Print Page | Close Window

Supravox OB projekt

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1670
Printed Date: 25 Apr 2024 at 20:09
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Supravox OB projekt
Posted By: Hansmlauridsen
Subject: Supravox OB projekt
Date Posted: 28 Okt 2015 at 15:17
Hej

Da jeg selv elsker at sidde og se på andres byggeideer og konstruktioner, finder jeg det kun rimeligt at jeg selv tilbyder selv samme. MEN vil dog ikke love at kvaliteten af byggeriet ligger over standart. 

Det skal først nævnes at jeg holder meget af størrere fuldtoner uden delefilter. Jeg kan godt lide at der er så meget liv i musikken og den hurtighed de kan levere hvis de ellers fungere optimalt..

I mine ørere opvejer deres kvaliteter længe deres fejl. Men jeg har så endnu kun mødt nogle få 8" fuldtoner som ikke er noget l**t. Der er virkeligt langt imellem de gode enheder. Og har ikke endnu hørt en god enhed med Wizzlercone. Du kan alligevel ikke få en enkelt enhed til at spille både de lave og dybe toner samtidigt, så hvorfor forsøge?

Jeg har i det sidste stykke tid leget med et sæt Supravox 215 Signature og de spiller simpelthen fantastisk. De er rolige og varme i klangen. Kan faktisk spille bas og så spiller de et bredt lydbillede hvor der ikke mangler noget. De har et væld af detaljer i mellemtonen som aldrig bliver for meget. Og så har de den mest naturlige måde at gengive stemmer på jeg har hørt til dato. En kæmpe kvalitet. 

Jeg har valgt SB Acoustic SB29RDC-C000-4 til toppen fordi den bare dur..Har i mine ører cirka samme signatur som Supravox enheden når den er delt 1.Ordens med en Jantzen Superior. De spiller med utroligt meget krop. Jeg har siden mit første sæt af disse diskanter ikke set tilbage. Er virkeligt blevet glad for dem. 

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb29rdc-c000-4/

Fuldtonen er som tidligere nævnt en Supravox 215 Signature. 

http://www.supravox.fr/anglais/haut_parleurs/215_S.htm

I bunden er valget faldet på 2stk af de Vifa M26WR-29-04. Jeg har endnu ikke hørt dem, men tror de vil passe godt ind. 

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1583&title=vifa-m26-optimal-for-ob

More to come..

Mvh Hans 
 

Jeg vil løbende uploade billeder og nok også i den grad spørge jer til råds.


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 28 Okt 2015 at 15:42
Er det ikke M26WR-29-04 ?




Posted By: USXX
Date Posted: 28 Okt 2015 at 15:52
Vær i øvrigt opmærksom på, at parametrene for bassen (som du linker til) er målt på én spole (med den anden spole åben). Det betyder, at du, når du kobler spolerne, ender med det halve Qes og lidt over det halve Qts (da Qms meget teoretisk er det samme/uændret).


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 28 Okt 2015 at 17:54
Hej

USXX : Du har selvfølgelig ret i at den hedder M26WR-29-04, får det lige rettet. OG hvordan de skal kobles er det helt store spørgsmål..For hvis jeg forstår det ret skal jeg vel have så høj QTS som muligt når jeg kører OB?
Jeg får lige uploadet nogle billeder her senere i aften som viser konceptet af bafflen.

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 28 Okt 2015 at 18:29
Som tidligere svaret, så ender du med samme Qts ved både serie- og parallelkobling. Du kan selvfølgelig vælge kun at køre med én spole pr. enhed (og lade den anden være åben). Her skal du så parallelkoble de to enheder i hver side, for at opnå samme følsomhed som ved brug af begge spoler. Det giver dig bare en meget lav impedans, som forstærkeren måske ikke er helt glad for. Til gengæld får du det høje Qts, MEN det er efter min mening en misforståelse, at man skal have højt (dvs. nær Butterworth) Qts i selve basenheden til OB. Du skal jo kompensere alligevel, så derfor kan man med fordel optimere selve enheden anderledes. Lad mig være ærlig og sige, at valget af basenhed til dette projekt ikke er specielt optimal - men det skal nok komme til at virke.



Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 28 Okt 2015 at 20:18
Hej

Og så kommer de første billeder. Og da jeg kun har lavet den første baffel bliver det også det eneste  sammen med enhederne der kan vises endnu

Både front samt sider måler 120*30cm. Siderne vil blive forarbejdet så de bliver smallere i toppen ved fuldtonen, men de skal have de fulde 30cm i bunden.

Hvordan de sider kommer til at se ud er projektet til imorgen da jeg har fri fra arbejdet..Wuhuuu

Og jeg har også glemt at nævne der kommer en SB Acoustics SB26STCN-C000-4 som vil spille 45grader op af på bagsiden af bafflen(så den spiller både mod væg og loft.) Denne også del 1.ordens med en 5,6uF(Clarity Cap ESA)

Jag har haft en prøveopstilling med de 2 SB diskanter og Supravox enheden på denne måde, og det lød rigtigt godt..

Jeg er da lidt mellem over at at de måske ikke er de idealle basenheder til projektet. MEN hvis det går helt i bæ, kan jeg jo altid lukke bunden med en plade bagpå og lave basreflex og så kun have fuldtonen dipol. Men vi får at se.. Jeg er ikke den store basnarkoman og hvis det ender med at lyder godt bygget efter planen kan man jo altid supplere med en subwoofer til de alle dybeste. Og der er jo også muligheden for at bruge en MiniDSP PWR-Ice 125 per side.(hvilket oprindelig var planen og stadig meget spændende)

Og her de første billeder.
Den første front

Her med enheder lagt løstEnhederneVifaVifaSupravoxSupravoxSB med Jantzen Superior 5,6uFDen lille bagudvendte SBOg her med 5,6uF ClarityCap ESA


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hylle
Date Posted: 29 Okt 2015 at 09:38
Hans, fedt at se et projekt fra dig, når nu du roder med så meget. Jeg kan godt lide du prøver noget andet, en de gængse løsninger.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 31 Okt 2015 at 14:01
Hej

Så kom den første side igennem maskinen.. Jeg forsøgte også med en side der kun er ca 10cm bred i toppen og de fulde 30 cm i bunden. Der kom den lokale teknisk forvaltning(læs:hustru) dog i vejen. 
SÅ af alle onder kom dette design i hus. Det vil blive kopiret således det er ens i begge sider...
Der vil blive en plade(stiver) igen i de de fulde 30cm som vil adskille top og bund. OG som selvfølgelig også stive hele konstruktionen af.. 
1 ting jeg også lige vil nævne. Efter at have arbejdet i MDF de sidste 8år er det intet mindre fantastisk at komme over og arbejde i træ istedet.. 

Mvh Hans





-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Svend
Date Posted: 31 Okt 2015 at 15:19

Til trods for de indenrigsministerielle indvendinger, ser det ud til at blive flot project med en høj finish.... Wink



-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 03 Nov 2015 at 15:25
Hej

Så fik jeg en dag mere på værkstedet. Og fik "grov samlet" den ene. Alle skruehuller osv bliver senere spartlet når jeg giver kabinetterne finish..Her til start er det bare prøve kabinetter.
Der vil komme en ekstra top og bundplade på, de vil blive afstivet med noget rundstok flere steder og så skal de have noget Bitumen..

More to Come





Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: USXX
Date Posted: 03 Nov 2015 at 16:17
Fedt! Har du erfaring med den type kabinet? Det lader det til - det er nemlig en god idé hullerne i siden ved fuldtonen. Hvis dimensionerne og kortslutningsvejen passer, løser det et problem ved den nedre afrulning, som ellers kan være rigtig træls at arbejde med filtermæssigt. Jeg har kun prøvet det med spalter på hver side af enheden i en bredere OB konstruktion, og der virkede det super godt (et gammelt kunde-projekt, der endte med ikke at blive en OB-konstruktion - men som alligevel bevarede et bredt og ikke ret dybt kabinet Wink).


