Print Page | Close Window

2,5 vejs SS & SB

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1448
Printed Date: 19 Apr 2024 at 19:28
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: 2,5 vejs SS & SB
Posted By: friman
Subject: 2,5 vejs SS & SB
Date Posted: 14 Jul 2014 at 13:14
Efter en del kulsejlede projekter skulle det endelig være. Det er blevet til nedenstående 2,5 vejs med SS15w og SB RDC29.
Det er en kopi af min gamle fars. Kappen har lavet filteret for et par år tilbage, og de spiller helvedes godt!

























Billederne skulle gerne tale for sig selv, ellers spørg endelig ind.

-------------
Mvh.
Friman



Replies:
Posted By: USXX
Date Posted: 14 Jul 2014 at 14:44
Det ser rigtig godt ud - fin og seriøs opbygning af kabinetterneThumbs Up

Det er ikke meget dæmpning, du har i bunden (eller i toppen). Der skal som regel et godt lag i den ene ende af en 2½-vejs med fælles kammer for at slippe for (hørbare) problemer med den stående bølge. Har du evt. (nærfelts-) målinger for basserne? En "heldig" placering af enhederne kan selvfølgelig hjælpe en del på det.

Håber ikke der var nogen, der fik håndvægtene over tæerne.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 14 Jul 2014 at 15:05
Originally posted by USXX

Det ser rigtig godt ud - fin og seriøs opbygning af kabinetterneThumbs Up

Det er ikke meget dæmpning, du har i bunden (eller i toppen). Der skal som regel et godt lag i den ene ende af en 2½-vejs med fælles kammer for at slippe for (hørbare) problemer med den stående bølge. Har du evt. (nærfelts-) målinger for basserne? En "heldig" placering af enhederne kan selvfølgelig hjælpe en del på det.

Håber ikke der var nogen, der fik håndvægtene over tæerne.
Jeg har ikke målinger. Kappen lavede filteret til min fars (det her er en tro kopi) for et par års tid siden, og vi fik bare filterdiagrammet af ham. 

Jeg har faktisk fyldt en anelse mindre MDM3 i, end i min fars. Grunden er at jeg på mine egne MTMere som er baseret på samme enheder (spiller nu i køkkenet) lyttede mig frem og fandt ud af at de var overdæmpet og lød indelukkede. Det rettede sig efter mange forsøg, og blev super til sidst. 

Men hvis ikke erfaringen kan overføres direkte fra mine MTMer (2 vejs og dem har Kappen også lavet filter på) så skulle jeg måske forsøge at smide lidt mere uld i? De er en anelse fyldige i bunden. Ikke noget voldsomt, men lidt. Det kan måske henføres hertil...? 

Hvor meget ville du anbefale at forsøge med? Der er i forvejen et lag 7mm filt og et lag MDM3 i både top og bund. Dertil skal siges at den indvendige bund er vinkelret på kabinettet, hvorimod toppen hælder de5 grader  som kabinettet, så top/bund er ikke parallelle. 

"Guns-strafferne" var i mangel af lange tvinger, men ingen skade sket der...;)


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 14 Jul 2014 at 19:55
Virkelig flot arbejde. Ser godt ud.

Hvilken behandling har du givet din birkekrydsfiner? Hvordan er det påført?
Det ser utrolig vellykket ud på billederne.


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Jul 2014 at 20:02
Det er jo umiddelbart et stort volumen til et par 15W'er (er de med stort eller lille magnetsystem?), så det kan i sig selv forklare, hvis de "buldrer" lidt i bunden. Er det lukket eller basrefleks? Generelt er 2½-vejs mere fyldige i bunden end en 2-vejs MTM med samme enheder. Det er ikke givet, at du har problemer med stående bølger, men de 5° hældning gør ikke ret meget ved den frekvens - men en større vinkel kan have rigtig god virkning i en 2½-vejs. Hvis du ikke vil have mere dæmpning i kabinettet, kan du i stedet for et enkelt lag på både top og bund lægge begge lag det ene sted (prøv dig frem) - det tager bedre fat. Hvis der ikke er en port i den nederste sektion, kan du lægge et lag eller to på den nederste afstivning. Du kan også lægge et lag på hver afstivning i halvdelen af tværsnittet (skiftevis for og bag) - det fungerer også, hvis du har en port i nederste sektion. Det er under alle omstændigheder værd at arbejde med mængde og placering at dæmpematerialet. Med parallel baffel og bagvæg (hvor bagvæggen har en relativt stor reflekterende flade) kan det også være værd at se på evt. problemer med en direkte refleksion tilbage på membranen.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 14 Jul 2014 at 20:03
...

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 14 Jul 2014 at 21:44
Originally posted by Enthusiast

Virkelig flot arbejde. Ser godt ud.

