Print Page | Close Window

SB subwoofers

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1392
Printed Date: 19 Apr 2024 at 17:59
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: SB subwoofers
Posted By: Svenskeren
Subject: SB subwoofers
Date Posted: 17 Mar 2014 at 09:33
Hej allesammen.
Jeg troede ikke at denne dag faktisk skulle komme, men så kom den alligevel!
Og hvilken dag er det så jeg taler om?
Dagen hvor jeg faktisk skal bygge noget!!!

Jeg har i weekenden bestilt enheder hjem til 2 subwoofere og planen er at de skal bygges her i foråret - nærmere bestemt maj/juni.

Efter meget hjælp fra USXX er valget faldet på én SB34SW med 2 passive SB34 pr side.
De kommer til at spille i et kabinet med en effektiv indre volume på 65 liter efter fratrækning af afstivning.
Kabinettet bliver 30 mm tykt MDF på alle sider (2 x 15 mm)
Ydremålene bliver:
H: 48 cm
B: 56 cm
D: 42 cm

Da jeg skulle udtænke designet var jeg bundet en del. Jeg har nemlig ikke adgang til noget værksted, så kabinettet skal kunne laves med meget simple håndværktøjer.
Jeg skal have det lokale byggemarked til at skære alle plader ud på mål og jeg har forsøgt at lave så mange "længder" ens som muligt. Det håber jeg bidrager til mindre risiko for fejl ved udskæringen.

Designet er næsten 100% i skabet og en SketchUp ses nedenfor.



Jeg kommer til at holde denne tråd opdateret, men da projektet kommer til at tage noget tid, så kommer der ikke nyt hver dag!

God dag til alle.

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!



Replies:
Posted By: Svenskeren
Date Posted: 10 Apr 2014 at 12:27
Hej
Så er der lidt opdatering fra sydens sol

I dag kom der enheder til de 2 nye i familien! og af en eller anden grund kan jeg ikke uploade det dejlige billede jeg har taget af "stablen"

Og efter lidt snak med Ulrik, så har jeg besluttet at ændre på designet, så at den aktive enhed spiller ned imod gulvet



Så i den kommende weekend skulle jeg gerne have tid til at komme i det lokale byggemarked og få skåret MDF til den store guldmedalje
Jeg glæder mig til at komme igang.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: rskriver
Date Posted: 11 Apr 2014 at 08:08
Godt valg af enhed(er)! 

Følger spændt med her.

Eneste erfaring med nedadvendt er en nedadvendt basrefleks. Det gav en rigtig god tilkobling til rummet eller hvad man skal kalde det. En mere ensartet spredning i rummet kunne man nok kalde det :) Bestemt et hit!

Brug evt en imagehost til dine billeder. Der uploader du billedet og får så nogle URL's at vælge imellem lige til at poste på et forum.

fx  http://www.gratisimage.dk/ - http://www.gratisimage.dk/


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Apr 2014 at 08:12
Øh...man kan også bare uploade billederne direkte her på forum! Hvorfor bruge en image host til det?

-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Apr 2014 at 09:27
Jeg synes jo også at det er lidt mærkeligt med de billeder.
Jeg har ikke noget problem med at uploade mit screen dump at SketchUp tegningen, men mit foto at de 6 (meget lækre) enheder kan jeg ikke uploade

Som et lille tillæg kan jeg bare sige WOW til den indpakning som SB anvender. Den vil sikkert være i stand til at overleve en mindre krig - super!!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Apr 2014 at 09:32
Wupti
Her kom sørme billedet!!




-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Apr 2014 at 10:03
Hvor er det egentligt vildt med 2 stk af disse subs! 
Jeg har i min egen stue 1 stk SB29SW med 2 slaver, og det kan flytte rigeligt luft i min 25m2 stue. 
Med disse 2 subs har du jo lige over 3 gange så stort membranareal Thumbs Up 
Hvor stort er rummet de skal bruges i?

Mvh 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Apr 2014 at 11:06
Øhh - det ved jeg ikke rigtig om jeg vil svare på - men jeg kan roligt sige at jeg går efter princippet "overkill is underrated!!"
Jeg bygger dem ikke så meget til mit nuværende rum, men mere for at være dækket ind i fremtiden.
Og da jeg alligevel manglede 2 sofaborde (én på hver side af sofaen), så tænkte jeg "hva´ skidt!"

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Frost
Date Posted: 11 Apr 2014 at 11:09
Det er altid godt at have overskud Thumbs Up

Mvh


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 11 Apr 2014 at 11:14
Det kan man ikke få for meget af

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Fasen
Date Posted: 11 Apr 2014 at 12:53
Har ophænget på den aktive godt af at spille nedaf? Risikerer man ikke at den med tiden kommer til at "hænge" ?

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: USXX
Date Posted: 11 Apr 2014 at 12:58
@Fasen

Det skulle der ikke ske noget ved. Dels har SW-udgaven et lidt stivere ophæng (en tand hårdere kantophæng), og dels har spideren en svag tendes til at hænge indad mod magnetsystemet efter tilspilning, så det udlignes blot.


