Print Page | Close Window

DIY Wilson Audio

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1483
Printed Date: 27 Apr 2024 at 19:28
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: DIY Wilson Audio
Posted By: m.m.m.
Subject: DIY Wilson Audio
Date Posted: 12 Sep 2014 at 14:24
Hej folkens!

Så kommer der her lidt billeder af hvilken ting jeg går og pusler med denne sommer/efterår. 
Mit mål med dette projekt er at bygge et sæt højttalere som rummer en  god balance imellem pris, størrelse og performance.  
Baggrunden for designet og filosofien har jeg valgt skulle være en blanding af Sophia og Watt/Puppy. Eller tilnærmelsesvis en Sophia med løs top.

Elementerne som benyttes i vol 1 udgaven er:

SB 26ADC
SB 17MFC
Scanspeak 25W8567-01 (med ekstramagnet)

Projektet skrider frem som jeg har tid til overs. Der er ikke så langt igen til at jeg er færdig, dog havde jeg håbet på at jeg kunne indvie min indkøbte sprøjtepistol i denne omgang. Men vil gerne have en god temperatur omkring mig hvis det skal kunne lade sig gøre. Ellers bliver de bare rulle grundet indendørs og så endelig finish næste år. Det kommer lidt an på efterårets vejr.

Nå, men her lidt billeder Smile










Jeg har rundet alle kanter (efter billederne var taget), pudset og pudset igen. Nu står basmodulerne næsten klar til en byge maling. Toppene mangler at få tilrettet frontpladen og udskåret til enhederne.

Alt i alt et hyggeligt projekt, som forhåbentlig kommer til at lyde rigtig godt. Alle fronter bliver aftageligge så at man senere hen kan udskifte eller afprøve andre enheder (satori måske Tongue )

Ris, roser eller gode idéer modtages Smile 



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 12 Sep 2014 at 14:34
Cool Thumbs Up

-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Sep 2014 at 15:48
Ser godt ud Clap

Lukket, basrefleks eller ? 


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 12 Sep 2014 at 17:08
Takker Smile

Ja, med basrefleks. Den lodrette 4-kantede port er basrefleksen. Porten er afstemt til ca 25 Hz. Toppen får aftagelig bagplade... For jeg kan ikke lige beslutte mig for om den skal have basrefleks eller akustisk ventil, så der skal leges lidt med begge forsøg Tongue 

Filteret kommer til at være i toppen af basdelen.


Posted By: vincent.
Date Posted: 12 Sep 2014 at 21:30
Ser godt ud.


Posted By: balbrech
Date Posted: 13 Sep 2014 at 08:10
Fedt projekt :-)

-------------
Albert :-)


Posted By: Roky
Date Posted: 13 Sep 2014 at 13:23
Originally posted by m.m.m.

Takker Smile

Ja, med basrefleks. Den lodrette 4-kantede port er basrefleksen. Porten er afstemt til ca 25 Hz. Toppen får aftagelig bagplade... For jeg kan ikke lige beslutte mig for om den skal have basrefleks eller akustisk ventil, så der skal leges lidt med begge forsøg Tongue 

Filteret kommer til at være i toppen af basdelen.

Smart!

Bruger selv den mellemtone og diskant i åben baffel, og de spiller bare godt. Har selv tidligere brugt dem med akustisk ventil. Men de har jo gode parametre til lukket eller basrefleks.


Posted By: Busk
Date Posted: 13 Sep 2014 at 19:27
Super fedt projekt.

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 14 Sep 2014 at 07:38
Tak for medbegejstringen omkring projektet! Smile Nu er det jo ikke et stort og fancy hvis jeg ruller op på siden og ser hvad mange af jer andre har gang i, men det passer godt med hvad SUen tillader i denne omgang. Wink

Mit bekendskab med SB er forholdsvis nyt, og har kun leget løst med enhederne som indgår her. Men har store forventninger på trods af den meget beskedne "fantastiske" pris. 
@Roky: Hent enig. Jeg venter med at beslutte mig til at jeg høre sammenspillet, før jeg finder ud af om det skal være ventileret eller ej. Jeg havde akustiske ventiler i mine forriges højttalers mellemtone med stor success.  Sjovt at du har de samme stumper! Smile Hvor deler du iøvrigt?


Posted By: friman
Date Posted: 14 Sep 2014 at 07:58
SB er latterligt gode til prisen. Eller de er latterligt gode i det hele taget....;)

Fint projekt!


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Roky
Date Posted: 14 Sep 2014 at 12:54
m.m.m.: Deler aktivt ved 3000 Hz 12 db pr oktav. Har også i langt tid (1 år) brugt en deling ved 2800 Hz 12 db pr oktav. Stejlere deling synes jeg lyder kedeligt.