Hvilken behandling har du givet din birkekrydsfiner? Hvordan er det påført?
Det ser utrolig vellykket ud på billederne.
Mange tak!

Det er et Trip Trap produkt der hedder "Sort køkkenbords-olie-lak", som jeg har købt i Sadolin. Det fås i både mat og blank. Det er den matte jeg har brugt.
Det er utrolig nemt at arbejde med, og ender med at vise lidt af træets struktur til sidst. Jeg har brugt en meget korthåret rulle, og det løber meget let sammen, og tørrer op uden spor af rullestop eller lign.

Det er på oliebasis, så det skal helst bruges udenfor, men derudover får det min varmeste anbefaling.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 14 Jul 2014 at 22:01
Originally posted by USXX

Det er jo umiddelbart et stort volumen til et par 15W'er (er de med stort eller lille magnetsystem?), så det kan i sig selv forklare, hvis de "buldrer" lidt i bunden. Er det lukket eller basrefleks? 
Det er med stort magnetsystem og refleks. Det er ikke sådan at de buldrer, men læner sig blot lidt mod den fede side i bunden. En lille luksus Cerwin Vega kunne man sige...;-) Ej helt ærlig, så er det ikke voldsomt, men blot lidt mere bund end linært og hvad man måske ellers finder i mindre højttalere.


Originally posted by USXX

Generelt er 2½-vejs mere fyldige i bunden end en 2-vejs MTM med samme enheder. Det er ikke givet, at du har problemer med stående bølger, men de 5° hældning gør ikke ret meget ved den frekvens - men en større vinkel kan have rigtig god virkning i en 2½-vejs. Hvis du ikke vil have mere dæmpning i kabinettet, kan du i stedet for et enkelt lag på både top og bund lægge begge lag det ene sted (prøv dig frem) - det tager bedre fat. Hvis der ikke er en port i den nederste sektion, kan du lægge et lag eller to på den nederste afstivning. Du kan også lægge et lag på hver afstivning i halvdelen af tværsnittet (skiftevis for og bag) - det fungerer også, hvis du har en port i nederste sektion. Det er under alle omstændigheder værd at arbejde med mængde og placering at dæmpematerialet. Med parallel baffel og bagvæg (hvor bagvæggen har en relativt stor reflekterende flade) kan det også være værd at se på evt. problemer med en direkte refleksion tilbage på membranen.

Jeg hører tydeligt mere bund i 2,5 vejsen frem for mine MTMere. Det ene sæt til den lidt fede side, og det andet meget neutrale nedefter, måske endda grænsende til det slanke...

Anyway, så har jeg prøvet at smide 3 lag acoustilux i bunden af hver, men kan ikke rigtig blive enig med mig selv om det er godt eller skidt.
Det var jo egentlig ret godt uden, blot lidt velvoksen i lyden, men der sker altså nogle ting som jeg ikke bryder mig helt om. Det er det samme som med MTMerne da de var overdæmpede. Dynamikken i mellemtonen reduceres, og særligt stemmer mister autencitet og kant. Johnny Madsen fx lyder lidt som om han er gået på antabus og kvittet smøgerne...;) Det er ikke meget, men dog tydeligt i nuancerne.

Bunden virker en anelse strammere, men ikke voldsomt stor ændring....

Tror jeg lytter lidt over tid, og prøver så at hive det ud igen, eller flytte det lidt rundt, for at se om det har en virkning.

Såfremt jeg skulle få den tossede ide at reducere lidt i den interne volumen med en sandsæk for at se om det giver noget, er det så noget man bør korrigere for i filteret, eller kan jeg godt hive 5L ud uden at det burde påvirke på den måde...? Jeg har jo ikke adgang til måleudstyr, eller kompetencer til at ændre i det.... 


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jul 2014 at 07:05
Ok, hvis det er med stort system, så vil jeg sige, at dit volumen er endda en hel del for stort - sådan ser det ud i hvert fald. Hvad er nettovolumen og tuningsfrekvens (eller portdimensioner)? Til en 2½-vejs ville jeg nok have bruge den med lille system, selv om Qts er lige på grænsen.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jul 2014 at 08:18
Jeg har lige regnet lidt på det, og det ser faktisk rigtig fornuftigt ud med det store magnetsystem. Det største brugbare samlede effektive akustiske volumen ser ud til at være 20 liter. Det giver maksimalt flad amplitude og samtidig et rigtig flot pulssvar - her ville jeg lande den. Tuningsfrekvensen skal være lige omkring 38 Hz (en Ø60 mm port bliver da 24 cm lang - en Ø50 mm port bliver klart for lille og vil komprimere). Jeg har regnet med typiske tab og seriemodstand i filterspoler. 

