Print Page | Close Window

2,5 vejs i Linn kabinetter

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1601
Printed Date: 28 Mar 2024 at 09:27
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 2,5 vejs i Linn kabinetter
Posted By: Hylle
Subject: 2,5 vejs i Linn kabinetter
Date Posted: 16 Apr 2015 at 22:00
Da kabinetterne fra Hornslet konkursboet blev solgt på auktion, kom jeg afsted med det de andre ikke ville have tror jeg Confused
3 hvide gulvstående Linn kabinetter, med håbløse udfræsninger til enheder!!

Efter at have gået og kigget lidt på dem og de enheder som står på hylderne, så regner jeg med, at prøve og lave en 2,5 vejs højttaler i dem, man kunne evt også kalde det en 2 vejs med integreret subwoofer. Kabinetterne er oprindelig lavet til nogle 8" vifa basser som spiller isobarik ud gennem bunden af højttaleren.
Jeg har også nogle 8" vifa enheder fra en Martin Logan højttaler, som jeg vil prøve i. De passer 100% i hullerne med islagsmøtrikker, men ikke isobarik, kun en enhed i hver kabinet.

hullerne til de oprindelige enheder, bliver lukket af med MDF, og nye huller skal fræses.










Replies:
Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Apr 2015 at 22:07
Her kommer lige et billeder af en laser skåret pre-eloxeret alu front som skal limes på fronten, så man sletter sporene efter de gamle huller til enheder.

Og så lige et billede af enhederne, SB Ringstråler, 8 ohm SB Satori 6" woofer, samt 8" Martin Logan bas, med alu membran.






Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Apr 2015 at 22:09
Så lige en beskrivelse af stik pladen bag på, terminalerne er nogle kæmpe store old-gamle monacor terminaler jeg har haft liggende.
Terminal pladen er 6mm tyk laserskåret alu, jeg kunne ikke få pre-eloxeret i den tykkelse, så de er blevet pulverlakeret bagefter, i en farve tæt på frontens eloxering.




Posted By: USXX
Date Posted: 17 Apr 2015 at 06:54
Thumbs Up


Posted By: Kong Gulerod
Date Posted: 17 Apr 2015 at 19:14
Ser helt bestemt fornuftigt ud!

/U.


Posted By: Hylle
Date Posted: 23 Apr 2015 at 19:35
Lige et billede af terminal pladen samlet...




Posted By: Hylle
Date Posted: 23 Apr 2015 at 19:38
ups! billedet kommer her Smile  








Posted By: bknielsen
Date Posted: 25 Apr 2015 at 13:29
Det er noget utraditionelt. Det bliver spændende om det går godt som 2½ vejs med 2 forskellige "bas" enheder og den éne gulvvendt. Men lækre enheder og en smart løsning med aluforpladen Thumbs Up.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Jul 2015 at 20:45
Jeg fornemmer der er noget "agurketid" på forumet, det her projekt har været alt for lang tid under vejs, fordi de første aluforplader jeg fik havde mærker efter sugekoppen man lyfter rå-aupladen på laserskæren med, så der skulle laves nye. De er her endelig nu!

Desværre går der lidt udenlands arbejde i det for mig nu, så nu kommer der nok en længere pause igen, men her kommer lige et par billeder med de nye huller som er fræset og med alu pladen limet på fronten med sort gulvfuge. Ledninger er også trukket og forseglet mellem de enkelte kabinetter med akrylfuge masse. Så nu er de snart klar til filter design. En midlertidig fod skal der nok også lige laves så 8" i bunden kan få "vejret"






Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Jul 2015 at 20:45


Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Jul 2015 at 20:49
ups lige et reply for meget, nå men her er kabinet med alu front. Det er nærmest ikke til at se fronten er naturfarvet alu op imod det hvide kabinet i det lys. (ja! Dårlige billeder!)




Posted By: Frost
Date Posted: 07 Jul 2015 at 14:35
Ser godt ud allan!





Posted By: friman
Date Posted: 07 Jul 2015 at 18:28
Fedt projekt...👍🏼

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Darkwing
Date Posted: 07 Jul 2015 at 21:03
Cool design med alu front Wink
Har du stadig de kasserede alu fronter?
Jeg har et sæt linn kabinetter magen til i eg, så kunne godt være interesseret i dem.

Anders


Posted By: Busk
Date Posted: 08 Jul 2015 at 03:42
Det ser rigtigt godt ud det der Thumbs Up

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Jul 2015 at 04:42
Tak for det alle sammen. Anders jeg har desværre ikke de gamle frontplader mere, dem fik de hos laserskære firmaet.
Jeg tror ikke der er chance for at jeg kan få dem igen, de er nok røget i skrot kassen, og jeg er i Mexico den næste halvanden uges tid, så jeg kan vist godt sige du må have fat i din lokale lasercutter!
 


Posted By: Darkwing
Date Posted: 08 Jul 2015 at 22:21
Æv., så bliver det nok bare i mdf. Cry
Har du nok volume i det lille rum til satorien?




Posted By: Hylle
Date Posted: 09 Jul 2015 at 00:54
Der er mange løse ender endnu, jeg ved faktisk ikke om volumet bliver lige lille nok, eller om det skal være lukket eller portet endnu. Heller ikke om højttaleren kan være 2,5 vejs eller om det bliver nødtil at blive en trevejs.


Posted By: Hylle
Date Posted: 02 Aug 2015 at 11:46
Jeg har målt lidt på de øverste rum hvor Satori´en skal være, der er ca.15,8L det giver et Q på omkring 0,6 i lukket kabinet, så det bør være ok. Uden at have simuleret på det, så vil jeg mene det også kunne blive et bas refleks kabinet, men jeg starter med det lukket.



