Print Page | Close Window

Lille 2 vejs slavekonstruktion

Printed From: SpeakerBuilder
Category: Selvbyg af højttaler
Forum Name: Mit DIY projekt
Forum Discription: Her kan du vise dit projekt frem og få konstruktiv kritik samt se andres projekter.
URL: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1376
Printed Date: 28 Mar 2024 at 16:14
Software Version: Web Wiz Forums 9.56a - http://www.webwizforums.com


Topic: Lille 2 vejs slavekonstruktion
Posted By: Frost
Subject: Lille 2 vejs slavekonstruktion
Date Posted: 21 Feb 2014 at 21:34


EDIT: Nyt filterlayout og målinger på side 3

Hejsa.
Jeg tænkte at jeg vil poste et lille projekt hvor Peerless SDS 4" inkl slaver er brugt, da der er flere der har forespurgt på dette. 
Jeg har før haft denne højtaler med til vores årlige julefrokost, dog har jeg revideret filtret, som har rykket højtaleren mindst en klasse op. De er blevet mere frigjorte og der er væsentligt mere "hul igennem" Smile
Bas : Peerless SDS 4" (kan købes hos elektronik lavpris til 99,-) http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keywords=peerless&search_in_description=1&osCsid=vsgjv89v18ks2f1ktuiqho3nb4 - http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keywords=peerless&search_in_description=1&osCsid=vsgjv89v18ks2f1ktuiqho3nb4
Slaver : Peerless SDS 4" Slaver (Kan også købes hos elektronik lavpris. 69,-)
Diskant : SB acoustics SB29RDNC (Kan købes hos RABU acoustics til 290,-)  http://www.rabu-acoustics.dk/index.php?route=product/product&path=59_63&product_id=54 - http://www.rabu-acoustics.dk/index.php?route=product/product&path=59_63&product_id=54
Da det er et stykke tid siden jeg byggede højtaleren, har jeg ikke nogle byggebilleder, men her er et par billeder af de færdige højtalere (taget hurtigt med smartphone) Colaen er blot til sammenligning af størrelse.

Jeg vil se om jeg ikke kan få tid til at lave en måltegning af kabinettet i løbet af weekenden. 
Men jeg vil anbefale alle jer audiofile DIYer med kriller i fingrene til at banke et par kabinetter sammen og bygge jer et sæt. De gør det fortrinligt i mindre stuer og især i køkkener, kontorer og værelser. Det er utroligt så meget god og dyb bas der kommer ud af denne lille 3 liters højtaler Tongue 
Som nævnt før så er dette en opdateret højtaler i forhold til den folk hørte til julefrokosten. Denne er en væsentlig forbedring, og kan nærmest ikke sammenlignes med det oprindelig design. 
Hvis det er noget i kan bruge, så skal jeg gerne lave en lidt mere detaljeret beskrivelse og målinger osv. 
Og giv mig endelig lidt feedback, hvis i får jer bygget et sæt eller bare har nogle spørgsmål :D
Frost







Replies:
Posted By: JAV
Date Posted: 21 Feb 2014 at 22:48
Henrik nævnte nok her til aften, at du havde fået det rigtig godt hen. 
Den måler rigtig flot og lyder sikkert formidabel. Godt arbejde :) Kan du lave et større billede af filterdiagrammet ?

Hvis du oplyser dimensioner, enhedernes placering og træ-tykkelse, så kan jeg godt hjælpe med, at lave en måltegning, hvis det skulle være. 


-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 21 Feb 2014 at 23:23
Hej JAV. Du må da gerne tegne en hurtig tegning med mål. 

Den er : 28cm høj, 12,5cm bred og 18cm dyb.

fra toppen sidder enhederne 7cm og 18cm 

slaverne sidder 7,5cm og 18cm fra toppen på bagsiden.

Trætykkelse 16mm. Jeg har dog limet 4mm bitumen på alle sider indvendigt, så det svarer til ca 19mm pladetykkelse. Det giver 3l intern volume. 
Hvis man er til mere fyldig og blød bas og knap så stram en afstemning, så kan man lade kabinettet være i 16mm træ, så er den interne volumen på 3,4l. 
MEN man kunne jo også vælge at tage 2cm af højden på kabinettet, og derved få en endnu mindre højtaler Thumbs Up

Højtaleren er ret nem at lave, da det kun er diskanten der skal undersænkes. Bas og slaver skal bare frontmonteres. 




På forhånd tak :)





Posted By: syncroniq
Date Posted: 22 Feb 2014 at 09:47
Hey,

Det ser sku godt ud. Dem du havde med til julefrokosten spillede virkelig godt. Så hvis de er bedre end dem, så glæder jeg mig til at høre dem :)


Posted By: JAV
Date Posted: 24 Feb 2014 at 18:47
Frost, har lige en del om ørene, men jeg kigger på det lidt senere på ugen :)

-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 28 Feb 2014 at 20:30
Har givet tegningen et eftersyn, så nu skulle alt passe.

uploads/104/Frosts_lille_ht_arbejdstegning_2.PDF - uploads/104/Frosts_lille_ht_arbejdstegning_2.PDF


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 04 Mar 2014 at 19:41
Vil prøve at overtale en makker til, at bygge sæt, men det kunne være lækkert, hvis du kunne lægge et bedre billede ind af filterdiagrammet.

Bygge du egentlig dine i smig ?


-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 05 Mar 2014 at 09:52
Hej Jav.. Tusind tak for tegningerne, håber det kan hjælpe nogle med at komme igang :)

Jeg samler så vidt muligt altid i smig, da det efterfølgende er meget lettere at få slutfinishen pæn, og så længe det er en firkantet kasse, så er det ikke mere besværligt end ellers.

Jeg vil selvfølgelig gerne lægge filterdesign op, jeg har bare ikke haft tiden til det. 
Du kan roligt sige til din ven at han kan gå i gang med at bygge :) 




Posted By: JAV
Date Posted: 06 Mar 2014 at 20:42
Hej Frost, det var skam så lidt :) 

Det lyder outstanding. Han er næsten overtalt - vi skal bare lige have kigget på prisen.