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 03 Nov 2015 at 23:30
Hej

Nope, har aldrig bygget Dipol før.. Så er da glad for at det måske ikke er verdens dårligste ide med de huller. Det er vel egentligt valgt fordi jeg kun har plads til Max 45cm i bredden. Og vil gerne have lidt ekstra længde til basserne. Så deraf de bagud vendte sider hvilket giver ca 35cm fra Chassis kant til bagerste kant på siderne. Og da vi har 3 mindre børn i huset er jeg nød til at lade disse sider gå hele vejen op for at kan lave en stoframme som dækker hele bagsiden. OG jeg gider ikke have fuldtonen klemt inde imellem de 30cm dybe sider, da jeg er sikker på det vil give utroligt meget kasselyd(hul lyd). Så tænkte det vil fjerne det værste resonanser og også vil hjælpe lidt med at få et bredere lydbillede når der kommer lyd ud igennem de huller.. Så det er nok bare et stort held(hvis det viser sig at fungere!!)

Et andet spørgsmål der melder sig på vedrørende basenhederne.. Hvilken 10" ville passe bedre ind i projektet nu hvor de Vifa måske ikke helt er så idealle som jeg gik og troede?

Ville en Peerless SLS 830668 måske passe bedre?   
http://www.madisound.com/pdf/peerless/830668.pdf

Mvh Hans

 



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Eriek
Date Posted: 04 Nov 2015 at 08:35
Det er da et nydeligt projekt du har gang i der Hansmlauridsen. Jeg tror det er en rigtig god ide med hullerne i siderne. Jeg har selv lige måtte konstatere hul kasselyd i en U-baffel til mellemtone / diskant. Det forsvandt ved at lave hul i den ene side og i toppen. Jeg tror du får brug for bitumen på siderne specilet i bassektionen. Du skal nok også have noget til at dæmpe refleksioner i bassektionen. Jeg har både haft H-baffel og nu U-baffel som dog er traktformet med sideplaceret basser. Jeg bruger noget dæmpemat. med bitumen og kompositmat. Det hedder No-Rez og er købt i USA.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 05 Nov 2015 at 15:41
Hej

Tak for de gode råd Eriek. Alle indvendige flader vil blive beklædt med 4mm Bitumen på nær siderne i fuldtone delen da det nok vil se dumt ud igennem hullerne. Men de flader er heller ikke særlig store nu hvor toppen er blevet vinklet.. Dette er gjort for at igen undgå "kasselyd".OG det må siges at hjælpe, når der snakkes ind i kabinettet er der ikke spor af ekko/kasselyd. Håber virkeligt også det vil være realiteten når musikken spiller!

Som billederne viser er basdelen blevet afstivet og der er kommer en ekstra 18mm gennemfarvet MDF top og bundplade på hvilket gør dem betydelig mere holdbare. OG så er der kommet en skrå plade i topdelen imellem diskant og fuldtone. Så nu er der ingen steder hvor lyden kan "gemme" sig.
Grunden til at de indre plader er 20mm sænket i forhold til siderne er at der skal laves en klassisk stoframme som vil lukke hele bagdelen af. og dermed Børnevenligt!!

Jeg får desuden også rammer på foran. OG disse kommer der meget mere om for der er fundet en god løsning!!













Mvh Hans



-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 07 Nov 2015 at 10:24
Hej

Og så fik jeg den første færdig til test og måling..  Den bagudrettet diskant, vil jeg først teste med senere. 
Nogle der kender en i nærheden af Aarhus, som måske kunne være behjælpelig med at måle. Jeg vil gerne have dem målt i både niveau og båndbredde. OG så skal det med de basser testes således de bliver rigget op på den bedste måde. Og så skal værdien på den spole som deler op til fuldtonen findes. Dette har jeg ikke noget imod at betale mig fra så længe jeg kan få lov at hjælpe.(skal jo have det lært...)