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 15 Jul 2014 at 08:50
De ligger på lige under 25L effektiv volumen, og har 2 koniske porte på ø38/50 og 14,5cm lange. Der er placeret en over den øverste bas og en under den nederste. Seriespolen er en C-Coil. 

Har siddet og lyttet en times tid med friske ører her til morgen, og det duer ikke med de ekstra acoustilux lag i bunden, det er helt klart. 

Prøver om jeg kan få plads til det andet steds og se hvordan det så lyder. 

Men umiddelbart så gør de det altså rigtig godt. Kan også huske at Kasper var ret begejstret...



-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 15 Jul 2014 at 09:07
Har lige hevet acoustiluxen ud, og det er helt klart bedre. Det skal i hvert fald ikke i bunden. De bliver alt for ferske og indeklemte. 

Prøver med en anden placering senere, men er tilbøjelig til at sige, at det ikke er hér der kan hentes noget. 
Overvejer også at prøve med lidt længere porte, og afstemme dem lidt dybere. 

Men som tidligere sagt, så er det vitterligt i småtingsafdelingen, for de gør det rigtig godt som de ér...

Iøvrigt mange tak fordi du gider bruge tid på det. Det sætter jeg stor pris på!


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jul 2014 at 09:09
Ok, så er dit samlede portareal jo fint - men kombinationen af for stort volumen samtidig med for høj tuningsfrekvens (portene er for korte) giver overshoot på afrulningen og en del ringning på pulssvaret. Jeg tror, det er det, der driller dig og giver den bas, du beskriver - det passer meget godt sammen. Mere dæmpning (ude i voluminet) øger det akustiske volumen, og det har du ikke brug for, så jeg kan godt forstå, at det ikke giver en forbedring. Som sagt, muligvis har du ikke problemer med den stående bølge (afhænger af vertikal placering af enheder og porte), og det er jo øret, der skal afgøre det. Med det nuværende volumen og tuningsfrekvens, er det nok så godt, som det bliver - men jeg tror afgjort, at du kan få mere ud af det ved at optimere afstemningen. 

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 15 Jul 2014 at 09:20
Har lige prøvet at lægge en tusch i hver port, og det er HELT SIKKERT dér misæren ligger. Skal have forlænget de porte lidt.

Må lege lidt med længden i weekenden. (Hvorfor er det altid sådan at man er mest ivrig når man ikke har tid...????)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jul 2014 at 09:24
Her er simuleret nedre frekvensgang og step-respons for din nuværende afstemning samt for den mere optimale afstemning.

Aktuel afrulning:


Aktuel step-respons:



Frekvensgang for foreslået afstemning:



Step-respons for foreslået afstemning:




-------------


Posted By: friman
Date Posted: 15 Jul 2014 at 09:43
Ja, det er også dét mine ører fortæller mig....;)

Jeg prøver mig frem når tiden tillader det....


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Hylle
Date Posted: 15 Jul 2014 at 10:18
Nu ved jeg ikke lige hvad serie spole der brugt. Sådan som du beskriver dit problem, synes jeg man gerne kan komme omkring det ved at bruge en serie spole med meget lav modstand. Det lyder måske lidt mærkelig, men det giver en rigtig god kontrol i hele bas området og opfattes som mere præsis i bassen. og man fornemmer lyden går mod den slankere side. Der er bas når der skal være bas og ellers ikke.
Selvfølgelig skal portafstemning og dæmpemateriale stadig trimmes på plads.



Posted By: friman
Date Posted: 15 Jul 2014 at 10:28
Originally posted by Hylle

Nu ved jeg ikke lige hvad serie spole der brugt. Sådan som du beskriver dit problem, synes jeg man gerne kan komme omkring det ved at bruge en serie spole med meget lav modstand. Det lyder måske lidt mærkelig, men det giver en rigtig god kontrol i hele bas området og opfattes som mere præsis i bassen. og man fornemmer lyden går mod den slankere side. Der er bas når der skal være bas og ellers ikke.
Selvfølgelig skal portafstemning og dæmpemateriale stadig trimmes på plads.


Det er en Jantzen C-coil, så det fås mig bekendt ikke bedre, netop aht de ting du nævner.

Er ikke i tvivl om at i dette tilfælde er det portafstemning for at komme helt i mål. Det var tydeligt da jeg lagde et par tuscher i portene... Men jeg har ungerne i denne uge, så der er nok først tid og ro i næste uge til at rode med det...

Tak for input!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: chris-torb
Date Posted: 15 Jul 2014 at 10:57
Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb


Posted By: USXX
Date Posted: 15 Jul 2014 at 15:09
Originally posted by friman

Har lige prøvet at lægge en tusch i hver port, og det er HELT SIKKERT dér misæren ligger. Skal have forlænget de porte lidt.