-------------


Posted By: Frost
Date Posted: 07 Mar 2014 at 12:30
Hej igen... Jeg synes du skal overtale ham til at lave den "høje" af modellerne, da filtret passer 100% til den :)

Filter kommer på i aften. :)





Posted By: morellen
Date Posted: 07 Mar 2014 at 14:46
Ser rigtig godt ud - tror også jeg vil forsøge at lave en kopi, når der er tid. Enheder er bestilt.


Posted By: JAV
Date Posted: 09 Mar 2014 at 21:21
Glæder frem til, at du smider det op :) Ja, det bliver også den normale, hvis det er. 
Der er heller ikke meget plads til terminaler bagpå, hvis man fjerner 2cm af højden.

Har du brugt billige stumber til filteret ?


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 10 Mar 2014 at 07:50
Melder mig lige med under fanerne hér.

Har jo selv arbejdet med de små 4" Peerless i dette projekt:

%20 - http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=864&title=speakers-v90

Nåede dog aldrig i hus med filteret, så Frost prøver om han kan bikse noget sammen til dem, så der kan komme fornuftig lyd igennem.

Jeg lægger gerne en "byggetegning" op hvis det kunne have interesse, og Frost kan måske så uploade filteret når det en gang er færdigt. Så kunne det være et alternativ. Jeg bruger SB 29RDC i stedet for RDNC som i ovenstående projekt.

Tænkte at denne tråd kunne være sjov at dele forskellige muligheder og erfaringer/alternativer med de små fine enheder, og håber det er ok at jeg hi-jacker...

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Frost
Date Posted: 10 Mar 2014 at 10:28
JAV->
Jeg har brugt ret billige stumper til filtret. Jeg har brugt billige elektrolytkondensatorer og bennic kondensatorer. Men det er mest fordi at det var nogle jeg havde liggende. Jeg synes ikke at kunne forsvare at bruge lige så mange penge på delefilterstumper, som resten af højtaleren koster at bygge ;)
Mvh Rune



Posted By: Frost
Date Posted: 10 Mar 2014 at 10:29
Friman, det er helt okay at du hijacker, Det er en god ide Clap


Posted By: Mik112
Date Posted: 11 Mar 2014 at 13:06
Hej Frost, Bliver filteret uploaded? Er meget interesseret i den "høje" version. Har enhederne, og var igang, men mit projektet stoppede, bl.a. pga. manglende filter. Synd at enhederne bare ligger, så nu går jeg igang med dine "høje" kabinetter.


Posted By: JAV
Date Posted: 15 Mar 2014 at 13:10
Det kunne være fedt, hvis du kunne smide det op løbet af ugen.
Så vil jeg bestille diskanter og stumper.


-------------


Posted By: Mik112
Date Posted: 18 Mar 2014 at 19:42
Et tip. Er diskanten undersænket korrekt, kan man rykke bassen op over diskanten - før ca. 12 cm mellem center på bassen og XT25BG60 - som jeg vil benytte, og efter rokaden kun ca. 10 cm. Øverste skrue-hul i bassen deler hermed hul med diskantens nederste skrue-hul. Alt andet lige må det give en bedre integration ved en delefrekvens omkring 2,6 kHz.


Posted By: Frost
Date Posted: 03 Apr 2014 at 11:47
det var så lidt :) Værdierne burde ligge indenfor E24 rækken :) Men hvis det kniber med at finde en 2.4µF så kan du evt sætte to mindre sammen. det samme med 13µF. Den kan du lave af en 10µF + en 2,7µF. De 0,3µF der mangler, ville jeg så bare se bort fra, da det lige så godt kunne ligge indenfor afvigelsen på en 13µf med 5% tolerance. 

Mvh 



Posted By: Morten3460
Date Posted: 04 Apr 2015 at 23:55
Hej. Jeg skal til at bygge et sæt af disse. Mange tak for at stille filter design til rådighed.

Ville lige høre om nogen har prøvet V1 kontra V2 af filter som er listet tidligere i tråden?

Eller evt. alternativ?

Mvh morten


Posted By: Frost
Date Posted: 05 Apr 2015 at 00:57
Hej Morten.
Hvis du overvejer at bygge disse, så lad mig prøve at simulere filter påny, da jeg har et par ideer til forbedringer. Så giv lyd hvis du vælger at bygge, så ser jeg på det


Posted By: balbrech
Date Posted: 07 Apr 2015 at 10:20
Tro mig hvis Frost lavet nyt filter, så er den nyeste version bedre...... har jeg oplevet en DEL gange....... Selvfælgelig afhænger det altid af smag, men meget typisk..........

Jeg er mest imponeret af at man faktisk KAN spille noget fornuftig mellemtone med en enhed der er skabt som en subwoofer.........


-------------
Albert :-)


Posted By: Morten3460
Date Posted: 08 Apr 2015 at 17:33
Hej Frost.

Ja jeg er klar til at begynde bygning - har købt enheder og skåret træ ud. Så jeg var egentlig bare i tvivl om hvilken version af delefilter jeg skulle vælge at lave.

Hvis du har flere ideer vil jeg selvfølgelig gerne prøve dem. Så hvis du poster en ny version tager jeg den med og prøver den også.

Hvis du kan afskrive en af versionerne så er det selvfølgelig lidt nemmere og billigere i stumper.

mvh morten


Posted By: Frost
Date Posted: 09 Apr 2015 at 00:13
Jeg har nu kigget lidt på et nyt filter, og mener at jeg er kommet frem til noget der burde virke bedre end de forgående. her er lige en foreløbig teaser :

freq ca 5 grader off: (dykket mellem 3 - 5 Khz skyldes kantdiffraktioner)


freq 30g off:

freq 70g off:

fase: 

Filteret er med en pæn blød overførselsfunktion for begge enheder, og der bliver delt lavt. 
Den lave deling kan godt forsvares da en lille 4" sds ikke kan håndtere oceaner af effekt, samt diskanten allerede fra start er dæmpet 10db. 
frekvensgangen 70 grader off viser at der er styr på spredningen i overlappet mellem enheder.
Jeg vil gerne samle et testfilter for at kontrolmåle inden jeg smider diagram op. 
Håber du har tålmodighed til at vente. Jeg vil mene at det er ventetiden værd Tongue

Med venlig hilsen
Rune


Posted By: Morten3460
Date Posted: 09 Apr 2015 at 22:54
Hej Rune.
Det lyder spændende og jeg vil gerne vente, de har jo også ligget på hylden et stykke tid allerede.
Så jeg venter i spænding på hvad du finder på.