-------------


Posted By: Fasen
Date Posted: 11 Apr 2014 at 12:59
Cool , tak for info. !

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 12 Apr 2014 at 11:49
Så kom dagen hvor jeg skulle en smut i et af de lokale byggemarkeder.
Og her ligger det så 6 m2 MDF i 15 mm tykkelse (en mærkelig tykkelse, men det er jo Frankrig!)




Desværre lykkedes det for den lille franske bygge-Frans at skære pladerne i forkert bredde - ret godt klaret med tanke på at det var en CNC styret pladeskærer!
Heldigvis kan jeg ændre på mit design så at pladerne kan bruges som de er nu.

Faktisk kommer til at ændre lidt på designet uanset. Jeg har valgt at droppe stoframme foran enhederne (jeg synes faktisk at de så flotte - og Madame er enig!) og så vil jeg lave nogle ret bredde facetter i stedet for de runde hjørner. Jeg skal lave nogle nye tegninger i SketchUp og så smider jeg et billede ind her.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 12 Apr 2014 at 14:29
Jeg vil lige slynge et spørgsmål ud til folket:
Hvor korte tror I at jeg kan lave benene uden at det giver problemer for den aktive enhed der spiller ned imod gulvet?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 12 Apr 2014 at 15:38
Tja... som jeg ser det, så bør den samlede åbning i alle retninger, blot være større end enhedens membranareal - så skulle du være sikker - understøttelse til min teori, fandt jeg her:
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/88551-downfiring-sub-how-much-space-underneath-2.html - http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/88551-downfiring-sub-how-much-space-underneath-2.html


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 12 Apr 2014 at 18:03
Det lyder meget fornuftigt med den teori. Hvis åbningen bliver mindre end membranarealet, så kan man forestille sige at der opstår en kompression.
Jeg tager højde for det i det reviderede design

Takker

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 12 Apr 2014 at 18:11
Det reviderede design kommer til at se sådan er ud:



Benene jeg kommer til at bruge bliver købt i IKEA (af alle steder). Jeg har brugt dem før og de er faktisk meget stabile.
Der kommer til at være 5 cm mellem gulv og sub og det skulle give over 800 cm2 åbning sammenlagt til alle sider og enheden er på 512 cm2 - så jeg skulle være på den sikre side.

Så bliver det næste at få bestil noget værktøj

Så det nye design giver følgende dimensioner:
Højde - 56 cm
Bredde - 50 cm
Dybte - 45 cm
= et pænt lille sofabord

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 13 Apr 2014 at 08:03
God søndag morgen til alle

Da jeg er helt grøn i dette DIY-land håber jeg meget på at kunne trække på hjælp her på dette forum. Jeg har jo set at I har fremtryllet lækre ting
Jeg ved godt at det måske ikke kan lade sig gøre helt at undgå fejl, men hvis jeg kan minimere dem, så er det jo også noget!

Jeg har ingen erfaring med at fuld-lime MDF plader, så jeg vil spørge om følgende:

Hvor meget lim skal jeg regne med at bruge for at fuld-lime ca. 2½ m2 plade?

Jeg har set på nettet at der er folk som anvender en lille malerrulle for at fordele limen, mens andre bruger en fin tandspartel. Hvilke erfaringer/anbefalinger har I fra det virkelige liv?

På forhånd tak for jeres input

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Apr 2014 at 08:38
Ved en simpel betragtning kan du sætte membranarealet lig arealet af den cylindriske udluftningsflade ved kanten af det effektive membranareal. Derved får du, at afstanden til gulvet bør være minimum 6,4 cm, når membranarealet er 508 cm^2. 

-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Apr 2014 at 08:43
En lille smule kompression skader nok ikke - det kan give en god kobling, men den ændrede strålingsimpedans burde da være taget med i kabinetberegningerne. Generelt bør man også bruge horn, hvis man laver kompression, men hvis det blot er en lille smule kompression, kan man have gavn af det selv uden horn.

-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 13 Apr 2014 at 10:21
@ USXX - skal jeg forstå det sådan at du mener at de 5 cm jeg har planlagt er for lidt og jeg bør ændre det til minimum 6,5 cm?

Benene fra IKEA (navn CAPITA) er nemlig 8 cm høje. Min plan var at montere dem indvendig i kabinettet, så at de "stikker igennem" de 3 cm MDF i bunden. Dermed giver det 5cm højde.
Men hvis det er for lidt, så vil jeg montere benene på ydre side at kabinettet og dermed få 8 cm frihøjde

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Apr 2014 at 10:25
Ja, som konstruktionen er nu, ville jeg give den de 6,5 cm som minimum.

-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 13 Apr 2014 at 10:37
Okay - Så giver jeg den de 8 cm. Jeg vil ikke risikere noget ubehageligt for at "spare" de 3 cm i højden

Noget bud på mængden af lim jeg skal anvende for at fuld-lime de ca 2½ m2 MDF plade?
Jeg overvejer at købe en spand med 5 liter, så løber jeg ikke tør lige midt i det hele.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 13 Apr 2014 at 10:44
Reglen ved limning er - nok men ikke for meget!

