Print Page | Close Window

Soundbar - version XXL

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1551
Printed Date: 27 Apr 2024 at 20:22
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Soundbar - version XXL
Posted By: Svenskeren
Subject: Soundbar - version XXL
Date Posted: 25 Jan 2015 at 15:35
Hej til alle

Nu nærmer vi os slutningen af januar og der kan ikke være længe til forår (ja ja - jeg lever i håbet!)
Og forår betyder for mig at der igen er mulighed for at komme udenfor og banke på nogle nye højttalere

Mine tanker i øjeblikket går på at jeg vil bygge en soundbar der skal erstatte mine nuværende front og center.

Jeg bor stadig samme sted som sidste år da jeg byggede "The Twins" (mine subber) og det betyder kraftige begrænsninger for størrelsen og derfor tanken om at bygge en soundbar der skal indeholde LCR.

Efter at have læst en del på nettet (både herinde og andre steder) er jeg blevet hooked på at lege med Eminence Beta 10CX sammen med ASD1001 compression driver.

http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Beta_10CX
http://www.eminence.com/speakers/driver-detail/?model=ASD1001S

Og da jeg ikke har nogen forstand på at bygge x-over, så vil jeg købe det færdigbyggede filter fra Eminence, som de selv anbefaler til højttalerkombinationen - PXB2:2K5CX (http://www.eminence.com/speakers/crossover-detail/?model=PXB22k5cx)

Jeg regner med at gå efter en effektiv volume på ca 45 liter til hver enhed. Det skulle kunne tunes til at give en F3 på 57 Hz og det er rigelig dybt til mit formål.

Jeg har lavet en prøvetegning og vil gerne have jeres feedback.

Målene er:
B: 180 cm
H: 40 cm (+ en 18 cm fod, så samlet højde er knap 60 cm)
D: 29 cm

Denne højttaler kommer i 98% af tiden til at levere lyd til film.




TV´et på billeder er en 55 tommer, så I har lidt størrelse at forholde jer til.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!



Replies:
Posted By: Rocka
Date Posted: 25 Jan 2015 at 15:45
Jeg har ikke noget at byde ind med - udover, at jeg synes, det er en skide sej ide. :P



Posted By: Rocka
Date Posted: 25 Jan 2015 at 15:48
Eller jo, jeg har en tilføjelse. Mon ikke de kunne have brug for lidt hjælp af en diskant oppe i frekvenserne? De går jo efter Eminences beskrivelser ikke højere op end 4000hz.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 25 Jan 2015 at 15:54
Hej Rocka
Takker takker
Det er meningen at ASD1001 kompresser enheden skal tage sig at alt over 2500 Hz

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Rocka
Date Posted: 25 Jan 2015 at 16:59
Oh, det missede jeg lige i farten. :P


Posted By: JAV
Date Posted: 25 Jan 2015 at 18:01
Herligt projekt. 

Vil du have frontstof på? Hvor skal forstærkeren stå ift.? Er portene i bunden?
Har du evt. en mere detaljeret tegning af opbygningen? Hvad er lydkilden?  


-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 25 Jan 2015 at 20:12
Hej JAV
Ja der var en del information jeg ikke fik med i farten.

Det er ikke meningen at der skal stof på hele fronten, men jeg arbejder på en idé om en ring med stof, som jeg så "trykker" ned ovenpå enheden der er forsinket ned i en dobbelt frontbaffel. Det er lidt svært at forklare, men jeg skal prøve at lave en tegning af det snart.

Forstærkeren kommer til at stå i et møbel og det møbel kommer til at stå på højre side af soundbaren.

Jeg regner med at lave en port pr enhed. Jeg har ikke helt udregnet hvor lang den skal være endnu, men jeg regner med Ø100 mm.

Der kommer en mere detaljeret tegning af opbygningen. Jeg starter bare med denne simple for at høre om der var nogle her på siden der har indspark at give

Den kommer til at blive trukket af en lidt ældre Onkyo surroundreceiver.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 26 Jan 2015 at 09:53
Fed ide, og godt at du vælger ASD1001 som trods lav pris er bedre end den billige APT50.

Både akustisk og visuelt vil det være en god ide at sætte enhederne lidt væk fra yderkanterne. Lad der være 5-6 cm yderst og 2-4 cm over enhedernes kant.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 26 Jan 2015 at 13:43
Hej Felsby
Takker.
Her i Frankrig kommer jeg til at betale ca 300 DKK for en ASD1001, men til gengæld skal jeg ikke betale mere en ca 500 DKK for Beta 10CX (uden at jeg skal købe 20 stk!)

