonansen når derfor næsten op i niveau med enheden.

Lyttemæssigt er der dog en markant forskel. Lyden er meget mere åben og der er hørbart mere niveau i bassen.
Men hvad så med den uønskede kanalresonans? Jeg ville jo tro, at man burde høre den. Derfor forsøgte jeg at tage en "fjernfelt" måling. Så jeg målte højttaleren stående på gulvet godt ude i rummet. Mikrofonen sad i højde med enhedens centrum.



For at få mindst mulig "rum" med, har jeg benyttet gating i denne måling. Man skal derfor ikke lægge nogen betydning i kurven under 180-200 Hz. Målingen antyder, at der sker der en udfasning i området omkring 200-300Hz. Noget af udfasningen kan dog sagtens stadig være rumbetinget. Det tyder altså på, at kanalresonansen spiller kraftigt ude af fase med enheden og muligvis derfor hører man den ikke.
Udfasningen generer mig dog stadig lidt. Jeg skal lige have simuleret lidt på det, og set om det virkelig kan passe, at enheden og kanalen udfaser på den måde i det frekvensområde.


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Aug 2016 at 12:51
Spændende at følge med i Thumbs Up


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Aug 2016 at 20:58
Originally posted by Roky

Spændende at følge med i Thumbs Up


Tak Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Aug 2016 at 21:13
Som en opfølger på gårsdagens TL målinger, har jeg simuleret det dæmpede kabinet. Jeg har blot sat tætheden af dæmpematerialet i min simulering til 0.2 x tætheden af MDM-3. M. J. King's Dæmpningsmodel antager at dæmpematerialet fylder hele liniens tværsnitsareal.

Her simuleringerne for enhed og linie.



Det relative (i forhold til enden) niveau af linien passer nogenlunde med det målte. Resonansen ved godt 220 Hz rager bare lidt højere op i simuleringen.

Og så til de summerede nærfeltsreponser (total nærfelt).



Simuleringen giver også en kraftig udfasning, godt nok lidt bredere end den målte. Men der er ingen tvivl om, at udfasningen set i målingen er reel nok.

Efter at have kigget i de første indlæg i denne byggetråd kan jeg se, at jeg faktisk havde observeret dette i designfasen. Jeg slog det dog hen med den kommentar, at udfasningen nok ville være mindre udtalt i det virkelige sytem, da enhed og linie ville interferere mindre end det teoretiske pga. afstanden mellem de to.

Den teori holdt altså ikke alligevel Unhappy

Udfasningen er svær at slippe helt af med. I et simuleret system, der er noget kraftigere dæmpet end det ovenfor viste, kan udfasningen begrænses til -3dB. Bedømt på mine foreløbige lytteindtryk virker det dog ikke som en god løsning at dæmpe sig ud af problemet.

Jeg vil afprøve lidt flere forskellige placeringer og mændger af dæmpemateriale og så må jeg bare vælge det system, jeg synes lyder bedst.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Aug 2016 at 21:26
Da det lader til, at jeg skal lytte mig frem til bedst mulige dæmpning af TL kabinettet, havde jeg brug for en reference.
Jeg har derfor monteret enheder og port i det ene topkabinet.

Basmellemtonen i topkabinettet blev dernæst udmålt her til aften.



Enhed og port måler som vist nedenfor.


Der ser ud som om, tuningsfrekvensen ligger omkring 44 Hz (vurderet på enhedens udfasning). Det er nogenlunde tæt på designmålet på 47 Hz.
Portresponsen ser fin ud og giver kun en enkelt uønsket piberesonans ved ca. 800 Hz. Niveauet af denne resonans ligger dog 5 dB under enhedens niveau. Da porten samtidig sidder på bagsiden ser jeg ikke dette som noget problem.

Umiddelbart lyder enheden rigtig fint i denne afstemning. Bassen virker rimelig hurtig, men savner nok lidt dybde. Men hvad kan man forvente, når enhedens egenresonans ligger over 50 Hz? Den er tydeligt lysere og subjektivt mere åben i klangen end TL kabinettet. En hurtig fjernfeltsmåling viste dog også, at der for topsystemet er et mere tydeligt baffelstep. Det forklarer den lysere klang.

