Print Page | Close Window

Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1412
Printed Date: 19 Apr 2024 at 22:23
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
Posted By: Roky
Subject: Roky 2014 dipol U-baffel. Ny drejning 2015
Date Posted: 12 Apr 2014 at 21:37
Hermed en tråd om mit OB projekt.

I længere tid har jeg spekuleret på at prøve dipol højttalere i en OB konfiguration, og da jeg så endelig fik adgang til værktøj, kunne det kun gå for langsomt med at slæbe en stor plade MDF hjem på cykel og starte overfræseren



Baggrunden for projektet er dels andre på forum, dels rosende ord på nettet - Stort lydbillede, ingen kasselyd, dynamik, simpel kabinetkonstruktion mv.

Jeg faldt over 4 stk Eminence Alpha 15A til en god pris på den blå, så det kunne ikke gå helt galt.

Fungerer det i mit 20 kvm aflange rum ? Ja den grad. 



Replies:
Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 13 Apr 2014 at 18:33
Det glæder mig, at endnu en bruger her inde har kastet sig over et åbenbaffel projekt. (Der er vanedannende) Smile

God fornøjelse.


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Apr 2014 at 00:05
Tak Smile

Her til aften har jeg testet om det nu var nødvendigt med 2*15" per side i mit rum og hvad det betyder for lyden at montere vinger på - Såkaldt U-baffel:


Baffelen er temmelig vakkelvorn og det hjælper gaffa og pap bestemt ikke på - Men det er ret tydeligt at der er en forskel med og uden vinger.

UDEN VINGER:
 
MED VINGER: 


Målingerne er foretaget samme sted og med samme niveau. Det subjektive indtryk er at lyden er med væsentligt mere punch og mere fokuseret med vinger. Uden er bassen stadigvæk god, men der mangler lidt tyngde. Jeg forsøgte også at ramme ca samme niveau med 2*15" (-7 Db til bassen) uden vinger, med samme indtryk som med 1 bas uden vinger.

Jeg kan ikke med sikkerhed vurdere hvornår jeg rammer X-max fordi bassen ikke er skruet ordentligt fast og det hele blævrer en del - Men der er rigeligt at give af medmindre jeg spiller Trentemøller eller dubstep. Ved Trentemøller kan jeg spille med ca 84 dB før membranvandring bliver lidt rigelig høj - Men det er også et OK niveau. 

Næste skridt bliver en baffel med 1*15" + 6" + 1". Det eneste negative er at jeg med en mere følsom enhed end 18W (som i forvejen er dæmpet -5 db qua baffelstep) skal dæmpe yderligere. Desuden er diskanten dæmpet 9 db(som nok er lige rigeligt). Det er godt at jeg har niveauregulering på effektforstærkerne. 






Posted By: Roky
Date Posted: 15 Apr 2014 at 00:12
Jeg er meget imponeret over hvor godt det spiller allerede nu - Selv med en tarvelig baffel og helt i hegnet placering af Mellemtone og diskant. 


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 15 Apr 2014 at 06:01
du kunne måske med fordel smoothe dine målinger en smule

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Fasen
Date Posted: 15 Apr 2014 at 08:40
Rodede med dipol bas for noget tid siden og mit klare indtryk var også at den blev mere "fysisk" med "vinger/sider" fremfor bare en baffel.
Du kunne prøve at vende den ene bas (og bytte rundt på +/-) så udligner de hinandens vibrationer.
Ved godt det ikke er ligeså pænt at se på

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 15 Apr 2014 at 08:52
Ahh Per, det tror jeg lige, at du skal tænke over en ekstra gang.
Det du får ud af, at montere den ene enhed omvendt er en minimering af 2. harmonisk forvrængning.
Hvis du forbinder enhederne i den konstruktion, så vibrationerne udligner hinanden, spiller enhederne i modfase og levere derfor intet output.

Det kan lade sig gøre, at lave åbenbaffel vibrationsneutral. Men så skal enhederne spille imod hinanden som i Ripol eller en W- baffel (samme princip).


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 15 Apr 2014 at 08:56
Kan du ikke købe nogle billige forskaldningsbræder og skrue dem på siderne af baflen og bundpladen. Det vil give en lidt længere kortslutningsvej, og stabilisere højtaleren markant.


Posted By: Fasen
Date Posted: 15 Apr 2014 at 08:59
Ahhh ja glemte jeg naturligvis at skrive, mine sad i en W-baffel, sorry (og det spillede rigtigt godt!!)

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Apr 2014 at 09:04
Originally posted by ham_den_lange

Kan du ikke købe nogle billige forskaldningsbræder og skrue dem på siderne af baflen og bundpladen. Det vil give en lidt længere kortslutningsvej, og stabilisere højtaleren markant.

Jo det skal i hvert fald gøres væsentligt mere stabilt. Hvor dybe tror du maks de må være ? - Pappet er 20 cm 


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 15 Apr 2014 at 09:19
Det tror jeg ikke, der et præcist svar på.
Jo dybere du gør dem, jo mere understøtter du bassen. Men på et tidspunkt bliver de akustiske egenskaber på for og bagside af baflen for forskellige. Og det vil med garanti også påvirke lyden.

Personligt ville jeg finde nogle 10 - 12 cm brædder og sætte på siderne. Og så fortsætte forsøgene med pap-vinger i forskellige udformninger og vinkler ift. baflen.


Posted By: Roky
Date Posted: 15 Apr 2014 at 16:19
Originally posted by ronnie rasmussen

du kunne måske med fordel smoothe dine målinger en smule


Hermed 1/24 smoothing - Det er en ikke-gated måling - Ved ikke helt hvor mange ms jeg skal sætte den til når det er dipol, eller om det har betydning.

 




Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 15 Apr 2014 at 21:18
Det giver ikke megen mening, at måle gated, når det er bas-output du vil undersøge i en normal størrelse stue. Så du gør det helt rigtigt.
Alternativt kan du måle med hvid-støj og fft-analyse.


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 15 Apr 2014 at 22:37
Eller du kunne måle gated for mellemtone og diskant og uden - for bas.
På den måde får du lidt mere infomation omkring hvad rummet bidrager med, eller stjæler, samt hvad højttaleren egentlig kan.


Posted By: Roky
Date Posted: 16 Apr 2014 at 12:31
Hvid-støj og fft-analyse har jeg ikke prøvet før. 

Jeg tænker at ved en gated måling til dipol, skal tiden i ms være højere end ved en almindelig kassehøjttaler, da lyden fra mellemtonen skal nå at reflektere fra bagvæggen. 

Den her beregner er ret smart  http://mehlau.net/audio/floorbounce/ - http://mehlau.net/audio/floorbounce/






Posted By: felsby
Date Posted: 16 Apr 2014 at 22:36
3 spørgsmål:
Er en W-baffel og en ripol ikke samme princip, kun med den forskel at wooferne i en Ripol er vendt mod hinanden?
Og er disse to OB principper ikke at foretrække pga. vibrationsudjævningen? Eller er der ulemper?


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Apr 2014 at 22:56
Her en måling med en baffel med SB accoustics enheder. Mellemtonen er fin nok (deler ved 2,8 KHz):



Diskanten er dog noget i hegnet Embarrassed - Jeg har rodet lidt med EDGE - men synes ikke jeg kan få en ordentligt respons (rektangel baffel.):




Posted By: Roky
Date Posted: 17 Apr 2014 at 22:57
Den mærkelige respons ved 50 Hz er naboen som øver musikWink

Dybden på vingerne bliver 16 cm - De lydmæssige forskelle og det jeg kan måle mig til, er nærmest ikke eksisterende selvom jeg gør dem længere.


