Print Page | Close Window

Nye højtalere

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Forberedelser og spørgsmål
Forum Discription: Her kan du diskutere forberedende emner samt stille spørgsmål af ENHVER karakter. Et åbent forum hvor især nybegyndere kan starte og blive guidet med mindre konkrete specificeret emner.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1470
Printed Date: 19 Apr 2024 at 08:04
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Nye højtalere
Posted By: Eriek
Subject: Nye højtalere
Date Posted: 18 Aug 2014 at 19:02

Hej forum.

 

Jeg har desværre få bekræftet/ konstateret en kraftig høre nedsættelse fra 2.5 Khz. Jeg kan høre igen fra ca. 10Khz. og har kunne kompensere ved at lave et hæv på 5db. På min Holm Acoustics Dspre. Det er slet ikke nok men giver trodsalt lidt musikglæde tilbage. Mine ellers nye konstruerede ht. får jeg desværre ikke den store glæde af, jeg bliver faktisk lidt ked af ikke at kunne høre hvad de faktisk kan.

 

Jeg er jo stadig glad for musik, men går ned i krav til ht. da jeg alligevel ikke kan høre dem ordentlig, så noget nyt skal ske. Mine kommende ht. skal være relativt små, de skal ikke stå midt ude i rummet som mine nuværende dipoler, men tættere på bagvæggen i min 30kvm. stue.

 

Jeg har overvejet en tovejs konstruktion bestående af:

 

1 stk. SB diskant, har endnu ikke besluttet hvilken model.

4 stk. SB 6.5” Satori til at dække basområdet.

 

Jeg vil lave lukket kabinet med ca. 14l pr. basenhed. Systemet bliver aktivt da jeg vil bruge mine Dspre og mine forstærkere, hvor der jo kan boostes i bunden.

 

Skal lige tilføje at jeg meget sjældent spiller højt, da det gør ondt i mine øre.

 

Som mit system er nu bruger jeg to filtre: et til min hørenedsættelse og et som andre kan holde ud at høre på. J

 

Jeg kender den alm. 6” SB som jeg benyttede år tilbage 8 stk. pr. side de kunne  gå ned til 20Hz. Uden det gik galt.

Mit krav er at de 4 Satori skal kunne trækkes ned til 30Hz.

 

Og så til spørgsmålene.

 

Hvor vil det være hensigtsmæssigt  at lægge div. delefrekvenser?

Er det overkill at bruge SB Satori i stedet for stanard 6” enheden?

Jeg mener at have læst et sted at Satori enhederne snildt kan nå en diskant, så man ikke behøver en mellemtone enhed, er det rigtigt.

 

Jeg kan godt se at der kunne bruges en større bas, men jeg vil have en sød slank lille ht. derfor flere små enheder som kan mærkes i rummet.

 

Håber på lidt feedback Mvh.

 




Replies:
Posted By: Eriek
Date Posted: 19 Aug 2014 at 08:28
Er der overhoved ikke nogen som har kommentarer til mit evt. kommende højtalersystem med SB enheder, der jo en del af jer som kender disse enheder?


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Aug 2014 at 09:17
Jeg kan kun sige god for satori enheden. Den spiller fantastisk :)
Jeg ser dog lidt udfordringer i at skulle få 4 stk basser til at spille ordentligt sammen med en diskant. Satori kan sagtens nå sb´s diskanter, men det dur ikke at alle 4 basser skal spille mellemtone. Du bliver umiddelbart nød til at tilføje en mellemtone, eller lave det som en regulær 2,5vejs med 2 stk basser og en diskant. 
Med venlig hilsen 



Posted By: Frost
Date Posted: 19 Aug 2014 at 09:20
Eller lave det som en 2,5vejs som oppefra ser sådan ud :

MW
 T
MW
 W
 W

MW = Mid/woofer
W = Woofer
T= Diskant


Hvis det skal være et lidt mere kosteffektivt system, så kan jeg også anbefale SB17MFC. De spiller også forrygende.



Posted By: USXX
Date Posted: 19 Aug 2014 at 09:29
Hej Eriek,

Først og fremmest er jeg ked at høre, at du døjer med høretab - men dejligt at du ikke har mistet lysten til højttalere.