Åbenheden af lyden er netop det, jeg skal arbejde med i TL systemet i den kommende tid. Topsystemet er jeg fint tilfreds med. Jeg satser ikke på at ændre noget i afstemningen.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Aug 2016 at 21:39
Og så lige et svar på mit store hovedbrud i opstarten af projektet. Hvordan forholder det sig med fasen af de to systemer (TL og refleks).

I dag fik jeg endelig testet tesen om at begge kabinetsystemer repræsenterer 4 ordens højpasfiltre og derfor bør have nogenlunde ens faseforløb.

Jeg fik taget gatede målinger i ca. 75 cm. afstand fra baflen og begge målt i højde med den øverste basmellemtone.
Den grå kurve er reflekssystemet og den grønne er TL systemet.



Lige bortset fra TL systemets resonans og fasedrej ved 220Hz, passer faserne i min verden imponerende godt sammen.
Spørgsmålet er, hvad der rent faktisk kommer til at ske med TL systemets udfasning ved 200-300 Hz, når reflekssystemet kobles ind parallelt.
Mit umiddelbare bud/håb er, at noget af udfasningen "fyldes ud" af reflekssystemet. Det må tiden vise.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Aug 2016 at 22:31
Jeg har monteret enheder i begge topkabinetter, så jeg kan lege lidt med delefilter på disse (digitalt), indtil jeg får helt styr på dæmpningen af TL systemet.

Jeg har sat mine gamle 2-vejs (SS 15W/Vifa XT25) til side og de nye topkabinetter spiller lige pt. i stuen som rene 2-vejs.

Jeg har fået lavet responsmålinger på både basmellemtone og diskant.



Umiddelbart ser det jo tilforladeligt ud. Diskanten har dog et uheldigt hæv ved 2 kHz og et dyk ved 3 kHz. Det driller mig lidt, da det ligger lige omkring delefrekvensen.
En hurtig simulering med Edgy bekræfter, at det alt sammen er selvforskyldt (kantdiffraktioner).



Ovenstående simulering af kantdiffraktioner er for topkabinettet alene (inkluderer ikke bafflen fra TL systemet).
Kvalitativt passer simuleringen egentlig meget pænt i forhold til målingen. Et hæv omkring 2 kHz. Et dyk ved ca. 3 kHz. og små hæv ved 4 kHz, 7 kHz og 10 kHz.

Man skulle tro, at det var nemt at simulere et filter ud fra ovenstående målinger. Alligevel har jeg meget store kvaler.
Min drøm med denne højttaler var at lave en ren LR2 deling mellem bas/mellemtone og diskant. Men efter flere ihærdige forsøg, har jeg ikke formået at få det til at løbe ordentlig sammen. Fasen passer heller ikke.
Jeg kan få et 4. ordens til at løbe pænt sammen (frekvens og fase), men ikke et 2. ordens. En LR4 deling i den færdige højttaler er no-go. Det gør jeg ikke.
Jeg tror umiddelbart mine kvaler skyldes Peerless diskantens egen afrulning under 2 kHz. Den er i sig selv meget stejl og forstærkes kun, når man pålægger det elektriske filter.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 06 Aug 2016 at 22:02
Jeg arbejder i øjeblikket stadig lidt med dæmpningen af TL kabinettet.

Jeg har i dag prøvet at flytte lidt rundt på dæmpemateriale. Der er lagt lidt ekstra vat ind i den sidste halvdel af kanalen, samtidig med at jeg har fjernet lidt i den første 1/3.



Enheden har fået lidt mere luft omkring sig, hvilket har afhjulpet lidt af den hule kasselyd.
Systemet måler dog ikke meget anderledes end før.



Lyden er klart mere åben end før. Men udfasningen omkring 220 Hz er stadig meget udtalt.



Efterfølgende prøvede jeg at lægge lidt mere dæmpning ind på den lodrette bagplade. Det sænker kanalens output lidt mere (ca. 1-2 dB under det tidligere - relativt til enhedens niveau).