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Apr 2014 at 00:26
Skitse i SketchUP. 46 cm i bredden og 106 cm i toppen.


Træet bliver 21 mm finsk krydsfiner (som er hentet og skåret ud pr mål). Fronten bliver todelt sådan at jeg kan eksperimentere med forskellig placering af mellemtone og diskant.


Posted By: Roky
Date Posted: 24 Apr 2014 at 00:12
Hermed et billed af 2 dages arbejde:

Det er første gang at et projekt fra min side er gået så gnidningsfrit og hurtigt. Fod og frontbaffel er skruet på. Resten er forboret, skruet og limet. Hullet til bassen er lavet 3-4 mm for stort, så jeg kan prøve en emminence deltalite II 2515 af, hvis jeg en dag får muligheden (huller er ifølge datablad ens med Alpha 15a). Der bliver ingen synlige skruer forfra.

Kabinetterne er yderst solide og stive, så ingen grund til yderligere dæmpning.

Jeg har frontplade til toppen klar, men jeg vil ikke bore endelige huller, førend jeg har ramt den optimale placering af enheder.

Ydermere er det virkelig en fornøjelse at arbejde med krydsfiner ift MDF.





Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 24 Apr 2014 at 22:46
Jeg får abstinenser af at se det der.
Det ser rigtig godt ud!


Posted By: Roky
Date Posted: 28 Apr 2014 at 22:47
Tak Smile

Har leget lidt med EDGE og lavet en test front. Her er simuleringen:


Og her er en hurtig måling af diskant og mellemtone:


Diskant måling lånt fra SB accoustics hjemmeside:

Min måling:



Mellemtone - måling lånt fra SB accoustics hjemmeside:

Begge enheder er delt ved 2,8 Khz. 

Jeg synes selv det er ret flotte målinger. Eneste jeg pt har korrigeret, i det hurtige filter, er et notch ved 347 Hz og så baffelstep.

Umiddelbart er jeg OVENUD tilfreds - På trods af jeg kun har brugt 2 timer på justering af filter indtil videre. Bassen er kontant og med punch og en fornøjelse i alle genrer. Lydbilledet er stort og åbent, med en varm og "naturlig" klang. Spiller også godt ved lav volumen. Klart bedre end den lukkede trevejs jeg byggede sidst. 








Posted By: Roky
Date Posted: 21 Aug 2014 at 11:22
Hermed et billed af de "færdige" højttalere. 

Filteret pt:

Bassen: 170 Hz LR48db - Ingen anden korrektion
Mellemtone: 90 Hz bessel - 2800 Hz LR12 (Korrigeret for baffelstep)
Diskant: 2800 Hz LR12

Jeg har ingen idé om hvorfor bessel til mellemtonen er optimalt - Men det er det ifølge mine ører.

Som det er nu, er jeg ganske godt tilfreds, men der er plads til forbedring. Eksempelvis synes jeg at bassen er en kende "flæsket". Det hjælper naturligvis at skære af i bunden, men det gavner ikke det samlede billede.

Hvis nogen har erfaring med Alpha 15A og om det skyldes den måde jeg deler på, må i meget gerne byde ind. Jeg ved ikke om jeg kan blive helt fri for den lidt flæskede lyd, da jeg har læst at det er sådan den "lyder". 







Posted By: Roky
Date Posted: 21 Aug 2014 at 11:47
Dernæst har jeg længe haft lyst til at prøve aktive filtre på computer, i stedet for miniDSP som jeg bruger nu. Det er ikke fordi der er noget galt med miniDSP, men vil gerne prøve en mere direkte signalvej.

Valget er faldet på Behringer FC610 som pt er det eneste kort jeg kunne med 8 analoge udgang OG digital ind/analog ind, samt har USB tilkobling til computer - Til en pris der er til at betale (ca 1400 kr) - Andre kort med USB tilkobling eks Steinberg koster adskillelige tusinde kr.
Hvad jeg kan læse om det, har folk meget gode erfaringer -eks. latency skulle ikke været noget problem overhovedet. Støjmålinger skulle også være ganske udmærkede, omend ikke de allerbedste på markedet -(sikkert ganske meget bedre end miniDSP). Jeg håber at det lever op til forventningerne. 




Til at lave filtre vil jeg bruge Jriver (50 $), som er et smart mediecenter der både kan afspille film og musik. Jriver har inbygget IRR filtre og mulighed for at bruge FIR filtre - Som kan dannes ved hjælp af eks Rephase (Freeware). Basale filtre og EQ i Jriver er lige så lette at implementere som i MiniDSP. 



Det ekstra sjove i eksperimentet, er at kunne få ekstern lyd ind i lydkortet, derfra til Jriver og ud igennem lydkortet igen (noget der normalt er svært at få til at fungere). Herved kan jeg bruge analoge og digitale lydkilder som jeg har lyst til. Jeg ved at Steinberg har lavet en ASIO driver (freeware) der kan lave denne smarte routing. 

Volumenkontrol vil jeg lægge efter lydkortet, så jeg opnår bedst mulighed gain.





Posted By: Eriek
Date Posted: 21 Aug 2014 at 13:25
Hej Roky.
Du kommer meget længere med et aktivt system i hvertfald i bassen, der er jo nogen tab som bare ikke kan være anderledes med OB, men det kan nemt klares med DSP. Nu er det et nydeligt kabinet du har lavet, men en H-baffel til bassen havde gjort en stor forskel, feks. 16 cm på hver side side af enheden (forside og Bagside). Kabinettets sider skal så bare meget stærke pga. trykket fra bassen.

Har selv to stk. 12" servostyret fra GR-Research med egen servoforstærker pr. side, og der er smæk på ned til 20Hz. Det kan endda gå endnu dybere. Med den H-baffel kan de spille pænt op til 300Hz. Jeg deler dog ved 200Hz. over til en bånd mellemtone. Bare et lille input.


Posted By: Roky
Date Posted: 21 Aug 2014 at 17:11
Hej Eriek,
Tak for input og ros. 

Den primære grund til at jeg ikke har forsøgt mig med H-baffel, skyldes at jeg synes det er for grimt. Hvad jeg lige husker, så synes jeg ikke det gav substantielt mere end med den U-baffel jeg har nu. Men vil da lige prøve det af ved lejlighed.


Posted By: Eriek
Date Posted: 21 Aug 2014 at 17:41
Du giver enheden samme betingelser på for og bagsiden i en H-baffel og bastrykket på forsiden bliver kraftigere end ved en plan frontbaffel, dvs. et samlet set et større bastryk. Muligheden for at gå højere op i frekvens er bedre for U-baffel.


Posted By: skjensen
Date Posted: 01 Sep 2014 at 19:50
Hej Roky,

Godt at se dit færdige projekt. Har du prøvet at anvende JRivers indbyggede volumenregulering i stedet for en efterfølgende passiv volumenkontrol? JRiver har 64 bit opløsning, og lyden er langt bedre end den passive volumenkontrol i f.eks. min Benchmark.

Når du nu har gang i din Behringer FC610 ville det være lige til at afprøve et aktivt setup. I JRiver kan du kopiere de to stereokanaler til f.eks. 6 kanaler og anvende delefiltre på hver kanal. Derefter  kan 6 af Behringerens analoge output føde de tilhørende forstærkerkanaler og højttalerenheder. 


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Sep 2014 at 10:23
Hej skjensen, 

Nej ikke endnu, men det vil jeg da helt klart prøve af. Føler mig dog lidt mere sikker ved at have den passive volumenkontrol, så der ikke sker uheld med volumen. 

PT bruger jeg min Harman Kardon Signature 1.0 som volumenkontrol. Den har jeg nemlig en fjernbetjening til. Min behringer lydkort har også analog volumenkontrol, men ingen volumenkontrol. 