Jeg er enig I at rent visuelt, så vil jeg også gerne have enhederne lidt væk fra kanten, men jeg er samtidig interesseret i af få de 2 yderste (L & R) så langt fra hinanden som muligt.

Jeg skal lave nogle nye og mere detaljerede tegninger i weekenden, så der kommer jeg til at flytte lidt på enhederne.

Tak for dine råd

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Busk
Date Posted: 26 Jan 2015 at 14:57
Super fed ide.

Var for et par år siden ude og købe en projektor hos en der have lavet noget lignende.
Han havde bygget en efterligning af et montana møbel. og i det var der indbygget 3stk højttalere designet af Per Skåning. De indeholdte 1stk Morel diskant, 1stk flexunit 4" og 1stk flexunit 8". Meget diskret med frontstoframmer foran. Samme opbygning var indbygget i side væggene til bagkanaler og så var der 2stk 15" flexunit pr side oppe foran også indbygget i vægen med kabinetter i rummet bag ved. På loftet stod der 5stk af den store 2*380w rotel effekt blok til alle kanaler. Virkelig imponerende hjemmebif. 


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 26 Jan 2015 at 15:14
Hej Busk
Den opsætning lyder rigtig jum jum!

Jeg må jo sige at jeg sigter noget lavere - specielt i pris

Jeg kommer ikke til at have den slags penge at kaste efter udstyr, så jeg arbejder ud fra tanken "hvor meget kan jeg få ud af mine surt opsparede skillinger!"

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Busk
Date Posted: 26 Jan 2015 at 15:54
Og der kan du bestemt komme langt, syntes det er en fed ide du har fået.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: felsby
Date Posted: 26 Jan 2015 at 19:28
Glæder mig MEGET til at følge projektet. Giver du et lyt hvis vi kommer forbi Aigremont?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 27 Jan 2015 at 08:55
Godmorgen
Skulle der være nogen der kommer forbi Aigremont, så giver jeg helt sikkert et lyt - og der er nok også en kold øl

Da jeg er afhængig af at kunne bygge udenfor, så vil selve byggeriet først starte omkring april = dejlig forårsvejr = kold øl på terrassen

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 27 Jan 2015 at 09:00
Deal! 50 km vest for Paris?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 27 Jan 2015 at 09:06
Ja
Det er nemlig korrekt.

Det er en meget lille landsby, så det er nok bedst at finde den på en GPS

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Busk
Date Posted: 28 Jan 2015 at 14:44
Inspiration Tongue




-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 28 Jan 2015 at 16:51
Ikke tosset - slet ikke tosset!

Jeg arbejder faktisk på et concept hvor at det vil blive muligt at "save" soundbaren fra hinanden, så der bliver 3 højttalere, hvis jeg skulle få behov for det - uden at jeg skal bygge nye kabinetter

Forklaring følger når jeg laver de nye tegninger.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 31 Jan 2015 at 17:38
Hej igen alle sammen.

Så blev det weekend og der blev tid til at tegne på version 2 af min soundbar. Jeg vil sætte nogle billeder ind her nedenfor



Her først et oversigt billede.
Det kan forhåbenligt ses at jeg har ændret lidt på pladsering af enheder i forhold til specielt kanterne.
Jeg har også sat en ekstra frontplade på så at enhederne bliver forsinket ned i den.



Her ses et close up af en enhed.
Jeg vil lave en stoframme, der kommer til at sidde fast med magneter. Jeg håber at jeg kan få højttalerstoffet til at sidde pænt på, men det burde kunne lade sig gøre.




Her ses et eksploderet billede. Fronten kommer til at bestå at 2x15mm MDF der bliver limet sammen. Enheder bliver skruet fast direkte på den inderste plade, så den "bider" i 15 mm MDF - så ikke noget med at fræse i den plade.

Til sidst et billede af hvordan kabinettet kommer til at se ud indeni



De 3 kamre er lige store ca 45 liter når afstivning er trukket fra.

Hvis I undre jer over den dobbelte væg der er imellem de 3 kamre, så er idéen at jeg kan save denne soundbar fra hinanden uden besvær på et senere tidspunkt uden at skulle bygge helt nye kabinetter.
Drømmen er stadig en dag af få projektor (igen) så have LCR siddende inde bag ved et AT lærred!