Må lege lidt med længden i weekenden. (Hvorfor er det altid sådan at man er mest ivrig når man ikke har tid...????)

Ja, men du bør også fortrænge noget volumen samtidig - nogle poser med ovntørret sand i bunden (og dæmpningsmaterialet ovenpå) er en udmærket løsning.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 16 Jul 2014 at 15:25
Originally posted by chris-torb

Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb
Det er nemlig rigtigt. Dine står vel egentlig fader til disse... En form for evolution om man vil...;)

Min far startede med at kopiere dine via Troels Gravesens hjemmeside, men valgte efter noget tid at få Kasper til at lave nyt filter og ny diskant. Det er bestemt ikke fortrudt på noget tidspunkt, hvilket også er årsag til at jeg kopierer dem. De er altså virkelig gode synes jeg, og alle der har lyttet på såvel min fars og mine egne har da haft samme mening (selvom bassen måske ikke er helt på plads endnu).

Mht den tilbagelænethed du påpeger, så synes jeg ikke mine lider nær så meget af det som min fars, selvom vi da klart kan blive enige om at de er trimmet lidt "hængekøje-agtigt" frekvensmæssigt. Hans er en tro kopi af dine/dem Troels viste på sin hjemmeside.
Mine har mindre dæmpemateriale i, og kabinetterne er en hel del mere stive, tunge, og døde (eller sådan føles det i hvert fald).

Både jeg og min far fornemmer en lidt mere ren gengivelse via mine, og som om der er lidt mere hul igennem. Som om det hele bliver serveret lidt mere ubesværet og ukomprimeret.
Det er ikke store forskelle, men de er dog hørbare...

Jeg fandt i hvert fald ud af tidligere, (og i andre projekter) at man meget nemt kommer til at fylde for meget dæmpemateriale i, og at det skal reguleres med ørerne. Hele mellemtoneområdet bliver fladt og udynamisk når der er for meget i. Det er faktisk ret let at høre, og regulere.

Anyway det er mine erfaringer....


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 16 Jul 2014 at 15:30
Originally posted by USXX

Originally posted by friman

Har lige prøvet at lægge en tusch i hver port, og det er HELT SIKKERT dér misæren ligger. Skal have forlænget de porte lidt.

Må lege lidt med længden i weekenden. (Hvorfor er det altid sådan at man er mest ivrig når man ikke har tid...????)

Ja, men du bør også fortrænge noget volumen samtidig - nogle poser med ovntørret sand i bunden (og dæmpningsmaterialet ovenpå) er en udmærket løsning.
Jeg har forlænget portene til 20 cm nu, og mangler så blot en rolig stund at lytte på dem. Ser hvor langt jeg kommer med portene, og så prøver jeg evt med lidt sandsække, såfremt jeg ikke synes det ender hvor jeg gerne vil have det.

Time will tell...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jul 2014 at 15:41
Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 16 Jul 2014 at 15:55
Originally posted by USXX

Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...


Ja, jeg glæder mig også til at lytte lidt på det.

Den eneste grund til at jeg venter med at reducere volumen er, at de to tidligere projekter jeg har lavet, synes jeg at øret foretrak en anelse større end det teoretisk korrekte.
Jeg havde lavet kabinetterne lidt større end 100% korrekt, og reducerede så til de var på plads. Senest med de små 4" Peerless som også er vist her på sitet, og der sagde mine ører, at selv med filter og det hele i, så var de ca 10% for store, men det var det jeg synes lød bedst.
Det var en afvejning af fylde og impulsrespons, og der synes jeg de blev for fattige og manglede vægt, da de ramte det teoretisk korrekte.

Om det så er praksis/teori der driller, i form af om man nu rammer de helt rigtige liter i virkeligheden ift det beregnede(hvor meget fylder enhederne, hvor meget fortrænger dæmpemateriale, kabler, afstivninger, porte, osv.) Skal jeg ikke kunne sige.

Jeg synes dog det er bedre at starte lidt for stort. Det er noget nemmere at reducere fremfor at skulle udvide...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: chris-torb
Date Posted: 16 Jul 2014 at 17:51
Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb
Det er nemlig rigtigt. Dine står vel egentlig fader til disse... En form for evolution om man vil...;)

Min far startede med at kopiere dine via Troels Gravesens hjemmeside, men valgte efter noget tid at få Kasper til at lave nyt filter og ny diskant. Det er bestemt ikke fortrudt på noget tidspunkt, hvilket også er årsag til at jeg kopierer dem. De er altså virkelig gode synes jeg, og alle der har lyttet på såvel min fars og mine egne har da haft samme mening (selvom bassen måske ikke er helt på plads endnu).