Ang det med at kopiere kanaler, så er det noget jeg først lige har fundet ud af. Er det korrekt forstået at jeg i output sætter mit lydkort til 7.1 og ingen behandling af lyden. I Parametric Equalizer da går al lyd igennem Left og Right. Finten er så at tilføje x* "mix channel" og så kopiere lyd fra eks Left til Center og så lave filtrering på Center som så er udgang 3 på lydkortet. 

Er det den korrekte måde at gøre det på ? 

Iøvrigt kan jeg tilføje, at loopback fra andet end Jriver fungerer uden problemer. Det vil sige vil jeg høre lyd fra youtube skal jeg blot ind i File => Open Url => og så kopiere det her ind: live://loopback.

Der er en kende problemer med lip sync, men det kan nok minimeres på sigt ved at indføre et delay.
--------------------------------------------------------

Hvordan går det med din SB satori DIY, endte du med lukket, åben baffel eller ?




Posted By: skjensen
Date Posted: 02 Sep 2014 at 22:55
Mit Satori projekt blev forsinket, da jeg pludselig måtte bruge nogle måneder på at flytte min forældre på plejehjem og slås med kommunen i den anledning. Det var en lang og anstrengende kamp. 

MEN resultatet (Satori) er blevet rigtig godt. Kabinetterne er bygget med fleksibilitet for øje, så volumen kan varieres fra 10 til 45 liter, både være basrefleks eller lukket, og endelig er bagsiderne aftagelige, så det er let at eksperimenter med dæmpning og indretning internt. Mit foreløbige slutpunkt er lukket kabinet på 15 liter. Men bassen ruller lidt for tidligt af, så jeg er ikke færdig med at eksperimentere med kanbinetsvolumen og dæmpning.
Delefrekvenserne er 1900 Hz (Butterworth, 24dB) mellem mellemtone og diskant, og 90 Hz (Butterworth, 24dB) mellem mellemtone og subwoofer. Filtrene er bygget i JRivers DSP Studio, hvorfra signalet via en 6 kanals DAC leveres til effektforstærkere og subwoofer. Det giver mulighed for indførelse af delay mellem kanalerne, så signalet fra højttalerenhederne på en flad baffel og subwoofer når samtidig frem til lyttepositionen. Fasen lineariseres ved dannelse af filtre i RePhase, som JRiver importerer via det indbyggede Convolver interface. Der er mange parametre at udmåle og justere på, så der er stof til justeringer en rum tid fremover Smile

Software volumenkontrollen i JRiver tager det lidt tid at blive tryg ved, men det er mest en vanesag. Den står altid som man efterlod den ved afslutning af JRiver.

Ved kopiering af kanaler har du gjort rigtigt ved at bruge "Mix channels" og Copy. Her er det lidt af en udfordring til et aktivt stereo setup, at JRiver navngiver sine kanaler efter surround 7.1 terminologi. Oversættelsen af kanalnavn i JRiver til DAC'ers nummererede kanaler i et 3-vejs stereo setup er:

Kanal Fork. Kanal DAC Kanal Convolver
Left L 1 0
Right R 2 1
Center Center 3 2
Subwoofer Sub 4 3
Surround Left SL 5 4
Surround Right SR 6 5

For fuldstændighedens skyld er kanalnumrene i Convolver også inkluderet.

I DSP Studio under "Output format" skal antallet af kanaler øges fra stereo til det ønskede antal, f.eks. 5.1 for 6 kanaler.

Så er du ellers klar til at bygge filtre. Hvis "Left" f.eks. skal være venstre diskant, indlægges high pass filter på denne kanal, og DAC'ens linje 1 analog udgang tilsluttes effektforstærkeren til venstre diskant. Udjævning af frekvensgang for diskanten kan også foretages med DSP "Adjust a frequency".

JRivers indbyggede volumenkontrol regulerer for alle kanaler samtidig, og derfor er den en god mulighed for en DAC med dårlig volumenkontrol eller en DAC helt uden som min egen ESI Gigaport. ESI'en er i øvrigt lydmæssigt rigtig god og til en meget lav pris. 

Pyh, det blev langt, da jeg først kom til tastaturet. Nu må jeg stoppe for i dag.


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 04 Sep 2014 at 18:50
Det lyder som en træls omgang med dine forældreUnhappySmile

Spændende projekt med Satori Thumbs Up

Igår og om lidt vil jeg til at rode igen med delefiltre. 

Jeg har fint hul igennem til alle enheder og har da også fået det hele til at spille, men er langt fra tilfreds med lyden endnu - Den er pt for steril til min smag og er som om at lyden ikke slipper fri af kasserne. Om det er pga fasen eller de forholdsvis stejle filtre eller? Jeg deler ved 45 Hz, 200 Hz og 2800 Hz 24 BW filtre. Erfaringen fra miniDSP var at jeg foretrak 12 db LR filtre - Hvilket ikke er muligt med Jriver. Så jeg vil forsøge med 12 dB BW filtre mellem mellemtone og diskant. Endvidere er jeg ikke vild med en lineær diskant, så jeg vil forsøge med en afruldning opadtil. 

Mit næste skridt bliver at måle på højttalerne efter vejledningen på dette link 
http://www.hifizine.com/2010/12/prototyping-4-way-open-baffle-speaker-with-the-minidsp-2x4/ - http://www.hifizine.com/2010/12/prototyping-4-way-open-baffle-speaker-with-the-minidsp-2x4/

Hvordan måler du dine enheder i praksis når du skal lave delefilter ?



Posted By: skjensen
Date Posted: 07 Sep 2014 at 13:05
Ja, det har været en rigtig træls omgang med mine forældre. Men tilbage til målingerne.

Når jeg går målrettet efter etablering af delefiltre i ud fra givne delefrekvenser i et konkret setup af stereoanlæg, rum, højttalernes placering i rummet etc, bruger jeg nedenstående sekvens, hvor der ikke lægges vægt på måling af højttalerne som sådan. Måske kan det bruges som inspiration. 

Forudsætningerne er afspilning i JRiver og brug af programmets DSP Studio, samt måle- og korrektionsprogrammerne HolmInpulse, rePhase og REW. 