Basportenes antal og størrelse er taget direkte fra den byggeanbefaling der ligger på Eminence hjemmeside.

Hver port er Ø76 og 95 mm lange.

Hvad tænker I??

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 31 Jan 2015 at 18:08
God ide, bortset fra den savemulighed: lav tre adskilte kabinetter fra start og monter dem side om side. Kan det ikke blive lige så pænt?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 31 Jan 2015 at 18:11
Hej Felsby

Jo det kan godt være du har ret. Det kan også blive lidt svært at flytte med det store bæst!

Nu er jeg heldigvis ikke gået igang med at bygge, så intet er fastlagt.

Takker for input!

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 31 Jan 2015 at 18:19
Og til jer alle sammen:

Hvad er jeres tanker om selve pladseringen af højttalerenhederne?
Jeg tænker specielt på at LR sidder så langt nede ved gulvet.
Enhederne sidder jo langt fra "i øre højde"

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 31 Jan 2015 at 18:38
De sidder lidt lavt, men jeg tror ikke at du kommer til at lytte længere væk fra aksen end 30 grader, og det skulle kunne virke. Jeg ville ikke selv have bekymringer.


Posted By: Dichael
Date Posted: 31 Jan 2015 at 19:30
Gevinsten ved at have alle højttalere i samme plan er større end ulempe ved den lave placering. 

Bare min mening :-)


-------------
Michael B.


Posted By: Roky
Date Posted: 31 Jan 2015 at 22:09
Hvad med at lytte på en højttaler, der er placeret i den højde? 


Posted By: Dichael
Date Posted: 31 Jan 2015 at 22:30
Problemet er, at der ikke er noget reelt valg.....igen, det er bare min mening :-)

Enten sidder højttalerne på hver side af lærredet og centeren under. Det havde jeg i et par år.
Derefter tog jeg de samme højttalere og placerede på række i en stribe Montanamoduler, under lærredet.
Forskellen var markant.....og yderst overraskende.

Forstæt endelig projektet!


-------------
Michael B.


Posted By: Roky
Date Posted: 31 Jan 2015 at 23:03
Jeg har ikke noget hands-on erfaring, vil jeg lige understrege... har aldrig haft surround sound. 




Posted By: Svenskeren
Date Posted: 01 Feb 2015 at 09:39
Jeg har haft surround i en del år nu, men det er første gang jeg selv skal prøve at lege med alle LCR "på række"

Jeg har dog læst en del på nettet og der findes en stor gruppe mennesker der sværger til LCR på række.

Noget af teorien bag går på at vores hjerne selv (til en vis grad) kompensere for at lyden kommer "under billedet" når først filmen er gået i gang. Du glemmer det simpelthen da dine øjne jo også blive aktiveret - i modsætning til ren musik lytning.

De teorier jeg har kunne læse mig til går mere i retningen af at vores hjerne irritere sig mere over "fejl" i gengivelsen af lyd end manglende højde!
Forklaring: Hvis du i en film har en bil der kommer kørende fra venstre mod højre - dvs lyden kommer igennem både L C og R - så vil bilen på billedet køre i en lige linje igennem billedet, men lyden vil have form som et V. Lyden vil starte i ørehøjde til venstre - falde ned i center og derefter komme op i ørehøjde igen til højre.

Og så er påstanden den at vores hjerner vil registrere denne uoverensstemmelse mellem lyd og billede, som værende mere irriterende end hvis bare lyder af bilen hele vejen igennem havde ligget under billedet af bilen i filmen.

@Dichael:
Hvilke forskelle oplevede du da du flyttede alle 3 højttalere ned på række?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: sd2100
Date Posted: 01 Feb 2015 at 16:29
Her er den "soundbar", som Busk omtalte:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&title=diskret-stuebio

Mvh.
Steen


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Feb 2015 at 22:41
Originally posted by sd2100

Her er den "soundbar", som Busk omtalte:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&title=diskret-stuebio

Mvh.
Steen

Wow ! Shocked


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 07 Feb 2015 at 13:16
Hej till alle!

Så er jeg tilbage igen og har behov for jeres hjælp/feedback/input

Det første design som jeg beskrev i denne tråd bliver jeg nødt til at droppe. Det skyldes ikke at jeg ikke kan lide designet, men problemet er at jeg i vores nuværende rum ikke kan få plads til det møbel der skal indeholde elektronikken

Jeg har derfor være tilbage i tænkeboksen og kommet frem til nedenstående:



Tanken bag dette setup er ikke meget forskelligt fra den forrige soundbar, men her bliver det samlede møbel (jeg kalder det sound furniture ) dybere og bredere, men til gengæld bliver der plads til al elektronikken.

