Print Page | Close Window

Subwoofer Sub One

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1515
Printed Date: 28 Mar 2024 at 11:59
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Subwoofer Sub One
Posted By: daniels
Subject: Subwoofer Sub One
Date Posted: 02 Nov 2014 at 14:25
Nu er det så blevet tid til at opgradere mine gamle subwoofere.

Projektet kalder jeg så: Sub One

Jeg har rigtigt længe gået og overvejet hvad der skulle erstatte min to subwoofere med 2 x Scan-Speak 23W enheder i hver subwoofer.
De har gjort det fantastisk og gør da også stadig, men nu har jeg muligheden for at lave nogle endnu større subwoofere. Det åbner op for en lang række nye muligheder.

Mine generelle overvejelser:

Lukket konstruktion.
Det er begrænset hvad man kan få i dag af enheder, der er decideret optimeret til lukkede konstruktioner - specielt med næste kriterie; begrænset størrelse.
Efter lang tids søgen faldt jeg over Dayton Audio, som har en HO serie, der ser fornuftig ud i en standard simuleret lukket konstruktion.

Begrænset størrelse.
Ud fra størrelsen på mine eksisterende subwoofere, vurderede jeg at de maksimalt måtte blive ca. 130 liter. Det er stadig nogle store klodser i en moderne stue.
De valgte Dayton Audio RSS390HO er 15" subwoofere, som simulere rigtigt fornuftigt i et mindre lukket kabinet, så de skal prøves.
Størrelsen på subwooferne giver mulighed for 2 styk i hver side - ud fra simulerede beregninger, og udmålingerne af enhederne viser at de er meget tæt på de oplyste T/S parametre.

Høj kvalitet.
For at projektet skal blive acceptabelt, er det vigtigt det er fornuftige komponenter og kvaliteten er i den bedre ende. Nu skelner jeg meget mellem mit hifi og min surround, og har da også to forskellige rum til hvert sit.
Men kvaliteten af subwooferne skulle gerne være så høj, at det ikke vil være helt umuligt at se dem i et fornuftigt HiFi stereo setup.

Høj SPL.
Nu hvor film er den primære funktion, så skal der kunne leveres et fornuftigt SPL. Så kommer jeg ikke rigtigt uden om membranareal og nogle enheder som kan klare nogle tæv og levere et godt lydtryk.
Umiddelbart var målet mindst 110dB ved 20Hz - uforvrænget. Simuleringer viser det ikke skulle være noget problem.

DSP Elektronik.
Til at styre hele herligheden, har jeg lidt forskelligt elektronik til at teste med.
Jeg vil eksperimentere med den indbyggede Audyssey DSX/XT32 rumkorrektion i min surroundforstærker, men forventer helt klart at benytte en DSP specielt til subwooferne.
Her har jeg en miniDSP og noget GroundSound til at teste med, men regner med at ende med en GroundSound DCN24RPC, så alt bliver justeret helt rigtigt.
Det bliver justeret med diverse målesoftware, så der ikke justeres i blinde.

Forstærker.
Jeg har tre forstærkere til at teste med. En Crown K2, en GroundSound HPA2K stereo effekt og en 4-kanals GroundSound PA6CC effekt.
De bliver alle testet grundigt og så må vi se hvem der har bedst styr på subwooferne.
Dayton enhederne er 4 Ohms enheder, så de vil blive trukket parallelt som samlet 2 Ohm, men som 2x4 Ohm med 4-kanals effekten. De 2 Ohm vil presse de fleste forstærkere, men både Crown'en og GroundSound HPA2K'en burde ikke få sved på panden.
Med 2x1250W i 2 Ohm fra Crown og 2x2000W+ i 2 Ohm fra GroundSound, skulle der være effekt nok. Med GroundSound 4-kanals effekten, får de 4x650W i 4 Ohm.

Starten:
Til at starte med er alle enheder blevet udmålt med T/S, og en prøvekasse er blevet lavet for at lave nogle basale indledende tests.
De måler ganske tæt på de oplyste specifikationer, og med tilspilning vil de sikkert falde helt på plads.
Umiddelbart giver de et Q=0,7 i ca. 50 liter ud fra T/S målingerne, og selvom mange sikkert gerne vil have denne lavere med en større kasse, så er jeg begrænset af min ønskede subwooferstørrelse, så de får lov til at ligge deromkring.
Så må DSP'en rette dem til, så de passer til lytterummet.