Målesekvens med mikrofonen placeret i lyttepositionen og måleprogrammet sat til at medtage rummets påvirkning (ingen gating):
1.    Mål frekvensgang for hver højttalerenhed for sig. Start med diskanten, da den er lettest at færdiggøre.
1.1. Foretag korrektion af frekvensgang til ønsket profil ved DSP Studio. Begræns så vidt muligt korrektionerne til reduktion af volumen for frekvenser, da forøgelse af lydstyrken ofte giver en forvrænget lyd.
1.2. Kontroller effekten ved fornyet måling. Filtrene her og i senere eksempler indføjes i signalvejen gennem loopback i JRiver.
1.3. Vælg så vidt muligt samme frekvenskorrektion for højttalerenhederne i venstre og højre kanal.
2.    Indlæg delefilter med den valgte frekvens og stejlhed i DSP Studio. Mål frekvensgang og fase via loopback. Bemærk, at IIR-filtrene påvirker fasen. Kontroller ved impulsvindue, at kraftigste impuls er positiv – i modsat fald skal fasen vendes 180 grader.
3.    Korriger fase efter import af målingen i f.eks. rePhase. Dette er en noget kompliceret proces, som inkluderer mange parametre, og det er et studie for sig, men samtidig meget givende for lyden.
3.1. Fastlæg mål for fasen, f.eks. 0 grader. Det vigtigste er, at dette tal holdes konstant for alle højttalerenheder. Vær omhyggelig med at korrigere fasen på begge sider af delefrekvensen.
3.2. Dan fasekorrektionsfil. Bemærk, at der skal dannes særskilt fil for hver samplefrekvens (44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz, etc.). Convolver kan skifte automatisk mellem disse, så man skal ikke tænke på dette ved afspilning. Der sker tidsforsinkelse ved anvendelse af FIR-filtre, som er proportional med filterets længde, og af denne grund SKAL filtrenes længde være ens for alle højttalerenheder. Fasekorrektion bør udføres separat for højre og venstre kanal.
3.3. Convolution aktiveres i DSP Studio. En lille styrefil skal udarbejdes, syntax findes her: http://convolver.sourceforge.net/config.html - http://convolver.sourceforge.net/config.html . Se linket på siden til eksempelfiler.
3.4. Kontroller fasekorrektionen ved loopback i JRiver.
4.     Gentag punkterne 1-3 for mellemtone og bas (og evt. andre enheder)
5.     Fastlæg tidsmæssig relation mellem enhederne, så lyden når frem til lyttepositionen samtidig.
5.1.  Mål afstanden fra hver enhed til lyttepositionen med målebånd eller lignende. Et udgangspunkt for delay mellem enhederne findes ved: (forskel i afstand) / (lydens hastighed).
5.2. Vend fasen for mellemtoneenheden.
5.3. Mål frekvensgangen, f.eks. med REW’s real time analyser under afspilning af pink noise (findes som funktion i JRiver). Varier delay i DSP Studio, så frekvensdykket bliver størst muligt ved delefrekvenserne. Ved dette delay er modfasen mest ”perfekt”, og når fasen efterfølgende vendes korrekt vil enhederne tidsmæssigt stemme overens. Et rimeligt mål for præcision vil være justere delay med 0,01 millisekunds nøjagtighed.
6.    Lydniveauet mellem højttalerenhederne (kanalerne) justeres i DSP Studio med ”Adjust volume”, så forskelle i gain mellem forstærkere og højttalernes følsomhed korrigeres. Dette hænger delvis sammen med punkt 1.1., hvor profilen for den ønskede ”house curve” fastlægges. Det er f.eks. almindeligt at vælge en hævning i basregionen og afrulning af diskanten ved høje frekvenser. En helt ret frekvensgang for højttalere i et lytterum er uanvendelig, mens det er helt OK at have som mål i et lyddødt rum.
 
Evt. kan punkt 3 udelades, da det er klart mest tidsmæssigt og teknisk krævende. Men samtidig bibringer faselinearisering i lyttepositionen musikken rigtig meget i form af detaljer, blødhed, dynamik og lydbillede.


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Sep 2014 at 23:09
Mange tak for den meget udførlige vejledning:) 

Den måde at måle delay på, vil jeg prøve i morgen. Da jeg forsøgte det for nogle dage siden, var jeg ved at blive godt irriteret. Umiddelbart kan man ikke bruge loopback i REW, til at måle fase via loopback, da jeg bruger USB mic. Jeg Googlede mig så frem til at HolmImpulse kunne nulstille loopback - men det virkede KUN hvis jeg ikke skiftede mellem programmer - eks jriver og Holm. Det fandt jeg ud af da impulsresponsen konstant skiftede. Jeg fandt så på, at jeg manuelt kunne slukke for mellemtone eller diskant. Men jeg synes stadigvæk ikke at målingerne var særlig konsistente. 1 ms delay et eller andet sted i signalvejen ødelægger jo præcisionen...

Har også fået konstrueret nye filtre, da jeg endelig har anskaffet mig et sæt deltalite ii 2515. Jeg forsøgte mig med at måle mellemtone/bas ud, ligesom din beskrivelse, og resultatet er blevet rigtig godt. Omend jeg skal arbejde lidt mere med overgangen, da mellemtonen arbejder lidt for meget. Målinger tæt på højttaleren til korrektion af mid/bas synes jeg ikke gav et godt resultat.

Når det er på plads, vil jeg lege med rePhase.

EDIT: min mikrofon er en Umik-1 fra miniDSP



Posted By: Roky
Date Posted: 19 Sep 2014 at 21:28
Ok så fik jeg leget med deling mellem mellemtone og bas. 
Mellemtone 200 Hz 12 db. Giver ca 18 db afruldning mellem 200-100 Hz.
Bas: 150 Hz 12 db.
Her er et billede af responsen for begge højttalere uden subwoofer:



Der er korrigeret for hvad jeg tror er dipol peak, samt baffelstep. 


Med sub:


Med subben lavede jeg målinger i:
Sweetspot (SS)
Højre for SS
Venstre for SS
Foran SS
Bagved SS
10 cm over SS

Herefter lavede jeg en average respons og korrigerede så bassen. Jeg gjorde det kun for den ene kanal.







Posted By: bknielsen
Date Posted: 19 Sep 2014 at 21:38
Roky, hvis jeg læser dit respons rigtigt dykker de 15dB mod toppen - det virker af meget Ermm

Du har 180dB område på din y-akse. Prøv evt. at smoothe dit respons lidt og snæver område for y-aksen ind.


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Sep 2014 at 22:06
bknielsen: Ja, du har ret, der er meget fald på kurven. Og sikkert en del for meget, når jeg får lyttet noget mere. Jeg stiler efter at have et dyk på 5-6 db eller lidt mere opadtil, da jeg ellers synes det bliver for lyst. Det er især på de mindre gode optagelser, jeg synes at det lyder for skingert, hvis der er fuld niveau på diskanten. 

Heldigvis kan jeg med 3 klik ændrer niveauet som jeg lyster.

Her er en måling med 1/2 smoothing. En højttaler målt fra sweetspot med vinkling direkte mod mikrofonen. Normalt bruger jeg ingen eller lidt vinkling mod sweetspot.







Posted By: bknielsen
Date Posted: 19 Sep 2014 at 22:27
Nu er det lettere at se. Jeg må stadig anke ldt mod skaleringen på din y-akse, men, det ser da ikke så tosset ud op til 4 - 5khz, over 5kHz kunne se se ud til at være dæmpet rigeligt. Dit dyk omkring 150 Hz er sikkert rummet.

Men, måler godt og lyder godt er ikke altid det samme. Den smule jeg har bygget er også endt med at hælde lidt mod toppen. Hvor meget synes jeg afhænger af konstruktionen.

Jeg må prøve en mini DSP engang, så jeg også tilbagelænet kan klikke mig frem til et filter Wink


Posted By: Roky
Date Posted: 20 Sep 2014 at 00:02
Det kom til at se noget fjollet ud, hvis jeg ændrede på y-aksen, men der skal nok komme flere målinger.

Er skiftet over til at bruge lydkort, som kan ses på forrige side. Jeg bruger Jriver, som har en indbygget delefilter-funktion. Det er faktisk endnu hurtigere at bruge end miniDSP. Og så er det både billigere og lyder bedre IMO.

1400 kr for det lydkort vil jeg i hvert fald mene er en rigtig god deal- Og så er der 3 års fuld garanti via Thomann. Gad vide hvor godt det performer ift Groundsound...

Ja, det er meget komfortabelt Big smile



Posted By: skjensen
Date Posted: 22 Sep 2014 at 21:26
Det glæder mig, at du kunne bruge beskrivelsen af trinene. Din måling ser god ud efter lidt udjævning. 

Diskantens afrulning mod toppen ser fornuftig ud. Jeg har opgivet at finde et niveau, der passer til al musik og har i stedet valgt at lægge et niveau, der fungerer ved de gode indspilninger, og så kan der suppleres med lidt ekstra afrulning, når der er en skinger diskant. Prøv dig lidt frem med hvilket frekvensområde, der skal sættes ind overfor. I mange indspilninger ligger problemerne lavere end man umiddelbart skulle tro, måske allerede ved 5-7 kHz. 