Morten


Posted By: Frost
Date Posted: 12 Apr 2015 at 11:21
Hej Igen.
Så har jeg fået samlet og lyttet lidt, og jeg er meget tilfreds med optimeringen, så vil KLART anbefale dette filter :




Og for at vise delefrekvensen : (Dette er udslukningen ved 30graders off axis. )

Umiddelbart vil man tænke at det er en for lav delefrekvens, men det lyder bedre end at lade bas/mellemtonen håndtere den nedre diskant :) 


For at holde komponentstørrelserne nede, så vil jeg anbefale at bruge billige 100v elektrolytkondensatorer til basdelen. hvis du kun kan få en 16µf elektronlyt, så bare brug den. 
Til 8,2µF i diskantdelen, vil jeg anbefale noget ala crosscaps, eller tilsvarende. 
Spolerne i basdelen må gerne være luftspoler med minimum 1,2mm tråd. 
Spolen på 0,12mH i diskantfilteret, må gerne være 0,7mm tråd. Her er det ikke vigtigt.

Jeg vil igen anbefale at lave den "høje" udgave, da det er til denne filteret er tilpasset. 

Giv endelig lidt feedback hvis du får bygget dem Thumbs Up


Med venlig hilsen 
Rune Frost





 


Posted By: MadsBuchardt
Date Posted: 15 Apr 2015 at 07:53
Jeg var lige forbi Rune igår og høre denne lille højttaler. Jeg forventer efterhånden meget fra Rune, men hold nu k*ft den spiller godt! Har sjældent være så imponeret før... Der er en meget imponerende bas ja, men det var ikke det der fik mit smil frem her. Den spiller med et enormt stereo perspektiv, samt et nærvær jeg næsten ikke kunne tro. Det var altså lige godt satans! 

Fandme godt gået Rune! Den skal du have med til næste julefrokost ;) 


-------------
www.rabu-acoustics.dk


Posted By: Morten3460
Date Posted: 15 Apr 2015 at 13:27
Hej Rune.
Mange tak for den store hjælp. Jeg går så efter version 3.0.
mvh morten

Jeg skal nok melde tilbage når jeg har fået dem bygget.


Posted By: Frost
Date Posted: 15 Apr 2015 at 21:33
mange tak for den gode omtale Mads... Jeg er også godt tilfreds med hvordan den er endt med at spille. :)


Det lyder godt Morten. Du kan evt holde mig lidt opdateret med en pb engang i mellem.. også hvis du har spørgsmål eller lign.. 
Det skal siges at som højtaleren er trimmet nu, så spiller den nok bedst i lidt veldæmpede rum. Hvis du har en mere lystklingende stue, så er det måske nødvendigt med en smule større serie modstand. Men giv lyd, så ser vi på det :)

mvh



Posted By: Hylle
Date Posted: 22 Apr 2015 at 09:02
Jeg hørte også denne fine lille højttaler igår aftes hos Rune. Og jeg må sige jeg er imponeret, den er virkelig god. Der er ikke noget at sætte en finger på, og øvre mellemtone og diskant er highend klasser efter min mening. Rigtig godt gået!
Perspektivet er fantastisk flot, og man overraskes over den fyldighed der spilles med i bunden. Bevare alt har en grænse, men man overrskes også over hvor højt man kan spille uden at det bliver pågående at lytte på.
Rune, det er fedt du er kommet tilbage til denne konstruktion flere gange og perfektioneret den, nu tror jeg dog den må betragtes som færdig, jeg kan ikke forestille mig, at man kan vride mere ud af de enheder. 
Jeg vil i altfald sige, hvis man gerne vil prøve og bygge en højttaler og aldrig har prøvet det før, så ville det her være et godt sted at prøve det af.
Tja, garvede selvbyggere kunne også sagtens bygge sættet og blive overrasket over performance.


Posted By: Jacob.Land
Date Posted: 22 Apr 2015 at 18:22
Jeg er også MEGET imponeret over denne "lille" 2-vejs slavekonstruktion.
Det kan godt være at vi kalder højttaleren for lille, men den kan gengive et stort og imponerende lydbillede.
Den er kommet på top10 over wauw oplevelser jeg har haft i mit HiFi liv.
Det er meget få højtallere der kan gengive et så godt prespektiv.


Posted By: balbrech
Date Posted: 22 Apr 2015 at 19:29
Jeg var med i går, og jeg kan gøre det MEGET kort.
RUNE er MEGA irriterende....... der er jo INTET at kritisere når han laver højttalere, heller ikke denne gang.
Bas/mellemtone som er en 42 Peerless SDS kan pr definition IKKE spille mellemtone, hvilket jeg OFTE har nævnt for Rune, det stopper IKKE manden, tvært imod.
Nej nej så laver jeg da bare et BEDRE filter hvor tweeter spiller lidt længere ned og hjælper til, tænker ham......
Det gjorde han så, og VILDT så meget lyd (kvalitet) han formår at få ud af SÅ begrænsende en enhed (bassen) on IMPONERENDE perspektiv fra den lille kasse, noget små konstruktioner ofte kan, når de er lavet rigtigt.
IGEN en meget stor fornøjelse at lægge ører til :-)
GODT GÅET RUNE

Den har EN væsentlig begrænsning, som helt naturligt er volumen, der ER grænser for hvor højt så små enheder kan spille, også selv om den fik MEGET effekt (måske 150-200W) 


-------------
Albert :-)


Posted By: Frost
Date Posted: 22 Apr 2015 at 21:08
Hej i tre.. 
Det var nu hyggeligt med besøg fra jer igår :) og tusind tak for de næsten FOR rosende ord. Træerne vokser trods alt ikke ind i himlen, og der er nogle begrænsninger i peerless enheden, når man lige har rodet med super gode enheder som Satori og lign.. Men okay til prisen så gør den det nu meget godt :) 
  


Posted By: bknielsen
Date Posted: 25 Apr 2015 at 13:49
..... med de anmeldelser.....skal - skal ikke - skal - skal ikke - sk........

