Print Page | Close Window

jern kabinet

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Discription: Her kan stilles spørgsmål omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1578
Printed Date: 16 Apr 2024 at 23:26
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: jern kabinet
Posted By: Bapu
Subject: jern kabinet
Date Posted: 04 Mar 2015 at 09:21
Hej alle.

Jeg tænker på at bygge et kabinet til en mtm med 2 15w og en sb29. Det vil blive bygget i 6mm jernplade. Med afstivning for hver 100mm. Beklædt med blygummi og filt. Hvad har i af meninger, råd og fordomme mht til det ovennævnte. 

Mvh. Michael 


-------------
Venligst Michael



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 04 Mar 2015 at 09:37
Delefilteret vil elske at sidde op ad sådan en plade Dead


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 04 Mar 2015 at 10:29
Det skal vel bare pakkes ind i bly Smile


Posted By: Bapu
Date Posted: 04 Mar 2015 at 12:22
Takker. 

Ulrik. Er det kun delefilter der er et problem, for det kunne man jo placere eksternt. 


-------------
Venligst Michael


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Mar 2015 at 15:35
Hvad ser du som fordele ved et jernkabinet?

Du trækker noget spredningsfelt fra magnetsystemet ud til/i kabinettet. Da kabinettet nok bliver relativt smalt (dvs. kommer tæt på magnetsystemerne), vil det dræne noget flux fra magnetsystemet/luftgabet - men du kan nok kompensere ved at sætte en passende bucking magnet bagpå. Jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen med det. Jeg ser ingen ubetingede fordele men derimod en række (potentielle) problemer.


Posted By: USXX
Date Posted: 04 Mar 2015 at 15:37
...du kan bruge rustfrit stål - det har (p.g.a. kulstofindholdet) meget ringe magnetiske egenskaber (men det er stadig elektrisk ledende, så p.g.a. eddy-currents bør filter-spoler stadig holdes væk - det gælder også et alu-kabinet).


Posted By: Bapu
Date Posted: 04 Mar 2015 at 16:20
Jeg har bare via mit arbejde mulighed for at lave de billigste test kabinetter i jernplade. Det er faktisk den eneste årsag til spørgsmålet, selvom det ikke fremgik af indlægget.  Men jeg kunne nemt forestille mig at et sådan kabinet kunne havde blevet en permanent løsning Hvis ikke der havde været flere ting der trak i den fejle retning.  

Men tak for svarene Smile


-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 06 Mar 2015 at 13:54
Flere ting trækker ned:
1. De negative magnetiske egenskaber som Ulrik siger
2. Det er overmåde resonant og ringer som en klokke. Selvom det er tungt, får du ikke den dødhed du efterspørger.
Sorry for lyseslukning :-(


Posted By: USXX
Date Posted: 06 Mar 2015 at 14:06
...men det giver en dejlig rustik overflade, når det ruster (sorry, ku' ikke lade være).



Posted By: Bapu
Date Posted: 06 Mar 2015 at 17:40
Resonancen kunne jeg nok godt bekæmpe. Man kunne jo lave det i corten Så ville overfladen blive super rustik LOL

-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 14 Feb 2017 at 21:11
Originally posted by USXX

Du trækker noget spredningsfelt fra magnetsystemet ud til/i kabinettet. Da kabinettet nok bliver relativt smalt (dvs. kommer tæt på magnetsystemerne), vil det dræne noget flux fra magnetsystemet/luftgabet

Genopliver lige en gammel diskussion: Magnetfeltet i en højttalerenhed er meget effektivt fokuseret i spolegabet. Jeg har svært ved at se at stålplader i 5-10 cm´s afstand kan ændre på det, også selvom de er magnetiske.