Umiddelbart forventede jeg, at højttaleren ville blive mere "tynd" at lytte på. Men min første indskydelse var nærmere, at bassen var blevet mere præcis og defineret.
Ripple i mellemtonen er mindre udtalt på fjernfeltsmålingen.



De to fjernfeltsmålinger er taget med lidt forskellige gatings, så alt under 100 Hz skal man ikke lægge så meget i.
Umiddelbart er lyden dog lukket lidt til igen. Øvre mellemtone mangler lidt luft.

Jeg skal lige sige, at jeg lytter uden nogen form for filtrering eller korrektion. Den manglende baffelstepkorrektion gør det lidt svært at vurdere mellemtonen.

Den kommende tid vil jeg prøve at skifte lidt frem og tilbage mellem de to seneste dæmpninger og se, om jeg konsekvent oplever de samme forskelle.

Det primære område, hvor TL systemet skal bidrage, er bas og nedre mellemtone. Så det er der, fokus skal lægges. Den sidste åbenhed i den øvre mellemtone er mindre vigtig, men ulden kasselyd skal dog helst undgås.



Posted By: felsby
Date Posted: 07 Aug 2016 at 22:50
Hvorfor bruger du ikke det ubrugte volumen til at forlænge kanalen med?


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Aug 2016 at 07:50
Originally posted by felsby

Hvorfor bruger du ikke det ubrugte volumen til at forlænge kanalen med?

Længden af kanalen kunne teoretisk set forlænges, som du nævner, ved at flytte pladen i den lukkede ende lidt ned (rent praktisk vil det dog være meget besværligt på nuværende tidspunkt).

Fordelene ved dette ville være, at jeg derved kunne rykke offsettet af enheden, der er med til at bestemme, hvor udtalte udfasninger og resonanpeaks bliver. Et større offset end det nuværende ville afhjælpe noget af problemet.

Ulempen ved at forlænge linien er, at kvartbølgefrekvensen sænkes, hvorved afstemningen ryger. Jeg er egentlig godt tilfreds med afstemningen. Bas og mellembas har en god præcision og fylde. 

Jeg legede faktisk med offsettet i mine designsimuleringer. Hvis man skal fjerne den dybe udfasning i mellembasområdet, skal man så vidt jeg husker op på et offset af enheden på omkring 25-30% af linielængden.
Det har en ret markant bekostning i den dybe bas. Systemet mister noget effektivitet i de dybeste frekvenser og begynder dermed at rulle af tidligere.

Det var et bevidst valg fra starten. Jeg forventede bare, at teorien ville ville være mere pessimistisk end virkeligheden, samt at jeg nemmere kunne dæmpe mig ud af de værste problemer.

Men jeg er på ingen måde skuffet over lyden. Det lyder fedt.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Aug 2016 at 07:59
Men inden jeg bliver alt for pessimistisk, skal jeg dog lige have testet lidt grundigere, om noget af udfasningen kunne være rumbetinget.
Jeg skal have prøvet at løfte hele højttaleren 1/2 meter op og foretage en ny måling. 


Posted By: USXX
Date Posted: 08 Aug 2016 at 08:50
Originally posted by Enthusiast

Men inden jeg bliver alt for pessimistisk, skal jeg dog lige have testet lidt grundigere, om noget af udfasningen kunne være rumbetinget.
Jeg skal have prøvet at løfte hele højttaleren 1/2 meter op og foretage en ny måling. 

Du kan bare måle nærfelt.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Aug 2016 at 09:04
Nærfæltsmålingerne ovenfor viser, at enhed og port spiller med nogenlunde samme niveau ved ca. 220 Hz. 
Afhængig af fasen vil det selvfølgelig give enten et løft eller en udfasning. Jeg har ikke kigget på faserne af signalerne.