Subwoofer specifikationer:
Højde (uden fødder): 75 cm
Bredde: 50 cm
Dybde: 50,6 cm
Vægt (forventet): 70 kg

Topplade tykkelse: 25 mm
Bundplade tykkelse: 44 mm
Front- og bagplade tykkelse: 41 mm
Sideplade tykkelse: 25 mm

Udseende:
Planen er at front og bagplader bliver lakeret silkemat sorte og at selve kassen bliver fineret - valget indtil videre er amerikansk valnød. Det vil så blive lakeret nogle gange, så træet er forseglet men uden at give højglans.
Jeg kan godt lide at man stadig kan se og følge træets tekstur.

Links:

http://www.daytonaudio.com/index.php/loudspeaker-components/loudspeaker-drivers-by-series/reference-series/rss390ho-4-15-reference-ho-subwoofer-4-ohm.html - Dayton Audio RSS390HO-15

http://groundsound.com/hpa2k.php - GroundSound HPA2K

http://groundsound.com/discontinues.php - GroundSound PA6CC

http://www.crownaudio.com/media/pdf/legacy/136713.pdf - Crown K2



-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!



Replies:
Posted By: daniels
Date Posted: 02 Nov 2014 at 14:30
Så kommer vi til byggebillederne.

Lige et stemningsbillede af en af enhederne:



Der er fræset undersænkning til enhederne, og skåret ud til montering.






Der limes...




Afstivninger er lavet, samt forstærkninger af flader.






-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Fasen
Date Posted: 03 Nov 2014 at 08:00
Ser spændende ud. Hvor har du købt Dayton enheden? Jeg synes de har nogle spændende enheder. Havde selv luret på den der hedder RSS390RF-4.

Den kan smides i en 80ltr lukket med 37hz som f3.

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: daniels
Date Posted: 03 Nov 2014 at 10:23
Originally posted by Fasen

Ser spændende ud. Hvor har du købt Dayton enheden? Jeg synes de har nogle spændende enheder. Havde selv luret på den der hedder RSS390RF-4.

Den kan smides i en 80ltr lukket med 37hz som f3.


Jeg har bare købt dem hos Parts Express.
Der ryger en del porto og told/moms på.
Men de lander alligevel på under 2k/stk., og det er rimeligt synes jeg.

Jeg mener også Europe Audio har nogle af modellerne.

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Fasen
Date Posted: 03 Nov 2014 at 11:02
Ok



-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 03 Nov 2014 at 21:54
Ser godt ud Thumbs Up Bliver sjov at hører hvad de kan, når du får sat lyd på bæsterne!


Posted By: daniels
Date Posted: 03 Jan 2015 at 20:16
Nu har jeg kørt med subberne i et godt stykke tid efterhånden, og de er blevet langt bedre end forventet.

Oprindeligt skulle de kun bruges til hjemmebio'en, men jeg overvejer seriøst at integrere dem i mit HiFi-system.


Her er de klar og spiller rigtigt godt:




-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: daniels
Date Posted: 03 Jan 2015 at 20:30
De er spændende at måle på, da de kobler utroligt godt til rummet, så der er en fysisk tilstedeværelse som man sjældent oplever.

Der er kun lavet små korrektioner med DSP, som er dæmpning, og de går lineært ned til 10Hz(!!)
Ja, de spiller rent faktisk 10Hz, og selvom man ikke kan høre det, så kan man fornemme det i huset og måleudstyret bekræfter det.

Det er en pudsig oplevelse med 10Hz, og mærkeligt at se et dB meter vise et pænt lydtryk, uden man reelt kan høre noget.

Døre og skabe bekræfter dog, at der sker en trykudligning i rummet.

Jeg arbejder med at få dem integreret i mit stereo-setup, og indtil videre er de faldet fint ind.
Selv ved en deling på 80Hz, så falder de fint ind i lydbilledet, og man hører dem ikke som subwoofere, men bare som potent bassystem.

Man skal jo heller ikke kunne høre en subwoofer, den skal falde ind i resten af systemet.



-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 03 Jan 2015 at 22:20
Det ser potent ud Thumbs Up

Undrer mig dog lidt over, at det er nødvendigt med ekstra subs i dit stereo set-up.
De 4 x 11-12" enheder burde da snildt kunne fylde stuen med lavfrekvent lyd.

10Hz virker meget dybt. Hvad har du brugt af signal til den måling? Tonegenerator?


