Print Page | Close Window

Tricks til samling

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Kabinet konstruktion
Forum Discription: Her kan stilles spørgsmål omkring opbygning af kabinetter, alt fra afstivere til design.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1411
Printed Date: 29 Mar 2024 at 16:56
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Tricks til samling
Posted By: felsby
Subject: Tricks til samling
Date Posted: 10 Apr 2014 at 09:45
Jeg skal på træværkstedet og skære sort MDF til front+bag og birkekrydsfiner til top+sider - det bliver et 32l gulvkabinet. Krydsfineren vil jeg prøve at skære i smig; bunden og de interne stivere bliver så MDF.

Har I en ide til hvordan jeg samler uden synlige skruer på ydersiden? Jeg har ikke kørekort til "kiks" og deslige, men overvejer indvendige lister. Men alle råd modtages med kyshånd.

p.s. SS 18W +Seas T25




Replies:
Posted By: Frost
Date Posted: 10 Apr 2014 at 10:58
Jeg bruger tape til at holde samlingerne pænt sammen.

Jeg ligger alle pladerne på et plant underlag, starter med en central plade og monterer brun tape på bagsiden(ydersiden af kabinettet), så det vil holde fast på begge plader. Når jeg så har været alle pladerne igennem, trækker jeg en limstreg på hver flade der vil røre hinanden. Til sidst kan man så folde kabinettet, og "stramme" samlingerne op med yderligere tape. Det har fungeret upåklageligt alle de gange jeg har gjort det. 
Når man ligger pladerne op imod hinanden på tapen, kan man lade plade 2 køre ned af plade 1, så de nærmest rører ved hinanden.

Håber det giver lidt mening?

Her havde jeg ikke mere brun tape.. Og det kan ikke anbefales at bruge noget mere elastisk tape (som jeg har gjort på nedenstående billede) da samlingerne ikke bliver holdt så godt sammen.








Posted By: Frost
Date Posted: 10 Apr 2014 at 11:05
Egentligt burde det være næsten nok at der ligger en bane tape over hele samlingen, men pga det blå tape kunne give sig, har jeg været nød til at stramme op ved at ligge en bane tape fra plade til plade på modsat led.


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Apr 2014 at 11:18
Indvendige lister er absolut godkendt - bare husk at der stadig også skal være lim mellem den indsatte plades kanter og de flader, de støder op imod.

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Apr 2014 at 12:49
TAK, Frost og Ulrik. God inspiration.


Posted By: Roky
Date Posted: 10 Apr 2014 at 13:39
Har også set at at Troels G bruger tape.

Men er der ikke problemer med at tape hæfter sig/laver mærker i birkekrydsfiner ?


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Apr 2014 at 13:55
Godt set. Men mon ikke de kan slibes væk...


Posted By: Frost
Date Posted: 10 Apr 2014 at 14:27
Ja lige præcis. Man skal alligevel over hjørnerne alligevel for at få eb perfekt samling. :)


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Apr 2014 at 14:38
Jeg regner med at fræse en skyggenot på for-og bagplade Wink


Posted By: USXX
Date Posted: 10 Apr 2014 at 14:50
Hvad er det for en konstruktion, du er i gang med?

-------------


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Apr 2014 at 14:54
Har et par 8ohms 18W og et par Seas T25 liggende, og tænkte at de kunne gøre tjeneste i en 30l gulvstander Smile


Posted By: Roky
Date Posted: 10 Apr 2014 at 14:54
Originally posted by felsby

Godt set. Men mon ikke de kan slibes væk...

Jeg har nemlig selv oplevet det hvor jeg har lagt tape langs kanten - da jeg skulle fræse hjørner (dårligt fræsejern/kugleleje)

- Måske jernet har kurret tilpas meget på træet/tapen til at der kom mærker...


Posted By: Mik112
Date Posted: 10 Apr 2014 at 15:31
Sort MDF sviner som ind i hel*ede under opskæring/bearbejdning, så er du advaret. Sæt ekstra tid af til rengøring af værkstedet Wink


Posted By: felsby
Date Posted: 10 Apr 2014 at 23:24
mik: er det ikke bare det samme støv der er mere synligt?


Posted By: Mik112
Date Posted: 11 Apr 2014 at 17:32
Originally posted by felsby

mik: er det ikke bare det samme støv der er mere synligt?

Nej, det sorte stads sætter sig alle vegne, og farven "smitter" af ved aftørring. Du kan ikke bare tørre/rengøre med en klud efter støvsugning... farven følger med! Men prøv selv på et lille areal inden i går i gang. Et lille kabinet er til at overskue, men skal der saves 5m2 plader, skal det nøje overvejes hvem der gør rent, eller om tiden måske var bedre brugt til sort maling af alm. MDF plade Wink


Posted By: felsby
Date Posted: 11 Apr 2014 at 18:01
Gode råd! Men det skal nu prøves. Jeg må bare skynde mig at få det lakeret. Hele HT skal have matlak strax efter samling.


Posted By: Frost
Date Posted: 19 Maj 2014 at 11:16
Hej Felsby
Hvordan går det med projektet? Fik du samlet kabinetterne?




Posted By: felsby
Date Posted: 19 Maj 2014 at 11:21
ak nej, jeg var i Godsbanens træværksted med tegninger, men så havde de ekstraordinært lukket. Men det bliver nok over sommeren.
Jeg tænker at klæbe de tre smigskårne stykker sammen med tape og så folde dem over bund+skillevægge, og spænde siderne sammen med store struetvinger, og så montere front og bag til sidst.


Posted By: felsby
Date Posted: 01 Sep 2015 at 10:44
Nu har jeg besluttet at tage mig sammen! Men de Seas T25 er nu 10 år gamle. Det er 001 versionen med olie:
- kan den være tørret ind?
- kan det så i givet fald fjernes? Enheden er nem at skille ad.



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com