Holmimpulse er bekvem at arbejde med, og målingerne er meget enkle med UMIK-1, som jeg også bruger. Ved brug af multikanal DAC kan jeg imidlertid ikke få den til at gennemføre et frekvenssweep ved loopback gennem JRiver. Mange har tilsvarende problem. Derimod er det enkelt at køre gennem en 2-kanal DAC.

For en delvis løsning spiller jeg pink noise i stereoanlægget og måler frekvensgangen med REW og UMIK'en tilsluttet an anden PC. Imidlertid mangler måling af fasegangen ved et enkelt frekvenssweep på tværs af alle enheder/kanaler ved denne metode.


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 23 Sep 2014 at 00:11
Ja, det er/var virkelig guld værd, med den måde at måle delay på. Endnu en gang tak :)
Her er mit resultat med delay for mellemtone og diskant - Delling ved 3Khz:

Og hvordan de summerer med enhederne i fase:

Her er en fasemåling af diskant og mellemtone.

Karryfarvet: mellemtone
Rød: diskant efter notch
Grøn: diskant uden notch.



Da jeg bruger BW12 db filtre, giver det et 3db hæv omkring skæringsfrekvensen. Dette hæv udlignede jeg med et notch EQ.

Fasemålingerne skal nok tages med et gran salt - Taget ca 40 cm væk fra enhederne, 15 grader off axis.

Det med at ændre området 5-7 khz vil jeg da forsøge mig med så. Pt spiller det ganske godt- Ja klart bedre end noget jeg tidligere har bygget. 
Men vil gerne have endnu mere "dynamik" - Til tider er lyden lige tør nok til min smag, så byd gerne ind. 



Posted By: skjensen
Date Posted: 24 Sep 2014 at 21:12
Skalaen for dB er lige lovligt stor på dine billeder til at se frekvensgangen tydeligt. 

Når du deler ved 3 kHz undrer det mig lidt, at du i modfase får den dybeste dal ved 2,2 kHz.

I stedet for at bruge et notch filter kan delefrekvenserne justeres, så der bliver et gab mellem dem. F.eks. high pass for diskant ved 3100 Hz og low pass for mellemtone ved 3000 Hz.

Hvis lyden er for tør, så prøv at hæve basniveauet lidt. Dette forudsætter selvfølgelig separate basforstærkere.

På fasemålingen ser det ud til, at notch filteret er indlagt ved 2400 Hz. Hvad sker der ved mellemtonens fase omkring 630 Hz? 

Har du i øvrigt prøvet at foretage fasemåling i lyttepositionen?


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: ham_den_lange
Date Posted: 25 Sep 2014 at 10:12
Når du måler det samlede output fra to enheder, hvor den ene bevist er sat i modfase, betyder mikrofonplaceringen overraskende meget, så du skal være varsom med, at vurdere filtret ud fra hvordan den måling ser ud.


Posted By: skjensen
Date Posted: 28 Sep 2014 at 15:22
Enig. Målingen i modfase har udelukkende til hensigt at bestemme det korrekte delay mellem enhederne. Bortset fra dette formål er målingen nonsens. 

-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Jan 2015 at 23:41
Så er der endeligt tid til at rode med højttalere igen Big smile

Projektet er stadigvæk det samme, men fokus er nu lineær fase.

skjensen: igen tak for guiden, den har været meget anvendelig!

Det jeg har gjort pt, er at måle enheder omkring og i sweetspot (for venstre kanal). Derefter har jeg lavet et gennemsnitlig respons for hhv. mellemtone og bas, så enhederne er blevet nogenlunde lineariseret. Jeg har kun dæmpet enhederne. 

Diskanten har jeg målt fra ca 1 meter afstand og tilført et low-shelf filter. Jeg har dæmpet 4 db fra 1400 Hz og ned.

PT er filteret delt ved 200 hz og 3000 Hz LR24 dB. Jeg har anvendt 1000 taps til at starte med .

Jeg har så korrigeret for delay ml enhederne bagefter. 

Her ses dele af signalvejen:


Det er i hvert fald en start, men jeg famler stadigvæk i blinde ift., hvordan jeg konstruerer et godt lineært filter. 

Jeg har haft lidt problemer med mærkelige digitale lyde når jeg bruger loop-funktionen i Jriver. Indtil videre har jeg installeret et virtuelt lydkort "Hi-fi Cable", som virker bedre end det lydkort, der oprindeligt er i bærbaren. Envidere er der problemet med lip-sync ved videoafspilning.


Posted By: Roky
Date Posted: 04 Feb 2015 at 19:12
Så har jeg lidt målinger for de interesserede Big smile Begge taget i sweetspot.

Venstre:



Højre:


Har konstrueret filtrene ud fra den venstre højttaler, så synes egentligt at den højre ser udmærket ud! Måske jeg skal have justeret bunden en kende ned, men det må tiden vise.

Ang EQ, er alt nu udført i rephase. Først har jeg taget en række målinger i Room EQ Wizard (REW) omkring sweetspot. Herefter har jeg dannet en gennemsnitlig respons - Her har jeg udeladt målinger der vidste dybe nulls og lignende. EQ er så udført i rephase, med særlig hjælp fra REW's indbyggede EQ. 
Her har denne guide været særlig anvendelig !
http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=69725.0 - http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=69725.0

Groft set har jeg ikke bare korrigeret derudaf, men derimod kun anvendt EQ med lav Q. Eksempelvis har jeg opnået ca. den her respons ved hjælp af kun tre filtre for mellemtonen (1/6 smoothing). Kan desværre ikke finde ud af, at ændre viewet i Rephase...



Som det kan ses, er EQ udført med linear-phase. Der står flere steder, at man ikke kan høre forskel på minimum og lineær phase. Jeg har ikke testet om jeg kan høre forskel, men kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle gøre det, når nu det er en mulighed.

Her et billede af bagsiden af højttaleren. Der burde være nok luft til enheden Big smile


Bemærk tape på den ene terminal, løb tør for stik...



Posted By: Roky
Date Posted: 04 Feb 2015 at 19:36
Har jeg opnået lineær fase nu? - Det ved jeg faktisk. Det er særligt problematisk at måle, hvordan fasen rent faktisk forløber, da jeg ikke kan lave et loop-back der er præcist...Har faktisk ikke prøvet at lade REW bestemme t=o og så sammenligne fase, måske det kan give et brugbart resultat.

Her er et par waterfall-plots:

Først af bunden:



Opefter:


Hvad jeg kan læse mig til, er en udklingningstid på omkring 300 ms, en meget god regel at gå efter (Fra top og så 20 dB ned)

Det er tydeligt at jeg har en stående bølger/resonans (right?) omkring 50 Hz. Jeg tænker, at den er særlig svær at eliminere. I hvert fald er jeg godt tilfreds med rummet. Det skal i hvert fald ikke dæmpes mere i de høje frekvenser. 

Og hvordan lyder det så ? Det lyder markant bedre end alle tidligere forsøg på selvbyg ! Dårligere indspildninger lyder bedre end før, hvilket jeg tror er pga langt bedre faseforhold. Gode indspildninger lyder tæt på eminent! Jeg kan tydeligt fornemme hvor instrumenter er placeret henne i lydbillede, samt at der er luft omkring hvert spor. 