Her er et billede med "hatten af":



De 2 moduler der indeholder elektronikken er faktisk Lack sofabordet fra IKEA. Dem har jeg allerede da jeg bruger dem i dag - så her bliver der tale om genbrug
Jeg vil lave udsavningen som vist på billedet da det vil gøre det meget lettere, hvis jeg skal rode med kabler på bagsiden af forstærkerne osv.

Tanken er at jeg laver en base i 15 mm MDF. Den bliver 203x59,5 cm.
På denne base stiller jeg de 3 højttalere og 2 Lack moduler.
Jeg vil integrere 3 cm frigang på bagsiden for at kunne trække kabler.

Toppladen få samme dimensioner som basen og den kommer til at ligge løst.

Jeg leger med tanken at lave én lang stoframme der skal sidde fast med magneter og som fjernes helt når elektronikken skal betjenes manuelt.

Stoframmen bliver i 15mm MDF og kommer til at flugte med forsiden ved at basen og toppen stiller 15mm ud over højttalerne og Lack modulerne:





På min SketchUp tegning er højttalere og Lack borde hvide, men min tanke er at jeg male fronterne på højttalerne sorte. Det samme vil jeg gøre med Lack bordene - både udvendig og indvendig.
På den måde vil elektronikken blive næsten usynlig inde bag ved frontstoffet når anlægget ikke er i brug. Jeg tror at det vil give et mere "rent look"

Hvad tænker I om dette

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Roky
Date Posted: 08 Feb 2015 at 14:15
Jeg synes det ser fint ud. Men hvor har du tænkt dig at placere diskanterne?

Endvidere, jeg tænker at det kunne være en idé at banke et testkabinet sammen, for at høre om du rent faktisk bryder dig om lyden?


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Feb 2015 at 15:28
Ser rigtig godt ud!
Roky, læs tråden! Det er koaksialenheder LOL


Posted By: Roky
Date Posted: 08 Feb 2015 at 15:45
Tongue


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 08 Feb 2015 at 18:29
Hej

Jeg har tænkt lidt på at lave testkabinetter, men er kommet fra det igen

Jeg vil tage chancen. Det er alligevel ikke den dyreste fejltagelse (hvis det skulle vise sig) - og det vigtigste er at jeg alt MEGET lyst til at prøve det byggeri!!

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 08 Feb 2015 at 21:22
That´s the spirit!


Posted By: Roky
Date Posted: 09 Feb 2015 at 10:49
Approve


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 10 Feb 2015 at 15:42
Er der nogen der kan give mig lidt information omkring hvor meget dæmpemateriale jeg skal anvende i hver cabinet?
Og hvilken type (skum - uld osv)

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Feb 2015 at 19:32
Pyramideskum limet på alle vægge og en enkelt bat Monacor MDM-3 "uld" på bagvæg til at tage de sidste mellemtonereflektioner. Det er meget vigtigt at ulden ikke kan blafre, da det i så fald vil forringe impulsgengivelsen. Kabinetterne er heldigvis ikke så lange, så med største dimension 50 cm (?) bliver der ingen stående bølger under 340Hz.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 08:38
Hej Felsby
Jeg takker.
Du har ret - der er ingen dimensioner over 50 cm.
Jeg regner med at lave noget afstivning invendig, så jeg kan lave et åbent "kammer" nede bagerst i kabinettet og ligger "ulden" der. På den måde skulle ulden gerne ligge fast og ikke blafre.

Hvilken tykkelse pyramideskum vil du anbefale?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 08:57
Så høje "pyramider" som du kan få, hvis du ved hvad jeg mener Embarrassed. Bundlagstykkelsen er nok ikke så afgørende.

Overvej også blygummi på væggene. Hvad bliver vægtykkelse og materiale?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 10:35
Jeg har fundet en ret høj pyramide

Kasserne bliver bygget i 15 mm MDF med afstivning, så blygummi/asfalt kunne være en idé?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 10:50
Blygummi vil være en rigtig god ide, da det nedsætter mellemtonetransmissionen gennem pladen. Og blygummi er faktisk mest effektivt med en relativt tynd plade som den du anvender. Afstivningerne vil dæmpe resonanser i bassen hvor blygummiet ikke har så stor effekt.

Skum+uld nedsætter interne reflektioner der stråles ud gennem port og membran.