Satori 6½" kan om nogen 6½" gå højt op i frekvens - men generelt har ingen 6½" bas/mellemtone (som det jo er) problemer med at nå sammen med en diskant. Det er jo netop det, man ser i utallige traditionelle 2-vejs konstruktioner. Hvis du vil bruge 2 stk. 6½" pr. side, så har Frost ret. Du må da enten lave en 2½-vejs konstruktion eller en 2-vejs D'Appolito/MTM - ellers er du ovre i en 3-vejs, hvilket der slet ikke er grund til med de enheder. Du vil gerne have dem til at gå dybt - og det magter de også, men det er synd og skam med de enheder at putte dem i et lukket kabinet. Med et lukket kabenet får du dem ikke derned uden elektronisk kompensering. Det vil bare sætte enhederne på endnu mere arbejde, og der er i forvejen mere membranbevægelse i det brugbare (dyb-) basområde med lukket drift. Du kommer rigtig langt med en SB29RDC diskant. 


-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 19 Aug 2014 at 09:30
Hvis det er en 3-kanals DSPre, du har. Så vil jeg da anbefale, at du bygger en 3-vejs højtaler.
Satori'en er en fantastisk enhed, men det er lidt spild at bruge dem som bas i en 3-vejs. Men som (bas)mellemtone er den uden sidestykke (jeg har selv brugt den sammen med min DSPre).

Mht. delefrekvens, så er du nok nød til at bygge højtaleren før du vælger hvor enhederne bedst spiller sammen. men du behøver ikke være bange for at Satori'en ikke kan nå op til diskanten.


Posted By: USXX
Date Posted: 19 Aug 2014 at 09:34
@ Frost - ja, MFC'erne overraskede også mig. Det er første gang, at jeg virkelig har kunnet lide en PP-membran (nok fordi det er lykkedes at få dem til at virke så godt med et lavtabs kantophæng). Det spiller det hele uden at være øretrættende, og så er de super nemme at lave filter til.

-------------


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 19 Aug 2014 at 09:37
Enig med Ulrik. SB29RDC er et glimrende bud på en diskant. Men jeg ville nok se om der ikke kunne blive råd til en TW29R. Det er 1260,- mere for et sæt (Rabu priser) og med den forforstærker og (bas)mellemtone er du allered ved at gå all-in.

Jeg har selv spillet på Satori 6½" sammen med Scan-speak R29. Det er en glimrende kombi.


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Aug 2014 at 11:30
Jeg er også rigtig godt tilfreds med SB17MFC. Har dog ikke hørt Satori - Mest fordi jeg allerede er ganske godt tilfreds.

Deler ved 2,8 Khz 12 LR2 uden problemer

mvh


Posted By: Eriek
Date Posted: 19 Aug 2014 at 20:46
Mange tak for div. input.

Min første tanke var såmænd også at indføre en mellemtone og bruge TW29R men stadig basenheder og altså køre trevejs
Jeg kan vist ikke sådan lige lave 2.5 med min DSpre, som jeg vil bruge som filter men trevejs kan lade sig gøre. Grunden til de 4 basser er pga. mit rum som er lydmæssigt dårligt. Jeg har prøvet de alm. 6" SB med kun to enheder og det var ikke rigtig nok, derfor tænkte jeg der skulle mere til. Den trevejs Rabu sælger er også interessant specielt hvis enhederne blev skiftet til Satori for at få det sidste med, men igen tror jeg der skal mere til end to basser.

Til USXX. Jeg har mulighed med DSpre at kompensere nedad til. Grunden til det lukkede kabinet er netop muligheden for at trække enhederne ned til 30Hz. eller lidt under, hvilket man jo ikke kan hvis en port er tunet til 34Hz. Måske Satori kan komme længere ned end de 6" jeg har haft. Jeg kender dem ikke men kan se fs er noget lavere en SB17 NRXC35 som de vist nok hed. Jeg mener at det har stor betydning at en ht. kan gå dybt, da det har indflydelse hele vejen op til diskanten.