Mht den tilbagelænethed du påpeger, så synes jeg ikke mine lider nær så meget af det som min fars, selvom vi da klart kan blive enige om at de er trimmet lidt "hængekøje-agtigt" frekvensmæssigt. Hans er en tro kopi af dine/dem Troels viste på sin hjemmeside.
Mine har mindre dæmpemateriale i, og kabinetterne er en hel del mere stive, tunge, og døde (eller sådan føles det i hvert fald).

Både jeg og min far fornemmer en lidt mere ren gengivelse via mine, og som om der er lidt mere hul igennem. Som om det hele bliver serveret lidt mere ubesværet og ukomprimeret.
Det er ikke store forskelle, men de er dog hørbare...

Jeg fandt i hvert fald ud af tidligere, (og i andre projekter) at man meget nemt kommer til at fylde for meget dæmpemateriale i, og at det skal reguleres med ørerne. Hele mellemtoneområdet bliver fladt og udynamisk når der er for meget i. Det er faktisk ret let at høre, og regulere.

Anyway det er mine erfaringer....
Hey.

Jamen helt enig.

Jeg fortryder også, at jeg ikke lavede en lidt kraftigere konstruktion - mere henad din, med en "sandwich" af 2 forskellige materialer.

Jeg har ikke lige haft mulighed for at optimere her, og har en forventning om, at næste konstruktion skal være med lidt mere membranareal. Formodenligt en 3 vejs med 2 stk. 18W i bunden.

Jeg ved godt at det nok er marginaler, men kunne godt tænke mig at prøve Satori diskanten, når den kommer i sort/sort. 
Jeg har lavet lidt tweak med SB29'eren, og synes egenligt at den fungerer rigtigt fornuftigt - det var måske værd at prøve for dig også. Det går jo, i alt sin enkelthed, ud på at lime en klods bagpå plastik bagkammeret.

Men, tillykke med byggeriet - det ser rigtig fint ud :-)
 
Mvh
Chris-torb



Posted By: USXX
Date Posted: 16 Jul 2014 at 19:59
Originally posted by friman

Originally posted by USXX

Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...
 

Ja, jeg glæder mig også til at lytte lidt på det. 

Den eneste grund til at jeg venter med at reducere volumen er, at de to tidligere projekter jeg har lavet, synes jeg at øret foretrak en anelse større end det teoretisk korrekte. 
Jeg havde lavet kabinetterne lidt større end 100% korrekt, og reducerede så til de var på plads. Senest med de små 4" Peerless som også er vist her på sitet, og der sagde mine ører, at selv med filter og det hele i, så var de ca 10% for store, men det var det jeg synes lød bedst. 
Det var en afvejning af fylde og impulsrespons, og der synes jeg de blev for fattige og manglede vægt, da de ramte det teoretisk korrekte. 

Om det så er praksis/teori der driller, i form af om man nu rammer de helt rigtige liter i virkeligheden ift det beregnede(hvor meget fylder enhederne, hvor meget fortrænger dæmpemateriale, kabler, afstivninger, porte, osv.) Skal jeg ikke kunne sige. 

Jeg synes dog det er bedre at starte lidt for stort. Det er noget nemmere at reducere fremfor at skulle udvide...;)


Jeg forstår udmærket din fremgangsmåde - det er kun fornuftigt at starte med et lidt større volumen. Uanset hvad synes jeg dog, at du også bør prøve de 20 liter, men det kræver så igen lidt længere port.

Når du taler om "korrekt" kabinetstørrelse, hvad er det så, der menes (beregnet med henblik på hvad)?

Det er klart en balance mellem frekvensgang og pulssvar. Man kan køre hårdt på pulssvaret, men det går kun godt, hvis enheden har nogle parameter inden for relativt snævre områder - ellers er det netop, at man kan komme til at mangle krop. Den afstemning, jeg her viser som "optimal", er netop sådan et kompromis - man kunne godt have lavet et endnu bedre pulssvar med de parametre, men det ville ikke være optimalt for øret.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 16 Jul 2014 at 20:54
Originally posted by USXX

Originally posted by friman

Originally posted by USXX

Det bliver spændende. Dit volumen er i hvert fald tilsyneladende 20-25% for stort - og det er da noget...
 

Ja, jeg glæder mig også til at lytte lidt på det. 

Den eneste grund til at jeg venter med at reducere volumen er, at de to tidligere projekter jeg har lavet, synes jeg at øret foretrak en anelse større end det teoretisk korrekte. 
Jeg havde lavet kabinetterne lidt større end 100% korrekt, og reducerede så til de var på plads. Senest med de små 4" Peerless som også er vist her på sitet, og der sagde mine ører, at selv med filter og det hele i, så var de ca 10% for store, men det var det jeg synes lød bedst. 
Det var en afvejning af fylde og impulsrespons, og der synes jeg de blev for fattige og manglede vægt, da de ramte det teoretisk korrekte. 