Posted By: felsby
Date Posted: 03 Aug 2015 at 18:55
Det ser virkelig spændende ud. Og 115% gennemført! Dem glæder jeg mig til at høre til jul Big smile


Posted By: Hylle
Date Posted: 03 Aug 2015 at 22:41
Jamen så må jeg jo igang med det filter, felsby! Wink Jeg håber også at se andre nye projekter til julefrokosten. Behøver ikke at være så mange som sidst, det giver jo længere tid med hver sæt højttalere. Utrolig vi nåde igennem dem alle sidst på den samme dag!
Hvad med dig selv felsby, skal du ikke have gang i et projekt?


Posted By: felsby
Date Posted: 04 Aug 2015 at 04:01
joh, har stumper til et par gulvstandere..må se om det nås!


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Sep 2015 at 11:33
Så sker der lidt igen, enhederne er skruet i og en midlertidig fod er lavet for at hæve 8"´eren og portene i bunden op.
Alu fronten ses lidt bedre i virkeligheden, så går den ikke helt så meget i et med de hvide kabinetsider. Jeg synes nu det ser ok ud med de sorte enheder i alufronten.

Jeg har fået taget de første målinger, og det ser ud til som ventet at man ikke skal bruge 8"erne i bunden alt for langt op i frekvens.
Jeg var ved at kigge på at lave mellemtone/midwoofer kammeret som portet, som jeg egentlig helst ville, ud fra tidligere erfaringer, men der ligger nogle afstivninger ret træls i kabinettet, så det afgjorde sagen, at indtil videre forbliver det lukket.




Posted By: Frost
Date Posted: 01 Sep 2015 at 11:34
Spændende Allan :) 


Posted By: friman
Date Posted: 01 Sep 2015 at 11:42
Den ser jeg frem til at høre til julefrokosten....😊

Fedt projekt!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: felsby
Date Posted: 01 Sep 2015 at 12:53
F L O T !


Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Sep 2015 at 22:14
Det er en smart idé med den alufront. Hvad med 3 drejede aluklodser til ben mellem bundplade og kabinet :-)

-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 06 Sep 2015 at 20:41
Jo Brian, det kunne godt blive noget blank alu der giver afstand til en sort malet plade/fod. Jeg ville dog gerne finde noget standard som var nemt at gå til. Så skal jeg ikke genere dem på mekanisk værksted på arbejde :-)

De skal nok blive færdige til julefrokost, men hvad år, ved jeg ikke, lige nu :-)


Posted By: Allan_s
Date Posted: 07 Sep 2015 at 17:28
Hvis det var mig, ville jeg holde både fod + ben i sort, og tage et par vib-dæmpere som fx dem her:
http://www.aag-shoppen.dk/shop/stoebte-emner/vibrations-daempere/type-a/vibrationsdaemper-type-a-oe40x30-mm_316.asp - http://www.aag-shoppen.dk/shop/stoebte-emner/vibrations-daempere/type-a/vibrationsdaemper-type-a-oe40x30-mm_316.as


-------------
________________________
MVH Allan Ø


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Sep 2015 at 09:12
Tak for input Allan_s det virker som en god ide med de viberationsdæmpere, dem kigger jeg lige på, jeg tror dog ikke de findes så lange som jeg tror bliver nødvendig. Vi får at se...


Posted By: Kong Gulerod
Date Posted: 08 Sep 2015 at 09:20
Har en gang prøvet sådan nogen vibrationsdæmpere. De virkede sådan set OK, men jeg har stadig mærkerne på gulvet der hvor gummiet smittede af - pas på med det Angry
 
/U.


Posted By: Allan_s
Date Posted: 08 Sep 2015 at 13:45
Originally posted by Kong Gulerod

Har en gang prøvet sådan nogen vibrationsdæmpere. De virkede sådan set OK, men jeg har stadig mærkerne på gulvet der hvor gummiet smittede af - pas på med det Angry
 
/U.

Har lavet samme nummer LOL men disse er med gevind i begge ender, så han kan sætte fod under. Men lsøningern er nu bare et par sorte filtpuder under, hvis de skal direkte på gulvet...

Og BTW kan man få dem i ret store størrelser, vi bruger nogen på jobbet til stødbumpers mellem vores kraner, de er 150x100mm (b/h)
Men hvor høje skal de da være? Ved man også kan få dem i fx 50x50....



-------------
________________________
MVH Allan Ø


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Sep 2015 at 14:16
ok ok,så kan man få den høje nok.... Regner med de skal være en 4-5cm høje, men det må min opklodsning vise.


Posted By: Allan_s
Date Posted: 13 Okt 2015 at 15:46
Hvordan går det med projektet? og har du fundet ud af noget med fødder, eller skal du låne et par stykker LOL



-------------
________________________
MVH Allan Ø


Posted By: Hylle
Date Posted: 13 Okt 2015 at 19:57
mmm.... Har du dem ikke lige et nummer større :-) ha ha!!
Det ligner noget til en boreplatform!!

Jeg står desværre stille i mit projekt. Jeg vil prøve, at lave filteret på en lidt anden måde en jeg plejer, men det går rigtig dårlig og jeg får en udfasning over delefrekvensen, som jeg ikke kan komme af med... Så blev jeg pige sur, og "smed" det hele over i et hjørne i nogle uger, og har først taget det frem igen nu. Det ender nok med jeg må lave filteret som jeg plejer. Så jeg har ikke engang haft lyd på endnu!


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Okt 2015 at 20:25
hej pigesure Wink
Hvad går de to forsk. filterprincipper ud på?