Jeg ville kun være nervøs for interferens med delefilterspoler.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Feb 2017 at 21:35
Originally posted by felsby

Originally posted by USXX

Du trækker noget spredningsfelt fra magnetsystemet ud til/i kabinettet. Da kabinettet nok bliver relativt smalt (dvs. kommer tæt på magnetsystemerne), vil det dræne noget flux fra magnetsystemet/luftgabet

Genopliver lige en gammel diskussion: Magnetfeltet i en højttalerenhed er meget effektivt fokuseret i spolegabet. Jeg har svært ved at se at stålplader i 5-10 cm´s afstand kan ændre på det, også selvom de er magnetiske.

Jeg ville kun være nervøs for interferens med delefilterspoler.


Er det?


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Feb 2017 at 06:50
Det håber jeg da! Men jeg kan tage fejl. Anyways, det kan man vel måle sig fra i et lille testkabinet.

 Noget andet er at aluminium måske - også af denne grund - er mere egnet.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2017 at 08:12
I et almindeligt ring-magnetsystem (uden bucking magnet) går typisk 1/3 (25-40%) af den samlede flux fra magneten retur på ydersiden som spredningsflux - ikke særlig effektivt. Magnetfeltet har kun ét mål - at komme retur og dermed slutte kredsen. Feltet løber der, hvor reluktansen (den magnetiske "modstand") er mindst. Hvis man kommer jern (for) tæt på magnetsystemet uden samtidig at bruge en bucking magnet, så sænker man reluktansen i den ydre returvej. Det vil selvfølgelig øge magnetens arbejdspunkt en lille smule, men der vil stadig blive drænet flux. Det kan være uden praktisk betydning, men.... I al fald trækker man med et jernkabinet spredningsfluxen ud i kabinettet. 


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Feb 2017 at 08:21
Tak for at udvide min begrænsede horisont! Men jeg lurer på hvad der sker i praksis...vi må måle en dag.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2017 at 08:46
Med et 6 mm tykt jernkabinet, som er 20 cm bredt (passende til en 6½"), falder fluxtætheden (dvs. B-feltet) i luftgabet på et SB17 magnetsystem kun ca. 1%, men kommer jernpladen tættere på, går det hurtigt galt (uden bucking magnet). Derimod sker der en kraftig omfordeling af spredningsfluxen. Hvis man kommer jern-afstivning ind i kabinettet skal man tænke sig godt om.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2017 at 08:49
Flux uden henholdsvis med jernkabinet som beskrevet ovenfor:






Posted By: felsby
Date Posted: 15 Feb 2017 at 09:38
Det ser spændende ud (for en som mig). Hvad er forskellen i feltstyrke i gabet for de to simulationer?


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2017 at 12:30
Som sagt ca. 1% reduktion (dvs. ubetydeligt) med jernkabinettet. Med et jernkabinet (som jeg ALDRIG selv ville bruge) ville jeg under alle omstændigheder montere en bucking magnet.


Posted By: Bapu
Date Posted: 15 Feb 2017 at 12:41
Kan man så bygge i alu uden de store problemer? Hvis man vel at bemærke placere delefilter eksternt.

-------------
Venligst Michael


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2017 at 12:52
Ja, det kan man sagtens. Fx havde Cervin Vega 1215 et inder-kabinet i alu.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2017 at 12:55
Originally posted by felsby

Det ser spændende ud (for en som mig). Hvad er forskellen i feltstyrke i gabet for de to simulationer?

Absolutte værdier fremgår af vores datablade.


Posted By: Bapu
Date Posted: 15 Feb 2017 at 12:58
Det skal prøves. Takker Smile

-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 15 Feb 2017 at 13:00
Originally posted by USXX

Absolutte værdier fremgår af vores datablade.

Natürlich Ulrik, men vel ikke angivet for enheder tæt på stålplader? Det jeg mener er at spolegabet ikke på billedet ser ud til at have ændret feltstyrke.


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Feb 2017 at 14:27
Nej, 1% syner ikke af meget på et farvelade billede - desuden har du ikke skalaen med her (og den er ikke nødvendigvis ens, da højeste B-værdi får ren rød og laveste værdi får ren blå).



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com