Om det så er praksis/teori der driller, i form af om man nu rammer de helt rigtige liter i virkeligheden ift det beregnede(hvor meget fylder enhederne, hvor meget fortrænger dæmpemateriale, kabler, afstivninger, porte, osv.) Skal jeg ikke kunne sige. 

Jeg synes dog det er bedre at starte lidt for stort. Det er noget nemmere at reducere fremfor at skulle udvide...;)


Jeg forstår udmærket din fremgangsmåde - det er kun fornuftigt at starte med et lidt større volumen. Uanset hvad synes jeg dog, at du også bør prøve de 20 liter, men det kræver så igen lidt længere port.

Når du taler om "korrekt" kabinetstørrelse, hvad er det så, der menes (beregnet med henblik på hvad)?

Det er klart en balance mellem frekvensgang og pulssvar. Man kan køre hårdt på pulssvaret, men det går kun godt, hvis enheden har nogle parameter inden for relativt snævre områder - ellers er det netop, at man kan komme til at mangle krop. Den afstemning, jeg her viser som "optimal", er netop sådan et kompromis - man kunne godt have lavet et endnu bedre pulssvar med de parametre, men det ville ikke være optimalt for øret.
Med "korrekt" (hvilket egentlig er noget vrøvl) menes lidt det du selv skriver efterfølgende. Altså jagten på perfekt impulsrepons. Det er netop kompromiset jeg har jagtet, og lidt derfor jeg tyer til den metode, hvor der efterlades muligheder for at justere. Jeg brugte ret lang tid på både dæmpemateriale og portafstemning af mine MTMere (15w og 9800 i 20L) og der var en hel del at hente indtil det hele faldt på plads. De er dog meget neutrale hele vejen nedefter, og jeg kunne til tider godt bruge lidt mere tyngde (hvem er ikke glad for god bas:) og deraf det lidt større kabinet til 2,5 vejsene, og så blot justere ind efterfølgende.
Det er dog for mit vedkommende en længere proces. Jo tættere man kommer på målet, jo længere tid tager det med de helt små ændringer, som gør at balancen passer til og klæder mest muligt musik. Men det er jo en af glæderne ved selvbyg...;)

Men jeg vil helt sikkert prøve at reducere volumet, og så lytte mig frem til jeg er i mål med det.


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 16 Jul 2014 at 21:04
Originally posted by chris-torb

Originally posted by friman

Originally posted by chris-torb

Hey.

Jeg har også rigtig god erfaring med 2 stk. 15W----K00 i et kabinet på 20 liter netto afstemt ved 40 Hz.

Jeg har også monteret SB29 diskanten, og samme filter som "friman"

De spiller rigtig godt - der er en smule "tilbagelænet-hed" i 2-5 kHz området og lidt ekstra pift i diskanten, men det klæder rigtig meget musik. 

Jeg er meget tilfreds.

Mvh
Chris-torb
Det er nemlig rigtigt. Dine står vel egentlig fader til disse... En form for evolution om man vil...;)

Min far startede med at kopiere dine via Troels Gravesens hjemmeside, men valgte efter noget tid at få Kasper til at lave nyt filter og ny diskant. Det er bestemt ikke fortrudt på noget tidspunkt, hvilket også er årsag til at jeg kopierer dem. De er altså virkelig gode synes jeg, og alle der har lyttet på såvel min fars og mine egne har da haft samme mening (selvom bassen måske ikke er helt på plads endnu).

Mht den tilbagelænethed du påpeger, så synes jeg ikke mine lider nær så meget af det som min fars, selvom vi da klart kan blive enige om at de er trimmet lidt "hængekøje-agtigt" frekvensmæssigt. Hans er en tro kopi af dine/dem Troels viste på sin hjemmeside.
Mine har mindre dæmpemateriale i, og kabinetterne er en hel del mere stive, tunge, og døde (eller sådan føles det i hvert fald).

Både jeg og min far fornemmer en lidt mere ren gengivelse via mine, og som om der er lidt mere hul igennem. Som om det hele bliver serveret lidt mere ubesværet og ukomprimeret.
Det er ikke store forskelle, men de er dog hørbare...

Jeg fandt i hvert fald ud af tidligere, (og i andre projekter) at man meget nemt kommer til at fylde for meget dæmpemateriale i, og at det skal reguleres med ørerne. Hele mellemtoneområdet bliver fladt og udynamisk når der er for meget i. Det er faktisk ret let at høre, og regulere.

Anyway det er mine erfaringer....
Hey.

Jamen helt enig.