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 03 Jan 2015 at 22:25
Originally posted by Fasen

Ser spændende ud. Hvor har du købt Dayton enheden? Jeg synes de har nogle spændende enheder. Havde selv luret på den der hedder RSS390RF-4.

Den kan smides i en 80ltr lukket med 37hz som f3.


Hvor har du fundet den model? Jeg kan kun finde en 390HF og en 390HO.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 03 Jan 2015 at 22:36
Yep... der blev flyttet noget luft med de 15" enheder. Medgiver også klart at de uden problemer gled ind i lydbilledet - især taget deres størrelse i betragtning.
Kunne sagtens selv finde på at udbygge mine "små" 12"'ere til noget mere eller større. Simpelthen fordi musik i mine øre er så meget mere involverende med god fysisk og velkontrolleret bas.
Meeeen, der skal lige testes noget mere - før mit valg af enheder kan pejles på plads.


Posted By: daniels
Date Posted: 03 Jan 2015 at 23:00
Originally posted by Enthusiast

Det ser potent ud Thumbs UpUndrer mig dog lidt over, at det er nødvendigt med ekstra subs i dit stereo set-up.De 4 x 11-12" enheder burde da snildt kunne fylde stuen med lavfrekvent lyd.10Hz virker meget dybt. Hvad har du brugt af signal til den måling? Tonegenerator?


Det er skam langt fra "nødvendigt" med de subs i mit stereo-setup.

De er egentlig bygget til mit bio-setup i tv-stuen.

Selvom de 4x12" Eton enheder jeg har i højttalerne sagtens levere fuld frekvensrespons ned til 20Hz, så sker der alligevel noget, når man øger membranarealet.

Tilføjelsen af de to subber har fjernet et par dyk i frekvensgangen, og der er kommet en større fysisk tilstedeværelse af bassen.
Det er lidt svært at forklare og målingerne kan kun vise en del af det, men jeg tror man får en positiv effekt af at der er et meget stort overskud i bassen, og at der dæmpes rigtigt meget i bassen samt alle eventuelle udfasninger er væk.
Jeg har før skulle være meget strategisk i placering af højttalerne, for at undgå et par større udfasninger - nu er de slet ikke så kritiske i placeringen.

Jeg har brugt en tonegenerator på computeren, til at generere signalet (fra 1Hz til 20Hz) i 16Bit, 48KHz.
Til målingerne bruger jeg et 24Bit/192Khz lydkort (input/output) og en kalibreret mikrofon (+/-0,1dB), der kan gå ned til 10Hz.
Jeg kan se på målingerne at hvis jeg laver et boost eller sug ved 10-15Hz, så reagere målingerne ret præcist på de DSP indstillinger jeg laver.
Så jeg har prøvet at dobbelt-checke og teste om det rent faktisk kan passe - men det tyder nu på det.

Det var som udgangspunkt ikke meningen de subber skulle indgå i mit stereo-setup. De står der kun i forbindelse med målinger, og test af de basser. Men nu overvejer om de ikke skal blive der...

DigitalThor og jeg har talt en del om effekten af at tilføje ekstra subber, og DigitalThor har gjort mig opmærksom på nogle teorier af Earl Geddes, som virker ret spændende:
http://www.ustream.tv/recorded/28637776/highlight/323843 - http://www.ustream.tv/recorded/28637776/highlight/323843


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Fasen
Date Posted: 05 Jan 2015 at 08:59
Originally posted by Digital_thor


Originally posted by Fasen

Ser spændende ud. Hvor har du købt Dayton enheden? Jeg synes de har nogle spændende enheder. Havde selv luret på den der hedder RSS390RF-4.

Den kan smides i en 80ltr lukket med 37hz som f3.
Hvor har du fundet den model? Jeg kan kun finde en 390HF og en 390HO.


Den er lige her:
http://www.parts-express.com/dayton-audio-rss390hf-4-15-reference-hf-subwoofer-4-ohm--295-468 - RSS390HF-4

Kan se jeg har skrevet forkert i den oprindelige post. Den hedder HF-4 og ikke RF-4.

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 05 Jan 2015 at 15:25
Flot projekt, mange gode overvejelser. Jeg er imponeret over at du kan hive 10 Hz op i niveau Smile Hvordan opleves det når man har en bas der peger hen imod en og så en der peger bagud?

Mvh
Martin


Posted By: daniels
Date Posted: 05 Jan 2015 at 15:49
Originally posted by m.m.m.