Har desuden et high-shelf filter på, for at dæmpe toppen lidt (5-6 db)

 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 14 Sep 2014 at 18:39
Det ser rigtig fornuftigt ud det der.
Jeg kan godt lide din plan med at prøve dig frem med afstemnings princip for mellemtonekabinettet.


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 16 Okt 2014 at 17:32
Nå men en lille opdatering af projektet kommer vel heller ikke fortidligt nu. Jeg har arbejdet lidt på dem de seneste par dage, og nu begynder det at ligne noget. Imidlertid er der kommet ligt delefilterstumper hjem, så nu kan det ikke vare længe før der kommer hul igennem. 







Smile

Mvh Martin


Posted By: balbrech
Date Posted: 16 Okt 2014 at 19:07
Det ser VILDT godt ud, har selv haft de samme våde drømme i mange år.......

-------------
Albert :-)


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Okt 2014 at 19:15
Super flot selvbyg! Thumbs Up

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 16 Okt 2014 at 19:22
Flot arbejde!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 16 Okt 2014 at 19:44
Ja det er sku flot arbejde

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Svend
Date Posted: 16 Okt 2014 at 19:54
Det er mega flot håndværk...  Skal de males eller fortjener de ikke at gå hele vejen med en finer finish ..Thumbs Up

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 16 Okt 2014 at 20:07
Tak for medfølelsen Wink 

Det skal nok blive godt til sidst. Jeg holder i disse dage lige øje med om spartlen skulle komme til at synke de kritiske steder (hvor fræseren smuttede Ouch

Når de har fået en farve kommer der til slut 5 mm dæmpeskum på fronten som passer i undersænkningen omkring kanterne ligsom i "virkeligheden" En vaske ægte fattigmands Wilson Audio hehe. Spen!ses mangler at blive købt endnu. 


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 16 Okt 2014 at 20:13
@Svend: Angående finish så var min plan at sprøjte dem, og det er det sådanneset stadigvæk. Vi er dog kommet lidt sent hen på året nu, så de får først en byge næste år når temperaturen er til det. Men en grunder er nødvendig nu, så skal lige have fat i noget, som jeg bare påfører med rulle. 





Posted By: m.m.m.
Date Posted: 16 Okt 2014 at 20:17
Vellydens kilde Smile




Posted By: Frost
Date Posted: 16 Okt 2014 at 22:41
Fedt projekt 👍
Sådan en sb alu diskant lyder altså også rigtig godt. Er spændt på at se det videre forløb.


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 18 Okt 2014 at 07:44
@Frost: Jeg glæder mig til at begynde på at sammenspille enhederne. Alu diskanten lyder til at være rigtig god. Jeg har indtil videre kun haft den til at ligge på bordet med en kondensator i serie. Men har gået lidt på vippen: hard dome/soft dome da der jo er en del flere muligheder hos SB. Men i og med at aludiskanten har bedste spredning, spiller en rolle i min situation med bagover vinklet front. Og så håber jeg da også at højttalerne lyder godt i hele sofaen og ikke kun har ét sweetspot Smile

Nåå men der er kommet lidt grunder hjem, måske lørdagen skulle bruges på det....


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 18 Okt 2014 at 16:45
Så bliver der grundet Smile





Rigtig dejlig weekend Cool

Martin


Posted By: Bapu
Date Posted: 18 Okt 2014 at 17:47
Det ser altså godt ud dit lille projekt Clap



-------------
Venligst Michael


Posted By: senilix
Date Posted: 18 Okt 2014 at 20:11
Sophia mellmtonelidt inspiration. USXX er selvfølgelig nødt til og være tavs som en østers LOL




Posted By: m.m.m.
Date Posted: 01 Nov 2014 at 11:33
Så skete der lidt igen. Jeg fik endelig tid til at komme et skridt nærmere noget brugbart. 
Da jeg gik på weekend igår, brugte jeg aftenen på at lege lidt med nogle delefilter stumper. Det irriterer mig i øjeblikket at mit måleudstyr ikke lige vil som jeg vil. Håber jeg får det løst snart, kan ikke få signalet igennem mikrofonen når jeg sweeper... Hmm.. Når men det er jo også øret der i sidste ende skal "godkende" det endelige resultat Smile 
Nu er det første gang jeg arbejder med en hældning på frontbaffelen, hvilket jeg har hygget mig meget med at få til at hænge sammen med delfrekvens og den individuelle følsomhed på enhederne. Selve basdelen har jeg ikke fået med indover endnu, da jeg rendte tør for krokodillenæb som aftenen skred frem, så det må komme efterfølgende. 
Indtil videre sidder mellemtonen i kabinet med bagudvendt akustisk ventil. Det virker godt, rigtig godt faktisk. Må sige at lyden fra de små toppe imponerer mig rigtig meget og sætter spørgsmålstegn omkring mit tidligere hornprojekt....... selvfølgelig kan de ikke levere helt den samme dynamiske kontrast som 112 db følsomme horn, men klangen er meget renere især i øvre mid, hvor overgangen fra 15" til horn ofte kan lyde uldne, og detalger nemt drukner. Dette er imidlertid ikke tilfældet med disse SB enheder. Alu-diskanten imponerer mig meget. Det er mig simpelthen ufatteligt, at den diskant kan fås for de penge. Den passer rigtig godt ind i denne konfiguration. Clap 

Lidt roderi fra dagen igår...