Posted By: Roky
Date Posted: 11 Feb 2015 at 11:12
Er enig i at blygummi har størst effekt ved en mindre pladetykkelse. Stadigvæk vil jeg dog personligt gå lidt højere op end 15 mm mdf.


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Feb 2015 at 11:31
Jeg ville også mene at 15 mm er for lidt. Feks 12 mm xfiner eller spån inderst og et lag 9 eller 12 mm mdf yderst. 

-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 11:38
Jeg kommer til at holde mig til de 15mm MDF I denne omgang - og sætter jeg blygummi på.

Har I erfaring med at sætte det blygummi på en rå MDF overflade? Jeg tænker på at der jo er "klæber" på bagsiden, men kan det holde på en rå MDF overflade??

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 11:39
Tynd afstivet plade + blygummi er lige så godt som tykkere plade (hvor blygummi virker dårligere). Det kan virke paradoksalt, men der er gode forsøg der bekræfter det. Prøv nu at læse hele denne meget grundige side og studer kurverne. I vil blive overraskede.
Det er oplagt at voldsom dybbas kræver et afstivet kabinet, hvis man bruger tynd plade. Men gør man det, fungerer det fint.
http://www.picosound.de/D_gehmat.htm - http://www.picosound.de/D_gehmat.htm


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 11:40
Det klæber (stadig) hos mig. Pladen skal seføli være helt ren og tør.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 12:04
Originally posted by felsby

Tynd afstivet plade + blygummi er lige så godt som tykkere plade (hvor blygummi virker dårligere). Det kan virke paradoksalt, men der er gode forsøg der bekræfter det. Prøv nu at læse hele denne meget grundige side og studer kurverne. I vil blive overraskede.Det er oplagt at voldsom dybbas kræver et afstivet kabinet, hvis man bruger tynd plade. Men gør man det, fungerer det fint. http://www.picosound.de/D_gehmat.htm - http://www.picosound.de/D_gehmat.htm <mytubeelement id="myTubeRelayElementToTab" ="relayPrefs" =""loadBundle":true"></mytubeelement>


Tak Felsby
Mine "kasser" kommer ikke til at spille dybere end 80Hz - der vil jeg dele til subberne.

Det er godt at høre at dine blygummiplader stadig sidder fast

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 13:08
Enhederne vil i et lukket 45l kabinet have Fb 75Hz og Qb 0.58, dvs. at de er 4.7dB nede ved 75Hz.

Er det ikke smartere at lade dem køre i lukket kabinet?
- Du kan måske køre dem fullrange og nøjes med lavpas til subberne
- Du slipper for portstøj
- Det er nemmere
- Du kan altid eftermontere porte (men omvendt kan de selvfølgelig også proppes) 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 13:31
Jeg har kigget på den mulighed og jeg spurgte den tekniske afdeling hos Eminence. De fortæller mig at det ikke er en god idé med lukket cabinet, hvis jeg skal have højttaleren til at række helt ned til 80Hz (og vel gerne lidt længere ned?)

Men når nu Felsby siger at det er en mulighed - ja så bliver jeg jo nysgerrig igen

Sagen er nemlig den, at når jeg kommer til selve byggeriet af dette system, så vil jeg være under et tidspres. Jeg skal jo stå udenfor, så bliver meget afhængig af vejret. Derfor vil jeg gerne gøre selve byggeprocessen, så kort som muligt

Så Felsby - Jeg kunne bygge lukkede kabinetter og så lade forstærkeren dele ved 80Hz. Tror du at det vil kunne fungere?
Eller vil jeg være mere "på den sikre side" ved at lave basrefleks, som oprindeligt planlagt?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 13:48
Det handler vel om lige at beregne membranudsvinget og se det i forhold til enhedens formåen.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:14
Når Eminence siger, som de gør m.h.t. de 80 Hz, så er det nok fordi, de pr. automatik tænker i Butterworth-afstemning, og her vil systemresonansen ligge omkring 87 Hz i 28 liter.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:19
En hurtig beregning siger ca. 8,5 V for at nå Xmax ved systemresonansen i Bessel-afstemning.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:22
I Butterworth kan den tilsvarende klare ca. 15,5 V ved systemresonansen (som så til gengæld er højere).