Jeg vil bare gerne være sikker på, at det ikke delvist skyldes noget gulvreflektion. En ny fjernfeltsmåling med højttaleren løftet op, vil hurtigt afsløre dette.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 31 Aug 2016 at 15:13
Der har været travlt på hjemmefronten på det seneste og jeg har haft begrænset tid til højttalerbyggeri de sidste par uger. Lidt har jeg dog fået lavet.

Jeg lytter pt. musik på topsystemet (Reflekssystemet) som rene 2-vejs.
Jeg tester forskellige filtre vha. mit digitale filter-setup og er nået frem til et digitalt delefilter, hvor basmellemtonen deles 2. ordens LR og diskanten deles 1. ordens Butterworth. Det giver en delefrekvens omkring 2.1 kHz. Med diskanten monteret i modfase, passer fasen i delefrekvensen.
Det lyder umiddelbart rigtig fint, langt bedre end mine gamle 2-vejs.

Ved siden af, har jeg rodet en del med dæmpningen af TL kabinetterne. Jeg har hevet uld/vat ud fra sidepladen af kabinettet og i stedet lagt pyramideskum. Det har åbnet lyden markant op at få vattet væk fra enheden. Der er nu kun vat i toppen af kabinettet og ned langs den lodrette bagplade. Jeg er ved at være tilfreds med lyden.

I dag har jeg forsøgt at fylde sand i det tomme midterkammer. Det virker som om, bassen lige strammer en tand op, når tomrummet midt i kabinettet fyldes (næsten) op med sand. Det er muligvis blot indbildning, men sandet får lov til at blive der. Det har gjort kabinettet voldsomt tungt, men jeg skal jo heller ikke slæbe rundt med det hele tiden.

Jeg vil prøve at lægge lidt billeder af det færdigdæmpede TL kabinet op snarest.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Sep 2016 at 21:00
Lige et par billeder af det færdigdæmpede TL kabinet.

Først skum.


Dernæst vat/uld og en pose sand i midterkammeret.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Sep 2016 at 21:29
Jeg har lyttet lidt på TL systemet koblet parallelt sammen med reflekssystemet (i mono og ufiltreret/uden baffelstep korrektion). Det lyder vildt fedt.

Reflekssystemet har en god fylde i bassen (i min lille stue) og impulssvaret er rigtig godt (i forhold til mit gamle system). Men den dybe bas mangler måske lidt nuancering. TL systemet leverer umiddelbart en mere nuanceret bas og kobler helt sikkert anderledes til rummet. TL systemet slår ikke i samme grad som reflekssystemet rumresonanserne an, hvilket selvsagt hjælper på den opfattede lyd. Det er muligvis årsagen til, at bassen herfra opfattes mere nuanceret.

De to systemer koblet sammen fungerer efter min mening rigtig godt. Her er bassen både fyldig og rimelig nuanceret. Da top og bundsystem kan forskydes i forhold til hinanden, er der mulighed for at fasekorrigere, hvis nødvendigt. Men umiddelbart lyder det ikke som om, det bliver nødvendigt.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Sep 2016 at 21:48
Fedt at det virker! :-)....

Det med rumresonanser kan vel også have noget at gøre med at TL porten sidder ved gulvet, og det gør refleksporten ikke? Uden at jeg har viden til at kloge i det, men nu har jeg alligevel gjort det.

Endnu et par speakere til julefrokosten?


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Sep 2016 at 21:55
Originally posted by bknielsen

Fedt at det virker! :-)....

Det med rumresonanser kan vel også have noget at gøre med at TL porten sidder ved gulvet, og det gør refleksporten ikke? Uden at jeg har viden til at kloge i det, men nu har jeg alligevel gjort det.

Endnu et par speakere til julefrokosten?


Det er også min teori (porten ved gulvet). Rummet lades helt sikkert anderledes.



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 01 Sep 2016 at 22:04
Mht. julefrokosten, så må jeg se, om de når at blive færdige til den tid.

Nu skal der limes, spartles, slibes og så skal alle fire kabinetter fineres. Der er stadig en del arbejde, før jeg kommer i gang med filteret.