Mit første forsøg på at konstruere filtre i rephase, lød en del bedre end default filtre i Jriver. Nu har jeg forsøgt med ca 10 forskellige filtre og jeg er ved at være rigtig godt tilfreds med resultatet!
Filtrene er således (alle LR)
Sub 40 hz 20 dB
Bas 200 hz 12 db
Mid 200 hz 12 db - 3000 24 db
Dis 3000 24 db

Ris/Ros modtages gerneBig smile


Posted By: Roky
Date Posted: 06 Feb 2015 at 15:42
Hermed en ny måling. Filtrene i bunden er LR48 db og brickwall mellem bas, mid og dis.
Den er foretaget ca 20 grader off axis, ca 50 cm væk:


Blå: Filtre udført med minimum delay
Karry: Filtre udført med minimumdelay OG fasekorrektion
Rød: Samme som karry, dog diskant uden delay - Det er tydeligt at fasen går helt amok omkring delingen (2500Hz, brickwall)



Posted By: skjensen
Date Posted: 09 Feb 2015 at 21:45
Hej Roky

Det er dejligt at høre, at du kan lide lyden af filtrene. Det er modigt af dig at bruge brickwall til delefiltrene, selv har jeg fokuseret på LR 24dB. Har du prøvet at sammenligne brickwall med andre XO-hældninger?

Jeg forstår ikke helt hvad der sker med fasen i figuren. Påvirker filteret fasen?

Jeg plejer at foretage Rephase arbejdet i to tempi. Først udrettes fasen for hver højttalerenhed, også langt videre end delefrekvenserne. Denne fil gemmes som en basis. I næste trin anvendes lineær fase filtre og frekvenskorrektioner mv. Disse påvirker slet ikke fasen, hvilket jeg har verificeret ved kontolmålinger. 

Det er dejligt let at anvende lineær fase DSP, da fasen ikke ændres fra det oprindeligt fastlagte. Dette medfører også, at der med lineær fase kan foretages frekvenskorrektion med meget høje Q-værdier uden de sædvanlige negative effekter, som stammer fra fasepåvirkningen!



-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 09 Feb 2015 at 22:30
Tak for respons. Det går i hvert fald fremad. 

Hvordan får du fasemålinger ud fra REW eller holm-impulse, så de ser nogenlunde ud?. Mine forsvinder når jeg laver average i REW. Endvidere kan jeg ikke eksportere filer fra holm-impulse og over i rephase.

Figuren var egentligt bare et eksempel på, hvordan fasen mellem de to enheder forløber - De er taget hvor begge enheder spiller. 
Den "røde" måling, altså diskanten, den viser at fasen går helt amok mellem mid og diskant, hvis det er at jeg ikke korrigerer for den tidsmæssigt. Med andre ord viser det, at hvis der skal anvendes brickwall-filtre, så er det essentielt, at enhederne er tidsmæssigt korrigeret.
Den blå måling, her har jeg anvendt "minimum" under EQ i rephase - dvs ingen fasekorrektion
Den karrygule der har jeg anvendt "minimum" under EQ i rephase OG efterfølgende anvendt lineær fasekorrektion under den anden tab i rephase. 

At fasen går helt amok omkring 400 hz, skyldes sikkert at det er svært at måle? - Og muligvis at jeg kun har anvendt brickwall på den ene side af filtret for bassen dvs kun opadtil (400 hz) og ikke nedadtil. At jeg ikke har gjort det for alle enheder, skyldes at responsen nedadtil kræver flere "tabs" for at responsen forløber lig filtret. Dvs responsen er helt off ved brug af 8192 tabs omkring 50 hz.

Jeg prøvede også at lave et LR filter med 1000dB afruldning pr oktav!  - Det minder i nogen grad om brickwall. For at det teoretiske filter og den faktiske respons er ens, så kræver det bare vildt mange tabs i bunden - Jeg forsøgte med 65000 tabs!. Dette introducerede omkring 650 ms delay, hvilket jo er kæmpe problematisk ved videoafspilning. CPU load, var dog intet problem !
Selvom det lød ganske udmærket, så rendte jeg ind i et MEGET irriterende problem - Der kom en mærkelig lyd ud højttalerne ved visse frekvenser - Ala som om at der var ekko. Det var kun ved enkelte passager dog. Jeg har læst omkring det, men jeg er ikke helt sikker på hvad problemet er. Kommer til at tænke på (altid en god ide at få tankerne ned på skrift), at det måske skyldes, at jeg bør lave et lille overlab mellem delefrekvensen, så der ikke opstår samme hul i frekvenskurven ved of axis...Måske det er helt langt ude :D

Tilfældigt stødte jeg på en videnskabelig tekst, der havde undersøgt hhv brickwall og LR filtre. Konklusionen var blandt andet, at hvis man anvender for stejle filtre, opstår der hurtigere lyttetræthed - Særligt off axis fra enheder. Envidere at man ikke bør gå over LR 48dB filtre. Det er naturligvis mine øre der skal bestemme, men for nuværende, er jeg gået tilbage til LR48 mellem sub og bas og LR24 mellem hhv bas og mid og mid og dis.


Posted By: skjensen
Date Posted: 09 Feb 2015 at 22:49
I REW's real time analyzer måles ikke fase, forvrængning og lignende.

Fase måler jeg altid med Holm. Målingen udlæses med Export - knappen findes under hver måling, og standardparametrene afleverer en tekst-fil med frekvens, dB og fase i grader. Du kan kontrollere tekstfilens indhold ved sammenligning med grafen i Holm. Filen kan umiddelbart indlæses som måling i Rephase.

For mellemtone og diskant korrigerer jeg til lineær fase i lyttepositionen. Bassen kører fasen rigtig mange grader rundt, og ved udretning giver det en svampet og slap bas. I stedet måler jeg bassen meget tæt på enheden (5-10 cm, husk lav lydstyrke under måling) og udretter den så til lineær med samme gradtal som de øvrige enheder. 

Fasen skal ikke nødvendigvis rettes til 0 grader, det er kun vigtigt at holde samme gradtal for alle enheder.


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 12 Feb 2015 at 22:56
Har skam heller ikke brugt REW's RTA til andet end justering af niveau Smile

Her til aften har jeg forsøgt med din anførte metode. Jeg afinstallerede HOLM og lege lidt med justeringer af export. Mine indstillinger under "Text options" er: 
Column separator: Space 
Decimal separator: Dot

Jeg målte sub og bas, så tæt på jeg kunne komme til (10-20 cm). Mid og Dis målte jeg med ca 50 cm afstand, direkte ud for enheder. Under options for measurement, har jeg vinget "Frequence response smoothing" og "Complex smoothing" af. Envidere satte jeg smoothing til N = 6.

Jeg fastlagde linear fase til ca 25 grader for mid og dis. En måling tæt på, viser at fasen er tæt på linear fra 200 hz til over 10000 hz !.

Herefter frekvenskorrigerede jeg bas og mellemtone omkring sweetspot, således at de opførte sig pænt. Igen anvendte jeg EQ i REW. Det er imponerende hvor tæt på den simulerede respons stemmer overens med den praktiske !. Utroligt at det værktøj er gratis Big smile

Som det kan ses på nedenstående, har jeg anvendt 7 filtre til glatte frekvensresponsen for mellemtonen. Grunden til at responsen ikke er lineær på grafen, er at det er den oprindelige måling fra Holm.



Jeg fandt ud af at jeg ikke havde den nyeste version af Rephase. En af de ting jeg har rodet rundt med, er hvordan centering funktionen skulle stå. I den nye, er den default på middle. Da jeg nu har lavet de initiale målinger i Holm, er jeg endvidere ret sikker på, at impulsresponsen for de enkelte enheder, er så tæt på perfekt som muligt. 

Hvordan lyder det så ? Det lyder om muligt endnu bedre end før. Der er slet ikke noget som stikker af i lydbilledet, og endvidere er der kommet en varm klang, som ikke var til stede før. 