Jeg fortryder også, at jeg ikke lavede en lidt kraftigere konstruktion - mere henad din, med en "sandwich" af 2 forskellige materialer.

Jeg har ikke lige haft mulighed for at optimere her, og har en forventning om, at næste konstruktion skal være med lidt mere membranareal. Formodenligt en 3 vejs med 2 stk. 18W i bunden.

Jeg ved godt at det nok er marginaler, men kunne godt tænke mig at prøve Satori diskanten, når den kommer i sort/sort. 
Jeg har lavet lidt tweak med SB29'eren, og synes egenligt at den fungerer rigtigt fornuftigt - det var måske værd at prøve for dig også. Det går jo, i alt sin enkelthed, ud på at lime en klods bagpå plastik bagkammeret.

Men, tillykke med byggeriet - det ser rigtig fint ud :-)
 
Mvh
Chris-torb

Takker og tak for tippet. Det vil jeg da prøve!

Iøvrigt synes jeg at alle de plastikdele er lidt fesene (sorry Ulrik;) Jeg ved godt at alufront m.m. havde fordyret enheden, men jeg synes det er lidt ærgeligt når nu den lyder SÅ godt, at det visuelle kvalitetsindtryk ikke også følger med.



-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Jul 2014 at 08:15
@Chris-torb; Satori diskanten kører nu i produktion med helt sort front (dvs. sort i sort) og kan snart ordres af vores distributører - blot til info.

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Jul 2014 at 09:05




-------------


Posted By: friman
Date Posted: 17 Jul 2014 at 09:08
F... de er fede...!

Ærgeligt at der altid skal rodes med filter for at skifte enheder. Det er desværre ikke en af mine kompetencer...);

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Jul 2014 at 09:36
Hey,

Wow de ser godt ud. Godt arbejde Clap


Posted By: friman
Date Posted: 17 Jul 2014 at 09:37
Højttalerne eller Ulriks enheder...?

;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: syncroniq
Date Posted: 17 Jul 2014 at 10:25
Begge :)


Posted By: friman
Date Posted: 17 Jul 2014 at 10:26
Takker...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: chris-torb
Date Posted: 17 Jul 2014 at 11:01
Originally posted by friman

F... de er fede...!

Ærgeligt at der altid skal rodes med filter for at skifte enheder. Det er desværre ikke en af mine kompetencer...);
 
Spørgsmålet er jo så, hvor forskellig SB29'eren er fra Satori'en....
 
Jeg er med på, at den er forbedret på mange områder, men frekvensgang og impedans ser rimelig ens ud..
 
Er det en 1-1 swap, Ulrik ? :-)
(bortset fra undersænkningen, som jo skal have en 1mm mere)
 
mvh
Torben


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Jul 2014 at 11:22
Det er aldrig 1:1 swap!

Den primære forskel er magnetsystemet, som er yderligere optimeret i TW29R. Der er to kobberkapper (udvendig og indvendig - SB29RDC har "kun" indvendig kobberkappe. Forskellen ses på den induktive del af impedanskurven.), og så har den (TW29R) drejet "under-cut" polstykke, hvor SB29RDC har koldsmedet T-yoke (bagplade/polstykke i et) med lige polstykke (stadig med venturi indvendig). Bløddelen er den samme. Derudover har TW29R bagkammer i støbt aluminium (plast på SB29RDC) med spyd hele vejen op til understøtning/fastgørelse af membranen i midten (SB29RDC har i plast-bro øverst på polstykket til samme formål) - og så er der den to-delte alu-front med afkobling mellem delene. Den hørbare forskel kommer hovedsageligt fra magnetsystemet.


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Jul 2014 at 11:28
TW29R har 1 dB lavere følsomhed end SB29RDC (luftgabet skal åbnes op for at gøre plads til den udvendige kobberkappe - derved mistes lidt BL), så dæmpemodstanden i filteret skal som minimum ændres en lille smule. Jeg tror dog, at du vil ende med helt samme filterkonfiguration. Jeg gætter på, at det er et 3. ordens filter, du har siddende. Måske skal en af kondensatorerne trimmes én værdi til den ene side - måske slet ikke (så det er alligevel tæt på 1:1 swap).

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 17 Jul 2014 at 12:11
Jeg kan uploade filteret senere hvis det. Det er 1.ordens på basserne og 2.ordens på diskanten...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: USXX
Date Posted: 17 Jul 2014 at 12:30
Ok, men jeg kommer ikke til at regne på det...

-------------


Posted By: friman
Date Posted: 17 Jul 2014 at 19:14
Originally posted by USXX

Ok, men jeg kommer ikke til at regne på det...

Helt i orden. Du har allerede hjulpet mig fint på vej. Det er jeg taknemmelig for!