Flot projekt, mange gode overvejelser. Jeg er imponeret over at du kan hive 10 Hz op i niveau Smile Hvordan opleves det når man har en bas der peger hen imod en og så en der peger bagud?
Mvh
Martin


Jeg er også noget overrasket over det niveau.

Jeg har tidligere haft voldsomme enheder fra f.eks. Earthquake, og selvom de havde højt SPL, så havde de ikke noget mærkbart output under 20-25Hz i samme grad - og lydkvaliteten kunne slet ikke følge med. Hele rummet blev bare "fyldt med bas" = Høj forvrængning - det lød ikke godt.

I praksis oplever man slet ikke at der er to enheder i subwooferen. Subwooferen spiller og opfører sig ganske som en almindelig traditionel subwoofer.

Der er dog den kæmpe fordel at de udligner hinandens energi/vibrationer i kabinettet, så trods de voldsomme energiudladninger, så står kabinettet helt stille, uden skyggen af vibrationer. Nu vejer kabinettet så også et godt stykke over 50kg...

Det kan blive en ulempe med to enheder koblet på den måde, hvis man deler højt, og bølgelængden kommer under afstanden mellem de to enheder - måske også bare når den kommer tæt på dem.
Men under 100Hz (som jeg kun har testet med indtil nu) så er der ingen problemer.


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Jan 2015 at 07:39
Fede kasser Daniel Smile

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Busk
Date Posted: 06 Jan 2015 at 14:37
Originally posted by Digital_thor

Yep... der blev flyttet noget luft med de 15" enheder. Medgiver også klart at de uden problemer gled ind i lydbilledet - især taget deres størrelse i betragtning.
Kunne sagtens selv finde på at udbygge mine "små" 12"'ere til noget mere eller større. Simpelthen fordi musik i mine øre er så meget mere involverende med god fysisk og velkontrolleret bas.
Meeeen, der skal lige testes noget mere - før mit valg af enheder kan pejles på plads.
Du vil blive meget glad for sådan en beslutning, jeg kommer i hvert fald ikke til at gå tilbage nu Smile


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Rocka
Date Posted: 08 Jan 2015 at 19:10
Denne tråd er virkelig et super eksempel på hvordan DIY kan lammetæve diverse kommercielle konstruktioner - både på ydelse og pris!


Posted By: daniels
Date Posted: 08 Jan 2015 at 20:38
Originally posted by Rocka

Denne tråd er virkelig et super eksempel på hvordan DIY kan lammetæve diverse kommercielle konstruktioner - både på ydelse og pris!


Enig!

Jeg har leget med flere ret dyre subwoofere, og de når ikke dem her til sokkeholderne - og disse DIY subs er langt fra komplicerede at bygge - de er bare en gennemtænkt konstruktion.

F.eks. når en Velodyne 15" slet ikke i nærheden af output eller musikalitet - og det er til en pris, der langt overgår min byggepris. Og så skal der jo to Velodyne subs til...

Jeg har givet ca. 8,5k for enheder og kabinetter. Dertil kommer så en forstærker og DSP. Bruger man en miniDSP kan man slippe med under 1k og køber man f.eks. en brugt Crown K2 (som jeg har gjort) kan man slippe med 5k for sådan en.
Samlet et stykke under 15k for to subwoofere - og masser af bas og vellyd


-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!


Posted By: felsby
Date Posted: 09 Jan 2015 at 12:58
Det er absolut den mest egnede enhed til lukket kabinet jeg har set endnu! Fedt tip, og fedt projekt. 


Posted By: xion
Date Posted: 07 Feb 2015 at 11:03
damn !!!

   det her ligner noget der kunne bruges til mit setup...man kunne jo også nøjes med det halve, 2x15 tommer er vel heller ikke sååå ringe :P

super fedt, meget inspirende !

-------------
Talk nerdy to me.


Posted By: daniels
Date Posted: 09 Feb 2015 at 16:23
Originally posted by xion

damn !!!

   det her ligner noget der kunne bruges til mit setup...man kunne jo også nøjes med det halve, 2x15 tommer er vel heller ikke sååå ringe :P

super fedt, meget inspirende !


Kan man nøjes?

Jeg vil nu også mene at selv 1x15" vil kunne levere rigeligt til de fleste.

Jeg skal have fundet tid til at få dem slebet og forberedt til finér og lakering. Tager lige en dags tid, som jeg skal have fundet et sted

-------------
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com