Jeg har for nuværende lavet to korrektionsfiler . Én hvor jeg ikke har korrigeret fase for sub og bas, og en hvor jeg har korrigeret fasen. Denne er korrigeret teoretisk. Hvad der er bedst, vil tiden vise Big smile


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Mar 2015 at 20:41
Jeg spiller pt med følgende filter:
Sub LR48 40 hz 
Bas ruller selv af i bunden, LR12 200 hz
Mid LR12 200, LR24 2500 hz (herved undgår jeg nasty opbrydning omkring 4-5 kz)
Dis LR24 2500 hz


I nedendstående ses en frekvensrespons i sweetspot hhv venstre og højre kanal. Området over 7 Khz tror jeg ikke er helt repræsentabelt. 



Responsen følger nogenlunde en BBC kurve. 0 db 20 hz, -0,5 db 200 hz, -3 db 2 Khz og ved 20 Khz, ja der stikker det helt af, men jeg tror ikke helt på måleudstyret. Der er selvfølgelig finjustering endnu. Jeg tror at bas/sub-niveau'et skal lidt ned. 

REW gider for tiden ikke vise hvordan fasen forløber, så det er lidt irriterende.

Jeg har også lavet nye målinger som udgangspunkt til mine filtre. Eksempelvis mellemtone. Bemærk det lave Q der er anvendt til EQ. Envidere hvordan fasen er fastlagt omkring de 25 grader:






Posted By: Roky
Date Posted: 15 Apr 2015 at 22:08
Hermed lidt nye opdates. 

Må erkende at jeg ikke har været helt tilfreds med mængden af og fornemmelsen af bas i systemet. Hidtil rullede 15"erne selv af i bunden, hvor 26W revelator tog over (48db ved Hz). Nu har jeg forsøgt at dele bas og sub 48 db ved 65 dB. Bamm, nu er der for alvor tyngde i lyden! Det betyder så, at 15"'erne spiller fra 65 hz til 175 hz, hvad jeg vil mene er noget spild af membranareal. Jeg når ALDRIG x-max ved denne deling - Eller noget der er tæt på!

For sjov byggede jeg en klon af troels gravensens 3-way classic. Uden at have fiflet meget med dæmpemateriale, og en lidt for lang port (i forhold hvad Troels anbefaler), giver denne højttaler fuldt ud ligeså meget bas som mine højttalere gav (med den gamle deling). Det er lidt tankevækkende at den lille 8 tommer enhed fylder rummet ud ligeså godt som de store skrumler jeg har stående. Bassen er mere pumpet (negativt ment) end mine 26W revelator, men kan sikkert tunes til at være 70-90 % så god.

Jeg har læst mig frem til, at en smal baffel (dipol) kan være endnu bedre end en bred. Jeg har kun forsøgt med en bred. Derfor overvejer jeg at forsøge med en baffel lig Linkwitz Riley's LX521:

Jeg er primært interesseret i at lave toppen og så lade mine subber tage over. Spørgsmålet er om jeg kan dele under 100 hz med 8"tommeren, uden at jeg rammer ind i x-max



Posted By: senilix
Date Posted: 18 Apr 2015 at 10:04
Hej Roky,

Jeg har linket nogle gange til denne hjemmeside.

http://www.musicanddesign.com/ - http://www.musicanddesign.com/

John Krekovsky designede hans Nao Note et par år før Linkwitz lavede sin LX521. Linkwitzes Højttalere ser lidt mere "funky" ud, men ellers er det samme problem de har prøvet og adresserer. Linkwitz har et godt forhold til SEAS og bruger derfor deres enheder. John Krekovsky bruger dem han finder rigtigt og er meget imødekommen hvis man har nogle lidt andre enheder som måske kan bruges.

Hans hjemmeside har også mange "tech studies" som du bør tage et kig på.

senilix


Posted By: Roky
Date Posted: 01 Maj 2015 at 13:10
Hej senilix, 

tak for linket. Jeg studerede hans side, og kom til den erkendelse, at jeg fandt LX521 baflerne mere interessante. Jeg tænkte at det ikke kunne gå helt galt at forsøge, at bygge sådan et par bafler. Det tog noget længere tid end jeg lige havde forudset 10-12 timer, men resultatet er jeg rigtig godt tilfreds med!

Først skar jeg grovformen ud med en alm sav, hvorefter jeg anvendte min overfræser med det jern som har et kugleleje i bunden. Ved at lægge en helt lige træplade over de streger jeg havde lavet, lykkedes det mig at lave perfekte og vinkelrette snit. Det ser ret pro ud hvis jeg selv skal sige det.





Jeg er for nuværende endt på en deling ved:
sub 110 hz, 48 db
bas 110 48 db og 1000 hz 24 db
mid 1000 24 db og 6000 hz 24 db
dis 6000 hz db
Sub, mid og diskant er dæmpet 16 dB!, hvilket vel er mod al god skik i højttalerbyg...

Den høje deling mellem sub og bas fungerer overraskende godt, nok fordi de kun står ca 60 cm fra hinanden (der er også korrigeret for delay). Endelig har jeg fået den lidt fyldige bas, som jeg har savnet, samtidig med et præsentabelt udseende - Dog uden at den på nogen måde bliver så oppustet som de basrefleks jeg tidligere har haft. 

De lyder IMO seriøst godtBig smile





Posted By: senilix
Date Posted: 08 Maj 2015 at 21:20
Hej Roky,

Ser godt ud. Som sagt. Linkwitz's ser mere funky ud. Og det er det samme problem de adresserer. Dine delefrekvenser ser rigtige ud. Baffelbredden er nøje afstemt til disse da dipol udfasningen bruges til at styre directivity med. 

Som du måske har fanget i noget af det du har læst, så var Linkwitz sent ude med den nye form. Han havde rodet rigtig meget med Orion i et forsøg på at gøre noget ved problemerne i den. Kritikken gik på at han kunne ikke komme videre med Orion formfaktoren og burde starte med et blankt stykke papir. Og da John Krekovsky allerede havde lavet den originale NaO Note et par år forinden, kunne man godt få fornemmelsen at Linkwitz valgte en lidt anden form på baflen for ikke at lave noget der var magen til NaO Note. Men akustisk er de nok ikke så forskellig. Og begge bafler minder om de gamle Infinity IRS beta som nok var forud for sin tid. 

Når det er sagt, så er jeg sikker på at Linkwitz's højttaler er en rigtig god højttaler og dine kloner spiller garanteret rigtigt fint.

Mvh,
Senilix


Posted By: Roky
Date Posted: 13 Maj 2015 at 10:23
Hej Senilix

Tak for ros og interesse. 

Hvad jeg kan læse af Linkwits paper, bør baffelen optimalt set være endnu tyndere. Han nævner også at man ikke bør fræse ud bag ved enhederne, hvilket jeg har gjort. Samtidig har jeg jo heller ikke diskant bagpå. Det ville jo kræve en ny baffel hvis jeg skal følge Linkwitz opskrift. Jeg har dog ikke planer om at lave en ny baffel, alene fordi det kræver 1-2 dages arbejde at få et ordentligt resultat. Men det kunne være interessant at forsøge med bagmonteret diskant. Ved du hvad det gør for lyden?

Ja, jeg kan godt fornemme på flere tråde, at det lidt lyder som om at Linkwitz nærmest bare har kopieret John Krekovskys højttaler. Jeg kan også læse mig frem til at Linkwitz i mange år har undgået en 4 vejs højttaler- Lidt sjovt at han så forsøger sig med en, og lykkes med bravour- Ud fra de mange ekstremt positive reviews. 
Endvidere har jeg læst, at Krekovsky ytrer at Scanspeak-enhederne er bedre end SEAS enhederne, særligt hvis man ser på prisforskellen. Mine er en kombination af brugte, nye og nogle jeg havde liggende, hvorfor projektet ikke har kostet mange kr.