Som det ses har jeg "foret" hele baskammeret med Bitumen, og en del af top kassen. Så de er altså ved at være tunge nu, og knotesten er i den grad bestået med et hårdt resonant dødt "klonk" 








God Weekend
Mvh Hans





-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 08 Nov 2015 at 20:53
Det ser godt ud, og jeg håber de huller giver gavn. For mange år siden forsøgte jeg med mellemtone i åben baffel, hvor jeg blot tog bagpanelet af, og det ganske forfærdeligt = meget kasselyd. Nu har jeg en en ret åben konstruktion - altså en åben baffle hvor mellemtone ikke er lukket inde, og det er meget meget bedre.

-------------


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 09 Nov 2015 at 14:33
Hej Kjeldsen

Er det et projekt man kan se billeder af et sted?

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 09 Nov 2015 at 14:43
Mit uheldige projekt med OB har jeg ikke billede af, men den nye har jeg her

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=874&title=ben-baffel-rundstrlende-projekt - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=874&title=ben-baffel-rundstrlende-projekt

og her

http://kjeldsensforbindelser.dk/?page_id=42 - http://kjeldsensforbindelser.dk/?page_id=42

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Nov 2015 at 10:38
@Hans; vil den bagudvendte diskant være koblet i fase eller modsfase med forreste?


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 10 Nov 2015 at 22:55
Hej

Uha, jeg er slet ikke kommet til den bagudvendte diskant endnu..Det skal siges at jeg er betydelig mere håndværker en elektronik kyndig. måske en 80/20 Smile

Men mon ikke jeg skulle se om jeg kunne tilsnuske mig et par timer ovre ved Hylle. Han servere altid kage. Og som sagt 80% håndværker = jeg elsker kage..

Problemet er bare at 30min altid bliver til 2timer hos ham, jeg elsker det, og min kontrol afhængige kone knap så meget.

Så kunnen jeg måske få ham til at lave nogle målinger vi kunne slå op her på siden. 

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 01 Jan 2016 at 13:52
Hej

Så fik jeg testet basdelen med 2 stk Peerlees 830668 10" SLS enheder og må indrømme at jeg er meget skuffet over denne enhed. 
De er blevet testet med en Monacor SAM-200D forstærkermodul. 

Det skal siges at enhederne skal arbejde en del for at følge med fuldtonerne når der spilles højt.

Enheden har så meget mekanisk støj at når membranen bare arbejder en smule kan man høre stålchassiet arbejde, og en masse kompression af luft. Selve enheder støjer simpelthen for meget til at jeg kan bruge den til noget. ØV bøv for data er ellers perfekt til mit projekt..

Den gode nyhed er at der er længe bas nok med bare de 2 stk 10" fra den ene side.  Og det går også dybt nok. Så selve konceptet fungere over alt forventning. Forstærkermodulet har en +3db ved 40Hz. 






Så fik jeg her til aften afprøvet med de 2 stk Vifa M26WR-29-04. Parallelkoblet med en enkelt spole per enhed. 
Og igen må jeg konstatere at enheden i sig selv støjer rigtigt meget, dette pga luftstøj fra bagsiden af enheden. Så mon ikke det er luftturbulens igennem det gennemboret polstykket man kan høre og det luft der bliver fanget bag spideren.. (hullet i polstykket er meget småt og med skarpe kanter) 
Har aldrig tænkt over eller lagt mærke til denne type støj når jeg har bygget basreflex, men der vil det selvfølgelig heller ikke være så udtalt. 




Hmmm, lidt et spark i skridtet men må vel finder nogle enheder i betydelig bedre kvalitet, 
More to come. 

Mvh Hans




-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 02 Jan 2016 at 11:45
Jeg har også problemer med mine Vifa og kigger blandt andet på Dayton

http://https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsprecher/Dayton/Dayton-Subwoofer/1768,de,7053 - http://https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsprecher/Dayton/Dayton-Subwoofer/1768,de,7053

Parts Express anbefaler selv RS enhederne til OB på grund af deres lave forvrængning samt lav egenlyd ved store membranudsving (RS serien kan vandre en del)


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 02 Jan 2016 at 13:18
Det var da træls og overraskende med den 10" Vifa. 