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Okt 2015 at 14:02
Jeg skulle nok ikke have skrevet noget om det filter, for ham der har gjort mig opmærksom på den måde at bruge filter på, vil gerne jeg holder det mellem os, for han vil evt bruge det professionelt. håber du forstår, men det er altså ikke noget, man vinder priser for, da det stadig er baseret på parallel filter med de gængse filter ordner,  man få bare et lidt bedre faseforløb.
  


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Okt 2015 at 14:31
Hvor deler du til den nederste bas?


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Okt 2015 at 15:47
Jeg har prøvet at rulle bassen af ved 150hz bare med en spole. Måske er det for simpelt. Men det er ikke det der driller over delefrekvensen for jeg har også prøvet at udlade den og køre ren 2 vejs. Men det ender nok med at blive 3 vejs.



Posted By: USXX
Date Posted: 16 Okt 2015 at 16:01
Jeg er med på, at det ikke er den nedeste bas, der driller i toppen - jeg var bare nysgerrig. Du kan ikke trække en down firing bas ret langt op, så de 150 Hz passer nok meget godt - det er bare en svær deling passivt (men det er der råd for - bare lidt dyrere i komponenter). Hvis baflen ikke hælder bagover (og når der ikke er fysisk offset mellem enhederne), vil du med disse enheder (dvs. bas/mellemtone med flad impedans grundet kobberkappe) som udgangspunkt skulle køre med 2. ordens lavpas på bas/mellemtonen uden RC-korrektion og 3. ordens højpas på diskanten (enhederne i samme elektriske fase). Det burde fungere. Hvor langt væk måler du - og hvor meget off-axis?


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Okt 2015 at 16:06
Vi kan da prøve at trylle et filter en dag...


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Okt 2015 at 22:52
Ja. Vi kan godt rodde med filter en dag. Jeg er sikker på dit forslag til filterkonfiguration vil virke. Hvis man vil have tweeteren i modfase. Ser det også ud til at man kan nøjes med 1 orden på woofer. Samt 2 orden på tweeter med dæmpning. Det driller dog lidt ved jeg har et hæv på tweeteren under 2khz. lidt uheldigt den sidder med nærmest samme afstand til top og sider på kabinet,  men sådan bliver det. Jeg målet i flere vinkler. Men sidst i 20 grader og ca 70 cm afstand.
Jeg leger med det hen over weekenden. Så kan vi snakkes ved i næste uge. Tak for input.


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Okt 2015 at 10:39
Modfase? Nå ja, jeg tænkte lige i SB26 - den sammen med en 6" SB løber perfekt sammen med enhederne i fase med ovennævnte filter.

Jeg har selv en ren 2-vejs Satori kørende (TW29R og MW16P4) - og ja, her sidder enhederne i modfase. Det løber også perfekt sammen og spiller enormt homogent. Her er 2. ordens med baffelkorrektion på bassen og 2. ordens på diskanten - med den krølle, at der er kompenseret for impedanspuklen på diskanten (det var nødvendigt af hensyn til sammenløbet i hele området), og at der er en vis modstand i serie med parallelspolen i filteret. Desuden hælder baflen 7 grader bagover. I en ren 2-vejs synes jeg normalt ikke, at det giver problemer med diskanten i modfase - i en 3-vejs derimod kan det lyde forkert, hvis diskanten er elektrisk i modfase med bassen (men ofte vil mellemtonen i en 3-vejs være forbundet i modfase - intet problem). 


Posted By: friman
Date Posted: 17 Okt 2015 at 10:54
@USXX
Den 2 vejs med Satori, vil du ikke dele den med os....?




-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Okt 2015 at 11:01
Den bliver offentliggjort inden så længe. Det er endnu et højttaler-kit. Det er en 2-vejs udgave af den 2½-vejs (Rinjani), jeg tidligere har omtalt. Det er meget simpelt en Rinjani, hvor det nederste er skåret af (og uden integreret fod) - og så med en 4 ohm MW16P selvfølgelig.


Posted By: friman
Date Posted: 17 Okt 2015 at 11:03
Super...

Du må meget gerne give et "heads up" når den bliver tilgængelig...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Okt 2015 at 11:19
Det skal jeg nok, men det er svært at sige, hvornår den vil kunne fås. Rinjani har været ude et stykke tid, men den tror jeg stadig ikke, du kan få. Den nye 2-vejs (hvis navn vist ikke er helt fastlagt) er helt færdig fra min side, og de er ved at lave de sidste finjusteringer på kabinetfabrikken. Jeg skal selv have et sæt - lydmæssigt klæder de min stue endnu bedre end storebroderen (så må jeg leve med de standere, jeg ellers elsker at hade - men dem kan man heldigvis lave selv).


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Okt 2015 at 19:14
Der er en gut her, der har en anden tilgang til filteret (bemærk, at han bruger en MW16P-8 i en 2-vejs).

http://www.loudspeakerbuilding.com/Magazin/Loudspeakermagazine-2014/July-2014/_Satorique-the-High-End-Formula-of-small-speakers_8636,en,901195,9871 - http://www.loudspeakerbuilding.com/Magazin/Loudspeakermagazine-2014/July-2014/_Satorique-the-High-End-Formula-of-small-speakers_8636,en,901195,9871


Posted By: friman
Date Posted: 17 Okt 2015 at 19:19
Har godt set dem. 

Men nu har jeg tidligere hørt at du kan få enhederne til at synge, og der er alt for mange pseudovidenskabelige og selvgjorte klamphuggere derude, til at jeg giver mig i kast med noget fra en ukendt (u-hørt) konstruktør....