Pt. har jeg et bassystem fra GR-Researts som spiller ned til 20Hz. og kan indstilles til 14Hz. i åben baffel og har via det erfaret vigtigheden af dyb bas. Jeg har bare tabt lysten til en stor ht. midt i stuen da jeg alligevel ikke har den store glæde af dem grundet mine hørelse, som at skyde gråspurve med kanoner.


Posted By: JAV
Date Posted: 19 Aug 2014 at 21:17
Måske med SB29 og Satori 6½" på fronten, og en 10" eller 12" i siden. A la Vienna Mahler.

-------------


Posted By: Eriek
Date Posted: 19 Aug 2014 at 22:38
Ja det er en mulighed jeg også har tænkt. Der er vist en af SB`s 10" som kan klare sig i et  ca.35 liters lukket kabinet. Her tænker jeg på Jan Nielsen som benytter to af slagsen i ca. 70-75 liter lukket. Hvordan volumen skal være i et portet kabinet ved jeg dog ikke. Jeg vil bare ikke have en kæmpe kasse stående mere. Men 70-75 liter er jo heller ikke slemt. Spørsmålet er bare hvor man skal dele mellem bas og bas/mellemtone med enheder siddende på siden, de skal vel også sidde tæt på gulvet for at udnytte roomgain. Ved at bruge to 10" fjerner man jo også vibrationer i kabinettet. 


Posted By: USXX
Date Posted: 20 Aug 2014 at 13:23
@Eriek - jeg er helt enig i, at bassens afstemning har indflydelse langt opadtil - men det, der giver maskeringer i øvre mellembånd, er stående/alternerende bas-energi som følge af dårligt pulssvar. At den partout skal gå til 30 Hz er jeg ikke nødvendigvis enig i. Det forekommer mig lidt, at du 'sub-optimere' mod dette og overser konsekvenserne. Du sætter jo entydigt enheden på mere arbejde i det ulineære område. Det er et 2-vejs system følsomt overfor, da den samme enhed skal spille bas (mere større membranudsving) samtidig med, at den skal gengive delikat mellemtone. Derved moduleres mellemtonen i større grad. Til alt held er Satori'en en af de bedre bas-mellemtoner hvad det angår (der er godt med kobber i magnetsystemet) - men alligevel. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, hvad jeg ville gøre/vælge - men smag og behag (og egen erfaring).

-------------


Posted By: Eriek
Date Posted: 20 Aug 2014 at 16:35
USXX, du har naturligvis ret. Et mer arbejde i bunden vil ødelægge mellemtonen. Jeg tror det ender op med noget MTM og så regulær basproduktion med en 10" eller 12" siddende på siden, altså en trevejs højtaler. Der findes jo 10" / 12" derude som ikke kræver kæmpe kabinetter.
Til MTM er der jo flere muligheder 4",5" eller 6" med en diskant i midten. Bas/mellemtonen skal bare kunne møde bassen ved 100/150 Hz.  


Posted By: Mik112
Date Posted: 20 Aug 2014 at 17:12
@Eriek,

Det er da en kedelig besked med hørenedsættelsen, men det sker, - selv i de bedste familier. Og alle får, hvad enten de accepterer det eller ej nedsat frekvensområde og følsomhed med alderen. 

Er det begge ører der har hængekøje fra ca. 2-10kHz, er et sæt højttalere, hvor delefilter delvis kompenserer for hængekøjen selvfølgelig en mulighed. 3 vejs er nok bedst her, så mellemtone og diskant kan tilpasses.

Er hørenedsættelsen "kun" på det ene øre, er en løsning sværere hvis vi taler stereo-perspektiv.

Som udgangspunkt kan du bede om en frekvenskurve over din hørelse, den burde være gratis. Så kan du se hvor der skal korrigeres i delefilter.

Mvh/Mik112






Posted By: Eriek
Date Posted: 20 Aug 2014 at 18:09
Originally posted by Mik112

@Eriek,

Det er da en kedelig besked med hørenedsættelsen, men det sker, - selv i de bedste familier. Og alle får, hvad enten de accepterer det eller ej nedsat frekvensområde og følsomhed med alderen. 