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:28


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:29


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:32
100W
Øverst lukket, nederst port afstemt til 49Hz. Bemærk at hvis man saver igennem kassen beklædt med bitumen passer portlængden = 2 cm Big smile 

Hvad siger du, Ulrik? Er lukket ikke OK?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:35
Nu er jeg ikke 100-meter mester I at læse disse grafer, men umiddelbart tror jeg at jeg vil holde mig til basrefleks

Det vil selvfølgelig være hurtigere at bygge lukkede kabinettet, men jeg planlægger at anvende et hulbor til at lave hullerne til basportene - så går det hurtigt!

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:37
Umiddelbart vil lukket være fint - men det kan ikke udelukkes, at der p.g.a. trykket i kabinettet kan komme mislyde fra den luft, der presses ud mellem svingspolen og coax-hornet.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:41
Originally posted by USXX


Umiddelbart vil lukket være fint - men det kan ikke udelukkes, at der p.g.a. trykket i kabinettet kan komme mislyde fra den luft, der presses ud mellem svingspolen og coax-hornet.


Nu spørger jeg bare lige:
Skulle jeg ikke gå efter at frekvens-kurven er liniær ned til 80 Hz?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:44
Hvad er din definition på lineær - hvor mange dB nede?


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:50
Originally posted by USXX

Umiddelbart vil lukket være fint - men det kan ikke udelukkes, at der p.g.a. trykket i kabinettet kan komme mislyde fra den luft, der presses ud mellem svingspolen og coax-hornet.

Er der ikke lige så meget tryk i et reflekskabinet over portfrekvensen som i et lukket? Port og enhed er jo i fase!
En utæthed i mine reflekshøjttalere hvislede lystigt.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:51
Det relative niveau ved 80 Hz vil i begge tilfælde (Butterworth og Bessel) være -3.8 dB. Ved Butterworth er denne frekvens under systemresonansen - ved Bessel er den over. Deraf ville jeg vælge Bessel-afstemningen (det ville jeg nok alligevel). Eneste ulempe er den lavere spænding, der skal til for at nå Xmax - men med den følsomhed, burde det ikke være noget problem.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:53
Originally posted by felsby

Originally posted by USXX

Umiddelbart vil lukket være fint - men det kan ikke udelukkes, at der p.g.a. trykket i kabinettet kan komme mislyde fra den luft, der presses ud mellem svingspolen og coax-hornet.

Er der ikke lige så meget tryk i et reflekskabinet over portfrekvensen som i et lukket? Port og enhed er jo i fase!
En utæthed i mine reflekshøjttalere hvislede lystigt.

Ved nogle frekvenser kan det sikkert endda være værre i basrefleks.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 14:59
Originally posted by USXX

Hvad er din definition på lineær - hvor mange dB nede?


Ja det er her min totale mangel på viden indenfor dette område kommer ind I billedet

Jeg ved sikkert ikke hvordan jeg skal læse de grafer som Felsby har lagt op, så derfor stiller jeg "mærkelige" spørgsmål - buhuhuhu

Jeg ved bare at jeg ønsker en højttaler der skal spille ned til 80Hz, hvor subberne tager over.
Jeg er så naiv at jeg er villig til at bygge præcis efter de anvisniger jeg kan få fra eksperterne her på siden

Bedst for mig ville sikkert være et byggesæt - ha ha ha - men der er bare ikke nogen der har lavet det

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:03
Det er fint med lukket. Deler du enheden nedadtil eller lader du den bare køre i bund?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:06
Originally posted by USXX

Det er fint med lukket. Deler du enheden nedadtil eller lader du den bare køre i bund?


I dag deler jeg I surroundforstærkeren ved 80Hz og tanken er at jeg vil gøre det same på de nye LCR.

Hvad vil du anbefale at jeg gør?

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:09
Du bør dele den - men prøv dig lidt frem.


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:13
Jeg ville vælge 45l lukket og dele ved 80-100Hz. Skal der port i, kan du gøre det senere, inden døre Wink


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:13
Originally posted by USXX

Du bør dele den - men prøv dig lidt frem.


Så altså sætte forstærkeren til at skære ved 80 Hz (eller måske 70 Hz)?

I tillæg:
Jeg kan godt bruge standard x-over fra Eminence - eller?
http://www.eminence.com/speakers/crossover-detail/?model=PXB22k5cx



-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:17
Det kommer jo alt sammen an på filteret og indbyrdes fase. Filteres dæmpning og afrulning kommer jo oven i højttalerens. Sub og top skal jo gerne summere fladt.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:18
Originally posted by felsby

Jeg ville vælge 45l lukket og dele ved 80-100Hz. Skal der port i, kan du gøre det senere, inden døre Wink

Umiddelbart enig i den lidt højere delefrekvens.