De højtalere er vist fast inventar på ethvert SpeakerBuilder træf - håber jeg Wink


-------------
Diskant skal være der, men ikke høres.


Posted By: Frost
Date Posted: 30 Apr 2015 at 16:03
Morten3460 Hvordan går det med byggeriet? er du kommet videre? 

Bknielsen, jeg tager dem gerne med til et fremtidigt træf. De er jo til at håndtere :D



Posted By: Morten3460
Date Posted: 10 Maj 2015 at 10:39
Hej. Jeg har bestilt komponenter fra europe audio - men de er ikke kommet endnu. Jeg har bestilt til ver 3 - og med den omtale bliver det jo ikke mindre spændende. Glæder mig. Skal nok komme tilbage når der er nyt.
Morten


Posted By: Roky
Date Posted: 13 Maj 2015 at 11:18
Jeg er overvejer også at bygge et sæt. Måske endda forberede til to sæt Big smile

Hvorfor er det, at Rabu skal have ca 400 kr pr stk. For ca et år siden skulle de have 290 kr pr stk.

Falcon derimod, skal "kun" have ca 315 kr pr stk

http://www.falconacoustics.co.uk/sb-acoustics-sb29rdnc-c000-4-tweeter.html - http://www.falconacoustics.co.uk/sb-acoustics-sb29rdnc-c000-4-tweeter.html






Posted By: MadsBuchardt
Date Posted: 13 Maj 2015 at 11:30
primært valuta og moms :) jeg skal holde mig op af de tyske priser, så dem matcher jeg altid. men jeg er da altid klar på at lave et tilbud hvis du skal bruge en stak samlet ting ;) 

Hilsen rabu  


-------------
www.rabu-acoustics.dk


Posted By: Roky
Date Posted: 13 Maj 2015 at 11:39
Ja okay, det giver mening :) Foretrækker helt klart at handle lokalt, så skriver nok til dig, hvis jeg går videre med projektet :)




Posted By: MadsBuchardt
Date Posted: 13 Maj 2015 at 11:40
Det er bare iorden. Kan ihvertfald kun anbefale denne højttaler, den spiller helt vildt godt!! 

-------------
www.rabu-acoustics.dk


Posted By: Frost
Date Posted: 13 Maj 2015 at 11:46
Hej Roky. 
Lad mig endelig høre hvordan det skrider fremad, hvis du vælger at bygge et sæt. :) Du må hellere end gerne smide byggebilleder indi i tråden her Thumbs Up

Mange tak Mads. :) 




Posted By: Roky
Date Posted: 13 Maj 2015 at 14:54
Med de positive indtryk, så er det meget fristende. Det kræver dog lidt planlægning, da jeg ikke selv ejer en loddekolbe+at jeg ikke har nogle delefilterkomponenter. 

Er det nødvendigt at afstive kabinettet? - Jeg tænker at bygge dem i krydsfiner, helst birkekrydsfiner, hvis altså Silvan har 15 mm på lager. Jeg kan dog ikke samle i smig... 


Posted By: Frost
Date Posted: 13 Maj 2015 at 20:47
Det er ikke nødvendigt at bruge stivere i det lille kabinet. Det vil næsten være overkill :) 
mvh 


Posted By: Roky
Date Posted: 14 Maj 2015 at 13:21
Ja okay. Krydsfiner i fyr virker alt for levende...så det bliver nok i MDF. Evt med 4 mm krydsfiner på siderne. Så bliver den godt nok lidt bredere og højere. Men mon ikke det går :) ?

Har du en idé om, hvor langt ned i frekvens højttalerne kan spille?


Posted By: Roky
Date Posted: 17 Maj 2015 at 18:55
En lille teaser.

Jeg er i fuld gang med at bygge. Der kommer billeder en af de følgende dage. Nøj jeg er spændt på at høre hvordan de lyderBig smile


Posted By: Frost
Date Posted: 17 Maj 2015 at 19:15
Spændende :) Hvor dybt de går, afhænger meget af din akustik i rummet, men i en veldæmpet stue der er "god" til bas, så går den næsten dybt nok til at man ikke mangler det store. 
Glæder mig til billeder :)



Posted By: Erling
Date Posted: 20 Maj 2015 at 08:28
Jeg har bygget et sæt til børneværelset. De spiller jo fantastisk. Bygget aktivt med Bluetooth. Der er rigeligt knald på den lille forstærker.




Posted By: balbrech
Date Posted: 20 Maj 2015 at 08:49
Cool

-------------
Albert :-)


Posted By: Svenskeren
Date Posted: 20 Maj 2015 at 09:16
Max cool

-------------
Godt begyndt er halvt fuldendt!


Posted By: Frost
Date Posted: 20 Maj 2015 at 09:55
Det ser godt ud :) 

Det er svært at se på billederne, men er diskanten ikke undersænket? Det har lidt at sige mht kantdiffraktioner og hvor godt fasen passer i lyttepositionen. Men fedt du kan lide lyden af dem :) 
Er det filter 3 du har smidt i dem? 


Med venlig Hilsen



Posted By: Frost
Date Posted: 20 Maj 2015 at 09:57
Og tak fordi du vil dele billederne her i tråden Thumbs Up 
 Hvis du har nogle af selve byggeprocessen, må du hellere end gerne poste dem :)



Posted By: Frost
Date Posted: 20 Maj 2015 at 09:59
Hvilken forstærker har du brugt? Jeg går ud fra den er fra Kina/ebay? 


Posted By: Erling
Date Posted: 20 Maj 2015 at 11:02
Ja Kina forstærker tpa3116 2.1. Den gør det sku godt, i mine øre. Jeg må sige at jeg blev meget overrasket over lydniveauet og klarheden.
Jeg har ikke undersænket diskanten, måske lidt dovenskab.
Bygget med filter version.1 Havde købt komponeret inden du ændrede det.
De spiller fedt som de er nu, så tror ikke det bliver ændretSmile

Jeg skal jo i gang med at bygge til knægten også.
 