Ved sammenlimning af plader, hvor du gerne vil være sikker på, at de hænger sammen over hele fladen, kan du med fordel bruge en malerulle og påføre et passende lag - det skal ikke sejle rundt, når du tvinger pladerne sammen. Bruge rigeligt med skruetvinge.


-------------


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Apr 2014 at 11:01
Jeg har flere gange benyttet stykker af en solid planke, stillet på højkant, så jeg kunne fordele trykket jævnt over en større flade - for at kompensere for manglende antal skruetvinger.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 13 Apr 2014 at 11:14
Jeg vidste at jeg kunne få gode råd her på siden!!

Jeg har faktisk overvejet at anvende en lille malerulle. På den måde burde jeg kunne få lavet et jævnt lag over hele fladen.
Samtidig er jeg blevet anbetalet at anvende et par styre-skruet netop for at de 2 plader ikke skal "sejle" inden limen sætter sig.

Jeg har 2 kettlebells på sammenlagt 28 kg, som jeg regner med at anvende som presse - sammen med en hel del quick clamps. Og så vil jeg tage god tid og ikke lime for mange plader af gangen.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 13 Apr 2014 at 11:56
Jeg har haft fin succes med at slå 2-3 søm i den ene plade, bide hovedet af og banke den anden plade oven på. Så har man sømstumper på den ene plade og huller i den anden... og så ruller man lim på. De små sømstumper ruller man nemt hen over med en blød malerrulle. Så er der meget mindre chance for at pladerne "skrider" i forhold til hinanden. Man kan selvfølgelig også blot lave pladerne lidt for store og så skære til og fræse "rent" til sidst.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 13 Apr 2014 at 16:14
Også der var en god mulighed. Jeg vil gerne undgå at skulle lave pladerne for store og så "fræse efter"


-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Apr 2014 at 13:19
Så kom der endnu en lille brik til det store puslespil - et arbejdsbord.
Som før fortalt er hele dette projekt noget af en test. Jeg har ikke adgang til ret meget værktøj - jeg har ikke adgang til noget værksted.
Så begge subs skal altså bygges på vores terrasse ved hjælp at dette sammenklappelige bord fra Bosch



Det bliver spændende at se resultatet til sidst

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 17 Apr 2014 at 13:59
Ser godt ud Thumbs Up 

Det største problem i en lejlighed er ikke at få plads til anlæget og højttalerne, men derimod alt det grej der skal bruges til at bygge dem. Jeg har selv mistet meget af den plads efter vi flyttede. 


-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Apr 2014 at 14:46
@Bapu
I plejede at bo i et dejligt hus ik`?

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Apr 2014 at 16:33
Det er noget af en udfordring på en terrasseTongue Jeg har heller ikke værsted - Men med et bord, overfræser, boremaskine, stiksav og en god portion skruetvinger, kommer man langt.


Posted By: Bapu
Date Posted: 17 Apr 2014 at 17:39
Jo, men det dejlige store hus er blevet erstattet med et dejligt men lidt mindre rækkehus uden ekstra værelse eller plads i køkkenet til at bygge højttalere. Men det skal nu ikke afholde mig fra at bygge når det bliver bedre vejr LOL Udfordringer som lille værksted eller mangel på samme gør jo bare at man sætter det mere pris på det færdige resultat.

-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 17 Apr 2014 at 19:39
Jeg er ved at samle på de remedier som Roky beskriver der. Indtil videre har jeg faktisk det hele på den liste!!
Jeg kan sågar lægge en rundsav med styreskinne oven i hatten - og 5 kg lim, så jeg har til en start!!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 17 Apr 2014 at 23:35
citat - Godt begyndt er halvt fuldendt! Wink

-------------
Venligst Michael


Posted By: Digital_thor
Date Posted: 18 Apr 2014 at 08:46
Hvor der er vilje er der vej Big smile
Har selv lånt mine forældres værksted til at bygge mine større projekter - så får man også samtidig besøgt dem lidt oftere - det plejer de ikke at brokke sig over Wink


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Apr 2014 at 11:08
Originally posted by Svenskeren

Jeg er ved at samle på de remedier som Roky beskriver der. Indtil videre har jeg faktisk det hele på den liste!!
Jeg kan sågar lægge en rundsav med styreskinne oven i hatten - og 5 kg lim, så jeg har til en start!!

Tror ikke du kommer til at mangle lim Big smile btw - Man kan ikke have for mange skruetvinger, kun for få Star


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 18 Apr 2014 at 19:04
Originally posted by Roky


Originally posted by Svenskeren

Jeg er ved at samle på de remedier som Roky beskriver der. Indtil videre har jeg faktisk det hele på den liste!!
Jeg kan sågar lægge en rundsav med styreskinne oven i hatten - og 5 kg lim, så jeg har til en start!!