Det er altid rart at få øjne på udefra. Ellers har man tendens til at køre lidt fast i det...


-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 21 Jul 2014 at 19:08
Har lige smidt et lag bitumen bag på diskanten. Jeg fatter minus...?! Det er jo en langt bedre, finere opløst, detaljeret og dynamisk enhed at lytte på...!
Det er da et tweak der virkelig gør en forskel...;)

Enheden er jo ret god naturel, men det her løfter den godt nok noget højere op.

Mht bassen, så lytter jeg stadig blot med de længere porte, og det er ganske godt, og langt bedre end tidligere. Til de fleste typer musik ville jeg ikke ændre noget, men prøver med lidt sandposer i bunden inden for nærmeste fremtid, og ser hvad der så sker...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Busk
Date Posted: 21 Jul 2014 at 19:15
Lækkert arbejde Friman Clap

-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: friman
Date Posted: 21 Jul 2014 at 19:16
Mange takker!

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: felsby
Date Posted: 22 Jul 2014 at 09:03
Godt tip med bitumen på diskant!

Hvis den sidder i baskammeret, er det nemt at forestille sig mekanismen, med mindre intermodulation.


Posted By: chris-torb
Date Posted: 22 Jul 2014 at 10:06
Originally posted by friman

Har lige smidt et lag bitumen bag på diskanten. Jeg fatter minus...?! Det er jo en langt bedre, finere opløst, detaljeret og dynamisk enhed at lytte på...!
Det er da et tweak der virkelig gør en forskel...;)

Enheden er jo ret god naturel, men det her løfter den godt nok noget højere op.

Mht bassen, så lytter jeg stadig blot med de længere porte, og det er ganske godt, og langt bedre end tidligere. Til de fleste typer musik ville jeg ikke ændre noget, men prøver med lidt sandposer i bunden inden for nærmeste fremtid, og ser hvad der så sker...

Hej friman

Du har formodentligt set min udgave af "tweaket"

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1304&SID=8dz3z16c5e62823d8c76498a115bc4f8&title=sb29rdc-tweak - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1304&SID=8dz3z16c5e62823d8c76498a115bc4f8&title=sb29rdc-tweak

Det behøver selvfølgelig ikke være sådan en klods, som jeg har limet på - kunne sagtens forestille mig at et lag bitumen ville kunne gøre det.

Men nu er det jo snart overflødigt, hvis vi skal have monteret den nye Satori diskant i sort/sort :-)

Mvh
Chris-torb



Posted By: friman
Date Posted: 22 Jul 2014 at 10:48
Så godt dit tweak, og tak for det. Det virker formidabelt!

Ved ikke med de Satori. Ville rigtig gerne skifte, men jeg er en klovn til alt det filter-halløj, så det er ikke sikkert jeg begiver mig ud i det selv...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: chris-torb
Date Posted: 22 Jul 2014 at 11:32
Originally posted by friman

Så godt dit tweak, og tak for det. Det virker formidabelt!

Ved ikke med de Satori. Ville rigtig gerne skifte, men jeg er en klovn til alt det filter-halløj, så det er ikke sikkert jeg begiver mig ud i det selv...

Jeg har heller ikke måleudstyr - men som Ulrik skrev, så er det formodenligt ikke nødvendigt at ændre i filteret overhovedet. 
Den ene dB som Satori'en har mindre i følsomhed, vil jo kun kræve en udskiftning af seriemodstanden fra 1,5 Ohm til måske 1 Ohm.

Og da filteret i forvejen er trimmet lidt op i diskanten, vil det måske slet ikke være nødvendigt.

Jeg forventer at forsøge, når den kommer i butikkerne.

Jeg synes at RDC diskanten lyder rigtig fint, men er lidt ked af "4 punkts bespændingen" i så forholdsvis tynd en plastik diskantfront. Min sidder ihvertfald og "buler udad" imellem bespændingerne.

Lige den problematik vil være løst med Satori'ens 6 punktsbespænding i en alu-front.

Men vi må se hvad tiden bringer :-)

Mvh
Chris-torb


Posted By: friman
Date Posted: 22 Jul 2014 at 11:37
Er fuldstændig enig mht enhedens fysiske udformning og bespænding. Det er jeg også lidt ked af...

Hardware oplevelsen står på ingen måde mål med 15w... Lydmæssigt er jeg umiddelbart fint tilfreds, selvom jeg da godt ved det kan gøres lidt bedre...
Savner i udgangspunktet ikke noget, men man jagter jo altid noget der lige er lidt bedre...;)

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: friman
Date Posted: 05 Aug 2014 at 13:32
Som tidligere lovet er filteret...
uploads/83/Filter025.pdf - Filter025.pdf

-------------
Mvh.
Friman



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com