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:35
Er det færdige delefilter skræddersyet til de to enheder? Det kan næppe gå helt galt, men et "custom" vil givetvis være bedre. Tag en kasse med til DK engang og få filteret opgraderet.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:43
Originally posted by felsby

Er det færdige delefilter skræddersyet til de to enheder? Det kan næppe gå helt galt, men et "custom" vil givetvis være bedre. Tag en kasse med til DK engang og få filteret opgraderet.<mytubeelement id="myTubeRelayElementToTab" ="relayPrefs" =""loadBundle":true"></mytubeelement>


Ifølge Eminence, så er det filter lavet specielt til denne combination, så det kan vel ikke gå helt galt nej



-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:45
Jeg håber meget at højttaleren kan give mig noget af det jeg mangler nu - nemlig "smæk"!
Jeg vil have den effect at jeg blinker med øjnene når en revolver affyres i filmen. Noget jeg har oplevet med systemer fra Procella og JBL

Jeg håber at den høje følsomhed i kombination med professionelle enheder kan være vejen frem for mig

Planen er også at på et senere tidspunkt vil jeg bygge baghøjttalere med samme enhed, men bare i 8 tommer.

Hilsner



-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:56
Mht at klistre bitumen pladerne direkte på mdf så vil det sikkert fungere ganske fint. Jeg gav dog mine kabinetter en omgang klar lak indvendigt derpå hæfter pladerne med garanti bedre. 

-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Feb 2015 at 15:58
Originally posted by Bapu

Mht at klistre bitumen pladerne direkte på mdf så vil det sikkert fungere ganske fint. Jeg gav dog mine kabinetter en omgang klar lak indvendigt derpå hæfter pladerne med garanti bedre. 


Godt råd!
Det vil jeg tage til mig
Anvendte du bare en spraylak?

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 11 Feb 2015 at 18:04
Jeg brugte noget almen gulvlak,  men det på spray vil fungere lige så godt.

-------------
Venligst Michael


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Feb 2015 at 20:02
God ide med lak for at forbedre tilhæftning! Vil huske.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 12 Feb 2015 at 11:33
Hej alle sammen.

Jeg vil først takke for den interesse I har vist for mit nye projekt – det er en fornøjelse.

Som jeg tidligere har skrevet, så hælder jeg meget til at følge de anbefalinger der kommer fra folkene her på siden.

Samtidig vil jeg også gerne blive (lidt) klogere og få en større forståelse for dette mysterium kaldet ”Højttalere”!

Jeg er som sagt ude efter en højttaler der vil fungere optimalt som LCR i et surround system, hvor det er meningen at der deles ved 80Hz.

Jeg har kigget nærmere på de 2 grafer som Felsby lagde op på min tråd og det er dem jeg nok ikke forstår at læse korrekt.




Når jeg kigger på de 2 grafer som en total novise, så vil jeg jo mene at versionen med basporte er ”bedst” da den først begynder at rulle af ved ca 90 Hz og har F3 ved ca 55Hz.

Versionen i det lukkede kabinet ruller af allerede fra 120Hz og F3 ligger ved 90Hz.

Men alligevel lyder det som om at anbefalingen fra dette forum går på det lukkede kabinet.

Som sagt vil jeg gerne lære lidt her, så jeg vil spørge om I kan give en forklaring (for dummies!) på forskellene på de 2 forskellige versioner og hvad der gør det lukkede kabinet til det bedste valg?


På forhånd tak

Hilsner


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 12 Feb 2015 at 14:52
Lukket kabinet er mere enkelt, og mere tilgivende overfor variationer i enhedens data. Og når enheden ikke skal spille dybbas, falder det bedste argument for refleks bort.

Det lukkede kabinet er kun 2dB nede ved 100Hz, og da subben ikke helt er holdt op med at sige noget ved den frekvens, vil de sandsynligvis summere op til fuldt niveau, hvis fasen passer.

Kan man ikke vende fase på din surroundreceiver?