Jeg smider nogle bygge billeder på senere.

Fed højttaler Frost




Posted By: Frost
Date Posted: 20 Maj 2015 at 13:20
Erling : 
jeg vil anbefale at at lave filter 3 til Knægten, da det er det mest "musikalske" af filtrene og har bedre stereoperspektiv. Det giver desuden højtaleren en bedre offaxis spredning, så den også lyder godt når man er væk fra sweetspot. 
Men fedt du kan lide lyden Thumbs Up Og post endelig byggebillederne.


 


Posted By: Roky
Date Posted: 20 Maj 2015 at 13:54
Frost: Kan du lave en pædagogisk vejledning til hvordan jeg samler filter? Jeg er med på, at nogle komponenter skal være i serie og parallel. Men jeg er ikke helt klar på plus og minus. Det ville hjælpe meget, hvis du kan tegne på dit filterdiagram. 

Hermed lidt byggebilleder. Billedkvaliteten er lidt grynet, men sådan må det være.

Træ til to højttalere:


Masser af skruetvinger. Jeg valgte endvidere at samle med skruer (forboret), så jeg kunne samle fuldstændig præcist. Også for at undgå en hjørneblødning, hvis træet skulle glide fra hinandenStar



Front og bag fik jeg skåret et par centimer større, så jeg har undgået spartelarbejde. Overfræseren klarede nemt det overskydende: 


Lidt slibearbejde og kabinetterne klar til at få finer på:



Limning af finer. Det tager en hel del tid med 24 sider og kun 6 skruetvinger Big smile. Det er en svær balance at finde den rette mængde lim. For meget, så glider det vildt og voldsomt. Jeg har påført med en billig pensel. 



Første sider på. Når nu jeg ikke kan skære i smig, har jeg påført siderne rækkefølgen: Bag, bund, sider, top og front:


Det er helt afgørende at få al lim væk fra finéren- Det er ikke nemt at få væk når det først er hærdet. Tidligere troede jeg den bedste måde var en fugtig klud. I dette projekt fandt jeg på, at en tynd spatel kunne gøre dette arbejde endnu bedre. Måske nogle kan bruge dette fif i et andet projekt:


Posted By: Morten3460
Date Posted: 20 Maj 2015 at 22:51
Hej. Nu er mine komponenter endelig kommet - så jeg kan komme videre. Men kan jo næsten begynde at skimte lidt hype her.

Hvordan med dæmpe materiale - hvor meget / hvilket har du brugt ?

Jeg vil sætte bitumen i.

Morten


Posted By: JAV
Date Posted: 20 Maj 2015 at 23:16
Lave et lidt mere spiseligt filterdiagram til en makker. Måske kan I også bruge det.

Filter 3:




-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 21 Maj 2015 at 10:02
JAV: Tak, så kan jeg komme videre, når jeg jeg engang får stumper.

Peerless 4" wofooren. Er det en helt speciel type? - Jeg kan ikke finde den til salg andre steder end på elektronik-lavpris.


Posted By: Frost
Date Posted: 25 Maj 2015 at 21:42
Jeg tror ikke det er en version der adskiller sig væsentligt fra standardmodellen. Men for at være på den sikre side, så synes jeg da du skal bestille hos elektronik lavpris :) 

Mvh Rune



Posted By: Morten3460
Date Posted: 01 Jun 2015 at 23:05
Hej. Jeg er klar til at samle mine- den høje model - med bitumen på siderne.

Vil gerne have lidt råd vedr. hvilken dæmpemateriale og mængde som I har brugt?

Morten


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2015 at 12:28
Jeg har ikke proppet noget dæmpemateriale i mine (endnu) - Hvor meget har i proppet i?

Frost: Vil du stadigvæk anbefale at smide vægtskiver på slavebasserne? (5 gram på hver?)


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Jun 2015 at 12:40
Der er ikke plads til meget dæmpemateriale i kabinettet, men et godt tykt lag i toppen, et i bunden og gerne et lag på hver sideflade.. Hvis der bruges mdm3 eller lign, så må det gerne fylde ca 40-50% af kabinettet. 
Mht vægtklodserne på slaverne, så må det må være op til den enkelte om det er nødvendigt. Det vil spille med en smule mere fylde i den dybe bas med dem på.  Jeg spiller med vægtklodserne pålimet, og er godt tilfreds :) Det er ikke meget at basafstemningen bliver rykket med de 5g ekstra. slavernes standardmasse er 32g pr slave, og giver en afstemning på ca 48-49hz. 
med venlig hilsen
Rune

 


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Jun 2015 at 12:56
Når i nu kommer så langt at i skal til at lytte lidt på højtaleren, så prøv endelig at tilslutte den til jeres normale stuegrej. Det er en lille ineffektiv højtaler, som gerne vil have rigeligt med effekt for at yde sit bedste. 
Med venlig hilsen 




Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2015 at 13:29
Tak for svar. Så må jeg ned og erhverve mig en hæftepistol til at montere mdm3. Der kommer billeder og lytteindtryk senere :)


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Jun 2015 at 13:33
Cool... Det er selvfølgelig bedst at montere mdm3 så det hænger fast (brug evt. spraylim), men ærligt så har jeg bare lavet mine stykker en smule for store og så mast dem ind i spænd Embarrassed



Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2015 at 13:41
Ahh okay, jamen så går jeg også efter den løsning i første omgang :) - Ellers må jeg skrue det fast. Købte en kasse med 300 skruer, som heldigvis også passede til hullerne i enhederne.... 
Kan også lave og oploade en måling, hvis det har interesse :) ?