Jeg kan fint vente....Thumbs Up


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Okt 2015 at 10:07
Nu har jeg lige simuleret på det (dvs. på faktiske målinger af enhederne siddende i en højttaler med lodret baffel). Det er altså i praksis den 2-vejs, jeg har lavet - blot uden at baflen hælder bagover, hvorfor der er større delay på bassen. Som forventet løber det smukt sammen med det filter, jeg foreslog ovenfor (2. orden med baffelkorrektion på bassen og 3. orden på diskanten) - og med enhederne forbundet i fase. Det burde også gøre - på samme måde som det gør det med SB enheder (der er kobberkappe i både SB17'ere og MW16P, og m.h.t. filter adskiller TW29R sig ikke grundlæggende fra en SB29RDC).


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Okt 2015 at 10:50
Det kommer ikke til at virke med 1. orden på basmellemtonen.


Posted By: Hylle
Date Posted: 19 Okt 2015 at 11:02
Helt Enig. Jeg har prøvet i weekenden. Det blev det traditionelle 3 orden diskant/2 orden woofer. Som jeg havde i forvejen. Så jeg dropper nok det andet jeg arbejdede på. Jeg har begge kanaler oppe, at spille nu, så nu kan enhederne da lige blive spillet til. Til en start lyder det til det bliver svært, at få de to forskellige bassystem til, at spille sammen, men det skal have chancen. Ellers ender den nok som 3 vejs.


Posted By: Hylle
Date Posted: 31 Okt 2015 at 17:17
Jeg har trimmet en del videre her på det sidste og højttalerene er ved at være sjove at lytte på. Godt højde perspektiv og rigtig god ren nedre mellemtone/øvre bas. Jeg begynder at forstår hvorfor Troels Gravesen bruger meget den kombi af en mindre woofer i lukket kabinet med en større i portet til den egentlig sub-bund. Satori mellembassen imponere rigtig meget med sin åbenhed. 
Jeg vil gerne kunne lave stemmer bedre, der er tendens til stemte S og T lyde på stemmer, men det ender måske med, at jeg må leve med det. Der er jo kompromiser i enhver konstruktion, og man kender dem jo bedst selv....
Desværre var det for stor en opgave for mig at få basserne til at arbejde sammen som 2,5 vejs. Stortromme punch virker fin, men de finer ting i bassen hvor flere ting skal time hurtigt efter hinanden virker ikke og der mangler lidt kant på tingene. Så det endte nok med, at være tidsspilde, så jeg må videre med en 3 vejs afstemning.
Humøret er dog bedre nu, surhedsgraden er aftagende, det skal nok ende med, at blive en højttaler....


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Nov 2015 at 19:14
Der er langt mellem opdateringer, men jeg har prøvet meget siden sidst. Filteret er nu 3 vejs med 8" bassen i modfase. Det timer ret godt, men jeg kan ikke få styr på bassen den er simpelthen for kraftig og svær at styre i min stue, der er linier output til 35 Hz og ruller kun svagt af. Det BOOMER i min stue, så jeg er ved at blive "basset ihjel" !!
Jeg har prøvet alt, med port afstemninger, ekstra magnet på bassen, "0-ohm" spoler, samt lukket kabinet, jeg får det ikke til at virke. også lidt fordi jeg helst ikke vil pille ved mellemtone/diskant filteret da jeg er rimelig tilfreds med det nu. Jeg deler ved omkring 100Hz nu. 
Bassen virker nærmest som slot loaded, man kan måle Fs bliver presset næste 10hz ned, så Fs er noget under 20Hz i system. Der bliver lukket rigtig meget bas ud af det system, når man tænker på højtalerne er ikke særlig store.
Jeg har prøvet andre basser, specielt gået helt i den modsatte grøft, med en 8" PA bas, angiveligt fra mærket EMME. Den er stift ophængt, men det viste sig dog det var for meget til den anden side, så bassen blev for tilbageholdende.

Jeg har designet en anden 8" bas ind nu, en lige som dem jeg bruge til mine Vifa/Horn konstruktioner, bare en smule mere stift ophængt og i 4ohm. De virker dog til at have for meget følsomhed i forhold til SB 6" midwooferen. Men der skal lyttes på det.

Jeg tror en bas med 30-40Hz Fs som udgangspunkt, et godt lav Q samt en høj impedance, i alt fald 8 ohm. Så vil det passe bedre sammen.

Der følger lidt billeder her, af hvordan jeg har skåret lidt af afstivningerne i bunden, for at kunne prøve 8" med "fornuftig" størrelse magnetsystemer. Samt billede af EMME enheden, den måler faktisk godt. Flot afruldning op ad til, men hvad kan jeg bruge det til Wink
Delefilteret er også med, ikke så avanceret.... De mange komponenter, er fordi jeg ikke har filter værdierne, så de er sammensat af mange værdier!














Posted By: felsby
Date Posted: 15 Nov 2015 at 21:00
Står der noget i tråden om hvad det er for en bas? T/s data? Kabinetvol,? Portfrekvens?


Posted By: bknielsen
Date Posted: 15 Nov 2015 at 21:01
Det ser ud til at du har haft en rigtig hyggelig weekend Wink- glæder mig til at høre dem.


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 15 Nov 2015 at 21:44
Det ser godt ud. Skal du ikke kunne Bi-wire

Jeg har nogle af de gamle monacor monster terminaler liggende, hvis du skulle få lyst til bi-wire muligheden.

-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Nov 2015 at 09:00
Jeg har kun T/S parameter på den nyeste bas. Den jeg prøver nu. Det er også lidt tricky fordi airload´en spiller ind. Jeg synes nu jeg har en god fornemmelse af hvad der vil virke, efter mine praktisk forsøg med to forskellige basser.
Jeg har faktisk selv flere Monacor monster terminaler, men jeg har valgt single wire terminal. Nu er terminal pladen også malet, så jeg gør vist ikke mere i det.
Brian du er velkommen til at få en lytter, men jeg vil gerne lige have lidt mere tid til at få bassen trimmet på plads først.