Er det begge ører der har hængekøje fra ca. 2-10kHz, er et sæt højttalere, hvor delefilter delvis kompenserer for hængekøjen selvfølgelig en mulighed. 3 vejs er nok bedst her, så mellemtone og diskant kan tilpasses.

Er hørenedsættelsen "kun" på det ene øre, er en løsning sværere hvis vi taler stereo-perspektiv.

Som udgangspunkt kan du bede om en frekvenskurve over din hørelse, den burde være gratis. Så kan du se hvor der skal korrigeres i delefilter.

Mvh/Mik112

Ja det er noget møg som er kommet snigende, dvs. andre har gjort mig opmærksom på det, ved at jeg sagde hvad og var meget ofte. Hvis jeg skulle forklare noget og den anden sagde ja, tog jeg det for var og genfortalte med den reaktion at folk kiggede frustreret på mig. Musik fra anlægget har oftes lydt skingert. Hvilket jo er fordi mellemtone/ nedre diskant er der hvor mit høretab ligger. Med min DRpre kan jeg tildels kompensere. 
Tabet er på begge øre og nogenlunde ens. Jeg var til 3 høretest, samt jeg lavede en selv via et link fra H4A. dvs. 4 tests og der var sammenfald. Nu er høretest lavet til alm. tale dvs. op til 8Khz. hvor musik jo har meget større båndbredde, så det er svært at lave en ideel modsvarende kurve. ifl. høretest er det største fald ca. 60db nede. hvilket jo ikke kan klares helt med dsp, men lidt har også sin ret. Til dag bruger jeg nu høreapparater, men de duer ikke til musiklytning. I og med kun noget af hørelsen er nedsat kræves lidt bedre høreapparater dvs. dyre 21000kr.   

Det er jo også derfor jeg vil have mindre ht. som kan stilles tæt på bagvæg. Mine nuværende dipole plannar/bånd, dipole basser skal stå langt ude i rummet. Kravene er jo af "naturlige" årsager blevet noget ændret men jeg ønsker stadig at høre musik dog uden de store ambitioner for detaljelytning. :)

Mvh.





Posted By: Eriek
Date Posted: 05 Sep 2014 at 16:35
Jeg fik i dag afmystificeret mine opfattelse af " almindelige" højtalere passivt filter mm. Hørte hos System Audio et par Ranger Master. Stort fint lydbilled, selv om jeg er vant til linesouce syntes jeg ikke der manglede noget. Dog som jeg havde forventet savnede jeg at de kunne gå dybere (40Hz.) Som jeg er vant til kan kvindestemmer nærmest gøre ondt i mine øre, men ikke på de her SA. Hm, jeg tror det er for mange refleksioner i mit rum, samt det at mine egne ht. er dipole hvilket forstærker refleksioner. Så alt en positiv oplevelse, og klar til mere almindelige ht. med passive filtre og mindre enheder end det vante.

Så er det så bare om jeg har tålmodighed til at vente på USXX  omtalte Satori 2 ½ vejs, specielt når der ingen frigivelses dato forligger.


Posted By: Eriek
Date Posted: 27 Apr 2015 at 19:27
Nå der er gået en rum  tid efterhånden og jeg har egentlig hele tiden sat næsen op efter Ulriks 2.5 vejs Satori ht. Jeg er dog støt ind i det problem, at jeg ikke kan få solgt mine egne højtalere, ved mindre jeg går uacceptabelt ned i pris og det er de bare for gode til. 

Planen er at få en mindre ht. som kan stå tæt på bagvæggen 20-30cm fra bagvæggen, hvilket er svært med 2 12" i OB i H-baffel samt egne planner enheder også OB. 

Jeg vil i stedet for lave en U-baffel og sideplacere basserne, en på hver side og have åbning bag til. På den måde kan de stå tættere på bagvæggen ift.nuværende 120cm. Det største problem er mellemtone /diskant her går det helt galt tæt på bagvæggen, så jeg skal lave et lukket kabinet.
Jeg forstiller mig en 6.5" satori og Satori diskanten i ca.12 liter lukket kabinet, de skal kun spille ned til 100-150Hz. Er der nogen herinde som har erfaring med de to enheder i lukket kabinet og kun med det snævre arbejdsområde.

