Print Page | Close Window

Defekt basenhed. Kan den reddes?

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af hűjttaler
Forum Name: Valg af stumper
Forum Description: Har du spűrgsmćl til stumper til dit projekt, sć stil dem her. Det kunne være valg af konkrete enheder, delefilterstumper, kabler osv.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1509
Printed Date: 07 Feb 2026 at 03:21
Software Version: Web Wiz Forums 12.07 - https://www.webwizforums.com

Topic: Defekt basenhed. Kan den reddes?
Posted By: rskriver
Subject: Defekt basenhed. Kan den reddes?
Date Posted: 22 Okt 2014 at 08:03
Hej drenge.

Jeg sidder med 4 stk Scanspeak 21w/8555, hvor det netop er gĂ„et op for mig at den ene af enhederne ikke spiller. Har ikke oplevet dette fĂžr med en enhed, der plejer da nok at komme noget lyd ud, selvom den er defekt. En lĂžs forbindelse den har fĂ„et under transporten mĂ„ske? 

Er det mon noget jeg selv kan forsĂžge at ordne? Eller hedder det bare 1650kr op af lommen til en ny enhed? Ouch

Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 22 Okt 2014 at 08:15
Hvad siger ohm-meteret?

Det kan vÊre en knÊkket spoletrÄd ved membranhalsen, men det opstÄr nÊppe under transport. Mere sandsynligt er det, at den er gal i overgangen mellem spoletrÄd og litzen - dvs. inde i aflastningen (den beige-farvede gummiagtige lim) pÄ membranen. Du kan prÞve af holde en varm loddekolbe pÄ selve aflastningen (altsÄ uden pÄ limen), der hvor litzen hÊfter. Det kan nogle gange fÄ tingene til at smelte sammen igen - hvis det altsÄ er der, den er gal.

Der kan ogsÄ vÊre tale om en knÊkket bundtrÄd pÄ spolen. Det opstÄr, hvis enheden har vÊret kraftigt udstyret. I den situation kan spolen pÄ nogle enheder forlade luftgabet og samtidig kan ophÊnget trÊkke en lille smule skÊvt her i yderpositionen. Det kan bevirke, at spolen pÄ sin vej tilbage i luftgabet rammer kanten af topplade, hvorved den yderste bundtrÄd klippes. Hvis det er tilfÊldet, kan du ikke gÞre noget.

Posted By: rskriver
Date Posted: 22 Okt 2014 at 11:17
Tak for hurtig svar Ulrik!

MĂ„ lige ud at kĂžbe mig et multimeter. Men batteri-testen giver heller ikke noget membran-vandring.

SĂ„ altsĂ„ en loddekolbe pĂ„ det gule lim-stads pĂ„ bagsiden af membranen? Det ser nu godt nok ud til at trĂ„dene er intakte, ogsĂ„ dem der er limet pĂ„ bagsiden af membranen. Men det er da et forsĂžg vĂŠrd! 
Ellers nogle lĂŠkre enheder. De andre 3 spiller fremragende.

Oh well... FĂ„r jeg den ikke til at virke, har jeg en undskyldning for at komme i gang med de fine SB 12" der bare stĂ„r og venter pĂ„ nĂŠste projekt Cool 

Posted By: USXX
Date Posted: 22 Okt 2014 at 11:46
Du kan ikke se, om den er afbrudt/knĂŠkket i lodningen inde i aflastningen - bare giv noget god varme i et stykke tid. Limen bliver nok lidt sveden, men skidt med det. Der er ingen garanti for succes, men det er et forsĂžg vĂŠrd.

Der kan jo vĂŠre en herinde, der ligger inde med en enhed, som han vil sĂŠlge til lavere end nypris.

Posted By: bravo
Date Posted: 25 Mar 2021 at 19:46
Har faktisk prĂžvet lige nĂžjagtig det samme med en 18W/8531.... som var dĂžd

SĂ„ har den bare ligget ca. 3 uger, sĂ„ satte jeg ohm meter pĂ„... BUM 7,5 ohm... SĂ„ satte jeg signal til og sĂ„ spillede den i ca. 15-20 sekunder... nu er den dĂžd igen Cry

Posted By: Blankholm
Date Posted: 28 Mar 2021 at 21:14
Jeg har oplevet det samme med 3 scanspeak enheder 18w typen og som Ulrik skriver kan det vÊre brud mellem spole hals og Litze wire. Jeg besluttede at afmontere membran totalt for at finde fejlen. Det var afbrud i nÊvnte trÄd og det lykkedes at udskifte defekte trÄde pÄ alle 3 enheder og montere membran etc sÄ de spiller alle igen.

Har du mod pÄ den operation kan de mÄske reddes.

Mvh Niels JĂžrgen

-------------
Blankholm

Not everything that can be measured matters and not everything that matters can be measured

Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.07 - https://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2024 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net