Tror ikke du kommer til at mangle lim Big smile btw - Man kan ikke have for mange skruetvinger, kun for få Star


Planen er også at der skal flere skruetvinger - eller quick clamps - på programmet, men de er forholdsvis dyre i forhold til hvad udstyr ellers koster

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Apr 2014 at 14:21
OG så fik jeg hentet en del ting, som jeg bestilte på Amazon.fr, men............ det er åbenbart meget vanskeligt for en lille franskmand at tælle, så der er kun kommet 4 af de 6 små quick clamps jeg bestilte
og der var hul i bunden af de 5 kg lim, så I kan tro at det så fint ud nede i kassen!!
Nå men så må jeg i gang med at skrive klage mails - igen! Det er desværre ikke første gang
Heldigvis ser det ud til at min nye rundsav har overlevet det franske postsystem.

Småsure hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Apr 2014 at 15:18
Okay - de franske skal have ros når der er ros fortjent!
Jeg var inde på Amazon for at finde ud af hvad jeg skulle gøre med de manglende quick clamps og limen med hul i spanden.
På deres hjemmeside findes en funktion, hvor du skriver dit telefonnummer og så vil de ringe dig op indenfor 5 min. Der gik 4½ minut og så ringer telefonen. En venlig mand lytter til mine beklagelser og siger så: vent venligst et øjeblik!"
Efter en kort pause kommer han tilbage og siger at der er lagt en ny ordre på de manglende quick clamps og en ny spand med 5 kg lim - og det hele er selvfølgelig uden beregning. Og jeg skal heller ikke bekymre mig om at dokumentere at der faktisk var hul i limspanden!!

Det er god service. En service hvor jeg som kunde ikke er betragtet som kriminel indtil at jeg selv beviser min uskyld!!






De kan når de vil de franske
Og pludselig blev denne dag meget bedre!

Hilsner

PS: Som bonus har jeg nu ca 4,5 kg ekstra lim. som jeg ikke har betalt for - så i alt 9,5 kg lim må holde til 2 subs.

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Apr 2014 at 15:21
Om ikke andet så sad bunden vel godt fast Wink

Dejligt at du fik en god oplevelse med klageafdelingen. Det høre man sjældent om.


-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Apr 2014 at 15:24
Originally posted by Bapu

Om ikke andet så sad bunden vel godt fast Wink
Dejligt at du fik en god oplevelse med klageafdelingen. Det høre man sjældent om.


Jeg tror at en kæmpe virksomhed som Amazon har fundet ud af at det ikke kan betale sig at diskutere med kunderne om små (og ikke kostbare) skader som denne.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Apr 2014 at 18:48
Nu lidt praktiske spørgsmål omkring overfræser til folket.
Jeg har været så heldig at få en Bosch POF 1400, så jeg skal bruge til mit projekt.
Jeg har bare ikke nogle jern til den og der håber jeg at kunne få noget hjælp her.
På tirsdag kommer den "circle jig" som jeg bestilte i Tyskland (omtalt her på speakerbuilder andet steds)og jeg ved at den er 12mm tyk. Jeg skal fræser huller i 30mm MDF, så jeg kan regne ud at jernet skal være ret så langt.
Findes der forskellige længder på de overfræserjern?
Er det et notfræsejern jeg skal bruge når jeg laver hullerne til enhederne?

På forhånd tak

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: rskriver
Date Posted: 19 Apr 2014 at 19:32
Jeg købte bare sådan en fræsejerns-sæt med forskellige typer i. Det kostede ca 200 i bauhaus og det er glimrende til formålet. Tror der er en 12 fræsejern i æsken


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Apr 2014 at 19:43
Originally posted by rskriver

Jeg købte bare sådan en fræsejerns-sæt med forskellige typer i. Det kostede ca 200 i bauhaus og det er glimrende til formålet. Tror der er en 12 fræsejern i æsken


Og du havde ikke nogle problemer med at skære dybt nok med de jern?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Apr 2014 at 20:40
Jeg har lillebroren til din overfræser og jeg kan ikke forestille mig at den går dybere end din. Når det er sagt så har (ligesom andre steder) længden på "jernet" meget at sige Wink

jeg ved ikke hvorvidt du kan købe dem i dit nabolag men cmt laver nogle rasende gode jern til prisen som kan købes her  http://www.carl-ras.dk/e-shop/vaerktoej/tilbehoertilmaskiner/fraesendevaerktoej/tilbehoertiloverfraeser/fraesejernsaet/ - http://www.carl-ras.dk/e-shop/vaerktoej/tilbehoertilmaskiner/fraesendevaerktoej/tilbehoertiloverfraeser/fraesejernsaet/


-------------
Venligst Michael


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Apr 2014 at 20:47
Originally posted by Svenskeren

Originally posted by rskriver

Jeg købte bare sådan en fræsejerns-sæt med forskellige typer i. Det kostede ca 200 i bauhaus og det er glimrende til formålet. Tror der er en 12 fræsejern i æsken


Og du havde ikke nogle problemer med at skære dybt nok med de jern?