Posted By: Kjeldsen
Date Posted: 16 Nov 2015 at 11:14
En lyt kunne være ganske sjovt, jeg kunne evt tage lidt effektforstærker med. Jeg venter på dele, så jeg har heller ikke noget klart, men måske i det nye år.

-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 16 Nov 2015 at 21:28
Vi finder helt sikkert ud af, at få lyttet på dem engang, men vent nu ikke for længe jeg har det med, at sælge mine højttalere når de er færdige. Jeg får gerne ideer undervejs til ca 4 ny.... :-) Men jeg beholder dem, til ind i det nye år. helt sikkert! Jeg er jo ikke færdig endnu.
Den 3 bas jeg har prøvet har vist det bedste potentiale endnu, så det virker lovende...


Posted By: Hylle
Date Posted: 20 Dec 2015 at 21:05
Så fik jeg brugt noget tid på det igen, over de sidste par uger, og nu er bassen nok som det vil ende med at blive. Timingen er ret god nu, bassen integrere fint med mellemtonen. Dog er niveauet stadig ret højt langt ned i frekvens. Det er ikke så let at gøre noget ved da jeg vil holde delefrekvensen lav, og mellemtonen har ikke mere følsomhed at give af, men det er ok nu. Men mit rum bliver overloaded med bas på de vildeste bas plader, men det meste musik køre rigtig godt nu.
Det som jeg er endt med, er tilbage til den første Martin Logan bas, med en ekstra magnet modpolariseret bag på. indtil videre holdt fast med pakke tape. Det gav overraskende meget mere kontrol. Så er bas kabinettet lige som splittet op i to, og nu er det øverste hårdt presset ud med dæmpningsmateriale, så det virker som om kabinettet er mindre nu, dermed er impulsresponsen blevet bedre. Og så er jeg tilbage på to portrør. Jeg leger stadig lidt med rør længden, men det er tæt på nu.







Posted By: Hylle
Date Posted: 20 Dec 2015 at 21:07
Egentlig er det også ret fedt, at mellemtonen ikke behøver nogen dæmpe modstande overhovedet. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 20 Mar 2016 at 20:09
Det tager nye retninger hele tiden, magneten fik lov at sidde på bassen, men nu arbejder midbas  og bas som 2,5 vejs igen, usædvanlig nok, med bassen modpolariseret med midbasen, da den er trukket ret langt tilbage i forhold til midbassen på forsiden. 

Efterhånden som bassen er kommet med, så lægger, man man mere mærke til midbassen og tweeteren ikke hænger godt nok sammen. med 3 orden på diskant og 2 orden på midbas, måler det fint, men lyder ikke så godt som, at have 2 orden på diskanten, men så måler det dårligere.

Nu vil jeg prøve, at trække diskanten tilbage i kabinettet, for at få bedre timealignment. I den forbindelse har vi printet en waveguid på arbejde i vores 3D printer, der er kun lavet en, den er lidt "rå" endnu, der er pudset en del på den med sandpapier, og nogle flader er drejet af i drejebænk. Der skal stadig modificeres noget i mundingen da den ikke passer helt godt til DX25 diskanten, som jeg bruger til det. Den kendte Monacor waveguid har stået model til forsøget. 

 



Jeg har også fået drejet i alu, nogle afstandsstykker som kabinettet kan stå på, under dem skal der være en sortmalet MDF plade som skal være "foden". 




Posted By: friman
Date Posted: 21 Mar 2016 at 09:54
Spændende udvikling....

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 21 Mar 2016 at 21:01
Det lyder som et rigtig interessant projekt. Jeg er meget spændt på, om du kan få de to basser til at spille sammen i 2,5-vejs konfiguration.
Jeg går ud fra, at den nedre bas ikke skal spille hele vejen op til baffelsteppet? Hvor langt kan du lade den løbe op?


Posted By: Hylle
Date Posted: 21 Mar 2016 at 22:35
Du har ret. Den øverste bas er baffelstep korrigeret mens den nederste bliver rullet af opadtil ved ca 100Hz


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Mar 2016 at 12:27
Spændende, Hylle. 
Evt. giv waveguiderne en coating, og så spraymale dem, når den er 'moddet' til for pænere finish.


-------------


Posted By: Hylle
Date Posted: 23 Mar 2016 at 19:39
Ja, de skal helt klart males sorte. Jeg har fået dem tilpasset så meget, at man kan måle de opføre sig klassisk med et hæv i niveauet nedadtil.  


Posted By: Hylle
Date Posted: 31 Mar 2016 at 22:14
Så fik jeg modificeret mundingen lidt på waveguiden og lavet så jeg kan spænde en DX25neo ordentlig på, og jeg synes resultatet er godt. Jeg har flere DX25neo diskanter de variere en del i performance, men den anden jeg målte, er vist neden under med målinger. Jeg ved ikke bestemt hvad off-aksis grader der er målt ved, det er lidt tilfældigt. Toppen ruller en del af, men det gør de alle jeg har. Måske kunne der blive tale om en anden diskant på den samme platform. Jeg skal blandt andet prøve og måle en SS Berylium diskant i waveguiden.

Designet skal ændres så monteringen til driven bliver bedre, og så skal jeg have printet en ny, så snart det er muligt.




Posted By: USXX
Date Posted: 01 Apr 2016 at 08:22
Det ser rigtig fornuftigt ud Thumbs Up


Posted By: Hylle
Date Posted: 01 Apr 2016 at 09:14
Jeg er faktisk også glad for resultatet. Det bliver spændende, at få lavet de to endelige waveguids.


Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Apr 2016 at 20:29
Det ser ikke tosset ud i forsøg nr. 1. Du må hellere fabrikere 2 sæt Big smile

-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Hylle
Date Posted: 03 Apr 2016 at 11:27
Det kan vi lige snakke om Brian. Vi overvejer at få dem lavet ude i byen. Vi må se hvad det koster.


Posted By: Hylle
Date Posted: 28 Aug 2016 at 12:20
Endelig er jeg igang igen, efter mit Clio Lite har været i stykker i månedsvis, og vores 3d printer også har været i stykker på arbejde.

Her under ses billeder af version2 waveguiden, profilen er ikke ændret, men på spændingen er forbedret, ved at diskanten nu er monteret uden frontplade, men hvor mellempladen går direkte på waveguiden, med en krave rundt om, til at styre diskanten. Alt sammen i mode rigtig lilla...
3 skruer og med nogle filede fladskiver holder diskanten på plads, lidt krympeflex er der lagt under skiverne for at optage en smule tolerance mellem diskant og waveguid. Det virker alt i alt meget godt nu, til sidst skal der laves noget finish på waveguiden. lidt filler grunder med sort lak regner jeg med. Jeg regner med snart at få en mere, stereo er trods alt sjovere!

Resten af projektet har taget en drejning, jeg fik aldrig det til, at virker som højttaleren var, så nu har jeg skåret hele bunde med 8" wooferne ud, og alt afstivning inden i kassen. Nu er der sat en plade ind i kassen så den nu virker som kvartbølge horn, som 6" nu spiller i. Så jeg har lagt mig fast på 2 vejs.

Kvart bølge horn lige som  Troes G´s : http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm






Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Sep 2016 at 08:36
Det lyder super spændende med kvartbølgehornet.
Har du et par billeder, så man kan se udformningen?


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Sep 2016 at 22:12
Jeg skal prøve at få taget nogle billeder i weekenden, men de er nu ikke rigtig anderledes en dem Troels Gravesen laver med en enkelt woofer + diskant.
Det er ikke så let at lave dem så de ikke lyder resonant i bassen. Jeg har et stykke igen, hvis jeg ellers kan nå målet. men de har den karakteristiske "korte"/lette  horn-bas. Det er bare renheden som mangler noget endnu.


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Sep 2016 at 21:13
Her kommer lige et par billeder af vor den ene kanal er. Jeg står desværre stille igen, da jeg ikke kan få den anden waveguid endnu. 
Højttaleren står på 2,5cm høje klodser, hele bunden er åben. på de næste billeder kan man se den skå plade som former hornet, er beklædt med dæmpningsmateriale, ikke meget men det virker ret effektiv. der er dæmpningsmateriale på siderne i toppen af kabinettet og i "v´et" under wooferen.









Posted By: Enthusiast
Date Posted: 15 Sep 2016 at 21:22
Fedt.
Hvad har du benyttet til at skære indmaden ud af kabinetterne?


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Sep 2016 at 22:26
Jeg har brugt en Bosch multicutter. Det er deres kopi af finecutter´en. Det var hårdt arbejde, det er nogle meget solide kabinetter, måske er det HDF de er lavet af. Alt afstivningen blev savet ud i små stykker. Det tog to eftermiddage og enkelte bande ord!


Posted By: Træman
Date Posted: 16 Sep 2016 at 19:50
Originally posted by Hylle

Jeg har brugt en Bosch multicutter. Det er deres kopi af finecutter´en. Det var hårdt arbejde, det er nogle meget solide kabinetter, måske er det HDF de er lavet af. Alt afstivningen blev savet ud i små stykker. Det tog to eftermiddage og enkelte bande ord!


Det er noget HDF lignende de er bygget af.
De (Hornslet) brugte plader fra Swiss Krono. Jeg mener at det var den pladetype de kalder Moulding på deres hjemmeside, en plade som er omtrent lige så solid som massivt træ. Men det kan også have været deres HDF plade de brugte. Jeg byggede en gang et sæt kabinetter af en pladerest. Kabinetterne var på 9 Liter og var vanvittigt tunge, selvom de bare var lavet af 19mm plade.
Det kan på ingen måde sammenlignes med det MDF de sælger i f.eks. Jem & Fix.

Det er i øvrigt rigtig lækkert at fræse undersænkninger i, da pladen har samme hårdhed hele vejen igennem, hvorimod almindelig(billig) MDF bliver bløderen i midten.


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Dec 2016 at 15:05
Træman, jeg så faktisk aldrig dit sidste indlæg i min tråd, før jeg nu laver dette nye, men tak for info, det er altid godt at høre om dit store kendskab til "branchen bagom" og vi kan nyde godt af dine tips om træbearbejdning. 

Så fik jeg endelig lavet 2 højttalere. Med to waveguides, pudset ned og malet i matsort finish. Det lod vente på sig, men jeg synes resultatet er godt. Delefilteret er nu også godt på vej, jeg har lyttet og tweeket en del op til jul. bas afstemningen skal der pilles lidt ved og diskant niveauet kan man jo blive ved og trimme på i evigheder. Ellers bliver jeg bare ved med at imponeres af renheden i mellemtonen og de basevner 6" SB Satori enheden har. Den "moddede" DX 25 diskanten følger næsten overraskende godt med. højttaleren skal nok komme i mål nu som 2 vejs.

God jul til alle Speakerbuilder´e !! Big smile






Posted By: vincent.
Date Posted: 24 Dec 2016 at 15:46
God jul og super fedt projekt. Jeg kan jo næsten læse mig til at man skal være hurtig som lynet for at nå at høre dem når de er færdige inden de er solgt igen. 