På forhånd tak.


Posted By: Eriek
Date Posted: 19 Aug 2015 at 14:02
Nå lidt nyt er der sket. jeg har fået lavet mine U-bafler og sidemonteret mini 12" GR. servo basser. I og med min hørenedsættelse mente jeg ikke det var nødvendigt med noget særligt op af til. Jeg fik 15 Tang band 4" fullrange og har 4 i linie i et lukket kabinet. Men nej det dur ikke. Der mangler i den grad luft i diskantområdet som jeg ikke havde troet at jeg kunne høre. Såh nyt projekt igen. En mulighed er at fjerne et par Tang Band og sætte en diskant mellem to TB altså MWTMW hvilket flere mener ikke er så godt pga. et smalt lydbilled. En enkel TB med diskant ovenpå, arh. 4" til at dække området ned til 200Hz. tror jeg ikke på.
Og så spørgsmået: Er Satori 6.5" overkill fra ca. 200Hz. og op til f.eks. SB29RDC-4. Som sagt basmellemtonen skal dække fra ca. 200Hz. i lukket kabinet. Jeg håber på et par svar fra jer som kender div. enheder og som har byggeerfaring.


Posted By: JAV
Date Posted: 21 Aug 2015 at 22:24
Eriek, det bør i næsten alle sammenhænge være personen, som sætter begrænsningen for oplevelsen - ikke udstyret :)

Satorien lyder som et godt valg. Hvis du har en speciel præference mht. diskanttyper, så ville jeg nok lige give SB29'eren et lyt, hvis du ikke allerede har, inden du køber den.


-------------


Posted By: Eriek
Date Posted: 22 Aug 2015 at 22:33
Originally posted by JAV

Eriek, det bør i næsten alle sammenhænge være personen, som sætter begrænsningen for oplevelsen - ikke udstyret :)

Satorien lyder som et godt valg. Hvis du har en speciel præference mht. diskanttyper, så ville jeg nok lige give SB29'eren et lyt, hvis du ikke allerede har, inden du køber den.

JAV, i det her tilfælde er det udstyret som er begrænsningen :) også ifl. målinger. De Tangband enheder pigger lidt over 7 db. ved 7 Kgh. og falder derefter af, kommer så lidt igen for derefter at falde helt ud. Selv ved brug af digitalt filter (Holms Dspre) kan den ikke jævnes ordentlig ud, jo måske hvis der korregeres over 12 db, hvilket næppe vil lyde godt.

Som jeg har forstået skulle Satori 6.5" også lyde fantastisk i mellemtonen og ja så SB 29RDC i toppen.
Mon ikke 10-12 liter i lukket kabinet vil være fint nok til Satori 6.5" i og med X-over kommer til at ligge   ved 200Hz. 


Posted By: JAV
Date Posted: 23 Aug 2015 at 21:57
Nu hvor du tidligere har vist interesse for USXX's 2,5-vejs, vil jeg lige gøre dig opmærksom på disse.

http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/Lautsprecherbau-Magazin-2015/April-2015/_Satorique-2-High-End-Elegance_8636,de,901221,11701 - Satorique 2



-------------


Posted By: Eriek
Date Posted: 23 Aug 2015 at 22:37
Ja de ser fine ud JAV men jeg er rigtig tilfreds med mine 2x12" servostyrede GR-Research basser. Til gengæld tror Satori 6.5" vil gøre det rigtig godt som mellemtone, ift. hvad jeg har læst mig frem til og så SB29 diskanten i et lille lukket kabinet, jeg er bare lidt i tvivl med volumen, de skal jo deles ved ca. 200Hz. ang. præferance så har jeg jo i mange år kørt med dipole bånd. Det sidste var med et med selvstændige mellemtoner og diskanter, så jeg har været vant til let og "gennemsigtig" gengivelse. En ommøblering har gjort at dipolt ikke dur opaf til i frekvens, derfor skal det nu være et lukket system.    



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com