-------------


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 02 Jan 2016 at 14:03
Hej

Kjeldsen : Det er et meget sjovt sammentræf da jeg bestilte 2 stk Dayton Audio RS270-8 i går..
Tror de med deres phaseplug ikke skal sloges med det tryg der opstår bag støvhætten. Og så kan jeg jo læse mig frem til at de skal have et minimum egenlyd og meget lav forvrængning. 
Meget god data for hvad jeg skal bruge, og den lidt lave følsomhed gør ikke så meget da jeg skal køre dem aktivt. 
Xmax +- 6,6mm
Fs på 26,9
8 ohm
Qts på 0,41 
SPL(1W/1M) 90,5db

https://www.intertechnik.de/Shop/Loudspeakers/Dayton/Dayton-Low-midrange/_RS270-8_1768,en,7058,52680

Glæder mig til at se hvordan det går an.

JAV : Angående de Vifa, har jeg lige fjernet støvhætten(har lagt en ring af lim imellem membran og svingspole) på den ene og lavet trådophæng. Det har fuldstændig fjerne alt egen lyd. Jeg har dog kun prøvet den liggende på gulvet. Men selv med store membran udsving er den tavs..
Det er dog ikke den optimale enhed til et let trådophæng da jeg ikke kan lave det helt lige og membranen er nok for tung. Så skal der en del flere tråde på.  Det er betydeligt nemmere at få til at lykkes med fuldtoner. 






Mvh Hans 





-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 02 Jan 2016 at 14:06
Hej

Og hvis det ikke lykkes med de Dayton, er næste forsøg med SB acoustics sb29nrx75-6 Det er ihvertifald en åben konstruktion!! Nogle der har prøvet denne enhed i OB?

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/sb-a-nrx/10-sb29nrx75-6/

Et andet utroligt bud er Gradient Axis AXT-10, hvor man kan købe et sæt inc fragt til ca 1300kr fra Intertechnic i tyskland. Så vidt jeg kan læse mig frem til er Gradient deres eget mærke. det er lidt svært af finde data, men i dette link er der både målinger og komplet data.

https://www.lautsprecherbau.de/Magazin/Lautsprecherbau-Magazin-2014/Maerz-2014/_Zwei-neue-AXT-Chassis_8636,de,901173,8521

Men igen en meget åben konstruktion med Phaseplug og fremragende data til OB, men dog med lav Qts på 0,28 Den ligner noget med lang slaglængde med den magnettypen og det forholdsvis store gummi ophæng. 

Re6,2OhmdBSpl92,9dB/ 1W/ 1m
Rms1,35kg/sL1kHz1,72mH
Qms5,73
L10kHz0,66mH
Qes0,3
Membranfläche360cm²
Qts0,28
Mms39,6Gramm
Cms0,66mm/NZmin7,4Ohm
Vas119Literfs31,1Hz
 
Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: JAV
Date Posted: 02 Jan 2016 at 16:07
Okay, fedt. Kreativt.
Har ikke prøvet SB29NRX75-6 i OB, men prøvede ganske kort med 2x SB34NRXL75-8 i OB aktiv delt. Det var ikke en succes.


-------------


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 10 Jan 2016 at 13:14
Hej

Update på flere ting. 

Den først er at jeg har modtaget de Dayton Audio enheder, og er mere en positiv overrasket. De er helt i top vedrørende byggekvalitet. Perfekte limninger og samlinger. De er desuden som lovet utroligt støj svage og har på grænsen til ingen mekanisk egenlyd ved selv store membran udsving!!.
Men lyden er dog det der har overrasket mig mest. De spiller meget mere stramt en både Peerless og Vifa enhederne. De går dybere og har en meget mere "ren" tone hvor de andre(peerless/vifa) i denne konstruktion lyder ukrontrolleret og mudret i sammenligning. I denne konstruktion er de simpelthen betydeligt bedre!
Og så skal det lige siges at en 2" phaseplug er størrere en billederne lige antyder. 

Den anden ting er at jeg ikke kan bruge hverken min Monacor SAM-200D(desværre da jeg er blevet ret glad for den) og den Hypex DS 2.0 som jeg også tester med.  Når de er skruet op på max er signalet stadig for svagt til at følge med fuldtonen i volumen. Mangler nok en 3-6db..