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Jun 2015 at 14:02
En enkelt måling fortæller ikke sandheden om hvordan højtaleren lyder i stuen, og frekvenslineariteten er ikke vægtet som den vigtigste faktor i min udvkling af den, Men da dit kabinet har andre dimensioner end tiltænkt, så vil jeg da meget gerne se dine målinger. Og gerne ca 20-30 grader offaxis :D 
Baffelbredde og højde har jo indflydelse på kantdiffraktioner og baffelstep. 
Mvh





Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2015 at 18:01
Hermed måling:



Jeg ved ikke hvorfor DB skalaen er så høj, for jeg har ikke målet ved så det niveauStar Det har drillet lidt de sidste par dage.....Det tyder på at jeg har samlet filteret rigtigt (tænker overgangen 1-2 Khz). De måler ca 4.1-4.2 Ohm på terminalerne.

Delefilter. Det kan kun lige akkurat være i kassen, mao det skal lirkes ind.. Jeg har brugt tråd på 1,2 mm og cross-cab. Ville egentligt gerne have noget mere afstand mellem de to store spoler. Ifølge Troels Gravesens forsøg, kan det dog godt gå...:


Højttalerne. Manglede noget lys, men det giver da en idé om, hvordan de ser ud: 
 

De har kostet lidt mere end hvad jeg oprindeligt regnede med, ca. 2700 kr for et sæt. Det er så med fragt, diverse materialer såsom lim og lak.


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Jun 2015 at 18:11
De er blevet rigtig pæne 👍
Ved hvilken frekvens er der gatet? Jeg synes ikke jeg kan genkende balladen mellem 400-800hz? Men enig, overgangen mellem diskant og bas ser rigtig ud. Og faktisk ret pæn frekvensgang i sweetspot, hvordan er det målt?
Og endnu vigtigere, har du spillet musik på dem? De lyder jo nok lidt anderledes end end OB 😁
Med venlig hilsen


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2015 at 18:38
Og hvordan lyder de så?

I stedet for at skrive en lang smøre, så vil jeg overvejende erklære mig enig i hvad de andre har skrevet om den. Det er vildt hvor meget lyd der kommer ud af de små kasser!

Det er klart at der er grænser for hvor højt den kan spille. Eksempelvis trentemøller, så synes jeg hurtigt de taber pusten - Men det gør nu langt de fleste højttalere...Det skal dog ikke forstås sådan, at de ikke kan spille det, og andet elektronisk musik, det gør de faktisk ret godt. Jeg lytter en del til den genre for tiden, og det er faktisk ikke helt kedeligt på de her højttalere. Perspektivet er rigtig godt! Selvom den allerdybeste bas er fraværende, spiller de imponerende dybt, særligt størrelsen taget i betragtning. Jeg kan godt komme i tvivl om jeg har tændt for subben ;) 

PT har jeg dem spændt for en behringer A500 på effektsiden. 

Nu er de her højttalere fuldstændig modsat af hvad jeg er vant til, så de lyder også noget anderledes. Umiddelbart synes jeg at der til tider måske mangler lidt "kød og krop", (mellembas?). En mulig forklaring er at jeg har tweaket mine egne højttalere til et ret "mørkt" lydbillede - Min eneste reference er hovedtelefoner. Det kan sagtens være at mine indtryk ændrer sig, så det skal tages med et gran salt. 

En MEGET velspillende højttaler på minimalt aftryk Thumbs Up 


Posted By: Roky
Date Posted: 02 Jun 2015 at 18:59
Originally posted by Frost

De er blevet rigtig pæne 👍
Ved hvilken frekvens er der gatet? Jeg synes ikke jeg kan genkende balladen mellem 400-800hz? Men enig, overgangen mellem diskant og bas ser rigtig ud. Og faktisk ret pæn frekvensgang i sweetspot, hvordan er det målt?
Og endnu vigtigere, har du spillet musik på dem? De lyder jo nok lidt anderledes end end OB 😁
Med venlig hilsen

Ikke helt sikker på jeg forstår det første :) Har brugt 1/6 smoothing. IR vinduet er 500 ms. Så målingen er inklusive refleksioner og alt muligt der står på værelset. 

Højttalerne stod på standerne hvor mine OB også er placeret (temmelig useriøst)- Ca 60 cm i højden. Mikrofon er Behringer ECM8000. Frekvensgang svarer stort set til en kalibreret umik-1. Den var placeret ca 3,5 meter fra højttalerne, ca i normal lytteposition.

Ved godt nok heller ikke lige hvad der sker for 400-800 hz området. Det må næsten være mit rum - Jeg mener at jeg korrigeret for noget lignende med mine OB...

Fronten har dimensionerne ca 13,4*28,9


Posted By: Frost
Date Posted: 02 Jun 2015 at 20:52
Hej igen.. Fedt du har fået dem bygget og lyttet lidt på :)
Mht mit spørgsmål angående gating, så har du faktisk svaret i form af dit IR vindue er 0,5sek. De målinger/simuleringer jeg har postet tidligere, har været en gatet måling, hvor "vinduet" kun lige er åbent i så kort tid at der ikke er nogle refleksioner som når at ramme mikrofonen, derfor har jeg heller ikke brugt smoothing.
jeg kunne forestille mig at de langsomt åbner sig en smule mere, i takt med at peerless enheden bliver spillet til :) 
Tak fordi du ville dele dine erfaringer med højtaleren indtil videre Thumbs Up 



Posted By: Roky
Date Posted: 05 Jun 2015 at 16:07
Originally posted by Frost

Hej igen.. Fedt du har fået dem bygget og lyttet lidt på :)
Mht mit spørgsmål angående gating, så har du faktisk svaret i form af dit IR vindue er 0,5sek. De målinger/simuleringer jeg har postet tidligere, har været en gatet måling, hvor "vinduet" kun lige er åbent i så kort tid at der ikke er nogle refleksioner som når at ramme mikrofonen, derfor har jeg heller ikke brugt smoothing.
jeg kunne forestille mig at de langsomt åbner sig en smule mere, i takt med at peerless enheden bliver spillet til :) 
Tak fordi du ville dele dine erfaringer med højtaleren indtil videre Thumbs Up 


Så lidt Smile Jeg siger også mange tak for, at du har delt delefilter og byggedetaljer, mega fedt Clap

Det andet sæt jeg har bygget, er nu blevet placeret i en anden stue, den er ca 20 kvm. Her gør de det faktisk rigtig godt - Og den stue er knap så dæmpet som min. Tidligere skrev jeg: 

Originally posted by Roky

 
Umiddelbart synes jeg at der til tider måske mangler lidt "kød og krop", (mellembas?). En mulig forklaring er at jeg har tweaket mine egne højttalere til et ret "mørkt" lydbillede [...]