Jeg har forsøgt mig med lineær fasekorrektion, men har ikke helt besluttet mig for hvad der lyder bedst. Måske fordi begge muligheder lyder ret godt. Jeg har også leget med ekstrem stejl deling mellem sub og bas hhv 48 dB og 800 dB oktav. Jeg foretrækker klart den ekstremt høje deling. Lyden bliver med den højere deling endnu mere kontant.  

I starten skulle jeg lige vende mig til, at mellemtonen spiller over så bredt et register 1Khz-6Khz. Jeg er enig i at det teoretisk set giver rigtig god mening. Endvidere er jeg kommet til den erfaring, at det er mega vigtigt at dette område ikke spiller for højt i forhold til resten - Ellers lyder musikken alt for skarp i mine ører. 

Jeg har desværre ikke andre højttalere stående, så det er lidt svært at vurdere hvor godt lyder. Men de lyder bedre end alt andet jeg tidligere har rodet med. Hvis nogle nogle er interesseret i et lyt, er de velkomne. 


Posted By: Roky
Date Posted: 26 Aug 2015 at 23:28
Efter at have læst lidt på Troels Gravesens hjemmeside, har jeg ændret på delefilteret:

sub 110 hz, 48db
bas 110 hz 48db og 800 hz  12db
mid 800 hz 12db og 3000hz 12db
dis 3000 hz 12db

Jeg har døjet med en lidt for pågående mellemtone, hvilket jeg formoder skyldtes, at jeg før delte mellemtone og diskant ved 6000hz. Linkwitz deler endda endnu højere i sin version. Jeg havde også på fornemmelse, at mit lydkort er lidt til den lyse side. I hvert fald døjer jeg ikke med en nasal lyd mere. Målemæssigt er det også ret tydeligt med den nye deling, at der er mindre niveau i området 2-6 Khz. (fremgår ikke af nedenstående figur.)

Jeg har også døjet med en for neutral/tør basgengivelser. Dette problem har jeg løst ved at have knap så meget EQ i bunden. På nedenstånede graf (målt i sweetspot) ses frekvensresponsen. Det ligner at der er enormt meget niveau i bunden. Jeg er nok til en lidt fyldig bas. Men hellere det end en fuldstændig tør og fraværende bas. Ender nok med at jeg skruer lidt ned for den.
  

Jeg har også arbejdet lidt på EQ, på henholdsvis bas, mellemtone og diskant, således at de spiller linært et godt stykke uden for delefrekvenserne. Det lyder efterhånden ret godt, hvis jeg selv skal sige det. Jeg har også arbejdet lidt med kabelføring: 


Det kan ikke ses på billederne, men jeg har også givet bafflerne 3 gange halvblank vandbaseret lak. 


Posted By: felsby
Date Posted: 27 Aug 2015 at 09:48
Det ser godt ud - og in-room kurven er fabelagtig flot. Kan du ikke tage den med til julefrokosten? Seriøst?

Ang. ledningsføring er her lidt inspiration. Bøjlen afstiver også baflen.



Posted By: Roky
Date Posted: 27 Aug 2015 at 12:38
Tak for ros :-)

Jeg har godt overvejet at afstive baflerne. Jeg ved dog ikke helt, om det er besværet værd. Samtidig er jeg ikke helt sikker på om jeg kan lave en løsning der visuelt spiller. 

Det var da en mulighed at bringe dem med på et træf. Ved dog ikke helt om de spiller på niveau med de højttalere i andre har lavet. I hvert fald er du/andre velkommen til at komme forbi til et lyt og en kop et eller andet. Jeg bor i Århus.




Posted By: felsby
Date Posted: 27 Aug 2015 at 12:52
Træf er ikke konkurrence, men hygge med forskellige konstruktioner! Dine ville være top-emner.
Århus: 1000 tak, kommer gerne forbi :-)


Posted By: skjensen
Date Posted: 27 Aug 2015 at 20:58
Hej Roky

Bafflerne ser virkelig godt ud. Tillykke med dem. Frekvensgangen er meget tilsvarende den, som jeg selv har erfaring for lyder bedst. 

Puklen i den dybe bas er der ikke grund til at være bange for. Det er naturligt room gain. Derimod ville jeg prøve at gå målrettet efter puklen ved 130Hz - prøv at sænke den 3-4 dB og lyt efter resultatet. Jeg har selv haft en tilsvarende pukkel ved 150 Hz, og da den blev dæmpet, blev hele basområdet meget renere og uden generende ressonanser. Min konklusion er, at mange "uregelmæssigheder" i bassen slet ikke fødes i den dybe bas. 

Tilsvarende har jeg gået målrettet efter mindre peaks mellem 2-5000 Hz med godt resultat. 

Hvordan måler du frekvensgangen? Pink noise giver efter min erfaring den mest pålidelige måling. Da ressonanser er noget tid om at opbygges i rummet, vil de ikke optræde med fuld kraft i målinger ved frekvenssweep.


-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Sep 2015 at 11:04
Tak :-)

Jeg har forsøgt med flere forskellige målinger omkring sweetspot. Det ser ikke ud til at puklen ved 130 hz er noget der er et stort problem. Men der er da plads til forbedring. 

Indtil videre har jeg lavet et almindeligt sweep i REW. Jeg tror ikke gatingen er ret "stram", så den måler nok det hele med. Jeg forsøgte med Pink Noise og faktisk er der stort set ingen forskel ift et almindeligt sweep. 


Posted By: skjensen
Date Posted: 05 Sep 2015 at 19:54
Jo længere sweepet varer, jo tættere vil målingen teoretisk være på pink noise. Til afstemning af frekvensgangen bør der måles uden gating, da rummets indvirken skal medtages. 
Måler du frekvensgang med pink noise ved hjælp af REW's RTA? 

Er der forskel på den målte frekvensgang ved flytning af mikrofonen ca. 30 cm i forhold til sweetspot? Prøv at måle 4-6 gange med mikrofonen flyttet i forskellige retninger fra sweetspot.



-------------
www.computer4music.com
JRiver + DAC: Motu 1248 / Benchmark DAC1 HDR /
Forstærker: DC300 hybrid (DIY), Le Monstre 8W (DIY), Rotel RB1582
Højttaler: SB Satori PDX/Monacor (DIY)


Posted By: Roky
Date Posted: 07 Sep 2015 at 23:43
Originally posted by skjensen

Måler du frekvensgang med pink noise ved hjælp af REW's RTA? 
JaSmile Starter pink noise i Jriver under audio calibration. 

Originally posted by skjensen

Er der forskel på den målte frekvensgang ved flytning af mikrofonen ca. 30 cm i forhold til sweetspot? Prøv at måle 4-6 gange med mikrofonen flyttet i forskellige retninger fra sweetspot.

Der er faktisk ret stor forskel. Men det er helt givet fordi mine subwoofere står i hvert hjørne af endevæggen. Der er dog fin geometri i forhold til lytteposition, så det er kun nødvendigt at korrigere for den ene sub og så kopiere over i den anden. Har faktisk i længere tid anvendt ovenstående metode. Når jeg har sweepet en 5-6 gange laver jeg en "average" i REW. Herefter smoother jeg average ydereligere. EQ foretager jeg så i REWs indbyggede EQ og kontrolmåler. Stiler efter forholsvis lav Q, dvs ikke over 2,5. For nuværende kan jeg klare mig med 2-3 EQ for subwooferen.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com