Posted By: Hylle
Date Posted: 24 Dec 2016 at 16:29
Nej, jeg tror nu ikke de ryger så hurtigt, jeg er gået hen og blevet ret glad for dem. Første gang jeg har lavet DIY som ligner en købehøjttaler på finish. Min ide ret tidelig var egentlig at få dem omsat for, at bruge pengene til et nyt 3 vejs horn projekt, med dipole bas, og mellemtone og diskant med horn. Jeg tror nu ikke det kommer til at gå så stærkt for jeg kommer måske til, at holde en lille pause med at bygge højttalere, da jeg lige skal have færdiggjort, en Riaa, en Lenco L-75 pladespiller med stakket birkefineer plint, og så har jeg alle stumperne på nær kabinet til en komplet rørforstærker liggende....


Posted By: Roky
Date Posted: 28 Dec 2016 at 20:02
Meget flotte Thumbs Up
Kunne være spændende at lytte til en dag. Har endnu ikke hørt satori-enheden...


Posted By: Hylle
Date Posted: 29 Dec 2016 at 19:42
I er alle velkomne til en lytter en dag. Jeg kan 100% anbefale 6" Satori enheden det er den 6" woofer med den bedste mellemtone jeg nogenside har hørt, og så er den så nem, at lave filter til, fordi den gør så meget rigtigt, man skal ikke forsøge, at skjule nogen fejl i filteret.
I øvrigt tror jeg det er den højttaler jeg har lavet som lyder mindst af højttaler, første gang, man kan lukke øjnene og ikke fornemme hvor højttalerne står, når man sidder perfekt foran dem. Det kræver dog den rette indspilning.


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Mar 2017 at 19:57
Så kom dagen endelig, hvor jeg kan sige jeg er færdig, de sidste finish ting er på plads. mangler bare en polering af alupladerne.
Jeg havde egentlig bygget filterne ind og var tilfreds indtil jeg hørte dem samlet igen. Så ud igen! Nu har jeg fået lidt mere niveau på diskanten og fået lidt mere dæmpemateriale i kabinettet, det gjorde en verden til forskel, meget mere en jeg nogen siden har hørt i en basreflex eller i et lukket system. man kan virkelig påvirke afstemningen meget med dæmpemateriale i TQWT. Det gav også meget, at få trafo spolen på, som serie spole i bas filteret. 
Lyden er nu som jeg kan lide den, lidt som én stor mellemtone, men når der er diskant og bas, så er det med alligevel. Ret så neutral afstemt vil jeg mene. Efter waveguiden kom med, så har det givet nær perfekt timealignment så filteret er ret simpelt 2 ordens LR hvor diskanten er dæmpet lidt i forhold til woofer. Jeg manglede en 3,3 uf kondensator til serie kondensatoren i diskant filteret, så jeg fik nogle Vishay industri typer på mit arbejde, som jeg jo lige kunne måle lidt på filteret med, men de er endt med, at blive siddende da jeg godt kan lide lyden fra dem, i denne højttaler. Så ingen designer kondensatorer her, men hvem ved om, man en dag kan blive fristet...






Posted By: Enthusiast
Date Posted: 08 Mar 2017 at 22:13
Fedt at du er kommet i mål med konstruktionen. Glæder mig til at se lidt flere billeder.

Med den lille port på bagsiden, er jeg nødt til at stille religionsspørgsmålet. Er der tale om et masse-belastet kvartbølgehorn eller en refleksløsning med kompleks indvendig afstivning? Smile

Det kunne være rigtig interessant at se et par nærfeltsmålinger på enheden og portmundingen med forskellige mængder dæmpemateriale i. Det kan måske give lidt indikationer af, hvad der rent faktisk er årsagen til de forskelle, du hører.
Rigtig interessant konstruktion. Clap



Posted By: USXX
Date Posted: 09 Mar 2017 at 08:21
Glæder mig til at høre dem ved lejlighed Smile


Posted By: Hylle
Date Posted: 09 Mar 2017 at 08:38
Jeg får nok taget lidt flere billeder i dagslys en dag, selv om højttalerne har ikke ændret sig udenpå. Mine små kameraer har problemer med, at vise alupladen på fronten, den ser næsten altid ud som om den er hvid på billeder, lige som resten af kabinettet.

Jeg har selvfølgelig også været i tvivl om den virker som horn, eller basreflex. Men portrøret er kort i forhold til den dybe tuning, og selv om man spiller højt er der ikke meget bevægelse på enheden, så det indikere, man fåer en "horn virking". (oscillator/resonator princip)
Jeg ved ikke om jeg får leget så meget mere med dæmpning nu det virker, vi får at se. Men dæmpe materialet som ændrede bassen meget i den positive (ikke resonante) retning, sidder på bagvæggen af kabinettet, og der er et enkelt lag på bagerste side af den skrå side som danner hornet inden i kabinettet. Ingen ting på side væggene i det bagerste kabinet.

En anden gang kunne jeg tænke mig at lave den med en mere følsom 8" PA enhed i 8ohm, evt med en følsom 6-8ohm diskant. Det vil min rør forsærker sikkert kunne lide. Det er ikke fordi jeg er utilfreds med lyden nu.


Posted By: Hylle
Date Posted: 09 Mar 2017 at 12:49
Vi finder et tidspunkt, til en lytter Ulrik, samt evt andre interesserede. 




Posted By: USXX
Date Posted: 31 Mar 2017 at 08:29
Tak for lyt i går - fed oplevelse!