Hilsner

Jeg har også lillebroren til 1400. 

Jern kan fås i forskellige længer - 30 mm i dybden tror jeg du får problemer med ved standard jern.

Der er ingen grund til at købe de dyre jern til at starte med. 

Hvorfor ikke bare lave huller til at starte med inden du samler - Så kan du fræse 15 mm på hver side ? 

Hvordan har du tænkt dig at montere enheder ? Jeg synes ikke almindelige skruer er en holdbar løsning - slet ikke hvis du afmonterer mere end 1 gang. Jeg bruger "indslagsmøtrikker" som er en møtrik med hager på - På den måde kan du spænde enheden hårdt til baflen


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Apr 2014 at 21:52
Originally posted by Roky


Originally posted by Svenskeren

Originally posted by rskriver

Jeg købte bare sådan en fræsejerns-sæt med forskellige typer i. Det kostede ca 200 i bauhaus og det er glimrende til formålet. Tror der er en 12 fræsejern i æsken


Og du havde ikke nogle problemer med at skære dybt nok med de jern?

Hilsner

Jeg har også lillebroren til 1400. 
Jern kan fås i forskellige længer - 30 mm i dybden tror jeg du får problemer med ved standard jern.
Der er ingen grund til at købe de dyre jern til at starte med. 
Hvorfor ikke bare lave huller til at starte med inden du samler - Så kan du fræse 15 mm på hver side ? 
Hvordan har du tænkt dig at montere enheder ? Jeg synes ikke almindelige skruer er en holdbar løsning - slet ikke hvis du afmonterer mere end 1 gang. Jeg bruger "indslagsmøtrikker" som er en møtrik med hager på - På den måde kan du spænde enheden hårdt til baflen


Der kan faktisk være nogle fordele i at fræse pladerne inden limning kan jeg tænke mig. Der bliver en mindre flade der skal fuldlimes når først er skåret ud til enhederne = mindre risiko for at de 2 plader skrider i forhold til hinanden
Og så kommer jeg ikke til at bruge lim på noget MDF som alligevel ikke skal anvendes til noget (ikke at jeg mangler lim!!)

Jeg regner med at bruge islagsmøtrikker som du anbefaler Roky. Jeg skal bruge M5, men jeg synes jeg har lidt svært ved at finde dem. Jeg må lede lidt længere tid.

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 19 Apr 2014 at 21:57
M5 må da være til at finde i de lokale byggemarkeder selv dernede. 

Nu er fræse jern jo ikke særlig tunge så du kunne jo bestille dem ved et dansk firma hvis ikke du kan finde dem nede hos franskmændene. 


-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 19 Apr 2014 at 22:24
Originally posted by Bapu

M5 må da være til at finde i de lokale byggemarkeder selv dernede. 
Nu er fræse jern jo ikke særlig tunge så du kunne jo bestille dem ved et dansk firma hvis ikke du kan finde dem nede hos franskmændene. 


Jeg må blive ved med at lede. Der må jo være noget de franske kan finde ud af! (ud over mad - vin - sol - sommer - mere vin osv osv osv!!)

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Roky
Date Posted: 19 Apr 2014 at 23:04
Forresten så skruer jeg selv den sorte plasticplade af min overfræser inden jeg monterer cirkelslag - det giver lidt ekstra.

Og husk, husk, husk at teste på en plade inden du fræser :) 

Jeg har også haft held med at montere bor i min overfræser med passende mængde gaffa omkring bor- så kan du lave helt vinkelrette huller til boltene (hastighed skal i så fald være lav på fræser) Med almindelig boremaskine synes jeg det er svært

Hilsen


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 20 Apr 2014 at 10:14
Originally posted by Roky

Forresten så skruer jeg selv den sorte plasticplade af min overfræser inden jeg monterer cirkelslag - det giver lidt ekstra.
Og husk, husk, husk at teste på en plade inden du fræser :) 
Jeg har også haft held med at montere bor i min overfræser med passende mængde gaffa omkring bor- så kan du lave helt vinkelrette huller til boltene (hastighed skal i så fald være lav på fræser) Med almindelig boremaskine synes jeg det er svært
Hilsen


Ja - jeg så på nettet i går at det kan være en fordel at skrue den sorte plade af fræseren inden jeg montere "jiggen"
Jeg har købt en boreskabelon så at jeg kan bore huller der er helt vinkelret på pladen. Jeg regner med at det kan give mig den rette præcision.

Hilsner

PS: Jeg skal nok huske at lave en lille test inden den rigtige fræsning!!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Roky
Date Posted: 20 Apr 2014 at 11:40
det lyder smart med en boreskabelon - Har du et billede?


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 20 Apr 2014 at 14:44
Originally posted by Roky

det lyder smart med en boreskabelon - Har du et billede?