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Sep 2016 at 11:54
Jeg håber de når at blive færdige til Julefrokosten :D 
Jeg vil også se om jeg ikke kan nå at få en 2,5vejs med i år :)

Mvh Rune




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 02 Sep 2016 at 20:50
Originally posted by Frost

Jeg håber de når at blive færdige til Julefrokosten :D 
Jeg vil også se om jeg ikke kan nå at få en 2,5vejs med i år :)

Mvh Rune




Jeg håber skam også, at jeg kan finde tiden til at gøre dem færdige hurtigt. Men det er lidt knapt med fritid i øjeblikket.

Det lyder spændende, at du også kaster dig ud i en 2,5vejs. Kan du løfte sløret for, hvilke enheder du vil benytte?


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Sep 2016 at 21:43
Nu vil jeg ikke spamme din tråd her, men den er bestykket med 2 stk SB17MFC-08 og en SB29RDC. 

Den ser sådan her ud : 



Jeg har også denne gulvhøjtaler jeg går og hygger mig med, men det er ikke sikkert den er på plads til julefrokosten:D 




Mvh Rune



Posted By: Enthusiast
Date Posted: 02 Sep 2016 at 22:33
Det er godt nok flot arbejde! Thumbs Up

Dem glæder jeg mig til at høre i A/B test sammenlignet med mine egne Wink

Jeg overvejede faktisk MFC enhederne til mit eget projekt, da de simulerede pænt i TL systemet. Jeg endte dog med at vælge Peerless enhederne, da jeg havde dem liggende i forvejen (og de simulerede sammenlignligt - blot med markant mindre output i 35-55 Hz området).


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Sep 2016 at 20:25
Så er de to kabinetter færdigdæmpede.



Det ene står nu og tørrer efter limning af sidepladen.




Posted By: USXX
Date Posted: 05 Sep 2016 at 10:27
@Peter; med den fart, du har på, kommer jeg jo under alvorligt pres.


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Sep 2016 at 10:30
@Frost; jeg glæder mig til at se filterdiagrammet til den 2½-vejs.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 05 Sep 2016 at 10:59
Originally posted by USXX

@Peter; med den fart, du har på, kommer jeg jo under alvorligt pres.

Bare rolig Ulrik. De kommer ikke til at stå færdige lige med det samme.
Jeg har aldrig fineret før, så det kommer nok til at tage lidt tid. Mit finer er i lange smalle baner og kommer til at skulle stykkes sammen af flere stykker på alle højttalerens flader. Så der bliver lidt udfordringer ved det.

Design af passivt delefilter bliver også en udfordring, da jeg heller aldrig har rodet med den slags før.

Du kan sove helt roligt den kommende tid Smile


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Sep 2016 at 09:06
Originally posted by USXX

@Peter; med den fart, du har på, kommer jeg jo under alvorligt pres.

Hvad skal du da nå, inden disse højttalere står færdige? Dine 3-vejs højttalere er vel så godt som færdige nu? Dem kunne jeg nemlig rigtig godt tænke mig at høre Smile


Posted By: USXX
Date Posted: 07 Sep 2016 at 10:08
Jeg har jo "lovet" dem færdige til årets julefrokost. Filteret er ikke færdigt - jeg er kun lige begyndt, og det ligger stille lige nu. Egentlig skal jeg jo bare have bestilt nogle komponenter - også til udviklingsarbejdet, for jeg har ikke alle de værdier, jeg tror, jeg skal bruge.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Sep 2016 at 21:01
Originally posted by USXX

Jeg har jo "lovet" dem færdige til årets julefrokost. Filteret er ikke færdigt - jeg er kun lige begyndt, og det ligger stille lige nu. Egentlig skal jeg jo bare have bestilt nogle komponenter - også til udviklingsarbejdet, for jeg har ikke alle de værdier, jeg tror, jeg skal bruge.


Ja man skal passe på med at love noget. På den anden side kan det jo være meget godt at have en deadline. Ellers kan sådanne projekter hurtigt trække ud.
Jeg glæder mig bare til at få mine højttalere færdige, så jeg kan få lyttet noget musik. Et sæt nye højttalere fortjener jo gerne et par nye skiver musik Wink


Posted By: Frost
Date Posted: 08 Sep 2016 at 00:29
/ offtopic
Er der egentligt blevet snakket om dato / lokation af årets julefrokost? 