Det er imponerende, hvor dybt de går - og uden overhovedet at være buldrende. Der er en dejlig luftighed/vægtløshed i bunden - virkelig lækkert at lytte på. Man hører tydeligt, at der har været arbejdet meget med tingene. Jeg er blevet helt hooked på, at mine 8" Enviee fuldtoner skal i TQWT - glæder mig allerede til at lave de indledende simuleringer (men det bliver tidligst til efteråret)


Posted By: felsby
Date Posted: 31 Mar 2017 at 09:15
De skal simpelthen med til træf! Er der en konstruktionstegning eller indv. foto bagud i tråden? :-)


Posted By: Hylle
Date Posted: 31 Mar 2017 at 13:12
Det var rigtig hyggelig i går aftes, dejligt i kunne komme. Det er blevet et par fine højttalere synes jeg, på trods af den umage bestykning. Horn princippet virker overraskende godt når, man får noget erfaring med, at afstemme det.

Desværre fandt jeg faktisk først ud af efter du var taget afsted, at vi nok har spillet på 8 ohm udtaget på min rør forstærker, efter jeg skiftede over på 4 ohm udtaget, blev bunden, nærmest lige så tight som med Frost´s i øvrigt rigtig, rigtig gode DIY mosfet forstærker. Højttaleren er 8 ohm, men 4 ohm udtager gav bare mere kontrol.


Posted By: Hylle
Date Posted: 31 Mar 2017 at 13:21
Der er lidt billeder på page 8. Men ikke nogen gode. jeg har ingen tegning af dem, de har været en lang udvikling igennem fra 2,5 vejs til 3 vejs reflex, som jeg skrottede tilsidst for, at lave TQWT. Så kabinetterne er ikke lavet til det, det er helt intuitivt lavet, dog har jeg brugt simulerings tools på nettet til at se kabinettet ikke lå langt fra de simuleringer. Jeg prøvede at have bunden åben og hæve højttaleren over gulvet (Se Troels Gravesens TQWT højttalere), så den spillede ud igennem åbningen, det virkede ikke, så lukkede jeg den i bunden og brugte en portrør til afstemningen, det virkede pludselig meget bedre. Så højttaleren er opstået meget ved eksperimenter og hvad har jeg lige på hylden...
Jeg kunne godt tænke mig, at lave en udgave en dag med en PA 8" bas og en diskant eller compressiondriver. Tror det kunne være sjovt, men lige nu er det her sjovt nok. Nye projekter venter....


Posted By: USXX
Date Posted: 31 Mar 2017 at 13:35
Originally posted by Hylle

Det var rigtig hyggelig i går aftes, dejligt i kunne komme. Det er blevet et par fine højttalere synes jeg, på trods af den umage bestykning. Horn princippet virker overraskende godt når, man får noget erfaring med, at afstemme det.

Desværre fandt jeg faktisk først ud af efter du var taget afsted, at vi nok har spillet på 8 ohm udtaget på min rør forstærker, efter jeg skiftede over på 4 ohm udtaget, blev bunden, nærmest lige så tight som med Frost´s i øvrigt rigtig, rigtig gode DIY mosfet forstærker. Højttaleren er 8 ohm, men 4 ohm udtager gav bare mere kontrol.

Nå ok, men skidt med det. Det spillede rigtig fint, og med Rune's forstærker fik jeg da oplevet kontrollen i bunden. Bassen er i hvert fald rigtig godt afstemt.


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 07 Dec 2017 at 20:59
Kommer disse højttalere med til julefrokosten? Det kunne være spændende at høre dem.


Posted By: Hylle
Date Posted: 08 Dec 2017 at 13:24
Det var egentlig meningen at de skulle med, men en af mine kollegaer mente han har mere brug for dem en mig, så han købte dem for et par måneder siden. Så de kommer desværre ikke med. Men nu er der penge til et nyt projekt i det nye år...


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Dec 2017 at 09:52
Vil du løfte tanker omkring det næste projekt Big smile


Posted By: Hylle
Date Posted: 12 Dec 2017 at 13:04
åhhh jeg har vel mindst en 3-4 projekter lige som jer andre, i tankerne hele tiden Wink. Men jeg tænker 3 vejs, timealigned, tilted bagover måske samtidig med en tykkere plade på fronten som mellemtone og bas sidder på. Jeg kunne tænke mig både, at lave Dipole, trykkammer og basrefleks, men basrefleks bliver det nok, (med en stor port i bunden, tror jeg), da jeg lige har købt et sæt mint condition JBl 12" LE-120h basser fra ti5000 højttaleren. Sikkert nogle 5" Vifa prototype mellemtoner, jeg lavede i sin tid, som ikke ser ud af noget, men lyder rigtig godt. Så har jeg været mest i tvivl om diskant, måske noget jeg bygger sammen af Scan Speak R29/D30 og Vifa D25 stumper jeg har liggende.... Ellers er jeg måske mere lun på SB´s alu-dome, jeg er vildt glad for den i Ulriks "skrald´e-højttaler" men det er jo også brugt sammen med et stejl filter....
Jeg drømmer om,at prøve og jeg kan lave en så impulskorrekt højttaler som mulig om det så giver noget lydmæssig eller ej. Det kræver lav ordens filter, men måske er jeg villig til at fravige det... Det må lidt praktiske forsøg vise.... 
Om ikke andet så har Felsby pålagt mig at vise noget til julefrokosten næste år, så jeg skal se, at komme igang, med det projekt tempo jeg har haft de sidste par år. Smile


Posted By: felsby
Date Posted: 12 Dec 2017 at 13:24
Originally posted by Hylle

Om ikke andet så har Felsby pålagt mig at vise noget til julefrokosten næste år, så jeg skal se, at komme igang, med det projekt tempo jeg har haft de sidste par år. Smile

Det er godt at de gamle vises respekt Big smile



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com