Ja ja da - og et link til den franske Amazon hjemmeside:

http://www.amazon.fr/Wolfcraft-4685000-Guide-per%C3%A7age-mobile/dp/B001154WTS/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1397997668&sr=8-4&keywords=wolfcraft

Og billedet



-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Roky
Date Posted: 21 Apr 2014 at 01:13
Ok ja den er fiks, omend jeg holder mig til overfræser- Det virker glimrende - Blot fladen er plan 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Apr 2014 at 18:28
Så har jeg behov for et godt fif (igen)
Jeg skal købe nogle skruer til mine SB enheder. Jeg har fundet de M5 islagsmøtrikker der skal bruges, men jeg har overordentlig vanskeligt ved at finde en M5x25 skrue. Meget gerne med unbraco hoved

Nogle der har et godt bud på et online sted i Danmark, hvor jeg kan bestille sådanne?

Jeg har fundet noget der ligner, men kan det virkelig være rigtig at de koster over 5 kr pr stk!?!

På forhånd tak

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Fasen
Date Posted: 21 Apr 2014 at 18:41
Her:
http://www.discosupport.dk/index.php?route=product/search&keyword=Skruer - Skruer

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Apr 2014 at 18:44
@Fasen
Jeg har faktisk kigget der, men jeg kan ikke finde en sort M5x25 med unbraco hoved. Jeg finder en skrue med Torx-hoved i M5x25

Er det bare mig der kigger det forkerte sted på deres hjemmeside?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Fasen
Date Posted: 21 Apr 2014 at 18:46
I min verden er torx ligeså godt som unbraco 😊

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Apr 2014 at 18:53
Originally posted by Fasen

I min verden er torx ligeså godt som unbraco 😊


Har du benyttet denne skrue:
http://www.discosupport.dk/Skruer_M5x25mm_(25_stk)?keyword=sorte skruer

Ved du om det kommer til at se pænt ud med den skrue?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Fasen
Date Posted: 21 Apr 2014 at 18:58
Tjekker lige ved lejlighed om det er dem jeg har liggende


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Fasen
Date Posted: 21 Apr 2014 at 19:12



Unbraco vs Torx på samme enhed (Peerless SLS 15")

Personligt kan jeg bedst lide Torx'en, da den er afrundet og de matcher enheden bedre.


-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Apr 2014 at 19:17
Jeg er enig. På den enhed du viser der, så er Torx den pæneste!

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Fasen
Date Posted: 21 Apr 2014 at 19:24
Her kan man købe med unbraco i mange mange størrelser til rimelige penge. Bemærk dog at man skal købe en del for at retfærdiggøre fragten. Lavede selv et skrue sortiment så jeg havde alle mulige bolte og små maskinskruer til værkstedet.

http://www.tj-bolte.dk/shop/frontpage.html - Tj Bolte

-------------
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 21 Apr 2014 at 19:33
Ja fragten kan hurtigt blive mere end selve skruerne!!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 27 Apr 2014 at 17:54
Du måler 2 gange og skærer 1 gang!!



Der er også kommet højttalerterminaler og skruerne er på vej!

I morgen skulle jeg gerne få skåret alle plader til. Håber ikke at der bliver for meget regn

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 28 Apr 2014 at 18:29
Den kommende uge ser det ud til at jeg kan komme lidt i klemme under "naturens luner", men det lykkedes mig i dag at få skæret alle pladerne til begge subs






Så må jeg om der bliver vejr til at lave noget i morgen

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 28 Apr 2014 at 21:04
Ellers må du bruge køkkenbordet. Det er der andre der har fået lov til gennem tiden Wink



-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 29 Apr 2014 at 06:55
Desværre er vores køkken så lille at der er faktisk ikke rigtig er noget køkkenbord

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: felsby
Date Posted: 29 Apr 2014 at 08:24
bare der er bacon og øl!


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Apr 2014 at 08:31
Ja, bacon er jo et af de vigtigste grundstoffer...

-------------


Posted By: Svend
Date Posted: 29 Apr 2014 at 10:03
Penge kan ikke købe lykke, men penge kan købe bacon og det er tæt på.  Tongue  
(Der findes flere fjæsbog sider om dette......)


-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 29 Apr 2014 at 10:46
islagsmøtrikker er noget fanden har skabt i vrede, det møgskrammel... har utallige gange oplevet de river, og går løse, så det er jeg bare FÆRDIG med, fremover bliver der forboret et hul, og så kommer der træskruer i...

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Apr 2014 at 11:14
@ Ronnie

Brug inserts i stedet for islagsmøtrikker - det virker!



-------------


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 29 Apr 2014 at 11:19
jeg har prøvet ulrik, men jeg synes bare mange gange at der ikke er meget gods at skrue dem i, især revalator har en smal anlægsflade, så synes de kommer NOGET tæt på kanten....

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 29 Apr 2014 at 13:22
Jeg kommer til at forsøge med de islagsmøtrikker jeg har bestilt (nu er de jo på vej til mig fra DK!), men jeg har læst mig til at de kan være vanskelige at samarbejde med - i værste tilfælde må jeg forsøge at lime dem eller noget.