Posted By: friman
Date Posted: 01 Nov 2014 at 12:46
Det ser da mere end hyggeligt ud...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 01 Nov 2014 at 13:11
Haha... Ja jeg tabte ihvertfald tid og sted! Wink


Posted By: Busk
Date Posted: 01 Nov 2014 at 13:34
Det er godt nok et lækkert sæt højttalere du har fået lavet der.
Og SB enhederne er bare gode.
Når jeg er færdig med referencen, og et par andre projekter, så har jeg også en ren SB ht i tankerne. Men før det skal de gamle tannoy enheder have et kabinet.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 01 Nov 2014 at 17:23
Jo tak Busk! Ja man får hurtigt raget en masse projekter til sig Smile Jeg har været nødsaget til at stoppe lidt op med nye projekter. Engang imellem skal man (jeg) lige færdiggør nogle af alle de ting man får startet, så alle ting ikke trækker ud i evigheder. Jeg har allerede tankerne på plads til det næste højttalere og subs... måske disse her lige skal færdiggøres først Wink


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 13 Jan 2015 at 15:41
Nå men der sker jo tilnærmelsesvis ingenting på DIY fronten i jul/nytårs perioden. Jeg har været begravet i eksamener og juleræs ( uden julestemning) Men er så småt ved at komme på plads med mine WA inspirerede højttalere. 

 


Filteret er ikke helt færdigt. Mit eksterne lydkort slog lige bagfire, så måtte lige have fat i et nyt så jeg kan lave nogle målinger og komme på plads med filteret. 
Det lyder godt, og har potentiale til at blive rigtig godt. Tonalt er jeg overrasket over SBernes klang. De har en dynamik som overgår andre tilsvarende, og deres klang er meget velopløst. Sammenspillet imellem med alu-diskanten og SB midbassen er ganske godt ( dog ikke helt på plads endnu) men har rigtig godt fælles udtryk. Basdelen/subben har en fornuftig vægtning mellem "stramhed" og dybde. I vores lille stue spiller systemet ned til 26-27 Hz (brugbart) tunet til 25 Hz. 




Posted By: Busk
Date Posted: 13 Jan 2015 at 17:16
Det ser rigtigt godt ud.
Jeg er selv en meget stor fan af Wilson Audio´s arbejde.


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: JAV
Date Posted: 13 Jan 2015 at 17:51
Fine kasser du har lavet :) Det ser stemningsfuldt ud.
Har selv eksamener at se til pt., men derefter vil jeg kigge på et projekt med SB26 alu - er spændt på dens klang.


-------------


Posted By: m.m.m.
Date Posted: 14 Jan 2015 at 07:50
Ja eksamener har det med at fjerne alle fornøjelser eller om ikke andet udskyde ting Smile 

Men tak kommentarene om mine kasser i den måske lige lovlig rodede stue hehe.. Endelig finish er ikke helt besluttet endnu, der er heller ikke kommet fødder på. 

SB26eren købte jeg fordi jeg gerne ville have en diskant som klarede sig rigtig godt off-axis og ikke var dyr. Og instinktivt havde jeg en fornemmelse af, at alle SB enheder er gode...  Mit håb var at den ikke var skarp og trettende at lytte på som hard-domer kan være. Men det er den slet ikke. Rigtig lækker detaljeret top 

Er der nogen som har sammenholdt mellemtoneegenskaberne på SB17 midtbasserne imellem 4 og 8 ohms modellerne? 

Og hvor meget dæmpning bruger i hvis de kun skal spille mellemtone? Jeg prøver nemlig lidt forskellige ting for at finde ud af hvad virker bedst. Wink

Busk: Overvejer at bygge en Alexandria! ... måske med et tvist af Focal Utopia. Altså når man lige har fået sparet op i økonomi og tid.


Posted By: Busk
Date Posted: 14 Jan 2015 at 13:31
Originally posted by m.m.m.


Busk: Overvejer at bygge en Alexandria! ... måske med et tvist af Focal Utopia. Altså når man lige har fået sparet op i økonomi og tid.
Kan jeg godt forstå Smile

http://groundsound.com/GalleryJeanPierreD.php - http://groundsound.com/GalleryJeanPierreD.php

En synd og skam man ikke længere kan købe Focals enheder i DK


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: giuseppemurena
Date Posted: 11 Jun 2021 at 18:04
hello, i need one or two woofer
scanspeak model 25w/8567-01 
can anyone help me? my email
is GiuseppeMurena61@gmail.com
thank you very much 



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com