Dette synes jeg slet ikke i samme grad gør sig gældende i det nye rum. Her er der fin fylde og "naturlig" varme i mellemtonen. De virker dog stadigvæk en kende tilbagetrukne i det. Om det er fordi at enhederne er helt nye?,  eller at højttalerne er ret så ineffektive... 

Jeg har testet dem mod et par Jamo Concert 8 (JC8). Det er jo rigtig gode og dyre! enheder der er anvendt i dem. De små højttalere kan (naturligvis ) ikke følge med i bassen, men de gør det faktisk rigtig godt i diskant/mellemtone ift JC8. JEG synes at JC8 er for skingre og pågående i dette område. Ja faktisk gør de små det måske en kende bedre, eks med et stykke musik der har en lidt pågående kvindevokal (H. Hancock: When love comes to town feat Johnny Lang og Joss Stone). 

Er imponeretThumbs Up




Posted By: Frost
Date Posted: 09 Jun 2015 at 22:00
Hej Morten. 
Fik du smidt dæmpemateriale i? Er de blevet færdige? 




Posted By: Morten3460
Date Posted: 09 Jun 2015 at 22:37
Hej Frost.
Ja jeg fik dæmpemateriale i og har hørt på dem siden søndag. Har hørt på dem i vores normal stue. Omkring 40 kvm.
Med den normale forstærker.
Vi må begge indrømme at vi er meget imponerede. De spiller super godt og forbløffende ubesværet selvom man spiller lidt højt.
Jeg synes ikke de er lyse i tonen, vores normale højtaler er med keramiske enheder.
Er egentligt mest imponeret over hvor sammenhængende og uanstrengte de spiller, fylder rummet.
Så jeg er super begejstret.

Mvh morten og annette


Posted By: Frost
Date Posted: 10 Jun 2015 at 10:08
Hej Morten. 
Tak for svar Thumbs Up 
Dejligt at i kan lide lyden af dem. Jeg forestiller mig at de bliver en smule bedre efter lidt flere timers spilletid. Peerless bassen har godt af lidt motion :D









Posted By: balbrech
Date Posted: 10 Jun 2015 at 10:46
Det er version 1 filter du bruger?
I så fald vil jeg sige at de kan blive BEDRE, mere åbne og detaljeret mellemtone...... Det er MIN oplevelse


-------------
Albert :-)


Posted By: Morten3460
Date Posted: 10 Jun 2015 at 15:53
Hej. Det er filter version 3 jeg har anvendt. morten


Posted By: JAV
Date Posted: 18 Aug 2016 at 12:04
Så fik jeg også lavet sæt :-)

Med dimensionerne: (HxBxD) 26cm x 12,5cm x 18cm.
Omkostninger: omkring 2K.

Har ikke fået lyttet så meget endnu - de får lige lov til at komme i form inden, der bliver dømt. 
De bliver spændt på noget tungere grej, når jeg får tid, men det lover skam ikke helt skidt, synes jeg.


-------------


Posted By: friman
Date Posted: 18 Aug 2016 at 13:01
Pics...?

-------------
Mvh.
Friman


Posted By: Roky
Date Posted: 18 Aug 2016 at 13:12
Ja, billeder Tongue ? 


Posted By: Frost
Date Posted: 18 Aug 2016 at 16:00
hej JAV.. jeg troede du havde droppet de små SDS 4"ere for længe siden? 
lad os endelig se billeder :D 



Posted By: JAV
Date Posted: 18 Aug 2016 at 20:05
Hej Frost. Peerless-enhederne manglede noget at bo i, og jeg har alle dage syntes, det var en spændende konstruktion, så det var oplagt.

Oki, der kommer snart billeder :-)


-------------


Posted By: JAV
Date Posted: 27 Aug 2016 at 14:53
Telefonen har det ikke så godt, så nogle billeder er gået tabt. Højttalerne er pt. ved maleren.

For lang tid siden tegnede jeg dem, og ville have en finish noget lignende på 3D-billedet, hvis jeg skulle lave dem, men mig og en makker tog en hurtig beslutning en dag og gik igang.







Grundet smig fik de en tur med pistolen - så behøvede vi heller ikke vente på at limen tørret.



En slibetur.



Har desværre ikke flere billeder. Måske har min makker nogle af det sidste arbejde.
Det tog ca. lidt over en time at skære, samle, pudse og fræse. Dejligt med effektive maskiner.


-------------


Posted By: Roky
Date Posted: 28 Aug 2016 at 10:33
Nice! - Det var ikke lang tid, det tog at lave det kabinetApprove

Kommer der ikke fæle mærker efter sådan en klipsepistol? 


Posted By: JAV
Date Posted: 29 Aug 2016 at 12:58
Originally posted by Roky

Nice! - Det var ikke lang tid, det tog at lave det kabinetApprove

Kommer der ikke fæle mærker efter sådan en klipsepistol? 
Nope, det var en trykpistol. Sømmene fik et til sidst et ekstra dask og blev derefter dækket af grunder.


-------------


Posted By: canute
Date Posted: 06 Okt 2016 at 19:44
Hej 
Jeg vil bygge noget til min søn med disse 4" og har et par SEAS 27 TFF H831 liggende som jeg vil bruge. Jeg har egentligt bestilt 4 af 4" og 4 slaver, men ser nu at I anvender 2 slaver pr. enhed. Er det den bedste løsning? 

Jeg tænkte lidt i at serieforbinde 2 enheder og placere dem lidt a la d'appolito e t. I hvert sit kammer med hver sin slave.