Posted By: USXX
Date Posted: 08 Sep 2016 at 08:07
Originally posted by Frost

/ offtopic
Er der egentligt blevet snakket om dato / lokation af årets julefrokost? 



Nej, men det skal vi da til at have gang i...


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Sep 2016 at 08:08
Nej for søren da. Ellers var da der ikke nogen, der turde melde en højttaler klar til julefrokosten Tongue
Spøg til side. Jeg er ikke stødt på noget eller har hørt nogen snakke om hverken dato eller sted.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 10 Sep 2016 at 21:24
Så blev der spartlet



og slebet.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Sep 2016 at 15:58
TL kabinetterne fik den sidste spartel og slibning i dag.

Samtidig fik jeg åbnet op til kammeret i bunden, hvor delefilteret til TL systemet skal placeres.




Posted By: Enthusiast
Date Posted: 11 Sep 2016 at 15:59
Alle fire kabinetter er nu klar til finer.

Jeg regner med at "stryge" fineren på, men kunne godt bruge lidt fif omkring tilskæring af kanter.

Skal man bruge hobbykniv, overfræser eller noget helt tredje?


Posted By: Træman
Date Posted: 11 Sep 2016 at 21:25
Et kantfræse-jern til overfræser er klar den nemmeste måde at tage kanterne på.
Det er svært at gøre det godt med en hobby kniv.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Sep 2016 at 09:23
Originally posted by Træman

Et kantfræse-jern til overfræser er klar den nemmeste måde at tage kanterne på.
Det er svært at gøre det godt med en hobby kniv.

Det frygtede jeg. Jeg havde håbet, jeg kunne foretage fineringen indendøre med hobbykniv, men hvis overfræseren skal i brug, så må jeg rykke udenfor.
Tak for svaret.


Posted By: Træman
Date Posted: 13 Sep 2016 at 19:54
Hvis du er god med en pudshøvl kan det også lade sig gøre, men hvis ikke du har en så er fræsejernet nok alligevel mere anvendeligt i længden.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 13 Sep 2016 at 22:05
Originally posted by Træman

Hvis du er god med en pudshøvl kan det også lade sig gøre, men hvis ikke du har en så er fræsejernet nok alligevel mere anvendeligt i længden.


Jeg har ikke en pudshøvl, men køber nok en, til når jeg skal stykke mine finerstrimler sammen.
Jeg lavede en test her til aften med samling af to kasserede finerstykker.
Det gik helt galt.

Min finer ser således ud (fugleøje ahorn så hut jeg hvisker).
Ca. 2.8 meter lange strimler med en bredde på ca. 17.5 cm.





Den største flade på TL kabinetterne er ca. 70 cm gange 36 cm. Så jeg skal stykke minimum 3 finerstumper sammen for at dække den flade.
Mønsteret i fineren er heldigvis tilgivende, så det kan nok komme til at se fornuftigt ud.

Jeg forsøgte mig med en testsamling af to små stumper.



Først tapet sammen oven på hinanden for at holde dem på plads.



Dernæst sat i spænd mellem to stykker MDF plade og samlingen forsøgt skåret langs den øverste MDF kant med en skarp hobbykniv.



Det fungerede slet ikke. Skæret er slet ikke præcist nok, når finerstykkerne foldes ud og stødes sammen. Samtidig er fineren lidt tør og der flækker let stumper ud af strukturen.
Nedenfor ses noget af fineren efter tilskæring.