Jeg har også lige limet de første 2 plader. Det er en test på en måde da jeg skal se om de kommer til at holde selv om der ikke er mere vægt der presser. Jeg har desværre ikke noget tung (og billigt) liggende, som jeg kan bruge, så jeg må nøjes......!



Jeg regner med at vente ca 4 timer inden jeg fjerner presset og så må jeg se hvad der sker. Jeg har brugt en fin skumrulle til at rulle limen på og det gik utroligt let.


Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: ronnie rasmussen
Date Posted: 29 Apr 2014 at 13:29
HVIS de islagsmøtrikker skal fungere, så skal de limes fast, så er det også en god ide lige at køre en snittap igennem bagfra inden du får dem monteret

-------------
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=401&title=ronnies-diy


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 29 Apr 2014 at 13:51
Noteret!

Hilsner

PS: Bacon er verdens bedste krydderi - og sådan er det bare!

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 29 Apr 2014 at 14:07
Jeg fik vist fejlagtigt påstået, at bacon er et grundstof - det har ellers i mange år været min faste overbevisning. Det lader imidlertid til, at der er tale om et molekyle bestående af lige dele Barium, Cobolt og Nitrogen. Jeg beklager naturligvis fejlen, som hermed er rettet.

-------------


Posted By: bknielsen
Date Posted: 29 Apr 2014 at 14:23
Pyha...var lige ved at tro at der var en fejl i min kopi af det periodiske system...godt fejlen blev opdaget!


Posted By: Busk
Date Posted: 29 Apr 2014 at 15:39
Originally posted by Bapu

Ellers må du bruge køkkenbordet. Det er der andre der har fået lov til gennem tiden Wink

Køkken, stuen, biografen, entreen er blevet brugt flittigt her Smile


-------------
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.


Posted By: Roky
Date Posted: 29 Apr 2014 at 15:42
Jeg forstå ikke den negative omtale af indslagsmøtrikker. Et præcist vinkeltret hul, en klat sekundlim og så skal de bankes på plads. Alternativ kan man bruge en bolt og spænde dem fast- Det skal så ikke gøres med enheden monteret...


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 29 Apr 2014 at 15:43
Den første limtest er overstået og jeg er ikke super tilfreds med resultatet - desværre
Pladerne "gabte" en lille smule der hvor der ikke var direkte pres fra en quick grip.
Jeg er bange for at det ikke er nok at bruge 4 quick grips og 1 kettlebell pr plade.
Så nu må jeg indstille mig på at det kommer til at tage dobbelt så lang tid, men så tror jeg også at det bliver i orden!



Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: bknielsen
Date Posted: 29 Apr 2014 at 15:46
Originally posted by Roky

Jeg forstå ikke den negative omtale af indslagsmøtrikker. Et præcist vinkeltret hul, en klat sekundlim og så skal de bankes på plads. Alternativ kan man bruge en bolt og spænde dem fast- Det skal så ikke gøres med enheden monteret...

Jeg har også trukket dem i med en bolt (spånplade som jeg vil mene er hårdere end MDF). Eneste man skal være opmærksom på et at bolten efter nogle møtrikker skal skiftes (i hvert fald hvis kvalitet 8.8 eller ringere) - da den bliver slidt, og det kan gå ud over gevindet i møtrikken. Men udmærket metode.


Posted By: Roky
Date Posted: 30 Apr 2014 at 10:58
Er det 22 MDF ? 

Hvad med at skrue pladerne sammen ? - Du kan altid bare tage dem ud igen når det er hærdet. Desuden at du bruger nogle skruer der er så korte, sådan at man ikke kan se du har lavet huller.

Det kan væren en god ide at bruge brædder over pladerne - Så kan du applicere et mere jævnt tryk. Skruetvinger kan klemme hårdere end clamps. 


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 01 Maj 2014 at 13:30
Det er 15 mm MDF plade jeg anvender.
Jeg er faktisk snart færdig med at lime den første portion plader. Jeg har været meget uheldig med vejret i de seneste dage, så jeg har ikke haft mulighed for at være udenfor og arbejde.
Håber på at jeg kan komme videre i morgen med at fræse huller til alle 6 enheder

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: JAV
Date Posted: 01 Maj 2014 at 14:20
Det bliver spændende at se den endelige finish.

Originally posted by USXX

Jeg fik vist fejlagtigt påstået, at bacon er et grundstof - det har ellers i mange år været min faste overbevisning. Det lader imidlertid til, at der er tale om et molekyle bestående af lige dele Barium, Cobolt og Nitrogen. Jeg beklager naturligvis fejlen, som hermed er rettet.
Det ligner nu mere en ionforbindelse end en kovalent binding :-) 


-------------


Posted By: USXX
Date Posted: 01 Maj 2014 at 15:04
Originally posted by JAV

Det bliver spændende at se den endelige finish.