Det er første gang jeg tester hele den første højtaler samlet og roomgain er ikke nok til at redde desværre.

Så jeg springer på en MiniDSP PWR-ICE125 hvor jeg har +-12db ar lege med. OG så kan jeg også bare måle det hele ind. Det er jo et betydeligt bedre værktøj til dette projekt da jeg også kan rette de dybeste toner ind og få de sidste db med i bunden.

More to Come
Mvh Hans.

















-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Fasen
Date Posted: 11 Jan 2016 at 11:55
Hvor har du bestilt Dayton enhederne?

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 11 Jan 2016 at 12:09
Hej

De er bestilt ved tyske Intertechnic som har en super service, intet mere. De sender hurtigt og man kan altid få fat i dem.

Det kan være fristende at bruge Europe audio, men jeg har forfærdelige erfaringer med dem..

Mvh Hans


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Fasen
Date Posted: 11 Jan 2016 at 16:25
Top, tak for info :-)

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Jan 2016 at 20:29
Spændende! Det er jo egenskaber ved basser som vi sjældent interesserer os for, men i en OB er det helt vitalt - og sikkert også af større betydning i alm. kasser end man går og tror.
Også godt at høre om forskellen på Intertechnik og Europe Audio.


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 12 Jan 2016 at 17:14
Hej

Så fik jeg indkøbt et sæt Bohlender Graebener Neo3-PDWR diskanter der kan bruges Dipol. Så er jeg fri for at skal bruge de 2 sæt diskanter. Når jeg alligevel går over og kører fuldt aktivt via den MiniDSP Pwr-ice125 har jeg en del mere frihed med valg at diskanten. Har aldrig selv hørt dem, men hører kun godt om dem. 

Et long shot med det skal afprøves da jeg syntes teorien om alle enheder kører dipol er spændende. Også selvom jeg holder meget af de SB29 diskanter..

Bliver sjovt at lege med.

Mvh Hans




-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Jan 2016 at 19:40
Originally posted by Hansmlauridsen

[...]

Det kan være fristende at bruge Europe audio, men jeg har forfærdelige erfaringer med dem..

Mvh Hans

Enig, dem skal man holde sig langt væk fra. I min erfaring er de gode til at vise varer, som rent faktisk ikke er på lager. De er gode til IKKE at kommunkere hvad der sker med ens ordre- Selv efter flere mails! Og de er gode til at levere pengene retur, når man henviser til, at ens bank tager affære, hvis der ikke sker noget Big smile

Pengene bliver trukket, når ordren modtages og ikke når den afsendes - Det er mig bekendt fuldt lovligt, men det er noget trælst, når det trækker i langdrag.

mvh


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 13 Jan 2016 at 11:42
Dayton fås også i Sverige

%20 - http://www.winnscandinavia.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=steg_tva&artgrp=263

-------------


Posted By: rskriver
Date Posted: 20 Jan 2016 at 10:41
Originally posted by Kjeldsen

Dayton fås også i Sverige

%20 - http://www.winnscandinavia.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=steg_tva&artgrp=263


Jantzen har også et mindre udvalg af Dayton enheder
http://www.jantzen-audio.com/products/drivers/dayton-drivers/


Posted By: Hansmlauridsen
Date Posted: 29 Jan 2016 at 08:34
Hello..

Efter en del mere testing og generelt fundering over livet er jeg kommet frem til at dette må blive en skrottet konstruktion.. 

Jeg syntes ikke at kan få bassen til at lykkes i dette kabinet, og når de endelig spiller forholdsvis godt, er det så mange kabinet resonanser at det hele står og "gynger og synger"

Fuldtonen er der ikke så meget at sætte på, men det ville nok være bedre med en lidt mindre til min stue. Og skal jeg have diskanten til at spille Dipol bliver det først svært med disse kabinetter..

Jeg indrømmer at denne konstruktion har "vundet over mig"

Jeg vender stærkere tilbage med version 2, som nok bliver med en SATORI MW16P-8 istedet for de Supravox som det centrale 

Mvh


-------------
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com