Så nu overvejer jeg i stedet at lægge de to stykker finer i spænd mellem de to MDF plader og så høvle samlingen (køre høvlen langs MDF kanterne). Det burde blive mere jævnt. Det har jeg også set andre gøre (på youtube Smile)


Posted By: Sune K
Date Posted: 14 Sep 2016 at 07:52
Et godt fif til at lave kanterne skarpe og med tætte samlinger:
  • Monter finér på den ene side med min 5mm ud over kanten og lad denne tørre.
  • Skær kanten af med en hobbykniv, men hold ca. 1mm afstand ved hjælp af f.eks. en spartel som der skæres langs.
  • Puds den sidste 1mm af med sandpapir på en træklods - puds langs finérkanten og ikke på tværs, da du ellers risikerer at rive finéren i stykker eller simpelthen løsne denne!
  • Monter finér på den tilstødende side og foretag samme proces :-)
Har desværre ikke umiddelbart nogle billeder til at beskrive processen, men det fungerer glimrende og har altid givet godt resultat. Samme fremgangsmåde anbefales til filt rundt om skarpe hjørner (f.eks. vindueskarme).


-------------
--
Sune K


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Sep 2016 at 16:59
Originally posted by Sune K

Et godt fif til at lave kanterne skarpe og med tætte samlinger:
  • Monter finér på den ene side med min 5mm ud over kanten og lad denne tørre.
  • Skær kanten af med en hobbykniv, men hold ca. 1mm afstand ved hjælp af f.eks. en spartel som der skæres langs.
  • Puds den sidste 1mm af med sandpapir på en træklods - puds langs finérkanten og ikke på tværs, da du ellers risikerer at rive finéren i stykker eller simpelthen løsne denne!
  • Monter finér på den tilstødende side og foretag samme proces :-)
Har desværre ikke umiddelbart nogle billeder til at beskrive processen, men det fungerer glimrende og har altid givet godt resultat. Samme fremgangsmåde anbefales til filt rundt om skarpe hjørner (f.eks. vindueskarme).

Tak for fif'ene.
Kanterne er der nogenlunde styr på. Jeg kommer nok til at fræse og så slibe efter med slibeklods. Her er kunsten også at undgå at ridse fineren under kanten, når man sliber. Så vinkling af slibeklodsen er skal jeg lige prøve mig lidt frem med.

Mit problem er stadig at få parallel-samlingerne på plads. De skal jo gerne støde pænt op mod hinanden uden huller/riller i samlingen.


Posted By: Træman
Date Posted: 15 Sep 2016 at 18:34
Når jeg sætter finér sammen som jeg har skåret med en hobbykniv (jeg laver jo en del finér på mit arbejde, hvor jeg sætter "lapper" i engang i mellem), så skærer jeg entenefter et lige stykke træ eller et stykke lige plastic. Det kan sagtens lade sige gøre at få det til at blive pænt, det kræver dog lige et par forsøg at vide hvor hårdt man skal trykke.

Dog har Fugleøje-Ahorn det minus at årene i træet går i alle retninger, hvilket gør det meget svært at have gøre, Især med en hobby kniv.

Jeg vil foreslå dig, hvis du alligevel køber et Kantfræsejern til overfræser, at tage en lige plade som gerne må være noget lidt hårdt a la birkekrydsfinér. Den ligger du finéren på, omkring 5mm fra kanten. Oven på finéren ligger du så en plade parallelt med den i bunden og så spænder du pladerne sammen med så mange skruetvinger det er praktisk muligt, sålades at finéren ikke kan rykke sig.
Herefter lader du fræsejernet køre langs den nederste plade, og så burde du have en lige vinkelret kant som du kan spejle finéren over.

Håber det gav mening, ellers vil jeg prøve at tage et billede som forklare det.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Sep 2016 at 19:30
Tak for hjælpen. Det er lige præcis den metode, jeg vil forsøge mig med. Jeg ville bare benytte en pudshøvl eller en lang træklods med sandpapir i stedet for overfræseren. Jeg ville også lægge to stykker finer oven på hinanden, så de bliver tilpasset sammen. 


Posted By: Træman
Date Posted: 15 Sep 2016 at 19:44
Jeg mente egentlig også flere lag finer oven på hinanden.
Jeg tror, grundet de vilde åre i træet, at det bliver lidt svært med en pudshøvl, med mindre den er meget fint sat op. Ahorn er ikke så nemt at høvle uden det spalter. Især ikke som finér.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com