Jeg vil frygteligt gerne have lidt respons på mine tanker før jeg kaster mig over filter og træarbejde Smile


Posted By: Frost
Date Posted: 06 Okt 2016 at 22:53
Det er desværre ikke ligegyldigt om du smider 1 eller 2 i kabinettet, da en enkelt slave vil nå max vandring før den aktive gør. Og hvis du vælger at bygge som du beskriver, så skal det samlede kabinet være ca 6 liter for at slavernes afstemning giver mening. i 6 liter total med 4 stk slaver, vil afstemningsfrekvensen være omkring 50hz. Hvis du laver kabinetterne større, så ryger slavernes afstemning hurtigt så langt ned i frekvens, at det ikke giver nogen mening at benytte dem. 

Så mit råd er at bruge 2 stk slaver pr aktiv enhed, og holde dig indenfor 2,5-3,5 liter pr aktiv enhed. Du behøver ikke lave to separate kamre. 


Mvh Rune


Posted By: canute
Date Posted: 07 Okt 2016 at 17:46
Hej Rune 

Tak for udførligt svar! 

Jeg vil nu gruble lidt over om det skal være 2 + 4 eller 1 + 2.

Mange hilsner 
Knud


Posted By: canute
Date Posted: 08 Okt 2016 at 20:04
Jeg spørger lidt mere:

Hvis nu jeg går efter noget nær Runes (Frost) design. Hvilket delefilter er "den aktuelt gældende version" og hvor vigtige er DCR værdierne i spolerne? Jeg synes det ser ud til at være lidt vanskeligt at finde de nøjagtige værdier?

Hvordan med impedanskorrektion? 

Vil der være en gevinst ved at undersænke 4" enheden på fronten?

Mange hilsner
Knud - den nysgerrige 


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 21 Jun 2017 at 19:15
Jeg har idag prøvetsamlet Runes filter #3 - og sikke da de spiller musik. Jeg havde kun en modstand på 6.8 til paralelkobling af diskanten, så jeg ser frem til at høre dem med den korrekte værdi så snart der lander nye forsyninger her i hytten.

Disse højttalere har sku en fed lyd - Faktisk så fed at jeg allerede har besluttet mig for at mdf kabinettet bliver skrottet, og der bliver lavet nogle lækre i finér hen over sommeren.

Jeg har valgt at tildanne enhedernes monteringsplader på bagsiden, således at de kan sidde i samme retning som fronten.
Det kommer sig egentlig af, at jeg fulgte Runes skitser slavisk, dog med tilføjelse af afrundede kanter, det medvirkede så, at slavebasserne på bagsiden ragede ud over siderne.. Mindre detalje :)

Men de er virkelig værd at bygge, ufatteligt så god og dejlig en bund de små kabinetter laver. Bevares det er ikke tordnende lydtryk - men her i hytten har jeg ingen problemer med at spille en 25m2 stue op til dagligdagsbrug - Glæder mig allerede til at de kommer på kontoret :)

Jeg har valgt at bruge CrossCaps i og luftspoler i filter, så der lettere pladsmangel til delefilter generelt. Vil muligvis prøve at optimere lidt på dette - i finér kabinettet. Ligeledes vil jeg prøve at få fast bagsiden hvor bassen er monteret. Pt er der ikke meget luft omkring enheden, i hvert fald på min udgave af højttaleren.

Samlet set har de uden endelig finish stået mig i 1700 kroner - og der er ingen tvivl - HIFI klubben sælger ikke noget der når det til sokkeholderne til den pris - og så er der jo bare noget himmelsk over at "lave selv" - specielt med så godt forarbejde af Frost - så ved man da i hvert fald at det ikke bliver et vingeskudt projekt :)


Posted By: JakobYoung
Date Posted: 26 Jun 2017 at 09:31
Havde lige en egetræshyldeplade tilovers - så den lille 2vejs slave skulle da have ny front.



Ny baffel på de små skønheder :D



Åndehuller - 





Og det endelige resultat - der skal lige efterslibes og gives endnu et lag maling.. 


Posted By: Enthusiast
Date Posted: 26 Jun 2017 at 20:50
Nydeligt arbejde.
Utvivlsomt en velspillende højttaler der fortjener en pæn finish.



Posted By: Frost
Date Posted: 26 Jun 2017 at 22:16
Ser fint ud :D 



Posted By: canute
Date Posted: 17 Feb 2018 at 12:30
Den endnu helt rå udgave jeg besluttede mig for at bygge til min søn.

Med en SEAS H831 jeg havde liggende.

Spiller lige nu fra min iPad - lyden forbedres lidt hele tiden. Enhederne skal vel lige vågne op.




Posted By: canute
Date Posted: 17 Feb 2018 at 12:33
Nå billedet er røger væk - men den er heller så flot....


Posted By: Frost
Date Posted: 17 Feb 2018 at 16:15
Æv, jeg vil da gerne se et billede af dem :D 
Hvordan synes du den spiller? 


Posted By: canute
Date Posted: 17 Feb 2018 at 21:05
Første afprøvning (front view)


Posted By: canute
Date Posted: 17 Feb 2018 at 21:30
Jeg synes, at lyden blev betydeligt bedre efter at have spillet lidt tid.
Jeg tror der skal noget tid til før det rigtigt kan bedømmes.

Og jeg er jo heller ikke sikker på at have ramt rigtigt med implementeringen af SEAS H831.

Jeg har sådan cirka kopieret lavpasdelen fra dit delefilter (lidt skæve værdier af kondensatorerne) og der har jeg brugt nogle Wicon glatfolie jeg havde på lager.

I højpasdelen er det lavet som 2. Ordens LinkwizRiley og dæmpet 7db (men det tror jeg nu er for lidt for de er lidt lyse i det).

H831 er nok delt for lavt - den har en ret høj resonansfrekvens, men dæmpningen beskytter selvfølgelig en del. 

Jeg ved ikke helt om man kunne presse peerless'erne op at dele over 2K?

Nu skal de lige køre lidt musik af - og så vil jeg prøve at måle lidt på det.


Posted By: Frost
Date Posted: 17 Feb 2018 at 21:48
Bassen kan sagtens deles højere end jeg har gjort. 👍
Den ser da fin ud 👍 tak for billede :)



Print Page | Close Window

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2009 Web Wiz - http://www.webwizguide.com