Posted By: USXX
Date Posted: 12 Feb 2015 at 15:08
Den elektriske fase kan jo bare vendes på højttaleren, hvis det skulle være nødvendigt. Nu er det nok lige så meget rent delay, man skal se på, og det klares jo ved at flytte/forskyde sub'en (eller forhåbentlig sub'erne) fysisk. Samtidig er der som regel så store problemer med room modes i den dybe bas, at man næppe kan konstatere, om de summerer fladt (andet end hvis man måler demhver for sig i nærfeltet og så matematisk summerer dem i fjernfeltet). 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 12 Feb 2015 at 16:44
Originally posted by felsby

Lukket kabinet er mere enkelt, og mere tilgivende overfor variationer i enhedens data. Og når enheden ikke skal spille dybbas, falder det bedste argument for refleks bort.
Det lukkede kabinet er kun 2dB nede ved 100Hz, og da subben ikke helt er holdt op med at sige noget ved den frekvens, vil de sandsynligvis summere op til fuldt niveau, hvis fasen passer.
Kan man ikke vende fase på din surroundreceiver?<mytubeelement id="myTubeRelayElementToTab" ="relayPrefs" =""loadBundle":true"></mytubeelement>


Hej Felsby
Mine subber (ja - der er 2!) er trukket af en separate forstærker, hvor jeg kan lege med fase, så det kommer ikke til at give problemer.

Jeg begynder at hælde imod det lukkede cabinet

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 13 Feb 2015 at 13:58
Men selv om jeg hælder, så prøver jeg stadig at forstå hvilke fordele jeg får ved at anvende det lukkede cabinet? - altså forklaret for en dummy!!

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 13 Feb 2015 at 19:39
Væsentligste argument: du har ikke brug for den ekstra bas som reflekskabinettet kan levere!
og derudover er et lukket kabinet:
nemmere
mere forudsigeligt
med mindre variation i respons selvom enheder ikke overholder specs


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 13 Feb 2015 at 20:51
Originally posted by felsby

Væsentligste argument: du har ikke brug for den ekstra bas som reflekskabinettet kan levere!
og derudover er et lukket kabinet:
nemmere
mere forudsigeligt
med mindre variation i respons selvom enheder ikke overholder specs


Se det er til at forstå!
Og du mener ikke at jeg skal være "bange" for at den ikke komme til at gå dybt nok?
Jeg havde fået den opfattelse at man skulle forsøge at dele til subben så dybt som muligt, men det er måske bare en skrøne?

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 13 Feb 2015 at 20:59
ang. deling: om det er 80Hz eller 100Hz skal ikke gøre den store forskel. Der er mange andre parametre der skal justeres ind som USXX nævner.


Posted By: Roky
Date Posted: 14 Feb 2015 at 03:01
80-100 Hz er forholdsvist højt at dele over med en sub. Jeg deler selv ved mellem 40-50 hz, hvor enhederne er justeret i forhold til afstand (delay). Der er forskel mellem at snakke sub og bas


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Feb 2015 at 08:17
Originally posted by Roky

80-100 Hz er forholdsvist højt at dele over med en sub. Jeg deler selv ved mellem 40-50 hz, hvor enhederne er justeret i forhold til afstand (delay). Der er forskel mellem at snakke sub og bas

Så er det jo nærmest bare en resonator...


Posted By: friman
Date Posted: 14 Feb 2015 at 09:36
Rent frekvensmæssigt synes jeg det afhænger meget af opsætning/indbyrdes placering af sub og højttalere ift lyttepositionen. 
Du slipper ikke afsted med høj deling, hvis ikke subben er placeret tæt på de 3 fronter. 

Det er i hvert min praktiske erfaring. 


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Roky
Date Posted: 14 Feb 2015 at 13:34
Originally posted by USXX

Originally posted by Roky

80-100 Hz er forholdsvist højt at dele over med en sub. Jeg deler selv ved mellem 40-50 hz, hvor enhederne er justeret i forhold til afstand (delay). Der er forskel mellem at snakke sub og bas

Så er det jo nærmest bare en resonator...

?Smile


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 25 Apr 2015 at 09:42
Til alle interesserede:

En lille opdatering.

Dette projekt kommer ikke til at blive bygget.
Årsagen er at jeg efter mange og lange interne dialoger i mit hoved er kommet frem til at jeg vil bygge nye HT som kan sættes op på væggen, hvis/når det bliver muligt og det er ikke så let med en HT der er 55 cm dyb!

Jeg er stadig meget interesseret i at bygge og det skal være denne sommer!!

Jeg har allerede nogle tanker og jeg vil åbne en ny tråd der beskriver idéerne

Tak for al den input I har givet og jeg håber at I vil være behjælpelige fremover.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Busk
Date Posted: 25 Apr 2015 at 09:49
Har set PB og svarer i løbet af weekenden :-)

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 25 Apr 2015 at 10:34
Super

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com