Originally posted by USXX

Jeg fik vist fejlagtigt påstået, at bacon er et grundstof - det har ellers i mange år været min faste overbevisning. Det lader imidlertid til, at der er tale om et molekyle bestående af lige dele Barium, Cobolt og Nitrogen. Jeg beklager naturligvis fejlen, som hermed er rettet.
Det ligner nu mere en ionforbindelse end en kovalent binding :-) 

LOL


-------------


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 01 Maj 2014 at 20:47
Jeg er indstille på at finish kan komme til at lide da jeg ikke har adgang til professionelt udstyr, men jeg vil gøre hvad jeg kan for at få den så god som mulig.

Jeg vil købe en malepistol for at få malearbejdet bedst muligt også.

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svend
Date Posted: 01 Maj 2014 at 21:52
Originally posted by bknielsen

Originally posted by Roky

Jeg forstå ikke den negative omtale af indslagsmøtrikker. Et præcist vinkeltret hul, en klat sekundlim og så skal de bankes på plads. Alternativ kan man bruge en bolt og spænde dem fast- Det skal så ikke gøres med enheden monteret...

Jeg har også trukket dem i med en bolt (spånplade som jeg vil mene er hårdere end MDF). Eneste man skal være opmærksom på et at bolten efter nogle møtrikker skal skiftes (i hvert fald hvis kvalitet 8.8 eller ringere) - da den bliver slidt, og det kan gå ud over gevindet i møtrikken. Men udmærket metode.
Næh, de skal bare bankes godt i fra bagsiden inden man samler kabinettet og en bette klat Pva lim sikrer at de bliver siddende.. Har haft mine enheder af og på monteret samme kabinet MANGE gange og de sidder der sq stadig...  Wink




-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: bknielsen
Date Posted: 01 Maj 2014 at 22:15
@Svend
Rigtigt! Hvis du altså kan komme til før du samler. Ellers er itrækkermetoden også fin Smile


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 02 Maj 2014 at 20:11
Originally posted by Svend


Originally posted by bknielsen




Originally posted by Roky

Jeg forstå ikke den negative omtale af indslagsmøtrikker. Et præcist vinkeltret hul, en klat sekundlim og så skal de bankes på plads. Alternativ kan man bruge en bolt og spænde dem fast- Det skal så ikke gøres med enheden monteret...

Jeg har også trukket dem i med en bolt (spånplade som jeg vil mene er hårdere end MDF). Eneste man skal være opmærksom på et at bolten efter nogle møtrikker skal skiftes (i hvert fald hvis kvalitet 8.8 eller ringere) - da den bliver slidt, og det kan gå ud over gevindet i møtrikken. Men udmærket metode.



Næh, de skal bare bankes godt i fra bagsiden inden man samler kabinettet og en bette klat Pva lim sikrer at de bliver siddende.. Har haft mine enheder af og på monteret samme kabinet MANGE gange og de sidder der sq stadig...  Wink


PVA lim?
Er det almindelig trælim eller hvad?

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Svend
Date Posted: 02 Maj 2014 at 20:41
Ja, ganske almindelig hvid trælim, som du bruger til kabinettet.

-------------
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..


Posted By: Roky
Date Posted: 03 Maj 2014 at 12:17
Originally posted by Svenskeren

Jeg er indstille på at finish kan komme til at lide da jeg ikke har adgang til professionelt udstyr, men jeg vil gøre hvad jeg kan for at få den så god som mulig.

Jeg vil købe en malepistol for at få malearbejdet bedst muligt også.

Tror sagtens du kan få et OK resultat. Det er vigtigt at du spartler grundigt.


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 03 Maj 2014 at 18:59
Så blev der godt vejr igen og jeg kunne lave noget udenfor!

I dag fik jeg fræser alle stykker og boret/monteret islagsmøtrikker.
Jeg kunne heller ikke lade være med at lave en lille "prøve-fitting" af den ene passive - det bliver godt tror jeg.









I morgen skal der laves endnu mere prøve-fitting og der skal limes

Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Bapu
Date Posted: 03 Maj 2014 at 19:50
Ser godt ud. Lader også til at vejret er med dig Smile



-------------
Venligst Michael


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 05 Maj 2014 at 18:08
Hej alle sammen.
Så er der sket lidt igen

I dag har jeg stået det meste at dagen udenfor af lavet afstivninger til subberne. Da de ikke bliver synlige, så har jeg "bare" skåret dem med en stiksav og så lige fræser et facet for syns skyld

På billederne kan I se udskæringen til de 3 enheder og der kommer til at være 2 af disse afstivninger pr sub. Der kommer så 2 andre plader til at sidde i de firkantede huller for yderligere afstivning.





Hilsner

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: USXX
Date Posted: 05 Maj 2014 at 19:56
Har du overvejet en 45° affasning (i en dybde af én pladetykkelse) mellem islagsmøtrikkerne? Jeg ved godt, at det er en stor enhed og at ventilationen derfor er tilstrækkelig uden - men alligevel... Det er (eller var) jo nemt at lave med et 45° jern med hjul. 

-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 05 Maj 2014 at 20:35
Thumbs Up



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com